سونی ۱۱.۴ میلیارد دلار به استراتژی خرید و تصاحب تا مارس ۲۰۲۷ اختصاص داده است
سونی اعلام کرده است که قصد دارد استراتژی رشد خود را از طریق گسترش حضور در دو حوزه بازیهای ویدئویی و انیمه به کار بگیرد. این شرکت با هدف ارتقای جایگاه جهانی خود در این صنایع، برنامهریزی کرده تا به تصاحب سهام کمپانیهای بیشتر و ادغام یکپارچه آنها بپردازد.
سونی برای این استراتژی جدید، بودجهای معادل ۱.۸ تریلیون ین (تقریباً ۱۱.۴ میلیارد دلار) برای دوره زمانی مارس ۲۰۲۵ تا مارس ۲۰۲۷ اختصاص داده است. این بودجه نه تنها شامل تامین مالی برای خرید شرکتها میشود، بلکه بازخرید سهام نیز بخشی از این برنامه خواهد بود.
این طرح بخشی از تلاشهای گسترده سونی برای گسترش حضور خود در بازارهای جهانی بازی و انیمه است. با توجه به افزایش روزافزون محبوبیت بازیها و انیمههای ژاپنی در سطح بینالمللی، این اقدام میتواند نقش مهمی در تقویت جایگاه سونی در این صنایع ایفا کند. اجرای این برنامه از مارس ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و پیشبینی میشود تاثیر قابل توجهی بر رشد و توسعه شرکت داشته باشد.
چشماندازهای جدید سونی برای آغاز استراتژی خود پس از خرید سهام Kadokawa به شرح زیر هستند:
توسعه محتوا و تولید چندرسانهای
آنها قصد دارند تولید مشترک انیمه و فیلمهای اقتباسی از محتوای آیپیهای Kadokawa را آغاز کنند و همچنین در زمینه کشف و حمایت از استعدادهای تولید محتوا همکاری کنند.
سرمایهگذاری در آیپیها و گسترش جهانی آنها
Kadokawa بخشی از سرمایه حاصل از این همکاری (۲۰۰ میلیارد ین) را برای ایجاد و به دست آوردن آیپیهای جدید هزینه میکند. این شرکت ۳۰۰ میلیارد ین دیگر را برای گسترش این محتواها در بازارهای جهانی مانند چین یا مناطق انگلیسی زبان اختصاص داده است. این مورد احتمالاً شامل ادغام و تصاحب شرکتهای محلی میشود.
حمایت از تولید محتوا و بسترهای آنلاین
گسترش وبسایتهایی که کاربران در آنها میتوانند آثار خود مانند رمانها را منتشر کنند.
نقش Crunchyroll و همکاری با سونی
سونی از طریق سرویس استریم Crunchyroll، که اکنون بیش از ۱۵ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد، محتوای اقتباسی Kadokawa را منتشر میکند. این همکاری میتواند فروش محصولات جانبی مرتبط با این محتوا را نیز افزایش دهد. علاوه بر این، سونی قصد دارد آثار Kadokawa را به پلتفرمهای بزرگ استریم جهانی مانند Netflix و Amazon عرضه کند.
اهداف بلندمدت
رئیس سونی اظهار داشت که این همکاری با ترکیب قدرت تولید محتوای Kadokawa و تجربه جهانی سونی در زمینه سرگرمی، به دنبال حداکثرسازی ارزش آیپیها است.
بازار جهانی محتوای ژاپنی
بازار محتوای داخلی ژاپن، از جمله انیمه و بازی، بیش از ۱۴ تریلیون ین تخمین زده میشود و فروش جهانی آن در سال ۲۰۲۳ به حدود ۵.۸ تریلیون ین رسیده است. این رقم طی یک دهه گذشته تقریباً چهار برابر شده و دولت ژاپن هدف افزایش این فروش به ۲۰ تریلیون ین تا سال ۲۰۳۳ را تعیین کرده است. همکاری سونی و Kadokawa میتواند نقشی کلیدی در تحقق این هدف داشته باشد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
ماکرو سافت که همیتطوریم عقبه خریدی انجام بده میشه به هم زدن رقابت و مونوپولی
سونی بخره میشه بالا بردن ارزش خود
عدال تو حلقم
الان ارزش مالی بخش ایکس باکس حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیارد دلاره که تقریبا نصف ارزش کل شرکت سونی هست، حدود دو برابر ارزش مالی پلی استیشن، اینکه بازی های فرست پارتیش رو نمی تونه انحصاری کنه یا عرضه ایستایی رو یه سیاست و جلب اعتماد مشتری نداره مشکل خودشه نه مشکل عقب بودنش
دادگاه ها نذاشتن کالاف انحصاری شه
کالاف رو بگیم دادگاه نذاشته، بقیه چی؟
کار درستی،برای رقابت باید این کار رو کرد.
یعنی قراره کاری که با کادوکاوا کرد رو در ابعاد گسترده تر طی دو سال انجام بده؟
این هم خوبه هم بد
یکم ریسکیه ولی سودم داره
یعنی از سال ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ ، ۱۱.۵ میلیارد دلار کنار گذاشتن واسه خرید و ادغام شرکت ها ؟
واقعا یکی این یوبیسافت بدبخت رو بخره چنان رو به ورشکستگی رفته که تقریبا ۸۰ درصد ارزشش رو از دست داده به طوری که از این ۱۱.۴ میلیارد دلار سونی همون ۱.۴ میلیارد دلارشم بدن به سهامدارای یوبیسافت ، حاضر به فروشن 😔😔
سلام آقای جهرمی عزیز وقت بخیر / به نظرم همین هم میشه سونی این حرکت رو بکنه قطعا برای مایکرو بهترین گزینه خرید یوبی سافت با کله ریشه اش هست
خرید یوبیسافت فقط حاشیه داره. متاسفانه مفتشم گرونه تو این وضعیت
بعدش باید ۱۰برابرش بده استودیو هاش بازی بسازن
یوبی سافت یک استودیو نیست یوبی سافت یک کمپانی با ۴۵ استودیو و نزدیک به ۲۰ هزارنفر نیرو یعنی کل استودیوهای سونی و نیروهاشون رو باهم جمع بزنید اندازه یوبی سافت نمیشند هندل کردند این تعداد استودیو و نیرو کار ساده ای نیست سونی اگر بخواد بخرتش فقط یک نسل کامل طول میکشه تا بخواد اینارو سروسامون بده، به طور کلی معمولا سونی وقتی میخواد سهام یا استودیو یا کمپانی ای رو خریداری کنه اون هایی رو میخره تو اوج هستند یوبی سافت علاوه بر پایین اومدن کیفیت بازیاش بخاطر همون مسائلی که میدونیم چیه منفور هم شده بین گیمرها پس خریدنش باعث لکه دار شدن اعتبار اون کمپانیه خریدار هم میشه
آخر سال ۱۴۰۰ اعلام شد سونی ۱۷.۴ میلیارد دلار در اختیار داره برای تصاحب و خرید که نتیجش شد:
تصاحب Bungie به ارزش ۳.۶ که وضعش بحرانیه!
خرید Neon Koi که بسته شد!
خرید Firewalk Studios که بسته شد!
بقیه پولم رفت تو بخش های دیگه هزینه شد!
به نظرم تزریق سرمایه همیشه نتیجه مثبت نداره و میتونه وضع رو خرابتر کنه و رو مسائلی مثل بودجه سایر استودیو ها اثر بزاره که نگران کنندست!
این فقط پول خرید استودیو نیست. یه بخشیش هزینه روی توسعه خود استودیوهاست، خرید سهام خود شرکت و بقیه رو هم شامل میشه. ضمنا نمونه های موفقی هم داشت. مثلا خرید نیکسز، بلوپوینت، هاوس مارک، فایراسپرایت و…
خرید کرانچی رول هم فکر کنم شامل این پول بشه
نیکسز و بلوپوینت واقعا عالی بودن، از هاوس مارک بعد از خریده شدن خبری نیست ولی خیلی پتانسیل داره، فایر اسپرایت یادم نمیاد چیکار کرده ولی
فایر اسپرایت یه هورایزن VR داد و فعلا رو یه بازی ترسناک کار میکنه (طبق شایعات siren ولی مشخص نیست)
اگه اشتباه نکنم بزرگترین تیم سونی در اروپاست ، احتمالا بازی ترسناکشون سال ۲۰۲۶ عرضه بشه
شخصا خیلی دوست دارم سونی این استودیو ها رو تصاحب بکنه
Remedy
Crytek
IO Interactive
Ember Lab
Neowiz
رمدی اگر دست سونی بیوفته در کنار ناتی داگ
خارقالعاده میشه
Arrow head هم خوبه برای خرید
سی دی پراجکت رد هم گزینه ی خوبی هست
الان مدیر عاملش میاد تو گیمفا اکانت میسازه میگه نمیفروشیم 😂
احتمالا منتظر بازی بعدیشون بمونه برای خرید. لایو سرویس ها واقعا ریسکی هستن. اگه لایو بعدی بگیره، اون موقع یعنی موفقیت هلدایورز شانسی نبوده و خریدش منطقیتر
تا الان ۲ تا بازی خوب براش ساخته
بهترین سرمایه گذاریش روی سرویس محور تا الان همین استودیو بوده
بازی اول که مثل این نگرفت. فقط این دومی گرفته که نمیشه گفت بازی های بعدیش هم همینطور میشن. اگه الان خرید کنن ممکنه اتفاق بانجی دوباره تکرار بشه. بهتره صبر کنن تا با بازی بعدی خودشون رو اثبات کنن.
بازی قبلیشون برای سبک خودش موفق بود
متاشم ۸۱ شد
اگه لایو بعدی بگیره دیگه خودش نمی فروشه، میره میشه اپیک گیمز (یا بانجی) ۲
رمدی رو بعیده بخرن، همین الانش هم رمدی خوب نمی فروشه، اگه انحصاری بشه که دیگه هیچی مخصوصا که بیشتر فروش رمدب به نظر روی استیم هست (الن ویک ۲ با کیفیت عالی و عرضه روی همه پلتفرم ها بجز استیم به سوددهی نرسیده)
به نظرم استدیوهایی که باهاشون داره کار می کنه گزینه های بهتری باشن مثل آروهد یا شیفت آپ در مقایسه با استدیوهایی که رابطه نزدیک تری با پلتفرمای دیگه دارن مثل نئوویز که بازیش روز عرضه رو گیم پس بود یا رمدی که خیلی به اپیک و تنسنت نزدیک هست
الن ویک۲ ک اصلا انحصاری اپیک گیمز بود
با تبلیغات و بازاریابی بهتر میتونه فروش خوبی بکنه. بازی های remedy همیشه مشکل فنی داشتن. اگه انحصاری بسازن و روی ps تمرکز بکنن، بدون شک مشکلات فنی کمتر میشه.
به این نکته هم توجه کن که بودجه ساخت بازی های remedy نسبتا پایین هست. پس نیاز نیست اندازه باقی بازی ها فروش بکنن تا به سود دهی برسه
بازیای رمدی همیشه خاص پسند و اتمسفریکن، حقیقتا با بهترین مارکتینگ هم نمیشه چندان فروششون رو بالا برد
فکر می کنی دلیل مشکلات فنی چیه؟ بودجه پایین! از سمت دیگه سیستم سلر هم نیستن، اگه انحصاری بشن صرفا فروششون از چیزی که الان هست هم کمتر میشه
اتفاقا وضعیت بقیه بازیای رمدی روی استیم نشون میده طرفداراش روی pc نیستن
الن ویک ۲ که به قول خود چون رو استیم نیومد فروش نداشت
پیک پلیر کنترل روی استیم ۹ هزارتاست
پیک پلیر الن ویک ۱ روی استیم ۶ هزارتاست
پیک پلیر کوانتوم بریک نزدیک ۳ هزارتاست
مکس پین ۳ (پر فروش ترین نسخه مکس پین روی استیم) ۹ هزارتا
اینا نشون میده اکثر فروش بازیاش رو کنسوله . Xbox که نمیفروشه
پس اصل فروشش روی ps هست . یعنی ps درصد بیشتری ازشون به خاطر استورش میگیره
اگه خریده بشه دیگه این ۳۰ درصدو نمیدن
مجبور نمیشن برای کامل کردن بازیشون چنتا dlc عرضه کنن که بودجه بازی برگرده
بازیای رمدی به خاطر بودجه کمشون میتونن خوب سود کنن
تنها چیزی که جلوی این خریدو میگیره قرار داد های رمدیه
مکس پین ۳ بازی راکستار هست و روز عرضه روی استیم نبود، صرفا چون اطلاعاتی از فروش بازی های رمدی روی PS وجود نداره نمیشه گفت فروشش اونجا بیشتره، در کل بازی های شوتر به نسبت اندازه پلتفرم روی ایکس باکس بیشتر می فروشن، اگه شوتر سوم شخص خاص پسند روی PS فروش داشت سونی مجبور به پورت سریع ریترنال روی PC نمی شد، در منظر دیگه از اونجایی که بازیای رمدی چندان خوش متا نیستن (به استثنای الن ویک ۲) به مزاج سونی خیلی خوش نمیان
وضع مکس پین ۲ و ۱ از این بد تره
کوانتوم بریک انحصاری بود هیچ وقت امار فروشش اعلام نشد
پورت شدن بازیای ps ربطی به فروششون نداره
ریترنال هم مثل بقیه بازیای ps دو سال بعد عرضه پورت شد
ریترنال سبکش فرق داره . روگ لایک زیاد طرفدار نداره
با این که وقتی عرضه شد ps5 فقط ۸ میلیون فروخته بود ولی بازم ۱ میلیون فروخت
رمدی که بهترین گزینه برای سونیه و وجود سم لیک جزو تیم سونی واقعا ترکیب برنده ای میشه
حالا سوای این استودیو ها خیل دوس دارم سونی یطوری ایمی هنینگ رو دوباره جذب کنه یا با اسکای دنس مدیا به یه توافقی برسن که خیلی بعیده
ولی ترکیب این استعداد ها و این استودیو ها ارزشش به کل یوبیسافت کنونی میرزه
یام نمیدونم کوجیما با اینکه دیر به دیر بازی میده ولی تصاحبش به شکلی که کامل جزو پلی استیشن هم باشه بد نیست و برای خود کوجیما هم که میخواد وارد عرصه فیلمسازی بشه سونی پیکچرز خیلی کمک کننده میتونه باشه
میدونم محاله به واسطه سهام عامش!
اما آرزو عیب نیس خیلی دوس دارم سی دی پراکجت رو میخریدن! به خصوص وقتی که تو ژانر rpj به شدت ضعف دارن!
البته یه کرایتک هم میزدن تنگش!
جناب Max22 امیدوارم مدیرعامل سی دی پراجکت این کامنت شما رو نبینه چون باز برای بار اگر اشتباه نکنم پنجم میاد میگه آقا به هرچی که میپرستید ما قصد فروش نداریم D:
😂😂
آرزو بر جوانان عیب نیس!
خریدهای سونی باید با محوریت سازنده هایی باشه که سود عملیاتی بهتری براش به ارمغان بیارن، یکی از راه های این کار لایو سرویسه که با ذات فن بیس سونی و پلتفرمش چندان سازگار نیست، راه دیگه بازی های خلاقانه و کم هزینه است که باید دید آستروبات در چه حد فروش قراره داشته باشه
شرکت سونی اولین کمپانی بود که رو استودیو های کوچیک ولی با استعداد شرقی در غالب پروژه چین کره هند و همچنین خاورمیانه منا سرمایه گذاری کرد چون زودتر متوجه اشباع مارکت غرب شده بود و اینکه استعدادهای جوان خلاق که میتونن بازی های بل کیفیت و با هزینه کمتر بسازن در قاره آسیا وجود دارن و فقط نیاز به سرمایه گذاری دارن سونی ریسک سرمایه گذاری بزرگ رو یک ناشر معروف رو انجام نمیده جاش استراتژیش سرمایه گذاری رو بخشی از سهام اون ناشر و بقیش رو استودیو های کوچک تر ولی چابک تازه نفس جوان با انگیزه و خلاق هست .صنعت انیمه ژاپن رشد خیلی زیادی داشته در پانزده سال اخیر با آثاری غنی از نظر ارزش محتوایی و کلا کیفی تونسته مخاطب غربی رو علاقمند کنه در ژانرهای مختلف انیمه داره و سلایق مختلف کاور میکنه انیمه هم یکی از ابزار تأثیر گزار برای القای طرز فکر زندگی تفکرات سیاسی اجتماعی و فلسفی هست که امضا کشور ژاپن پاش خورده خیلی کار عالی هست حرکت سونی همزمان گیم انیمه و مانگا میتونن یک فرنچایز خاص و جدید و خلاقانه رو جا بندازن و اگر درست پیش برن همون چیزی که گیمرا میخان میشه و خلاقیت دوباره برمیگرده امیدوارم .برای سونی هم سود بیشتری طبیعتا داره و ریسکش از خرید کلی یک ناشر غول کمتر و درآمدش حتی به مراتب بیشتر هم میشه چون همه این استودیو های کوچیک میتونن رشد ارگانیک رو تجربه کنن ،و با کمک سونی پاشون به سرویسهای استریم بزرگ دنیا باز بشه و هم ارزش محتوایی و مشترکین سرویس مقصد بیشتر میشه و هم اینا شناخته تر میشن کلا صنعت گیم امروز دز انحصار یک پلتفرم نیست پی سی کنسول ها موبایل سرویس های ابری تلوزیون های هوشمند واقعیت مجازی و….همگی این صنعت بزرگ امروز رو خیلی خیلی بزرگتر کردن و عرضه سرویس های اشتراکی بزرگ مثل گیم پس رو همه اینا باعث میشه حتی سونی نخاد هم مجبور بشه مثل ماکروسافت برای همه پلتفرم ها عرضه کنه که از این قطار بزرگ جا نمونه فقط امیدوارم رشد گیمر و بیننده و مشترکین هم ادامه دار باشه که تمام آثار افراد با استعداد دیده بشه و کشف بشن اینجاس که اینترنت ماهواره ای تا ده سال آینده با یک قیمت اقتصادی و پیشنهاد های به صرفه عامل اصلی این رشد میتونه باشه مخصوصا کشورهای فقیرتر که نوجوان کودکان و جوان و بزرگسالشون همه این موارد کنار هم عالی میتونه باشه
اتفاقا به نظرم از هند و چین بازی خوب در نمیاد، نمیدونم چجوری بگم، به نظرم کشوری فیلم خوب یا داستان(رمان) خوب درش تولید نشه، بازی خوب هم نمی تونه تولید کنه، به همون نسبت کره جنوبی پتانسیلش بد برای بازی سازی یا خود ایران (ای لعنت به این روزگار که نویسنده ها و بازی سازهای ما همه مهاجرن)
مطمعنا بهترین شیوه خرید برای سونی فرمول موفق همیشگی شه
یعنی خرید استودیو های نسبتا کوچیک ولی با استعداد و در اختیار قردادن بودجه و تکنولوژی های پیشرفته به این استودیو ها تا اینجوری از اونا عناوین با کیفیت تحویل بگیره و به تعداد آی پی های خودش اضافه کنه
استودیو های بزرگ و ناشرین بهتره مستقل بمونن چون خرید اونا همیشه اخراج های گسترده ای رو به دنبال داره و تغییر در شیوه مدیریتی ممکنه اونارو تا مرز نابودی هم ببره به علاوه اگه سونی آی پی های اونا رو بعد خرید انحصاری کنه میتونه جو منفی بزرگی رو علیه اش راه بندازه اگر هم انحصاری نکنه خب این خرید دقیقا چه سود بزرگی برای فنبیس یا خودش داره
تازه اگه سونی خرید بزرگی انجام بده میتونه مایکروسافت رو دوباره تحریک به خرید های بزرگ تر کنه و بیشتر به ضررش تموم بشه
از طرفی دیگه خرید استودیو های نسبتا کوچیک و با استعداد میتونه این جو منفی و اعتراض هایی که به خاطر کمبود عناوین فرست پارتی به سونی وارده رو تا حد زیادی با ساختن عناوین با کیفیت توسط این استودیو ها کاهش بده همچنین استعداد های افراد اون استودیو رو با قرار دادن امکانات در اختیار اونا شکوفا کنه و شاید اونا تونستن یه روزی آی پی مشابه لست آف آس رو براش تکرار کنن