اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا

اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max

هادی شعبان زاده
۰۹:۴۴ ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا

یقینا عناوین متقاوتی را پیرامون سبک جهان آزاد تجربه کرده اید. اغلب این عناوین از بسیاری از جهات  تفاوت هایی با یکدیگر دارند. بعنوان مثال در سری GTA توانایی قدم زدن در خیابان های شهر را دارید اما در سری ای همچون Need for Speed توانایی خروج از خودروی خود را ندارید. بسته به میزان آزادی بازیکنان جذابیت عنوان جهان آزاد متغیر خواهد بود. گاهی همانند عنوان Need for Speed Most Wanted 2012 آنچنان محدود می شوید که حتی تصور درستی از جهان آزاد بازی نخواهید داشت. اساسی ترین قانون در این سبک عدم کلیشه ای شدن آن است.

سری GTA را به خاطر بیاورید که حتی با انتشار بیش از ده نسخه از بازیهایش تکراری و خسته کننده نمی باشد. در حقیقت در عناوین جهان آزاد دست طراحان برای ساختن محیط ها و طرحی گیم پلی باز است. یکی از آن ها پیرامون تکنولوژی و هک کردن است و دیگری تنها در جنون سرعت معنی می یابد. Mad Max نام یکی از جدیدترین عناوینیست که در این سبک طرحی شده است. بی قانون ترین بازی جهان آزادی که تاکنون رونمایی شده است. در حقیقت باید جهان عنوان Mad Max را جهان جنون و دیوانگی نامید.

نام این سرزمین افسانه ای Wasteland است و ساکنان آن تنها شامل دیوانگان و پخمه های آهن پرست می شوند. مقایسه ی سطح فرهنگ ساکنان دو عنوان Just Cause 2 و Mad Max کار عاقلانه ای به نظر نمی رسد. انسان های وحشی ای که حتی برای تصاحب کوچکترین اشیا دست به هر عملی می زنند. یقینا با تجربه ی عنوان Mad Max پی به معنای واقعی قحطی و گرسنگی می برید. شما را در بیابان وسیعی با جمع کثیری از دیوانگان به حال خود می گذارند. اگر در عنوان Far Cry 3 برای روبه رو نشدن با حیوانات وحشی از خودروی خود خارج نمی شدید در عنوان Mad Max از ترس دیوانگانی که در جای جای محیط بازی پرسه می زنند از این عمل صرف نظر می کنید. بد نیست که بدانید حتی شخص بزرگ و باشکوه مکس نیز از کمبود عقل و پخمگی رنج می برد! پس آموختیم که جهان Mad Max بهشتی برای دیوانگان است. اگر علاقه مند به آشنا شدن با جزئیات این بهشت! هستید شما را به مطالعه ی ادامه ی مطلب دعوت می نمایم.

ساخت و توسعه : استودیوی آوالانچ

ناشر : Warner Bros

پلتفرم ها : Ps3, Xbox 360, Ps4 , Xbox one, PC

تاریخ انتشار : سال ۲۰۱۴ میلادی

ژانر : اکشن سوم شخص

حالت : تک نفره

مکس دیوانه، دشمنانش دیوانه، دوستانش هم دیوانه خدا عاقب ما را با این بازی به خیر کند!

ادامه ای برای سری فیلم های Mad Max و یا … ؟ :

Mad Max یک عنوان سوم شخص جهان آزاد است که بر مبنای نبرد بوسیله ی خودرو طرحی شده، اساس طرحی این عنوان سری فیلم های Mad Max می باشد. در ابتدا به نظر می رسید که Mad Max ادامه ای بر فیلم  Mad Max : Fury Road  می باشد اما صحت این مطلب رد شد و استودیوی سازنده ی بازی اعلام کرد که این بازی دارای داستانی کاملا مجزا و به صورت کاملا جداگانه می باشد. داستان بازی پس از غارت کردن خودروی مکس یعنی “ردگیر وی هشت” رقم می خورد. مکس برای بازپس گرفتن خودروی افسانه ای خود به سفری طولانی و پرمخاطره اقدام می نماید. طی روند بازی مکس با شخصیت Chumbucket آشنا می شود. Chumbucket دانشمند دیوانه و گوژپشتی می باشد که وظیفه ی ارتقای خودروی جدید مکس یعنی magnum Opus را بر عهده دارد. مکس در مسیری که طی می نماید با دوستان و دشمنان فراوانی روبه رو می شود. او در جست و جوی محلی با نام “دشت خاموشی ها” می باشد که آنجا را مکانی برای تسلی دادن به جنون خود می یابد.

استودیوی آوالانچ عنوان کرده است که جهان بازی در کشور خاصی طرحی نشده است و در حقیقت بر مبنای جهان افسانه ای سری فیلم های Mad Max پایه ریزی شده است.  پس باتوجه به تقلیدی بودن بازی Mad Max از سری فیلم های ان می توان پی به شباهت های جزئی و ساختاری آن ها به یکدیگر برد. جهان عنوان Mad Max به سازندگان خود قدرت طرحی جهان مجزایی را می دهد که یادآور جهان سری فیلم های Mad Max است. بخش های مختلفی از جهان بازی رونمایی شده اند که بعنوان مثال می توان به شهر گاز، نقطه ی شهری متراکم، بزرگ سفید (نام نوعی دشت) و یک زمینه ی خشک شده ی دریا که حاوی بقایای زنگ زده ی کشتی ها می شود، اشاره کرد . جاده ی مرده نام مسیری است که دو منطقه ی سفید بزرگ و شهر گاز را به یکدیگر متصل می نماید.

“اگر اونا زندگیمو ازم بگیرن، یه جدیدشو میسازم. اگر اونا ماشینمو ازم بگیرن یه بهترشو می سازم. اگر به چیزی نیاز داشته باشم، به دستش میارم.”

آقای Emil kraftling طراح ارشد بازی پیرامون جهان بازی اینگونه می گوید :

“این بازی پیرامون مکس دیوانه و جهان بیابانی اوست. هیچ گونه مرز و کشوری وجود نخواهد داشت اما یقینا میراث حاصل از سری فیلم های این عنوان را حفظ خواهیم نمود و قصد نا امید سازی هواداران این سری را نداریم.”

او ادامه می دهد :

“بازی یک محصول کاملا مجزا و متفاوت نسبت به فیلم آن می باشد. ما علاقه ی زیادی به حفظ سبک سری فیلم های Mad Max در بازی آن داریم.”

در یکی از مراحل بازی مکس باید خودرویی را از قلعه ی فرسوده و قدیمی که دارای محافظان فراوانی است غارت کند.  ماشین قراضه ی دوازده سیلندری دارای قطعات آهنی متفاوتی می شود که مکس از آن ها برای ارتقا خودروی جدید خود یعنی magnum Opus بهره می گیرد. Wasteland نام کلی جهان بازی می باشد. Kraftling پیرامون Wasteland اینگونه می گوید :

” Wasteland نام مکانی است که در آن قحطی امکانات بیداد می کند. هیچ کس به فکر شما نیست و برای یافتن کوچکترین چیزها باید بجنگید. قطعات اوراق فلزی به شما در جهت ارتقای وسیله ی نقلیه اتان کمک می کنند. سوخت، آب و غذا منابعی هستند که شما باید به دنبال آن ها باشید. این بخش گیم پلی فوق العاده به نظر می رسد و گیمر برای یافتن این منابع باید به جنگ با دشمنان خود بپردازد.”

او ادامه می دهد :

“جهان بازی به مناطق مختلفی تقسیم شده است. یکی از آن ها سفید بزرگ نام دارد. سفید بزرگ نام بستر خشک دریایی وسیع است. در بازی مناطق دیگری وجود دارند که دارای طبیعتی کاملا متفاوت می باشند. در حال حاضر ویدئوی خاصی را پیرامون سایر نقاط منتشر نکرده ایم.”

توقع لحظه ای آرامش را در بیابان های عنوان Mad Max نداشته باشید. نه آن ها تمامی دارند و نه مکس از مردن و زنده شدن خسته می شود.

Kraftling پیرامون تاثیرات just Cause 2 بر روی عنوان Mad Max اینگونه می گوید :

“جهان بازی Mad Max سیاه و وحشیانه تر است و این سیاهی بر روی ظاهر آن نیز تاثیر گذاشته است. بازی به شما ابزار و آزادی عمل خاصی را می دهد و شما باید به شیوه ی خودتان از آن ها بهره ببرید. یکی از اساسی ترین چالش های کاری ما نحوه ی طرحی Wasteland و جالب نمودن آن بوده است. در بازی چرخه ی شبانه روزی فوق العاده زیبایی طرحی شده است. باد نقش بسیار موثری را در گیم پلی بازی ایفا می کند. ما علاقه ی فوق العاده زیادی به رونمایی جزئیات بحث برانگیز عنوان خود داریم.”

از مکس دیوانه چه خبر؟! :

در عنوان Mad Max گیمر کنترل شخصیت اصلی بازی یعنی مکس را بر عهده می گیرد. مکس یک آدم کش خطرناک است که حمله هایش برای از پا در آوردن هر سبک دشمنی کارایی دارد. سلاح گرم او دو لول شکاری کوتاهی است. مکس با مردی  با نام Chumbucket همکاری می کند. Chum عمدتا ارتقا ی خودروی مکس را بر عهده دارد. در عنوان Mad Max تنوع خاصی در سلاح های جنگی وجود دارد. علی رغم اینکه مکس قدرت استفاده از دو لول شکاری خود را دارد اما به علت محدودیت و کمیابی تیرهای آن کمتر زمانی از آن استفاده خواهد کرد. بنابراین حرکات رزمی مکس معمول ترین روش جنگیدن او می باشند. ” Thunder Stick” نام سلاح انفجاری است که آن را می توان به سینه ی دشمنان چسباند و آن ها را منفجر ساخت. قلاب نام سلاحی است که مکس از آن در خودروی خود استفاده می کند. موتور خودروی مکس  می تواند به یک موتور V12 فوق العاده قدرتمند ارتقا یابد و دژها و خودروهای دشمنان خود را نابود کند. وقتی که در حین حرکت کردن و سواری خودرو گیمر تصمیم به هدف گیری و شلیک می گیرد بازی به صورت خودکار وارد حالت Slow-Motion می شود. در عنوان Mad Max همچنین قابلیت ” Crafting” و طرحی سلاح ها و ابزار جدید وجود دارد. گاراژ مکس برای ارتقای خودروی آن می باشد و شامل ارتقا ی موتور،تنه ، چرخ ها و تغییر رنگ بدنه ی خودرو می شود. هم چنین خودروی مکس قابلیت کاهش و یا افزایش وزن کلی بدنه ی خود را نیز دارد. انتخاب های زیادی در روند بازی طرحی شده اند که شامل حملات مخفیانه و یا جسورانه می شوند. مکس می تواند اطلاعات و کمک هایی از Chum پیرامون استراتژی حملات خود دریافت کند. اما در واقع نحوه ی به اتمام رساندن و طی کردن یک مرحله به گیمر بستگی دارد.

تنها سلاح گرم مکس که مهماتش را به ندرت می یابید. در کل مکس فقط با مشت ، لگ و گردن شکستن حال میکنه.

اتومبیل magnum Opus مکس در ابتدای امر بسیار قراضه و شل و ول می باشد اما به مرور زمان و با ارتقاهای متفاوت دلچسب و دیدنی تر می شود. در دموی E3 سال ۲۰۱۳ مکس بوسیله ی ماشینش از مانع حفاظت شده توسط دشمنانش عبور می کند. هنگام استفاده از دوربین صحرایی برای مشاهده ی راهبند متوجه نور قرمزی می شود که از آن ساطع می گردد. این نور قرمز نشانگر ضعف خودروی مکس در از بین بردن مانع است. در بازی باید بیابان های بازی را در بنوردید و ابزار و وسایل مورد نیاز برای ارتقای خودروی خود را پیدا کنید. در هنگام تجربه ی بازی اولین سوالی که برای گیمر پیش می آید چگونگی نابود سازی و رد کردن موانع و ایستگاه های دشمن است. برای این مکس می تواند دشمنان خود را زیر بگیرد و یا اینکه با دو لول شکاری خود آن ها را به خاک سیاه بنشاند. شلیک به دشمنان مکس از فاصله ی دور نیز ممکن می باشد. مکس می تواند با نشستن بر روی تپه ها و جاسازی سلاحش از دور به دشمنان خود شلیک کند. خوشبختانه تمامی دشمنان مکس در کنار بشکه های سوخت آتش زا ایستاده اند. تماشای چنین صحنه هایی احساس عجیب و غریب حفاضت دشمنان از سوخت های گازوئیلی را به شما می دهد. شلیک از راه دور تنها برای بعضی مواقع کارساز است. اغلب هنگام گشت زدن در مناطق مختلف بازی با گروه های وحشی و دیوانه ی دشمنان روبه رو می شوید. اغلب نبردها پیرامون ماشین سواری می باشند که بی شک توسط گروهی از خودروهای قراضه و اوراق از پشت سر تهدید می شوید. هنگامی که در نزدیکی یکی از دشمنانتان رانندگی می کنید، می توانید با بهره بردن از حالت Slow-Motion بازی آن ها را بکشید. هیچ گونه اطلاعاتی پیرامون اتمام یا به پایان رسیدن این توانایی منتشر نشده است اما واضح است که استفاده از این توانایی فوق العاده لذت بخش می باشد. خوشبختانه دشمنان شما اغلب بر روی لبه های خودرو آویزان می شوند و شما می توانید با یک شلیک و یا حرکت محکم آن ها را پیش از در آوردن چشم های مکس از خود دور کنید!

یکی از دیدنی ترین سلاح های شما قلابی است که آن را حمل می کنید. به نظر می رسد که این قلاب از عنوان محبوب Just Cause 2 الگو برداری شده است. با این قلاب قابلیت وصل کردن هر دو چیزی را به یکدیگر دارید به گونه ای که با وصل نمودن دو خودروی دشمنی خود می توانید آن ها را از مسیر اصلی خارج کنید. اگر مکانیسم استفاده از این قلاب همانند عنوان Just Cause 2 باشد، شکی نخواهد بود که استفاده کردن از آن بسیار مهیج است. اغلب مواقع در درگیری ها باید از خودروی خود خارج شوید که این عمل منجر به زد و خورد های شدیدی میان گیمر و دشمنان او می شود. در درگیری های تن به تن مکس می تواند از چاقو، آجر، دو لول شکاری و یا وسیله ی شک دهنده ای که دشمنانش را منفجر می کند، بهر بگیرد. در عنوان Mad Max گیمر قادر است تا کنترل بیش از ۵۰ وسیله ی نقلیه را بر عهده بگیرد. آقای Mel Gibson هنر پیشه ی نقش مکس در سری فیلم های آن نقش مکس را در بازی Mad Max ایفا نمی کند.

هیچ خبری از آخر زمان نیست، فقط سازندگان بازی علاقه ی زیادی به شن و محیط ها بیابانی داشتند، همین!

یکی از جنبه های مثبت عنوان Mad Max مربوط به گرافیک نسل بعدی و حقیقی آن می شود. ظاهر عنوان Mad Max دقیقا همانند عناوین نسل هشتمی حقیقی می باشد و این در حالیست که بسیاری از بازی های نسل جدید تنها تفاوت های محدود و جزئی ای با بازی های نسل هفتم دارند. حقیقتا Mad Max با گرافیک باشکوهی که دارد تمامی آیتم های مورد نیاز برای نسل هشتمی شدن یک عنوان را دارد.

کاسه ی داغ تر از آش شدن فن ها:

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات پیرامون عنوان Mad Max صداگذاری کاراکتر اصلی آن یعنی همان مکس است. در کنفراس E3 سال ۲۰۱۳ میلادی یکی از روزنامه نگاران که توانسته بود قسمتی از بازی را تجربه کند اینگونه توضیح می دهد :

“در بازی Mad Max برخلاف سری فیلم های آن کاراکتر مکس لهجه ای آمریکایی دارد!”

همین موضوع سبب شد اعتراض بسیاری از طرفداران سری فیلم های Mad Max شد. آن ها طی درخواستی برای استودیوی سازنده ی بازی از آن ها تقاضا کردند تا لهجه ی استرالیایی همیشگی را برای مکس انتخاب کنند. اعتراض ها انچنان گسترده شد که مدیر ارشد استودیوی آوالانچ آقای Sundberg در پست توییتر خود اینگونه به اعتراض ها پاسخ داد :

“ای طرفدارانی که خواستار استرالیایی بودن لهجه ی مکس در بازی Mad Max هستید، لهجه ی مکس همین گونه خواهد بود. ما وفاداری و اخلاص شما را تحسین می کنیم. شما ها باید مکس را با لهجه ی استرالیایی آن بشناسید.”

حالا آوالانچ اگه مردی لهجه ی مکس رو آمریکایی بذار، فنا عین مکس دیوانه از در استودیو وارد می شن و … !

حقیقتا عنوان Mad Max یکی از بحث برانگیزترین عناوین رونمایی در E3 سال ۲۰۱۳ میلادی است. این عنوان که در همان آغازین روزهای انتشار خود اما و اگرهای بسیاری را در پی داشت به مرور زمان واضح و واضح تر شد. به گونه ای که عملا پس از مطالعه ی این مطلب خواهید آموخت که عنوان Mad Max به هیچ وجه سبک آخر زمانی ای نخواهد داشت. در حقیقت بسیاری از گیمران در نگاه اول و باتوجه به اسکرین شات های مرموز بازی به این فکر فرو می روند که شاید عنوان Mad Max پیرامون آخر زمان انسان ها باشد. در حقیقت سازندگان این بازی قصد داشته اند با طرحی دنیای بازی بر مبنای دنیای سری فیلم های Mad Max به گونه ای سبب خوشحالی طرفداران آن شوند. جهان بازی Mad Max در هیچ نقطه ای از عالم هستی جای ندارد و تنها شامل تفکرات خلاقانه ی سازندگان بازی و سری فیلم های Mad Max است. بی شک عنوان Mad Max یکی از آزاد ترین گیم پلی های ممکن را برای طرفداران خود به ارمغان می آورد. گیم پلی ای برای سرشار از دیوانگی و جنون های دوست داشتنی.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا
اسطوره ی دیوانگی | اولین نگاه به عنوان Mad Max - گیمفا