آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا

آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟

امین رحیمی
۱۵:۲۷ ۱۴۰۳/۰۹/۰۳
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا

پس از تصاحب شرکت اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، این نگرانی به وجود آمد که صنعت بازی به عرصه‌ای برای رقابت و تصاحب غول‌های بازی‌سازی تبدیل شود. احتمالاً سونی، به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب مایکروسافت در دنیای بازی‌های ویدیویی، احساس می‌کند که «باید» با انجام خریدهای استراتژیک به رقابت بپردازد تا در آینده قوی‌تر ظاهر شود و مخاطبان وفادار خود را حفظ کند. البته که هیچ شرکتی در صنعت بازی نمی‌تواند از نظر مالی با مایکروسافت رقابت کند، اما همیشه همه چیز رقابت نیست و غول‌های بازی‌سازی می‌توانند با هزینه کمتر، کلیدی‌ترین شرکت‌ها را از آن خود کنند. حالا، گزارشاتی مبنی بر خرید Kadokawa توسط سونی به گوش می‌رسد و هنوز زود است که آن را صرفاً واکنشی به خریدهای مایکروسافت بدانیم.

Kadokawa یک شرکت بزرگ و گسترده است که زیرمجموعه‌های خوش‌نامی دارد، زیرمجموعه‌هایی که می‌توانند جاه‌طلبی سونی را در سال‌های آینده تضمین کنند. مطمئناً، تصاحب چنین شرکتی در طولانی مدت هزینه‌بر خواهد بود که با توجه به سابقه سونی، این مسئله نباید به راحتی نادیده گرفته شود.

آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
در رسانه‌ها از Kadokawa به عنوان شرکت مادر FromSoftware، خالق Dark Souls و Elden Ring، یاد می‌شود

می‌توان گفت FromSoftware ستاره اصلی مجموعه‌ Kadokawa است. با عرضه Elden Ring، عملکرد مالی شرکت به طور قابل توجه‌ای تقویت شد و در کنار بسته‌الحاقی Shadow of the Erdtree، پرسودترین محصول تجاری Kadokawa نام گرفت. علی‌رغم این که تنها ۱۲ درصد از کل فروش محصولات مجموعه متعلق به بازی مذکور بوده، اما با توجه به آخرین گزارش‌های مالی نزدیک به یک سوم سود عملیاتی شرکت را تامین می‌کند. این موضوع به‌خوبی نشان‌دهنده تأثیر و اهمیت بزرگ FromSoftware در موفقیت Kadokawa است.

خرید FromSoftware یک دستاور بزرگ برای سونی خواهد بود. همکاری دو شرکت در سال‌های گذشته منجر به عرضه Bloodborne شد. با نگاهی به خریدهای موفق سونی، تصور FromSoftware در کنار استودیوهایی چون Naughty Dog ،Sucker Punch و Santa Monica سخت نیست.

تصاحب توسعه‌دهندگان محبوب و پرمخاطب توسط غول‌های صنعت، همیشه نگرانی‌هایی را برای طرفداران به همراه دارد، اما روند ادغام FromSoftware با استودیوهای پلی استیشناحتمالاً به‌سادگی انجام خواهد شد.

از سوی دیگر، سونی فقط به دنبال خرید FromSoftware نیست. Kadokawa شاید در خارج از ژاپن مشهور نباشد، اما نقشی کلیدی در صنعت رسانه دارد. طی سال‌ها، Kadokawa به یک شرکت بزرگ با شاخه‌های متعدد در عرصه‌هایی مانند انتشارات چاپی، تولید فیلم، مجلات، خدمات وب، املاک و مستغلات و مشارکت‌های بین‌المللی تبدیل شد.

همچنین، Kadokawa کتابخانه‌ای غنی از آثار مختلف، به‌خصوص در صنعت انیمه و مانگا دارد. طبیعی است که سونی به عنوان مالک سرویس پخش انیمۀ Crunchyroll، به گسترش این بخش علاقه‌مند باشد. Kadokawa راه سونی را برای تبدیل شدن به نیرویی مسلط‌تر در بخش‌ انیمه و مانگا هموار می‌کند.

بسیاری از IPهای Kadokawa گزینه‌های ایده‌آلی برای ساخت بازی‌های اقتباسی به شمار می‌روند و این خرید قطعاً با صنعت بازی نیز مرتبط خواهد بود. بازی‌های مبتنی بر انیمه و مانگا نه تنها ارزان تولید می‌شوند، بلکه سودآوری زیادی دارند. یکی دیگر از استودیوهایی که سونی با خرید Kadokawa به آن دست خواهد یافت، Spike Chunsoft بوده که بیش از یک دهه در ساخت بازی‌های اقتباسی تجربه کسب کرده است.

با توجه به اینکه ارزش‌گذاری هر IP در بازار ژاپن کمتر از حد واقعی برآورد می‌شود، Kadokawa به لطف در اختیار داشتن IPهای زیاد، خرید بسیار مقرون به‌صرفه‌ای برای سونی خواهد بود. علاوه بر این، قیمت سهام Kadokawa به دلیل نشت اطلاعاتی گسترده در اوایل سال جاری، شدیداً کاهش یافت.

در حال حاضر، احتمالاً مجموعه‌ای با کتابخا‌نه‌ای غنی‌تر و استودیوهای خلاق‌تر با این شرایط در بازار جهانی M&A وجود ندارد. سونی ممکن است قبل از اینکه دیگران (به‌ویژه رقبای منطقه سیاتل) متوجه شوند، این معامله را به سرانجام برساند.

آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
Danganronpa؛ محصول شرکت Spike Chunsoft

با وجود مزایای ذکر شده، حالا باید به جنبه‌های پیچیده این معامله توجه کرد. اول از همه، اینکه یک سوم سود عملیاتی مجموعه بر دوش محصولی است که تنها ۱۲ درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده، نشان‌دهنده عدم تعادل است. Kadokawa شرکت بزرگی‌ست که بسیاری از بخش‌های آن چندان سودآور نیستند.

در این مجموعه، چندین کسب‌ و کار وابسته به نیروی کار زیاد نیز به چشم می‌خورند. برای مثال، Enterbrain و ASCII ناشر مجلات هستند و روند نزولی عملکرد آن‌ها در طولانی‌مدت پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر، سونی شرکت مادر مجله Dengeki PlayStation خواهد شد که یکی از جنبه‌های عجیب این معامله به شمار می‌رود.

بسیاری از کسب و کارهای Kadokawa ممکن است برای سونی منسوخ به نظر برسند. بخش‌هایی که عمده فعالیتشان فروش کتاب‌های چاپی است، احتمالاً با اهداف استراتژیک سونی مطابقت نداشته باشند. تعطیل کردن این شرکت‌های تابعه به دلیل عملکرد ضعیف، در ژاپن به دلیل قوانین حفاظتی از کارکنان بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

اگر سونی نتواند عملکرد این بخش‌ها را بهبود بخشد، ممکن است بار سنگینی بر دوش خود بگذارد. سونی که ساختار سازمانی خود را در طول سال‌ها ساده‌تر کرده، ممکن است به ترکیبی از کسب‌وکارها، از سایت ژاپنی اشتراک‌گذاری ویدیوی NicoNico گرفته تا ناشران مختلف مجلات و حتی یک گالری هنری و موزه فرهنگ بزرگ در شمال توکیو، تبدیل شود.

همچنین، باید توجه داشت که تصاحب‌ها و ادغام‌های اخیر سونی طبق برنامه پیش نرفت. این غول بازی‌سازی ۳.۶ میلیارد دلار برای خرید Bungie هزینه کرد که ارزش بازاری آن مشابه با Kadokawa است. کمی بعد مشخص شد که Bungie به جای فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای عناوین سرویس‌محور سونی، در داخل با مشکل مواجه شده است. همچنین، سال گذشته بود که سونی استودیوی Firewalk را تصاحب کرد، اما پس از شکست اولین بازی آن‌ها، یعنی Concord، استودیو را تعطیل کرد.

نکته مهم این است که تمامی این تصاحب‌ها در مقایسه با خرید Kadokawa بسیار ساده‌تر بودند. با توجه به ناکامی‌های اخیر، جای سوال دارد که آیا سونی می‌تواند چنین خرید پیچیده‌ای را انجام دهد؟

با در نظر گرفتن چالش‌های اجرایی، این معامله قطعاً اهمیت زیادی برای سونی خواهد داشت. این شرکت برای حفظ رقابت نیاز به رشد دارد و مایکروسافت نشان داده که خریدها راهی سریع برای دستیابی به این هدف هستند.

برخلاف مایکروسافت که توسعه‌دهندگان و ناشران بازی را تصاحب کرد، سونی به دنبال یک شرکت انتشاراتی و رسانه‌ای با IPهای زیاد است؛ معامله‌ای که چالش‌های مهمی را با خود به همراه می‌آورد.

منبع: GameIndustry

HUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)اپوزیسیون گیمفاmilad saامیرحسین رهنوردnoct for gamefa3doMax22Royalknightپروفسور بی سوادMotinاُستادAmsc𝐌𝐚𝐱 𝐏𝐚𝐲𝐧𝐞Richman💲Zander💲بدون‍ تعصب

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • سوال خیلی ها پس از انجام این معامله :

    ۱) آیا آرمورد کور ۷ انحصاری خواهد شد ؟

    ۲) آیا بالاخره بلادبورن ۲ رو خواهیم دید ؟

    ۳) آیا بلادبورن با کمک میازاکی ریمیک یا ریمستر یا ۶۰ فریم خواهد شد ؟
    و
    آیا آی‌پی های جدید فرام سافتور هم انحصاری خواهند شد ؟

    MatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Spider-Manکفتر گیمینگMotinerfankarimiBehdadMax22Royalknighthander16more
  • smd گفت:

    فرام سافتور در هر صورت داره کارش رو خوب انجام میده
    تنها سودش می‌تونه عرضهٔ بازی‌هایی مثل بلادبورن۲ باشه

    RoyalknightMatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Spider-Manاپوزیسیون گیمفاکفتر گیمینگ💲Zander💲BehdadMax22پروفسور بی سوادmore
    • AVALON گفت:

      اجبار در ساخت دنباله یک شاهکار به معنی شاهکار بودن اون ادامه نیست اصلا نباید تو کار میازاکی دخالت کرد باو مردم اول بلاد بورن ۲ میخواستن بعدش شد سکیرو ۲ بعدش شد الدن رینگ۲ باو این بشر کارش درسته چرا باید زورش کنن نسخه دو یک بازیو بسازه درحالی که میتونه همچین نیو ایپی هایی تولید کنه خرید کوادا کاوا رسما به معنیه انحصار کامل صنعت انیمه + در اوردن اشک هر پیسی گیمریه و هیچ سودی برای گیمر پلی استیشن نداره

      💲Zander💲RoyalknightMatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Reyam- (سونی جهان خوار)اپوزیسیون گیمفا
  • بله، از نظر من، این خرید کاملاً منطقی‌ست.
    سونی مهم‌ترین اولویت‌اش فروش پلی‌استیشن هست. با تصاحب Kadokawa، و در ادامه FromSoftware، سونی با استراتژی انحصارگرایی، می‌تونه هر یک از طرفدران عناوین سولزبورن که در پلتفرم‌های رقیب هستند رو قانع به خرید یک پلی‌استیشن کنه.
    در گذشته، یکی از دوستانِ PC گیمر من، یک عدد PS4 تهیه کرد تا فقط و فقط Bloodborne رو تجربه کنه.

    MatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Reyam- (سونی جهان خوار)Spider-Manکفتر گیمینگ💲Zander💲erfankarimiBehdadMax22Amscmore
  • sefirot2011 گفت:

    برای من pc باز منطقی نیست و منفعتی نداره که هیچ، ضرر هم داره، دو ip بلادبورن و دیمن سولز رو به انحصار خودش در آورده و هیچ وقت رنگشو نمیبینم حالا چه برسه به اینکه بیاد این شرکت رو تصاحب کنه، بخصوص برای ما ایرانیها که خرید دو پلتفرم یک آرزو دست نیافتنیه

    RoyalknightMatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)AmirGorbe pakatySpider-Manاپوزیسیون گیمفاکفتر گیمینگبدون‍ تعصبAshen undead the bearer
    • دیمن سولز اولین بازی سولز بود که سال ۲۰۱۱ اومد و سونی هزینه ساختش رو داد و با اینکه ژاپنی ها و حتی رئیس کمپانی سونی به این بازی انتقاد کردن بخاطر سخت بودن و کلا مکانیک بازی اما از میازاکی پشتیبانی کردن به عنوان یه ای پی برای سبد پلی استیشن سه ولی بعد انتشار بازی در غرب ترکوند سونی سه تا بازی انحصاری قراردادشو بسته بود با فرام سافتور یکیش دیمن سولز بود دومی بلاد بورن شد سومی هنوز ساخته نشده (البته شایعه شده بود یا سکیرو یا دارک سولز به عنوان سگانه قرار بود واسه سخت افزار پلی فور ساخته بشه)همه اینا با بودجه و اعتماد سونی بود زمانی که هیچکس سولز نمیشناخت و امکان نداشت رو همچین سبکی که گیم پلی چالشی گرافیک هنری و نوع روایت داستان و باس های بازی عجیب هست سرمایه گذاری کنه یجورایی میتونیم بگیم پشتیبانی و اعتماد سونی باعث شد امروز سبک سولزی باشه تا سال ۲۰۱۵ بلاد بورن بیاد هم بازم رو این سبک کسی قمار نمیکرد سکیرو و الدن رینگ نتیجه این اعتماد و هنر استعداد میازاکی بود مثل کوجیما که خونش پلی استیشن بود متال گیر رو روی اولین کنسول سونی با سرمایه سونی ساخت اونم یک قمار بود ولی امروز کوجیما صاحب سبک و نابغه هست مثل میازاکی

      RoyalknightMatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)کفتر گیمینگMax22MotinAmscبدون‍ تعصب
  • Vergil گفت:

    فقط و فقط امیدوارم اگه این خرید انجام شد سونی fromsoft رو تو برنامه های عجیبش در مورد فروش بازیا و تصمیم در مورد ایندشون نکنه.اون دیدگاهی که horizon رو بخاطر فروش بیشتر چهره کمپانی و system seller نسل بعدی میدونه بیش از اندازه ترسناکه و امیدوارم یه فکری براش بکنن

    HUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Spider-Manاپوزیسیون گیمفاMotinبدون‍ تعصبMax22Royalknight
  • “از سوی دیگر، سونی شرکت مادر مجله Dengeki PlayStation خواهد شد که یکی از جنبه‌های عجیب این معامله به شمار می‌رود”
    میشه این بخش بیشتر توضیح بدین؟

    RoyalknightHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Spider-ManMax22Motin💲Zander💲بدون‍ تعصب
  • Mahdi Sam گفت:

    در نهایت اگه سونی فرام سافت رو بخره امید کمی به آینده این استدیو هست، سونی بازی هاردکور نمی سازه، معدود استدیوهاش که هاردکور می ساخت هم بازیاشون سینمایی شده الان (بله اشاره مستقیم به سانتامونیکا و گوریلا گیمز) الان تنها استدیوی سونی که همچنان هاردکور می سازه پولی فونی هست که اونم بازیش رو تا خرخره پر از خرید های درون برنامه ای کرده

    💲Zander💲RoyalknightMatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Reyam- (سونی جهان خوار)Amscاپوزیسیون گیمفاTomامیر فتحیMax22
    • ALIREZA0111 گفت:

      سانتامونیکا هیچ وقت بازی هاردکور نمیساخت
      حداقل منی که کلی خاطره با GOW دارم چنین چیزی یادم نمیاد
      گاد اف وار از اولین شماره سینماتیک بود و پر از کات سین
      تنها چیزی که گاد های قدیمی برتری میده وجود کمبو های بیشتره (فقط تعداد کمی) که به لطف دکمه های مربع و مثلث بوده ، همونم خیلی پایین تر از DMC بود
      اگه هک اند اسلشی هاردکور بوده باشه فقط DMC بود اونم صرفا بخاطر مبارزات پیچیده تر نه چیز دیگه ای (در حالی که مفهوم هک اند اسلش کاملا با هاردکور متضاده، بازی های هک اند اسلش اصلا هاردکور نیستن)
      نمیدونم کجای سه گانه هاردکور بوده که الان نیست
      یه نکته ای که شاید خیلی ها یادشون باشه، در مبارزات سه گانه گاد هیچکس پری یا داج نمیداد و تمرکز فقط رو حمله بود که نشون میده مبارزات چه قدر ساده تر بوده
      در حالی که نسخه های جدید خیلی تاکتیکی تر شده ، به پری و داج خیلی اهمیت میده

      لطفا نگید سه گانه سینمایی نبود، از اولین نسخه جزو بازی های سینماتیک محسوب میشه در حدی که صحنه های حماسی رو بخوای با گرافیک نسل نهمی ببینی حداقل دو برابر رگناروک بودجه و نیرو میخواد

      اگه سونی هاردکور نمیسازه پس NIOH و لست ۲ (نسبت به اثار قبلی ناتی داگ)، بلاد بورن، ریمیک شادو کلوسوس، ریترنال ، رایز اف رونین و دیمن سولز ریمیک اینا چی هستن پس؟
      کدوم کنسول یا پلتفرم اندازه سونی اثار هاردکور ساخت ؟ نینتندو؟
      کدوم پلتفرم اندازه سونی انحصاری های هاردکور داره ؟
      چرا فکر میکنید باید اثار هاردکور ساخت در حالی که فروش پایینی دارن؟
      اینطور نگید

      بدون‍ تعصبRoyalknightMax22
  • Amir گفت:

    منطقیه اما به یه شرط که بازی‌هاش رو انحصاری نکنه؟
    حالا بگید چطوری و چرا
    ببنید دوستان وقتی مایکروسافت اکتیویژن بلیزارد رو خرید همه فکر میکردن بازی هایی مثل کالاف دیوتی قراره انحصاری بشه اما دیدید که به دلایل و مختلف منطقی اتفاق نیفتاد که اصلی ترین دلایلش کالاف دیوتی بود چون کالاف به شدت طرفدار زیادی و ممکن بود با انحصاری کردنش به ضرر بیوفته
    حالا اگه Kadokawa توسط سونی خریداری کنن و بازی هارو انحصاری کنن کار ریسکی هستش
    چون سبک سولزلایک (به خصوص سولزلایک های فرامسافتور) توی pc نسبت به پلی استیشن و ایکس باکس و پلیر بیشتر و طرفدارهای زیادی داره و انحصاری کردنش مخصوصا بازی های فرامسافتور خیلی کار ریسکیه و اگه بخوان Kadokawa رو بخرن بهتره بازی فرامسافتور انحصاری نشه

    💲Zander💲RoyalknightHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Motin
  • اگه این سوالو دارید از فن بوی ایکس باکس میپرسید که مطمئنا جواب طرف ، خیر هست😄

    RoyalknightMax22MatoriasHUNTER(آریا و حاج کریتوس سابق)Tom
آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟ - گیمفا