۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا

۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم

علی گودرزی
۱۸:۰۱ ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا

نسل هفتم از بازی های رایانه ای هم با تمام خوبی وخوشی و تمام تضاد ها، تعارض ها و تناقض ها به پایان رسید و همان طور هم که در جریان بودید، بهترین های امسال انتخاب شدند. ما با بازی هایی که در طول این نسل متولد شدند خاطرات بسیار زیادی داریم و با آنها اشک ریختیم و خندیدیم. در این بازی ها که در خاطرات ما جاودانه و حک شده اند، موسیقی نقش بسیار اساسی و مهمی را ایفا کرده است.اصلا اگر کمی دقت کنید، متوجه این اهمیت هم بشوید که موسیقی چه قدر می تواند بر یک بازی رایانه ای تاثیر گذار باشد؛ نه تنها بازی های رایانه ای، بلکه تمامی هنرهای ۸ گانه اعم از سینما از موسیقی تاثیر می گیرند و موسیقی باعث پیشرفت و قدرتمند شدن اثر آنها می گردد.چه بسا اثری واقعا افتضاح باشد ولی به علت موسیقی قدرتمند به درجاتی خوب دست یابد.

موسیقی در دنیای بازی های رایانه یک بخش مهم و اساسی محسوب و یکی از عوامل نمره دهی به بازی می باشد. در نسل هفتم عناوینی با موسیقی بسیار دلنشین و تاثیر گذار عرضه شدند که موسیقی آنها نه تنها در بخش موسیقی بازی ها ، بلکه در سایر بخش ها هم مورد عنایت وتوجه منتقدان و مخاطبان قرار گرفت و توانست که جوایز بسیار مهمی کسب کند.

در بازی های رایانه ای موسیقی بر بخش های مختلفی تاثیر می گذارد که مهم ترین بخش آن اتمسفر بازی است؛  مثلا اگرعنوانی دارای اتمسفر نا امید کننده و مرده باشد، موسیقی نیز دقیقا سبکی ناامید کننده و مرده پیدا کرده و همچون شاهکار The Last Of Us. اگر بازی دارای اتمسفری حماسی باشد، موسیقی نیز دقیقا همان اتمسفر را بازتاب می کند همانند Skyrim. پس با توجه به مطالب ذکر شده می توانیم این گونه نتیجه گیری کنیم که موسیقی رابطه ای مستقیم میان گیم پلی و داستان ایجاد می کند و به همین علت است که برخی از موسیقی ها هنوز هم که هنوزه در ذهن و خاطره ما جا خوش کرده است و حالا حالا ها از ذهن ما بیرون نخواهد رفت.

اکنون توجه شما را به این ۱۰ موسیقی  برتر در نسل هفتم جلب می نمایم.

۱۰- Hitman : Absoulotion

اثری از : Thomas Bärtschi

magame.ir

 همه ما سری بازی Hitman را به خوب می شناسیم. در نسل هفتم هم یک قسمت فوق العاده زیبا از این عنوان قوی عرضه شد که برخلاف زیبایی و محشر بودن اش زیاد تحویل گرفته نشد . این بازی از لحاظ گیم پلی و داستان و گرافیک حرف نداشت و در نوع خودش بی نظیر بود و سبک مخفی کاری هیتمنی را چند پله به بالا برد که همه ی این ها به علت موتور پایه ی قدرتمند Glacier بود.حال به موسیقی این بازی می پردازیم که واقعا عالی است.

موسیقی این قسمت از سری بازی های هیتمن تمامی تم های موجود را که فکرش را بکنید دارد و پوشش می دهد اعم از: راک، ارکسترال، وسترن و….

واقعا داشتن این همه تم در یک بازی که سبکش مخفی کاری است کار بسیار بزرگی است و جای تقدیر دارد و اتمسفر و جو بازی را به بهترین شکل ممکن منتقل می کند. مثلا شما وارد یک بخش مخفی کاری عمیق شده اید و در حال حرکت به آرام ترین حالت ممکن در بین سایه ها هستید ولی در این لحظه یک مامور شما را پیدا کرده و وضعیت خراب می شود. در این لحظه بازی وارد فاز اکشن شده و موسیقی بازی تمی ارکسترال و حماسی به خود میگیرد که شما را کاملا جوگیر میکند؛یعنی شمایی که در چند ساعت پیش داشتید سایه هارا متر می کردید حالا یک شاتگان برداشته و از دشمنانتان پذیرایی می کند و در محلّی همچون کتاب خانه حمام خون به پا می کنید! یا مثلا در مرحله ای که در یک کافه جریان دارد موسیقی دارای تمی وسترن است که با درگیری که در این کافه رخ میدهد بازی کاملا سبکی وسترن پیدا و موسیقی هم کمکی اساسی به این تغییر فاز می کند که واقعا جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.

۹- Rayman Legends

نویسنده : Christophe Héral & Billy Martin

دانلود آلبوم آهنگ بازی Rayman Legends

واقعا یکی از تکرار نشدنی ترین بازی هایی که یوبی سافت در نسل هفتم تحویل گیمران داده است سری بازی های Rayman است. این بازی با یک داستان سر راست، گی مپلی محشر و عالی، گرافیک هنری دیدنی و صد البته موسیقی عالی به یک اثر کم نظیر تبدیل شده است که گیمران نهایت لذت از این عنوان را برده اند اما در آخرین قسمتی که از این عنوان باری کنسول ها عرضه شد شاهد موسیقی بی نظیر و محشر بودیم. موسیقی در این قسمت تمی حماسی و شاد از نوع اسپانیایی دارد البته راک هم هست!

موسیقی در این بازی واقعا نقش مهمی ایفا می کند و روی گیم پلی بازی تاثیر فراوانی می گذارد به طوری که همیشه آخرین مرحله از هر بخش مرحله ای موزیکال است که اعمالی که شما در این مراحل انجام می دهید در واقع موسیقی متن این مراحل را تشکیل میدهد که واقعا حرکتی ناب و خلاقانه است که مصداق بارز این مرحله ها ، اولین مرحله موزیکال به نام castle rock است که واقعا محشر است وباعث می شود که  شما هر چند وقت یکبار سری به این بازی و این مراحل بزنید.

از نکات جالب توجه موسیقی این بازی این است که اگر بازی را به اتمام برسانید یک بخش به وجود خواهد آمد که شما در آن تمامی مراحل موزیکال را به شکلی ۸ بیتی دوباره تجربه خواهید کرد که موسیقی نیز در این مراحل به شکل ۸ بیتی میشود که واقعا عالی است و حتما به شما خوانندگان عزیز توصیه میشود که این مراحل را تجربه کنید.

۸- Battlefield 4 

اثری از :David Tallroth، Johan Skugge و Jukka Rintamäk

David Tallroth, Johan Skugge, Jukka Rintamäki - Battlefield 4 (OST) (2013)

 سری بازی های میدان نبرد(بتلفیلد) در این نسل دارای فراض و فرود های فراوانی بود که خیلی به این بخش نمی پردازیم اما بخش مهمی که در این سری بازی ها به قوت در سر جایش باقی ماند و به قدرت ادامه داد گرافیک و موسیقی بود که در هر قسمت از این بازی ها شاهد پیشرفت چشم گیر گرافیک و همچنین بهبود موسیقی بازی بودیم که واقعا جای تقدیر دارد.

موسیقی در سری بازی های بتلفیلد نقش بسیار مهمی را در القای حس و حال و انتقال جو و اتمسفردارد و در این زمینه هم بسیار حرفه ای و عالی عمل کرده است .

سری بازی های بتلفیلد به غیر از موسیقی داخل بازی و گیمپلی که واقعا عالی کار شده است، دارای یک تم و موسیقی ثابتی است که در هر قسمت از این بازی با تغییر و تحولاتی همراه است اما تم بازی هنوز ثابت و پا برجا مانده است. بازی دارای تمی با سبک الکترونیکی و اینداستریال است که حالتی جذاب و کوبنده دارد و اگر بخواهیم نمودار کوبش این موسیقی را رسم کنیم شاهد نموداری عجیب خواهیم بود که گاهی شیبش آنقدر بالا میرود و زیاد میشود و گاهی هم شیبش آنقدر پایین میرود و کم میشود که واقعا عجیب است؛ یعنی موسیقی بازی ثانیه ای آرام میشود و ثانیه ی بعد یکدفعه همهچیز سریع و کوبنده میشود و دوباره آرامش و …. تا در نهایت تم اصلی و حماسی بازی نمایان میشود و مو برتنتان سیخ میکند.

۷- Assassins Creed IV : Black Flag

اثری از : Brian Tyler

Assassins-Creed-IV-Black-Flag-Soundtrack

سری بازی های فرقه اساسین در نسل هفتم واقعا درخشیدند و محشر ظاهر شدند . این سری بازی با داشتن داستان جذاب و عالی و گیمپلی جذاب و گرافیکی قابل قبول و صد البته موسیقی جذاب توانست مخاطبان را راضی کند ( که مدتی شاکی شده بودند). این سری مدتی با شکست رو به رو شد که با داستان یا گیمپلی تکراری مربوط بود اما در هر کدام از این قسمت ها موسیقی بازی به قوت باقی داشت و جو را به زیباترین شکل ممکن منتقل میکرد و هر سال هم نامزد دریافت بهترین موسیقی متن بازی های کامپوتری نیز میشد که بنده در این ۱۰ برتر قسمت چهارم(به عدد) از این سری بازی را به نمایندگی از تمامی قسمت ها انتخاب کرده ام

موسیقی در قسمت چهارم از سری بازی های فرقه اساسین واقعا به معنی کلمه زیبا و عالی کار شده است و کاملا در سطح بالا و حرفه ای قرار دارد . تم غالب بر موسیقی در این قسمت اسپانیایی است که گاهی اوقات به صورت حماسی و تند (در هنگام نبرد ها و فرار ها) و گاهی هم بسیار آرام و دلنشین است(هنگام view point ها یا قدم زدن در شهر ها) در هنگام مخفی کاری نیز تم موسیقی به همین شکل آرام تغییر میکند که واقعا جذاب است. گل سرسبد این موسیقی ها تم اصلی این موسیقی یعنی موسیقی هنگام پخش شدن credit است که واقعا محشر کار شده و بدون شک شما را یاد موسیقی متن فیلم دزدان دریایی کارائیب میاندازد.

نکته جالب توجه این است که در این قسمت  از بازی فرقه اساسین شما میتوانید با دستور دادن به خدمه کشتی تان شاهد سرود خواندن آنها باشید . نکته جالب تر استفاده از ساز ایرانی یعنی سنتور که کاملا ایرانی است و در برخی از بخش های بازی صدای گیتار اسپانیایی و سنتور را با هم میشنویم که یک ترکیب محشر را به وجود میآورند در ساخت موسیقی این بازی است که واقعا من با شنیدن موسیقی های ساخته شده با سنتور هم افتخار میکنم و هم افسوس میخورم دلیلش را خودتان باید بدانید

۶- Red Dead Redemption

اثری از : Bill Elm و Woody Jackson

red dead redemption 20091030040330159 640w2 123 اکشن | 10 سکانس برتر شروع

بهترین بازی وسترنی که در نسل هفتم عرضه شد همین بازی یعنی رستگاری سرخ پوست مرده بود. این بازی با تحویل دادن معجونی از داستان جذاب و شخصیت پردازی تماشایی ، گرافیک دیدنی ، گیمپلی ما فوق تصور و موسیقی بسیار زیبا و عالی به مخاطبانش لغب بهترین بازی سال و همچنین بهترین موسیقی سال را هم کسب کرد که واقعا جای تقدیر و تحسین دارد.

سبک موسیقی بازی country است و همچنین وسترن. این بازی واقعا در القای حس و حال و اتمسفر، بسیار زیبا و دیدنی عمل کرد. موسیقی بازی توسط گروهی آمریکایی به نام friends of dean Martinez ساخته شده است. کارنامه این گروه بسیار درخشان است و آلبوم های بسیار زیادی را از سال ۱۹۹۵ به بیرون داده اند اما در ۳ کار اخیر خود اعم از بازی رستگاری سرخ پوست مرده ، به ساخت ost پرداختند که این در بازی بسیار بسیار عالی از آب در آمد

۵- Batman : Arkham City

اثری از : Christopher Drake

http://epicagames.com/wp-content/uploads/2011/08/Batman-Arkham-City-Combat-Screens.jpg

 انگار دیگر عادت کرده ایم که همیشه در کنار نام Batman ، عنوان بهترین موسیقی را نیز ببینیم. سری بازی ها و فیلم های بتمن در طی این چند سال دچار تغییر و تحول بسیار عظیمی شده است و موسیقی هم یکی از اجزای بسیار مهم این تغییرات است که من میتوانم به جرئت بگویم که نیمی از موفقیت فیلم های ساخته شده بر اساس این شخصیت به علت همین موسیقی بسیار زیبا و حماسی است.

بازی های بتمن هم از این قائده پیروی میکنند و دارای موسیقی بسیار قوی و قدرتمندی است که دارای تمی کوبنده و عالی است که به زیبایی تمام جو و اتمسفر را منتقل میکند و به نوعی مخاطب را جوگیر میکند که از بین سه قسمت عرضه شده در نسل هفتم من موسیقی قسمت دوم یعنی شهر آرکام را انتخاب کردم چون واقعا در این قسمت آهنگ ساز بازی گل کاشته است و حماسه ای را آفریده است که فقط از سری بازی ها و فیلم های بتمن بر میاید. موسیقی بازی تمی ارکسترال و حماسی اسطوره ای دارد و در مواقع لازم تند و در مواقعی هم کند و آرام پیش میرود که واقعا عالی از آب در آمده است

۴- The Elder Scrolls V : Skyrim

نویسنده : Jeremy soul

skyrim 123 اکشن | 10 سکانس برتر شروع

حماسی ترین و زیباترین موسیقی اسطوره در طی نسل هفتم بدون شک موسیقی این قسمت از سری بازی های کتیبه ی بزرگان است. در این قسمت از بازی موسیقی دارای مضمونی شدیدا حماسی است که مو بر تن آدم سیخ می کند. موسیقی بازی متشکل است از همخوانی های حماسی که به زبان اژدها ، شخصیت اصلی بازی را که اژدها زاده و منجی عالم است را ستایش میکنند .

نکته مهم اینجاست که این موسیقی حماسی همیشه در بین بخش های حماسی بازی مانند نبرد با اژدهایان یا نبرد نهایی است که در محلی به نام بهشت ساونگارد که تمامی اسطوره های مرده سرزمین اسکایریم در آن زندگی میکنند پخش میشود. جالب اینجاست که هنگامی هم که وارد این منطقه (SOVENGARD) می شوید همیشه سرودی را می شنوید که کاملا حماسی و اسطوره ای است و مو به تن تان سیخ می کند.

همچنین در این بازی هنگامی هم که در حال گشت زدن در سرزمین اسکایریم هستید یک موسیقی بسیار زیبا و آرام بخش میشود که شنیدنش اصلا خالی از لطف نیست همچنین هنگام قدم گذاشتن در سرزمین های مختلف موسیقی متناسب با رسم و رسوم آن سرزمین خواهید شنید

۳- Bioshock Infinte

اثری از : Gary Schiman

magame.ir

سری بازی های بایوشاک در نسل هفتم گل کاشتند. این سری بازی با داشتن داستانی محشر ، گیمپلی عالی ، گرافیک خیلی عالی و موسیقی بسیار زیبا توانستند در سال عرضه شان جوایز بسیاری را کسب کنند (همین امسال هم جایزه بهترین کاراکتر را کسب کرد) اما مبحث مورد نظر ما موسیقی متن بسیار زیبای این بازی است که به نمایندگی از سه قسمت این بازی ، قسمت سوم را به عنوان بهترین موسیقی در این سه گانه انتخاب کرده ام.

موسیقی در این قسمت از سری بازی های بایوشاک بیشتر با ویولون زده شده است به طوری که ساز غالب بر اغلب موسیقی ها ویولون است . موسیقی در این بازی یعنی بایوشاک:بیکران ریتمی بسیار سرعتی و حماسی دارد و بسیار هم زیبا است ودر مواقعی هم بسیار آرام میشود و مخاطب را در خود غرق  میکند که مصداق بارزش هم صحنه افتتاحیه بازی است ؛ هنگامی که بوکر توسط  صندلی پرتاب میشود ، بوکر که وحشت زده شده جمله ای کوتاه میگوید و موسیقی بازی آغاز میشود؛ به قدری این موسیقی عالی است که شما واقعا در بازی غرق میشوید و حتی خودتان هم از جادوی این موسیقی بسیار زیبا با خبر نمیشوید .

از نکات جالب این موسیقی قسمتی از بازی است که در محله SHANTYTOWN اگر وارد یک کافه شوید و گیتار را بردارید، بوکر شروع به گیتار زدن میکند و الیزابت هم موسیقی بسیار معروف  WILL THE CIRCULE BE UNBROKEN را میخواند که در این بازی این موسیقی را ۳ بار خواهیم شنید.

 ۲- Uncharted3:Drake Deception

اثری از : Greg Edmonson

به جرات می توانم بگویم که بهترین لانچ ps3 همین بازی آنچارتد است که با داشتن گیمپلی محشر،گرافیکی دست نیافتنی ، داستانی خلّاقانه و همچنین موسیقی به یاد ماندنی توانست که یکی از بهترین بازی های نسل هفتم لقب بگیرد و بتواند که رضایت خیل عظیمی از مخاطبان و گیمران را جلب کند به طوری که علّت خرید ps3 برای خیلی از گیمران تجربه کردن همین بازی است  که در این مقاله به علّت کامل بودن و به یاد ماندنی بودن موسیقی قسمت سوم، این قسمت را به نمایندگی از کل سری بازی های آنچارتد انتخاب کرده ام.

موسیقی در سری بازی های آنچارتد با توجه به مکانی که داستان بازی در آن اتّفاق میافتد انتخاب میشود؛یعنی وقتی بازی در سرزمین عربستان اتفاق میافتد موسیقی بازی نیز تمی عربی به خود میگیرد.

در قسمت سوم بازی علاوه بر این که موسیقی کاملا تم عربی دارد، تم اسپانیایی و غربی نیز دارد که واقعا عالی  و محشر کار شده است .  مهم ترین و بهترین موسیقی بازی nate theme نام دارد که در هر سه قسمت این بازی موسیقی منواصلی بازی بوده است و در خاطرات تمامی گیمران جاخوش کرده است به طوری که هر گاه با شروع بازی این موسیقی را میشنویم ، خودمان را برای یک ماجرای عظیم و فواقالعاده آماده میکنیم.

علاوه بر موسیقی منو بازی که کاملا عالی و بیاد ماندنی است ، موسیقی داخل گیمپلی نیز کاملا محشر و عالی کار شده است به طوری که کاملا اتمسفر و جو را در صحنه های اکشن به شما منتقل میکند و شما را کاملا جوگیر میسازد که واقعا نکته مهمّی است ؛ مثلا موسیقی   Museum Bust که در مرحله ای در کلمبیا و در دوران کودکی ناتان به اجرا در میاید کاملا زیبا و محشر است و هیچ وقت از یاد ما گیمران نمیرود. در این موسیقی   Museum Bust آهنگ ساز با تلفیق گیتار اسپانیایی و تنبک یک موسیقی کاملا سرعتی و محشر را ساخته است که  فقط افرادی که این بازی را تجربه کرده اند این حس را درک میکنند

۱- The Last Of Us

اثری از : Gustavo Santaolalla

the last of us shot one

حال به بهترین موسیقی نسل هقتم می رسیم.بهترین موسیقی به اجرا در آمده در نسل هفتم به لایقش رسیده است که همگی ما می دانیم که کاملا لیاقتش را نیز داشته است که بازی ای نیست جز : The Last Of Us.

 The Last Of Us یک بازی محشر بود که سال ۲۰۱۳ منتشر شد و خیلی از گیمران را با آن روایت داستان غیرقابل تصورش، آن گی مپلی محشرش و آن گرافیک و موسیقی بی نهایت زیبایش نابود کرد.

موسیقی در این بازی واقعا نقش بسیار پر رنک و عالی را ایفا میکند به طوری که کاملا منتقل کننده احساسات است و اشک مخاطب را در میاود یعنی با اجرا شدن موسیقی سازنده بازی اجازه اشک ریختن و گریه کردن را به مخاطب میدهد زیرا موسیقی بازی و داستان بازی آنقدر محزون و زیبا از کار در آمده است که سنگ هم گریه خواهد کرد. موسیقی این بازی از همان لحظات اول مجرای اشکی چشمانتان را تحریک میکند؛ لحظه ای که سارا روی کاناپه خوابش میبرد و جول او را در آغوش گرفته و او را به اتاق برده و میخواباند اما نمیداند که تا چند ساعت دیگر سارا کشته خواهد شد آن هم در آغوش خودش!!!

موسیقی در این بازی کاملا با گیتار است و هیچ ساز دیگری در این موسیقی دخالت ندارد. گیتاری که سازنده موسیقی ، گوستاووسانتاولابا(تلفظ لاتین)، از آن استفاده میکند گیتار آکوستیک است و همچنین ساز دست سازی که کارانگو نام دارد هم در روند ساخت موسیقی نقش دارد.

تم اصلی بازی همان آهنگ the last of us  است که از شما خوانندگان محترم تقاضا دارم که از همین سایت این آلبوم را دانلود کرده و به آن گوش دهید

نکته جالب این جاست که در طول مبارزات و گیمپلی بازی اصلا موسیقی پخش نمیشود که کار کاملاخلاقانه ای است  به جز آخرین سکانس های بازی که جول الی را در آغوش گرفته و خطر مرگ در برابر لشگری از سربازان را به جان میخرد و از بیمارستان فرار میکند، موسیقی all gone  پخش میشود که کاملا محشر از کار در آمده است

نکته:

مقاله ای که مطالعه فرمودید کاملا سلیقه ی نویسنده بوده است پس اگر اختلاف سلیقه ای وجود داشته است پوزش میطلبم

در ضمن به علّت اینکه ۱۰ موسیقی باید نوشته میشد سعی کردم که بازی  هایی را انتخاب کنم که در تمامی قسمت هایشان موسیقی زیبا و عالی داشته اند به همین علت یک سری از بازی ها همچون god of war 3  و halo 3 odst و crisis 2 and 3 وfarcry3و….. جا افتادند و بازی هایی که تک قسمتی بودند مثل red dead redemption و last of us  به دلیل عالی بودن موسیقی متن شان و همچنین خلاقیت آهنگ ساز ها در این مقاله حضور داشتند.

جا دارد از همین جا از موسیقی دان ایرانی یعنی رامین جوادی نیز تقدیر کنیم که در صنعت بازی های رایانه ای هم فعالیت دارد و اثر های متوسطی از او در این صنعت شنیده ایم. امیدوارم که بتواند در بازی mirrors edge2 بتواند موسیقی راضی کننده ای زا تحویل گیمران دهد

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا
۱۰ موسیقی برتر نسل هفتم - گیمفا