نقد فیلم تمساح خونی | جواد عزتی جلوتر از فیلم
تمساح خونی نام نخستین ساخته جواد عزتی است که در ژانر کمدی اکشن پس از چندین هفته اکران عمومی به اکران آنلاین نیز رسید.
جواد عزتی نامی آشنا برای تمامی اهالی سینما و تلویزیون و البته نمایش خانگی در ایران است. او بازیگری توانمند چه در نقشهای کمدی و چه در نقشهای جدی بوده و اکنون جزو چند چهره شاخص بازیگری کشور به حساب میآید. عزتی به راستی پلههای ترقی در بازیگری را به معنای واقعی کلمه یکی پس از دیگری طی کرد و پس از حضور در نقشهای فرعی و یا بازی در نقشهایی مثل “بابا اتی” در قهوه تلخ که تا مدتها عدهای نمیدانستند که آن کاراکتر را عزتی بازی کرده، حال تبدیل به نامی شده که برای فروش آثار سینمایی کافی بوده و همچنین در نمایش خانگی نیز میتواند یک تنه باعث توجه و استقبال از سریال ضعیفی مثل زخم کاری شود. جواد عزتی حال پس از پیمودن پلههای ترقی بازیگری تصمیم گرفته تا پا به عرصه کارگردانی و فیلمسازی گذاشته و این امر را نیز تجربه کند.
فیلم تمساح خونی هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد، شاید مشابه تمساح خونی را در طول سال چندین و چند بار در سینمای آمریکا ببینیم اما فیلم در سینمای ایران اثری نو از نظر صحنههای اکشن به حساب میآید. جواد عزتی به عنوان کارگردان تمساح خونی، خود بسیار از اثر جلوتر است. کارگردانی جواد عزتی به عنوان یک فیلم اولی کاملا قابل توجه و قابل دفاع بوده اما فیلم تمساح خونی بجز در بحث کارگردانی، ایرادات مهمی به خصوص در بخش فیلمنامه دارد. بنابراین باید گفت که عملکرد شخص جواد عزتی به عنوان کارگردان از کلیت فیلم تمساح خونی بسیار بهتر و جلوتر است.
از همین جا بحث را شروع کنیم یعنی کارگردانی جواد عزتی. کارگردانی عزتی در شروع و اوایل فیلم کمی نگران کننده نشان میدهد. در همان سکانسهای ابتدایی چند جای دوربین و نمای بد و سپس در جلوی درب قمارخانه شکستن خط فرضی بدون رعایت اصول، از مواردی است که ما را در برابر کارگردانی عزتی دو دل میکند، اما فیلم هر چه جلوتر میرود کارگردانی عزتی نیز رو به جلو حرکت میکند. جواد عزتی به عنوان کارگردان اثر در وهله اول بسیار شجاعت به خرج داده است. همانطور که اشاره شد نام جواد عزتی به عنوان سازنده میتوانست فروش فیلم را تضمین کرده و عزتی نیز میتوانست فیلمی به مراتب ساده و راحتتر در اجرا بسازد. اثری مثل اغلب آثار کمدی آبکی سینمای ایران که عدهای را دور هم جمع کرده تا با لودگی و شلنگ تخته خنده بگیرند. اما جواد عزتی دست به کاری زد که برای یک فیلم اولی ابدا آسان نیست. انتخاب سبک اکشن برای روایت داستان خود در حالی که فیلم صحنههای اکشنی دارد که در اجرا بسیار مشکل است. اما او از پس این کار مشکل به خوبی برآمده است.
صحنههای اکشن فیلم تمساح خونی در سطح سینمای ایران واقعا دقیق و تمیز در آمدهاند. تنوع تکنیکی در فیلمبرداری و تنوع دکوپاژی در گرفتن نماهای اکشن داخلی و خارجی ماشین نشان از وسواس و وقت گذاشتن کارگردان بر روی سکانسها و اجرای آنها است. استفاده از کاتهای سریع، تدوین مناسب و دارا بودن انواع مختلف نماهای دو نفره (توشات) و عوض شدن آنها به نماهای تک نفره در ماشین که خود بخشی از کمدی را میسازد از نکات قابل توجه کارگردانی است.
این تنوع دکوپاژی و وسواس در گرفتن پلانها شاید در تمام فیلمسازان ما وجود نداشته باشد و ترجیح بدهند که با گذاشتن دوربین در یک مکان ثابت یک نمای ساده بگیرند و سریعتر سراغ پلانهای بعد بروند، مثل کاری که رفیق جواد عزتی در زخم کاری انجام میدهد. در نتیجه جواد عزتی به عنوان کارگردان از نظر بصری چیزی نسبتا نو و جدید و متفاوت از کمدیهای آبکی مثل هتل و امثالهم ارائه کرده و حداقل شاهد یک اثر سینمایی با استفاده از چند تکنیک دوربین و کارگردانی هستیم. تمام بار فیلم اما بر روی کارگردانی جواد عزتی است. اگر امتیاز کارگردانی جواد عزتی را به او بدهیم و به سراغ دیگر موارد فیلم برویم با ایرادات مهمی روبرو میشویم.
مشکل اصلی فیلم تمساح خونی همان مشکل همیشگی بالغ بر ۹۰ درصد آثار سینمای ایران یعنی فیلمنامه است. فیلمنامه تمساح خونی بسیار ساده و بدون جزئیات نوشته شده به گونهای که به نظر میرسد فیلمنامه در یک ایده و طرح کلی گیر کرده و نتوانسته از آن جلوتر برود و به درستی شاخ و برگ مورد نظر را بگیرد. همچنین فیلم در قصه چیز جدیدی نداشته و یک کلیشه آشنا و همیشه دیده شده میباشد. این موضوع باعث شده تا فیلمنامه اثر از جایی به بعد تمام شده و اثر دیگر چیزی برای ارائه نداشته باشد. از لحظهای که دو کاراکتر اصلی در پمپ بنزین از یکدیگر جدا میشوند، فیلم نه در قصه و نه در طراحی کمدی موفق نیست.
پس از جدا شدن این دو کاراکتر فیلم هم از ریتم افتاده و از آن حالت پر ضرب و با کاتهای سریع و هیجان دور شده و از فرم خود خارج میشود، به علاوه اینکه آن دو کاراکتر در کنار یکدیگر منجر به خلق آن موقعیتهای کمدی میشوند و پس از جدایی آنها فیلم رفته رفته دچار افت و ضعف بیشتری میشود. یا مثلا در سکانسهای مربوط به قمارخانه و بازی پوکر در بین سکانسهای پر هیجان بازی شاهد سکانسی به شدت لوس و کلیشه هستیم که نقش منفی فیلم سر دو کاراکتر اصلی را زیر آب میکند که سکانسی خیلی بد بوده و باعث سکته در سکانس بازی پوکر نیز میشود.
همچنین چیزی به اسم طراحی شخصیت و یا شخصیتپردازی نیز در فیلمنامه وجود ندارد و هیچکدام از افراد فیلم تبدیل به کاراکتر نمیشوند.این ضعف در فیلمنامه قطعا به ضعف در پایان بندی نیز منجر شده و باعث یک پایان بندی ضعیف و به نوعی سرهم بندی شده و آبکی میشود که عملا در آن فیلم فقط به پایان میرسد و چندان با پایان بندی طراحی شده و جانداری طرف نیستیم. هر چقدر تلاش شده فیلم از نظر بصری متفاوت باشد اما در متن تکراری و کلیشهای است. از نظر بازی نیز فیلم قابل قبول است. به آن معنا که با بازی عجیب خیلی خوبی روبرو نیستیم اما بازیها اذیت کننده نیز نبوده و بازیگران توانستهاند کار خود را انجام دهند. شخص جواد عزتی نیز همان بازی همیشگی خود را تکرار میکند اما واقعیت آن است که مردم این سبک و مدل جواد عزتی را دوست دارند و صرفا تکرار آن تا زمانی که موفق باشد منع و ایرادی ندارد.
در پایان باید گفت فیلم تمساح خونی به عنوان یک اثر کمدی اکشن (در مقیاس کلی سینما) کار عجیب و جدیدی انجام نداده و کاملا طبق فرمولهای این ژانر و بدون اضافه کردن چیزی جدید و یا خلاقیت خاص پیش میرود. البته که همین حرکت طبق فرمولهای ژانر نیز در مقیاس سینمای ایران حرکت جدیدی به حساب رفته و جواد عزتی به عنوان یک فیلم اولی، سبک بسیار سختی را انتخاب کرده و در مجموع در کارگردانی نمره قبولی میگیرد، اما جز کارگردانی عزتی و بازیهای معمولی و قابل قبول، تمساح خونی در فیلمنامه بسیار ضعیف عمل کرده و ما با فیلمنامهای بسیار کم جان و بدون پتانسیل برای اثری یک ساعت و چهل دقیقهای روبرو هستیم که ضربه بزرگی به فیلم زده است با وجود آنکه کمدی فیلم نیز غیر سخیف است. همه این موارد باعث شده تا جواد عزتی خود موفقتر از فیلمش باشد.
امتیاز نویسنده: ۵ از ۱۰
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
- رسمی: سونی تایید کرد که قصد دارد شرکت مادر FromSoftware را خریداری کند
- ۱۰۰ بازی برتر در تمام تاریخ پلی استیشن
نظرات
نصف فیلم فقط جر بحث اول فیلم طوفانی بود از وسطا کم کم افت کرد به شخص خیلی روش حساب کرد بودم اخرش که گند زد کاش باز تموم میشد 😐😑
شما که از ژانر کمدی بدت میاد زیر یه فیلم کمدی لطفا نظر نده:)
کمدی چیه من اسم کمدی اوردم تو این سم میگی کمدی پس کمدی ندیدی تمام عالم میگن سم
بعد از سال ها رفتم سینما.یه فیلم با داستان تخیلی ! ۲ تا چلغوز میرن ۲۰ هزاردلار با تیپ های پلو خوری میگیرن میان قمار وای این چه اشغالی بود دیدم ! بعد سر این ۲ نفرو داره میکنن زیر اب همه چیز اوکی بود ! دورهم جمع شدن گفتن یه فیلمی بسازیم دیگه کی به کیه پولو بچسبببببببببببببببببب
اصلن هیچ ایدی نداشت خیلی تعریفش شنید بودم اسم جواد عزتی پشتش بود ادامه سریال دردسرهای عظیم بود تنها فیلم کمدی که باهاش حال کردم انفرادی بود
✅ شروعشو جذاب کار کرده بود،
به میانه و آخرهای فیلم که رسید،
رسما خوابم برد 😂😂😂
حقیقتا نشینید این فیلمهای افتضاح ببینید. حیف وقت و انرژی که پای این فیلمها میزارید. کلا توهین به شعور مخاطبه
داداش اول از همه اینکه تو اولو آخرش فیلمو واسه سرگرمی میبینی تا لذت ببری ازش در هر صورت هم بخوای حساب کنی اتلاف وقته چون تو اوقات فراغت نگاه میکنی
حالا زمانو میزاری براش یا خوشت میاد یا خوشت نمیاد
خوشت نمیاد نگاه نکن فیلمای ایرانی رو مجبورت نکردن که ببینی که اینجوری شاکی شی
تو فیلمایی رو از هالیوود نگاه میکنی که جا افتادن و تو سطح بین الملل مطرح هستن. غیر اون فیلما، هالیوود هیچ فرقی با سینمای ایران نداره
وگرنه تو بگردی فیلمای خوب هم تو سینمای ایران پیدا میشه
دیگه هالیوود الان هالیوود اون زمان نیست که کارگردان هایی مثل فورد کاپولا، هیچکاک، کوبریک و اسکورسیزی توش فیلم بسازن تو بیای بگی شاهکاره
بعدشم اصلا کار درستی نیست مقایسه کردن سینمای ایران با اونور
هم محدودیت ها و هم هزینه ها نمیزارن که یک اثر خوب ساخته بشه
هیچ تیم توسعه ای وجود نداره واسه این فیلما نهایت یکی دو نفر این فیلمای ایرانی رو ساخته باشن
تمساح خونی هرچی بود بازم بهتر از بقیه فیلمای کمدی بود که این مدت ساختن
من بعد نهنگ عنبر واقعا فیلم کمدی خوب ندیدم تو سینمای ایران این فیلم وضعیتش خیلی خیلی بهتره نسبت به بقیه فیلما
باید سعی کنید با همین فیلمای که داخل کشور ساخته میشه مقایسه کنید نه با شاهکار های هالیوود که مدت های طولانی رو ایده هاش کار شده
واقعا فیلم خوبی نبود من نمی دونم اینا وقتی نمی تون پوکر رو نشون بدن چرا راجبش فیلم میسازن بعدشم این یه جوری از جیمز باند کازینو رویال تقلید کرده (البته که دیده به فیلم )
فقط به خاطر جواد دیدمش
حیف وقت و زمان و انرژی و چشم که صرف دیدن فیلم های تولید داخل بشه
تنها دلیلی که هنوز فیلم های ایرانی رو دنبال میکنم اینه که توش خبری از فمن.ست و wo.ke نیست
اینم انصافا خوب بود حداقل از فجایع عامریان و اطیابی و امینی بهتر بود
والا حقیقتا به حدی که به فمنیست توی فیلمای ایرانی بها داده شده(مثلا طنز قراره باشه) که تو هیچ فیلم هالیوودی نشده خیلی از فیلمای ایرانی مثالا طنز از همین ترکیب زنان باهوش و قدرتمند مستقل در برابر مردان احمق ح.ش.ر.ی استفاده میکنن جدی واقعا هیچ جای بحثی روی سینما الان ایران نیست که چقدر افتضاح و تکراریه خواهشا به هیچ طریقی از این فیلم سازی سطح پایین و پول چاپ کن این افراد به هیچ بهونه ای حمایت نکنید
فیلم خوبی بود فقط اخرش رو نتونستن خوب در بیارن
به نظرم این مدت تنها فیلم کمدی که از بقیه سر تر بوده فیلم زیر نظر ساخته مجید صالحیه
سینما ایران واقعا داره به خاک سیاه میشینه…
همین که پژمان جمشیدی توش فقط یه حضور افتخاری داشته و یه کمدین کار کشته میسازدش برام یک دنیا ارزش داره
امتیاز خودم به فیلم : ۶
من خیلی خندیدم
کارگردانی و نقش آفرینی جواد عزتی واقعا خوب بود
نقش آفرینی بقیه هم خوب بود
ولی به شخصه زیاد با طنز فیلم حال نکردم واقعا تکراری بود
اولش باحال بود.
نور پردازی و طراحی دکورش هم خوب بود.
آخرش هم که شاهکار بود 🤣
دو صفحه چرت نوشتی که بگی خوب نبوده؟؟؟والا من و خانواده ام بالای ده بار دیدیم هربار هم کلی خندیدیم .مهم مخاطب هست .دست مریزاد آقای عزتی
سطح شعور و درک و فهم شما از نوع و ادبیات کامنت گذاشتنتون مشخصه پس بعید میدونیم خیلی نظر شما و خانوادتون درباره کیفیت فیلم هم ملاک و مهم باشه:)
داداش نقد می دونی چیه یعنی با دلیل یه فیلم رو نقد کنی و برای این کار باید همه چیز رو در نظر بگرید منم فکر می کنم اون خانواده ای که تو رو تربیت کرده قطعا نمیفهمه فیلم خوب چیه و باید به چی خندید
بهترین فیلم اکشن تاریخ ایران هنوز با اختلاف:
«روز صفر »
عقاب ها پس کشکه ؟
اونم عالیه اما روز صفر برای ارتباط گیری با مخاطبان جوان عالیه گرچه از نظر داستانی ضعف داره چون ما میدونیم ریگی آخرش دستگیر میشه توسط واجا و اعدام میشه. اما اکشن و تصویربرداری و صدا و … محشره