توسعهدهنده سابق بتسدا معتقد است این استودیو باید به آنریل انجین ۵ مهاجرت کند
استودیوی بتسدا (Bethesda) که اکنون متعلق به ایکس باکس است، طی سالهای گذشته شاهد فراز و نشیبهای بسیاری بوده. آخرین اثر AAA این استودیو یعنی Starfield، در ابتدا بهعنوان اثری تاثیرگذار بر صنعت بازیهای ویدئویی معرفی شد، اما پس از عرضه بازخوردهای متناقضی دریافت کرد. بسیاری از طرفداران معتقدند که موتور اختصاصی این استودیو، Creation Engine، ریشه اصلی مشکلات است و دیگر نمیتواند با استانداردهای مدرن همخوانی داشته باشد.
اکنون حتی یکی از هنرمندان ارشد سابق بتسدا نیز همین نظر را دارد و بر این باور است که ایکس باکس باید Creation Engine را کنار گذاشته و بهجای آن از آنریل انجین ۵ استفاده کند. این تغییری است که بسیاری از استودیوهای بزرگ در سالهای اخیر برای راحتی و پیشرفت فناوری خود به آن روی آوردهاند.
در مصاحبهای با کانال یوتیوب KIWI TALKZ، نیت پرکیپایل (Nate Purkeypile)، هنرمند سابق ارشد بتسدا، بیان کرد که بازیها روی آنریل انجین ۵ عملکرد بهتری خواهند داشت. بااینحال، او معتقد است که استودیو بهدلیل دشواریهای تغییر موتور بازیسازی، احتمالاً چنین اقدامی را انجام نخواهد داد. اظهارات این فرد نشان میدهد که Creation Engine مدتها پیش دوران اوج خود را پشت سر گذاشته و دیگر نمیتواند پاسخگوی نیاز پروژههای AAA مدرن که از بتسدا انتظار میرود را برآورده کند. او اینگونه بیان کرد:
با تجربه ساخت بازیهای جهانباز روی هر دو موتور، هیچ شکی ندارم که نتایج کار روی آنریل انجین ۵ بهتر خواهد بود.
او در ادامه صحبتهایش به Starfield و برخی از چالشهایی که Creation Engine با آن روبهرو بود، پرداخت. به گفته او، رسیدن به استانداردهای مدرن در سیستمهای رندرینگ و انیمیشن، زمان زیادی نیاز داشت و این فرایند را بسیار پیچیده کرده بود.
با این وجود، گفته میشود که بازی The Elder Scrolls 6 نیز از نسخه ارتقا یافته Creation Engine استفاده خواهد کرد، بنابراین احتمال تغییر موتور بازیسازی در حال حاضر کم به نظر میرسد. استفاده از آنریل انجین ۵ میتواند تحولی بزرگ برای بتسدا باشد، اما چالشهای زیادی نیز برای چنین تغییری وجود دارد که ممکن است این تصمیم را برای مدیران ایکس باکس دشوار کند.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
با بهینه سازی شاهکار انریل پنج ؟
نخواستیم آقا با همون انجین خودتون بسازید
بهینه سازی انجین خودش یه سور زده به انریل
بنده خدا حالش خوب نیس ی چی گفته!!
گیم ها کوچیک هم رو انریل ۵ درست در نمیان بعد گیم ها بتسدا رو انریل؟!!
یا خدا.
بهش فکر هم میکنم عذاب آوره😂
نه ممنون
دقیقاً، اینطوری بشه رقابت بین موتور های بازی سازی از بین میره با این همه تبلیغات شرکت های مختلف یازی سازی از اتریل ۵، عملا دارن میگن رو دست انریل ۵ نیست. تازه جدا از مشکلاتش…ولی خارج از بحث دموی ماتریکس خیلی عالی بوذ رو اتریل ۵.
انریل✓
برای امتحان کردنش بعید نیست در آینده بیان ریمیک اسکایریم رو با آنریل انجین ۵ یا ۶ بسازن 😅
چرا همه دارن میرن سمت این
خیلی ریسکیه
اینطوری برای بازیاشون ps7 لازم میشه.
اینکه وقتش شده که از یک انجین جدید استفاده کنند درست ولی اینکه بیای از Unreal Engine 5 استفاده کنی مثل این میمونه که از چاله در بیای بیوفتی تو چاه، برای بازی های بتسدا Unreal Engine 5 جزو گزینه های آخر باید باشه و زمانی بره سراغش که از رو ناچاری باشه یعنی زمانی که هیچ انجین بازی سازی دیگه ای غیر از Unreal وجود نداشته باشه
وقتی خودشون یه موتور دارن ک بازیای دوم و ایندیانا جونز جدیدو روش به این قشنگی و به این بهینگیمیسازن دیونن ک برن سراغ آنریل واقعن خیلی بده ک همه برن سراغ آنریل چون همه بازیا میشن مثل هم بهترخ همون کرییشن رو ادامه بدن به نظر من الدر اسکرولز ۶ رو جواب میده کرییشن۲ اگه استارفیلدو جواب نداد دلیلش اینتهمه سیاره و این هنه لایه ها و نقشه های متفاوت ک با دست ساخته نشدن تست ولی یه بازی مثل فالوت یا الدر اسکرولز ک قراره تو یه کره باشه و یه سطحه رو جواب میده میشه فرمولی ک سی ساله دارن همونکارو میکنن مطمعنم از اشتباهشون درس گرفتن و نباید به فرمولشونک موفقه دست بزنن بازی آخره تاده مطمعن باشین این دفه درس شدهواسشوم تا بهترین نباشه نمیدنش من فک میکنم تو شوکیس امسال نشونش میون
نه ببینید مطلب اول اینکه Doom و Indiana Jones با id Tech Engine ساخته شدن و بازی هایی مثل Fallout، Starfield، The Elder Scrolls و… با Creation Engine
مطلب دوم اینکه Creation Engine دیگه برای نسل نهم جوابگو نیست درسته که یک سری چیزاش هنوز خیلی خوب هستند ولی یک سری مکانیزم هاش دیگه منسوخ شدن به این هم مربوط نیست که سیارات استارفیلد زیاد بودن و مقیاس بازی بزرگ بود و موارد از این قبیل، میدونید Creation Engine مثل چی شده مثل یک ماشینی میمونه که دیگه عمرش رو کرده حالا شما بیاید ارتقاش بدید چسب کاریش کنید آچار کشیش کنید فایده نداره از هسته دیگه توانش رو نداره شوخی نیست دو نسلو خورده ای هست که دارن باهاش بازی میسازن اکثر استودیوها و کمپانی ها الان انجین هاشون رو یا یک ارتقاع اساسی دادن یا به کل عوض کردن کپکام، سیدی پراجکت، رمدی و… به طور کلی هیچ چیز هنوز معلوم نیست اینم یک توسعه دهنده سابقش بوده که این حرف رو زده با وجود The Elder Scrolls VI فعلا بعیده که بخوان برن سراغ انجین جدید چون اگر اینکارو بکنند این نسخه میره برای نسل ۱۰، به نظرم بعد این بازی باید به فکر یک انجین جدید باشن اونم نه انجینی مثل Unreal
نه ممنون
هروقت یه گیم جهان باز sandbox RPG با فیزیک و آزادی عمل اسکایریم ساخته شد روی انریل انجن ۵، اونوقت میبینیم میشه یا نه ولی تا الان که نداشتیم
جدی جز Red dead 2 گیمی داشتیم که بعد اسکایریم NPC هاش schedule روزانه داشته باشن؟ خیلیا میگن خب توی اسکایریم تکراری بود و فلان. ولی باز بهترش نداشتیم توی اون ژانر. ۱۳ سال گذشته از اون موقع
شاهکاری که بتزدا انجام داد تو ابلیویون بود ، تو ابلیویون ان پی سی ها هر کدوم علاقه به یه کار داشتن و هر کدوم یه راز داشتن ، مثلا یکی داشت به زنش خیانت میکرد، یکی به اسکوما معتا.د بود ، یکی عضو یه فرقه مخفی بود ، واقعا بتزدا اون زمان شاهکار به تمام معنا میساخت
شنیدم Dragon dogma 2 هم تو این زمینه فوق العادهاس
نه ، اصلا نه ، بازی های بتزدا با انجینی به غیر از انجین خودش اصلا قابل ساخت نیست
فارغ ازینکه باید به چه موتوری مهاجرت کنه، خود امر مهاجرت یک ضرورت هستش. بنظرم موتورشون حتی برای فال آوت ۴ هم کمی کهنه بود چه برسه به استارفیلد. اینکه موتور فعلی بثزدا مزایایی داره شکی نیست، ولی استارفیلد زنگ خطری بود که بثزدا باید بین مزایای و معایب موندن و یا رفتن سر یک موتور جدید باید تعادل بوجود بیاره.
اتفاقن اصلن نباید مهاجرت کنن چنددلیل داره اولن خودشون موتور اید سافتور رو دارن ک هم گرافیکی هم پای آنریله هم بهینه تره دومن کرییشن۲ خیلی برای فرمول همیشگیشون ک یه چهان رو یه سطح دست سازه جووب میده استارفیلد فرمول جدیدی بود ک تجربه پیدا کردن و جواب نداد ولی الدر ۶ قراره مثل بازیایی باشخ ک سی ساله دارن میسازن
بهترین حرفه👌👏👏بتسدا باید با id خداحافظی کنه و تکنولوژی انریل و بیاره وسط…خیلی حرفه ای تره.البته بماند بتسدا همچنان با id tech 7 فوق العاده قدرتمند کار میکنه ولی آنریل بهترم هست براشون.اما بعیده دیگه این نسل بتونن آنریل و بیارن تو استدیوهاشون..چون برنامه هاشونو خیلی تغییر میده و…اما کاش بتونن حرف این شخص و بکار بگیرن
(در مصاحبهای با کانال یوتیوب KIWI TALKZ، نیت پرکیپایل (Nate Purkeypile)، هنرمند سابق ارشد بتسدا، بیان کرد که بازیها روی آنریل انجین ۵ عملکرد بهتری خواهند داشت)
به عقل ایشون شک کردم حقیقتا
با عرض معذرت
حداقل اگه جمع نمی بست قابل هضم تر میشد
طرف کلا تعطیل هست یا کور
یعنی شما بیشتر از هنرمند ارشد بتسدا و نابغه های بازیسازی و سی چهل سال تجربه انواع موتورهای بازی سازی … بیشتر میفهمین ؟
که اینجور چشم بسته و دهن باز داری نظر میدی ؟
واقعا استعدادهایی مثل شما دارن اینجا حیف میشن
مشکل اساسی اون زمانی هست که باید صرف اموزش پرسنل برای کار با موتور انریل ۵بشه و منابع این وسط پروژه در دست ساخت با موتور خودشون دارن و طبق همون موتور خودشون مکانیک بازی هاشون وگیم پلی رو طراحی کردن عقب موندن از زمان بندی هم کلی هزینه رو دست ناشر میزاره پس فردا میشه بهانه خوب در نیومدن کار نهایی و چه و چه…….
از اینور موتور انریل هنوز مشکلاتش کامل برطرف نشده و هماهنگی کاملی بین تمام فیچرهای موتور مخصوصا بخش نورپردازی فعالش و پارتیکل و افکت های مختلف تا انیمیشن ها موقع رندر نهایی با لگ زیاد و باگ همراه هستن از بخش ار تی اس انجین همه برای بالا بردن کیفیت نهایی خوب نمی تونن استفاده کنن همین بازی هایی مثل سایلنت هیل دو ،ووکانگ هم این مشکلات رو داشتن دیجیتال فاندری هم اعلام کرد عاصی شده از مشکلاتش البته اپیک گیمز تیم پشتیبانی قوی از کارشناسان و مهندسین برنامه نویس داره که دائم دارن با آپدیت های مختلف بهتر میکنن و به توسعه دهنده ها هم کمک میکنن برای حل مشکلات انجین در حین توسعه خود اپیک در اختیار استودیو ها بزرگ میزاره نفراتش رو برای پشتیبانی و جدیدا هم دارن رو بخش بلوپرینت (ساخت بازی بدون کد نویسی)بیشتر کار میکنن و میخوان بدونن چرا توسعه دهنده ها برای پروژه های بزرگ به طور کامل به این بخش اعتماد ندارن
البته بتسدا خیلی وقت پیش باید از این انجین جدا میشد واقعا نزدیک ده سال میشه دیگه تقریبا همه رو این مورد توافق نظر دارن انجین بتسدا منسوخ شده خیلی ها تاد هاوارد و لجاجتش رو باعث این مشکل میدونن و اصرار استفاده از موتور قدیمی