باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا

باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare

علیرضا مرادی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا

وقتی اسم گیاه را می شنویم، ناخودآگاه فکرمان به سمت طبیعت، سبزی و زندگی می رود. گیاهان حیات را در کره زمین برقرار می کنند؛ آن ها حرکت نمی کنند و نمی توانند، جلوی خراب کردن کره زمین توسط انسان ها را بگیرند. در طرف مقابل وقتی اسم زامبی را می شنویم، فکرمان سوی مرگ و نیستی می رود. زامبی ها مظهر مرگ و سیاهی هستند. آن ها کاملا در نقطه مقابل گیاهان قرار دارند. موجوداتی که با زندگی خود مرگ را برای زندگان به وجود می آورند. این بار کمی متفاوت است. این بار به رگ غیرت گیاهان بر خورده است، آن ها طاقت دیدن از بین رفتن کره زمین و به معنای کامل تر حیات را ندارند، پس به خودشان آمده و از بند ریشه هایشان رها شده اند. آن ها آزادانه می خواهند، زامبی های مرگ آور را نابود کنند و امید را به انسان ها بازگردانند.

کاور رسمی Plants Vs Zombies Garden Warfare

عنوان: Plants Vs Zombies garden warfare

سازنده: popcap games

ناشر: Electronics Arts

تاریخ انتشار: February, 25, 2014

سبک بازی: tower defense, third person shooter

حالت بازی: چند نفره(multiplayer)

پلتفرم: Xbox One, Xbox 360, PC

موتور گرافیک: Frostbite 3

سه یا چهار سال پیش بود، که ایده فوق العاده نو و جدید George fan توسط استودیو popcap games به یک بازی tower defense بی نظیر تبدیل شد. بازی که در جشنواره های متعددی نامزد دریافت جایزه شد. این بازی نه گرافیک آنچنانی داشت و نه داستان خیلی خوب. بلکه تنها ایده ای ناب بود، که بازی های tower defense خسته کننده را به یک بازی سرگرم کننده و حذاب تبدیل کرد. بازی که رقابت بین دو جبهه مرگ و زندگی را روایت می کرد. در این بازی نه خبری از خون و خونریزی بود و نه خبری از کشت و کشتار، بلکه فقط جنبه های بامزه و خنده دار(fun) در بازی وجود دشت.از همه مهم تر این که متای بازی در سایت metacritic 88 ثبت شده است.

شما کدام را انتخاب می کنید؟

حالا بعد از گذشت چند سال، این بازی با تیمی قوی تر و گرافیکی بهتر و تجربه بیشتر بازیسازان بار دیگر ساخته خواهد شد. مطمئنا با سرمایه ای EA به سازندگان داده است، بازی بهتری ساخته خواهد شد. وقتی در کنفرانس EA در E3 نمایشی از این بازی روی پرده رفت، همه متوجه شوخی که در اسم بازی وجود داشت، شدند. همه از رقابت شدید Call of duty و Battlefield خبر دارند. شاید EA طعنه ای به بازی COD: Modern Warfare زده باشد و آن را رقیب جدی برای Battlefield ندانسته باشد.

داستان بازی خیلی ساده است. زامبی هایی که چنان زشت و خون خوار نیستند، به خانه ها و حیاط اطرافشان حمله می‌کنند و می خواهند آن جا را تصرف کنند. در طرف دیگر صاحب خانه گیاهانی را می کارد(استخدام می کند) که از او و ملکش محافظت کنند.

Garden Ops

گیم پلی بازی بر خلاف داستان آن بسیار غنی و کار شده است. در pvz:gw خبری از story mode نیست و تنها حالت co-op  ۴ نفره و multiplayer 24 نفره وجود دارد. هر تیمی نقش یکی از جبهه ها یعنی، گیاهان یا زامبی ها را بازی می کند. زاویه دوربین هم از حالت دوبعدی به سه بعدی تبدیل شده است و حالت سوم شخص دارد. نزدیک به ۱۰نقشه برای بازی وجود دارد و گیمران بعد از انتخاب تیمشان وظیفه کشتن اعضای تیم مقابل را دارند، در این حالت که gardens vs. graveyards نام دارد. زامبی ها تیم مهاجم هستند، آن ها به باغچه حمله می کنند، تا آن جا را تصرف کنند و سنگ قبر هایشان را روی گل ها بسازند. هرچه تعداد زامبی هایی که در باغچه قرار دارند، بیشتر باشد، سرعت ساخته شدن سنگ قبرها بیشتر می شود. اما در دیگر حالت ۲۴ نفره (team vanquish)شاهد یک جنگ همه جانبه هستید و باید تا بتوانید اعضای تیم مقابل را بکشید، تا به حد معینی که از قبل انتخاب کرده اید، برسید. در دیگر حالت موجود بازی شما و دوستانتان در نقش گیاهان قرار می گیرید و باید صفوف زامبی که پی در پی به شما حمله می کنند، را نابود کنید. در این حالت بازی که به تقلید از black ops با نام garden ops شناخته می شود؛ boss هایی هم به شما حمله می کنند.

هر تیم ۴ کلاس متفاوت دارد و در بخشی از اماده سازی بازی می توانید، گیاه یا زامبی خود را شخصی سازی کنید و آن را به هر شکلی که دوست دارید در آورید. همین طور می توانید، گیاه یا زامبی خود را قوی تر کنید و آن را به گیاه یا زامبی درجه بالاتری برسانید. مثلا کاکتوس توانایی تبدیل شدن به کاکتوس یخی را دارد.

کلاس های بازی شامل  گل آفتاب گردان، نخود شلیک کن(pea shooter)، کاکتوس و گل آدم خوار(زامبی خوار!) این ها اعضای تیم گیاهان را تشکیل می دهند و تیم دیگر متشکل از دانشمند، مهندس، ستاره و سرباز پیاده هستند. حالا   به ویژگی های آن ها اشاره می کنم.

PvZGW_PSunflowerRGB_03

گل آفتاب گردان

گل آفتاب گردان حکم پزشک تیم را دارد. این گل هم تیمی های خود را با کمک خورشید مداوا می کند. همچنین می تواند در پشت هم تیمی های خود قرار بگیرد و تیر های دوربرد خود را بر سر دشمنان بریزد. او به دو روش هم تیمی های خود را مداوا می کند، یکی این که گل همیشه بهاری را درست می کند، دیگر گیاهان با قرار گرفتن در نزدیکی آن مداوا می شوند. دیگری این که حلقه نوری را در اطراف خود تشکیل می دهد، که دیگر هم تیمی هایش را مداوا می کند.

PvZGW_PPeashooterRGB_01

نخود شلیک کن

نخود شلیک کن حکم سرباز خط مقدم را دارد. او اسلحه ای مثل مسلسل دارد، که زامبی ها را با آن مورد هدف قرار می دهد. این گیاه وقتی که از کوره در می رود، در یک جا مستقر می شود و اسلحه اش بسیار قوی تر می شود. از دیگر توانایی های او برخورداری از بمب های فلفل است. او این بمب ها را پرت می کند و این بمب ها قبل از انفجار زامبی های اطراف را به سمت خودشان می کشند. نخود شلیک کن می تواند ریشه هایی را در زمین بوجود آورد، که توانایی صدمه زدن به دشمن را دارند. آخرین توانایی او hyper است. به کمک hyper او می تواند، به طور موقت سرعتش را زیاد کند و پرش های بلند انجام دهد، تا خود را به جایی برساند، که موقعیت خوبی داشته باشد.

PvZGW_PChomperRGB_01

گل گوشت خوار

گل آدمخوار سومین گیاه بازی است. او توانایی صربات راه نزدیک را دارد و با نزدیک شدن به زامبی ها آن ها را گاز می گیرد و از گوشت آن ها دلی از عزا در می آورد. این گیاه عاشق گوشت پای زامبی ها با نمک است! او می تواند زامبی ها را از پشت کاملا ببلعد. آب دهان او باعث کند شدن زامبی ها می شود، تونل های زیرزمینی از دیگر توانایی های اوست. او می تواند با کمک این تونل های زیرزمینی خود را نزدیک زامبی ها کند. او همچنین می تواند، پیچک هایی درست کند، که زامبی ها را از پایشان بگیرد و روی هوا معلق نگه دارد.

PvZGW_PCactusRGB_02

کاکتوس

کاکتوس تک تیرانداز گروه است، او تخصص بالایی در شلیک های از راه دور دارد. کاکتوس می تواند از راه دور تیغ هایش را به زامبی ها بزند. او می تواند، دیوار های دفاعی با آجیل هایی که پوست سختی دارند، درست کند. این دیوار ها هم راه زامبی ها را می بندند و هم سپری برای گیاهان می شوند. کاکتوس می تواند مین های سیب زمینی درست کند. این مین ها بسیار مناسب زمانی است، که زامبی بیچاره از روبروی خود خبر ندارد و روی آن می رود تا منفجر شود. آخرین ویژگی کاکتوس به پرواز در آوردن سیر است. این سیر می تواند، بر بالای میدان جنگ پرواز کند و زامبی ها را مورد هدف قرار دهد.

PvZGW_ScientistRGB_01

زامبی دانشمند

  زامبی دانشمند، نقش گل آفتاب گردان تیم زامبی را دارد. او می تواند هم تیمی هایش را مداوا کند. دانشمند می تواند با سرعت بالایی خودش را به گیاهان نزدیک کند و آن ها را بزند. اسلحه او یک شاتگان سه لول است، که در فواصل نزدیک کاربرد بالایی دارد. دانشمند توانایی ساختن فواره هایی با مایعی بنفش دارد، که گیاهان را صدمه می زند. دیگر توانایی او چسباندن توپ هایی به گیاهان است، که روی آن ها منفجر می شود.

PvZGW_ZSoldierRGB_01

سرباز پیاده

سرباز پیاده حکم نخود شلیک کن را دارد. او با اخرین تسلیحات نظامی zomboss مجهز شده است. او می تواند، ریشه های تله ای که گیاهان ساخته اند، را از بین ببرد. او اسلحه ای موشکی دارد و با ان دشمنانش را مورد هدف قرار می دهد. تیرهای اسلحه او گلوله های زرد رنگی هستند، که مخصوص آسیب رساندن به گیاهان است. او می تواند ابری غلیظ درست کند، که خود و همی تیمی هایش را دید گیاهان مخفی سازد. او هم مثل نخود شلیک کن توانایی پریدن به ارتفاعات را دارد. او گلوله ی دیگری را هم دارد، که فاصله بیشتری را هدف قرار می دهد و آسیب بیشتری می زند، که ZPG نامیده می شود.

PvZGW_ZAllStarRGB_02

ستاره زامبی

All- star زامبی یک زامبی با لباس بازیکنان راگبی است. او اسلحه ای دارد، که در هردقیقه ۶۰۰ توپ را به سوی دشمنان شلیک می کند. این زامبی می توند زامبی بچه های شروری را به منظقه جنگ بفرستد، که با نزدیک شدن به گیاهان منفجر می شوند. او توانایی بوجود آوردن کاورهای فوری را دارد، که او را در مقابل تیر گیاهان محفوظ می دارد. آخرین ویژگی او تکل کردن است. او می تواند تکل های سریع و خشنی را انجام دهد، که گیاهان را آسیب می زند.

PvZGW_EngineerRGB_2

زامبی مهندس

مهندس هم اسلحه ای موشکی دارد. او می تواند توپ هایی را بزند، که منظقه ای را منفجر کندو این توپ ها در پوشش هایی از آسفالت قرار دارند. مهندس توانایی پرتاب نارنجک هایی را دارد، که با برخوزد به گیاهان آن ها را برای مدتی گیج . کند می کند. هم چنین این نارنجک ها تونل های زیر زمینی گل آدمخوار را از بین می برد. مهندس دارای مته سنگی مخصوص سوراخ کردن سنگ هست، که می تواند او را سریع تر به مقصدش برساند. او هم مثل کاکتوس می تواند یک زامبی پروازی به آسمان بفرستد، تا از آن بالا گیاهان را صدمه بزند.

این گزیده ای بود از گیمپلی بازی و کلاس های مختلق گیاهان و زامبی ها که مطالعه کردید. حالا کمی در باره گرافیک بازی اطلاعات می دهم.

جنگی رنگارنگ

نه خبری از آه و ناله است و نه خبری از دود. بلکه محیط و ابزار جنگی همه رنگارنگ و شاد است. همان طور که اشاره شد موتور گرافیک بازی، Frostbite3 پرقدرت است. این انجین در بسیاری از بازی ها امتحانش را پس داده و قدرت و دقت آن بر کسی پوشیده نیست.بازی هایی مثل Battlefield 4 و Need For Speed: Rivals با این انجین ساخته شده اند.

نمایی از گیم پلی

نورپردازی در این محیط رنگارنگ، خیلی به چشم نمی آید؛ ولی تا آن جا که امکانش بوده، خوب و دقیق کار شده است. رنگ ها هم برای متمایز کردن گیاهان از زامبی ها خوب به کار رفته اندو برای مثال رنگ های سبز و آبی برای گیاهان هستند و رنگ های خاکستری و قرمز و بنفش برای زامبی ها. ایده جالبی است، که آن ها دارای نوعی یونیفرم هستند، که واقعی بودن جنگ را نشان می دهد.

گیاهان و زامبی ها تقریبا با همان ظاهر بازی قبل حضور دارند، که این هم نشان از دقت سازندگان دارد. طراحی محیط بازی هم خیلی زیباست و هر نقشه با نقشه دیگر تفاوت های زیادی دارد.در بازی خبری از تخریب پذیری نخواهد بود(تا آن جا که در تریلرها شاهد بودیم)، انفجارها هم خیلی به واقعیت نزدیک نیست.(به خاطر کارتونی بودن بازی) انفجارها و آتش ها هم رنگارنگ طراحی شده اند.

[jwplayer mediaid=”129412″]

صداگذاری بازی هم به صدای گلوله و حرکت کردن گیاهان و زامبی ها محدود می شود. زیرا آن ها حرف نمی زنند. تنها بعضی مواقع صدای dave را می شنویم، که آن هم صدای واضحی ندارد. اما، موسیقی بازی چیزی است، که با ماهیت بازی سنخیت زیادی دارد. موسیقی خیلی حماسی نیست و موسیقی های شاد و کودکانه را بیشتر می شنویم. موسیقی هایی که ریتم تندی دارد و به ریتم تند بازی شباهت زیادی دارد.

ایده جالب pvz حالا با گرافیکی بهتر و گیم پلی پویاتر نوید یک بازی خوب و با ارزش را می دهد، ولی ای کاش حالت story mode هم در بازی وجود داشت، که ذهن استراتژیست گیمر را به مخاطره می انداخت!

بخور تا خورده نشی!

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا
باغچه علیه قبرستان | پیش نمایش Plants Vs Zombies Garden Warfare - گیمفا