۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا

۲۵ سال با استودیو ناتی داگ

دانیال نوروزی
۱۶:۰۱ ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا

شرکت ناتی داگ رو همه با عناوین معروفی مثل Crash در PS1 و Jack در PS2 و عنوان اسطوره ای این استودیو ، یعنی Uncharted series میشناسید.ولی این استودیو سابقه ای ۲۵ ساله دارد!

در ادامه این مطلب با افتخارات این استودیو آشنا میشوید.

در سال ۱۹۸۶ دو جوان دبیرستانی به نام Andy Gavin and Jason Rubin با همکاری هم دیگر استودیو Jam Software رو تاسیس میکنند.استعداد این دو جوان در کار با کامپیوتر و زبان ++C بود.
پس از مدتی آنها تصمیم میگیرند اولین بازی ساخته ی خود را عرضه کنند که به طور ناگهانی این بازی چیزی شبیه به بازی Bootleg در آن زمان شده بود..نام بازی اول Jam Software یک عنوان اسکی سواری به نام Ski Crazed بود که برای دستگاه Apple II عرضه شد.

بازی دوم این دو جوان پراستعداد به نام Dream Zone برای دستگاه Apple II GS یک سال بعد عرضه شد و بعدها بر روی PC,Amiga و ATARI ST پورت شد.داستان بازی یک ماجراجویی فرار از رویاها و خواب و بازگشت به دنیای واقعی بود.

ولی اولین گامهای محکم این استودیو سال ۱۹۸۹ برداشته شد.نام این استودیو از Jam software به ناتی داگ تغییر پیدا کرد و بازی بعدی آنها که یک عنوان بسیار معروف شد به نام Keel The Thief زیر نظر کمپانی EA GAMES برای دستگاه های Apple IIGS, Amiga and PC عرضه شد و بعد از این موفقیت چشمگیر بازی Rings of Power که یک عنوان RPG بود برای کنسولهای Genesis و Mega Drive باز هم زیرنظر EA GAMES در سال ۱۹۹۱ عرضه کرد.

در سال ۱۹۹۴ استودیو ناتی داگ با همکاری Universal Interactive Studios (که سالها به نام Vivendi Games معروف بود) بازی در سبک ۳DO fighting به نام Way of the Warrior عرضه کردند که شامل دو بخش Single player و Multiplayer بود.

بعد از این بازی،مدیر Universal Interactive Studios تصمیم گرفت پروژه بعدی این شرکت را هم دست استودیو توانمند ناتی داگ بدهند…یک موفقیت واقعی که اسم ناتی داگ رو جاودانه کرد…Crash Bandicoot

در سال ۱۹۹۶،اولین قسمت از بازی Crash Bandicoot که یک عنوان platformer استثنایی بود برای کنسول تازه نفس و قدرتمند آن زمان،یعنی PlayStation 1 عرضه شد و موفقیت های چشمگیری بدست آورد و خیلی ها این شخصیت خنگ و ماجراجو را یک نماد برای کنسول شرکت سونی شناختند.
تنها قسمت اول این بازی در ۶سال اول عرضه،۶٫۳میلیون نسخه فروش کرد.

در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ دو قسمت بعدی از سری کراش نیز به عنوانهای Cortex Strikes Back and Warped نیز عرضه شد و هر نسخه پیشرفتهای بساری را هم از نظر گرافیکی و هم از نظر تنوع گیم پلی در خود دیدند.

آخرین عنوان بازی Crash که توسط این استودیو ساخته شد بازی Crash Team Racing در سال ۱۹۹۹ بود که یک عنوان Karting بود و ۱۴ شخصیت از سری Crash در این بازی حضور داشتند.

در طول سالهای تولید بازی Crash ،بخش کوچکی از تیم بر روی عنوانی دیگر در حال کار بودند و آن چیزی نبود جز عنوان جنجالی و معروف این استودیو برای کنسول PlayStation 2، عنوان پلتفرمینگ JACK.

در انتهای سال ۲۰۰۱ استودیو ناتی داگ همکاریهای خود را با Universal Interactive Studios به طور کامل قطع کرد و طی قراردادی مستقیما زیر نطر غول بازی سازی دنیا ، Sony Computer Entertainmen قرار گرفت.

بازی بعدی که اولین قسمت از IP جدیدشان بود،Jak and Daxter: The Precursor Legacy برای کنسول PS2 عرضه شد که تقریبا گیم پلی بازی Crash را تداعی میکرد.این عنوان توانست در همان سال عرضه ۱میلیون نسخه فروش کند.

قسمتهای بعدی این عنوان معروف PS2، در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ عرضه شدند که به ترتیب JaK II و Jak III نام داشت.

شایعه شده بود که قسمت سوم Jak آخرین بازی از این سری است که توسط ناتی داگ ساخته میشود ولی این استودیو طرفداران خود را با بازی Jak X: Combat Racing سورپرایز کرد.این بازی دارای بخش MultiPlayer نیز بود.

پس از Jak X: Combat Racing سری بازی های JAK به دست استودیو های دیگر سونی قرار گرفت و دو بازی دیگر به نامهای Daxter from Ready at Dawn and The Lost Frontier برای کنسول دستی PSP عرضه شد که عنوانهای درخشانی برای این کنسول شد.

استودیو ناتی داگ پس از موفقعیت های خود در کنسولهای PS1 و PS2 اعلام کرد که درحال کار بر روی IP جدیدی برای کنسول PlayStation 3 است و اسم رمز این پروژه BIG نام گرفت.

سومین IP این استودیو پس از قرار گرفتن Evan Wells و Christophe Balestra به عنوان مدیران جدید این استودیو و خارج شدن دو بنیانگذار ناتی داگ به مرحله اجرا درآمد.

خانم Amy Hennig که سابقه ی درخشانی در عنوان The Legacy of Kain در سمت کارگردانی و نویسندگی داشت به عنوان کارگردان پروژه BIG منسوب شد و بازی در کنفرانس معروف وجنجالی سونی E3 2006 بدون نام خاصی معرفی شد.

عنوان بازی درست قبل از E3 2007 معرفی شد و آن هم چیزی نبود جز Uncharted: Drake’s Fortune که در نوامبر همان سال انحصارا برای کنسول PS3 عرضه شد.
این بازی مورد توجه بسیاری قرار گرفت و بسیاری از جوایز سال ۲۰۰۷ را درو کند و فروش ۳٫۵میلیون نسخه ای آن تضمین کننده موفقیت این IP شد.
گرافیک خیره کننده و اکشن فوق العاده در کنار گیم پلی انحصاری آن توانست این بازی را جزو عناوین اصلی PS3 قرار بدهد.

پس از موفقیت قسمت اول،قسمت دوم این بازی به نام Uncharted 2 : Among Thieves در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و تا سال ۲۰۱۱ توانست ۴٫۹ میلیون نسخه فروش کند.

گرافیک بازی جهش بسیار بزرگی داشت و با اضافه شدن بخش Multiplayer توانست مخاطبان بیشتری را جذب خود کند.
این بازی موفق به دریافت جوایز مختلف از سراسر جهان شد و میتوان به جوایز معروفی مثل Eurogamer, the Spike VGAs, Destructoid, Joystiq, IGN, Kotaku اشاره کرد که در بخشهای مختلف مخصوصا گرافیک کسب کند.

موفقیت های ناتی داگ هنوز ادامه داشت…در سال ۲۰۱۱ قسمت سوم بازی Uncharted تحت عنوان Uncharted 3: Drake’s Deception عرضه شد که به تنهایی در روز اول فروش فوق العاده ی ۳٫۸ میلیون نسخه را در پی داشت و پیش بینی شده تا مرز ۱۳ میلیون نسخه هم پیش برود.

بازی بعدی این استودیو تحت عنوان Uncharted: Golden Abyss برای PSVITA بود که به یکی از دو عنوان منتشر شده منتخب ژاپن منصوب شد.

همانطورکه میدانید در حال حاضر استودیو ناتی داگ در حال کار بر روی IP جدید خود یعنی THE LAST OF US است که به گفته ی سازندگان تجربه ای که بازیکن در این بازی پیدا میکند در هیچ بازی دیگری دیده نشده و با یک عنوان متفاوت روبه رو هستید.

داستان بازی حال و هوای آخرالزمانی داره و بازیکن در نقش یک مرد و دختر قرار میگیرند که برای بقا و زندگی در دنیایی که مبتلا به نوعی قارچ سمی شده و باعث شده بر روی مغز انسانها تاثیر بذاره،تلاش کنند.
در نگاه اول این بازی شباهت های بسیاری به فیلم I am Legend با بازی Will Smith دارد و امیدواریم این بازی نیز مانند دیگر شاهکارهای استودیو ناتی داگ یک عنوان تاثیرگذار باشد.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا
۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۲۵ سال با استودیو ناتی داگ - گیمفا