برترین کارگردانهای انیمههای سریالی
ساخت یک انیمه به زمان و افراد زیادی احتیاج دارد و طرفداران این مدیوم اغلب به جای یک فرد، کل استودیو سازنده را مهمترین دلیل موفقیت آن اثر میدانند. این کار با وجود استودیوهای بااستعدادی مانند MAPPA و Madhouse با خلق آثار تحسین شدهای در سالهای اخیر، کار غلطی نیست، اما بدون درنظر گرفتن نقش مهمی که کارگردانها ایفا میکنند، سخت است که موفقیت یک انیمه را تضمین شده بدانیم.
برخلاف کارگردانهای سینمایی هالیوود و دیگر کشورهای غربی، کارگردانهای انیمه آنقدری که لایق آن هستند شناخته نمیشوند. آنها با قرار دادن تکههای داستان کنار یکدیگر، مطمئن شدن از کیفیت تمام بخشها و اضافه کردن سبک هنری خاص خود، انیمه را به سمت درستی هدایت میکنند تا موفقیت و کیفیت آن را تضمین کنند. در این لیست تنها به کارگردانهای انیمههای سریالی میپردازیم، به همین دلیل به کارگردانهای افسانهایی مانند هایائو میازاکی و ساتوشی کن، حتی اگر سابقه کار برروی انیمههای سریالی را در کارنامه خود داشته باشند، اشارهای نخواهیم کرد.
۱۰. مگومی ایشیتانی
برخلاف دیگر کارگردانهای لیست، ایشیتانی تنها کارگردان اپیزودهای یک انیمه است، درواقع او به جای کل یک انیمه، تنها بر روی یک اپیزود خاص نظارت دارد. ایشیتانی کار خود را با کارگردانی فیلمهای کوتاه و موزیک ویدیو آغاز کرد، سپس به Toei Animation پیوست تا وظیفه استوریبرد و کارگردانی برخی از اپیزودهای One Piece و Dragon Ball Super را برعهده بگیرد. او سبک هنری خیلی منحصر به فردی ندارد، اما قسمتهایی که او کارگردانی کرده است، رنگهایی سرزنده و انیمیشنهایی خیرهکننده دارند.
البته او به تازگی کار خود را آغاز کرده است و شاید برای قرار دادن ایشیتانی در این لیست خیلی زود باشد، اما او استعداد خود را با خلق تعدادی از بهترین اپیزودهای One Piece و Dragon Ball Super با صحنههای مبارزه نفسگیر و سکانسهای احساسی تاثیرگذار، ثابت کرده است.
۹. سونگهو پارک
شهرت سونگهو پارک بیشتر برای کار کردن به عنوان انیماتور Fullmetal Alchemist: Brotherhood است، اما او با کارگردانی فصل اول انیمه Jujutsu Kaisen و معرفی سبک هنری خود با سکانسهای اکشن بینظیر، طوفان بزرگی در این مدیوم ایجاد کرد. با این حال، او به تازگی استودیو MAPPA را ترک و استودیو E&H Studio را تاسیس کرده است.
بااینکه اولین ساخته او در استودیو E&H Studio با استقبال چندانی مواجه نشد، طرفداران باید به آینده این کارگردان امیدوار باشند، زیرا او یکی از مهمترین دلایل موفقیت Jujutsu Kaisen محسوب میشود. هر انیمهای که توسط او کارگردانی شود، شامل سکانسهای مبارزه جذاب و انیمیشنهایی چشمنواز خواهد بود.
۸. یوشیوکی تومینو
بسیاری از طرفداران انیمه به احتمال زیاد یوشیوکی تومینو را نمیشناسند، زیرا او کارگردان مدرنی نیست و سکان هدایت انیمه Mobile Suit Gundam در دهه ۷۰ میلادی را در دست داشت. او کار خود را با کار کردن بر روی استوریبردهای Astro Boy آغاز کرد، سپس به استودیو Sunrise رفت و حدود بیست سال در آنجا به کار مشغول بود.
درحالی که تومینو بر روی آثار مختلفی کار کرده، هیچکدام از آنها به اندازه Mobile Suit Gundam تاثیرگذار و انقلابی نیستند. امضای منحصر به فرد او شامل اکشنهای دیدنی مکا میشود، البته در بیشتر آثار او اکثر شخصیتها در انتهای داستان به دلایلی از بین میروند.
۷. تتسورو آراکی
یکی از نامهای قابل توجه لیست، تتسورو آراکی است که کارگردانی دوتا از مهمترین انیمههای دهه اخیر، یعنی Attack on Titan و Death Note را برعهده داشته است. او بیشتر دوران کاری خود را در استودیو Madhouse گذراند، سپس به استودیو WIT رفت تا سکان کارگردانی سه فصل اول Attack on Titan را در دست بگیرد.
آراکی تبحر بالایی در ساخت صحنههای درام تاثیرگذار و ایجاد تعلیق دارد. او در سالهای اخیر پروژههای کوچکتری را میسازد و آخرین ساخته بزرگ آراکی انیمه سینمایی Bubble در سال ۲۰۲۲ بود. او درحالی که مشغول برنامهریزی برای ساخت آثار بزرگ خود است، شروع و پایان انیمههای مختلفی را کارگردانی میکند تا تواناییهای خود را از دست ندهد.
۶. اوسامو دزاکی
یکی دیگر از کارگردانهای افسانهای این مدیوم که احتمالا نام او را تا به امروز نشنیدهاید اوسامو دزاکی است، که پس از تاثیر بیسابقهای که در دنیای انیمه داشت، در سال ۲۰۱۱ به خاطر سرطان ریه از دنیا رفت. دزاکی با پیوستن به استودیو Mushi Productions که پدر انیمه، اوسامو تزوکا آن را تاسیس کرد، الهامبخش کارگردانهای بسیاری بود. او کارگردانی انیمههای مهمی مانند Ashita no Joe، The Rose of Versailles و Golgo 13 را برعهده داشته است.
او به خاطر استفاده از نورپردازی Stark، نمای هلندی و Split Screen سبک خاص خود را ایجاد کرد. با این حال، دزاکی بیشتر به خاطر استفاده از تکنیک Postcard Memories شناخته میشود که در آن به جای به کار گرفتن یک فریم ساده انیمیشن، تصویر به یک نقاشی با جزییات بالا محو میشود.
۵. نائوکو یامادا
بااینکه یامادا انیمههای پرطرفدار سینمایی نیز ساخته است، اما با ساخت آثاری مانند K-On!، Clannad و Tamako Market استعداد خود در کارگردانی انیمههای سریالی را ثابت کرده است. او کار خود را در Kyoto Animation آغاز کرد و پس از ساخت K-On به Science SARU پیوست.
او با تبحری که در به نمایش گذاشتن احساسات دارد، تعدادی از بهترین انیمههای ژانر شوجو را کارگردانی کرده است. تواناییهای او در این ژانر، باعث خلق آثار شادی شدهاند که حال هر طرفدار انیمهای را خوب میکنند.
۴. کونیهیکو ایکوهارا
زمانی که صحبت از بهترین انیمههای ژانر شوجو میشود، انیمههای Sailor Moon و Revolutionary Girl Utena جزو مهمترین آثار این ژانر محسوب میشوند که توسط ایکوهارا کارگردانی شدهاند. او درحالی که در Toei Animation مشغول به فعالیت بود Sailor Moon را ساخت، سپس استودیو Be-Papas را تاسیس کرد و تا سال ۲۰۰۱ که این استودیو تعطیل شد در آنجا فعالیت داشت.
او با سبک منحصر به فرد خود در Transformation Trope، که برای اولین از آن در انیمه Sailor Moon استفاده کرد، تحول بزرگی را در این مدیوم ایجاد کرد. علاوهبر سبک هنری، در آثار ایکوهارا پیامهای مهمی نیز میتوان پیدا کرد.
۳. هیدهآکی آنو
شاید طرفداران هیدهآکی آنو او را با آثار سینماییاش بشناسند، اما آنو با انیمه سریالی Neon Genesis Evangelion به دنیای کارگردانی وارد شد، که بسیاری آن را یک شاهکار میدانند. او به عنوان یک انیماتور در دهه ۸۰ میلادی وارد دنیای انیمه شد، سپس با همکاری افرادی مانند یوشیوکی ساداموتو و هیرویوکی یاماگا استودیو Gainax را تاسیس کرد، درنهایت او در سال ۲۰۰۶ این استودیو را ترک کرد تا Studio Khara را بنیانگذاری کند.
آنو بیشتر به خاطر دید تاریک و نحوه داستانسرایی آوانگارد خود شناخته میشود. همانطور که در Neon Genesis Evangelion میتوان مشاهده کرد، او تصویری واضح را از طریق یک داستان شلوغ و پیچیده به مخاطب منتقل میکند. توانایی بینظیر او در انتقال حس آسیبپذیری، آنو را به یکی از بهترین کارگردانهای این مدیوم تبدیل کرده است.
۲. ماساکی یوآسا
ماساکی یوآسا کار خود را به عنوان یک انیماتور برای انیمههای مناسب کودکان آغاز کرد، اما با کارگردانی انیمههایی Kaiba و The Tatami Galaxy شهرت بسیاری کسب کرد. سپس در سال ۲۰۱۳ استودیو Science SARU را تاسیس کرد و آثاری تحسین شدهای مانند Devilman: Crybaby و Ping Pong The Animation را ساخت. یوآسا بیشتر برای سبک هنری آوانگارد و نامتعارفش شناخته میشود.
یوآسا یکی از تاثیرگذارترین کارگردانهای تاریخ انیمه است که برخی از خاصترین انیمهها را خلق کرده است. اکثر آثار او انیمههای کوتاهی هستند تا تجربهای تاثیرگذار را ارائه دهند و داستانهای پرمفهومی را روایت کنند.
۱.شینیچیرو واتانابه
با انیمههایی مانند Samurai Champloo، Cowboy Bebop و Space Dandy ، شینیچیرو واتانابه تعدادی از شناخته شدهترین انیمههای تاریخ را کارگردانی کرده است. او پس از شروع کار خود در استودیو Sunrise، که متمرکز بر روی ساخت آثار علمی تخیلی است، در استودیوهای مشهوری مانند Manglobe و Bones کار کرده است و حالا در MAPPA فعالیت خود را ادامه میدهد. در آثار واتانابه تاثیر زیاد موسیقی، تاثیرگذاری از ژانرهای مختلف و تمهای بزرگسالانه را میتوان مشاهده کرد.
درحالی که طرفداران او تمام آثار وتانابه را بینقص میدانند، این کارگردان تبحر بالایی در خلق جهانها، شخصیتها و داستانهای منحصر به فرد دارد. او با ترکیب المانهای علمی تخیلی، وسترن، نوآر، دهه ۴۰ نیویورک، موسیقی جاز و فیلمهای اکشن هنگ کنگی انیمه Cowboy Bebop را خلق کرد که یکی از تحسین شدهترین انیمههای تاریخ به شمار میرود. اثر جدید واتانابه با نام Lazarus، برای انتشار در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است که امید زیادی نیز میتوان به آن داشت.
منبع: کولایدر
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
یکی دیگه از انیمه های خوب شینیچیرو واتانابه که بهش اشاره نشد terror in resonance
موافقم …
ولی میازاکی هیچوقت انیمه سریالی نساخت؟!
سهونگو پارک رو جوری تو مقاله ازش یاد کردید که انگار فوق متالی که ساخته یه اثر متوسطه و حوجیتسو شاهکار
در حالیکه کاملا برعکس فول متال شاهکاره و جوجیتسو متوسط
جوجوتسو متوسط..درود👌
فول متالی که ساخته!!!
…
Sunghoo Park در انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood بعنوان یه انیماتور بین چند ده انیماتور دیگه کار کرده نه بعنوان کارگردان. پس نمیشه ساخت فول متال آلکمیست رو تماماً به Sunghoo Park نسبت بدی.
ببین من هدفم این بود که بگم جوجیتسو نسبت به فول متال پایین تره و نباید نویسنده اینقدر جوجیتسو رو غول نشون میداد. هدفم این نبود که بگم فقط ایشون انیمه رو ساخته.
بحث سره کارگردان هست نه انیماتور. وقتی Sunghoo Park در انیمه فول متال آلکمیست کارگردان نبوده، میخواستی نویسنده چی بگه؟ اصلاً گیریم که Sunghoo Park همه انیمه فول متال رو خودش یک تنه انیمیت کرده باشه. بازم ربطی به بحث کارگردانی نداره.
جوجوتسو تو بحث کارگردانی انیمه فوقالعاده ایه و اینجا هم بحث بحث کارگردانه نه کیفیت اثر (که البته از اون لحاظ هم انیمه متفاوت و هنجار شکنیه و در کل شخصیت پردازی و داستانش توی سطح خیلی خوبی هستن)
شخصیت پردازی بزگترین مشکل این اثره
شخصیت اصلی گوجو نیست ولی کل داستان شده گوجو
باید برا این کتر اسپین اف میزدن و داستان گوجو رو با داستان اصلی قاتی نمیکردن
خب صد درصد ایراداتی داره منم نگفتم بی نقصه ولی حداقل کاراکتر هاش باور پذیر تر و تغییر پذیر تر از کاراکترهای باقی آثار این سبک هستن و اینکه گفتی کل انیمه شده گوجو رو من حقیقتا قبول ندارم
.
.
.
(اسپویل فصل دوم و مانگا) نویسنده تا جایی که میتونه سعی میکنه این شخصیتو ببره توی سایه تا بخاطر قدرت زیادش مانع خودنمایی کاراکتر های دیگه نشه چه توی فصل دوم با مهر کردنش چه با کشتنش بعد فایت با سوکونا (پایان اسپویل)
.
.
در کل کاراکتر خوب زیاد داره همین یوجی به عنوان یه کاراکتر اصلی انیمه شونن خیلی متفاوت و قابل درکه اولن که هدفش به عنوان شخصیت اصلی در اوایل سری یه هدف قابل لمس بود و همینطور رشد شخصیتی که طی روند انیمه داشت خیلی جالب بود و در کل شما یوجی فصل اول رو با یوجی فصل دوم یا حالا مانگا اصلا نمیتونی مقایسه کنی چون یه فرق اساسی در مورد دیدگاه این شخصیت با هر اتفاق خاصی که براش میوفته ایجاد میشه و کاملا خلاف تیپیکال شونن کاراکتر اصلی های انیمه ای رو نشونت میده که از اول تا آخر همونین که بودن. کاراکتر های فرعیش هم که در مواردی حتی بهتر از کاراکتر اصلی هستن. البته بگم که بزرگترین مشکل من با شخصیت پردازی این اثر برمیگرده به کاراکتر سوکونا که به عنوان ویلن اصلی سری خیلی شخصیت کلیشه ای هستش و هیچ عمق درست و حسابی نداره و این خودش یه نقص خیلی بزرگه
چند روز پیش سایبرپانک رو دیدم و چقدر خوب بود آخرش افسردگی گرفتم با اون موزیک هاش
دقیقاً فضای بازی رو تداعی کرد اونقدری که الان دوباره سایبرپانک رو ریختم یبار دیگه تمومش کنم
اکثرا همینجوری بودیم . منم بعد انیمش رفتم بازی رو دوبار تموم کردم 😂
😂🤦🏻♂️
من انیمه دوست ندارم و زیاد نمیبینم بنظرت ارزش دیدن داره
۳ الی ۴ قسمت ببین هر قسمت ۲۰ دقیقه تقریبا کمتر از یه فیلم سینمایی وقتت رو میگیره
اگه خوشت اومد که تا آخرش ببین فکر کنم کلا ۸ یا ۱۰ قسمت بودش
به نظر من که خوب بود توی سالی هم که اومد برنده بهترین اغتباس گیمینگ هم شد
اوکی ممنون
با دیدن شماره ی ۱ حقیقتا گل از گلم شکفت و خوشحالم کسی که واقعا لیاقتشو داره در جایگاه اوله
کابوی بیباپ معنی انیمه ی شاهکاره
نه مثل انیمه های ترند بی محتوا و فقط با گرافیک خوب امروزی..
و موسیقیاش که وای خدای من:)
جدا از این لیست به دوستان توصیه میکنم اگر انیمه گینتاما رو همچنان تماشا نکردند حتما ببینند چون به قدری از لحاظ کمدی جذاب هست که اگر حتی علاقه ایی به انیمه نداشته باشید بازم امکان اینکه از این انیمه لذت ببرید هست(یکم قسمت هاش طولانیه که بازم مشکلی نیست شما ماهی ۱۰الی۲۰قسمتش ببینید کفایت میکنه)
و منی که کلشو تو یه ماه تموم کردم🗿
واقعا لذت بردم
لذت نداره که سردرد داره به اون روش
متأسفانه معتادش شده بودم روزانه تقریبا ۱۰ تا قسمت میدیدم🗿
اینا کارگردان هم دارن و اونقدر بد هستن
هیچوقت با انیمه ارتباط نگرفتم ، با کارکتر های عجیب کرینجش ، با موضوعاتش، با مبالغه هاش ، با موضوعاتش ، مثلا تو یه انیمه یه بازی کارتی ساده میتونه دنیا رو نجات بده
خب همه انیمه ها مثل هم نیستن شما باید آثار خوب رو ببینید چون انیمه هم مثل فیلم و سریال و انیمیشن خوب و بد داره
من نگفتم همه انیمه ها بدن ، مثلا با برزرک خیلی حال کردم ، فضای جدی تری داشت
برادر شما درکی از انیمه نداری لطفا نظر نده . ممنون
شما بشین انیمه های سینن ببین که واقع گرایانه ترن
ایکاش کارگردان فصل ۴ اتک آن تایتان عوض نمیشد کارگردانی تتسورو آراکی عالیه .
ترو خدا دیگه مقالات کولایدر رو ترجمه نکنید…
بنظرم کارگردان فصل دوم jjk خیلی بهتر از سونگهو پارک روی این انیمه کار کرد
گرافیک و انیمیت کردن اسب و حرکاتش تو انیمه ها و دو بعدی نگه داشتنش بسیار کار سختیه،دقت کرده باشید تو خیلی از انیمه ها اسب ها موقع راه رفتن و دویدن سه بعدی هستن…تتسورو آراکی ۳ فصل اول اتک آن تایتان که ۷۵ درصدش روی اسب ها بودن کاراکتراش رو بسیار عالی کار کرد…همین نشون میده چه کارگردان قابلیه
البته کار کارگردان انیمیت کردن نیست. پس اینکار به مهارت انیماتورها بستگی داره. بهترین کارگردان دنیا هم باشی بدون داشتنه نیروی متخصص و ماهر نمیتونی کار خوبی بسازی.
چرا حرف مفت میزنی؟ اصن وان پیسو نباید نقایسه کرد ، معلومه بهترینه