۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال

امیررضا نوذرپور
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۷/۰۹
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

درست است که فیلم‌های مربوط به کانیبالیسم آنچنان ترسناک نیستند، اما به خاطر مضامین عجیب و غیرمعمول، همیشه برای مخاطبین جذاب بوده و طرفدارهای خودش را دارد.

در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که ساخت فیلم‌هایی با موضوع کانیبال بیشتر شده و این نشان می‌دهد که شاید حساسیت روی این موضوع کمتر شده و البته، طرفدارهای آن نیز بیشتر شده است. البته این موضوع همچنان یک تابو است و کمتر کارگردانی فیلمی با محوریت آدم‌خواری می‌سازد، مگر کارگردان‌هایی که ایده‌های دیوانه‌واری برای ساختن داشته باشند.

در زمانه‌ای که محتوای هراس‌انگیز و ترسناک در سراسر اینترنت یافت می‌شود، فیلم‌های ترسناک نمی‌توانند همانند گذشته مخاطبین را شوکه کنند؛ اما فیلم‌های آدم‌خواری همچنان می‌توانند مخاطبان را در شوک فرو ببرند. آدم‌خواری می‌تواند به عنوان استعاره‌ای از مشکلات اجتماعی و فرهنگی استفاده شود که امروزه جوامع زیادی با آن درگیر هستند. این ابزار موثری برای فیلمسازان است که در دهه‌های گذشته از آن استفاده کرده‌اند تا مضامین مختلفی را در قالب آدم‌خواری بیان کنند و جنبه‌ای از آدم‌خواری را نشان می‌دهند که هیچکس تابحال ندیده است. در ادامه با ۱۰ فیلم برتر آدم‌خواری آشنا می‌شوید.

۱۰- Fresh (2022)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

دیزی ادگار جونز همیشه ترکیب خوبی را با بازیگرهای مقابل خودش داشته و اخیرا در فیلم Twisters ترکیب خوبی را با گلن پاول ساخت. در فیلم Fresh نیز شاهد ترکیب جالب و عجیبی بین او و سباستین استن هستیم. سال ۲۰۲۲ سال بزرگی برای فیلم‌های آدم‌خواری بود و فیلم Fresh، به خوبی به این موضوع پرداخته است.

نوآ (با بازی دیزی ادگار جونز)، روزی با شخصیتی به اسم استن در فروشگاه آشنا می‌شود و رابطه‌ای میان این دو شکل می‌گیرد، اما مشخص می‌شود که استن کسی نیست که نشان می‌دهد. نوا می‌فهمد که استن گوشت زنان جوان را برای حلقه‌ای از آدم‌خواران تهیه می‌کند تا همیشه به گوشت تازه‌ی انسان دسترسی داشته باشند. نوآ حالا در شرایط بسیار پیچیده‌ای است تا خودش را نجات دهد و نگذارد استیو پیروز شود.

۹- Cannibal Holocaust (1980)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

فیلم Cannibal Holocaust یکی از ترسناک‌ترین و بحث‌برانگیزترین فیلم‌های مربوط به آدم‌خواری است؛ تکنیک‌های استفاده شده در این فیلم به گونه‌ای بود که بینندگان تصور کردند که صحنه‌های مربوط به آدم‌خواری در این فیلم واقعی هستند و بسیار شوکه شدند؛ البته که این صحنه‌های ساختگی بودند، اما چیزی از خشونت و چندش بودن آن کم نمی‌کرد. امروزه این فیلم به خاطر تاثیر و نقد‌هایش یاد می‌شود.

شایعات زیادی حول محور ساخت این فیلم مطرح بود و حتی کارگردان آن، روگرو دئوداتو، به قتل متهم شد. حتی افراد داخل فیلم اعتراف کردند که برخی از صحنه‌های فیلم برای نمایش عمومی، بیش از حد خشن هستند. این فیلم به شکلی تند و تکان‌دهنده به بهره‌برداری رسانه‌ای از خشونت و پیامدهای آن می‌پردازد و مرزهای اخلاقی سینما و رسانه را زیر سؤال می‌برد.

۸- Bones And All (2022)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

در فیلم Bones And All آدم‌خواری به عنوان یک استعاره استفاده شده و داستان آن بر اساس رمانی به نویسندگی کامیل دی‌آنجلیس است. داستان درباره‌ی زن جوانی به اسم مارِن است که می‌خواهد دلیل تمایلش به خوردن گوشت انسان را پیدا کند. در این راه او با پسری به اسم لی مواجه می‌شود که او نیز یک آدم‌خوار است و او را تشویق می‌کند که این ویژگی از زندگی‌اش را بپذیرد.

اگرچه لی و مارن در Bones and All مرتکب آدم‌خواری‌های متعددی می‌شوند، اما این لحظات خشونت‌آمیز محرک اصلی داستان نیستند. هر دو شخصیت به دلیل احساس طردشدگی و انزوا از خانواده‌ها و خانه‌هایشان به یکدیگر جذب می‌شوند. در واقع، داستان عاشقانه‌ی آن‌ها و سرنوشت تراژیک رابطه‌شان، محور اصلی فیلم است. این فیلم بیشتر از آنکه درباره خشونت و آدم‌خواری باشد، به کاوش در تنهایی و پیوندهای عاطفی می‌پردازد.

۷- Soylent Green (1973)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

چارلتون هستون در نقش کارآگاهی به اسم رابرت ثورن در نیویورک سال ۲۰۲۲ بازی می‌کند که در آن زمان جمعیت انسان‌ها به بیش از ۱۰ میلیارد نفر رسیده و تغییرات اقلیمی باعث شده که زمین تقریبا دیگر قابل سکونت نباشد. فیلم Soylent Green آینده‌ای به مراتب تراژیک‌تر از واقعیت‌های دهه ۲۰۲۰ را پیش‌بینی می‌کند، اما همچنان در مباحث مربوط به تغییرات اقلیمی و کمبود منابع بسیار دقیق و برجسته است.

تحقیقات ثورن درباره‌ی یک قتل او را به شرکت غذایی Soylent Corporation می‌رساند و داستان این فیلم دیستوپیایی به یک کابوس تمام‌عیار تبدیل می‌شود؛ محصولات غذایی در Soylent Green در واقع از گوشت انسان تهیه شده است. هرچند آدم‌خواری در فیلم Soylent Green نشان‌دهنده‌ی عمق فجایع است، اما محور اصلی فیلم درباره تأثیر ویرانگر طمع بر زمین و انسان‌ها می‌باشد. فیلم به‌طرز هوشمندانه‌ای پیامدهای مخرب بی‌رحمی و زیاده‌خواهی بشر بر منابع طبیعی و جامعه انسانی را نشان می‌دهد.

۶- Eating Raoul (1982)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

فیلم کمدی تاریک Eating Raoul کم‌کم آدم‌خواری را وارد داستان خودش می‌کند و با موفقیت می‌تواند کمدی جالبی از آن ایجاد کند. داستان درباره‌ی زوجی به اسم پاول و مری است که برای احیای رستورانشان به پول نیاز دارند و برای همین تلاش می‌کنند تا افراد ثروتمندی که در ساختمانشان هستند را به قتل برسانند و پول‌هایشان را بدزدند؛ اما همه چیز با ورود رائول به داستان پیچیده می‌شود.

یکی از نکات جالب و بامزه‌ی فیلم این است که کارهای مری و پاول با اصول اخلاقی آن‌ها خیلی متفاوت است؛ این زوج خود را برتر از افرادی که می‌کشند می‌دانند، و همین تضاد بین واقعیت موقعیت‌شان و توجیهات ذهنی‌شان، لحظات کمدی‌ای را ایجاد می‌کند.

۵- Bone Tomahawk (2015)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

فیلم Bone Tomahawk یکی از تاریک‌ترین و بهترین فیلم‌های وسترن دهه‌ی ۲۰۱۰ است. داستان درباره‌ی حمله‌ی ساکنان سفید پوست آمریکا به بومیان آمریکایی در غرب است؛ این فیلم سبک همیشگی داستان‌های وسترن را در قالب یک داستان تلخ بیان می‌کند. یکی از جنبه‌های مهم فیلم، رفتار بی‌رحمانه‌ی سفید پوست‌ها با بومیان آمریکا است.

در Bone Tomahawk صحنه‌های خشونت‌آمیز و نبردهای دراماتیک بارها رخ می‌دهند و لحظات به‌شدت ناراحت‌کننده‌ای در سراسر فیلم وجود دارد که تماشای آن را دشوار می‌کند. فرقه‌ی آدم‌خوارها که شخصیت‌های اصلی با آن‌ها می‌جنگند، نمادی از ترس از ناشناخته‌ها است. این فیلم با تلفیق عناصر وسترن و وحشت، به بررسی موضوعاتی چون بی‌رحمی و بقا در برابر ناشناخته‌ها می‌پردازد.

۴- The Texas Chainsaw Massacre (1974)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

فیلم The Texas Chainsaw Massacre یکی از تاثیرگذارترین و شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های ژانر اسلشر است که انقلابی در ژانر وحشت ایجاد کرد. فیلم درباره دختری به اسم سالی است که در این فیلم با موانع زیادی مواجه می‌شود تا زنده بماند که درنهایت موفق می‌شود.

بدون وجود فیلم The Texas Chainsaw Massacre، بسیاری از الگوهای ژانر فیلم‌های ترسناک امروزه وجود نداشتند و این فیلم این الگوها را پایه‌گذاری کرد. شخصیت Leatherface و خانواده وحشتناک او برای شخصیت‌های داستان و مخاطبین شوک‌آور بودند، با این حال اما میراث آن‌ها به عنوان آنتاگونیست‌های ترسناک فراتر از فیلم و به‌ویژه در ژانر آدم‌خواری ادامه پیدا کرده است.

۳- The Hills Have Eyes (1977)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

وس کریون قبل از ساخت مجموعه فیلم‌های ترسناک Scream، به ساخت فیلم‌های دیگری همچون The Hills Have Eyes مشغول بوده است. فیلم The Hills Have Eyes داستان یک خانواده معمولی را دنبال می‌کند که در بیابان‌های نوادا به تفریح مشغول هستند که توسط یک خانواده آدم‌خوار مورد حمله قرار می‌گیرند.

 The Texas Chainsaw Massacre چند سال قبل از The Hills Have Eyes منتشر شد و شباهت‌های زیادی بین این دو فیلم وجود دارد. با این حال، The Hills Have Eyes رویکرد متفاوت‌تری دارد؛ The Texas Chainsaw Massacre بیشتر بر وحشت روانی و خشونت تمرکز دارد، اما The Hills Have Eyes به موضوعات اجتماعی و سیاسی نظیر بی‌اعتمادی به دولت، وحشت آزمایش‌های هسته‌ای و مبارزه طبقاتی پرداخته است.

۲- Raw (2016)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

در فیلم Raw، بلوغ شخصیت جاستین زمانی اتفاق می‌افتد که او در جریان یک مراسم سنتی دانشگاهی، مجبور به خوردن گوشت خام می‌شود. پس از این لحظه، او نه تنها به خوردن گوشت حیوانات میل پیدا می‌کند، بلکه متوجه می‌شود نمی‌تواند تمایلات خود به گوشت انسان را کنترل کند. فیلم‌هایی مانند Raw که از دیدگاه یک آدم‌خوار روایت می‌شوند جذاب هستند، زیرا عمل خوردن گوشت انسان در این فیلم‌ها به‌عنوان  چیزی وحشتناک به تصویر کشیده نمی‌شود؛ این فیلم‌ها به جای تمرکز صرف بر وحشت، به بررسی روان‌شناسی پیچیده‌ی شخصیت‌ها و تعامل آن‌ها با غرایز حیوانی و هویت انسانی‌شان می‌پردازند.

نیاز شدید جاستین به آدم‌خواری از سرکوب خواسته‌های واقعی‌اش ناشی می‌شود، تلاش او برای نادیده گرفتن تمایلاتش و رفتار کردن مانند سایرین، پایدار نیست و زمانی که همسالانش رفتارهای عجیب او را کشف می‌کنند، او از جمع طرد می‌شود. فیلم به نوعی به چالش‌های هویتی و فشارهای اجتماعی در این دوران می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه یک فرد ممکن است برای سازگاری با انتظارات اجتماعی، خود را فدای خواسته‌های دیگران کند.

۱- The Silence Of The Lambs (1991)

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

و بالاخره یکی از بهترین فیلم‌های مربوط به آدم‌خواری با حضور پرطرفدارترین و محبوب‌ترین آدمخوار سینما، دکتر هانیبال لکتر. فیلم The Silence Of The Lambs براساس رمانی به نویسندگی توماس هریس می‌باشد؛ کلاریس استارلینگ مامور فدرالی است که باید از هانیبال لکتر بازجویی کند تا قاتل جدیدی را گیر بیندازد. این رابطه‌ی بین کلاریس و هانیبال لکتر است که مخاطبین را تا پایان فیلم مشتاق نگه می‌دارد.

این فیلم در ژانرهای هیجانی و ترسناک تاثیر زیادی بر روی مخاطبین و سینما گذاشت و می‌توان آن را به خاطر استفاده از ژانر روایت‌های آدم‌خواری در دوره معاصر سینما تحسین کرد. همچنین شاهد نقش‌آفرینی بی‌نظیر آنتونی هاپکینز در نقش هانیبال لکتر هستیم و به عنوان یک شخصیت، هانیبال لکتر در تاریخ به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین آدم‌خوارها در سینما به یاد آورده خواهد شد.

منبع: Screenrant

Behzad zargaryاژدها چشم آبیUnknowngreatRaliدراز گربه آزارT-800

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا
۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۰ فیلم برتر ژانر کانیبال - گیمفا