بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا

بهترین فیلم‌های جان وین | از The Alamo تا The Searchers

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
بهترین فیلم‌های جان وین

این بازیگر برنده جایزه اسکار در کارنامه هنری خودش در فیلم‌های درخشانی بازی کرده که برخی از آن‌ها جزو بهترین فیلم‌های جان وین محسوب می‌شوند.

جان وین که در بین طرفدارانش با عنوان The Duke شناخته می‌شود، در بیش از ۱۶۵ فیلم سینمایی در طول حرفه بازیگری خودش بازی کرده است و اغلب اوقات نیز نقش قهرمانان ماچوی وسترن‌ها و حماسه‌های جنگی را ایفا کرده است. با این حال، چه تعداد از آثار وی در گذر زمان پابرجا باقی ماندند و به آثار کلاسیک و ماندگار تبدیل شدند؟

این بازیگر در سال ۱۹۰۷ میلادی با نام ماریون رابرت موریسون متولد شد و توانست کار خودش را از یک بازیگر کوچک به یک بازیگر اصلی ارتقا بدهد و در طول دهه ۱۹۳۰ میلادی نیز در تعدادی وسترن ضعیف نقش‌آفرینی کرد. او با بازی در فیلم Stagecoach محصول سال ۱۹۳۹ میلادی به کارگردانی جان فورد توانست به شهرت برسد. این اثر همچنین شروع یک همکاری چندی دهه‌ای و پرسود بین این کارگردان و بازیگر بود که بیش از دوازده فیلم را با یکدیگر ساختند که شامل فیلم The Quiet Man محصول سال ۱۹۵۲، فیلم The Searchers محصول سال ۱۹۵۶ و فیلم The Man Who Shot Liberty Valance محصول سال ۱۹۶۲ میلادی است.

علی‌رغم اینکه جان وین در بیشتر دوران حرفه‌ای خودش یکی از سودآورترین بازیگران بود و فیلم‌هایش در گیشه پرفروش بودند اما تنها دو نامزدی اسکار به‌عنوان بهترین بازیگر مرد دریافت کرد که برای فیلم Sands of Iwo Jima محصول سال ۱۹۴۹ و فیلم True Grit محصول سال ۱۹۶۹ میلادی بود. جان وین همچنین به خاطر کارگردانی و بازی در فیلم The Alamo نیز نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شده بود.

۲۵. فیلم The Alamo

فیلم the alamo
فیلم The Alamo
  • کارگردان: جان وین
  • نویسنده: جیمز ادوارد گرنت
  • محصول سال: ۱۹۶۰

فیلم «آلامو» یک پروژه مورد علاقه برای دوک بود، کسی که در سال ۱۹۴۵ میلادی برای اولین بار تصمیم گرفت تا علاوه بر بازی در این فیلم، سکان کارگردانی آن را نیز در دست داشته باشد. نتیجه آن نیز یک حماسه سخت و پایان‌ناپذیر شد که شامل هیجان‌های لحظه‎ای است که توسط ندایی طولانی احاطه شده است.

در این فیلم، جان وین خودش نقش سرهنگ دیوی کروکت را بازی می‌کند که رهبری گروه کوچکی از سربازان را برعهده دارد تا از ژنرال سانتا آنا در نبرد آلامو محافظت کنند. مبارزه اوج داستان واقعاً تماشایی است اما مسیر رسیدن به این مبارزه طولانی است. با اینکه نظرات و نقدها درباره این فیلم متفاوت بود اما این اثر توانست هفت نامزدی اسکار کسب کند که شامل جایزه بهترین فیلم سال بود.

۲۴. فیلم The Big Trail

فیلم the big trail
فیلم The Big Trail
  • کارگردان: رائول والش
  • نویسنده: هال جی اوارتس
  • محصول سال: ۱۹۳۰

با اینکه جان وین با بازی در فیلم Stagecoach ساخته جان فورد توانست به یک ستاره مشهور تبدیل شود اما اولین نقش‌آفرینی او در نقش اصلی یک اثر سینمایی در فیلمی وسترن و حماسی ساخته رائول والش رقم خورد. همین نیز سبب شده بود تا جان فورد از دست جان وین بسیار عصبانی باشد و برای نزدیک به یک دهه با او همکاری نکرده بود.

اگرچه فیلم «مسیر بزرگ» از بسیاری از جهات منسوخ شده و قدیمی به نظر می‌رسد اما هنوز هم یک سرگرمی هیجان‌انگیز درباره یک تله‌گیر جوان با بازی جان وین دارد که یک قطار واگن را از میان زمین‌های خطرناک رودخانه می‌سی‌سی‌پی به غرب هدایت می‌کند. این فیلم با فرمت صفحه عریض فیلم‌برداری شده که به فیلم حس و حال حماسی اضافه کرده است. پس از این فیلم، جان وین به بازی در فیلم‌های درجه چندم مشغول شد تا اینکه در نهایت بار دیگر با جان فورد همکاری کرد.

۲۳. فیلم ۳ Godfathers

فیلم 3 godfathers
فیلم ۳ Godfathers
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: لارنس استالینگز و فرانک اس نوجنت
  • محصول سال: ۱۹۴۸

فیلم «سه پدرخوانده» یکی از آثار کمتر شناخته شده در مجموعه فیلم‌های جان وین و کارگردان محبوبش یعنی جان فورد است و یک افسانه شیرین و احساسی درباره سه قانون‌شکن با بازی جان وین، هری کری جونیور و همچنین پدرو آرمنداریز است که با یک زن در حال مرگ مواجه می‌شوند که در حال زایمان است.

آن‌ها قسم می‌خورند که از کودک مراقبت و محافظت کنند و در حالی که نوزاد را به نزدیک‌ترین شهر می‌آورند، جان خودشان را به خطر می‌اندازند. این دومین اجرای جان فورد از رمان پیتر بی کاین پس از فیلم Marked Men در سال ۱۹۱۹ بود که در آن، هری کری بازی کرده بود و در این فیلم جدید نیز پسر هری کری نقش‌آفرینی کرده است. این اثر سینمایی گاهی اوقات زیبا، خنده‌دار و دلخراش است و جنبه نرم‌تری از شخصیت سرسخت جان وین را نشان می‌دهد.

۲۲. فیلم Rio Lobo

فیلم rio lobo
فیلم Rio Lobo
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: لی براکت و برتون ووهل
  • محصول سال: ۱۹۷۰

فیلم «ریو لوبو» آخرین فیلمی بود که توسط کارگردان هاوارد هاکس کارگردانی شده بود و در آن نیز این کارگردان بار دیگر با جان وین همکاری کرد، کسی که قبلاً در فیلم‌های وسترن Red River و Rio Bravo از این کارگردان بازی کرده بود. اگرچه این اثر سینمایی نتوانست به اندازه دو اثر قبلی برجسته باشد اما همچنان یک خداحافظی مناسب از سوی یکی از فیلمسازان پیش‌گام هالیوود بود.

جان وین در این فیلم نقش یک افسر سابق اتحادیه را بازی می‌کند که با برخی از نیروهای سابق کنفدراسیون با بازی خورخه ریوِرو و کریستوفر میچم همکاری می‌کند تا بتواند خیانتکاری را پیدا کند که در طول جنگ داخلی اطلاعاتی را به جنوب فروخته و باعث مرگ دوست نزدیکش شده است. تلاش آن‌ها سبب می‌شود تا آن‌ها به ریو لوبو بروند، شهری که مانند یک دیکتاتوری توسط همان یاغی‌ای که آن‌ها به دنبالش هستند با بازی مایک هنری اداره می‌شود.

۲۱. فیلم Donovan’s Reef

فیلم donovans reef
فیلم Donovan’s Reef
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: جیمز ادوارد گرنت و فرانک اس نوجنت
  • محصول سال: ۱۹۶۳

فیلم «داناوانز ریف» آخرین همکاری میان جان فورد و جان وین، آن هم پس از همکاری‌های متعدد بود. این اثر سینمایی از اوج حرفه هر کدام از آن‌ها فاصله داشت اما با این وجود، نقطه پایان خوبی برای یکی از بزرگترین همکاری‌های بازیگر و کارگردان در تاریخ سینما بوده است.

جان وین در این اثر سینمایی نقش سرهنگ کورد مک نالی را بازی می‌کند که قهرمانی از جنگ جهانی دوم است و در جزیره‌ای با همتایان کهنه‌کارش لی ماروین و جک واردن زندگی می‌کند. وقتی دختر بزرگ واردن با بازی الیزابت آلن از راه می‌رسد، جان وین به شدت عاشق او می‌شود. این اثر سینمایی بسیار سرگرم‌کننده است و پیامی از هماهنگی نژادی بین بومیان پلینزی و بازدیدکنندگان سفیدپوست را نشان می‌دهد.

۲۰. فیلم El Dorado

فیلم el dorado
فیلم El Dorado
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: لی براکت
  • محصول سال: ۱۹۶۷

جان وین برای دنباله‌ای معنوی برای فیلم وسترن و کلاسیک Rio Bravo دوباره با کارگردان هاوارد هاکس همکاری کرد. فیلم «ال دورادو» با بازی جان وین در نقش یک مزدور به نام کول تورنتون بود که با رفیق قدیمی‌اش، یک کلانتر دائم‌الخمر به نام جی پی هارا با بازی رابرت میچم همکاری می‌کند تا به خانواده‌ای دامدار کمک کنند تا با رقیب خودشان مبارزه کنند، رقیبی که سعی دارد تا آب آن‌ها را بدزدد.

هاوارد هاکس با کمک فیلم‌نامه نوشته لی براکت که فیلم‌نامه فیلم Rio Bravo را نیز نوشته، توانسته ترکیب حرفه‌ای دیگری از هیجان و خنده را ایجاد کند که در آن دو تن از کهنه بازیگران دوران طلایی هالیوود در اواخر دوران حرفه‌ای‌شان نقش‌آفرینی می‌کنند. در سال ۱۹۷۰ نیز سومین فیلم این مجموعه تحت عنوان Rio Lobo اکران شد.

۱۹. فیلم The Longest Day

فیلم the longest day
فیلم The Longest Day
  • کارگردان: کن آناکین، اندرو مارتون و برنارد ویکی
  • نویسنده: کورنلیوس رایان
  • محصول سال: ۱۹۶۲

جان وین یکی از بسیاری از مشاهیر برجسته در سراسر جهان است که در این حماسه جنگ جهانی دوم هنرنمایی کرده است، فیلمی که وقایع دلخراش D-Day را از دیدگاه سربازان متفقین و آلمانی روایت می‌کند. جان وین در این فیلم نقش سرهنگ بنجامین اچ وندروورت را بازی می‌کند.

فیلم «طولانی‌ترین روز» به سبک فیلم مستند و سیاه و سفید فیلم‌برداری شده و بازآفرینی نبردی در مقیاس عظیم است که نقطه برجسته فیلم‌های جنگی و حماسی است. این اثر سینمایی نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم شد و توانست جوایز اسکار بهترین فیلم‌برداری و جلوه‌های ویژه را کسب کند.

۱۸. فیلم How the West Was Won

فیلم how the west was won
فیلم How the West Was Won
  • کارگردان: جان فورد، هنری هاتاوی و جورج مارشال
  • نویسنده: جیمز آر وب
  • محصول سال: ۱۹۶۳

در اوایل دهه شصت میلادی ستاره بزرگی در سینما وجود نداشت که در فیلم «چگونه غرب تسخیر شد» حضور نداشته باشد، فیلمی حماسی، گسترده و پرتحرک که گسترش آمریکا به سمت غرب را به نمایش در می‌آورد. این فیلم به پنج بخش تقسیم شده که شامل بخش The Rivers، بخش The Plains، بخش The Civil War، بخش The Railroad و بخش The Outlaws است و حول محور خانواده‌ای در چهار نسل از سال‌های ۱۸۳۹ تا ۱۸۸۹ میلادی است که هر لحظه از تاریخ را در آن زمان تجربه می‌کنند.

جان وین در بخش The Civil War این اثر سینمایی به کارگردانی جان فورد حضور دارد و نقش ژنرال اتحادیه ویلیام تکومسه شرمن را بازی می‌کند. این فیلم بیشتر به خاطر مقیاسش معروف است تا محتوایش و با این وجود، یک شاهکار چشمگیر به شمار می‌رود و توانست جوایز اسکاری را برای فیلم‌نامه، صدا و تدوین دریافت کند.

۱۷. فیلم Rio Grande

فیلم rio grande
فیلم Rio Grande
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: جیمز کوین مک‌گینس
  • محصول سال: ۱۹۵۰

فیلم «ریو گرانده» سومین و آخرین فیلم از سه‌گانه سواره نظام جان فورد بود که پس از فیلم Fort Apache محصول سال ۱۹۴۸ و فیلم She Wore a Yellow Ribbon محصول سال ۱۹۴۹ ساخته شد؛ با اینکه این فیلم نمی‌تواند با عظمت دو فیلم اول مطابقت داشته باشد اما هنوز یک اثر خوب و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

در این اثر سینمایی، جان وین نقش سرهنگ کربی یورک را بازی می‌کند که وظیفه حفاظت از یک پاسگاه در ریو گرانده را در برابر آپاچی‌های قاتل برعهده دارد. در همین حین نیز او با پسرش با بازی کلود ژرمن جونیور و همسرش با بازی مورین اوهارا سروکار دارد، کسانی که نسبت به وظیفه‌اش به ارتش در اولویت پایین‌تری قرار دارند. این فیلم همچنین آهنگ‌های محلی دوست‌داشتنی‌ای از Sons of the Pioneers داشت.

۱۶. فیلم The High and the Mighty

فیلم the high and the mighty
فیلم The High and the Mighty
  • کارگردان: ویلیام ای ولمن
  • نویسنده: ارنست کی گان
  • محصول سال: ۱۹۵۴

فیلم «متکبرها» اثری در ژانر فیلم‌های فاجعه‌ای است و بخش‌های بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای درون خودش دارد. این اثر سینمایی داستان گروه بزرگی از شخصیت‌ها را دنبال می‌کند که سوار یک پرواز بر فراز اقیانوس آرام می‌شوند، پروازی که دچار چندین مشکل هواپیمایی از جمله از کار افتادن موتور می‌شود و این در حالی است که یک خلبان نگران و عصبانی مسئولیت پرواز را برعهده دارد. خوشبختانه، کمک خلبان با بازی جان وین در آنجا است تا همه را نجات بدهد.

کارگردان ویلیام ای ولمن با استفاده از فضای محدود هواپیما توانسته تنش را افزایش بدهد و گروه بازیگران نیز جذابیت فیلم را بیشتر کردند. این فیلم توانست شش نامزدی اسکار از جمله برای جایزه بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای کلیر ترور و یان استرلینگ را به دست بیاورد و جایزه اسکار بهترین موسیقی متن را کسب کرد. در کمال تعجب، این اثر در بخش بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد اسکار نتوانست نامزد شود.

۱۵. فیلم Hondo

فیلم hondo
فیلم Hondo
  • کارگردان: جان فارو
  • نویسنده: جیمز ادوارد گرنت
  • محصول سال: ۱۹۵۳

فیلم «هوندو» ساخته جان فارو یکی از وسترن‌های اصلی جان وین است که جنبه‌های جدیدی از شخصیت ماچو این بازیگر را به نمایش گذاشت. او در این فیلم نقش شخصیت اصلی به نام هوندو را بازی می‌کند، یک سوارکار اعزامی ارتش که با یک بیوه با بازی جرالدین پیج و پسرش با بازی لی آکر روبرو می‌شود که در بیابان زندگی می‌کنند و از تهدید قریب الوقوع آپاچی‌ها ناآگاه هستند.

هوندو برای محافظت از آن‌ها در آنجا باقی می‌ماند و پیوندی پدر مانند را با این پسر جوان برقرار می‌کند. این فیلم در ابتدا به صورت سه بعدی نشان داده شده بود و این در حالی است که لوئیس لامور به خاطر این داستان اورجینال خودش نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

۱۴. فیلم The Shootist

فیلم the shootist
فیلم The Shootist
  • کارگردان: دان سیگل
  • نویسنده: مایلز هود سوارتوت و اسکات هیل
  • محصول سال: ۱۹۷۶

آخرین اثر سینمایی جان وین یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او را دارد. فیلم «تیرانداز» ساخته دان سیگل داستان او در قامت یک تفنگچی سرطانی را دنبال می‌کند که امیدوار است با عزت بمیرد. اما مهم نیست که او چقدر تلاش می‌کند، او نمی‌تواند از گذشته خودش فرار کند. لورن باکال نقش بیوه‌ای را بازی می‌کند که اتاقی را در پانسیون خودش به این مرد در حال مرگ اجاره می‌دهد و وقتی پسر نوجوانش با بازی ران هاوارد به این مرد به‌عنوان شخصیتی پدر مانند نگاه می‌کند، عصبانی می‌شود.

این اثر سینمایی هم یک درام مؤثر و هم یک قصیده برای زندگی حرفه‌ای دوک است و حتی یک مونتاژ آغازین شامل کلیپ‌هایی از برخی از وسترن‌های قبلی وی را دارد. جیمز استوارت که در فیلم The Man Who Shot Liberty Valance با جان وین همکاری کرده بود، در این اثر سینمایی نقش یک پزشک مهربان را بازی می‌کند.

۱۳. فیلم Sands of Iwo Jima

فیلم sands of iwo jima
فیلم Sands of Iwo Jima
  • کارگردان: آلن دوان
  • نویسنده: هری براون و جیمز ادوارد گرنت
  • محصول سال: ۱۹۴۹

در حالی که بسیاری از هم دوره‌های هالیوودی او در خارج از کشور می‌جنگیدند، جان وین با بازی در نقش قهرمان جنگ جهانی دوم محبوب آمریکا توانست مردم را در داخل آمریکا سرگرم کند. در فیلم «شن‌های ایوو جیما» جان وین نقش یک گروهبان قهرمان را در نبردی تاریخی در اقیانوس آرام بازی می‌کند.

این اثر سینمایی اصالت کمی دارد اما با این وجود، یک ادای احترام هیجان‌انگیز و برانگیزنده برای سربازان واقعی است که در ایوو جیما جنگیدند و جان باختند. این نقش‌آفرینی اولین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای جان وین به ارمغان آورد ولی او این جایزه را به برودریک کرافورد برای فیلم All the King’s Men باخت. این فیلم همچنین دستاوردهایی برای فیلم‌نامه، تدوین و صداگذاری به دست آورد.

۱۲. فیلم Hatari

فیلم hatari
فیلم Hatari
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: لی براکت
  • محصول سال: ۱۹۶۲

فیلم «هاتاری!» تقریباً هر چیزی از ژانرهای مختلفی همچون کمدی، ماجراجویی، عاشقانه و برخی از حیوانات عجیب و غریب را درون خودش دارد. جان وین در این فیلم نقش رهبر گروهی از شکارچیان را بازی می‌کند که حیوانات را برای فروش به باغ وحش‌ها شکار می‌کنند. باشگاه تماماً پسرانه آن‌ها با ورود یک عکاس زن با بزای السا مارتینلی متزلزل می‌شود، کسی که قبل از عاشق شدن با جان وین، با او سر جنگ دارد.

کارگردان هاوارد هاکس بار دیگر ثابت کرد که استاد ترکیب لحن و سرعت است و این فیلم دو ساعت و نیم به سرعت داستانش را پیش می‌برد. این اثر به خاطر فیلم‌برداری پر از جنب و جوش خودش توسط راسل هارلن نامزد جایزه اسکار شد.

۱۱. فیلم Fort Apache

فیلم fort apache
فیلم Fort Apache
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: فرانک اس نوجنت
  • محصول سال: ۱۹۴۸

اولین اثر از سه‌گانه سواره نظام جان فورد، فیلم «دژ آپاچی» است که چنان پرتره معتبری از زندگی مرزی ارائه می‌کند که شما فکر می‌کنید به دهه ۱۸۶۰ میلادی منتقل شده‌اید. هنری فوندا در این اثر سینمایی نقش سرهنگ دوم اوون ترزدی را بازی می‌کند که مسئولیت یک پست سواره نظام ایالات متحده را به یک کهنه سرباز افتخاری سروان کربی یورک با بازی جان وین می‌دهد.

کربی یورک به زودی خودش را در تقابل با ترزدی می‌بیند که تشنه شکوه است و از قبیله بومی آمریکایی بدش می‌آید. اگرچه این فیلم به این کارگردان این فرصت را می‎‌دهد تا به بررسی برخی از مضامین تاریک وسترن بپردازد اما او هنوز هم زمانی را برای خنده و عاشقانه در تصاویری جذاب و دقیق پیدا می‌کند.

۱۰. فیلم They Were Expendable

فیلم they were expendable
فیلم They Were Expendable
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: فرانک وید
  • محصول سال: ۱۹۴۵

جان فورد پس از اینکه از خدمت خودش در جنگ جهانی دوم بازگشت، یکی از واقعی‌ترین و تلخ‌ترین بررسی‌ها از جنگ را در دنیای سینما به نمایش گذاشت. فیلم «آن‌ها قابل چشم‌پوشی بودند» تلاش‌های بیهوده یک واحد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا برای مبارزه با تهاجم ژاپنی‌ها به فیلیپین را بازگو می‌کند. قهرمان جنگی واقعی رابرت مونتگومری در این فیلم نقش فرمانده را بازی می‌کند و جان وین نیز نقش معاون وی را به تصویر می‌کشد.

در طول فیلم‌برداری، جان فورد به دلیل نداشتن خدمت واقعی سربازی، جان وین را مورد تمسخر قرار داد و اغلب به مونتگومری به‌عنوان یک نمونه رفتار قهرمان جنگی اشاره می‌کرد. با این حال، این مسئله با واکنش مونتگومری همراه شد و باعث شد تا جان فورد اشک بریزد. این سه نفر پس از کنار گذاشتن تنش‌های پشت صحنه، یک اثر کلاسیک ماندگار را خلق کردند که بالاتر از فیلم‌های جنگی ساده‎تر آن دوره بود.

۹. فیلم The Long Voyage Home

فیلم the long voyage home
فیلم The Long Voyage Home
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: دادلی نیکلاس
  • محصول سال: ۱۹۴۰

جان فورد مدت‌ها آرزوی ملوان بودن را داشت و در طول جنگ جهانی دوم در نیروی دریایی مشغول خدمت شد و اغلب نیز دوستان خودش را با قایقش به نام USS Araner برای تفریح به دریا می‌برد؛ بنابراین اصلاً جای تعجب ندارد که اقتباس او از داستان Sea Plays نوشته یوجین اونیل برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

فیلم «سفر دریایی طولانی به خانه» داستان یک گروه از خدمه کشتی بخار بریتانیایی را دنبال می‌کند که سفری خطرناک را از هند غربی به بوستون و در نهایت انگلستان آغاز می‌کنند. داستان در مجموعه‌ای از صحنه‌های بسیار زیبا درباره رفاقت مردان روایت می‌شود که توسط فیلم‌بردار گرگ تولند به رنگ سیاه و سفید فیلم‌برداری شده است. جان فورد در یک سال موفق به کسب دو نامزدی بهترین فیلم شد که یکی برای این فیلم و دیگری برای فیلم The Grapes of Wrath بود.

۸. فیلم Stagecoach

فیلم stagecoach
فیلم Stagecoach
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: دادلی نیکولز
  • محصول سال: ۱۹۳۹

وسترن در دو قلمرو متفاوت وجود دارد که یکی قبل از فیلم «دلیجان» و یکی پس از آن است. قبل از فیلم «دلیجان»، ژانر وسترن صرفاً یک سرگرمی درجه دوم بود. پس از آن، این ژانر به یکی از ژانرهای بزرگ آمریکایی تبدیل شد. همچنین این اثر سینمایی جان وین را از یک بازیگر سطح پایین به یک ستاره تبدیل کرد و همکاری پایداری بین او و جان فورد را شروع کرد.

جان وین در این فیلم نقش یک قاتل تحت تعقیب به نام رینگو کید را بازی می‌کند که به گروهی از مسافرانی می‌پیوندد که با راهنمایی یک مربی اسب در سرزمین‌های خطرناک سفر می‌کنند. کاملاً واضح است که جان فورد می‌دانست که یک بازیگر نقش اصلی در اختیار دارد و جان وین را با چنان حس دراماتیکی معرفی کرد که نوید درخشش او در آینده را می‌داد. این فیلم دو جایزه اسکار گرفت که شامل بهترین بازیگر مکمل مرد برای توماس میچل بود.

۷. فیلم She Wore a Yellow Ribbon

فیلم she wore a yellow ribbon
فیلم She Wore a Yellow Ribbon
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: فرانک اس نوجنت و لارنس استالینگز
  • محصول سال: ۱۹۴۹

فیلم «دختری با روبان زرد» دومین فیلم از سه‌گانه سواره نظام جان فورد بود که قبل از آن فیلم Fort Apache منتشر شده بود و پس از آن نیز Rio Grande ساخته شد. این اثر با اختلاف بهترین فیلم این مجموعه است. جان وین در این اثر سینمایی یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های خودش را ارائه می‌کند و با گریمی سنگین نقش کاپیتان بازنشسته سواره نظام آمریکا به نام نیتن بریتلس را بازی می‌کند که وظیفه دارد تا از نیروهایش در برابر حمله سرخ‌پوستان محافظت کند.

نیتن بریتلس که از شکست ژنرال کاستر به وحشت افتاده، تمام تلاش خودش را می‌کند تا از درگیری خشونت‌آمیز جلوگیری کند و از زنان زیاد حاضر در پایگاهش حفاظت کند. این فیلم به خاطر فیلم‌برداری پر جنب و جوش توسط وینستون سی هاخ برنده جایزه اسکار شد. این در حالی است که جان وین در همان سال برای بازی در فیلم Sands of Iwo Jima نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد اما نتوانست جایزه را کسب کند.

۶. فیلم The Man Who Shot Liberty Valance

فیلم the man who shot liberty valance
فیلم The Man Who Shot Liberty Valance
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: جیمز وارنر بلا و ویلیس گولدبک
  • محصول سال: ۱۹۶۲

جان فورد با این شاهکار در اواخر دوران حرفه‌ای‌اش، متفکرانه‌ترین و دقیق‌ترین بررسی خودش از تفاوت بین اسطوره و حقیقت را ارائه کرد. این اثر همچنین یکی از وسترن‌های عالی آمریکایی است و جان وین و جیمز استوارت در شخصیت‌هایی حضور داشتند که قبلاً نیز همانند آن را بازی کردند.

 فیلم «مردی که لیبرتی والانس را کشت» درباره یک سناتور آمریکایی با بازی جیمز استوارت است که به خاطر کشتن یک قانون شکن با بازی لی ماروین شهرت دارد. وقتی که او به زادگاهش باز می‌گردد تا دوست قدیمی‌اش با بازی جان وین را دفن کند، حقایق مربوط به رویداد افسانه‌ای که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد، با فلش‌بک روایت می‌شود. این فیلم همچنین یک نامزدی اسکار به خاطر طراحی لباس به دست آورد.

۵. فیلم The Quiet Man

فیلم the quiet man
فیلم The Quiet Man
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: فرانک اس نوجنت
  • محصول سال: ۱۹۵۲

فیلم «مرد آرام» یک پروژه پرشور و مورد علاقه برای جان فورد بود که سفری عاشقانه و احساسی به ریشه‌های ایرلندی است. این اثر همچنین یک جدایی بزرگ برای کارگردان و مرد اصلی مورد علاقه‌اش بود که بیشتر به خاطر فیلم‌های وسترن خودشان شناخته می‌شوند. این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از موریس والش ساخته شده و داستان یک بوکسور سابق با بازی جان وین را دنبال می‌کند که آمریکا را ترک می‌کند و به روستای کوچکی در محل تولدش باز می‌گردد، جایی که او عاشق یک زن مو قرمز با بازی مورین اوهارا می‎شود.

بیشترین بینندگان احتمالاً این اثر سینمایی را به خاطر دعوای آتشین بین دوک و ویتکتور مک‌لاگلن در اوج فیلم می‌شناسند، بازیگری که نقش برادر بداخلاق آن زن موقرمز را بازی می‌کند. جان فورد با این فیلم توانست چهارمین جایزه اسکار خودش را برای بهترین کارگردانی به دست بیاورد و این در حالی است که وینستون سی هاخ و آرچی استات نیز به خاطر فیلم‌برداری رنگی درخشانشان تحسین شدند. به طرز تعجب‌آوری، جان وین در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد نشد.

۴. فیلم Rio Bravo

فیلم rio bravo
فیلم Rio Bravo
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: جولز فورثمن و لی براکت
  • محصول سال: ۱۹۵۹

فیلم «ریو براوو» یکی از فیلم‌های سرگرم‌کننده است که ترکیبی بی‌نظیر از اکشن، کمدی، موسیقی و عاشقانه است. این اثر وسترن که با مهارت خاصی توسط هاوارد هاکس کارگردانی شده، یک وسترن اساسی است که داستانی مهیج از کلانتر شهر کوچکی با بازی جان وین را روایت می‌کند که باید در برابر برخی قانون شکنان سرسخت قرار بگیرد که سعی دارند تا یک قاتل را از زندان خارج کنند.

او برای قرارگیری در مقابل این گروه از قانون‌شکنان، گروهی را گرد هم می‌آورد که شامل فرد دائم‌الخمر با بازی دین مارتین، یک معاون کلانتر سالخورده با بازی والتر برنان، یک آوازخوان جوان با بازی ریکی نلسون و یک قمارباز با بازی انجی دیکنسون است. در مدت زمان ۱۴۱ دقیقه‎‌ای فیلم، هیچ لحظه‌ای تلف نمی‎‌شود و فضایی را برای رشد شخصیت و اکشن فراهم می‌کند. این فیلم در زمان خودش مورد توجه قرار نگرفت اما اکنون به‌عنوان یک فیلم کلاسیک شناخته می‌شود و فیلمسازانی همچون مارتین اسکورسیزی، جان کارپنتر و کوئنتین تارانتینو از آن به‌عنوان یکی از فیلم‌های مورد علاقه خود یاد کردند.

۳. فیلم True Grit

فیلم true grit
فیلم True Grit
  • کارگردان: هنری هاتاوی
  • نویسنده: مارگوریت رابرتز
  • محصول سال: ۱۹۶۹

جان وین پس از ۴۳ سال فعالیت در دنیای سینما و بازی در بیش از ۱۵۰ فیلم، اسکار بهترین بازیگر مرد را به دست آورد. او در فیلم «شجاعت واقعی» نقش یک مارشال سنگدل آمریکایی به نام کاگبرن ملقب به روستر را بازی می‌کند که توسط دختری ۱۴ ساله با بازی کیم داربی استخدام می‌شود تا تام چنی با بازی جف کوری را به خاطر قتل پدرش پیدا کند. آن‌ها به زودی این قاتل را پیدا می‌کنند که همراه با گروهی از افراد خشن با بازی رابرت دووال و دنیس هاپر است.

اگرچه آن‌ها گروهی سرسخت هستند اما آن قدر قوی نیستند که دوک نتواند از عهده آن‌ها بربیاید. جان وین علاوه بر کسب جایزه اسکار، گلدن گلوب را نیز به خاطر هنرنمایی خودش دریافت کرد. او در سال ۱۹۷۵ میلادی این نقش را در دنباله‌ای به نام Rooster Cogburn بازآفرینی کرد. در سال ۲۰۱۰ نیز بازسازی‌ای از این فیلم توسط برادران کوئن با هنرنمایی جف بریجز ساخته شد.

۲. فیلم Red River

فیلم red river
فیلم Red River
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • نویسنده: بوردن چیس و چارلز شنی
  • محصول سال: ۱۹۴۸

افسانه‌ها حاکی از آن هستند که وقتی جان فورد فیلم «رود سرخ» را تماشا کرد، فیلمی وسترن با بازی بازیگر مورد علاقه‌اش یعنی جان وین و کارگردانی شده توسط یکی از معدود رقبایش در صنعت سینما یعنی هاوارد هنکس، بیان کرده که نمی‌دانسته این بازیگر می‌تواند تا این حد خوب بازی کند.

جان وین برای ایفای نقش تام دانسون که یک دامدار سالخورده و سرسخت بوده، گریم زیادی داشته است، دامداری که با پسر خوانده‌اش به نام مت گارث با بازی مونتگومری کلیفت درگیر می‌شود. رفتار ظالمانه تام منجر به شورش و رقابتی تلخ بین این دو می‌شود.

۱. فیلم The Searchers

فیلم the searchers
فیلم The Searchers
  • کارگردان: جان فورد
  • نویسنده: فرانک اس نوجنت
  • محصول سال: ۱۹۵۶

جان فورد و جان وین با فیلم «جویندگان» نگاهی طولانی و سخت به تاریکی پنهان در زیر ژانری دارند که آن‌ها را به شهرت رساند و در این راه نیز شاید بهترین وسترن را خلق کردند. جان وین در نقش یک کهنه سرباز تنها و عصبانی جنگ داخلی به نام ایتان ادواردز نقش‌آفرینی کرد، شخصیتی که نسبت به بومیان آمریکایی نفرت و خشم زیادی دارد.

وقتی که گروهی از کومانچی‌ها خواهرزاده او با بازی ناتالی وود را می‌ربایند و خانه خانوادگی او را به آتش می‌کشند، او برای پیدا کردن خواهرزاده‌اش به جستجویی وسواس گونه می‌رود. اما این یک مأموریت نجات نیست بلکه تلاشی برای کشتن خواهرزاده‌اش است چراکه او بیش از حد با سرخ‌پوستان زندگی کرده و دیگر پاک نیست. فیلم‌برداری جذاب وینستون سی هاخ سبب شده تا این اثر سینمایی بسیار جذاب و تماشایی باشد.


منبع: goldderby

Outlaws for Life

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا
بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های جان وین | The Alamo و The Searchers- گیمفا