شرکت Unity از تصمیم جنجالی سال گذشته خود عقبنشینی کرد
Unity، شرکت توسعهدهنده یک موتور بازیسازی محبوب با همین نام، تصمیم سال گذشته خود مبنی بر اعمال هزینه اضافی برای استفاده از ابزارهای بازیسازی خود که برای هر نصب بازی توسط بازیکنان، از توسعهدهندگان آن مبلغی دریافت میکرد را لغو کرده است.
این طرح قیمتگذاری عجیب که در سپتامبر (شهریور) سال گذشته معرفی شد، بهشدت از سوی توسعهدهندگان بازی مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری آن را یک «حرکت رقتانگیز و سودجویانه» نامیدند. امروز، در یک پست منتشر شده در وبلاگ یونیتی از سوی رئیس و مدیرعامل جدید این شرکت، مت برومبرگ (Matt Bromberg)، اعلام شد که «پس از مشورت عمیق با جامعه توسعهدهندگان، مشتریان و شرکا» به همان مدل قیمتگذاری اشتراک محور قبلی باز خواهند گشت.
برومبرگ هدف شرکت را «در دسترس قراردادن ابزار توسعه بازی» برای هر فردی که علاقهمند به ساخت بازی باشد معرفی نمود و در ادامه اعلام کرد:
ما نمیتوانیم این هدف متضاد با منافع مشتریان خود را دنبال کنیم. در حقیقت، باید مشارکتی بین ما و توسعهدهندگان بر پایه اعتماد دوطرفه بنا شود. من توانستهام با بسیاری از شما در سه ماه گذشته ارتباط برقرار کنم و بارها شنیدهام که شما یک یونیتی قوی میخواهید. همچنین، از دیدگاه مدیریتی نیز درک کردهام که افزایش قیمت بخشی ضروری از فرایندی است که ما را قادر میسازد در رسیدن به این اهداف سرمایهگذاری کنیم. اما این افزایش قیمتها، نیازی نیست به روشهای بحثبرانگیز انجام شوند. لغو سیستم دریافت هزینه قبلی و اعمال تغییرات جدید، به ما امکان میدهد به سرمایهگذاری بیشتری برای بهبود این ابزار توسعه بازی برای همه ادامه دهیم و درعینحال، شرکای بهتری نیز برای توسعهدهندگان باشیم.
طبق تغییرات جدید، سطح Unity Personal رایگان خواهد ماند و سقف اعمال هزینه به ۲۰۰ هزار دلار افزایش مییابد. به این ترتیب، توسعهدهندگان بیشتری میتوانند بدون پرداخت هزینه از امکانات Unity استفاده کنند. در رابطه با بستههای Pro و Enterprise، یونیتی با افزایش آستانه درآمد سالانه برای افراد واجد شرایط از اول ژانویه ۲۰۲۵، به همان رویه اشتراک سنتی برمیگردد.
پس از معرفی در سال گذشته، سیاست Runtime Fee که باعث میشد سازندگان مجبور به پرداخت هزینه به ازای هر نصب بازی به یونیتی شوند، دچار تغییرات زیادی پس از واکنش منفی همگان شد. در تلاش برای راضی کردن افکار عمومی، این شرکت ابتدا سقف درآمد مورد نیاز برای اعمال این سیاست را بالا برد و سپس تغییرات زیادی در تعرفههای آن نیز اعمال کرد.
یک ماه بعد و پس از بدتر شدن اوضاع، جان ریسیتیلو (John Riccitiello)، مدیرعامل اسبق این شرکت در نتیجه این تصمیم کنارهگیری خود را اعلام و به دنبال آن در آغاز سال ۲۰۲۴، یونیتی ۱۸۰۰ کارمند خود را بهعنوان بخشی از «احیا برای جبران خسارت» اخراج کرد.
این احیا تا به امروز با این تغییرات جدید ادامه دارد. برومبرگ که سابقه مدیریتی در EA و Zynga را دارد، در ماه می (اردیبهشت) امسال بهعنوان مدیرعامل جدید منصوب شد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
بنظرم وقتی godot هست استفاده از یونیتی منطقی نیست.چون گودوت هم سبک تره هم وقتی کرش میکنه قبلش بازی رو سیو میکنه،هم ساخت بازی باهاش راحت تره.خودم تو گودوت یه ذره ور رفته بودم و انصافا خیلی خوب بود نسبت به یونیتی و احتمالا اگر بازی بسازم از گودوت استفاده کنم
کسایی که دیسلایک کردن. هیچوقت تو عمرشون بازی نساختن
منم دارم بازی سازی رو یاد میگیرم و با گودوت هم شروع کردم،تفاوت اساسی این دو اینه که گودوت واقعا تو ساخت بازی دوبعدی حرف نداره،ولی یونیتی تو بازی سه بعدی خیلی بهتر عمل میکنه،گودوت نیاز به کدنویسی کمتری داره و میتونی در حین یادگیری کد نوشتن رو هم یاد بگیری و بیشتر زمانت رو روی خود گیم بزاری تا کدنویسی.
تصمیم پارسالشون تصمیم درستی بود ولی به شکل بدی اجراش کردن.
میدونیم که مایکروسافت در تلاشه تا فروش بازی رو از بین ببره و بازی های ایندی که مهم ترین مشتری یونیتی هستن دیگه خریدار ندارن و فقط رو سرویس بازی میشن با این تفاسیر وقتی پولی از سرویس گیر استودیو میاد باید سهم انجین رو هم بپردازه همونطور که قبلاً از پول حاصل از فروش سهم انجین رو پرداخت میکرد.
نمیشه که استودیو کل پولو بزاره جیب خودش و سر صاحب انجین بی کلاه بمونه.
یه زمانی ۷۰ درصد بازی ها با یونیتی بود یهویی محو شد واقعا یه زمان بهترین بود ولی الان بیشتریا از آنریل انجین استفاده میکنن
یونیتی اگر یه تکونی به خودش بده میتونه دوباره برگرده به رقابت
اوکی من واقعا این انجین رو دوست دارم نمی دونم بخاطر سی شارپ و یادگیری نسبتا بهترش هست یا اینکه بهترین موتور برای بازی های دوبعدی یا سه بعدی برای پی سی و موبایل با هزینه کم و سود خوب برای توسعه دهنده های مستقل هست هر کدوم از اینا میتونه باشه ولی اشکالی که داره باگهای این موتور هست چون اکثرا پرسونال رو سلکت میکنن برای کار مخصوصا اونایی که میخوان اموزش بازی سازی چه با کدنویسی چه بدون اون ببینن بیشتر یوزر نسخه رایگان هستن خوب نسخه رایگان هم مشکل زیاد داره از اونحا که هنرجو هستن مشکلات پیش بیاد براشون یا کلا قیدشو میزنن یا سوییچ میکنن رو موتورهای دیگه الان انریل رو اپیک حتی برای موبایل هم داره بهینه میکنه که دیگه نگن انریل برای پروژه های گرافیک خفن کنسولی یا پی سی هست یونیتی موبایل اپیک هزینه انریل خیلی داره میکنه مخصوصا بخش blue print(بخش بدون کد نویسی بازی ساختن )خوب این وسط برای بازی های موبایلی موتورهای گیم میکر،گودوت،کانسترکت۲هم هست رایگان پارسال اکثر ایندی دولوپر ها میخواستن سوییچ کنن رو اینا بخاطر تصمیم یونیتی از زبان برنامه نویسی سی شارپ ،سی پلاس پلاس،پایتون ،جاوا هم پشتیبانی میکنن برای همین باید یونیتی کیفیت بخش پرسونال رو که رایگان بالا ببره باگها رو بگیره
من قبلا از یونیتی استفاده میکردم و الان از گودوت ، و حقیقتا از گودوت خیلی بیشتر خوشم اومد.
گودوت علاوه بر زبان سی شارپ ، یک زبان برنامه نویسی خیلی آسون داره به اسم gd script و در خیلی از جهات مشابه یونیتیه ؛ با این تفاوت که کاملا رایگانه
جدا راضی هستی برای بازی های دوبعدی پلتفرمر؟و از نظر باگ و کامپایلر کد ها باگاش زیاد نیست؟یونیتی یکدفعه کرش میکنه کلا فیریز میشه وقتی تو کد نویسی اشتباه کنی اما کلا سی شارپ کدنویسی سنگینی نداره از نظر اجبار به تمیز نوشتن ولی سی پلاس پلاس من طرفش جرات نکردم برم خیلی رو تمیز نوشتن کد تاکید داره گرچه ما یادگیری برنامه نویسی در چهارچوب انجین هست در حد معمولی کافی هست ولی خوب همونم رو انریل با توجه به سنگینی خود موتور قوز بالا قوز بعد مورد دیگه من نسخه ۲۰۲۰ یونیتی استفاده میکنم نمی دونم چرا یه سری آیتم ها رو که باید داشته باشه مثل ۲۰۲۲یا ۳ نداره همه میگفتن ۲۰۲۰ از همش بهتره ولی عجیب برام الان
حقیقتا خیلی عالیه و دقیقا هم برای بازی دو بعدی پلتفرمر. خیلی ازش راضی هستم. اولش میخواستم بازیم رو با یونیتی بسازم ولی یونیتی کیفیتش رو کم و پیکسلی میکرد ؛ اما گودوت خیلی خوب تصاویر رو پردازش میکنه
یونیتی نسخه پروفشنالش هم همون باگ ها رو داره تنها نسخه های استیبلش ورژن های لانگ تایم ساپورت یا LTS ها هستن نکته بعد که خودت هم اشاره کردی دیگه تاریخ مصرف موتور یونیتی سر اومده هم به خاطر سیاست هاشون هم به خاطر وضعیت تیم توسعه دهنده خود موتور بازیسازی هم اینکه موتور یونیتی برعکس بقیه موتور ها اوپن سورس نیست
آره دیگه انگار نمیشه پیشنهادت چیه تو همون رنج یونیتی گودوت یا گیم میکر ؟
گودوت چیه هی گودوت گودوت میکنید….هنوز که هنوزه یونیتی خیلی بهتره … گودوت ساده س
خوبه حداقل اشتباهشونو اصلاح کردن نه اینکه بدترش کنن