خاک روب | نقد و بررسی بازی Killzone: Mercenary
اگر قرار باشد مظلوم ترین کنسول دستی تاریخ را مورد بازرسی قرار دهیم آن کنسول ویتا خواهد بود.کنسولی که نه بازی های ریسینگ خوبی دارد نه تا به حال رنگ و روی شوتر درجه یکی به خود دیده.کنسول دستی ای که سازندگان ارزشی برایش قائل نبودند اما این روند لغزش در سرپایینی باید در جایی به پایان برسد.چه بهتر که عامل آن یکی از دیرینه ترین شوترهای در انحصار سونی باشد.اگر به دنبال خرید کنسول دستی هستید و در لیست خرید دور ویتا را خط کشیده اید همین حالا بدانید یکی از بزرگترین اشتباهات گیمی خود را مرتکب شده اید.
نام : Killzone: Mercenary
سازنده : Geurrilla Cambridge
ناشر : Sony Computer Entertainment
پلتفرم ها : PlayStation Vita
سبک : شوتر اول شخص
Mercenary اولین نسخه از فرنچایز کیلزون است که به طور مستقیم در خود استودیوی گوریلا گیمز ساخته نمی شود.چهار عنوان قبلی از جمله سه گانه کیلزون و Killzone: Liberation که در انحصاری PSP بود همگی توسط خود گوریلا ساخته شدند اما این نسخه در دانشگاه کمبریج بریتانیا ساخته و پرداخته شده است.کیلزون چه در نسل شش و عرضه اش برای PS2 و چه در نسل هفتم و سه نسخه ی بعدی اکثرا خیلی موفق عمل کرد.نسخه ی سوم این فرنچایز را تمام هوادارن سونی و کنسولش می شناسند.کیلزون ۳ با رعایت تمامی الِمان های سبک شوتر و قابلیت استفاده از PS Move به یکی از به یاد ماندنی ترین خاطرات هر شخصی با PS3 تبدیل شد.حال نسخه ی جدید این بازی به گفته ی سونی پتانسیل تبدیل شدن به بهترین بازی ویتا را دارد و یکی از ناجی هایش به حساب می آید.قول هایی که سونی به بازیکنان در مورد این بازی داده بود هم اکنون به واقعیت پیوسته اند.در حال حاضر وضع ویتا از نظر بازی های انحصاری در حد متوسط است.انحصاری ها زیادند ولی تنها از میانشان چند انحصاری خوب می بینیم.اسپین آف Resistance و یا بازی Call of Duty: Black Ops Declassified نه تنها نتوانستند وضع ویتا را بهبود ببخشند بلکه پیشینه اش را هم خراب تر کردند.
مزدور بی مغز
داستانی را که Killzone: Mercenary در پیش می گیرد نسبت به حجم بازی و طول مدت ساختش شاید در حد کیلزون های قبلی نباشد ولی از حد استاندارد پایین تر نیست.شما در ابتدا با Arran Danner آشنا می شوید.مزدوری که اسم بازی هم از خصوصیت وی گرفته شده است.اگر کیلزون های قبلی و مخصوصا سه گانه را بازی کرده باشید قطعا درک داستان بازی آسان تر خواهد بود.دَنر در اصل یکی از سرباز های گروه مشور Interplanetary Strategic Alliance است که به هیچ وجه در مورد قبول کردن قرار داد های ISA مردد نیست.جنگی که بین هلگاست ها و ISA را تا آخر بازی می بینیم و با این که شخصیت پردازی دَنر و شخصیت های فرعی به خوبی انجام شده ولی نداشتن پیچش های داستانی در بازی از موارد ضعف این بازیست.کمی شخصیت پردازی را باز تر کنیم: Arran Danner شخصیت اصلی بازی که در اصل از نیروهای Phantom Talon Corp است در سال ۲۳۵۷ در حال خدمت در این جوخه است.دلیلی که باعث می شود شخصیت پردازی بازی و داستانش را ضعیف بدانیم لال بودن دَنر در بازیست.نه در کات سین ها و نه در طول بازی یک کلمه از وی حرف نمی شنویم و به همین خاطر فقط از طریق خاطراتش در Phantom Talon می توانیم گذشته اش را درک کنیم.شخصیت پردازی او پر از عیب و نقص است مثلا کوروو آتانو در Dishonored شاید لال باشد ولی با کمک دیالوگ هایی که در جای جایِ بازی نهفته هستند می توانیم وی را یکی از بهترین شخصیت های خلق شده در این صنعت بدانیم. معنای کلمه ی مزدور را وقتی می توان درک کرد که دَنر به ازای گرفتن پول بیشتر قراردادش را با ISA کنسل می کند و با هلگاست ها همکاری می کند و یا برعکس.این اتفاقات در روند داستانی عجیب نیستند.
خاک روب
از نظر مکانیکی KM شاید با شوترهای بزرگ و AAA در یک سطح قرار نگیرد اما کیفیتش برای یک کنسول دستی در حد عالی کار شده است و می توان لقب بهترین شوتر ویتا را به این بازی داد.در بازی ایرادات کوچکی وجود دارند که نسبت به سه گانه پسرفت محسوب می شوند مثلا در بازی هنگامی که یک اسلحه خودکار بزرگ در دست دارید احساس حمل یک وزنه یک تنی به شما دست می دهد یا مثلا مکانیک کاورگرفتن در بازی خیلی ساده وسطحی انجام می گیرد و حتی تیراندازی به دشمنان هم حس واقعی این عمل را به شما نمی دهند ولی این ایرادات زمانی به یک بازی واردند که با یک کنسول خانگی در حال بازی کردن یک بازی درجه یک با کلی پشتوانه های مالی باشید نه عنوانی مثل KM آن هم در یک کنسول دستی که قدرت پردازش آن یک سوم یک کنسول خانگی هم نیست.هممه چیز از جمله HUD بازی به سادگی طراحی شده اند این مسئله بعضا باعث ایجاد نکات مثبت و منفی شده است.برای مثال HUD بازی در صفحه ی کوچک ویتا خیلی دقیق طراحی شده به طوری که اگر کمی کوچک تر یا بزرگنر می بود یا جلوی چشم مخاطب را برای انجام مراحل را می گرفت و یا این که اصلا دیده نمی شد.
مهم ترین ویژگی بازی در کنسول های دستی استفاده از ویژگی های آن کنسول است.ویتا در این زمینه یک کنسول با کارایی های خوب است که مهم ترین کارایی اش را می توان وجود دو صفحه لمسی در پشت و جلو تعیین کرد.این صفحه باعث شده بازی از حالت خشک بودن خارج شود.در هنگامی که مجبور به کشتن دشمنان با استفاده از مکانیک حمله های تن به تن (Melee Attack) هستید متوجه این موضوع خواهید شد و متوجه می شوید که بیش از ۲۰ انیمیشن برای ضربات تن به تن به کار رفته است.در هنگام اجرای این فنون باید کلید مثلث را نگاه دارید و سپس با استفاده از صفحه ی پشتی ویتا یک ضربه به دشمن بزنید.از صفحات لمسی هم چنین برای سوییچ کردن بین سلاح ها استفاده می شود که در مواقع اضطراری باعث افزایش سرعت کار می شود.از دیگر کاربرد های این دو صفحه در KM می توان به مزیتش در هنگام استفاده از نارنجک و مواد و منفجره و زوم کردن در اسلحه های دوربین دار اشاره کرد.برخی از مینی گیم های بازی هم با استفاده از همین صفحه انجام می گیرند.مثلا یک مینی گیم هک کردن سخت افزار های هلگاست ها در اوایل بازی وجود دارد که باید از صفحه لمسی برای انجام آن استفاده کنید.
از نظر هوش مصنوعی KM در رده متوسط قرار می گیرد.دشمنان در بازی عکس العمل های خوبی را از خود نشان می دهند مثلا در هنگام پرت کردن نارنجک خودشان چند قدم عقب تر می روند و یا هنگامی که به سمتشان تیراندازی کنید از هیچ کاری برای دفاع از خودشان دریغ نمی کنند و اکثرا پشت جسم های بزرگ کاور می گیرند و هنگامی که قدرتشان را بازیابی کردند دوباره به سمت بازیکن یورش می برند.حتی در مواقعی که موجب عقب نشینی کردنشان را فراهم می کنید هم چنان به تیراندازی به سمتتان ادامه می دهند تا زمانی که از کاور خود بیرون بیایید.سیستم طراحی اسلحه ها برای یک شوتر دستی قابل قبول است.انواع و اقسام اسلحه ها توسط یاران بازیکن و یا دشمنان حمل می شوند که می توانید از آن ها زمانی که روی زمین افتاده اند استفاده کنید.دشمنان شما تنها به انسان ها و سربازان ختم نمیشوند.بلکه شما در بازی با سخت تر ازآن ها نیز رو به رو میشوید.ماشین های پرنده،سفینه ها،روبات ها … که هر کدام سختی خاص خودشان را دارند.هم چنین یک سیستم خرید و فروش کامل هم در بازی وجود دارد که توسط یک دلال اسلحه انجام می گیرد.در این بخش می توانید با پولی که از طریق انجام مراحل دریافت می کنید تجهیزاتتان را به روز کنید.دلار به دلار پولی که صرف خرج و مخارج اسلحه و … می شود بستگی به عملکرد و مدیریت زمان و مهمات در طول یک مرحله دارد.زمان, تعداد هدشات, اسلحه مورد استفاده و نوع کشتن و استراتژی بازیکن در روند گرفتن دستمزد دخیل و مهم هستند بنابراین همیشه کسانی پول بیشتری دریافت می کنند که کار بهتر انجام داده باشند.جدا از طراحی مراحل و … باید گفت که بخش داستانی KM بسیار کوتاه است و فقط در عرض چند ساعت به پایان می رسد ولی وجود بخش چندنفره و درجه سختی های مختلفی که برای بازی در نظر گرفته شده اند باعث می شود بتوان هر مرحله را چندبار انجام داد.هم چنین به غیر از رسیدن به چک پوینت های نهایی که در اصل وظیفه ی اصلی بازیکن هستند یک سری وظایف ثانویه هم برای هر مرحله در نظر گرفته شده اند.برای مثال بازی به شما می گوید علاوه بر انجام وظیفه اصلی در یک مرحله وظیفه دارید که یک گجت هلگاست را هک کنید یا این که مثلا از حمله ی تانک های دشمن جلوگیری کنید که انجام هر کدام از این وظایف علاوه بر این که بازیکن را به چالش می طلبند یک پول خیلی خوب هم همراه خود دارند.
خط شکن
بخش چندنفره حتی از همان نسخه ی اول کیلزون هم جزئی جداناپذیر از این فرنچایز بوده است و همیشه گوریلا بهترین لحظات را با بخش چندنفره به بازیکن القا کرده است.تجربه ی این بخش با توجه به کوتاه بودن بخش داستانی حتما پیشنهاد می شود.در ابتدای شروع هر مرحله بازیکن می تواند به انتخاب خود زره, اسلحه و تجهیزاتش را انتخاب کند که در اواسط مرحله به مشکل برنخورد.در بخش چندنفره هر بازیکنی که یک دشمن را از پای در می آورد یک Valor Card از دشمن کشته شده روی زمین به جا می ماند که بازیکن با برداشتن آن به نوعی قسمتی از یک تروفی را باز کرده است.جمع کردن این کارت ها به شدت توصیه می شود چون به نوعی ملاک سنجش مهارت بازیکن در بازیست.هم چنین پول اصلی بازی برای خرید و فروش اسلحه همین کارت ها هستند که از دشمنان به جای می مانند.اگر دشمنی را در خفا بکشید و یا این که او را هدشات کنید کارتی که از او به جا می ماند ارزش بیشتری خواهد داشت.در هنگام بازی کردن بخش چندنفره می توانید با دوستانتان از طریق پیام های صوتی در ارتباط باشید تا استراتژی خود را پیاده کنید.این باعث می شود که بتوانید در کارهای گروهی همیشه حرف اول را بزنید.این بخش با وجود این که لذت بخش است ولی هنوز هم کاملا بهینه سازی نشده است و باید منتظر پک های الحاقی برایش باشیم چرا که فقط ۶ نقشه در این بخش وجود دارند که تعداد کمی است.
از نظر جلوه های بصری KM در حد نسخه ویتای آنچارتد یعنی Uncharted: Golden Abyss است.بازی از مکانیک های بی شماری بهره می برد و این را می توان حتی از تبلیغات دید.جزئیات مراحل از جمله پوشش دشمنان و اسلحه ها و … با این که پس از مدتی متوجه یکسان بودنشان می شوید اما به طرز خیلی زیرکانه ای طراحی شده اند که در حین بازی متوجهش نخواهید شد.یک مشکل اساسی را حتما با بازی خواهید داشت و آن جزئیات از راه دور است.بارها پیش می آید که یک مرحله را باید از نو شروع کنید چرا که دشمنانتان را از راه دور در صفحه ی کوچک ویتا نمی بینید ولی آن ها شما را می بینند و شکار می شوید.این مهم ترین ایراد بازی و گرافیک است که باید حتما مواظبش باشید و از راه دور طعمه نشوید.موتور پایه ساخت بازی یعنی Havok توسط گوریلا کمبریج برای KM بهینه شده است ولی باز هم باگ های کوچکی در بازی دیده می شوند که البته با آپدیت های بازی قابل رفع هستند.موسیقی بازی دارای حال و هوایی جنایی میباشد که حس هیجان را به مخاطب القاء میکند و سعی میکند که مخاطب را در جو نفس گیر بازی قرار دهد و با تسریع کردن جریان بازی ادرنالین بیشتری را از مخاطب به بیرون بکشد و در نهایت مخاطب را در بطن بازی جای دهد.همانند کیلزون ۳ موسیقی های بازی واقعا عالی کار شده اند.
بازی Killzone: Mercenary به عنوان ششمین شماره از کیلزون و دومین عنوان از این فرنچایز که برای کنسول های دستی عرضه می شود یک بازی قابل قبول است.اگر تا به حال قصد خرید ویتا داشته اید ولی مردد بودید KM می تواند دلیل خوبی برای خرید این کنسول باشد که توانسته همه ی استاندارد های ژانر شوتر را در قابل یک بازی متمرکز کند.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
- آپدیت بهینهسازی Baldur’s Gate 3 برای PS5 Pro منتشر شد
- مدیر عامل Take-Two: فرنچایزهای محبوب در نهایت محو خواهند شد؛ برای موفقیت به IPهای جدید نیاز داریم
نظرات
ممنون از نقد
ولی به داستان زیاد دادی
چون کلیشه ای بود
گرافیکش برای یه کنسول دستی خیلی قویه
خیلی ممنون از نقد و بررسیت
_________________________________
همه کنسول دارا دارن gta بازی میکنن سایت خلوت شده :smug:
وای خدا نقد عالی بود و منتظر نقد های بهتری از شما هستیم :yes: :yes:
حیف که ویتا ندارم وگرنه خودم نقدش می کردم 😀 😀 :rotfl: :rotfl:
:yes: :yes: :yes: :yes:
تنها خوبیش به اینکه اصالت کیلزون توش هست ! و Guerrilla هم ساخت بازی رو به کل به یک استدیوی از همه چیز بی خبر نداده که مثله نسخه ی کنسول دستی آنچارتد و یا نسخه ی آخر گیرز بازی یک افت بزرگ بکنه.
گرچه متای ۷۸ چندان مناسب کیلزون نیست.گر چه کیلزون ۳ هم متاش ۸۴ شد ولی من واقعا ازش لذت بردم !
نقد خوبی بود.بازیش هم برای ویتا خوب از اب درامده.
:yes:
کاش می شد بازیش کرد
بازی جالبی به نظر میاد ایشالا وقتی ویتا گرفتم میخرم!!
این بازی منو مجبور کرد که برم ps4 بگیرم 😛
اخ ببخشید اشتب شد ps vita بگیرم :giggle:
مولتی این بازی دیووونه کنندست یادم میاد این بازی با شعار War Is Your Bussines
وارد شد و واقعا هم همین هست.
نقد هم که جای خود دارد واقعا برای توصیف بازی و گفتن ضعف همین قدر کفایت میکنه و به نظرم سر تیتر ها تون بسیار خوب طراحی شده ..
ممنون و سپاس :yes:
——————-
همین الان GTA V رو تموم کردم به نظرم بهترین پایان بندی رو توی این تابستون داشت ولی واسه کثیری از بچه ها مبهم بود.
مولتی این بازی دیووونه کنندست یادم میاد این بازی با شعار War Is Your Bussines
وارد شد و واقعا هم همین هست.
نقد هم که جای خود دارد واقعا برای توصیف بازی و گفتن ضعف همین قدر کفایت میکنه و به نظرم سر تیتر ها تون بسیار خوب طراحی شده ..
ممنون و سپاس :yes:
——————-
همین الان GTA V رو تموم کردم به نظرم بهترین پایان بندی رو توی این تابستون داشت ولی واسه کثیری از بچه ها مبهم بود.
پیش به سوی GTA Online در ۱۶ مهر با دیسک اوریجینال :yes:
همین دیروز گرفتمش خیلی گرافیکش خوبه کلا بازی خوبیه شاید ضعیف تر کار شده باشه ولی تو کنسول دستیی مثل PSVITA یک غول هستش. :yes: :yes: :yes:
:yes: :yes:
ویتا باید هک بشه!
خیلی بازی خوبی بهنظر میاد ایکاش ماهم یکpsvita داشتیم :-((
اگه این بازی برای Android , Ios میومد یا انحصاری Tegra بود خیلی بهتر میشد آخه VITA چیه !!
خیلی هم خوب دست آقا مسعود درد نکنه !