سهم ناچیز صنعت گیم از پرداختی بودجه عرصه فرهنگ
بسیاری از کارشناسان، فرهنگ و هنر را به رغم تاکید مسوولان بلند پایه کشور مظلومترین بخش در حوزه توجه بوِیژه در عرصه تامین اعتبارات و بودجه معرفی میکنند.
به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، بسیاری از ارکان این بخش همچون هنر – صنعت گیم به رغم ضرورت توجه ویژه در گلوگاهی به نام بودجه و نظام بودجه بندی با مشکلاتی نظیر تثبیت جایگاه و انرژی مضاعف برای توجیه بودن و یا نبودن گیر افتاده و حتی در صورت عبور سلامت و موفقیت آمیز، با مشکل بزرگتری تحت عنوان پرداخت بودجه مصوب روبه رو می شود.
تجربه چند سال اخیر بخصوص در سال های مالی ۹۰ تا ۹۲ نشان داده حتی بودجه مصوب اندک نیز در حوزه پرداخت با جرح و تعدیل بسیار روبه رو شده و بعضا از بودجه تصویبی تنها یک سوم رقم نهایی شده، سهم این بخش می شود.
به عقیده بسیاری از صاحب نظران این قبیل پرداخت ها حتی کفاف امور جاری عرصه بازی های رایانه ای را نداده و بسیاری از طرح های تولیدی را در مسیر ساخت و عرضه با دشواری های مضاعف روبه رو می سازد.
صنعت بازی های رایانه ای در مقایسه با سایر حوزه های سرگرمی ساز کشور نظیر سینما و به رغم قدمت چند دهه در جهان حدود ۶ سال از حیات خود را می گذارند و در این مدت توانسته با تولید بیش از ۱۰۰ بازی ایرانی در گونه های مختلف جایی برای خود در داخل و خارج از کشور کسب کند. هرچند هنوز مسیر طولانی برای دربرگیری خواست و نیاز مخاطب داخلی و قرار گیری در گردونه رقابت خارجی دارد، اما به اذعان بسیاری از کارشناسان در مسیری حرفه ای برای شکل گیری صنعتی استاندارد با بهره گیری از ظرفیت های بسیار قرار دارد که توفیق های حاصل شده در این مدت کوتاه نشانگر تبیین مسیر درست این بخش است.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با یادآوری اینکه سرمایهگذاری درصنعت گیم کشور ضروری است، می گوید: کشورهای حاشیه خلیج فارس سرمایهگذاری هنگفتی در این زمینه انجام داده اند، در کشور ما که اقتصاد آن دولتی است، باید نگاه دولت و بخشهای تابعه به این هنر – صنعت تغییر کند.
« بهروز مینایی» می افزاید: نگاه دولت و شرکت های وابسته باید به گیم تغییر کند. در دولت همانگونه که به صنعت نانو و فناوری هسته ای اهمیت داده می شود به مراتب باید به صنعت بازی های رایانه ای نیز نگاه ویژه ای شود.
مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر همچنین با بیان اینکه حمایت از نخبگان در حوزه گیم به تولید بازیهای استاندارد و در سطح بین المللی منجر میشود، می گوید : کشورهای غربی همواره با ایجاد شرایط به ظاهر مساعد جذب ایده های جذاب را از طریق در اختیارگیری نخبگان دیگر کشورها دنبال میکنند.
«مسعود غفوری» به ضرورت ایجاد بازار مناسب برای ارایه بازی های رایانه ای اشاره کرد و می افزاید: تربیت و حفظ نیروی متخصص در عرصه گیم با ایجاد چرخه اقتصادی مناسب و تجاری سازی این بخش امکان پذیر است.
وی ادامه می دهد :تولید کنندگان ایرانی گیم برای خلق اثر مناسب نیازمند حمایت نهادهای مسوول و آماده سازی امکانات برای تولید و عرضه هستند.
تولید کننده بازی رایانه ای “شبگرد” همچنین تصویب قانون در جهت حمایت از تولید کنندگان و برطرف شدن مساله بیمه بازی سازان را ضروری خواند و توضیح می دهد: برای تداوم توفیق حاصل شده در حوزه بازی های رایانه ای و امکان عرضه تولیدات داخلی در بازارهای بین المللی باید حمایت از ظرفیت های گیم در دستور کار مسوولان قرار گیرد.
غفوری اختصاص منابع و اعتبار کافی برای ایجاد بالندگی در عرصه بازی های رایانه ای را ضروری می داند و می گوید: با بودجه اندکی که در اختبار بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار می گیرد امکان حمایت و پاسخگویی به نیاز بازی سازان و تولید آثار مناسب به هیچ عنوان نیست.
مدیرعامل شرکت پردیس رایانه مهر، اختصاص و پرداخت بودجه و منابع در حوزه گیم را در سالهای اخیر ناچیر عنوان می کند و می افزاید: اگر علاقه مند به پیشرفت و اثر گذاری در این حوزه هستیم می بایست در آن سرمایه گذاری و توجه لازم صورت گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: مجلس در سال آینده بودجه مناسب و جهشی برای حوزه بازیهای رایانهای اختصاص خواهد داد.
حجت الاسلام و المسلمین «سید مرتضی حسینی» به رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت ساخت فیلم، تولید بازیهای رایانهای مفید و ترویج بازیهای پرتحرک در دیدار اخیر ایشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره می کند و می افزاید: مقام معظم رهبری همچون همیشه توجه ویژه ای به مقوله فرهنگ داشته و دارند .
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به روند بودجه بندی بخش های مختلف عرصه فرهنگ کشور در بودجه سال ۹۳ اشاره می کند و ادامه می دهد: کمیسیون فرهنگی با توجه به تاکیدات رهبری در زمینه تولید بازی های رایانه ای مفید در نظر دارد تا بودجه مناسبی در سال آینده به عرصه گیم اختصاص داده شود .
حجت الاسلام و المسلمین حسینی یادآورمی شود که مجلس به عنوان نهاد قانون گذاری و خانه ملت تلاش دارد تا حد توان بودجه مناسبی برای پیشرفت فرهنگ اختصاص دهد.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی به بودجه سالجاری عرصه فرهنگ اشاره می کند و توضیح می دهد: در بودجه پیشنهادی سال۹۲ توجه نامناسبی به مقوله فرهنگ شده بود که نمایندگان این بودجه را اصلاح و به سه برابر افزایش دادند، و حال اینکه چقدر از این بودجه تاکنون محقق شده، بحث جداگانه ای طلب می کند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین به وظیفه نمایندگان مجلس در زمینه ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره می کند و می گوید: نمایندگان در زمینه تعیین بودجه و قانون گذاری فعالیت داشته و در صورتی که مجموعه های فرهنگی با مشکلاتی در عرصه بودجه و یا اجرا روبه رو هستند، می توانند با همفکری مجلس از دامنه مشکلات و مسایل بکاهند.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
نظرات
با این نیاد ملی بازی های رایانه ای که ما داریم، ۱۰۰ میلیارد هم بازی بدن خرج چیز های الکی میشه که هیشکی ازشون خبر نداره و آخرش بنیاد میاد بازی ها رو اشتراکی میسازیه. یعنی نصف پول از جیب سازنده میاد و نصفش و بنیاد با منت میده. بعدش هم لیبل تحت حمایت بنیاد می خوره.
اقایون شما یک سری به مناطق محروم کشور بزنید بعد به فکر این کارا باشید
نصف؟؟؟؟ من قرار دادی دیدم که بنیاد ۸۰ به ۲۰ از سهم فروش برداشت میکرد….
….