تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا

تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه

کسری نراقی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا

Mortal Kombat یکی از خشن ترین بازی هایی بوده که تا به حال تولید شده است. این بازی هیچ گاه از جنجال به دور نبوده و خط ثابتی را دنبال نکرده و همواره در فراز و نشیب مسیر پیشرفت قرار داشته است. در این سری مقالات ما قصد داریم که تاریخچه کامل این سری، نحوه شکل گیری و تکامل، فراز و نشیب این بازی را برای شما شرح دهیم، لطفا، با ما همراه باشید.

بحث در مورد این بازی کار یک یا دو مقاله نبوده بلکه کار بسیار طولانی و زمان بری می باشد که ما  قصد انجام آن را داریم.دقت داشته باشید که تمام چیزی که در این مقاله می خوانید مقدمه ای کلی بر این بازی است. قصد من از جمع آوری این سری مقالات، گردآوری تمام اطلاعات جالب و مورد نیاز این بازی در یک جا بوده تا گنجینه ای از این اطلاعات در دسترس گیمر های ایرانی علاقه مند به این عنوان باشد.

مطمئنا هیچ  بازیبازی را نمی توان یافت که یکی از نسخه های این بازی را تجربه نکرده باشد یا حداقل اسم این عنوان را نشنیده باشد. بازی که همه ما آن را از دوران کودکی به یاد داریم، زمانی که به کلوپ های محل می رفتیم و با پول هایی که جمع کرده بودیم بازی را روی Sega بازی می کردیم و بی توجه به خشونت بازی از آن لذت می بردیم. بعضی کاراکتر های بازی به حدی شخصیت پردازی قوی دارند که همیشه جز کاریزماتیک ترین شخصیت های بازی های ویدئویی بوده اند؛ Sub-Zero , Scorpion , Raiden , Liu Kang مثال هایی از این کاراکتر ها هستند. بازی مبارزه ای که یکی از خشن ترین بازی ها بوده و هست و اگر قرار باشد تاثیر گذار ترین بازی در سبک مبارزه ای را نام ببرم آن بازی مطمئنا چیزی جز Mortal Kombat نخواهد بود. بازی که خود سرمشق بازی های بسیاری مانند Primal Rage , Killer Instinct , Kasumi Ninja و Injustice : Gods Among Us بوده. بازی که فراز و نشیب های فراوانی داشته در حدی که بعضی عناوین آن در حد بهترین بازی های سال قرار گرفته و بعضی دیگر نا امید کننده بوده و از اصل این سری دور شده بودند.

برای دیدن سایز اصلی کلیک کنید

برای دیدن سایز اصلی کلیک کنید

این بازی از سال ۱۹۹۲ زمانی که بازی ها دو بعدی بودند مهمان کنسول ها بوده و از این به بعد هم خواهد بود، از نسل چهارم کنسول های بازی تا همین نسل هفتم که تازه پشت سر گذاشته شد.

اولیشن ناشر این بازی Midway Games بود که تا زمان انتشار MK Vs. DC Universe، نشر این بازی را به عهده داشت و بعد از ورشکستگی این شرکت، امتیاز این بازی به Warner Brothers فروخته شد. Mortal Kombat فقط منحصر به دنیای بازی نیست؛ فیلم، موسیقی، کتاب، سریال و بازی های کارتی بر اساس این فرنچایز ساخته شده اند. اما با شنیدن اسم Mortal Kombat، اولین چیزی که به دهن ما خطور می کند بازی ویدئویی است.

اولین بار Ed Boon و John Tobias بازی را خلق کردند که هیچ گاه به دور از جنجال نبوده، از همان اولین Fatality بازی مخالفانی داشته، مخالفانی که منتقد سرسخت خشونت بی حد و حصر این سری بوده اند که البته شاید هم راست بگویند، هیچ پدر و مادری راضی نیستند که ببیند فرزندشان در حال تکه تکه کردن یک نفر است و از دیدن این صحنه خشمگین می شوند. البته خشونت این بازی باعث شده که همیشه این بازی درجه سنی بزرگسالان را دریافت کند.

fatality

Fatality!!!

بعد از موفقیت بازی مبارزه ای Capcom یعنی Street Fighters II ، سازندگان ایده هایی را برای ساخت یک بازی مبارزه ای گرفتند و نسخه های آزمایشی را با همان شکل و شمایل گرافیکی و سبک مبارزه ساختند، پس می شود گفت که ایده اولیه این بازی در اواخر دهه ۸۰ در ذهن سازندگان آن بود. پس سازندگان MK با ایده گیری از SF II و اضافه کردن خشونت بی حد و حصر یکی از افسانه ای ترین بازی های مبارزه ای را خلق کردند.

داستان و تاریخچه کوتاه

داستان بازی داستان خیر و شر است. این داستان در ۶ قلمره که توسط  The Elder Gods (یکی از گروه ها یا Faction ها در دنیای MK که بعدا در مقاله ای مفصل به آن خواهم پرداخت)خلق شده اند دنبال می شود. این قلمرو ها به اختصار : Earth Realm قلمروی زمین که کسانی مانند Liu Kang , Jax , Raiden در آن هستند. Nether Realm قلمروی زیرین و آتشین که خانه مبارزانی مانند Scorpion و Noob است. Outworld قلمروی Shao Kahn و زیردستان او. Seido قلمروی نظم و آرامش. The Realm of Chaos قلمروی بی نظمی و آشفتگی. Edenia که به خاطر زیبایی و طول عمر ساکنینش معروف است. Elder Gods تعیین کرده اند که تنها راه تصرف یکی از این قلمرو ها توسط قلمرو دیگر، شکست دادن آن بهترین مبارزان آن قلمرو در مسابقات Mortal Kombat است. مباراتی که از اسم آن پیداست فقط یک نفر از زمین مبارزه جان سالم به در می برد. داستان این بازی جذاب و خواندنی اما طولانی است و بحث در مورد آن از حوصله این مقاله خارج است و به زودی مقاله مفصل چند قسمتی در مورد داستان زیبا و اسطوره ای این سری خواهم نوشت.

این بازی تاریخچه بسیار جالبی دارد. هر سری از بازی فارغ از دور شدن از اصل یا نزدیک شدن به اصل یک Mortal Kombat واقعی، دارای پیشرفت های زیادی بوده و حالا می توان گفت که Mortal Kombat یک بازی کاملا بالغ است که بیشتر از دو دهه از عمرش سپری می شود، اما هنوز جای برای بزرگ شدن باقیست.

mk 2d vs 3d

MK 2D Vs 3D

از زمانی که اولین Mortal Kombat عرضه شد، خشم و خون در بازی بیشتر و بیشتر می شد. این سری تا MK Trilogy حالت دو بعدی داشت ولی با عرضه MK 4،  حال و هوای ۳ بعدی به خود گرفت. Deadly Alliance گیم پلی این بازی را متحول کرد. تا قبل از Deadly Alliance تمام حرکت ها بین بازیکنان یکسان بودند؛ اما در این سری هر شخصیت کنگ فوی مختص به خود را داشت و حتی حرکات نرمال هر شخصیت با  دیگران تفاوت داشت. سری بعدی MK : Deception بود که برای PS2 , Xbox , Gamecube عرضه شد و از گیم پلی نسخه پیشین پیروی می کرد، با این تفاوت که هر بازیکن ۳ سبک مبارزه را داشت: دو سبک برای مبارزه با دست خالی و یک سبک هم برای مبارزه با اسلحه. این نسخه از بازی همچنین شامل حالت های جدید مانند بازی شطرنج با شخصیت های بازی، حالت داستانی شبیه به بازی های نقش آفرینی و همچنین حرکت های خودکشی برای تمام بازیکنان بود (هنگامی که آماده دریافت Fatallity هستید، می توانستید این حرکت را اجرا کنید و به گونه ای خودکشی کنید که از حریف Fatality در یافت نکنید!!!)  این سری بعدا بر روی کنسول دستی سونی یعنی PSP با نام Mortal Kombat: Unchained عرضه شد. نسخه بعدی این بازی MK : Armageddon بود که حالت داستانی را از بازی پیشین قرض گرفته بود و تمامی شخصیت ها را که در تاریخ این سری حضور داشتند در خود جای داده بود و شلوغ ترین MK تاریخ لقب گرفت. گیم پلی این نسخه هم بی شباهت به نسخه پیشین خود نبود البته هر بازیکن ۲ استایل مبارزه داشت، یکی برای مبارزه با دست خالی و دیگری مبارزه با اسلحه. البته برای این نمی توان به سازندگان بازی ایراد گرفت چون تعداد بازیکنان قابل بازی در این سری به شدت افزایش یافته بود، حتی Goro و دیگر هیولاهای بازی هم که هیچ گاه قابل بازی نبودند هم در دسترس بودند.

تمام بازیکنان تاریخ این سری در این بازی وجود داشتند

تمام بازیکنان تاریخ این سری در این Armageddon حضور داشتند

نسخه بعدی این بازی Mortal Kombat vs. DC Universe بود که شخصیت های DC Universe را میهمان این سری کرد و حالت Test your Might را به بازی اضافه کرد. نسخه بعدی این بازی که آخرین نسخه رسمی از این بازی است که تا به حال عرضه شده، Mortal Kombat نام داشت که بیشتر برای جلوگیری از تشابهات اسمی بین این سری و نسخه اول با نام MK 2011 شناخته می شود.. همین نام گذاری برای خیلی ها معنای خاصی داشت، Mortal Kombat بدون هیچ پیشوند و پسوندی، بازگشت به اصل و ریشه MK چیزی بود که این بای با خود به همراه داشت. اکشن بازی دوباره دو بعدی شده بود، البته منظور از این جمله این است که دیگر نمی توان به صورت دایره وار در محیط چرخید وگرنه رندر تمام بازیکنان سه بعدی است. بازی خونین تر از گذشته شده بود و داستان بازی هم داستان سه گانه اول این سری است که با اندکی تغییرات بیان می شود. همین ها باعث شد که این بازی محبوب ترین بازی بین تمام نسخه های این سری از آغاز تا به الآن باشد، چه در بین مخاطبین و چه در بین منتقدان.

حرکات پایانی

یکی از دلایل جنجال همیشگی این سری همین حرکات پایانی است که به بازیکن برنده اجازه می دهد که بازی را هرگونه که دلخواه اوست تمام کند. یک دشمن کم هوش و بی دفاع، یک بازیکن پیروز و قدرتمند و یک حرکت پایانی. منتظر چه هستید؟ در تمام سری های این بازی این حرکت وجود داشته، در ابتدا این حرکت بین تمام بازیکنان یکسان بود اما با پیشرفت تکنولوژی و امکانات بصری و گیم پلی برای هر بازیکن یک یا چند حرکت پایانی بسته به توانایی ها و شخصیت پردازی های او وجود دارد. البته در MK: Armageddon حالتی به نام Kreate a Fatality معرفی شده بود که به بازیکن اجازه می داد حرکات خشونت آمیز تمام بازکنان را با هم مخلوط کند تا Fatality جدیدی را به وجود بیاورد. البته این پایان راه نیست و راه های دیگری نیز به جز Fatality برای نابود کردن دشمن وجود دارد؛ Animality به بازیکنان این اجازه را می داد تا به حیوانی درنده تبدیل شوند و حریف خود را تکه تکه کنند. Brutality که ترکیب طولانی از کد ها بود و بین گیمر های ایرانی به ۲۴ ضرب معروف است هم در نسخه MK III معرفی شد که بازیکن مغلوب شده را تا حدی کتک می زد تا استخوانهایش در هوا پخش شوند. Stage Fatality مخصوص به هر زمین مبارزه وجود دارد تا با با توجه به جنبه های محیطی اقدام به مجازات حریف کنید؛ این حرکت ابتدا فقط به صورت یک فن Uppercut بود که به زیر فک حریف زده می شد و او را به پاین دره یا زیر ریل قطار پرت می کرد اما بعدا مدل های پیشرفته تری این حرکت معرفی شدند. یکی از خشونت آمیز ترین حرکات این بازی هم Hara-Kiri بود که به بازیکن مغلوب اجازه می داد که خود را قبل از دریافت Fatality نابود کند. حرکات کم خشونت تری هم وجود دارند مانند دوستی با حریف و Babality که حریف را تبدیل به نوزاد می کرد. با این حال را های کشتن حریف در این بازی بسیار زیاد است.  این دو حرکت که در آخر معرفی شدند یه گونه ای تمسخر منتقدان خشونت بازی است.

خودکشی scorpion قبل از اینکه از حریف fatality دریافت کند برای سایز اصلی کلیک کنید

خودکشی Scorpion قبل از اینکه از حریف Fatality دریافت کند. 

جنجال ها بر سر بازی

این بازی از تولد تا کنون جنجال آفرین بوده است. خون، خشونت، مبارزه های غیر قانونی، کشتار دیگران، قطع عضو و موارد دیگر همیشه اعتراضاتی را به این سری بر انگیخته است. البته این خشونت در بازی باعث شده که رده بندی های مانند ESRB فعالیت خود را در زمینه Gaming آغاز کنند.

mk اولین بازی بود که درجه سنی بزرگسالان را دریافت کرد

MK اولین بازی بود که درجه سنی بزرگسالان را دریافت کرد

این بازی اولین بازی بود که درجه سنی بزرگسالان را به خود اختصاص داد. اظهار نظر Ed Boon سازنده این بازی هم در نوع خود جالب است که گفت : من هم دوست ندارم که پسر ده ساله ام یک بازی این چنینی را بازی کنند. CNN هم در رتبه بندی خود، عنوان دومین بازی جنجال ساز را به این بازی داد و گفت که این جنجال باعث شده که Mortal Kombat یکی از محبوب ترین بازی های تاریخ شود. روزنامه Time هم گفت که دیلی ماندگاری اولین شماره از این سری که در دهه ۹۰ عرضه شد، شکستن تابو و استفاده از خشونت برای اولین بار در بازی های ویدویی است. در سال ۱۹۹۵ تمام نسخه های این بازی به جز نسخه Gameboy این بازی در آلمان جمع آوری شد، این تحریم تا سال ۲۰۰۵ ادامه داشت.

نسخه سال ۲۰۱۱ این بازی در استرالیا منع شد. البته در سال ۲۰۱۳ با دریافت درجه سنی بزرگسالان در این کشور، دوباره انتشار این سری شروع شد. پوستر تبلیغاتی این بازی اولین پوستر بازی بود که سانسور شد.

در سال ۲۰۱۱ یک محقق دانشگاه Quennsland گفت که بازی کردن این سری باعث کاهش خصوصیات انسانی مانند رحم در گیمر ها می شود و باعث می شود که آن ها از لحاظ هوشی نیز آسیب ببینند.

هر آنچه که گفته شد را کنار بگذارید این بازی هنوز هم یکی از زیباترین و جنجالی ترین بازی های عرضه شده است و همیشه با عرضه شدنش فریادهای خشم و شادی از سوی طرفداران و منتقدان سر می زند.

به هر حال، چشمان خود را ببندید و MK نسل بعدی که با موتور Unreal Engine 4 در حال ساخت است را در نظر تجسم کنید و منتظر قسمت بعدی این مقاله باشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید

در قسمت بعدی مقاله با تاریخچه مفصل این سری به تفکیک شماره در خدمت شما خواهیم بود.

منتظر باشید …

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا
تاریخچه Mortal Kombat | قسمت اول : مقدمه | گیمفا