دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief

نوید زهره وندی
۱۲:۲۱ ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا

در نسل گذشته شاهد انتشار بی رویه ی نسخه های جدیدی از فرانچیزهای محبوب و صد البته بسیار قدیمی بودیم که بسیاری از آن ها، به علت فاصله گرفتن از هسته ی اصلی گیم پلی خود، شکست خوردند و چیزی جز بدنام کردن فرانچیز خود نداشتند. برای نمونه یکی از موفق ترین عناوین قدیمی، بازی Duke Nukem بود که اولین نسخه ی آن در سال ۱۹۹۱ عرضه شد اما نسخه ای که قدرت این بازی را نمایان کرد، Duke Nukem 3D بود.

 اما با انتشار نسخه ی جدید آن درسال ۲۰۱۱، افتضاحی به بار آورد به طوری که حتی طرفداران آن، از عرضه ی این بازی غصه می خوردند. اما تنها این یک مورد نبود، بلکه می توان به عنوان RE6 نیز اشاره کرد که قصد داشت تعریف جدیدی از دو سبک ترس و اکشن داشته باشد. جدا از این گلایه ها، عناوینی نیز وفاداری خود را به نسخه های قبلی شان، ثابت کرده اند و در کنار حفظ هسته ی اصلی خود، پیشرفت و المان هایی را نیز به نسخه ی جدید اضافه کردند. از بارزترین این عناوین می توان به Thief اشاره کرد که اولین نسخه ی آن در سال ۱۹۹۸  برای کامپیوترهای شخصی عرضه شد و توانست متای عالی ۹۲ را ازان خود کند.  در همان سال عرضه، شاهکار بی نظیر استاد کوجیما تحت عنوان MGS برای کنسول سونی و PC نیز منتشر شد که با متای ۹۴ همگان را انگشت به دهان کرد. بی تردید، سال ۱۹۹۸ بهترین سال برای طرفداران سبک مخفی کاری بود زیرا دو عنوان تازه ظهور و بنیان گذار این سبک، در این سال غوغایی به پا کردند. این دو بازی تعریف خاصی از Stealth داشتند که همین امر، باعث به وجود آمدن بازی های معروفی در این سبک از جمله Hitman و SC شدند.

کاور بازی Thief

نام بازی: Thief

پلتفرم: PC، XBOX360 ، XBOX ONE ، PS3، PS4

سازنده: Eidos Montreal

ناشر: Square enix

سبک: اکشن مخفی کاری

تاریخ انتشار: ۰۲/۲۵/۲۰۱۴

فضای غم آلود شهر کاملا مشهود است. اینطور نیست ؟

ندای یک دزد !

در سال ۲۰۰۹ بود که شایعاتی پیرامون ساخت نسخه ی جدید از سری بازی Thief در فضای مجازی پیچید که رفته رفته به اوج شدت خود رسید تا زمانی که در سال ۲۰۱۳ توسط مجله ی معروف گیم اینفورمر رسما معرفی شد. در سال قبل، که سازندگان اکثر عناوین خود را علاوه بر انتشار بر روی کنسولهای نسل هفتمی، بر روی PS4 و XB1 نیز منتشر می کردند، همگان مطمئن بودند که بی شک این بار T پا فراتر خواهد گذاشت و مقصد اصلی آن کنسول های نسل هشتمی خواهد بود. چیزی که در وحله ی اول، به چشم می خورد، شباهت T4 به Dishonored بود. محیط های تاریک و شهری کثیف که بوی حکومت ویکتوریا را می دادند، همه از شباهت های این بازی به D است. Thief با همان نمایش اولیه اش، نوید از یک گرافیک عالی با جزییات بسیار خوب را داد. چیزی که در این بازی خودنمایی می کرد فیزیک عالی و حرکات منظم کارکتر و دشمنان گرت بود. به طوری Stephane Roy ( تهیه کننده SC و Rainbow six در یوبی سافت) در این باره چنین اظهار داشته اند :

” انیمیشن و فیزیک، به لطف کنسول های نسل هشتمی، راهی جدید را در این بازی گشوده اند. برای نمونه شاید بازکردن در خانه ها خارج از زندگی مجازی، یک امر بسیار ساده باشد، اما در ایک بازی نقش پررنگی خواهد داشت و نشان خواهد داد فیزیک شخصیت تا چه حدی واقع گرایانه یا دارای ضعف است. در این بازی، گیمر می تواند  لمس دیوار و بالارفتن از آن را به راحتی حس کند. در نسل قبل فقط شاهد بازکردن در توسط کارکتر بودیم اما هیچ گاه ندیدیم که کارکتر با جسم در تماس باشد اما در Thief این گونه نیست.”

 

ماشین زمان / نگاهی گذرا به سری Thief

 

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش thief

Thief : The Dark Project

  عنوان: Thief : The Dark Project

پلتفرم: PC

تاریخ انتشار: ۳۰ نوامبر ۱۹۹۸

 متا: ۹۲

این نسخه در سال ۱۹۹۸ توسط استدیوی Lookin glass منتشر شد. طراحی این بازی که توسط انجین آن ها یعنی Dark Engine انجام شده بود، T:TDP را به یک عنوان انقلابی در بیش تر زمینه ها تبدیل کرد. این عنوان، یک بازی فانتزی با مضمون بازی های ویدیویی بود که جهان آن، تمی تاریک و مبهم داشت. ( تمی سیاه و سفید). یکی دیگر از اقدامات پیشگامانه این بازی بهره بری از سبک first person بود، با این وجود که Thief یک شوتر اکشن نبود. در عوض، تاکید اصلی این بازی سبک stealth بود. کارکتر اصلی بازی، شخصی فرز بود که در جنگیدن مهارت ویژه ای داشت. طیفی از گیم پلی را حرکت در تاریکی برای اجتناب از دیده شدن توسط دشمن را تشکیل می داد. اما برای کسانی که تمایل به اکشن شدن بازی داشتند، سلاح هایی وجود داشت که به شما اجازه نبرد مستقیم با دشمن را می داد. بعد از مدتی T:TDP مجددا این بار با نام Thief Gold منتشر شد که علاوه بر رفع باگ های بازی، سه مرحله ی جدید نیز به بازی اضافه می کرد. جدا از این موارد، یک پشت صحنه از ساخت بازی، یک ویرایشگر DromEd بر پایه ی Dark Engine و یک تم دسکتاب برای ویندوز ۹۸ در این نسخه موجود بود.

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش thief

Thief 2 : The Metal Age

عنوان: Thief 2 : The Metal Age

پلتفرم: PC

تاریخ انتشار:۲۹ فوریه ۲۰۰۰

متا: ۸۷

استدیوی Looking Glass در سال ۲۰۰۰ دنباله ای را برای نسخه قبل منتشر کرد که توسط همان انجین نسخه ی اول طراحی شده بود. نسخه ی دوم احساس و ظاهری همانند نسخه ی پیش خودش داشت و تنها تفاوتش در معماری و تکنولوژی های ناشی از حواث قسمت اول بود. گیم پلی نیز اساسا شبیه قسمت قبلی بود که فقط المان های جدید بسیاری به آن اضافه شده بود. یکی از همین المان ها remote eye camera نام داشت. از دیگر تغییرات می توان به ارتقای هوش مصنوعی اشاره کرد. بیش تر ماموریت های نسخه ی دوم شبیه به حرکات دزدها بود.

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش thief

Thief : Deadly Shadows

عنوان: Thief : Deadly Shadows

پلتفرم: PC، XBOX

تاریخ انتشار: ۲۵ می ۲۰۰۴

متا: ۸۵ برای PC و ۸۲ برای XBOX

این بار این قسمت توسط Lon Storm ساخته شد که بسیاری از افراد استدیوی LG به این استدیو مهاجرت کردند. دیگر مانند قبل انجین بازی DE نبود بلکه۲ Unreal Engine بود که بازی Deus Ex :invisible war با آن ساخته شده بود. بر خلاف دو نسخه ی قبلی، قسمت سوم Thief به طور همزمان برای pc و xbox ساخته و منتشر شد. این قسمت از نظر همه فاکتور ها نسبت به دو نسخه ی اصلی پیشرفت کرده بود که یکی از همین ویژگی های عمده توانایی اکتشاف در شهر بود. در حالی که در قسمت های اول و دوم، گرت مستقیما از ماموریتی به ماموریتی دیگر اعزام می شد، این قسمت، شما می توانستید در خیابان های شهر راه بروید و از رهگذران سرقت کنید. هم چنین در کنار ماموریت های اصلی می توانستید ماموریت های فرعی را نیز انجام دهید. بر خلاف sandbox بودن بازی، نقشه ی۳ Thief به بزرگی عنوانی مثل GTA3 نبود اما دارای محله های کوچکی بود که مانند بازی Portal2 با کمک load zone می توانستید به آن جا سفر کنید. هم چنین این بازی، قابلیت سوییچ از اول شخص به سه سوم شخص را دارا بود. علاوه بر موارد فوق، در T3، lighting engine برای حرکت سایه ها و منابع نور اپدیت شده بود که تحت تاثیر بازیکن که می توانست پنهان شود، قرار می گرفت.

سریع، فرز، چابک !

غاقلگیری دشمن

در جریاناتی گرت پیش از نسخه اول، چشم راست خود را از دست می دهد و به ناچار، مجبور می شود که از چشمی مکانیکی و کارآمد تر برای خودش استفاده کند. اگر به یاد داشته باشید در سری AC هر اساسین قابلیت داشت تا بتواند خوب از بد را تشخیص داده و راه بازی را به پیش ببرد. چشم گرت نیز همانند چشم اساسین هاست که او را در یافتن موانع و موارد شبیه به آن یاری می کند. اما قابلیت دیگر Focus، در نبرد با دشمنان است. در این حالت نوع نمایش از اول شخص به سوم شخص تغییر می کند و می بایست هدف مورد نظر را ضربه بزنید. شاید به نظر شما این تکنولوژی در همه ی زمان به کار شما بیاید اما لازم به ذکر است که استفاده از این قابلیت، محدود است و همیشه در دسترس بازیباز نیست.

اگر در یک مخفی کاری، هوش مصنوعی بالایی وجود نداشته باشد، دیگر stealth معنایی ندارد! چیزی که ما در بیش تر عناوین مطرح گیم در سبک مخفی کاری می بینیم، بهره مندی دشمنان از هوش بسیار بالاست تا شما را به چالش بکشد. مانند نسخه های پیشین این فرانچیز که هوش مصنوعی از هر نسخه به نسخه دیگر پیشرفت می کرد، حالا انتظار هوش بسیار بالایی از T4 داریم که این طور نیز هست. اگر در لوکیشن های بازی، سر و صدا کنید، نگهبان به وجود یک بیگانه پی می برد و سعی در یافتن او خواهد داشت و اگر او را بیابد ناگهان به او حمله ور خواهد شد تا او را از پای در بیاورد.

محیط بازی، زیبا طراحی شده است

در بازی همانند متال گیر یا AC شاهد سلاح گرم و یا شمشیر نخواهید بود. تنها چیزی که شما در چنته دارید، یک چماق ( Blackjack) همراه با یک کمان  (Bow) و چند بمب خواهید بود. Blackjack در مواردی کاربرد دارد که نبردی تن به تن میان شما و دشمن رخ می دهد. اما با کمان خود کار های بسیاری را می توانید انجام دهید. می خواهید، نوری را خاموش کنید، می خواهید از دیواری بالا بروید یا می خواهید دشمن را منفجر کنید. با یک Bow می توانید این کار ها را انجام دهید. کمان گرت تیر های مختلفی از جمله water arrow ، rope arrow، blunet arrow ، choke arrow و fire arrow دارد. با water arrow که یخ خشک است می توانید اتش و چراغ ها را خاموش کنید و در تاریکی محض پیش بروید. با rope arrow می توانید با استفاده از یک طناب، از دیوار مورد نظر بالا بروید.  Ckoke arrow این قابلیت را خواهید داشت تا چیزی مثل یک بمب گندزدا را به طرف نگهابان پرتاب کنید و در عرض چند ثانیه او را بکشید. یکی از بهترین موارد این قسمت، این است که هر جور مایلید ماموریت را به پیش ببرید. می خواهید همه ی نگهبان ها را بکشید، می خواهید نکشید یا چیزی که خودتان در ذهن دارید. جدا از این موارد، بمب هایی مثل smoke bomb نیز در بازی وجود دارند. این بمب زمانی کارایی خود را نشان می دهد که می خواهید از چنگ چند دشمن فرار کنید یعنی قابلیتی همانند AC. گرت یک دزد است و در کار خود بسیار ماهر بوده. او می تواند از بالای سر نگهابانی اویزان شود، در کمدی پنهان شود یا پشت دری به صحبت نگهبانان گوش دهد و اطلاعات کسب کند. یعنی راه های مختلفی وجود دارند که شما را برای رفتن از یک لوکیشن به لوکیشن دیگر همراهی می کنند. علاوه بر موارد گفته شده، شخصیت اصلی یک جعبه ای دارد که مقدار مریی بودن او را نشان می دهد. از طرفی اگر در بازی اشتباه بکنید جای جبرانی نخواهد داشت و نگهبانان اینبار هوشیار تر شده تا شما را بیابند. اگر هم که شما را پیدا کردند راهی جز فرار کردن ندارید زیرا با تمام قوایی که آن ها در اختیار دارند حساب شما را خواهند رسید. در این عنوان، سکوبازی وجود خواهد داشت اما به توانایی عناوینی چون AC نخواهد رسید اما  با توجه به سبک خود، بهترین حالت ممکن را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

[jwplayer mediaid=”131678″]

دانلود با کیفیت HD

دانلود با کیفیت SD

Eidos سه درجه سختی Normal، easy و hard را در بازی گنجانده است. برای درجه سختی بازی نیز مودهایی در نظر گرفته شده که بازیباز به انتخاب خود می تواند آن ها را انتخاب کند. توانایی جدیدی تحت عنوان swoop به بازی اضافه شده که می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن با جادو بین دو محل جا به جا شوید. چیزی که در اولین قسمت از این مقاله گفتیم، در مورد بازکردن در بود. با این اوصاف، گرت می تواند جدا از در، گاوصندوق ها را نیز باز کند. جدا از گاو صندوق، وی حتی توانایی دزدی از جیب افراد را داشته و می تواند جیب آن ها را بدون این که دشمنان شما، متوجه چیزی شوند، غارت کند. T4 این بار با موتور قدرتمند گرافیکی Unreal Engine 3 ساخته می شود. با توجه به تریلر هایی که از بازی منتشر شده است، می توان به گرافیک بالای بازی اشاره کرد. لوکیشن های بازی به خوبی طراحی شده اند و بافت ها و تکسچرها کیفیت خوبی را دارا هستند. نورپزداری های بازی که از ارکان اصلی بازی هستند، به خوبی جلوه گری می کنند. اما لازم نیست به د گرافیک بازی اشاره کنیم، زیرا تا قبل از عرضه نمی توان حداقل در این مورد نظر قطعی داد. چیزی که به حتم طرفداران این قسمت را ناراضی خواهد کرد، عدم حضور اقای Stephen Rusell، صدا پیشه گرت است. شاید با خود بگویید که چه ایرادی دارد. خب، مثلا اگر صدا پیشه ی اتزیو در Revelation عوض می شد، دیگر طرفداران نمی توانستند با او خو بگیرند. این حرکت، درست در SC:BL اتفاق افتاد که بعد از عرضه شدن بازی، طرفدارانی مثل من نتوانستند با سم فیشر جدید ارتباط بر قرار کنند. حال قرار است اقای Romano Orzari ( صدا پیشه ی Giovanni Aditure و بازیگر AC : Lineage) جانشین اقای استفان باشد و امیدواریم که کار خود را به خوبی انجام دهد.

با همه ی این تعریف و تمجید ها، حتما در ذهنتان خطور کرده که این عنوان را بعد از عرضه به سرعت خریداری کنید. T4 صد در صد یک ریبوت موفق از این سری است که با نمایشات خود، نشان داده که چیزی در چنته دارد. بی شکT4 قدرت خود را در نسل هشتم ثابت خواهد کرد و عنوانی خواهد بود که می تواند ساعت ها شما را گرم بازی کند.

گرت،شخصیت اصلی بازی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا
دزدی از جنس تاریکی | پیش نمایش Thief - گیمفا