معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا

معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break

مسعود تیموری
۱۰:۰۰ ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا

همزمان با شروع تبلیغات برای نسل هشتم کنسول‌ها و زمانی که سونی تک تک شروع به معرفی IPها و انحصاری‌های جدید خود کرد، مایکروسافت برای عقب نماندن از قافله، تبلیغات گسترده‌ی خود را در راستای معرفی انحصاری‌های کنسول جدیدش آغاز کرد ولی در میان عناوین جدیدی که معرفی شد چشم‌ها فقط روی جدیدترین اثر سم لیک می‌چرخید…

 

باکس‌آرت بازی

باکس‌آرت بازی

نام: Quantum Break

ناشر: Microsoft Studios

سازنده: Remedy

پلتفرم: Xbox One

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

qb samlake

سم لیک، خالق آثار ارزشمندی هم‌چون Max Payne و Alan Wake

سم لیک (Sam Lake)  متولد هجدهم جولای سال ۱۹۷۰ – ۴۳ ساله – در حواشی فنلاند چشم به جهان گشود. وی  پایه‌گذار استودیوی Remedy و خالق دو عدد از مهم‌ترین بازی‌های سه نسل اخیر، سری‌ Max Payne و Alan Wake است. روایتی که وی در پردازش داستان این دو اثر در پیش گرفت تا به حال دست نیافتنی باقی مانده است و از نظر بسیاری وی با خلق مکس پین و داستان بی‌نظیزش توانست تحول بزرگی را در این سبک ایجاد کند و در ادامه با داستان پردازی فوق‌العداه‌اش و خلق اتمسفر بی‌نظیر Alan Wake توانست به جایگاه خاصی در میان مخاطبان این سبک دست پیدا کند تا جایی که فیلمی به اقتباس از داستان خلق این دو اثر با نام Payne & Redemption ساخته شد و او را بیش از پیش به شهرتی که در پی‌اش بود نزدیک‌ کرد.

درست زمانی که تمامی حرف و حدیث‌ها در مورد ساخت Alan Wake 2 قوت یافته بود، در بیست و یکم ماه مه سال گذشته ددر جریان رونمایی از Xbox One سم لیک بر روی استیج ظاهر شد و از عنوان جدید خود با نام Quantum Break رونمایی کرد. اولین اطلاعاتی که از بازی در اختیار داشتیم فقط در حد چند خط توضیح در مورد روند بازی و اطلاعات داستانی بازی بود. پایه‌ی اصلی بازی بر روی چند مکانیک اصلی از جمله کنترل زمان و جلو و عقب بردن آن بنا شده است. کنترل شخصی به نام جک جویس (Jack Joyce) به دست مخاطب بازی داده می‌شود. او کسی است که در دانشگاه Riverport در حال تحقیقات بر روی مسئله‌ی کنترل زمان است که ناگهان پروسه‌ی این تحقیقات دچار مشکلات مختلف می‌شود و در نهایت یک اشتباه کوچک منجر به پیش‌آمدن خرابی‌ها و اختلالات مهمی در جهان می‌شود. در طی این آزمایش ۳ نفر که در این مکان حضور داشتند، قدرت‌ها فرابشری پیدا می‌کنند و می توانند زمان را دستکاری کنند. یکی از این سه نفر جک جویس است و دو نفر دیگر پاول سِرِن (Paul Serene) آنتیگونیست بازی و بِت ویلدر (Beth Wilder) هستند. سم لیک در حین مصاحبات اخیر بارها اشاره کرده است که هدفی که با ساخت این بازی دنبال می‌کند، شکستن مرز میان مجموعه‌های تلویزیونی و بازی است. به عبارتی در کنار انتشار QB، سریالی با همین عنوان از شبکه‌ی ایکس باکس لایو و کانال تلویزیونی HBO منتشر می‌شود و ساختاری اپیزودیک خواهد داشت.

به غیر از پاول سِرن این نیروهای ارتش هم جزو دشمنان سرسختتان خواهند بود که برای مقابله با آن‌ها باید تاکتیکی عمل کنید

به غیر از پاول سِرن این نیروهای ارتش هم جزو دشمنان سرسختتان خواهند بود که برای مقابله با آن‌ها باید تاکتیکی عمل کنید

جهان بازی بسیار تاثیرپذیر خواهد بود. تقریبا هر کاری که می‌کنید یک عکس‌العمل مهم در پی خواهد داشت که در روایت بازی تاثیر دارد و به نوعی مخاطبان این اثر هر کدام ماجراجویی مختص خود را خواهند داشت. در کنار این ویژگی سازندگان سعی در به کارگیری دوباره‌ی مکانیک‌های مهم دو بازی اخیرشان داشته‌اند تا جایی که سم لیک خودش اشاره داشت که از مکانیک‌هایی هم‌چون آهسته‌کردن زمان و سیستم تیر‌اندازی در Alan Wake و Max Payne در گیم‌پلی این بازی استفاده شده است. جک جویس – شخصیت اصلی بازی – می‌تواند از اجزای محیط برای تاثیر دادن در روند پیش‌برد در بازی استفاده کند؛ فرایندی که از نگاه بسیاری برای اولین بار است که در یک “بازی” از آن استفاده می‌شود.

بازی پر از این سکانس‌های هیجان‌انگیز است دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌های اصلی رد و بدل می‌شوند همگی باعث شکل‌گیری یک داستان منسجم خواهند شد

بازی پر از این سکانس‌های هیجان‌انگیز است. دیالوگ‌هایی که بین شخصیت‌های اصلی رد و بدل می‌شوند همگی باعث شکل‌گیری یک داستان منسجم خواهند شد

و اما پایه‌ی اصلی بازی همان کنترل زمان است که مورد توجه بسیاری از منتقدین قرار گرفته است. شما در بازی می‌توانید کنترل هر سه کاراکتر اصلی بازی را بر عهده داشته باشید که هر کدام ویژگی خاصی خواهند داشت و به درک بهتر داستان بازی کمک خواهند کرد. اما مهم‌ترین شاخصه‌ی این کاراکترها همان کنترل زمان است که بین هر سه آن‌ها مشترک است. در حالی که دنیا به صورت فریز شده و منقلب شکل دیگری به خودش گرفته است، پروتاگونیست‌های بازی، جک و بت بر علیه افکار شیطانی پاول برمی‌خیزند و با ویژگی‌های خاص خود سعی در جلوگیری از انجام‌شدن هدف شوم او دارند.

“Quantum Break در واقع برای کسانی ساخته شده است که به دنبال تجربه‌ی یک داستان قوی همراه با مولفه‌های مختلفی هم‌چون کنترل زمان و اکشن سریع دارند. تجربه‌ی Remedy از ساخت Max Payne و Alan Wake می‌تواند به عنوان ملاکی برای سنجش کیفی این عنوان تلقی شود.”

quantum screenshot 1

انفجارها و تخریب‌پذیری محیط حرف ندارد. فقط امیدواریم مایکروسافت دست سازندگان را برای خلق بهترین جلوه‌های بصری

عنصر دیگری که باعث تمایز QB و عناوین هم‌سبکش شده است وجود مکانیک “تقاطع زمان” است که برای هر کاراکتر شخصی سازی شده است و با الباقی کاراکترها متفاوت است. تقاطع زمان عاملی است که این عنوان را برجسته‌تر می‌کند. در واقع اگر سریال و مجموعه‌ای که به صورت اپیزودیک پخش می‌شود، تقاطع بزرگ این زمان‌ها باشد، زمان‌های کوچک‌تر در قالب کنترل شخصیت‌های اصلی در بازی وجود دارند. سازندگان در مصاحبه‌ی اخیر خود پس از VGX 2013 اظهار داشتند که برای شکل‌گرفتن داستان این اثر از درام‌های تلویزیونی متفاوتی الهام گرفته‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به سریال LOST اشاره کرد.

“عنوانی که ما در حال ساخت و توسعه‌اش هستیم، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد تا جایی که خود را در جایگاه شخصیت اصلی بازی احساس می‌کنید. دیگر خبری از روندهای خطی و گیم‌پلی خسته‌کننده نیست. اینجا حفظ جانتان حرف اول را می‌زند. اگر به موقع کاور نگیرید کشته می‌شوید و اگر یک انتخاب اشتباه داشته باشید، اعصابتان به هم می‌ریزد چون روند بازی بر اساس بازی‌های امروزی نیست. انتخاب‌ها همگی تاثیرگذارند و تاثیر مستقیم بر داستان بازی خواهند داشت.”

عنوانی که ما در حال ساخت و توسعه‌اش هستیم، آدرنالین خونتان را بالا می‌برد

بخشی از اظهارات سم لیک در مورد سوئیچ کردن از پروتاگونیست‌ها به شخصیت پاول سرن:

“او این قدرت را دارد که می‌تواند نگاه کوچکی به زمان‌های مختلف و آینده‌های مختلف بیندازد.(به مانند یکی از قهرمانان سریال Heroes). در آخر هر مرحله از بازی،شما می‌توانید در صحنه‌هایی که بازی و داستان را به یک‌دیگر متصل می‌کند در نقش او بازی کنید. شما می توانید آینده‌های مختلف را با او مشاهده کنید.

پس از انجام این کارها شما به اپیزود بعدی بازی می روید. سریعا همان اولین انتخابی که شما در ابتدای بازی انجام می‌دهید بر روی اپیزود تاثیر خواهد گذاشت. این‌گونه ایده‌ها به نمایش کلی بازی مربوط می‌شود. شما چیزهای زیادی را در طول بازی که در بازی به آن احتیاج دارید را یاد خواهید گرفت.

در همان لحظه، لحظه‌های اتصال تنها یکی از صحنه‌های گیم پلی بازی می‌باشد و نگاه کوچکی که شما می‌‎توانید به آینده می‌اندازید در دو شکل مختلف می آید. آنها تکه‌های پازلی می‌باشند. شما چیزهای خاصی را در بازی یاد می‌گیرید. اما تمام تصمیم‌گیری‌ها از سوی شخصیت منفی هم می‌تواند مثبت و هم می تواند منفی باشد که این گونه تصمیم‌گیری‌ها شامل شخصیت‌های قهرمان بازی نیز می‌باشد.”

عناوینی هم‌چون Max Payne، GeOW و Alan Wake همگی از سیستم کاورگیری و تیراندازی خاصی پیروی می‌کردند و به عنوان الگوهای اصلی سازندگان تازه‌کار تلقی می‌شدند. QB پا را از این نیز فراتر گذاشته است. در واقع این بازی معجونی است از عناوین مطرحی که در طی این چند سال منتشر شده‌اند و از هر کدام بهترین مکانیک‌ها الگو گرفته شده‌اند.

“این یک معجون واقعی است. گیم‎پلی مهیج، انفجار، تقاطع زمان‌ها، سوئیچ‌کردن بین شخصیت‌ها، حادثه‌های متفاوت همه و همه باعث شده‌اند که خلق عنوانی مثل Quantum Break در نظر همه یک پیشرفت واقعی تلقی شود. روند بازی به گونه‌ای است که شما یک اپیزود از بازی را پیش می‌برید و سپس فیلم آن قسمت را با انتخاب‌هایی که خودتان انجام داده‌اید مقایسه می‌کنید تا به یک جمع‌بندی کلی داستانی دست پیدا کنید.”

بازی از نظر گرافیکی هم طلایه‌داری برای عناوین نسل هشتمی است و گرافیک نسل بعدی را به معنای واقعی کلمه تعریف می‌کند. از آن جایی که برای طراحی شخصیت‌های از مدل‌ها و بازیگرهای واقعی استفاده شده است (درست مثل کاری که دیوید کیج در عنوان Beyond: Two Souls انجام داد) با یک پیشرفت واقعی در این زمینه روبرو هستیم. انفجارها و تاثیر آن‌ها بر اشیای محیط خیره‌کننده است و به پویا بودن محیط بازی کمک هر چه بیشتر می‌کنند. هم‌چنین لوکیشن‌های بازی همگی از پیش طراحی شده‌اند و پر از جزئیات ریز و درشت هستند. این طور که مشخص است با یکی از برترین‌های Xbox One از نظر بصری روبرو هستیم. بازی با  Northlight Engine ساخته می‌شود ولی هم‌چنان هیچ اطلاعات دقیقی از مشخصات آن به بیرون درز نکرده است.

موسیقی بازی توسط گروه معرف Poets of the Fall ساخته می‌شود که پیش از این کارهای این گروه را در عناوینی هم‌چون Max Payne 2: The Fall of Max Payne و Alan Wake شنیده‌ایم. کار این گروه به دلیل درهم تنیدن ژانر اثر و محیط آن با روحیات مخاطب شهرت یافته است و از آن جایی که موسیقی در یک بازی حکم یکی از چندین قطب مهم تاثیرگذاری بر مخاطب را دارد، آثار خالق‌های بزرگی مثل سم لیک همیشه با یک آهنگ‌ساز مطرح  در برترین سکانس‌های بازی ضرب‌آهنگ فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند.

2013 e3 microsoft xbox one quantumbreak 01 1280x720

Quantum Break

در نهایت می‌توان اظهار داشت که Quantum Break در کنار Titanfall و Halo 5 تا به الان بهترین کیفیت را در میان انحصاری‌های Xbox One داشته است و مطمئنا در زمان انتشار می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین‌های سال جاری لقب بگیرد. استادمان پس از خلق مکس خسته و آلن ماجراجوی قصه با کوله باری پر بازگشته تا همه را انگشت به دهان سر جایشان میخ‌کوب کند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا
معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

معجون کوانتومی | اولین نگاه به Quantum Break - گیمفا