دیجیتال فاندری: Silent Hill 2 یک بازی دیگر روی آنریل انجین ۵ است که از مشکل استاتر رنج میبرد
به مانند دیگر بازیهایی که با Unreal Engine 5 ساخته شدهاند، Silent Hill 2 در رایانههای شخصی شامل مشکلات عملکرد مانند استاتر است. اما چرا این موتور گرافیکی نمیتواند تجربهای روان ارائه دهد و آیا مشکلات Silent Hill 2 اصلاح میشوند؟ دیجیتال فاندری پاسخ میدهد.
بازی Silent Hill 2 به مانند Star Wars Jedi Survivor، علاوه بر Traversal Stutter، در انیمیشنهای خود نیز استاتر دارد. یعنی اگر بتوانید مشکلات عملکرد خود را به نحوی اصلاح کنید، باز نمیتوانید تجربهای روان داشته باشید.
پیش از این که به بررسی مشکلات و راه حل آنها بپردازیم، بیایید درباره عملکرد استودیوی Bloober Team صحبت کنیم. نسخه رایانههای شخصی Silent Hill 2 بسیار جالب است، تنظیمات گرافیکی آن به طور کلی مناسب هستند اما چندین سوپرایز دیده میشود. بازی Silent Hill در رایانههای شخصی به مانند نسخههای کنسولی از Dynamic Resolution Scaling پشتیبانی میکند. البته این پشتیبانی محدود به TSR Upscaler است، اما وجود آن در نسخه رایانههای شخصی یک بازی، کاری است که اکثر سازندگان امروزه انجام نمیدهند. نسخههای کنسولی بازیهای جدید عمدتا برای Global Illumination و بازتابهای از تکنولوژی نرمافزاری Lumen استفاده میکنند، اما نسخه سختافزاری آن به مراتب بهتر است. بسیاری از سازندگان به خود زحمت نمیدهند تا Lumen سختافزاری را در نسخه رایانه شخصی بازیهایشان قرار دهند، اما Silent Hill 2 این کار را میکند و بازیکنان با استفاده از Ray Tracing میتوانند از آن بهره ببرند. Lumen سختافزاری باعث شده Silent Hill 2 بازتابها و نورپردازی بسیار بهتری ارائه بدهد.
با این وجود، ریتریسینگ در بازی Silent Hill 2 دارای چندین ایراد بصری است که قابل چشمپوشی نیستند. تقریبا تمام لباسها در بازی با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشوند و بر اثر آن اجسامی مانند پردهها و پرچم بسیار بد به نظر میرسند. کاتسینهای بازی نیز روی ۳۰ فریم بر ثانیه قفل شدهاند. این موضوع هرگز نباید در نسخههای رایانه شخصی وجود داشته باشد، اما برای این که نمک بیشتری به زخم بپاشیم، اگر از V-Sync استفاده کنید با سرعت فریم ناپایدار مواجه خواهید شد. این موضوع روی نسخه پلی استیشن ۵ و حالت عملکرد آن نیز تاثیر منفی میگذارد.
با وجود ارائه جلوههای بصری بسیار پیشرفتهتر، Lumen سختافزاری باگهای بصری و نویزهای بسیاری خصوصا در چمنها دارد. همچنین Lumen در بازتابها از برطرف کردن نویزهای بسیار واضح عاجز است. این مشکلات به لطف جامعه مادساز برطرف شدهاند، مادسازان تکنولوژی DLSS Ray Reconstruction را به نسخه رایانههای شخصی آوردهاند و این تکنولوژی توانسته بسیاری از نویزهای Lumen را اصلاح کند. مادسازان همچنین با برخی تغییرات توانستند ریتریسینگ بازتابی را در اجسام شفاف استفاده کنند، این درحال است که بازی اصلی تنها از Screen Space Reflections برای اجسام شفاف بهره میبرد.
خوشبختانه بازی Silent Hill 2 از Shader Compilation Stuttering رنج نمیبرد، این اتفاق به خاطر کامپایل کدهای Shader در هنگام اجرای بازی رخ میدهد. به نظر میرسد Bloober Team توانسته این پروسه را در لودینگ اسکرینها جای دهد، چرا که هر بار بازی وارد این صفحه میشود فعالیت تمام هستههای CPU به حداکثر میرسد. با این حال Traversal Stutter همچنان در Silent Hill 2 وجود دارد. با استفاده از پردازنده Ryzen 7 7800X3D، بین ۱۶ تا 24ms استاتر دیده میشود. بازی میتواند با نرخ فریم ۱۰۰ اجرا شود، یعنی چیزی حدود 10ms بر فریم. پس دو برابر شدن زمان میان فریمها، بسیار واضح و آزاردهنده است. به یاد داشته باشید اعداد ذکر شده مربوط به عملکرد بازی در قدرتمندترین رایانه شخصی کنونی هستند، پس اگر از سیستمی با مشخصات پایینتر استفاده میکنید، این تفاوت میان زمان اجرای فریمها دو برابر میشود.
بسیاری از کاربران شبکههای مجازی گمان میکنند عملکرد در پلی استیشن ۵ بسیار بهتر است، اما متاسفانه اینگونه نیست. محاسبه زمان استاترها در پلی استیشن ۵ به خاطر فعال بودن V-Sync بسیار سخت است، اما با این وجود استاترها در این نسخه نیز دیده میشوند. نسخه پلی استیشن ۵ با نرخ فریم بسیار پایینتری اجرا میشود و به همین خاطر Traversal Stutter خود را به شکل یک سری از افت فریم نشان میدهد، در حالی که در نسخه رایانههای شخصی به این شکل نیست.
پس از عرضه Silent Hill 2 بسیاری از بازیکنان رایانههای شخصی تلاش کردند با استفاده از تنظیماتی مشابه نسخههای کنسولی، استاترهای بازی را از بین ببرند. این راه حل قفل کردن نرخ فریم پایینتر از عملکرد عادی بازی بوده تا عملکرد CPU بهتر شود. به عنوان مثال اگر Silent Hill 2 تا حداکثر 25ms استاتر داشته باشد، با قفل ۳۰ فریم بر ثانیه (۳۳.3ms بر فریم)، انتظار میرود مشکلات استاتر حل شوند. اما اینجاست که با دیگر مشکل بزرگ Silent Hill 2 که در دیگر بازیهای Unreal Engine 5 دیده میشوند، رو به رو میشویم: استاتر در انیمیشنها. با قفل شدن بازی روی ۳۰ فریم بر ثانیه و ارائه فریمهای پایدار، Silent Hill 2 همچنان استاتر میزند.
انجین در بازی Silent Hill 2 در حالت Delta Time عمل میکند، این حالت باعث میشود بازی در هر نرخ فریمی با یک سرعت ثابت اجرا شود. اگر این حالت را با استفاده از تنظیمات پیش از اجرا غیرفعال کنیم تا بازی مجبور به اجرا با ۳۰ فریم بر ثانیه شود، مشکل به طور کامل برطرف میشود. با این کار سرعت وابسته به نرخ فریم اجرا میشود، یعنی اگر بازی بالای ۳۰ فریم بر ثانیه داشته باشد، به شکل انیمیشنگونه سریعتر به نمایش در میآید. اگر با نرخ فریم پایینتر از ۳۰ آن را اجرا کنید، بازی شبیه به بازیهای SNES و با حرکت آهسته شده اجرا میشود. اگر سختافزاری دارید که میتواند Silent Hill 2 را با ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا کند، با استفاده از این راه حل مشکل برطرف میشود، اما اگر میخواهید با فریمریت بالاتری بازی را اجرا کنید، متاسفانه باید با مشکلات استاتر دست و پنجه نرم کنید.
این تست نشان میدهد بازی Silent Hill 2 با مشکلی بسیار بزرگ در بخش فنی مواجه است. ما توانستیم با قفل کردن اجباری بازی روی ۳۰ فریم بر ثانیه مشکل را “حل” کنیم، اما این حقیقت که Star Wars Jedi Survivor از همین مشکلات رنج میبرد، باید ما را از آینده Unreal Engine 5 بترساند. در حال حاضر هیچ ایدهای برای منبع این مشکلات وجود ندارد و باید منتظر اصلاح آنها توسط سازندگان و تیم Epic Games باشیم.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
رو پیسی همین الآن با ماد قیافه آنجلا و لباس ماریا رو درست کردن
از دلایلی که باید پیسی خرید بجای فایو
DEI deflected
قیافه آنجلا اونقدر هم بد نبود، نسخه اصلی هم زیاد خوش قیافه نبود که تو نسخه اصلی ماد نیاز باشه
اره داش من تلاشم رو کردم
با لباس انجلا نشد یه دستی گیم پلی داد🥲
از نظر فنی یک افتضاح تمام عیاره. هر کاریش کنی باز مشکل داره. از وقتی dlss رو روی ultra performance گذاشتم یه کم روون شده ولی همچنان مشکل داره. این یه سالی باید واسش آپدیت بیاد تا درست بشه
واسه همینه بیشتر ترجیح میدم بازیها به خصوص استودیوهای فرست پارتی از انجین های اختصاصی خودشون استفاده کنن. به ویژه که انجین بعضی هاشون راحت میتونن آنریل ۵ رو کنار بزن ، برای مثال از انجین های راکستار ، ناتی داگ ، دسیما ، اید سافتور ، پلی گراند ، رمدی ، کپکام ، کرایسس و الا ماشا…. همگی غولی هستن واسه خودشون
👌👌
آنریل انجین موتور خوبیه به شرطی که سازنده بازی دارای موتور بازیسازی اختصاصی نباشه.من زیاد از این ماجرا که ویچر ۴ با آنریل انجین ۵ ساخته میشه خوشحال نیستم
اما به هرحال از حق نگذریم آنریل انجین ۵ واقعا برای سازندگانی که موتور بازیسازی نداشتند ، گزینه بسیار خوبیه اما متاسفانه این موتور اشکال داره و مهم ترینش هم بهینه نبودن بازی ساخته شدس.
این قضیه استاتر ها توی آنریل انجین ۵ اگر اشتباه نکنم به حافظه رم خیلی وابستس و متاسفانه اگر حافظه رم کم باشه ، بازی با تیک و لگ و افت فریم مواجه میشه.دقیقا همون قضیه ای که برای بلک میث ووکانگ اتفاق افتاد.
تصحیح میکنم : حافظه پنهان رم (RAM Cache)
دقیقا داداش آنریل خوراک بازیسازهای هس که فاقد انجین اختصاصی هستن. از اینم بگذریم که انجین یونی هم هس اما خب ..
حالا یه سوال اگه استودیو خاصی (فرست پارتی) بیاد آنریل ۵ رو فقط واسه کنسول بهینه کنه و احتیاجی نداشته باشه واسه سخت افزارهای دیگه وقت بزاره براش، چقدر میتونه تو عملکرد انجین تاثیر بزاره؟
تا اونجایی که من میدونم کسی نمیتونه تو آنریل انجین دست ببره به جز خود اپیک گیمز.
خیلی دنگ و فنگ داره.برای همین سرمایه گذاری روی انجین اختصاصی بهتره.چون آنریل انجین باید یه سری سرورس کد هاشو دستکاری کنی و عوض کنی ، خیلی دنگ و فنگ داره.الان استودیو های فرست پارتی سونی همشون موتور بازیسازی حرفه ای مخصوص پلتفرم پلی استیشن دارند که به مراتب حرفه ای تر از آنریل انجینه و مختص پلی استیشن ساخته شدند و بنابراین نیازی نیست انجین خودشونو ول کنن و با آنریل انجین گیم بسازن.
در خصوص تاثیر گذاریش خیلی نمیدونم ولی فکر نکنم بتونن رو عملکرد کلی آنریل انجین تاثیر بذارن.اونو فقط اپیک گیمز میتونه انجام بده
این بازی حتی با رم ۳۲ و کارت گرافیک با ۱۲ گیگ رم هم استاتر دارد
ربطی به حافظه اصلی رم نداره.این موضوع مربوط به cache یا حافظه پنهانه که با حافه اصلی متفاوته
حتی اونایی هم که انجین اختصاصی ندارن ، میتونن بجای آنریل انجین۵ از آنریل انجین ۴ استفاده کنن
درسته با مرور زمان انجین قدیمی میشه و دیگه جوابگو نیست ولی از نظر بهینهسازی واقعا از نسخه پنجم خیلی بهتره
این کامنت من را batman arkham knight انداخت. بازیای که با آنرین ۳ ساخته شد اما همچنان جزو بهترین آثار گرفیکی محسوب میشه.
Arkham Knight همین الان گرافیکش از بعضی بازی ها بهتره چه برسه به دوره خودش …
داداش الان که میگی واقعا باورم نمیشه، من یکی از فن های این بازیم ولی نمیدونستم ، به عنوان یه بازی که با انریل انجین ۳ ساخته شده گرافیک فوقالعاده ای داره
ب جرات میتونم بگم دسیما رتبه اول بهترین و بهینه ترین موتور بازی سازی مخصوص ps5 عه
این موتور بشدت با ps5 سازگاری عالی داره
خروجی گرافیکی هیولاییی رو هم میده
دسیما تو نسخه هورایزن کارتونی نه…تو نسخه ساخته کوجیما رو قبول دارم
دقیقا دوست عزیز فکر کنم یکی دو سال قبل هم بهترین انجین سال انتخاب شد اگه اشتب نکنم!
چه خرفیه میزنی کفر نگو دوست عزیز. انجین ناتی داگ و سانتا فقط بهترینن
یه دفعه بیا انجین رمدی رو هم بگو…استغفرالله پناه بر خدا
به بهینه سازی باشه هیچ انجینی ۳۰ ساله نمیتونه جایگاه انجین id software رو بگیره
پسر این چه بهینه ای بود هم کنسولش هم پی سیش مننمیدونم با این همه مشکل گرافیکش چر نمرهکامل دادن
Digital Spy 100!!!
ببین چی ساخته که با این همه مشکل بهینه سازی بازم بهش نمره کامل دادن !
اره دیگه ولی خوب ریمیک ها همیشه خوب درمیان حتی ea هم تونست شاهکار خلق کنه اونم با ریمیک
البته انجین ۵ طوریه که کار باش سخته کلا ولی تو سبکش بهترین
سر همین استاتر ها بازی رو روی ۳۰ فریم قفل کردم شاید بهتر بشه ولی نشد وقتی تو شهر گشت میزنی استاتر خیلی بیشتره تا مکان های بسته و کوچیک طبق متن هم کات سین هم انیمیشن های پارچه و لباس و چیزای دیگه تو بازی همه ۳۰فریم اجرا میشن و تو فریم های بالا جالب نیستن با همه این مشکلات ولی تجربه بازی لذت بخشه و واقعا ریمیک به جایی بود…
حدس میزنم سایلنت هیل ۲ انقدر بازی خوبی بوده که با وجود یه پورت متوسط بازم همه راضی بودن، این اتفاقیه که وقتی بازیا رو بعد ۳-۴ سال دوباره ریمیک و ریمستر نمیکنی میفته. قابل توجه سونی.
من با کیفیت 2k تا ۴۰ فریم هم تونستم بگیرم ولی یه جاهایی تا ۲۰ فریم پایین میومد
ولی گرافیک خیلی خفنه
تنها ایراداتش انیمیشن نسل هفتی جیمز و تاریکی زیادش تو بعضی قسمتاست
در کل ریمیکه حقیه
بلوبر ترکونده
بهترین بازی ترسناک صنعت گیمو زنده کرده
فکر میکردم قراره خیلی شبیه الن ویک بکننش
ولی هویت سایلنت هیلشو حفظ کرده
تو خیلی از بخشای گیم پلی از لست الهام گرفتن که نسبت به نسخه اصلی رَوون ترش کرده
دقیقا انیمیشن راه رفتن و دویدن کاراکتر و همچنین انیمیشن مبارزه تن به تن ، با یه فرمول از کار افتاده انجام شده.ولی با این حال حس مبارزه تن به تن رو خیلی خوب در آوردند.به دشمن که ضربه میزنی ، واقعا حس مبارزه رو میگیری.
من خودم به شخصه نمره ۹.۵ میدم ( اگر بهینه نبودن بازی رو حساب نکنیم)
تنها اشکالش به نظر من همون انیمیشن هاس که گفتم
بی صبرانه منتظر ریمیک سایلنت هیل ۴ ام.من عاااااااااااشق اونم😍😍داستانش فق العاااادس
فق العاده ❌🤦🏻♂️ فوقالعاده ✅
پفک کمتر بخور.نمکت بیش از حد شده
خاک تو سر ما کنن که تو از ما میخوای غلط املایی بکنی😂😂🤦♂️
عزیزم فقط برای راهنمایی بیشتر بود زبان فارسی را پاس بداریم 😅😘 بیشتر دقت کن
۴ رو بازی نکردم
بدن همین بلوبر ریمیکش کنه
داستان ۴ فوق العاااااادس.مخصوصا با موسیقی های بی نظیر آکیرا یامائوکا
حتما آهنگ Room of Angel بازی سایلنت هیل ۴ رو گوش بده.عااالیه
واقعا داستان حقی داشت با محیط مرموز و اتمسفر گیرا و همچنین والتر سالیوان دیوانه همون قاتل زنجیره ای
برای اینکه ببینیم آنریل در مقابل سایر موتورها عملکرد اصلیش چطوره باید منتظر گیرز ای دی باشیم چون استودیویی که آنریل مثل موتور داخلی میمونه براشون کولیشن هست. اینا رس انجین رو میکشن
اتفاقا چند روزه شروع کردم دارم بازیش میکنم و الان داخل بیمارستان Brookhaven هستم،
کارت گرافیک من 4070ti هست و به راحتی باید با بالاترین تنظیماتش اجراش کنه،اولش فکر میکردم کارتم مشکل پیدا کرده اما بعدش متوجه شدم بازی مشکل داره،
حتی ری تریسینگ رو هم که خاموش میکنم بعضی وقتا یه لگ خیلی ریزی داره اما بعدش خوب میشه ولی بازم روون نیست.
و همچنان PC کیفیتش یه سر گردن از PS5 بیشتره 😅
بهینه سازی روی دستگاه های یا کنسولهای بازی بیشتر اوقات خیلی بهتر از نسخه های رایانه ای بوده و هست
برای دستگاه های بازی.. ساختن بازیها راحت تره. چون سخت افزار یکیه
تو این مقایسه متخصصان دیجیتال فاندری بهتر بود تمام نواحی بازی رو امتحان میکردن و بعد فیلم میگذاشتن نه فقط اوایل مراحل بازی!
..اگه توی دو تا بازی اونم توی بعضی از قسمتهاش مشکل استاتر وجود داشته باشه دلیل نمیشه که کل موتور بازیسازی مشکل داشته باشه!! و زیر سوال بره!
بعضی جاها مدل ها بیشترن احتمال استاتر و فریم کم بیشتره که توی هر موتوری چنین چیزی طبیعیه
بازی قلب اتمی با موتور انریل ۵ ساخته شده.. نسخه ی اولش اونقد داغونه که به هیچ گرافیکی و توی هر رزولوشنی و توی هر تنظیمات گرافیکیی نمیشه فریم درستی گرفت!
ولی با ۴ تا آپدیت اول درست شد رفت..
بازی سایلنت هیل هنوز اول راهه و اینگونه مشکلات بدلیل بهینه سازی کاملا معمولی و طبیعیه و بزودی حل خواهد شد
انجین ۵ با ویچر ۴ و با اون بزرگیش سی دی میخواد چکار کنه ؟
دیروز بازیو تموم کردم اقا این بازی خداست فک من از ابتدا تا انتهای بازی باز مونده بود تک تک سکانساش هنری بودن مبارزات اصلا تکراری نمیشن چالش مناسب توی بازی هست به شدت سروایور هارر با کیفیتیه معما ها عالین
آنریل انجین : سرطان
روی ۳۰ فریم مشکلی نداره .
ولی خداییش عجب گرافیکی داره مخصوصا نورپردازیش خیلی خفنه .صداگذاریشم فوق العادست هرکی بازی کنه پشماش میریزه از ترس