فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا

فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry

محمـد حسین صفری
۱۳:۵۲ ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا

هدف اصلی سری Assassin’s Creed نشان دادن یک گیم پلی اکشن و درگیر کننده در کنار یک داستان با ریشه های تاریخی و واقعی می باشد . اولین نسخه ی این سری که درباره ی یک Assassin  به نام Altaïr Ibn-La’Ahad بود ، به معرفی دو گروه Assassin ها و Templar ها می پرداخت . اصلی ترین مسائل در این سری مقدم بودن آزادی بر نظم بود ، چیزی که Templar ها به خلاف آن اعتقاد داشتند و سعی داشتند با برقراری نظم از طریق کنترل ذهن مردم جهانی یکپارچه بسازند . اما آیا واقعا آزادی در این جهان وجود دارد ؟ چرا آزادی ارزشی است که برای به دست آوردن آن سخت تلاش می شود ولی در واقع وجود ندارد ؟ آزادی که تنها در ذهن ها تصور می شود با تصویر بیرونی آن تفاوت فراوان دارد چیزی که چندی پیش با افشای جاسوسی های NSA ( آژانس امنیت ملی آمریکا ) از تلفن های همراه اثبات شد . Assassin’s Creed II با ارایه ی یک داستان به ظاهر ساده که هدف آن انتقام گرفتن بود و تنها فرد بد داستان Borgia نام داشت ، تلاش گسترده ای برای نشان دادن تقابل آزادی و نظم انجام نداد و بیشتر بر مسائل دیگری تاکید داشت .Assassin’s Creed III با گریزی که به انقلاب آمریکا زد توانست به نحو بسیار بهتری آزادی را به تصویر بکشد . برده داری سربازان در آن زمان و خیانت جورج واشنگتن و اعلام دستور به آتش کشیدن روستا از طرف او ، نمونه هایی از نشان دادن آزادی بود ولی این سری هیچ وقت به طور مستقیم به این مسئله نپرداخته بود و همچنان جدال دو گروه اصلی ، خط داستانی را شکل می داد.

assassin's Creed IV Black Flag : Freedom Cry

نام : Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry

سازنده : Ubisoft Montreal

ناشر : Ubisoft

سبک : اکشن ماجراجویی ، جهان آزاد ، مخفی کاری

پلتفرم ها : PC ، Xbox 360 ، PS3 ، Xbox One ، PS4

تاریخ انتشار : ۱۷ دسامبر برای کنسول ها و ۱۹ دسامبر برای رایانه های شخصی

به طور کلی Assassin’s Creed IV به نحو بسیار شایسته ای به مفاهیم آزادی پرداخت که بخش عمده ای از آن را می توان در دیالوگ های رد و بدل شده میان Edward و Benjamin Hornigold مشاهده کرد . از آنجایی که Edward بیشتر خود را یک دزد دریایی می داند تا یک Assassin به اصول اخلاقی این گروه پابندی چندانی ندارد ولی به مرور زمان وجدان خفته ی او بیدار می شود و او نیز به جرگه ی Assassin ها می پیوندد اما درست در همین زمان قدرت که مانوردهی داستانی بالا می رود ، بازی به اتمام می رسد و باید با خاطرات Edward خداحافظی نمود . اما سازندگان برای اینکه ادای دینی به برده داری و مسائل آزادی در دوران استعمار کرده باشند ، یک محتوای اضافی برای بخش داستانی این عنوان با نام Freedom Cry در نظر گرفتند که خط داستانی آن بر اساسی برده داری و آزادی است .

Assassin’s Creed Characters

قهرمان بر می خیزد

اگر به خاطر داشته باشید در اوایل خط داستانی Black Flag زمانی که Edward دستگیر شده است با یک برده سیاه پوست به نام Adewale آشنا می شود و به کمک او می گریزد و پس از اینکه کشتی خود را به دست می آورد ، Adewale به عنوان معاون وی در کشتی مشغول به کار می شود . در طول داستان Adewale می کوشد تا ارزش های اخلاقی را در Edward بیدار کند و موفق به ای کار می شود . در مراحل پایانی بازی نیز Adewale از Edward جدا می شود و به محفل Assassin ها می پیوندد تا آموزش های آن ها را فرا بگیرد . در Freedom Cry حدود ۱۵ سال از داستان Black Flag گذشته است و حال Adewale به یک Assassin با تجربه و پخته تبدیل شده است . بازی از جایی آغاز می شود که او به همراه کشتی اش در حال نبرد با کشتی Templar ها است و موفق می شود محموله ی مورد نظر را بیابد اما هنگام بازگشت مورد حمله ی سایر کشتی های قرار می گیرد و در همین زمان نیز دریا طوفانی می شود و سبب می گردد تا او و کشتی اش به زیر آب بروند . جریان آب Adewale را به خشکی می رساند ، خشکی که Saint-Domingue (جمهوری کنونی دومینیکن ) نام دارد و مستعمره فرانسه محسوب می شود . او در مهم ترین شهر این خشکی یعنی Port-Au-Prince قرار دارد و هنگام ورود به این شهر با صحنه های وحشتناک آزار و اذیت بردگان رو به رو می شود .

assassins creed 4 black flag grito de libertad 2375477

Adewale خود زمانی برده بوده است و حال می کوشد تا همنوعانش را آزاد کند

Adewale که خود زمانی برده بوده است و می داند که بردگان چه رنجی را تحمل می کنند میان دو راهی کمک به بردگان و انجام وظایف خود به عنوان یک Assassin قرار می گیرد ولی در نهایت تصمیم می گیرد از ویژگی های خود به عنوان یک قاتل برای کمک به هم نوعانش استفاده کند . Adewale یک شخصیت قوی با احساسات عمیق و حس وظیفه شناسی است . در واقع انتخاب او دست نویسندگان را باز گذاشت تا به جای فکر کردن به شخصیت های واقعی و قرار دادن آن ها در داستان مانند دوستی Edward با Blackbeard تمرکز بیشتری بر روی نشان دادن رنج های بردگان در آن دوران داشته باشند . البته در داستان شاهد درگیری های عاطفی و روانی Adewale با یک زن به نام Bastienne می باشیم ، زیرا Adewale خواستار اقدام سریع و مستقیم برای آزادی بردگان و شورش علیه استعمار گران است اما Bastienne اقدام آرام و نرم همراه با تفکر بیشتر را می پسندد .

assassins creed 4 black flag grito de libertad 2426446


هیچ نیرویی قوی تر از میل به آزادی نیست (بنجامین فرانکلین)

در طول زمان بازی و با انجام هر ماموریت اشکالات و نکات مثبت این دو نظر مشخص می شود و در نهایت مشخص نمی گردد که کدام یک نظر بهتری داشتند . اگر چه Adewale موفق به انجام وظیفه ی خود و آزادی بردگان در سال ۱۷۳۰ میلادی ( ۶۰ سال قبل از انقلاب واقعی مردم در هائیتی ) می گردد ، اما او همواره کار های درست را انجام نمی دهد هر چند که یک قهرمان است و این همان چیزی است که این سری به آن نیاز دارد ، یک قهرمان با اعتقادات قوی که اشتباه نیز می کند و حتی شکست می خورد . Adewale بر خلاف Edward خودخواه و بر خلاف Coonor انتقام جو نیست ، او دقیقا پتانسیل تبدیل شدن به قهرمان را دارد زیرا خود رنج کشیده است . مهم ترین نکته این DLC این است که قهرمان هر کاری که انجام دهد نتیجه ی خوبی نخواهد داشت که این نکته در پارت هشتم داستان به اوج خود می رسد . از طرفی دیگر چون داستان بازی به زمان حال مربوط نمی شود و شما مجبور نیستید مراحل کسل کننده ی زمان مدرن را به انجام برسانید ، تمرکز داستان تنها بر روی داستان اصلی بوده و این از نکات مثبت بازی می باشد . من امیدوارم که یوبی سافت به انتشار چنین DLC هایی که به بیان مفاهیمی می پردازند که باید در داستان اصلی نقش پر رنگ تری داشته باشد ، ادامه دهد .

پیش به سوی آزادی

Adewale نیز همانند Edward دارای سلاح های اختصاصی خود می باشد ، او دو سلاح اصلی در طول گیم پلی خواهد داشت : سلاح اولMachete  نام دارد که یک همانند یک کارد بزرگ است و در مبارزات تن به تن نقش اصلی را ایفا می کند ، سلاح دوم نیز Blunderbuss است که نوعی تفنگ ساچمه ای قوی می باشد که برای از بین بردن تعداد زیادی از دشمنان در فاصله ی نزدیک کاربرد دارد . علاوه بر این دو سلاح در این محتوای اضافی یک اسلحه ی جانبی به نام Firecracker نیز وجود دارد که همانند ترقه عمل می کند و با ایجاد سر و صدا حواس دشمنان را به سوی خود معطوف می کند و Adewale می تواند به دور از دید دشمنان ماموریت خود را ادامه دهد . یکی از تغییرات گیم پلی Freedom Cry تغییر شیوه ی خرید اسلحه ها و آپگرید کردن آن ها است . بر خلاف Black Flag که در آن پول حرف اول را برای آپگرید کردن اسلحه های می زد در Freedom Cry اسلحه ها با آزاد کردن بردگان و جست و جو در دریای کارائیب قابل استفاده می باشند و این امر به نوبه ی خود اهمیت آزاد کردن بردگان که هدف اصلی بازی است را بیشتر می کند .

assassins creed 4 black flag grito de libertad 2375475
Adewale نیز همانند Edward دارای سلاح های اختصاصی خود می باشد ، یکی یک کارد بزرگ و دیگری یک تفنگ ساچمه ای قوی

راه های زیادی در بازی برای آزاد کردن بردگان وجود دارد از جمله اینکه شما می توانید به مزارع استعمار گران نفوذ کنید و با کشتن مخفیانه ۲۰ نفر از آن ها بردگان را آزاد سازید ولی باید این را بدانید که در صورت شناسایی شدن توسط دشمن آن ها شروع به کشتن بردگان می کنند و در نتیجه شما را از هدف اصلی خود باز می دارند . همچنین هنگامی که با کشتی خود در دریا حرکت می کنید می توانید با از بین بردن کشتی های حمل کننده بردگان آن ها را آزاد سازید . البته در طول بازی زندان هایی نیز وجود دارد که با یافتن کلید آن ها می توانید تعداد محدودی از بردگان را آزاد سازید و یا با خرید بردگان در محل فروش ، آن ها را آزاد کنید . علاوه بر اینکه آزاد کردن بردگان در استفاده از سلاح های جدید نقش دارد ، باعث می شود تا عده ای از آن ها به جنبش شما بپیوندند و در مواقع خطر به کمک شما آیند . شاید یکی از بزرگ ترین نقاط قوت Freedom Cry همین مراحل آزاد سازی باشد که هر چند به مرور تکراری می شوند اما به مراتب از مراحل استراق سمع در Black Flag جذاب تر هستند.

assassins creed 4 black flag grito de libertad 2430471

راه های زیادی در بازی برای آزاد کردن بردگان وجود دارد از جمله اینکه شما می توانید به مزارع استعمار گران نفوذ کنید و بردگان را آزاد سازید

نقشه ی Freedom Cry نسبت به Black Flag بسیار کوچک تر است و تنها شهر بزرگ آن Port-Au-Prince است و تعداد اندکی جزیره در آن وجود دارد و تنها در یکی از مناطق نقشه امکان رفتن به زیر آب و کاوش در آن فراهم است . در بخش مبارزات شاهد تمام کننده های جدید و هیجان انگیزی می باشیم . از آنجایی که سلاح اصلی Adewale یک کارد بزرگ است ، تمام کننده های او نیز با این سلاح تطبیق داده شده است به طوری که او می تواند با این سلاح گلوی دشمنان را ببرد و یا آن را در پای آن ها فرو کند . مشکل اصلی گیم پلی Freedom Cry این است که پس از پایان خط داستانی بازی چیزی برای اکتشاف در دنیای آن وجود ندارد و بر خلاف Black Flag که یافتن همه ی اسرار آن زمان زیادی می برد ، شما قادرید در ۶ ساعت همه ی چیز های موجود در Freedom Cry را بیابید .

دخترکی به نام Aveline

در کنار مراحل Freedom Cry  سه مرحله جدید با شخصیت Aveline de Grandpré نیز باز می شود که در آن شما کنترل Aveline را به دست می گیرید ، کاراکتری که اولین شخصیت مونث این سری می باشد و در نسخه ی Assassin’s Creed III : Liberation کاراکتر اصلی بازی بود . در این بخش که در سال ۱۷۸۴ میلادی روایت می شود ، Aveline نامه ای از Coonor دریافت می کند که در آن Coonor از او می خواهد یک برده فراری به نام Patience Gibbs را دستگیر کند و او را راضی کند تا به Assassin ها بپیوندد .

در کنار مراحل Freedom Cry سه مرحله جدید با شخصیت Aveline de Grandpré نیز باز می شود که در آن شما کنترل Aveline را به دست می گیرید

Aveline برای این کار راهی Goat Island می شود ، جایی که توسط نیرو های شورشی آمریکا اداره می شود ، وی با ورود به این منطقه متوجه می شود که Gibbs دستگیر شده و حال برای آزادی وی باید پا به مقر شورشیان یعنی قلعه واشنگتن بگذارد . وی در آنجا در می یابد که یک تمپلار سر شناس به نام دکتر Edmund Judge در پی یافتن شی خاصی است که در اختیار Gibbs می باشد و Gibbs نیز آن را به وی تحویل می دهد ولی به کمک Aveline وی موفق به فرار می گردد و سرانجام Edmund Judge توسط Aveline به قتل می رسد . این مرحله ی کوتاه که بیشتر تاکید بر مخفی کاری و بالا رفتن از دیوار ها دارد ، سعی می کند اصول اصلی این سری را نشان دهد و همچنین حضور شخصیت Aveline در کنسول های مختلف و رایانه های شخصی این احتمال را نشان می دهد تا شاید شاهد یک عنوان مستقل از این شخصیت بر روی کنسول های نسل بعد و رایانه های شخصی باشیم .

کارائیب را از نزدیک ببینید

assassins creed 4 black flag grito de libertad 2430477
اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم گرافیک این DLC کاستی نسبت به نسخه ی اصلی ندارد و در برخی از موارد نیز بهتر ظاهر شده است

همانطور که اطلاع دارید یوبی سافت انتشار این DLC را مدتی به تعویق انداخت و علت آن را نیز کار کردن بر روی گرافیک این عنوان بیان کرد . اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم گرافیک این DLC کاستی نسبت به نسخه ی اصلی ندارد و در برخی از موارد نیز بهتر ظاهر شده است . از آنجایی که جهان این DLC کوچک تر است بهبود گرافیکی آن میسر تر بوده است و همچنین باگ های کمتری در آن مشاهده می شود . طراحی لباس Adewale بسیار زیبا می باشد ، لباسی که هم پوشش لازم را ارایه می دهد و هم سلاح های مختلف را در خود جای می دهد . از طرف دیگر طراحی اسلحه های بازی نیز بسیار خوب می باشد به طوری که اگر از سلاح Mayan Machete استفاده کنید به راحتی می توانید نقش و نگار های روی آن را مشاهده کنید که این نشان از ظرافت سازندگان دارد . طراحی محیط های بازی نیز دچار تغییرات اندکی شده است ، از آنجایی که بازی در Saint-Domingue دنبال می شود و این منطقه به دلیل نزدیک تر بودن به خط استوا ، آب و هوای گرمتری نسبت به شهر های ناسائو ، کینگستون و هاوانا دارد بیشتر محیط ها دارای جنگل های گرمسیری می باشد و بافت شهری نیز به طور پراکنده دیده می شود . دشمنان بازی دارای تنوع چندانی نیستند و در واقع همان دشمنان موجود در Black Flag می باشند که تنها ظاهر آن ها تغییرات جزئی داشته است و به زبان فرانسوی سخن می گویند .

 بنژو مادام !

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد ، بازی در Saint-Domingue جریان دارد که در آن زمان مستعمره ی فرانسه بوده و در نتیجه برای اولین بار شاهد سربازان فرانسوی در بازی می باشیم . سازندگان به خوبی به این نکته توجه کرده اند و حتی شخصیت Bastienne که در این مکان بزرگ شده است دارای لهجه ی فرانسوی است و گاهی اوقات اصطلاحات فرانسوی را به کار می برد . از دیگر تیز هوشی های سازندگان استفاده از آواهای محلی در بازی می باشد . زمانی که مزراع استعمارگران می روید تا آن ها را نجات دهید صدا سرود دسته جمعی آن ها به گوش می رسد که به زیبایی تصویر آن دوران را در ذهن ترسیم می کند ، اما موسیقی متن بازی به هیچ وجه در شان این عنوان نیست . بر خلاف Black Flag که در آن شاهد موسیقی های بسیار زیبایی از آهنگساز مشهور هالییوود یعنی آقای برایان تایلر بودیم ، در Freedom Cry اغلب موسیقی های تکراری و بدون هیچ هیجانی به گوش می رسد .

assassins creed iv black flag freedom cry 1628640390

Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry

یک قهرمان جدید

اگر مایل هستید که همراه یک قهرمان جدید و البته در یک جهان کوچک تر به ماجراجویی بپردازید و دوران برده داری را از نزدیک مشاهده کنید ، توصیه می کنم که حتما Freedom Cry را تجربه کنید . این DLC هر چند تنها حدود ۶ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد اما وجود یک قهرمان جدید به نام Adewale که یک شخصیت محکم و قوی دارد به همراه گیم پلی درگیر کننده ی آن به خوبی می تواند اوقات فراغت شما را پر کند .

نکات مثبت : پردازش مناسب شخصیت Adewalw ، وجود یک انگیزه ی مناسب برای مبارزه در طول بازی ، سلاح های جدید نظیر Firecracker ، مراحل مربوط به Aveline ، گرافیک محیطی مناسب ، استفاده از آواز های محلی

نکات منفی : تکراری شدن مراحل بازی ، کوچک بودن نقشه ی بازی ، نبود موارد مناسب برای اکتشاف در محیط ، نبود شخصیت های فرعی مناسب ، موسیقی متن ضعیف

نمره ی کل : ۹۰ از ۱۰۰

نقد و بررسی این عنوان با توجه به نسخه ی PC صورت گرفته است

Star Lord

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا
فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

فریاد آزادی | نقد و بررسی Assassin’s Creed IV Black Flag : Freedom Cry - گیمفا