مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا

مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه

محمد مهدی مبارکی
۲۱:۵۳ ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا

بازی های رایانه ای ایرانی در حال رشد و ریشه دار شدن هستند . بازی های زیادی هستند که در شرف ساخت و انتشار هستند که یکی از بازی های ، بازی  ” جنون سیاه ” می باشد . عنوانی که حدود ۲ سال بر روی آن به گفته مدیر پروژه به صورت شبانه روزی کار شده و به احتمال زیاد ، روزی مزد این سختی را دریافت خواهند کرد . اینک مصاحبه ای ما داشتیم با آقای ” هادی جعفری منفرد ” مدیر شرکت ” فن آوران توسن گام ” که مدیر پروژه این عنوان هستند . به احتمال زیاد با این مصاحبه با این عنوان بیشتر آشنا خواهید شد .

لطفاً خودتان را معرفی کنید و همچنین وظیفتان را در روند ساخت بازی :

بنده هادی جعفری منفرد هستم مدیر شرکت فن آوران توسن گام سازنده بازی جنون سیاه و مدیر این پروژه.

 در ابتدا ، برای خوانندگان این مصاحبه کمی در مورد “قن آوران توسن گام ” صحبت کنید ( در مورد ساخته های قبلی هم کمی صحبت کنید ) :

فن آوران توسن گام که امروز به لطف تیم قوی و تجربیات گذشته خودش امیدوار است تا به یکی از مجموعه های پیشرو در بازی سازی در ایران بدل شود در سال ۸۶ تاسیس شد و در آن سالهای ابتدایی بیشتر تمرکزش بر روی تولید سیستم های پایگاه داده ای و واقعیت مجازی بود که در این مسیر نیز موفق شده تا محصولات متفاوت و تحسین برانگیز در سطح کشور تولید کند مانند سیستم تحلیل همزمان فوتبال که برای بار اول در ایران تولید شد و تا امروز بی رقیب است و یا نرم افزار عظیم تمدن ایران تخت جمشید که از ساخته های این شرکت است که توسط داده های طلایی خلیج فارس نشر شده و در رقابت های رسانه های دیجیتال در سال ۸۹ در زمینه های مختلف حائز رتبه کشوری شد. اما ورود به صنعت بازی سازی و اولین تجربه آن با ساخت بازی های کوچک و بازی های کودکانه آغاز شد و با بازی های تحت وب ادامه پیدا کرد تا به امروز که این تیم تمام توان و انرژی خود را در ساخت اثر فاخر «جنون سیاه»  قرار داده است.

https://gamefa.com/wp-content/uploads/2014/01/dark-madness-Facebook.jpg

چی شد که تصمیم به تشکیل این استودیو را گرفتید :

شاید آنچه می گویم باورش سخت باشد اما حقیقت آن است که تشکیل این شرکت بر مبنای آرزوی دوره نوجوانی من بوده است . یادم هست در ابتدای دوران راهنمایی بودم و موجودی به نام کامپیوتر وارد منزل ما شد و من چنان مجذوب این موجود شدم که در همام وقت ها تصمیم گرفتم تا شرکتی در زمینه کامپیوتر تاسیس کنم و در تمام مراحل زندگی بعد از آن پیگیر این آروز بودم مثلا خوب یادم هست که در لیست انتخاب رشته های کنکور سراسری جز چند مورد آخر تمامی انتخاب های من کامپیوتر بود و پس از فارغ اتحصیل شدن از دانشگاه با پول قرضی توسن گام را تاسیس کردم.اما حرکت توسن گام به سمت بازی سازی نیز حکایت خود را دارد: من مثل هر انسان دیگر ابعاد مختلف شخصیتی دارم و یک وجهه من روحیه شعر و شاعری و هنری است و وجهه دیگر روحیه فنی از دید من بازی سازی می تواند نقطه تلاقی این دو باشد و بستری برای بیان صحبت ها و خلق آثار هنری جذاب.اولین اثر بازی سازی این شرکت نیز که عنوانی کودکانه بود از همان وجه حساس و کودک درون من آمد و آن بازی در واقع بر مبنای شعری ساخته شد که در دوران کودکی من توسط مادرم که نویسنده است برایم گفته شده بود و آن شخصیت در من ماند تا یک روز تبدیل به بازی شد ، بازی ای که البته به دلیل آنمکه اولین تجربه ما بود قطعا مشکلاتی نیز داشته است و یا جنون سیاه یک بازی متفاوت است که گرچه در ظاهر در ژانر علمی و تخیلی با تم وحشت است اما حرف های زیادی در داستان برای گفتن دارد حرف هایی که از آن بخش هنری می آید و توسط همکاران بسیار هنرمند و عزیز من در توسن گام به بهترین شکل روایت و پرداخت شده است و البته در نهایت این شما و گیمر های عزیز هستند که باید قضاوت را انجام دهند.

آیا پروژه ” جنون سیاه ” ، یک پروژه سفارشی است :

به هیچ و جه بر عکس داستانی است که از درون اندیشه های این تیم برخواسته و در مسیر تولید فراز و نشیب های بسیار زیادی را طی کرده شاید برایتان جالب باشد که بدانید “جنون سیاه ” روند پیش تولید خود را ازمیانه های ۸۹ آغاز و تا پایان ۹۰ در فاز پیش تولید قرار داشت و مسایل و فراز و نشیبهای زیادی را داشت.

H part poster 2 بازی ایرانی جنون سیاه اواسط سال 93 منتشر خواهد شد

ساخت این عنوان از چه زمانی کلید خورد :

همانطور که در سوال قبل عرض کردم فرآیند پیش تولید “جنون سیاه” از میانه های سال ۸۹ آغاز شد و تا پایان ۹۰ ادامه داشت و فاز اصلی ساخت بازی از ابتدای ۹۱ شروع شده و تا امروز بدون حتی لحظه ای وقفه و یک روز تعطیلی با قدرت و قوت ادامه داشته است.

اگه امکانش هست ، کمی هم در مورد داستان بازی و همچنین چگونگی شکل گیری این ایده و شخصیت پردازی ، برای ما صحبت کنید :

“جنون سیاه “پیش از هر چیز یک اثر هنری است علیه زشتی هایی چون دروغ و فریب در سطح جهانی که با استفاده از مفاهیم نهان در داستانهای کهن ایرانی در قالبی نو روایت شده است.

اما روایت ماجرا آن است که در آینده ای نامعلوم ، دانشمندی شیطان صفت که علاقه ای عجیب به اسطوره های باستانی و ضحاک دارد سعی در تشکیل ارتش شیطانی بر اساس ساخت موجودات بیلوژیکی  داشته و در این مسیر قهرمان اصلی داستان با نام”سام” (برگرفته از نام سام پهلوان  در شاهنامه) که پلیس جوان و شجاعی است در جریان ماجرا قرار گرفته و به مبارزه با فعالیت های شیطانی آن دانشمند می پردازد.

پایه ی ابتدایی داستان در سال ۸۹ در ذهن بنده شکل گرفت و در فاصله زمانی تا ابتدای ۹۱ با کمک و همکاری دوست نویسنده ای که در کنار تیم قرار گرفت شخصیت های مختف شکل گرفت و روند داستان تکمیل شد.شاید برایتان جالب باشد بدانید که تمامی شخصیت ها در این بازی از یک شناسنامه کامل برخوردار هستند و بازیکن در جریان قرار می گید که هر موجود چه گذشته ای داشته و چگونه شکل گرفته است.

این عنوان با چه انجینی در دست ساخت می باشد :

 با موتور یونیتی اما نکته مهم آن است که از آنجا که در بسیاری از موارد امکانات پیش فرض این موتور پاسخ گو نبود تیم فنی کار بخش های مهمی از توابع موتور را باز نویسی کردند.

تنها تصویری که in game این عنوان منتشر شده

تنها تصویری که In-Game این عنوان منتشر شده

طرح این عنوان ، تقریباً مشابه عنوانی بوده یا یک طرح جدید می باشد :

کل ایده این کار از صفر تا صد آن محصول شرکت توسن گام است که همانگونه که در جاهای دیگر نیز عرض کردم سعی کرده تا داستانی ایرانی را که از گذشته های دور آمده بن مایه روایتی در آینده نامعلوم قرار دهد.

در صورت امکان ، کمی هم در مورد شخصیت های این عنوان اطلاعاتی ذکر کنید :

در مورد شخصیت اصلی داستان باید گفت که سام قهرمان بازی یک پلیس جوان و شجاعی است که با دوستانش سرگذشتی عجیب داشته و نقطه مقابل با دانشمندی شیطانی رو به رو می شویم اما اینکه چگونه به این مسیر افتاده و در داستان چه رخ خواهد داد اجازه دهید فعلا چیزی نگوییم.اما دوستان بدانند که شخصیت های بسیار زیاردی در این بازی وجود دارد.

https://gamefa.com/wp-content/uploads/2014/01/Sam.Dark_.jpg

در جایی مطالعه کرده بودم که در این عنوان ۲۰ دسته دشمن وجود دارد ، کمی هم در مورد دشمنان پلیر در این عنوان صحبت کنید :

همانگونه که فرمودید ما با تعداد دشمنان زیادی در بازی با مکانیک های متنوع رو به رو می شویم ، این دشمنان هم انسانی و شوتر هستند هم موجودات بیولوژیکی با هوش ها و مکانیک های مختلف که تمامی آن ها شناسنامه مشخصی دارندو به این نکته باید توجه داشت که در پیاده سازی تک تک آنها نهایت دقت انجام شده و جزئیات بسیار بسیار حائز اهمیت بوده است.

آیا تنها پلتفرم اجرایی این عنوان PC  می باشد :

فعلا برای PC برنامه ریزی شده است اما این به معنای آن نخواهد بود که برای پلتفرم های دیگر قصدی نداشته باشیم.

کمی هم در مورد گیم پلی “جنون سیاه” صحبت کنید :

گیم پلی بازی حدود ۱۰ ساعت پیش بینی شده است که دارای تنوع بسیار بالایی می باشد : تنوع در دشمنان،در محیط ها،نور پردازی و موسیقی بازی از ویژگی های برجسته جنون سیاه است

آیا در روال بازی ، کنترل شخصیت های دیگر را نیز می توان در دست گرفت :

بازیکن در بازی در بخشی با یک کاراکتر و در بخش دیگر با کاراکتر دیگیری بازی را پیش خواهد برد.

https://gamefa.com/wp-content/uploads/2014/01/Sashak-ga.jpg

کمی هم در مورد موسیقی هایی که در این عنوان به کار رفته صحبت کنید . در جایی خوانده بودم توسط استودیو ساخته شده است  ، آیا این حرف صحت دارد :

ساخت موسیقی در بازی با حضور آهنگ ساز در استدیو صورت گرفته و در همین جا بایستی از آقای “روزبه نوری”  آهنگساز خوب بازی تشکر کنم که با حضور در استدیو و همکاری کامل با بخش طراحی بازی و هنری کار سعی در ساخت آهنگ با بهترین کیفیت را داشته اند.

برای ساخت این عنوان تا به الآن چقدر خرج کرده اید و آیا زیر نظر بخش خصوصی بودید :

ساخت این بازی هزینه ی بسیار زیادی در بر داشته مسلما تجهیز و به پیش بردن تیمی که چند سال برای این پروژه فاخر در کنار هم هستند ساده نیست خصوصا آنکه ما بخش خصوصی هستیم که در حال انجام پروژه ای بسیار بزرگ و حتی در حد جهانی هستیم که این بسیار بسیار هزینه بر است و شاید روزی حکایت سختی ها و مشقت های این پروژه را که در قلبمان نهان است بازگو کنیم.

آیا بنیاد از شما حمایت می کند :

برای ساخت بازی قرارداد با بنیاد منعقد شده است و تا این نقطه نیز از یاری های این نهاد ممنون هستم ولی مهمترین حمایت فراهم آوردن بستر توزیع و فروش مناسب و بالای بازی است که مهمترین قدم برای سال آینده و سالهای بعدی در کشور بایستی فراهم سازی این بستر تبرای بازی های فاخر ایرانی مانند جنون سیاه و سایر بازی هایی باشند که در راه هستند .این انگیزه تیم های سازنده را چندین و چند برابر کرده و جهش بزرگی را در صنعت گیم کشور فراهم می آورد

برای عرضه این عنوان چه تاریخی را مد نظر دارید :

اجازه دهید از الان قولی در این باب ندهم تا بد قول نشوم اما این اطمینان را می دهم که روند ساخت بازی بدون حتی یکی لحظه وقفه تا انتها با قدرت و قوت ادامه خواهد داشت و هیچ توقفی در کار نخواهد بود.

با تشکر از شما ، اگر حرفی و یا پیامی برای خوانندگان این مصاحبه دارید ، بیان کنید :

من از شما و مخاطبانتان و همه گیمر های ایرانی تشکر می کنم و به صراحت عرض می کنم که مهمترین و اصلی ترین حامی بازی ساز ایرانی ، گیمر ایرانی خواهد بود فلذا صمیمانه چشم به راه یاری هایتان در غالب نظر ،انتقاد و پیشنهاد و نیز خریداری بازی های ایرانی هستیم.

امیدوارم با این عنوان آشنا شده باشید  و منتظر  پوشش خبری کامل این عنوان نیز به زودی از سایت گیمفا باشید .

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه اختصاصی با “هادی جعفری منفرد ” – بازی جنون سیاه - گیمفا