کارشناسان دیجیتال فاندری از مشکلات آنریل انجین ۵ خسته شدهاند
موتور بازیسازی آنریل انجین Unreal Engine) 5) شاید پیچیدگیهای زیادی در زمینه توسعه بازیها داشته باشد، اما استفاده از آن منجر به ایجاد جلوههای بصری خیرهکننده و نزدیک به واقعیت میشود. با اینکه یادگیری این موتور بازیسازی آسان است، اما تسلط کامل بر آن اصلاً کار سادهای نیست.
تقریباً هیچ بازیای نیست که با این موتور ساخته شده باشد و از مشکلات عملکردی رنج نبرد. مشکلاتی از جمله لَگ و افت فریمهای آزاردهنده، در بازیهایی که با آنریل انجین ۵ ساخته میشوند به موضوعی بحثبرانگیز در میان جامعه بازیهای ویدئویی تبدیل شده است. همچنین تحلیلگران مشهور نیز نسبت به این مسائل واکنش دادند.
در گفتگویی با دیجیتال فاندری (Digital Foundry)، از تیم این رسانه درباره مشکلات متداول این موتور بازیسازی پرسیده شد. الکساندر باتاگلیا (Alexander Battaglia)، با مثال زدن STALKER 2، اذعان کرد که از دست این مشکلات خسته شده است:
من واقعاً کمی از آنریل خسته شدهام، اما شاید وقتی بازیها با نسخه UE5.4+ عرضه شوند، وضعیت بهبود یابد.
اولیور مکنزی (Oliver Mackenzie) نیز به این بحث اضافه شد و گفت که ضعفهای فناوری Lumen در UE5، به ویژه در بازیهایی مانند STALKER 2، به وضوح دیده میشود. اگرچه بازیهایی که با این موتور ساخته میشوند ظاهری فوقالعاده دارند، اما مشکلات عملکردی فراوانی به آنها آسیب میزند.
Silent Hill 2 ،Black Myth: Wukong و STALKER 2 جدیدترین مثالهایی هستند که از مشکلات این موتور رنج میبرند. با این حال، توسعهدهندگان بسیاری همچنان به استفاده از این موتور برای پروژههای آینده خود ادامه میدهند.
استودیوی لهستانی CD Projekt Red نه تنها به این موتور مهاجرت کرده، بلکه با اپیک گیمز (Epic Games) در جهت بهبود آن همکاری میکند. انتظار میرود که این همکاری، مشکلات UE5 از جمله لگ و افت فریم را در نسخه بعدی Witcher برطرف کند. همچنین گفته میشود نسخه پایانی Final Fantasy 7 Remake و دنباله Stellar Blade ممکن است از این موتور استفاده کنند.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
نظرات
Witcher 😭
من معتقدم با اینکه موتور بسیار خوبیه…ولی در مجموع داره یه جورایی به صنعت اسیب میزنه…توضیحش طولانیه…ولی در کل بازیهای با خروجی یکسان اراعه میده..اسونی کار باهاش چالش بازی ساز هارو کم و خلاقیت رو از بین میبره…باعث تنبلی بازی ساز میشه…و در عین سادگی بسیار وسیع بودنش…و در نهایت وقتی خیلی استفاده ازش زیاد شه میتونه مونو پلی کنه…یونیتی ۶ خیلی بهتره …قابلیت چند زبانه داره…بر مبنای سی شارپه ولی از سی پلاس پلاس پشتیبانی میکنه….در کل الان خیلی موتورها قوی شدن…re engineکپکام…فاکس انجین کونامی که اصلا منشا مشکلات کوجیما با کونامی از به خاطر هزینه های سنگین توسعه همین موتور با اصرار کوجیما بوده….اسنو دراپ یوبی….دسیما…کرای انجین…ولی متاسفانه انریل این وسط خیلی پر سروصدا شده
داداچ انگار سایت با برنامه opera مشکل داره
نشد جوابتو بدم
والا من اطلاعی ندارم عزیزم کجاها هست
اوکیه دمت گرم.
مخلصتم
باید ببینیم گیرز چطوره اگه اونم مشکل داشته باشه باید این موتور انداخت زباله
شک نکن گیرز یکاری میکنه این نظرات منفی راجب این موضوع از بین بره
همونجور که هلبلید ۲ اینو نشون داد..
بازیهای زیادی هم بودن که با انریل ۵ ساخته شده اما عملکرد مطلوبی داشتن.
بهرحال باید صبر کنیمو ببینیم
هیچ گیم انریل ۵ی مطلوب نبوده تا الان.حتی هل بلید ۲ با اون وضوحش.انریل مال نسل ۹ نیست
برادر گیرز خایه هلبلید۲ خطی بود ولی اوضاع برای استالکر دیدیم به چه صورته و ویچر هم داریم که واقعا نگرانش هستم.در کل مشکل این انجین توی گیمای جهان باز پدیدار میشه.وگرنه بهینه سازی کردن برای گیم خطی رو که هر شرکتی میتونه انجام بده.
جمله بعد گرز:d
آره اشتباه تایپی بدی بود.راستشو بخوای این کیبورد هرچی دلش بخواد مینویسه🤣
بیشتر استودیو های ایکس باکس استاد کار با انریل هستن نکته جالب اینجاست که مثلا هلبلید ۲ اگه اشتباه نکنم اولین بازی aaa هست(بعد از lord of falen 2) که با این موتور ساخته میشه ولی میبینیم که چه تجربه بی نقصی رو ارائه میده و گیرز بعدی هم به احتمال خیلی زیاد قدرت واقعی انریل۵ رو به رخ میکشه .
کلا انریل ۵ جوری هست که فقط استودیو های خبره تو کار با انریل باید برن سراغش نه هر استودیویی دیگه مثل ورزن های قبلیش نیست
احسنت.
به استدیو هم خیلی بستگی داره که چجور پولیشش کنن.
استدیوها نیاز دارن منابع خرج کنن که مشکلات بازیو کم کنن اما بعضی وقتا کم کاری میکنن.
بنظرم هر استدیویی نمیتونه با انریل ۵ بهترین خروجی رو بگیره اما اگر بخوان میتونن با گذاشتن وقت بیشتر کیفیت محصول نهایی رو بالاتر ببرن
هلبیلد کلا پیاده روی و فیلم سینمایی بود این یک
هلبیلد دو رزولوشن بازیش پایین بود واقعا حتی اگر روی 4k بزاری چیزی که اعمال میشه رزولوشن ۱۰۸۰ و کیفیتش بالاتر نمیرفت در کل درسته بافتها و تکسچرها کیفیت واقعی داشتن اما رزولوشن اونها پایین بود و قابل قیاس با بازیهای نامبرده اصلا نیستن و حتی بازیش حالت فیلم داره و صفحه اش فول اسکرین نیست حتی با داشتن این ویژگیها فریمش پایین بود چون بازیش اکثرا سینمایی هست و حالت سینمایی داره سی فریم براش کفایت میکرد کلا اون هلبیلد دو به عنوان بازی کامل نباید ازش یاد بشه و در این بخش گذاشت بحث اون جدا هست در ضمن هلبیلد دو متعلق به اکس باکس نیست فقط ادم بخواد تعصب بهش خرج بده برای سونی هم میاد روی پی سی هم اومده پس بازی مولتی هست
چه ربطی داره
الان الن ویک ۲ هم رزولوشنش پایینه و سبک خاص خودشو داره.
راجب کامل نبودن صفحه هم اون تصمیم سازندگانه
مهم خروجی کاره که همه کارشناسها و بررسی های انجام شده توسط متخصص ها اونو بی نظیر میدونن.
ینی چی برا ایکس باکس نیست
استدیوهای ایکس باکس ساختنش و ایپیش متعلق به ماکروسافته و بعدا رو هر پلتفرمی بیاد تصمیم مایکرو هست و چه ربطی له بحث داره
حرف ما خروجی بازیها روی انریل انجینه..
ایراد داشت اما اینجوری نیست که بازی حساب نشه.
کلی طرفدار داره و خیلیا ازش لذت بردن مثل من چون سبک و گیم پلی و اتمسفر و داستانشو دوست داشتن
بازی هلبیلد خطی هست داش ربط داره ازادی عمل در اون نداری بعد کلا یه اثر سینمایی محسوب میشه تا اینکه یه بازی کامل خودم شخمش زدم کامل روی پی سی خوشم اومد اما اونقدرها هم بهینه نبود با اینکه خطی هست رزولوشن بازیش خیلی پایین بود که اصلا بازی الن ویک ۲ کجا هلبیلد کجا الن ویک ۲ جزو بنجمارکهای گرافیکی هست همیشه چون کیفیت نسل نهم به واقعی معنای کلمه به رخ کشید میدونی رزولوشن چیه تعداد پیکسلها هست هر چقدر تعداد پیکسلها پایینتر باشه بار کمتری روی GPU میاد و این باعث میشه راحتتر پردازش بشه نمیدونم منظورمو میگیری یا نه رزولوشن بازی هلبیلد دو پایینه با اینکه بازیش به واقعیت نزدیک هست اما رزولوشن پایینی داره انگار یه فیلم با کیفیت ۱۰۸۰ نگاه میکنی
چجوری گفتی هلبیلد دو بی نظیره نمیدونم از کجا دراوردی
هلبیلد دو بازی کاملی نیست و خیلی کوتاه هست و اکثرا به عنوان اثر سینمایی شناخته میشه تا یه بازی کلا بازیش انچنان شلوغی نبود که بتونه باگ ایجاد کنه از قبل تکسچرهای بازی ساخته شده بودن و روی بازی پیاده کردن و از قبل مسیر برای گیمر انتخاب کردن که گیمر فقط اجازه داره در اون مسیر حرکت کنه همه چیز از قبل تعیین شده هست بازی استالکر که کلا جهان باز هست حتی جهانش بازتر از ووکانج و سایلنت هیل دو هست
داداش شما مثال وضوح پایین زدی منم برات یمثال بازی با گرافیک بالا زدم با وضوح پایین که بدونی.
خدایا معنیه رزولوشن رو داری میگی😁😁
حرف من بنقل از کارشناسها و متخصصان بررسی بازیها هست یه سرچ ساده هم بکنی میاد..
در کل بهینه سازی بازی مثه استالکر رو نباید ازش زیاد ایراد گرفت
با اون شرایط مرگ تعدادی از بازییازهاشون تو جنگ و جابجایی و ….
همین که بازیشونو با حمایت مایکرو عرضه کردن خودش کار بزرگیه.
“” ضمن هلبیلد دو متعلق به اکس باکس نیست فقط ادم بخواد تعصب بهش خرج بده برای سونی هم میاد روی پی سی هم اومده پس بازی مولتی هست “”
نمیدونستم شما تو ماکروسافت کار میکنی و میدونی ایکس باکس قراره بازی انحصاریشو برای سونی هم بده اصلا معلومه تو و امثال تو با خودتون دارین چیکار میکنید 🙂 اگه پلی استیشن داری برو راحت بشین بازیتو کن نیازی به این حرفهای بی پایه اساس زدن نیست بخدا و لطفا این تحلیلهلی اب دوغ خیاری هم همه جا نگو مجید دلبندم
هلبلید ۲ هم گیم پلی و دنیا خاصی نداشت و بیشتر تجربه سینمایی تعاملی بود تا گیم
کسی بلد نیست باش کار کنه دیگه خدایی به موتور مربوط نیست
اگر فقط سه چهار تا شرکت باهاش مشکل داشتن نظر جنابعالی درست بود اما مشکل اینجاست که اکثر قریب به اتفاق بازی هایی که با این انجین درست شدن مشکل بهینه سازی و افت فریم دارن
پس با این حرف شما من یک خودرو تولید میکنم که پر از مشکلات فنیه دراش بسته نمیشن بی خودو بی جهت بنزین خالی میکنه شیشه هاش هم بالا پایین نمیشه بعد در آخر میگم راننده عزیز شما بلد نیستی با این ماشین کار کنی اشکال از تولید من نیست
آنریل انجین یک موتور اختصاصی نیست که بگیم Epic Games فقط برای بازی های خودش ازش استفاده میکنه برای همه امکان استفاده ازش رو فراهم کرده اما چه فراهم کردنی از همون قدیم یادمه این انجین مشکل بهینه سازی داشت با اینکه مشکلات ورژن های قبلیش کمتر بود اما این ورژن ۵ واقعا خراب کرده از ۱۰ تا بازی ای که با این انجین ساخته میشه یکی دوتا بازی مشکل فنی کمتری دارن که تازه اونا هم فرست پارتی ها و انحصاری ها هستند اگر یکی دوتا بازی بود میگفتیم بله مشکل از سازنده ها هست که نمیتونند باهاش کار کنند اما با این تعداد بازی مشکل داری که عرضه شدن واضحه که مشکل از کجاست
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Star Wars Jedi: Survivor
The Lords of the Fallen
Silent Hill 2
Black Myth: Wukong
The Callisto Protocol
و…
استاد کوالیشن
خسته نباشین
چند نکته هست واسم جالبه :
۱- تعدادی از شرکتهای مطرح که نیاز نیست اسم ببریم واقعا عامه گیمرها میدونند به سمت این موتور کوچ کردن .
2- برخی موتور اختصاصی خودشونو داشتن که سالها ارتقا دادن و خیلی از مکانیزم بازیهاشون بر پایه اون ساختن این همه سال بازم ریسک کردن به آنریل مهاجرت کردن .
3- برخی موارد هستن تاره باخبر میشیم بازی بعدیشون روی آنریل هست ، ونکته تعجبش اینکه تعداد بازیهای آنریل و خروجی و عملکردشون توی بازی های بزرگ و پر سر وصدا اینقدر مشهوده با خودت میگی ، چرا باید توی چنین وضعیتی یک سازنده داره علنن به چشم این موضوع رو میبینه اما بازم به سمت آنریل میره ، حالا شاید قبل از این مدت رفته باش و فرایند ساخت رو شروع کردن و الان دیگه به دلیل محدودیتهای بودجه توان تغییرات جدید رو برای مقابله با مشکلات احتمالی آینده ندارند .
خیلی دوست دارم جناب کریمی سردبیر سایت یه ریپلای جانانه بزنند و کمی از سواد شون بهره ببریم ، چون خیلی زیر پستهای مرتبط با آنریل و بازهای ساخته شده با اون بحث میشه .
آنریل همیشه همین بوده موتوری که پایه باش کار کردن سادست ولی با پرفورمنس مشکل دار و دست سازنده رو برای تغییرات باز میزاره
سازنده ای که آنریل بلد باشه مثل کولیشن یه خروجی بهینه و عالی ازش میگیره سازنده های مستقل چون نه بودجه رو دارن نه متخصصین انجین به مشکل میخورن به دو چیز ربط داره داشتن متخصص کار روی انجین که آنریل بلد باشن
دوم بودجه و زمان کافی
کولیشن فقط دو سال فکر کنم در حال یادگیری آنریل ۵ بودن
@RoyalKnight
6 کامنت در یک پست
که جالبه به ۵ نفر لایک زدید بمن دیسلایک (علنا فهمیدم فقط با من مشکل دارید که نشان از روان پریشی بودن شما هست ، کامنتهای قبلیتونو خوندم که چندین ماه پیش گذاشتید و بعد از اون هیچ کامنتی نداید. و شخصیتی خیرخواه سونی فنی هستید که برای همه کنسولها و گیمرها با هر عقیده و نظری احترام قائلید و دعای خیر و برکتتتونو بدرقه راهشون میکردید و دوست داشتید هر کس فارغ از هر کنسولی باشه بتونه از بازیهای پلتفرم رقیبش هم لذت ببره . و دغدغه تون این بود که همه در یک فضای صمیمی و بدون تنش با هم تعامل داشته باشن و راحت حرفشونو بزنند . و ازار نبینند.
اما با توجه به رفتار متناقصه که از شما میبینم مشخصه اون فقط یک شخصیت نمایشی از شماست که نشون میدادید و شما اصلا توان کنترل رفتارتونو ندارید و نمیتونید تناقضات رفتاریتونو تشخیص بدید واسه همین فکر میکنید ادم مطنقی هستید . که بیشتر افراد دارای خودشیفتگی چنین علائمی رو زیاد دیدم ، اما رفتار شما به سبک خودتون واسم جالبتره چون بهش میگن پرخاشگری منفعل
رفتار دیسلایک مداوم بدون تعامل مستقیم شما به دلیل کمبود اعتمادبهنفس یا ترس از مواجه هستش که نتونید بهطور مستقیم مخالفت یا نظرتون رو بیان کنید و یا باعث بشه شخصیت نمایشی و ساختگی تون پیش افرادی که میشناسن شما جلوه ش خراب بشه ، در نتیجه، به روشهای غیرمستقیم مثل دیسلایک کردن پناه می برید.
من بازی ساز نیستم اما کافیه چند تا ویدیو توی یوتیوب ببینی و آپدیت هاش را بررسی کنی. متوجه میشی آنریل انجین فرسنگ ها از موتوری مثل یونیتی فاصله داره.
درضمن در بازی سازی فقط موتور آنریل نیست که در ساخت بازی استفاده میشه. ممکنه نزدیک ۱۰ ها نرم افزار مختلف توسط افراد استفاده بشه.
اگر کوالیشن نبود هرگز نینجا به چنین سطح گرافیکی نمی رسید استدیو های دیگه مجبورن از صفر با انریل انجین خام شروع کنن اما استودیو های ایکس باکس از انریل انجین توسعه یافتیه کوالیشن استفاده می کنند
The Finals نمونه خوب ی بازی بهینه UE5 بود منتها سازنده ها نمیرن سمت این انجین ک گرافیک خوب و بهینه بسازن بلکه برای راحتی کار خودشون و مارکتینگ بهتر تو تریلر ها و کم شدن هزینه ساخت از این انجین استفاده میکنند.
اما از سی دی پراجکت بعید بود برن سراغ UE5 با اون انجین خوبی که خودشون داشتن…
جالب هم اینه آرت دیزاین اکثر بازی ها UE5 شبیه به همه. تازه گرافیک بازی هاشون نسبت ب پرفورمنسی ک میدن اصلا خوب نیست.
کارمندان کوالیشن خود خالق انریل بودن
والا ما هم خسته شدیم یعنی نشد ی بازی دانلود بکنیم رو ue5 باشه و بهینه سازی خوبی داشته باشه
واقعا این موتور گرافیکی کابوس گیمر ها شده من تنها بازی که دیدم تونست خوب باهاش کار کنه the finals بود البته شاید بازی های دیگه هم باشه من اطلاع ندارم . اگه سیستم مورد نیاز Stalker 2 رو ببینید یه rx 580 هست بعد میگه که با تنظیمات low و ۱۰۸۰p به همراه fsr میتونه ۳۰ fps بگیره ولی وقتی واقعا ببینید fsr باید روی حالت performance باشه یعنی رزولوشن ۵۴۰p باشه تا به صورت ناپایدار اجرا بشه . واقعا باید یه فکری بکنن.
یه سری مشکلات داره واقعا تو ذوق میزنه. مثلا نورپردازیش اصلا جالب نیست. و من ندیدم جایی بتونه یه روشنایی یا تاریکی واقع گرایانه ارائه بده. یه مشکل دیگه بحث رنگ هستش . در یه سری بازیها که با آنریل ساخته میشن انگار بجای ار جی بی از پلت سی ام کا که بیشتر به درد چاپ میخوره استفاده شده. رنگ های مات و رنگ پریده بدون کنتراست. اصلا تو بعضی از بازیها انگار یه سری طیف رنگ وجود نداره و فیلتر شده .مشکل طراحی چهره که بیشتر عروسکی و پلاستیکی به نظر میرسن و به زور میشه شبیه آدم واقعی درشون آورد و اینکه تقریبا همه چهره ها به هم شبیه میشن. مشکل بافت مو که با وجود بهبود در نسخه جدید باز هم مشکلات خودشو داره. یه سری مشکل انیمیشن شخصیتها هم هستش که به طرز عجیبی سرعت حرکاتشون بالاتر از دنیای واقعیه و شبیه حرکات شخصیتهای کمدی دوران سینمای صامت مثل چارلی چاپلینه. بیشتر سازنده هایی که به انریل کوچ کردن دلیلشو کم هزینه تر بودن و ساده تر بودن و صرفه جویی در زمان ساخت عنوان کردن و نه کیفیت بالاتر.
این موتور روی کنسول های نسل ۹ هردو کمپانی و آخرین گرافیک های هر سه شرکت انویدیا و اینتل ای ام دی با مشکلات خیلی زیادی اجرا میشه و بنظرم این موتور برای نسل ۱۰ ساخته شده بود ولی دارن توی نسل ۹ استفاده میکنن و شرکتا بخاطر راحتی کار باهاش انتخابش میکنن که خیلی بده
اصل مشکل اینه که دولپرهای جدید تنبلن و بدون دانش کافی هستن وگرنه این انجین فوق العادس وقتی دست اهلش بیفته متاسفانه بیشتر بازی ساز های جدید دانش کافی ندارن و نمی تون از تمام پتانسیل این انجین بهره مند بشن و بیشتر از چیز های اماده و دیفالت استفاده می کنن و هیچ شخصی سازی انجام نمی دن !