روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا

روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire

کیوان آمیرزاده
۱۱:۰۰ ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا


شهر بزرگ لوس آنجلس، که در زبان انگلیسی آن را به صورت
L.A مخفف می کنند، شهری است که در سال ۱۹۴۷ به مکانی مهم در  آمریکا و به منطقه ای دلپذیر تبدیل شد. مردم با تلاش خود می توانستند ثروتمند شوند یا به شهرت برسند که این ها، شعارهای این شهر بزرگ بود. البته که آزادی های زیاد هم زیان ها و ضررهای مخصوص به خود را دارد و باعث می شود که عده ای از این آزادی ها، سوءاستفاده کنند و دست به دزدی، آدم ربایی و در نهایت دست به قتل بزنند. در این شهر بزرگ که جنایت در آن زیاد شده است باید نیرویی وجود داشته باشد تا دوباره بتواند صلح را در تمام شهر لوس آنجلس، برقرار کند. لوس آنجلس نیاز به یک قهرمان دارد تا بتواند جنایت را در این شهر سرکوب و صلح را در سراسر شهر، برقرار کند.

کمتر کسی را می توان مشاهده کرد که نام عنوان بزرگ “L.A Noireرا نشنیده باشد چرا که این بازی در زمان انتشار، همگان را سخت در شگرف نگاه داشت چرا که گیم پلی جالب کاراگاهی همراه با گرافیک غول آسای این بازی و موسیقی های زیبای آن، تا آن زمان بی سابقه بود. این بازی از سال ۲۰۰۳ در دست ساخت قرار گرفت و مقصد بازی، کنسول PS2 بود ولی تعویض شدن سازندگان بازی باعث شد که وقفه ای در حین کار به وجود بیاید و بازی در طی ۸ سال در دست ساخت قرار گرفت. در نهایت سازنده ی بازی، “Team Bondi” معرفی شد و ناشر این عنوان نیز، شرکت بزرگ “Rockstar Games” معرفی شد. با وارد شدن کنسول های نسل جدید، (نسل هفتم) این بازی نیز برای این کنسول ها در دست ساخت قرار گرفت. سرانجام پس از ۸ سال کار و زحمت، این بازی در سال ۲۰۱۱، برای دو کنسول PS3 و Xbox 360 عرضه شد و خبری از PC نبود تا اینکه بعد از ۶ ماه عرضه شدن برای کنسول های نسل هفتم، این بازی برای کامپیوتر های شخصی نیز، منتشر شد و با گرافیکی غول آسا، بار دیگر همه را متعجب کرد. در سال ۲۰۱۱، بازی L.A Noir توانست همگان را به خود جذب کند و با نمره ی ۸۹ برای کنسول های نسل هفتم و نمره ی ۸۳ برای کامپیوترهای شخصی، نمرات قابل قبولی را در کارنامه ی خود، ثبت کند. حال با من باشید تا ببینید آیا این عنوان به اندازه ی تعریف هایی که از آن شده، جالب و جذاب می باشد؟

LA-Noire-PC-Packshot

نام بازی: L.A Noire

سازنده: Team Bondi

ناشر: Rockstar Games

سبک: سوم شخص اکشن- ماجرایی

پلتفرم ها: PC،PS3،Xbox 360

سال انتشار: ۲۰۱۱

 

لوس آنجلس، نیاز به قهرمان دارد

همانگونه که پیش تر گفته شد، آزادی های زیاد و تا حدودی بیش از حد لوس آنجلس، باعث شده تا جرم و جنایت در شهر زیاد شود و حال سازمان L.A.P.D (Los Angeles Police Department)، قصد دارد که پرونده ها را به درست حل کند و مجرمان را تحویل قانون دهد. این سازمان قصد دارد که صلح را برای بار دیگر در شهر برقرار کند اما انجام چنین کاری، یک آرمان تقریبا دست نیافتنی است و نیازمند یک قهرمان است. زمان آن رسیده تا قهرمانی در شهر لوس آنجلس بیاید و جنایت را در این شهر، از بین ببرد. بالاخره به نظر می رسد که این قهرمان در لوس آنجلس پیدا شده است. یک مامور گشت با نام “Cole Phelps” که در حال گشت در خیابان های پر جرم و جنایت است.

صحنه هایی از گیم پلی خیره کننده L.A . Noire

صحنه هایی از گیم پلی خیره کننده L.A . Noire

او بعدها به عنوان یک کارگاه، ترفی می گیرد و اینک چشم همه به اوست تا پرونده های بسیار پیچیده را حل کند چرا که قتل در شهر بسیار زیاد شده است و قاتلان حرفه ای و غیر حرفه ای، در میان آنها پیدا می شود و اگر کاراگاه Phelps نتواند آنها را پیدا کند و مجرم بودن آنها را به همه نشان دهد، جرم و جنایت و در نهایت قتل ها در شهر بیشتر می شود چون وقتی قاتلان می دانند که شناسایی نمی شوند، با خیال راحت هر کسی را که می خواهند، از بین می برند. پس یک کاراگاه برای نجات شهر لوس آنجلس وجود دارد. کاراگاهی که می تواند جرم و جنایت را به حداقل برساند. او یکی از بهترین گزینه ها است چرا که در زمان جنگ جهانی دوم، در جنگ حضور داشته و در کار با انواع سلاح ها در مواقع ضروری، حرفه ای است. او خاطرات خوب و بدی را از جنگ دارد که در حین داستان، روایت می شود و داستان را بیش از پیش، غنی تر می کند.

داستان بازی به نحوی معمایی می باشد و برای حل پرونده ها، نیاز به فکر کردن واقعی را دارید و هرگز نباید بی گدار به آب بزنید چرا که در حل پرونده، هیچ کمکی به شما نمی کند. جواب بعضی از معماهای بازی، می تواند برای شما بسیار شگفت آور باشد و برای مثال کسی که با شما همکاری تمام را انجام می داد و کاملا مظلوم به نظر می آمد، همان قاتلی باشد که شما به دنبال او هستید. شاید سازندگان توانسته اند که داستان و معماهای بازی را در حد معماهایی که در فیلم های کاراگاه پوآرو یا کاراگاه مرداک دیده اید، جذاب کنند! البته حل کردن تعدادی از پرونده ها به گونه ای سخت و نفس گیر می باشد که شاید برای حل آن مجبور باشید چندین روز پای آن پرونده بنشینید و با تجزیه و تحلیل کردن، یک فرضیه را برای خودتان بسازید! در واقع سازندگان داستان را به گونه ای زیبا و تا حدودی پیچیده طراحی کرده اند که شما حس کنید که یک کاراگاه واقعی هستید و در دنیای لوس آنجلس، مشغول مجرم زدایی می باشید! وجود پرونده های متعدد که مربوط به قاتلان زنجیره ای می باشد باعث می شود که داستان پیچیده تر شود و شما مجبور شوید مسائلی را از پرونده قبلی به یاد بیاورید و داستان ها را با یکدیگر ترکیب کنید تا به سر نخی برسید! البته روایت زیبا و جالب داستان نیز، باعث می شود که داستان بازی از قبل نیز جذاب تر شود پس به همین خاطر، اگر زبان انگلیسی شما خوب نمی باشد، این بازی به شما توصیه نمی شود چرا که حل پرونده ها برای شما غیر ممکن خواهد شد.

در نهایت باید گفت که داستان از قدرت بسیار بالایی برخوردار است و سازندگان توانستند که داستانی بسیار جذاب و تا حدودی پیچیده را به بازیکنان و علاقه مندان، ارائه دهند و قسمت داستانی بازی را به عنوان قسمت مورد علاقه ی اکثر بازیکنان، قرار دهند.

 

مشاهده، تجزیه و تحلیل، مجرم را بگیر!

بله! بازی بسیار خوب بر اساس این سه مورد جریان پیدا می کند! در واقع گیم پلی بازی از آنجایی رخ می دهد که در مرکز، گزارش قتلی داده می شود و کاراگاه “فلپس” همراه با دستیارش، به صحنه ی جرم می روند و با گشت و گذار در منطقه ی مربوطه، شواهد و سر نخ هایی را پیدا می کنند. در ادامه شما باید به جمع آوری مدارک و سرنخ های بیشتری اقدام کنید چرا که هریک از آنها می تواند به عنوان مدرکی محکم، بر علیه مظنون پرونده باشد و بتواند ثابت کند که او، قاتل اصلی است.

یکی از جذاب ترین قسمت های گیم پلی، سوال کردن از اشخاص مختلف در مورد پرونده است. شما سه انتخاب در مورد جوابی که شخص مقابل به شما داده است، دارید. اول از همه می توانید حرف او را باور کنید و به کوچکترین چیزی در سخن های او، شکی نکنید. البته باید همینجا بگویم که شما باید برای انتخاب هایتان، به چهره شخص نگاه کنید چرا که حالت او در هنگام جواب دادن پرسش شما، تغییر خواهد کرد. اگر چهره او کاملا مصمم بود، احتمالا شما در حال شنیدن واقعیت هستید. گزینه دوم، شک کردن در جواب شخص مقابل است که شما این گزینه را زمانی انتخاب می کنید که حس می کنید طرف مقابلتان در حال طفره رفتن از دادن جواب صحیح است یا در حال گفتن دروغ است ولی شما برای اثبات اینکه او در حال دروغ گفتن است، مدرکی ندارید. با انتخاب این گزینه، رفتار “فلپس” کمی تند شده و باعث می شود که اگر واقع حدس شما در مورد جواب شخص درست بوده، او واقعیت را برای شما بیان کند. آخرین گزینه یا همان گزینه ی سومی، باعث می شود که شما صریحا شخص را به دروغگویی متهم کنید ولی باید بلافاصله مدرکی را نمایان کنید که نشان دهد که شخص مقابل، در حال دروغ گفتن است و در واقع شما مچ او را در هنگام دروغ گفتن، می گیرید.

اشتباه کردن در عکس العمل در مقابل هر جواب، باعث می شود که از حل شدن پرونده، دور شوید و برای همین است که شما نیاز دارید که بیشتر و ترجیحا تمام سرنخ های موجود در منطقه را پیدا کنید و با مشاهده کردن دقیق آنها، یک مدرک را به دفترچه شخصی خود، که در آن سرنخ ها را یادداشت می کنید، اضافه کنید. شما در حین حل پرونده ها، به مکان هایی می روید که با پرسش از صاحب آنجا، پرونده را به حل شدن نزدیک تر کنید اما لوس آنجلس همیشه مهربان نیست! در این میان افرادی هستند که همیشه مقاومت می کنند پس شما در بازی بارها باید در مقابل چندین نفر از خود با سلاح گرم دفاع کنید یا مجبور به مبارزه ی تن به تن شوید. در بیشتر مواقع نیز، شخص مورد نظر به صورت پیاده یا با یک اتومبیل فرار کند که شما باید قبل از اینکه او فرار کند، او را دستگیر کنید و با بردن او به اتاق بازجویی، از او بازجویی کنید که در اتاق بازجویی، مظنون مورد نظر، از گفتن دروغ بسیار بیشتر از جاهای دیگر استفاده می کند و حال شما باید با نشان دادن مدرک، دروغ های او را بر ملا کنید و با انداختن او در زندان، صلح و عدالت را کمی در شهر پر جنایت لوس آنجلس، بیشتر کنید.

شاید از خود بپرسید که حل کردن یک پرونده، چه فایده ای دارد؟ حل کردن پرونده های متوالی، پیدا کردن سرنخ های بیشتر، عکس العمل درست در مقابل پاسخ های اشخاص، کمک های متنوعی را می کنند. یکی از آن کمک ها، اضاف کردن تجربه ی شماست که باعث می شود که یک امتیاز تجربه را بدست آورید که با استفاده از آن، تمام سرنخ های موجود در منطقه، حذف کردن یکی از سه گزینه ی انتخابی عکس العمل ها و خط زدن مدارکی که در این پاسخ برای ثابت کردن دروغ به کار نمی روند از کمک هایی است که در مراحل بالاتر، حتما به درد شما می خورد و کمک بزرگی را به شما خواهد کرد. از طرف دیگری، شما با حل پرونده های متوالی، ترفی خواهید گرفت و دستیار شما عوض خواهد شد (هر چند دستیار شما نخودی می باشد!).

la noire screenshot 221 article image

درگیری های خیابانی بسیار جذاب و سرگرم کننده است

 شما در بازی دستیاری دارید که با شما در مورد پرونده بحث می کند، بجای شما رانندگی می کند و به اتومبیل در حال فرار شلیک می کند. دستیار شما در حل کردن معماها خیلی نقشی ندارد.در نهایت باید گفت که گیم پلی بازی، یک گیم پلی کاملا متفاوت به شمار می رفت و همین نوآوری ها در کنار هم قرار گرفت و باعث شد که این عنوان، طرفداران بسیار زیادی را به دست آورد و نمرات قابل قبولی را دریافت کند.

مجرم بودن را از صورت شخص می توان دید

گرافیکی که از بازی رونمایی شد، همه را به خودش جذب کرد و طراحی فوق العاده چهره و تغییر حالات آن در شرایط مختلف، باعث شد که بازی را واقعی تر و منطقی تر کند. سازندگان برای نشان دادن دقیق احساسات اشخاص، از “MotionScan” استفاده کردند که حالاتی مانند استرس، ترس و … را به خوبی در چهره شخص، نشان می دهد. این قابلیت، باعث شد که همه را مجذوب خودش کند و گرافیک بازی را تا حد بسیار بالایی، قدرتمند نشان دهد. در واقع روند گیم پلی نیز بر اساس این حالات صورت اشخاص در بازی جریان پیدا می کند و شما با دقت کردن در حالت صورت شخص، می توانید بگویید که او در حال راست گفتن است یا تنها دارد دروغی را می گوید که کاملا از چهره ی او پیدا است. در واقع سازندگان با طراحی دقیق چهره، همه بازیکن ها را مجذوب این بازی کردند چرا که با این کار، بازجویی های واقعی تر و جالب تر می شوند. اما یک مشکلی که وجود دارد آن است که گرافیک محیط هرگز به اندازه ی گرافیک چهره نیست. البته طراحی و گرافیک محیط هم بالا است اما تفاوت زیادی با طراحی چهره دارد و وجود چندین باگ گرافیکی نیز باعث می شود که گرافیک بازی به بالاترین حد خودش نرسد اما گرافیک بازی در کل، یک گرافیک بسیار قدرتمند به شما می آید.

نورپردازی نیز به خوبی کار شده اما جای کار بیشتری را داشت چرا که با توجه به همچین گرافیک غول آسایی، بهتر بود که ما شاهد یک نورپردازی غول آسا نیز بودیم البته نورپردازی زیبا و تا حدودی واقعی طراحی شده ولی می توانست کمی بهتر هم باشد به ویژه در بعضی از جلوه های محیطی، نورپردازی می توانست جایگاه مهمی را داشته باشد و نقش مهمی را ایفا کند اما باز هم در نهایت می توان گفت که نورپردازی بازی نیز از قدرت های خاص خود برخوردار است.

lanoire mocap

روند طراحی چهره را می توانید مشاهده کنید

لوس آنجلس تو را می خواند

اگر هنوز هم به شاهکار بودن این بازی شک دارید، به شما پیشنهاد می کنم که به صدای لوس آنجلس گوش فرا دهید و ببینید که او چه سخنی را قصد دارد به شما بگوید. بله صداگذاری بازی در حد عالی کار شده است و این نکته ای است که در این سبک از بازی، بسیار نیاز است چه بسا که قاتلی در هنگام بازجویی، دچار لرزش صدا بر اثر ترس شود و یا لکنت زبان بگیرد. در اینجاست که صداگذاری خود را نشان می دهد و باعث می شود که توجه ها به سوی آن جلب شود. صداگذاری کاملا واقعی و تغییر حالات صدا در شرایط مختلف، باعث می شود که شما پس از کمی دقت، قدرت صداگذاری را حس کنید.

موسیقی در بازی خیلی جالب نهفته شده است! اول از همه که حتما شما موسیقی زیبای منوی بازی را شنیده اید و لذت زیادی را از آن برده اید. در قسمت های دیگر بازی نیز چندین موسیقی دیگر وجود دارد که البته مدت زمان آن ها کوتاست. برای مثال بعد از حل یک پرونده، شما به یک رستوران ممکن است بروید که یک خواننده، در حال خواندن است البته مدت زمان آن کوتاه است. در واقع باید گفت در موسیقی بازی، ضعفی وجود دارد که آن ضعف، کمبود تنوع در قسمت موسیقی است. در واقع موسیقی های زیادی در بازی گنجانده نشده و بیشتر مواقع، شما در حال شنیدن یک نوع موسیقی هستید. البته این موضوع مربوط بیان گر آن نیست که موسیقی خیلی کمی وجود دارد بلکه نظم خاصی در آن وجود ندارد و شما ممکن است بارها یک موسیقی را بشنوید.

در نهایت باید گفت که صداگذاری و موسیقی، به خوبی در بازی گنجانده شده اند که باعث می شود که بازی را متناسب با سبکش، بهتر کند.

3082

در صداگذاری و ساخت قطعات موسیقی، هیچ کم و کاستی وجود ندارد

سخن آخر

در آخر باید گفت که با منتشر شدن این بازی در سال ۲۰۱۱، بازیکن های زیادی مجذوب آن شدند و این عنوان توانست که موفقیت بزرگی را برای سازندگان بازی، به ارمغان بیاورد و باعث شود که این بازی از بهترین بازی های Team Bondi باشد.

38460155522159590683

 

 

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا
روزی روزگاری: محافظان لوس آنجلس | نقد و بررسی بازی L.A Noire - گیمفا