طراح سابق بتسدا از چالشهای ساخت نسخه پلی استیشن ۳ بازی Skyrim میگوید
در طی سالیان گذشته، داستانها و تجربیات بسیاری از توسعهدهندگانی که روی عناوین پلی استیشن ۳ کار کردهاند، منتشر شده که نشاندهنده چالشهایی است که به دلیل محدودیتهای حافظه و معماری پیچیده این کنسول با آن مواجه بودند. بروس نسمیت(Bruce Nesmith)، طراح سابق بتسدا (Bethesda Game Studios) که در سال ۲۰۲۱ این شرکت را ترک کرد، بهتازگی جزئیاتی از تجربه خود در طی توسعه Skyrim روی این کنسول بیان کرده است.
نسمیت این صحبتها را در گفتوگویی با VideoGamer داشته و فرایند توسعه بازی روی پلی استیشن ۳ را «واقعاً دشوار» توصیف کرده و دلیل آن را معماری حافظه کنسول میداند. او گفت:
پلی استیشن ۳ [در مقایسه با] ایکس باکس ۳۶۰ در معماری حافظه تفاوت داشت. به این صورت که ۵۰ درصد حافظه برای منطق بازی و ۵۰ درصد دیگر برای گرافیک اختصاص داده شده بود و این محدودیت سختی بود که نمیتوانستیم از آن عبور کنیم. در حالی که ایکس باکس ۳۶۰ یک بلوک حافظه واحد داشت و تقسیمبندی آن به عهده خودمان بود.
این یک چالش واقعی بود و اجرای بازی روی ایکس باکس ۳۶۰ بسیار روانتر از پلی استیشن ۳ بود. به یاد دارم که برنامهنویسان ما تلاش بینهایتی کردند تا بازی روی پلی استیشن ۳ اجرا شود. تلاش سختی بود و برای تمام افرادی که در این تیم زحمت کشیدند احترام قائلم، چرا که کار طاقتفرسا و خستهکنندهای بود و برای تحقق آن ساعتهای طولانی کار کردند.
نسخه پلی استیشن ۳ بازی Skyrim در زمان خود به دلیل مشکلات فنی با انتقادهای زیادی روبرو شد، موضوعی که نسمیت نیز به آن اشاره میکند. اما او اضافه کرد که بهروزرسانیهای پس از عرضه باعث بهبود شرایط بازی روی این کنسول شد، هرچند که نسخه ایکس باکس ۳۶۰ در نسل هفتم همچنان بهترین گزینه برای تجربه بازی روی کنسولها بود. او اذعان داشت:
تجربه بازی روی پلی استیشن ۳ به اندازه ایکس باکس ۳۶۰ پولیش خورده و بینقص نبود. اما تا زمان عرضه بستههای الحاقی، بهبودهای قابل توجهی در وضعیت بازی انجام داده بودیم و در آن زمان تجربه بدی روی پلی استیشن ۳ نبود. با این حال، همچنان معتقدم که بازی روی ایکس باکس ۳۶۰ تجربه بهتری ارائه میداد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
نظرات
اینطور که ایشون میگه وضعیت زمان عرصه نسخه پلی استیشن ۳ اسکایریم مثل وضعیت زمان عرصه نسخه پلی استیشن ۴ سایبرپانک بوده ؛
کسی نسخه PS3 رو تجربه کرده که توصیف کنه که آیا این نسخه تا این حد فاجعه بوده ؟!
ولی فروش زمان لانچش درسته کمتر از نسخه ۳۶۰ بوده ولی با این حال طبق داده هایی که وجود داره خیلی نزدیک به فروش نسخه ۳۶۰ بوده !
ببخشید برای ریپ
این نشون میده بتسدا مثل کونامی نیس که سر یکم کار بیشتر پول بگیره شاهاکارشو انحصاری کنه
نه در اون حد نبود ولی خیلی بدتر از نسخه های دیگه لانچ میشد
فقط اسکایریم هم نه. نیووگاس یه تنظیم داشت، وقتی prologue تمام میشد، چک میکرد ببینه روی Ps3 داره اجرا میشه یا نه، اگه روی PS3 بود تنظیمات رو کلی ضعیف تر میکرد که با کمبود مموری مواجه نشه
یکی از دلایلش فیزیک داشتن تمامی ایتم ها توی گیمای بتسدا و AI دنیاهاشه. جوری که دنیا حتی در نبود پلیر به زندگی ادامه میده
دائم فریز میشد یا کلا بازی قفل میشد هنگ می کرد اون زمانا از فریم ریت چیزی نمی دونستم ولی احتمالا فریم ریت داغون بوده.
بالاخره هر دورهای از کنسول ها ، توسعه دهنده ها با کنسول ها و معماریشون چالش هایی داشتن…
نخسه ps3 اصلا قابل بازی نبود دائم فریز میشد و کلا هنگ می کرد.
پردازنده ی ps3 پردازنده ی به شدت قوی بود خیلی خیلی قوی ،ولی بهینهسازی هم براش خیلی خیلی سخت بود به خاطر همین شاید اونطوری که باید از پتانسیل سخت افزاریش ، نسبت به Xbox 360 استفاده نشد
جدا از اینا ،
یه بنده خدایی هنوز سیو بازی رو تو ps3 داشت بعد نگو با فارسی ساز بازی می کرده ، بعد زده فایل فارسی سازشو اشتباهی پاک کرده. خیلی دلم براش سوخت ، رفتم از یکی از بچه های گیمفا لینک دانلودشو براش گرفتم
ولی چون فارسی ساز از دسترس خارج شده بود خطا داد
خلاصه اعصاب منم بهم ریخت 😅
دقیقا برای همینه که سونی تو نسل هشتم معماری پلی چهار رو شبیه به pc طراحی کرد
به خوبی یادمه روی ps3 فریم ریت این بازی بین ۱۵ تا ۲۰ بود و بالاتر نمیرفت
Skyrim یکی از شاهکارهای تاریخ صنعت گیم سازی 🥇🎖️ جز شاهکارهایی چون Red Dead 2 و Witcher 3 و GTA 5 و God Ragnarok گیم های جهان باز
این همه تلاش کردن برای ساختن نسخه PS3 اما تا جایی که میدونم فروش خیلی کمتری نسبت به نسخه PC و X360 داشت و بنظرم بهتر بود کلا برای PS3 نمیدادن و صبر میکردن برای عرضه PS4
کرش، افت فریم های زیاد، لگ و استاترهای شدید و مشکلات سیو بخشی از مشکلات نسخه PS3 بودن
حتی با نصب اخرین اپدیتها هم فکر میکنم به وضعیت مطلوبی نرسیده
منی ک رو پلی۳ ۲۰ فریم این گیم و پلی میدم
ولی از حق نگذریم پلی استیشن ۳ آخرای نسل خود واقعیش رو نشون داد و ایکس باکس رو از رده خارج کرد
فقط دوستان هم سن من که اوایل دهه ۷۰ هستن و با سونی بزرگ شدن متوجه حرفم میشن،ما با سونی ذوق کردیم بزرگ شدیم و داریم پیر میشیم و همچنان این ذوق در سن ۳۳ سالگی درونمون شعله وره
یادمه با دوستم رفتیم کلوپ خدای جنگ واسه اولین بار که اومده بود بازی کردیم این قدر واسمون جذاب بود و یک دنیا حسرت که چرا پی اس تری نداریم ،چون هم قیمت بالا بود هم قیمت دیسک هاش،
حالا این آقا میگه اسکریم رو ایکس باکس روان تر بود نمی دونم چون پلی ندادم
به هر حال زنده باد sony
یادش بخیر ۱۱.۱۱.۱۱ روزی که این بازی عرضه شد دقیقا ۱۳ سال پیش بودش. اصن باورم نمیشه انقد زود گذشت
وقتی سن