در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا

در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی

احمد سعیدی
۲۲:۱۰ ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا

بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اعتبارات حوزه بازی‌ها اظهار کرد: صنعت گیم کشور به رغم تنگناهای مالی و نبود بودجه و سرمایه مناسب در طول مدت کوتاه حیات خود توفیق‌های  قابل توجهی در عرصه تولید و عرضه بازی در داخل و خارج از کشور داشته است.
وی افزود: مجموعه مدیریت صنعت گیم فارغ از حاشیه‌های سیاسی در این سال‌ها تنها به پیشبرد امور در این عرصه و انجام کار پرداخته است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای عرصه تخصصی برای انجام کار با محور گیم و حمایت از تولیدات داخلی است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به برنامه‌های بنیاد گفت: مبنای کار را با «اعتمادسازی» به این معنا که بنیاد به هیچ عنوان رقیب بخش خصوصی نیست، آغاز کردیم و تاکنون از بیش از ۱۲۰ بازی حمایت شده است.
به گفته وی، این بازی‌های در ژانرهای (گونه) مختلف ساخته شده و از این طریق نهضت بازی‌سازی در کشور ایجاد و اکنون شاهد تولیدات متنوع در قالب تولیدات مستقل و بخش خصوصی در کشور هستیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از «فرهنگ‌سازی» و «جریان‌سازی» به عنوان دیگر رویکردهای بنیاد در این سال‌ها برای تبیین امور و اجرای برنامه در حوزه‌های مختلف یاد کرد و ادامه داد: حمایت از تولیدات بازی با محورهای یادشده و به منظور ایجاد جریان تولید در کشور صورت گرفته که ثمرات آن اکنون مشهود است.
وی تصریح کرد: با تلاش و حمایت بنیاد بیش از ۷ اثر ایرانی در عرصه بین‌المللی منتشر شده و تولیدات فعالان این عرصه در مجامع و رویدادهای معتبر منطقه‌ای و جهانی عرضه می‌شود.
مینایی اظهار کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای زمانی در کشور راه‌اندازی شد که فناوری تولید و اساسا موضوعی به نام صنعت گیم در ایران وجود نداشت و با راه‌اندازی این مجموعه صنعت یادشده شکل گرفت و اکنون ایران به عنوان کشور پیشرو در گیم در منطقه و جهان شناخته می‌شود.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تدوین و اجرای نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای «اسرا» به عنوان نخستین گام تحقیقی – پژوهشی در این مجموعه که از ابتدای راه‌اندازی در دستور کار قرار گرفت نام برد و توضیح داد: نظام رده‌بندی سنی در قالب یک کار سنگین پژوهشی ۱۸ ماهه انجام و از سال ۸۸ در امور گیم گنجانده شد.
مینایی اظهار کرد: برای سالم‌سازی فضا، ارائه بازی زحمات بسیاری در مجموعه بنیاد بازی‌های رایانه‌ای کشیده می‌شود، به نحوی که تاکنون چند هزار بازی خارجی در مجموعه یادشده ویرایش و دارای پرونده رده‌بندی است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بحث ورود بی ضابطه بازی‌های خارجی در بازار مصرف اشاره کرد و تأکید کرد که این بنیاد به هیچ عنوان وظیفه‌ای در قبال کنترل نهایی بازار یا برخورد با متخلفان ندارد و این وظیفه را ستاد صیانت از آثار فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار است. این بنیاد براساس احساس مسئولیت تنها بازرسی‌هایی انجام می‌دهد و صرفا به عنوان گزارش‌دهنده به مجموعه‌های مسئول در این زمینه عمل می‌کند.
وی با یادآوری اینکه بیش از ۷۰ درصد خانواده‌ها و والدین از نوع استفاده فرزندان خود از بازی و محتوای آن اطلاعی ندارند، افزود: برای این زمینه باید دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقدام کند، اما متأسفانه بنیاد به دلیل نداشتن اعتبارات، اغلب از تبلیغات تلویزیونی بی‌بهره بوده است.
مینایی اظهار کرد: درعین حال برای هشدار دادن و معرفی کردن نظام رده‌بندی سنی در اغلب سمینارها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی شرکت داریم و دائم در این زمینه به خانواده‌ها و والدین در حال آگاهی‌دهی هستیم، اما این روند با تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسب و از طریق صداوسیما تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی نبود اعتبارات و امکانات در مقایسه با ظرفیت‌های بسیار در حوزه گیم را از مشکلات اساسی این عرصه برشمرد و ادامه داد: از سال ۹۱ تاکنون بیش از ۸۰ درصد اعتبارات بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کاهش داشته است و هم بسیاری از پژوهش‌ها و مسائل مربوط به آسیب‌شناسی این حوزه دچار وقفه شده است.
مینایی اظهار کرد: برای سال ۹۳ نیز حدود سه میلیارد اعتبار برای بنیاد بازی‌های رایانه‌ای پیشنهاد شده که این به معنای کاهش سنگین در ساخت بازی است. اگر نتوانیم در زمینه تولید وعرصه همان گونه که تاکنون موفق بودیم مسیر را ادامه دهیم دیگر کشورها رتبه و جایگاه ما درمنطقه و عرصه بین‌المللی را مال خود می‌کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه به موضوع کپی رایت و ورود و عرضه ارزان بازی‌های خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: برای بحث نظامند کردن حقوق مؤلف در کشور و رعایت کپی رایت باید فکر اساسی در چارچوب تنظیم و اجرای قانون یا راهکاری برای صیانت از آثار داخلی و متعادل‌سازی عرصه محصولات خارجی کرد. کف فروش آثار گیم خارجی در کشور به منظور حمایت از تولیدات داخلی باید افزایش یابد و نظارت از مناظر مختلف دراین زمینه تقویت شود.
وی به میزان توزیع بازی در بازار ایران اشاره کرد و گفت: از تعداد مجوزهای صادر شده در سال ۹۲  حدود ۱۵ درصد به بازی‌های ایرانی و ۸۵ درصد به آثار خارجی تعلق دارد. امیدواریم با برنامه ریزی انجام شده بتوانم در ایران سال ۱۴۰۴ این میزان را برای آثار ایرانی به حدود ۵۰ درصد افزایش دهیم.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا
در سال ۹۲, ۱۵درصد بازی های مجوز گرفته, ایرانی و ۸۵ درصد خارجی بوده اند|مصاحبه ی بهروز مینایی - گیمفا