سازنده سابق راکستار: GTA San Andreas به دلیل حافظه فشرده PS2 در ابتدا سه نقشه مجزا داشت
GTA San Andreas، یکی از بزرگترین عناوین صنعت بازی و شرکت Rockstar Games، دو دهه پیش و در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۰۴ منتشر شد. توسعهدهنده با سابقه شرکت اخیراً به مناسب سالگرد ۲۰ سالگی بازی، تصمیم گرفته تا نکات مهمی را از روند توسعه این عنوان جهان باز به اشتراک بگذارد.
اوبه ورمی (Obbe Vermeij)، که برای سالها مدیر فنی استودیو بود، اخیراً در رسانههای اجتماعی اشاره کرد که برنامه ساخت جهان San Andreas در ابتدا بسیار متفاوت بود.
اوبه ورمی در این باره گفت:
۲۰ سال پیش، ما Grand Theft Auto: San Andreas را منتشر کردیم.
طرح اولیه این بود که سه شهر بازی روی نقشههای جداگانه قرار بگیرند و پلیرها با استفاده از قطار و هواپیما بین شهرها جا به جا شوند. (GTA 1 و ۲ همچنین دارای سه شهر در نقشههای جداگانه بودند)
PS2 حافظه محدودی داشت و به همین دلیل، دورنمای شهرهای دیگر نباید بارگذاری میشد. همچنین سه نقشه مجزا کمک میکرد تا هر شهر راحتتر پلیس، آمبولانس، ماشینهای آتشنشانی یا حتی نوع آب و هوای منحصر به فرد خود را داشته باشد.
همچنین مهار کردن پلیر تا زمان رسیدن به شهر بعدی آسانتر میشد و جابهجایی بیش شهرها، سازماندهی مدلها روی DVD را برای پخش تسهیل میکرد.
درست قبل از این که هنرمندان کار خود را روی سه نقشه مجزا شروع کنند، طی یک جلسه نهایی در Rockstar North نظر خود را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم که یک نقشه واحد و بزرگ داشته باشیم.
با وجود این، پیکاپهای مخصوص هر شهر، ماشینهای پلیس مختلف و آب و هوای منحصر به فرد هنوز هم گنجانده شده بودند.
تولدت مبارک سن آندریاس. در نهایت عالی شدی.
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- رسمی: سونی تایید کرد که قصد دارد شرکت مادر FromSoftware را خریداری کند
نظرات
تولدت مبارک بازی خاطره انگیز!
قطع به یقین، سن اندریس و نسخه V به عنوان معروف ترین نسخه های سری محبوبیت بالایی دارن. نکته عجیب اینه که چرا خیلی از مینی گیم هایی که در شاهکار سن اندریس حضور داشتن توی نسخه پنجم خبری ازشون نبود؟ مینی گیم های امدادی و دزدی و یا حتی وسایلی مثل دسته گل و بیل و اینا کجا بودن؟ به احتمال خیلی زیاد دیگه هیچ بازی در فرنچایز GTA نمیتونه جای سن اندریس رو بگیره و برای همیشه توی قلب هممون به عنوان یک اثر یکتا که بهترین نسخه سری هم هست باقی میمونه.
درود. بدون ذکر دلیل دو مورد رو بیان میکنم.
۱_ GTA SA شاهکار نیست.
۲_ GTA SA بهترین سری نیست.
پینوشت: دلیل ذکر نکردن دلیل اینه که تجربه بهم ثابت کرده خیلیا چون با GTA SA خاطره دارن، روش تعصب شدیدی دارن و بحث کردن درباره این موضوع صرفاً وقت من و شما رو با نوشتن و خواندن متون بالا بلند تلف میکنه. بحثی که سرانجامی نداره همون بهتر که شروع نشه.
درود متقابل.
به شخصه عاشق اینم که بقیه محتوای مورد علاقه من رو به چالش بکشن و ذهن بازی دارم و هیچ باز برای من قداست نداره و تعصبی هم ندارم. بارها این کار رو توی سایت انجام دادم و خب طبق انتظار، دیسلایک بارون شدم! به هرحال این هم نظر شماست و من هم بهش احترام میذارم.
بنده زیاد کامنت نمیذارم، ولی اغلب کامنتهارو میخونم، بسیار با نظرات شما حال میکنم و به راستی شما یکی از کاربران مورد علاقهام هستید.
ممنونم از محبت دوست من نظر لطف شماست. امیدوارم شما هم در بخش نظرات مشارکت بیشتری داشته باشی.
خیلی هم عالی . پس به پای هم پیر بشید 😂
نه دیگه، نشد. اینکه شما بیای بگی فلان بازی( تازه اونم بازی بزرگی مثل سن آندریاس) شاهکار نیست و براشم هیچ دلیلی توضیح ندی با این منطق که طرفدارای تعصبی قبول نمیکنن! اینکه نشد. شاهکار نیست؟ اوکی ولی به چه دلیل؟ درضمن اگه بحث نوستالژی باشه که خیلی بازیای دیگم هستن که مثل سن آندریاس قدیمی هستن ولی امروزه کسی زیاد دربارشون حرف نمیزنه. وقتی gta san andreas بعد اینهمه سال همچنان محبوبه حتما یه بازی شاهکار بوده
درود. هم توی واقعیت و هم در فضای مجازی این موضوع که GTA SA اورریتده رو مطرح کردم و متعصبانه مورد انتقاد قرار گرفتم، لزومی نمیبینم که بخوام یک متن بالا بلند بنویسم تا چند نفر توجیه کنم. چون حال و حوصلش رو ندارم، بارها هم این صحبتهارو در گروههای همین گیمفا بیان کردم. میدونی مرد، صرفاً گفتم “دو مورد رو بیان میکنم”، با توجه به اینکه اینجا بخش نظرات هست نه بخش فکتها و حقایق، مشخصه که نظر شخصیم رو گفتم و دلایل قانعکنندهای رو حداقل برای خودم دارم. ممکنه این دلایل شمارو توجیه کنه، شایدم نکنه، اما به موازات، اینکه GTA SA بعد این همه سال هنوز محبوبه هم نمیتونه من رو توجیه کنه که این اثر شاهکاره.
به هر حال، به طور خیلیی خلاصه سعی میکنم توضیح بدم. GTA SA به دلیل داستان متشنج با پیچش غیر منطقی، افت ماموریتها و فعالیتها در بخش میانی بازی، برخی مشکلات در گیم پلی مثل گاها طی کردن مسافتهای بسیار طولانی و خسته کننده یا فعالیتهای که تاثیر آنچنانی در گیمپلی نمیذارن و جنبه پر کردن نقشه رو دارن، و همچنین، به طور ویژه برای اکثر ایرانیها که نسخه دوبله فارسی رو بازی کردن، دوبله فارسیش یک نکته منفی بزرگه که کل فضاسازی و حال و هوای بازی رو نابود کرده، به علاوه اینکه خود دوبله بسیار بی کیفیته.
احتمال زیاد خیلی از این دلایل برای شما و طرفداران قانعکننده نباشن، اما این نظر منه و پاش ایستادم.
عذر خواهی می کنم اگر با این طومار سرتون رو درد آوردم.
پینوشت: خودم خیلی با GTA SA حال کردم.
پینوشت۲: به نظرم بهترین سری GTA IV هست.
همین الان هم متن بلند بالاست و دلایل اصلا منطقی نیستن،
ضمنا دوبله سن آندریاس نسبت زمان خودش که با بودجه شخصی انجام شده از قابل قبول بالاتره،
سن آندریاس چه از لحاظ داستانی چه از لحاظ گرافیکی و فیزیک دنیا از بازیهای دوره خودش جلوتر بود، به جز IV که فیزیک فوقالعاده داره حتی V هم فیزیک جالبی نداره ،مینی گیم های متعدد و سرگرم کننده ، سیستم عضلانی -چاق شدن کاراکتر ، والا دیگه بازی باید چی داشته باشه بهش بگی شاهکار ؟ توجه کن بازی مال ۲۰۰۴ عه
اگر حوصله ات نمیشه دلایلت رو توضیح بدید توی یک کلمه بازی که تو ۲۰۰۴ عرضه شده باشه و از سن آندریاس بهتر باشه رو بگو!
با نظرت کاملا مخالفم رفیق. ولی بهش احترام میزارم
دوبله رو نمیشه نکته منفی گذاشت چون حالت فنمید داره با این حال نظر شماست و باید احترام گذاشت
نظرتون محترمه، ولی هنوزم سن آندرس کلی ویژگی های خیلی عالی و خوب داره که توی هیچ کدوم از نسخه های جی تی ای پیدا نمیشن. نمیخوام مثال بزنم چون تعدادشون زیاده. در کل من با جی تی ای سن آندرس خاطره ی خاصی ندارم و برای من نسخه سوم نوستالژی تره ولی بازم میگم سن آندرس بهترین جی تی ای تاریخه
هرکی نظر خودشو داره و نظرش هم تا جای که خط قرمز ها و چارچوب های دیگران رو رد نکنه محترمه اما یه نکته…
زمانی شما میتونی بیایی بگی gta sa بد بوده که همون اوایل دهه ۸۰ بازیش کرده بوده باشی! نه اینکه همزمان با عرضه این بازی متولد شده باشی! سوتفاهم نشه منظور اینه که شما باید برهه قبل عرضه gta sa دیده بوده باشی تا بدونی همچین پکیج کاملی برای اون زمان یعنی چی!
اینکه شخصی بیاد الان سایبرپانک بازی کنه بعد به Deus Ex 2000 هیت بده اصلا و ابدا منطقی نیست…
جی تی ای ها به این معروفن که توش آزادی هر گوهی خواستی بخوری و از این لحاظ آزاد ترینشون سن اندرسه از طرفه دیگه جی تی ای آی وی -وی- وایس سیتی مراحلشون راحته و چندان چالشی نیست برای مثال اون مرحله جی تی ای آی وی که به بانک حمله می کنیم یکی از سنگین ترین فایت ها بود ولی من به شخصه بار اول رفتم در حالی که تو سن آندرس مثلا مرحله هایی مثل تعقیب قطار با موتور یا گواهینامه ی خلبانی یا اون قسمت که هلیکوپتر کنترلی رو تو یه مکان بازی باید کنترل کنیم خیلی سخته و هر کدومو چند بار طول کشید
اینم اضافه کنم که واقعا تموم کردن جی تی ای سن آندرس بدون چیت خیلی سخته و این نشون میده که سطح دشواریش بالاس در حالی که خودم جی تی ای آی وی رو بدون چیت تموم کردم
اینم اضافه کنم که واقعا تموم کردن جی تی ای سن آندرس بدون چیت خیلی سخته و این نشون میده که سطح دشواریش بالاس در حالی که خودم جی تی ای آی وی رو بدون چیت تموم کردمج
چقدر گیم اون زمان سر این محدودیتا به مشکل خوردا
شاهکار صنعت ویدئو گیم
امیدوارم تو ۳۰ سالگی این بازی یه ریمیک تر و تمیز از این بازی منتشر کنن که فارغ از همین محدودیت های سختافزاری یا هر گونه بهونه دیگری باشه یعنی انگار به دید یه بازی جدید بهش نگاه بشه ؛ نه این که یه عده ای بیان بگن اون حس نوستالژی رو نداره !
جالبه.
That’s why he’s the GOAT.. the GOAT..
بیست سال!! چه زود گذشت. یکی از بزرگترین، خاطره انگیز ترین و بیاد موندنی ترین بازیای تاریخ. واقعا زمان خودش مثل یه پدیده بود برا صنعت گیم. هنوزم در عجبم که چطور اوایل دهه دوهزار تونستن یه همچین بازی عظیمی با این جزئیات و گیمپلی گستره بسازن. ریمیک سن آندریاسو حتی بیشتر از gta 6 براش خوشحال میشم واقعا دوس دارم یروزی ریمیکش کنن. البته یه ریمیک درست حسابی و واقعا درخور اسم این بازی
یچیز دیگه هم که به شخصه برام خیلی جالبه اینه که هیچ کسی رو تا حالا ندیدم با این بازی حال نکرده باشه. همیشه حتی بزرگ ترین بازیای دنیا هم هستن یه عده ای که باهاشون حال نکنن و طرفدارشون نباشن حالا به هر دلیلی. ولی سن آندریاس رو تا حالا هر کی تو زندگیم دیدم ازش تعریف کرده. جادوی راکستار بود این بازی
شاهکاری که شاید دیگه تکرار نشه
ولی خیلی خوب میشه اگه ریمیک بشه
بجای پلیر نوشتین پیلر
….
داریم پیر میشیم
لامصب بیست ساااااال 🥲
GTA San Andrias و RDR2 بهترین بازی های تاریخ هستن ردد۲ اول و GTA SAN دوم
یچیزی فراتر از گیمن فقط کسایی ک ۱۰۰ درصد کردن هر کدومو میفهمن ❤️
هم با حرفت موافقم هم مخالف ، بازی های فوقالعاده ای بودن و تا سال ها بهترین بازی تاریخ ولی خب میدونی هیچ جایگاهی ابدی نیست ،
آره خب
ولی تا الان بهترینای تاریخن
شاید GTAVI یا RDR3 رو دست این شاهکارام بزنن!
نه
از زیبایی هایی گه San Andreas بهمون تقدیم کرد هر چی بگیم کم گفتیم
شاهکار دنیای ویدیو گیم که از زمان خودش جلوتر بود
اینقدر فعالیت های جانبی تو این بازی بود که تو نسخه های بعدی این بازی هم نتونستن همانندش رو تکرار کنن
باشگاهش فوق العاده بود
کاش توی GTA VI هم چنین چیزی باشه
(البته بعیده)
بهترین اثر هنری خلق شده در تاریخ
ترکیب کد تقلب
رمز اشوب در شهر
رمز مردم با اسلحه
رمز ترافیک
رمز چراغ قرمز
و رمز مردم به ما حمله کن
و با اختلاف یه رمزی که فوق العاده بود رمز ماشین ما با برخورد به ماشین های دیگر منفجر میشن
بازی اشوبببب بود
بدون شک بهترین بازی تاریخ و بهترین اثر هنری تاریخ
(PS2 حافظه محدودی داشت و به همین دلیل، دورنمای شهرهای دیگر نباید بارگذاری میشد)
اگه اشتباه نکنم اوایل دهه ۲۰۰۰, فرآیند استاندارد سازی روی DVD ها صورت نگرفته بود( مثلاً DVD 5 که رایجترین استاندارد هست حدود ۴.۷ گیگ حافظه داره) البته ( منظورم از استاندارد فرمت نیست).
اوایل استاندارد های اولیه حدود ۱ تا ۲ گیگ حافظه داشت که واسه GTA sa کافی نبود. واسه gta3 و GTA vc جوابگو بود. همینطور محدودیت های جدی تری مثل رم و حافظه کم کارت گرافیک باعث شد که بهینه سازی جالبی برعکس پورت های دیگه صورت بگیره. همچنین چون ps2 از هیچ API رایجی پشتیبانی نمیکرد باعث شد که اتمسفر بازی متفاوت تر و دلنشین تر بشه.
(درست قبل از این که هنرمندان کار خود را روی سه نقشه مجزا شروع کنند، طی یک جلسه نهایی در Rockstar North نظر خود را تغییر دادیم و تصمیم گرفتیم که یک نقشه واحد و بزرگ داشته باشیم.)
فکر کنم تا اون موقع DVD 5 اومده بود خیلی شانس آوردن!!
(با وجود این، پیکاپهای مخصوص هر شهر، ماشینهای پلیس مختلف و آب و هوای منحصر به فرد هنوز هم گنجانده شده بودند)
این موضوع با سرعت خواندن DVD player یجورایی مربوطه.
یک بازی فوقالعاده که واقعا از زمان خودش جلوتر بود
Ah shit. Here we go again
دیالوگی که همه باهاش آشنا هستن فارق از اینکه اهل کدوم کشورن یا چند سالشونه
بازیای که به معنای واقعی کلمه، زندگی دوم همه کسایی بود که بازیش میکردن. همه ی ما، واقعا تو این بازی زندگی کردیم.
یه نکته رو هم باید به حامیان ووک و DEI گفت. بازی اگه با عشق ساخته شده باشه، اجبار و زور تو بازی نباشه و کاراکتر ها واقعا بر اساس داستان و همچنین منطق خلق شده باشن، هیچکس بهشون گیر نمیده و ازشون متنفر نمیشه بلکه عاشقشون میشه.
۹۹ درصد کاراکترای این بازی، سیاهپوست هستن ولی همشون بلااستثناء محبوب هستن؛ مخصوصا سیجی که یکی از محبوبترین کاراکترای تاریخه(اگه نگیم محبوبترین، حداقل جزو ۵ تا هست. فقط کافیه نگاه کنین که هر بازیای که منتشر میشه فارق از سبکش، یه ماد سیجی دریافت میکنه.) با عشق و منطق درست کنین نیازی نیست به اجبار تو بازی باشن.
من خودم ۱۳ سالمه واین بازی را برای اولین باردر کامپیوتر با دوبله فارسی ریختم و بازی کردم وتا مرحله آخر رفتم خیلی با حال و جذاب بود واین رامین بهش اضافه کنم که شما حالا از این نسخه پی اش ۲ خوشتون اومده ونسخه بتا بازی ندید و این طور که خودشون گفتن این بازی حذفیات باحال زیادی داشته و حتی مراحل که خط داستانی باحال تر می کرده و بخا طر حافظه و قدرت پایین پی اس۲ آن را حذف کردن ومن هر بار که این بازی می کنم با خودم از این حذفیات قبته می خورم