فروش PS5 به ۶۵ میلیون واحد رسید؛ سونی میگوید منتظر ترکیبی از بازیهای سرویس محور و تکنفره باشید
طبق گزارش مالی منتشر شده از بخش پلی استیشن شرکت سونی، آنها درآمد عملیاتی خوبی را به لطف فروش بازیهای ترد-پارتی و سرویس پلی استیشن پلاس بدست آوردهاند و قصد دارند در سالهای پیشرو، ترکیبی از آثار تکنفره و سرویس محور را منتشر کنند.
سونی گزارش میدهد که طی سه ماهۀ منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴، عملکرد بخش «بازی و سرویسهای شبکه» ۱۲ درصد نسبت به بازۀ مشابه در سال گذشته افزایش یافته و حدود ۷ میلیارد دلار بوده است. سونی از «بازیهای ورزشی جدید» و «نقشآفرینی اکشن از چین» به عنوان آثاری که درآمد زیادی را برایشان به ارمغان آوردهاند اشاره میکند که مشخصاً منظور آنها EA Sports FC 24 و Black Myth: Wukong است.
درآمد عملیاتی حدود ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که افزایشی ۱۸۴ درصدی را نشان میدهد و یک رکورد برای این قسمت از گزارش مالی سالانه در سهماهۀ دوم به شمار میرود.
طی سهماهۀ منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴، شرکت سونی ۳.۸ کنسول PS5 به بازار ارسال کرده که ۲۹ درصد کمتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته است. حالا فروش کلی PS5 به ۶۵.۵ میلیون دستگاه میرسد. PS4 در بازۀ مشابه ۶۷.۵ میلیون واحد فروخته بود.
کاربران فعال روی تمامی پلتفرمهای سونی ۸ درصد نسبت به بازۀ مشابه در سال گذشته افزایش یافته و برای هشتمین ماه متوالی این رشد رخ داده. مدت زمان بازی کردن مخاطبین نیز ۱۴ درصد نسبت به سهماهۀ مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کرده است.
سونی در مورد کسبوکار استودیوهای پلی استیشن نیز نظر داد. این شرکت اشاره کرد که ۲۰۲۴ از نظر جاهطلبیهای مبتنی بر آثار سرویس محور، سالی ضد و نقیض بوده است. در حالی که Helldivers 2 موفق عمل کرد، لغو شدن The Last of Us Online و شکست مطلق Concord مشکلات جدی در مسیر عملی کردن جاهطلبیها محسوب میشوند.
سونی همچنین اعلام کرد که از عملکرد فوقالعادۀ Helldivers و شکست Concord درس گرفته و قصد دارد در میانمدت، روی ترکیبی از آثار تکنفره و سرویسمحور تمرکز کند.
فروش بازیها روی PS4 و PS5 بیش از ۱۰.۱ میلیون نسخه نسبت به بازۀ مشابه در سال گذشته افزایش یافته که در مجموع به ۷۷.۷ میلیون واحد میرسد. ۷۰ درصد بازیهای فروش رفته دیجیتالی بوده که ۳ درصد بیشتر از سال قبل است. انحصاری بزرگ پلی استیشن در این سه ماهه Astro Bot بود که ۱.۵ میلیون نسخه فروخته است.
سرکان توتو، تحلیلگر مشهور صنعت بازی در توکیو، پیرامون گزارش مالی جدید سونی گفت:
به نظر من، آمار و ارقام پلی استیشن بسیار مستحکم و خوب به نظر میرسند. آنها قبلاً گفته بودند که از حیث آثار فرست پارتی، سال بی سر و صدایی را خواهیم داشت، اما با این حال توانستند فروش بازیها را نسبت به سهماهۀ مشابه در سال گذشته افزایش دهند.
اما کاهش فروش PS5 نگرانکننده است که البته یک واکنش به افزایش قیمتها در بازارهای مختلف به حساب میآید. شخصاً کمی از فروش Astro Bot نیز ناامید شدهام و به نظرم سونی میتوانست قبل از عرضه بیشتر روی بازاریابی آن کار کند.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
نظرات
“قصد دارند در سالهای پیشرو، ترکیبی از آثار تکنفره و سرویس محور را منتشر کنند.”
امیدوارم این موضوع بیشتر به سمت بازی های تک نفره سوق داده بشه و مثل امسال نباشه
گفتن که از ۲۰۲۵ به بعد هر سال چندین بازی AAA تک نفره عرضه می کنن
خداروشکر
حداقل یه دو سه سال از این نسل بهره کافی رو ببریم
(۷۵٪ ترافیک اواخر نسل هشت رو هم داشته باشه من راضیم)
خوبه اما اولویت اول باید با بازی های تکنفره باشه
طبق گفته مدیرعامل سونی توتوکی از سال ۲۰۲۵ به بعد، هرسال شاهد چندین عناوین AAA تک نفره از پلی استیشن خواهیم بود!😍
تا الان هر چی بوده با ماشین برقی جلو رفتن، مثل اینکه قراره موتور بنزینی هم بزنن تنگش چه شود👌! امیدوارم شاهد نیمه دوم فوق العاده پر باری باشیم واسه این نسل😍😍
“تا الان هر چی بوده با ماشین برقی جلو رفتن، مثل اینکه قراره موتور بنزینی هم بزنن تنگش چه شود”
بعد خوندن این جمله خودم ریختم پشمام موند
به حساب خودم اینجوری تحلیل کردم خوب یا بدش رو شما ببخشید😜😂😘
خوبه این عقب موندن فروش پلی فایو بخاطر کرونا بود و کمبود قطعات کلی چالش داشتیم از شروع نسل نه بی سابقه بود کرونا خیلی شرکتها رو با مشکل روبرو کرد بازم ببینید چقدر فاصله با اینهمه کمبود مشکل از پنج سال اول پلی فور کمتر بوده انتظار میرفت با این مشکلات زیر پنجاه میلیون دستگاه تو پنج سال بفروشن ولی خوب اسپایدر من دو گاد اف وار رگنوراک هورایزن اینا نقش ناجی رو واسه پلی استیشن از نظر فروش کنسول داشتن همه فکر میکردن با اومدن بازی ها رو پی سی پلی فایو کسی نمیخره اونم با اینهمه خرابی ها سری اول ولی این تفاوت قیمت نسبت به پی سی و اقتصادی بودن پانصد دلار که نمیشه باهاش پی سی جمع کرد و از اونور فاصله دو ساله عرضه بازی ها رو پی سی استراتژی جواب دهی بود که ماکروسافت اگه میخواست میتونست اینکارو کنه ولی خوب خریدهابزرگ و کلاود و موبایل گیمینگ و تمرکز جذب مشترک گیم پس استراتژی ردموندی ها بود ژاپنی ها بیشتر ترکیبی کار میکنن و به نظرم خوبه که بازار سنتی به عنوان یک اصل در نظر میگیرن و فروش سرویس و…رو نیم نگاهی بهش دارن که اماده باشه رو موبایل و پی سی و ساخت اثار لایو سرویس هم سرمایه گذاری کردن برای رشد سود در کنار اثار تک نفره با طرفداران وفادار فروش لوازم جانبی هم مثل پلی استیشن دستی که بازی هارو به صورت بومی اجرا میکنه هم واقعا شوکه کرد خود سونی رو در کنارش فروش کنترلر و هدست های پلی استیشن در کنار نجات وی ار دو با کم کردن دویست دلار قیمت کمتر تقریبا ریزتراکنش سخت افزاری به صورت با ثبات برای سونی همچمنان ادامه دار ولی حرکت گرون کردن پلاس و پایین نگه داشتن کیفیتش نابخشودنی هست و فقط رشد سهام و درامد سهامدارها هست و خریدار پشم حساب میکنه خوب طرفدارای پلی استیشن زیاد هستن و زیادی وفادار هستن متاسفانه و باعث شده مدیران بخش غربی پلی استیشن علنا با پلاس کلاه بزارن سر مشترک نمیگم مثل گیم پس ولی دستکم مثل زمان شروعش باشه یا بابا دیگه انقدر اشغال نریزه جای بازی های ماه یه زمان میگفتیم طبق سطح دسترسی کیفیت فرق داره و اکسترا چشم سرویس الان همون اکسترا رو هم کردن سطح پایین این موردی که باید بخاطرش سونی دادگاهی بشه با توجه به حقوق مصرف کننده که در امریکا و اتحادیه اروپا قوانین سختی داره
به نظرم فروش سخت افزار واقعا تحسین برانگیزه. اولا که تا دو سال اول مشکل کرونا و قطعات بود و رقیب این نسل کمی قویتر از نسل قبلیش شده و با اینکه کنسول های دستی رقیب مستقیم کنسول های سنتی نیستند ولی غیرمستقیم تاثیر روی فروشش میذارن. این رو هم باید در نظر گرفت که سال دیگه تردپارتی های خیلی بزرگی مثل بوردرلندز و جی تی ای رو داریم و به خصوص جی تی ای خیلی میتونه روی فروش کنسول ها تاثیر بذاره.
“حالا فروش کلی PS5 به ۶۵.۵ میلیون دستگاه میرسد. PS4 در بازۀ مشابه ۶۷.۵ میلیون واحد فروخته بود.”
نکتهش اینه که PS4 با وجود PS4 Pro به این عدد رسیده بوده ولی PS5 بدون PS5 Pro