خالق Bioshock: بازیهای AAA اگر خلاقیتی نداشته باشند توجه گیمرها را از دست خواهند داد
خالق افسانهای بازیهای Bioshock، کن لوین (Ken Levine)، قرار است امسال عنوان مورد انتظار خود، Judas را منتشر کند. حال او به تازگی اظهار کرده است که بازیهای AAA، اگر به نوآوری روی نیاورند، به تدریج توجه و علاقه گیمرها را از دست خواهند داد.
در سالهای اخیر، شاهد این بودهایم که استودیوهای بزرگ، بازیهای AAA را بسیار محتاطانهتر از گذشته طراحی و عرضه میکنند. این امر عمدتاً به دلیل افزایش شدید بودجهها است که در صورت شکست بازی، منجر به ضررهای هنگفتی میشود.
در گفتگو با Gamesindustry.biz، لوین درباره تجربههای خود از زمانی که Take-Two، استودیوی Irrational Games، سازنده بازیهای Bioshock را در سال ۲۰۱۷ تعطیل کرد، صحبت کرد. حال Ghost Story Games، استودیوی تازه تأسیسی است که عنوان Judas که بسیار یادآور بازی Bioshock است را در دست توسعه دارد.
او در ادامه در مورد چالشهای توسعه بازی صحبت کرد و اظهار داشت که فرایند توسعه در گذشته بسیار ساده بود، اما اکنون به دلایلی مانند گرافیک بالا، نیاز به واقعیت گرایی و بودجههای سرسامآور بسیار پیچیده شده است. در نهایت، کن لوین پیرامون وضعیت فعلی بازیهای AAA، این چنین گفت:
مشکل بازیهای AAA این است که اگر نوآوری نکنید، به ویژه در بازیهای ویدیویی، شروع به از دست دادن توجه بازیکنان میکنید، زیرا محتوای ارائه شده به تدریج برای آنها تکراری خواهد شد.
او تأکید کرد که مشکل بازیهای AAA این است که اگر نوآوری نکنید، بازیکنان به تدریج علاقه خود را از دست خواهند داد و این اتفاق، یکی از دلایل محبوبیت فعلی بازیهای مستقل میان گیمرها محسوب میشود.
لوین سپس به دنیای سینمایی مارول به عنوان مثالی در از بین رفتن علاقه مخاطب به دلیل ناتوانی در ارائه نوآوری اشاره کرد. با عنوان Judas، او از مجموعه موفق Bioshock دور میشود که یک ریسک بزرگ به شمار میرود، اما وی امیدوار است که در نهایت با موفقیت همراه باشد.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- سازندگان Astro Bot امید زیادی به Intergalactic دارند
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- گزارش: کنسول جدید کشور روسیه توانایی رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
- توسعهدهنده Witcher 4 به استفاده از بات برای کنترل جنجال پیرامون شخصیت سیری متهم شد
- تحلیلگر: آینده درخشانی در انتظار Xbox خواهد بود
- کارگردان Black Myth Wukong: محدودیت سختافزاری سری اس علت عدم عرضه بازی برای Xbox است
نظرات
نوآوری در هر سطحی، چه AAA و چه ایندی همه چیزه. بازی بدون نوآوری مثل بدن بدون استخوانبندی هست.
خلاقیت همیشه به معنای نوآوری نیست ، سیستم هایی که توی بازی ها وجود داره ، سالهاست که همینان و کم پیش میاد چیز جدیدی اضافه بشه ، با این حال هنوز هم بازی های موفق وجود دارن ؛ در حالی که سیستم یا چیز جدیدی به صنعت بازی اضافه نکردن اما به دلیل کیفیت بالا و خلاقیت در باز تولید بعضی سیستم ها که از قبل وجود داشتن ، موفق میشن.
والا من به همین نوآوری های قدیمی هم درست اجرا کنم راضیم، یک مشکل اصلی اینه که سازنده ها همون قدیمی هارو هم دستو پا شکسته عملی میکنن
یوبیسافت یه فاری کری ۳ داد ترکوند
دیگه امد کل بازی هاش رو از روی ساختار فاری کری ۳ پیاده سازی کرد
هیچ عنوان این کمپانی نیست که ردی از ساختار جهان بازی فاری کری توش نباشه
جایی که نقطه قوتت رو اینقدر داد می زنی که بشه نقطه ضعفت
مثل نصیحت خوبی که شخص اینقدر تکرارش می کنه که حال بهم زن می شه و تنفر می یاره
بایوشاک ۴ هم در دست ساخته ؟
دقیقا.
تقریبا تنها دلیلی که بازی های ایندی انقدر پرطرفدار شدن همین خلاقیت هست.
حالا میتونه خلاقیت در مکانیزم های مختلف بازی باشه.
یا مثلا نوع روایت بازی.
یا گرافیک و جنبه های مختلف بصری.
و و و ….
نوآوری و خلاقیت منوط بر اینه که شما در ساخت بازی استقلال کافی و اجازه ریسک کردن داشته باشید دلیل اینکه بازی های ایندی خلاقیت و نوآوری بیشتری دارند مربوط به استودیوهاشون هستش یک استودیو مستقل نسبت به یک استودیو تردپارتی استقلال و آزادی عمل بیشتری داره اما خیلی از استودیوهای تردپارتی مجبورن چیزی رو بسازن که مدیران بالا رده بهشون دیکته میکنند و یا بهشون فشار میارن که حتما باید بازی متای بالای ۹۰ کسب کنه این باعث میشه استودیو سازنده از فرمول های موفقی استفاده کنه که قبلا استفاده کرده در نتیجه نوآوری و خلاقیتی حاصل نمیشه مگر اینکه به اون استودیو و تیمش اعتماد داشته باشند و آزادشون بزارند
درسته.
به هر حال همین که بخوای فرمولی جدید و به اصطلاح خلاقانه استفاده کنی حتما که ریسکیه و ممکنه که جواب نده یا سال ها طول بکشه تا اون برای مثال ایده یا نواوری کامل بشه.
و وقتی که مستقل هستند این استودیو ها با توجه به بودجه کم و مستقل بودن میتونن اینکارو انجام بدن.
اما برای مثال یک استودیو تردپارتی قطعا از این ویژگی برخورددار نیست.
موضوع اینه ایده ای برای ساخت نمونده…..
چیزی که زیاده ایده
سازنده ها جرئت ریسک ندارن
وگرنه ایده خیلی زیاده …
داستان سازی خیلی سخت شده جدا
داستان سازی؟ قدیم اصلا بازی ها داستان نداشتن، همین الان هم برای مثال بالاترو داستانش چی بود؟ نامزد بازی سال هم شد! یا مثلا آستروبات داستانش چی بود بازی سال هم شد، ایده جدید و خلاقانه باید داشته باشی
ولی دیگه داستان مهم شوده
اون دو تا خاصن دیگه
بی نهایت ایده وجود داره . هر چیزی که به ذهنت برسه ، میتونه یک ایده برای ساخت یک اثر (انیمیشن ، فیلم ، بازی ، کتاب و… ) باشه
ولی استفاده شدن همه
نه همه
وای حاجی یه گیم پلی نشون بده لعنتی مهمترین بازی امسال برای من همینه
درست
اما اخه مگه چقدر میشه تو یک اثر خلاقیت ب کار برد
بالاخره هرچیزی یک حد و مرزی داره
یکی از آندرریتد ترین اشخاص دنیای بازی های ویدیویی، و محبوبترین نویسنده و کارگردان برای من🥰
یادش بخیر چه بایوشاک هایی برامون ساخت
هعی💔💔💔
متاسفانه اخیرا بازی ها خلاقیتشونو از دست دادن مخصوصا تو نسل ۹ که معدود بازی خلاقیت داره
نمیدونم چرا با اینکه کلا سری بایوشاک رو بازی نکردم (البته یه تلاش کمی کردم با نسخه چهارم ولی برای الان دیگه نتونست برام جذاب ظاهر بشه) ولی برای کن لوین ارزش زیادی قائلم و کلا برام دوست داشتنی هست
خیلی دوست دارم بازی جدیدش رو ببینم
چجوریی.
حتما اول باید بایوشاک ۱ رو پلی بدی.
با اینکه نه جامپ اسکری داره نه چیز خاصی همیشه احساس ترس می کنی تو بازی
اتمسفر بازی خیلیی دارک و سنگینه.
حتما برو عاشقش میشی
احساساتت رو هم کاملا برانگیخته می کنه
از آینده اومدی قسمت چهارم رو بازی کردی؟!؟
منظورم سوم بود اینفینیت ، اشتباه گفتم
عزیز اشتباه نوشتی چون BioShock نسخه چهارم نداره؛ کلا ۳ نسخس. منظورت کدوم نسخشه؟
پیشنهاد میکنم حتما کالکشن سگانه رو تجربه کن چون بعدا پشیمون میشی……
منظورم سوم بود اینفینیت 🙌🏻
خیلی از دوستان پیشنهاد میدن
بیشتر دلیلش اینه که من قدیم سیستمم گرافیک مناسبی نداشت هیچوقت نتونستم خیلی از بازی های قدیمی رو تجربه کنم مثله سری بایوشاک ، متال گیر سالید و…
متاسفانه الانم که دیگه بیشتر این اثار با استانداردهای امروزی یمقدار فاصله دارن منم یکم ظاهر بین هستم همین اجازه نمیده سریع با اثار شاهکار قدیمی ارتباط برقرار کنم ولی اگر فرصت بشه به همه این اثار مخصوصاً بایوشاک یه فرصت میدم احتمالا اوایل یکم ارتباط گرفتن سخت باشه اما به مرور قطعا عاشقشون میشم
تصحیح میکنم نسخه سوم منظورم بود اینفینیت
نسخه چهارم؟
نسخه چهارم نداره که
اگه جذب نسخه اول نشدی (که بازم به نظرم باید یه شانس بهش بدی) برو نسخه اینفینیت رو بازی کن، قطعا جذبش میشی
این صحبت های کارگردان آلن ویک ۲ رو قراره کار کنید دیگه🙂
آقا این صحبت های کارگردان آلن ویک ۲ رو قراره کار کنید دیگه🙂
نه وایسادن ی نفر بگرده ببینه چه افشا گری در مورد رمدی میتونه بکنه بعد خبرش رو کار کنن
ببین ناتی داگ چقد خوبه که رمدی با این سابقه میگه میخواد ناتی داگ اوروپا بشه
تو اینجام سردبیر سایت جا اینکه مثل بچه های سایت همسایه دنبال متحوای جداب گیمینگ(موشکافی و نیم نگاه و ….) باشه دنبال کوبیدن بازی های سونی ترول کردن یکسری از افراده برا اینکه فنای سونی مایکرو به جون هم بندازه
چیزی که عجیبه تایید شدن این نظره D:
دموکراسی؟عجیبه از کریمی
از دستش در رفته یا احتمالا دیده طرف تیک ابی نداره نمیتونه تیکش رو بگیره بیخیال شده D:
بنش هم بکنه خیلی ضایع میشه پس فعلا کاری نمی کنه
دوستان لطفا تموم کنید این طحلیلارو
واکنش و استدلال همیشگی سردبیر: چون رسانه های خارجی مثل IGN، GameSpot بخش کامنت های هفته دارن ما هم اینکارو میکنیم
واکنش امثال IGN، GameSpot: کم دروغ گو ما هنوز انقدر ضعیف و سخیف نشدیم که بیایم به جای ایده های جدید کاربرامون رو مسخره و تحقیر کنیم
دوست عزیز از پماد سیلور سولفادیازین و بعد از چند روز از ترکیب فلورسینوولون و دکسپانتنول استفاده کن جای سوختگی هات خوب بشه
Lol
حرف حق بنازم بر استاد بزرگ کن لوین
والا الان نوآوری های قدیمی هم درست استفاده نمیشه
حالا که حرف از بازی های AAA شد، راجب tmnt ronin و آیرون من با آنریل انجین پنج چیشد؟
جدی میفرمایین؟
نواوری مهم ترین بخش صنعت میگه!
یکی از عوامل نبود نو آوری اینه که شرکت ها از پذیرفته نشدنشون توسط گیمر ها هراس دارن از اون طرف همانطور که تو متن هم اشاره شد بعضی از کمپانی ها هم به خاطر نداشتن نوآوری دارن به فنا میرن بنابراین نوآوری باید به اندازه باشه
بهتر بگیم.
سازنده ها جرئت ارائه یک ایده جدید رو ندارند،ترس از اینکه اون بازی با استقبال گیمر ها مواجه نشه،یک مثال براتون بزنم رمدی و شخص سم لیک با اولین نسخه الن ویک خلاقیت و نوآوری بسیاری داخل روایت داستان داشتن،اما همه حکایات این خبر رو میده که فروش بازی خیلی کم بوده.(اما یه بحث جدید)
چرا تا حالا هیچ بازی درباره جنگ ادیان مختلف وجود نداشته؟یه لحظه بهش فکر کنید،یه بازی که داخل شما با انتخاب مذهب خودتون تو دوره های مختلف میتونید با مذهب های مختلف بجنگید و مردمشون رو به جمعیت مذهب خودتون اضافه کنید،شاید یک ایده ساده باشه و ساختش خیلی کار خاصی نباشه،اما اینجاست که سیاست وارد کار میشه،یه بخش دیگه ایده ها به این میرسه که به سیاست مربوط نشه و کلی داستان دیگه.
سیاست یکی از مهم ترین محدودیت ها برای استودیو هاست،اینکه سازندگان باید طبق چهارچوب سیاستمداران باشند و نباید توهینی به دین یا مذهبی بشه.
و اما بحث اخر خود گیمرا هستن،اینکه گیمرا چطور استودیو ها رو محدود میکنند هم بی تاثیر نیست،شاید یه بازی با ایده ی کاملا متفاوت بیاد اما جامعه گیمری ریسک نمیکنه و با خودش میگه این خیلی متفاوته و هیچ تضمینی نیست که با سلیقه من سازگار باشه،پس میرم اساسینز کرید میخرم،فیفا میخرم،برای بار چندم یه نسخه از بازی محبوب رو میخرم.
خیلی طولانی شد عذر میخوام❤️
دوست خوبم اسمی از بازی های crusader kings (2-3) یا stellaris یا سری توتال وار یا سری civilization یا rise of nations یا Europa Universalis به گوش شما خورده؟ جنگ ادیان
در مورد سم لیک هم بازی هاش به نسبت بودجه شون خوب فروش میرن، مارکتینگشون هم بده، خیلی خیلی بد
به همین خاطر هم ساخت جوداس ۱۰ سال ظول کشیده
ایمان بیاورید
همینجوری که (zabi)گفت بازی بدون خلاقیت تو هر سبکی باشه عین یه دانشمندیه که هیچی بلد نیست
متاسفانه بعضی ها فکر میکنم که نوآوری فقط یعنی اضافه کردن یک قابلیت که تا حالا استفاده نشده اما با توجه به اینکه الان اکثر بازی ها با سیستم های بروز هستن و تکنولوژی هم به سطح بالایی رسیده این کار ممکنه سخت باشه
منظور از خلاقیت ایده گرفتن از بقیه ی قابلیت ها و مکانیزم های بازی های دیگه به اضافه ی تغییرات و ایده های خود نویسنده ست👍✅
خلاقیت یعنی این که در یه نگاه نشه دید که مکانیسم ها و مسیر های داستانی بازی از کجا الهام گرفته شدن، نه اینکه وقتی یکی بازیت رو ببینه بگه، خب این مکانیسم مال اساسینز کرید هست، این مال فارکرای، این هم مال هورایزن هست
حرف حق را زدی استاد. به شدت هم منتظر بازی شما هم هستیم استاد کن لوین ❤️ .
درست میگه.
خیلی منتظر جوداس هستم واقعا.
میخوام ببینم بعد این همه سال لوین چی پخته برامون.🔥
احساسم میگه موفق میشه بازیش انتظار چندساله یک از دلایلش ولی سختی کار اینه همه کن لوین نیستن رمان بی پایان برای ساخت داشته باشند در حال حاضر پس نوآوری مثل راه رفتن رو یک خط باریکه از شکست یا موفقیت واقعا سخت شده
صحبتها یه جالبی هم درباره هوش مصنوعی کرده و گفته هنوز نمی تونه جای انسان رو به صورت کامل بگیره و حالا حالا هم نمی تونه و به نیروی انسانی برای نویسندگی و بخش هنری نیازه مثلا شما به هوش مصنوعی بگید بیست صفحه فیلم نامه یا داستان بازی بنویس که از نظر فنی نویسندگی به چند پرده مختلف تقسیم بشه یا حتی همین الان در بخش فنی بازی ها هم مشکلاتی داره به گفته کن لوین هوش مصنوعی به یه کاراکتر بگه برو جلو اون جلو میره خیلی طبیعی و با حرکات کامل فیزیک بدن ولی همون مسیر عقب بیا با فیزیک متفاوت که طبیعی باشه هنوز نمی تونه هوش مصنوعی کامل انجام بده و نیاز عملکرد نیروی انسانی در بخش برنامه نویسی و اجرای موشن کپچر توسط بازیگر داره البته برای دیدا کردن باگها بازی خیلی خیلی عالی هست و کامل پلی در بقیه بخشها فنی هنوز کامل کامل نشده و چند سالی زمان میبره،در بخش هنری بازی هم همیشه نیاز به اون حس انسانی هست و نمیشه هوش مصنوعی سپرد همه چیزو به قول هرمن هالست مدیر فعلی پلی استیشن باید نیروی انسانی و هوش مصنوعی به یک تعادل برسن و هیچوقت نمیشه انسان به صورت کامل حذف کرد شبیه سازی احساس انسان در لحظه و متغییر های وجودی که در احساسات همه ما هست خیلی پیچیده هست و جای شکرش باقی هست که نیاز به انسان در بخش هنری و بالای هرم قرار داشتن همیشه هست و باید انسان ها رو همیشه بالای هرم مسلط باهوش مصنوعی قرار داد این چیدمان حفظ بشه