مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا

مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های Strategy

کسری نراقی
۱۵:۰۷ ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا

Sid Meier کراگردان مشهور سری بازی های استراتژی Civilization و XCOM مهمان ما بود تا با او مصاحبه ای را در مورد آینده بازی های استراتژی، مخصوصا عناوین جدید ساخته شده به دست او را مورد بررسی قرار دهیم

 

Sid Meier یک اسطوره در طراحی بازیست. او در سال ۱۹۸۲ با همکاری MicroProse بازی Civilization را خلق کرد، یکی از محبوب ترین و ادامه دار ترین سری ها در بین بازی های ویدئویی. حالا او به عنوان تهیه کننده خلاق در Firaxis، ناظر و سرپرست سری بازی های XCOM و Civilization است و این اختیار را دارد که هرگاه اراده کند بر روی یکی از این عنوان ها کار کند.  او در حال حاظر مشغول کار بر روی بازی Ace Patrol: Pacific Skies، یک بازی به سبک استراتژی نوبتی مربوط به زمان جنگ جهانی اول است. بازی که ممکن است از لحاظ بودجه در سطح پایینی قرار داشته باشد ولی از لحاظ تکنیک های استراتژی در سطح بالاییست و حال و هوای بازی های تخته ای (منچ و مارپله و …) را برای شما تداعی می کند.

Sid Meier

سایت PC Gamer مصاحبه ای با Meier در مورد علاقه اش به بازی های کوچک تر و اینکه این بازی ها چه ریسکی برای تیمش دارد، داشته است. او همچنین نظرش را در مورد تغییر در مسیر بازی های استراتژی و اینکه هر گیمری یک استراتژی-باز درون دارد، بیان کرد.

PC Gamer: چه چیزی شما را به سمت Ace Patrol کشید؟

Sid Meier : در واقع فرصتی بود که یک بازی در یک بازه زمانی کوتاه تر با یک تیم کوچک تر بسازم. به نظر من آخرین بازی که کاملا آن را به پایان رساندم Civilization : Revolution بود. ما چند بازی عالی مثل Civilization و XCOM را به پایان رساندیم ولی در طول زمان میل من به ساخت یک بازی با یک تیم کوچک تر در بازه زمانی کوتاه تر بیشتر شد. اگر بودجه کمتر باشد می توان کارهای خطرناک بیشتری انجام داد. ساختن یک بازی برای iPad یک تجربه کاملا جدید و شگفت انگیز بود چون ما با یک ظاهر جدید و در حقیقت یک دستگاه جدید کار می کردیم. ایده من در مورد یک بازی در مورد نبرد های هوایی جنگ جهانی اول بود، یه سبک استراتژی نوبتی. من این ایده ها را روی کارت ها پیاده می کردم. زمانی که بازی را به iPad بردیم به مانند کارت های مجازی بود. من این ایده را مدت ها در سر داشتم.

به نظر می رسد که شما از بازی های تخته ای الهام گرفته اید. از چه بازی هایی بیشتر برای طراحی مکانیک و Gameplay بازی ایده گرفتید؟

یک بازی به نام Wings of War وجود داشت. هر بازیکن یک کتاب داشت و صفحه ای را انتخاب می کرد، بسته به حرکاتی که انتخاب می می کردید به صفحات دیگر هدایت می شدید. گیم پلی جالبی بود. ما نه تنها این ایده را قرض گرفتیم، بلکه آن را به سبک استراتژی نوبتی ساختیم که به نظرم من جالب می آمد. بازی های تخته ای به این سادگی هستند و این دقیقا چیزی است که ما می خواستیم. صفحه ای که شما به آن نگاه کنید و بگویید : آهان فهمیدم، این هواپیما ها در آن مسیر در حرکت هستند و فاصله زیادی هم با زمین دارند. این ایده ای بود که ما از بازی های تخته ای گرفتیم و قصد داریم روی Ace Patrol پیاده کنیم.

هدف ما همیشه این بوده است که چیزی به شما ارائه کنیم که خیلی سریع و آسان با آن خوی بگیرید ولی بتوان به آن عمق داد و چند بار آن را بازی کرد.

کوشش ما همیشه بازگشت به ریشه های اولین بازی Civilization  است. یک بازی که بتوان سریع آن را یاد گرفت ولی ارزش چند باره بازی کردن را داشته باشد.

به نظر من هر کسی یک گیمر استراتژی باز در درون خود دارد ولی از آن بی خبر است. ما باید آنان را مجبور کنیم که بازی کردن را شروع کنند تا بفهمند که چقدر یاد گرفتن تکنیک ها و حرکات جدید جالب است.

Hex map هم برای ایده برداری خوب بود (نوعی بازی که نقشه آن شش ضلعی ها در کنار هم بود و حرکات در شش ضلعی ها انجام می شد.) کاملا شفاف بود زمانی که در بین شش ضلعی ها بودید، اینگونه بازی آسان می شد و شما از مسیر حرکت و فاصله و مقداری که می توانستید حرکت کنید آگاه می شدید. از این نقشه در نسخه پنجم Civilization استفاده شد.  استفاده از این روش آسان است و ما حتما در بازیمان از آن بهره خواهیم برد.

Hex Map

شما گفتید که با یک تیم کوچک تر در حال کار بر روی این عنوان هستید. تیم اصلی چند نفر بود؟

ما هفت یا هشت نفر بودیم که کمتر از یک سال بر روی آن کار می کردیم.  بازی May منتشر خواهد شد و پنج یا شش ماه از آن مدت گذشته است. در مقایسه با Civilization یا XCOM تیم خیلی کوچکی داریم.

 به نظر می رسد که شما یک نوع متفاوت قیمت گذاری را نسبت به بازی های مشابه دارید. شما شما مقدار کمی از محتویات را درون بازی اصلی قرار می دهید و بعدا برای محتویات بیشتر پول می گیرید. به نظر شما این استراتژی موثر است؟

مدلی که ما در نظر داشتیم همان بازی های قدیمی PC بود؟ یک Demo(نسخه آزمایشی) مجانی عرضه می کنیم و بعد شما در صورت رضایت پول بازی را پرداخت می کنید. زمانی که شروع به ساخت Ace Patrol کردیم، نزدیک ترین ایده به بازی های قدیمی PC همان عرضه کردن بازی به صورت Free-to-Play بود و سپس شما برای خرید و کامل کردن بازی پول پرداخت می کنید. ما حس کردیم که اینگونه شما یک نسخه آزمایشی از بازی را می گیرید و بعد از مدتی اگر از بازی خوشتان آمد آن را می خرید و اگر هم خوشتان نیامد نمی خرید.

به نظر ما بازی های Free-to-Play تجربه هایی را با خود به ارمغان خواهد آورد. این بازی ها شبیه یک دموی مجانی که باید خریده شوند نیستند، بلکه مانند یک بازی درون بازی هستند. چه مقدار می توانم بدون پول دادن بازی کنم؟ سازندگان بازی چه ترفند هایی برای پول گرفتن از من دارند؟ این ها باعث حواس پرتی از بازی می شوند. پس با عرضه Ace Patrol بر روی استیم ما فقط یک نسخه Premium عرضه می کنیم. قیمت بازی ثابت است، اگر بازی را می خواهید آن را بخرید.

بازیکنان حرفه ای مشکلاتی با بازی های Free-to-Play داشته اند. ما قصد داریم که این بازی را تبدیل به یک نسخه Premium بکنیم، یک بازی که شما باید بخرید. اگر می خواهید که با سیستم و Gameplay بازی آشنا شوید می توانید نسخه مجانی iOS بازی را انجام دهید تا با مکانیک های آن آشنا شوید. اگر خوشتان آمد می توانید آن را بخرید. ما احساس می کنیم که این روش بیشتر به آن چیزی که گیمرها می خواهند نزدیک است.  آن ها می خواهند  که یک بازی بخرند و بازی کنند، فارغ از تفکر در مورد اینکه آیا نسخه ای که خریده اند کامل است یا اینکه باید پول بیشتری پرداخت کنند.

چه کار هایی در نسخه های اخیر Civilization انجام داده اید و چه کار هایی را هنوز انجام نداده اید؟

نکته جالب اینجاست که هر نسخه این بازی توسط یک طراح خلق شده است. Soren Johnson نسخه چهارم را طراحی کرد و Jon Shafer طراح نسخه پنجم بود. هر کدام از آنها تحولات جدید را به بازی آوردند. کار همگی آنها بر پایه هسته و  Gameplayاصلی بازی Civilization بوده است. نسخه پنجم بازی هم چند مکانیک جدید را در بازی توسعه داد. اگرچه نسخه های جدید Civilization دوسال یک بار می آیند ولی همیشه در حال تغییر خواهند بود و دقیقا هیچ چیزی نیست که نتوان در این بازی انجام داد.

من فکر میکنم چیزی که الآن مناسب نسخه پنجم Civilization نیست انحصاری PC بودن است. بیشتر طرفداران ما کاربر PC هستند اما دنیا در حال تغییر است و ما دوست داریم بازیمان را برای Platform های بیشتری منتشر کنیم. دلیلی وجود ندارد که ما بازیمان را برای IOS منتشر نکنیم، اما با این حال PC تمام چیزی را که ما می خواهیم برآورده می کند و PC دقیقا جایی است که ما شروع می کنیم.

بازی های استراتژی در حال تغییر هستند، بازی های پیچیده ای نظیر Crusader Kings II تولید می شوند. به نظر شما بازار بازی های استراتژی کوچک می ماند یا در حال رشد و تبدیل شدن به یک عضو مهم از بازار Game است؟

من اعتقاد محکم دارم که در حال رشد است و این رشد تا حدودی مشخص است مخصوصا در مورد بازی هایی مانند Civilization و XCOM. مطمئنا طرفداران مشتاق و فعال بازی های استراتژی وجود دارند. ما آنها را دوست داریم و تشویق و ایده هایی که آنها به ما میدهند شوق آفرین است. این رویش آرام ولی ادامه دار است.

شما باید مردم را قانع کنید که  بازی های استراتژی را دوست دارند. ممکن است برای اولین بار شنیدن از Civilization ترسناک باشد. ۲۰ ساعت برای تمام کردنش لازم است و آیا بعد از آن تمایل دوباره به بازی کردنش دارید؟ ] با خنده[ هیچکس نمی تواند بگوید که آنان چه کار می کنند. ولی زمانی که آنها را مجبور کنید که Civilization را بازی کنند، آن ها می فهمند که چقدر بازی کردنش جالب است. برای همین من فکر میکنم که تعداد استراتژی باز ها روزانه در حال افزایش است. بازار Game مانند دیگر بازار ها ی بازار تحت تاثیر هوس های زود گذر نیست. بازار بازی های Strategy یک بازار ثابت است. بازی های فیس بوکی یک زمان رشد زیادی داشتند ولی الآن رشد ندارند. ژانر ها و سبک های جدیدی اختراع می شوند ، ممکن است که خلاقیت و تازگی داشته باشند ولی به عمق بازی های استراتژی نیستند و از جذابیت ویژه ای هم برخوردار نیستند.

هم خبرهای بد و هم خبر های خوب برای بازی های استراتژی در راه است. مخاطبان همیشه هستند ولی بازی های استراتژی به محبوبیت بعضی از عناوین دیگر سبک ها نمی رسند.

اتفاق بزرگ بعدی برای بازی های استراتژی چیست؟ آیا ممکن است که تعداد زیادی افراد را یک جا با هم برای بازی کردن جمع کرد؟ آیا مسئله در دسترس بودن بیشتر است؟ مثلا تعداد پلتفرم های بیشتر؟ آیا بزرگترین و حماسی ترین بازی استراتژی تاریخ در راه است؟

ما در واقع یک طرح برای Civilization داریم، اینکه هر قابلیت جدیدی که اضافه می کنیم باید یک قابلیت قدیمی را غیر فعال کنیم. ما فکر می کنیم  که این بازی به سقف بزرگی و گستردگی اش رسیده و خیلی فراتر از آن چیزی است که باید باشد.

زمانی که جوان تر بودم، بازی های شبیه ساز پرواز می ساختم و هر چه کار به جلو می رفت پیچیده تر می شد. کابین خلبان بیشتر صفحه را می پوشاند، و دید بیرون کم و کمتر می شد. با آمدن هر نسل بازی های عالی مانند Falcon نیز می آمدند. ولی با هر نسل تعدادی افراد می گفتند که این برای من خیی گران خواهد بود، من دیگر این بازی را نمی خرم.

ما می خواهیم از این اتفاقات در Civilization جلوگیری کنیم و فکر می کنیم که تعادل خوبی بین بازی و عمق داستان و پیچیده بودن برقرار شده است. ما می خواهیم درجه پیچیدگی را در همین سطح نگه داریم چون که مردم از آن راضی هستند. پس در آینده شاهد یک بازی فوق العاده پیچیده نخواهیم بود. این چیزی نیست که گیمر ها انتظار دارند.

ایده یک بازی استراتژی چند نفره کاملا فریبنده است. اگر چیزی در سال های گذشته تغییر کرده است مطمئنا آن چیز دسترسی تمام وقت مردم به اینترنت است. ما مطمئن هستیم که این روز ها همه جا دسترسی اینترنت وجود دارد. تبدیل کردن این قابلیت به بازی یکی از قدم های بزرگ در آینده خواهد بود. پنچ سال پیش ما مجبور بودیم به گیم نت ها برویم تا بازی کنیم، امروزه وسایل بازی همیشه همراه ماست. همیشه تبلت یا گوشیتان با شماست. پس یک بازی با این شرایط به زودی در دسترس خواهد بود.

در آینده شاهد این خواهیم بود که گیمر های معمولی تبدیل به گیمر های حرفه ای مخصوصا استراتژی-باز شوند. ما دیده ایم کسانی را که به این سمت در حرکت هستند. ما به مرور زمان شاهد این قضیه خواهیم بود، در خال حاظر یک جامعه بزرگ تر از گیمر های معمولی iOS و امثال آن وجود دارند. آنها به ناچار باید تبدیل به گیمر های حرفه ای شوند.

نظر شما در مورد این مصاحبه چیست؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا
مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه Sid Meier در مورد آینده بازی های  Strategy - گیمفا