گزارش: The Last of Us Online برای ۴ سال و توسط صدها نفر در دست ساخت بوده است
جیسون شرایر (Jason Schreier)، خبرنگار بلومبرگ، در شماره جدید پادکست Friends per Second فاش کرد که بازی لغو شدۀ The Last of Us Online برای ۴ سال و توسط صدها توسعه دهنده در ناتی داگ مراحل توسعه را طی میکرده است.
شرایر در این باره گفت:
بازی Faction ناتی داگ برای تقریباً ۴ سال در دست ساخت بوده است و یک پروژۀ بسیار هزینهبر بود به عنوان چیزی که در نهایت لغو شد. چندین نفر به دلیل این پروژه توسط سونی مجازات شدند.
با نگاهی به تاریخ توسعۀ عناوین سرویس محور توسط استودیوهایی که روی تجربههای تکنفره متمرکز هستند، متوجه میشویم درصد موفقیت بسیار پایین است. عناوینی شکست خوردهای مانند ANTHEM ،Suicide Squad ،Red Fall و Marvel’s Avengers توسط استودیوهایی توسعه یافتند که در زمینۀ عناوین داستانی بسیار موفق بودند.
ناتی داگ مدتی پیش تایید کرد که روی چندین پروژۀ تکنفره و داستانی کار میکند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
حیف از عمر ما گیمرا که به خاطر زیاده خواهی سونی تلف شد.
و حیف از وقت و انرژی ناتی داگ
۴۰۰ تا کارمند داره ناتی داگ که ۱۰۰ تاشون برای آنلاین لست بوده
اگه زیاده خواهی بود لغو نمیکرد و همه ۴۰۰ نفر کار روی آنلاین بودن
الان ۲ تا بازی داستانی دارن میسازن
داخل نسل ۹ سونی بهترین بود توی انحصاری
در اینکه حریکت و استراژی سونی اشتباه بوده شکی نیست
اما از طرف حرف شما رو نمس تونم قبول کنم
از نظرم باعث و بانی شرایط موجود دقیقا خود گیمر ها و بیشتر گیمر های نسل جدید هستن
وقتی ما گیمر ها داریم به یک بازی سرویس محور ده برابر یک بازی داستانی سود می رسونیم
وقتی ما گیمر ها هر روز داره حمایتمون از بازی های سینگل پلیر و ریسک پذیر داستانی کم کردیم چرا سونی نباید بازی های سینگل پلیر رو کمتر کنه
وقتی سونی متوجه می شه با یک بازی بدون خلاقیت و ریسک مثل هلدایورز می تونه چندین برابر یک اثر پر هزینه مثل لست اف اس سود کنه معلومه تغییر رویه می ده
این تغییر رویه قطعا ب خاطر سلیقه گیمر هاست چرا ک ب وضوح لجن زار بازی های سرویس محور داره ریشه گیمینگ رو می خوشکونه
از کال اف دیوتی ک زمانی بهترین کمپین ها رو داشت ولی الان شده مولتی بگیر تا راکستادی و….
از راگستار ک هر ۳ سال یک شاهکار می داد تا الان ک شده استودیو پشتیبانی جی تی ای انلاین
دلیلی هم برای ساخت شاهکار نیست همون جی تی ای انلاین ده برابر شاهکار های نسل ۷ بهش سود می ده
دلیل شرایط موجود اول خود ما هستیم ک از بازی ایی مثل الن ویک ۲ ک مثال واقعی برای خلاقیت و رواست داستان هست حمایت نمی کنیم
۱- محبوبیت بازیهای سرویس محور دلیل فروش پایین Alan Wake 2 نیست. آلن ویک ۲ یه بازی خاصه در ژانری که ظرفیت بالایی نداره کلا رمدی بازی های خاصی تولید میکنه که مطابق میل جمعیت بسیار کوچکی هستند. Silent Hill 2 که نماد و الگوی بازی های وحشت روانشناختی هست کلا دو میلیون نسخه هم نفروخته، کل سری Silent Hill با چنیدن نسخه مختلف به ۸ میلیون رسیده فروشش. اون زمان که بازی های سرویس محور وجود خارجی نداشتن؟
۲- اشتباه شرکتها رو بیخودی روی دوش گیمرها نندازید. گیمرها از همه نوع بازی با کیفیتی حمایت میکنن. baldur’s gate 3 یه اثر crpg سرویس محور نیست، بالای ۱۵ میلیون فروخت. gow ragnarok و totk و همگی بازی های تکنفره هستن ازشون هم استقبال شد در عین جولان آثار سرویس محور. حتی آی پی های هاردکور یا متفاوت هم به هر نحوی شده سودآورن مثل death stranding یا sekiro. سونی اشتباه کرد که به یک استودیوی متخصص در خلق تجربه های تک نفره برای ساخت یک بازی سرویس محور اعتماد کرد. همون کاری که وارنر برادرز انجام داد و شکست خورد و همه دمار از روزگارش در آوردن و به شدت جو منفی ای داره ولی به سونی که میرسه، ما گیمرها میشیم مقصر. این مشکل من گیمره که سونی از کوزه گر میخواد آلت موسیقی خلق کنه؟
ببین این حرفت یکم بی ربط بود
بازی های سرویس محور پرداخت های درون برنامه دارن و معمولا یا رایگانن یا قیمت پایینی دارن
نکته دوم اینک کی گفته سرویس محور لجنزاره؟
این فقط سلیقه ماس
منم سرویس محور دوس ندارم ولی اگ ی بازی مثل هلدایورز رو ایکس باکس بیاد پلی میدمش
نکته اخر اینک الن ویک ی بازی جذابه ک برای همه خوشآیند نیست دقیقا چیزی ک هلبلید هست اینطور بازی ها کلا طرفدار خاص خودشو دارن چطور دراگون دوگما فروخت چطور لست ۲ ریمیک فروخت چطور بالدارز گیت فروخت چطور استارفیلد فروخت ی نگاه به این بازی ها بکنی متوجه میشی ک همشون موفق بودن حالا چنتا مثل الن ویک فاینال و هلبلید با وجود اینک اثار قابل قبول و حتی عالی بودن فروش خوبی نداشتن ک باید بری بشینی ببینی علت فروش کم این بازی ها چی بوده نه اینک سرویس محور رو بکوبی من کاری به خوب بد این مدل بازی ها ندارم بله بخاطر خیلی پرداخت های درون برنامه سودشون برای کمپانی ها بیشتره ولی افت برخی بازی های سینگل پلیر هیچ ارتباطی به سرویس محور ها نداره
به بهههههه خوش برگشتی 💪💪🎉💥
بازم دلیل نمیشه. بازی هایی مثل دیس انرد و هلبلید و الن ویک خاص پسند اند و باید بر همین مبنا هم براشون بودجه و نیرو گذاشته بشه، از اونطرف بسیار عناوین داستانی هستند که فروششون بیست سی میلیون هم رد میکنه از زلدا و ماریو بگیر تا ویچر و سایبرپانک و الدن رینگ یا خیلیای دیگه که خطی و کم بودجه ترن هم فروش درخوری دارن. کسی به سونی نگفته لایوسرویس نسازه، بلکه با مدیریت درست و بدون آسیب زدن به بخش های دیگه ش باید اینکارو میکرد. نع نیازی به هزینه هنگفت و پول اضافه دادن به بانجی بود و نع نیازی به درگیر کردنه استودیوهای اصلی فرست پارتیه داستانی سازش، باید ده تا از برجسته ترین مدیران لایوسرویس ساز رو جذب میکرد و چندین تا پروژه برون سپاری میکرد تا تحت نظارت اون مدیران ساخته بشن و از اونها برترین هاش رو به سرانجام میرسوند،، و عرضه میکرد و برای لایوسرویس ساختن از آی پی های معروفش هم باید از اون استودیوی سازنده بازی اصلی یک شعبه جدید تاسیس میکرد و بازیسازان مجرب در لایوسرویس رو استخدام میکرد و تعدادی از کارکنان بخش داستانی هم برای راهنمایی و کمک باهاشون ادغام میکرد تا اون شعبه دوم کار ساخت لایوسرویس از آی پی های محبوبش رو انجام بده. بجای اینکارا جیم رایان استودیوهای داستانی ساز رو درگیر کرد و شصت درصد بودجه بخش پلی استیشن رو به لایوسرویس اختصاص داد و وقتی پروژه ها توو جهنم توسعه افتاد گیر کرد اجبارا بانجی رو خرید که هیچی رو درست نکرد که هیچ خودشم تبدیل به یک معضل شد. مساله لایوسرویس ساختن نیست، مساله مدیریت بد پروسه ساختشونه
🔶 (god of war): ایده ساخت بازی های سرویس محور وقتی سراغ سونی و جیم رایان اومد که هزینه های ساخت بازی هاشون مثل لست ۲، اسپایدرمن ۲، رگناروک و… سر به فلک کشید در واقع هدفشون کسب درآمد و استفاده سود این بازی ها برای ساخت بازی های داستانی بود نه صرفا ساپورت کردن پلیرا این سبک و تنوع دادن به کاتالوگ بازی هاش وگرنه هیچ ربطی به این قشر پلیرا نداره از همون قدیم هم بازی چندنفره یا سرویس محور بوده ولی مثل الان زیاد بولد نشده بود که بخشیش بخاطر زیر ساخت های ضعیف اینترنت بود مخصوصا تو کشور خودمون که عقب تر بودیم، اینکه بازی های داستانی بخاطر بازی های سرویس محور فروش کمی میکنن هیچ ربطی نداره چه زمان حالش چه قدیم
🔸 سیاست سونی سیاست خوبی بود اما درست ازش استفاده نکردن و سه تا اشتباه بزرگ کردن ۱- ساخت کیلو کیلو بازی لایو سرویس ۱۲ تا بازی که میخواستن تا ۲۰۲۶ عرضه کنند این خیلی اشتباهه مثل این میمونه شما بیای پول خرید ۱۲ تا تخم مرغ شانسی رو بدی بلکه تو یکی دوتاش جایزه باشه ۲- اشتباه بزرگترش این بود که اومد استودیوهایی که بازی های داستانی میساختن رو مجبور به ساخت بازی های لایو سرویس کرد ناتی داگ، اینسامنیاک گیمز، گوریلا گیمز، فایر اسپرایت و… بابا شما وقتی به زور کسی رو به کاری محول میکنی که تجربه و تخصصی توش نداره نتیجه میخوای چی بشه ۳- خرید بانجی و استودیو فایر واک که جفتشون فقط دور ریختن پول بود
🔸 این ایده رو باید چجوری پیاده میکرد؟ اول باید تعداد بازی ها رو کم میکرد حداکثر ۳ تا دوم برون سپاریشون میکرد یک قرارداد میبست درست مثل Helldivers 2 که استودیو Arrowhead ساختش و فقط از دور نظارت میکرد بانجی و فایرواک هم نیاز به خریدشون نبود میتونست فقط باهاشون قرارداد ببنده نه اینکه برداره استودیوهای خودش رو که تجربه ای تو ساخت لایو سرویس ندارن مجبور بکنه، لایو سرویس ساختن هم تجربه و تخصص میخواد هم زمان میخواد هم نیروی کافی میخواد برای پشتیبانی تازه همون پشتیبانش هم هزینه داره هزینه سرورا هست هزینه ساخت محتوای جدید هست و… نزدیک ۴ میلیارد پول این وسط به چوخ رفت وقت کلی نیرو این وسط هدر رفت تازه معلوم نیست چقدر هزینه بابت این لایو سرویسا و لغوشون هدر رفته خدا لعنتت کنه جیم رایان هرچی تو بحث کمبود قطعات و فروش PS5 تو زمان کرونا عالی عمل کردی از این ور با این سیاست جدیدی که راه انداختی گند زدی رفت یه کاری کردی برای رفتنت به جای دعای خیر توفو لعنت بفرستیم
اخرین چیزی که فکرش رو میکردم هیت دادن فسیل پرستا به هلدرایورز بود
خب الان شما بازی ها داستانی دوست داری چرا الکی به بازی های سرویس محور هیت میدی هر شخصی این آزادی داره که هر بازی که دوست داره بره
۴سال شیره مالیدن رو سر مخاطب ها اونم با چی!!
جاهطلبانه ترین پروژه ناتی داگ!!!
بعد چیشد اومد گفت ما نمی دونستیم برای گیم لایو سرویس باید هی آپدیت بدیم!!!
بعد من همین رو چند ماه پیش گفتم،دیس بارون شدم! هیتر شدم!!
من حقیقت رو گفتم حقیقت.
خب واقعا حیف این ناتی داگ نیست؟
این ضعف مدیریتی سونی رو نشون میده که نتونسته استودیو رو سر پروژه خودش قرار بده! و اجازه نده کار به اینجا برسه!(شاهکار های داستانی ناتی)
حیف این همه زمان،بودجه،نیرو و باقی موارد.
امیدوارم آیپی بعدی ناتی ۲۰۲۶ عرضه شه، وگرنه فکر کنم بره برا نسل بعد،باز هم منتظر شاهکار های ناتی هستیم و خواهیم بود.🤲
نگران نباش ناتی داگ بازم شاهکار میسازه و برای گوتی رقابت میکنه
۴۰ سال هم روش کار کنن هیچی ازش در نمیاد
مهم نیست همین آنلاین رو برای پارت سوم میچسبونن در گوشش. میگید نه؟ همین متن من رو نگه دارید ببینید میشه یا نه
حالا از بحث های جدی بگذریم🙂 نظر من بر اینه که بهترین بازی تاریخ نسل بشر بازی ای که کنسول جعبه همیشه حسرتشو داشت باید هم انلاین داشته باشه. الان پارت دوم انلاین نداشت یه بار بازی میکردی میرفت رنگش رو تا چندین سال بعد هم نمیدیدی درسته توسط ناتی داگ کبیر توسعه داده شد و سونی اعظم در انحصار داره بازی رو ولی چون داستان فراتر از ذهنیت و خلاقیت ما گیمرا داشت (داستان بازی به قدری خوف و خفن و کم نقص هست که شاید تا ۱۰۰ سال دیگه هم نشه هضمش کرد) کمتر درک شد و نتیجهش هم اینه که الان همه برو بچ میگن لست ۲ بازی ضعیفی فلان. تو جوابش باید بگم اگه لست ۲ ضعیف باشه آلن ویک ۲ پس خوبه؟ شما فن های اکس باکس به بازیهایی که نمیتونید درک کنید میگید داستان بدی داره. الان آلن ویک ۲ داستان قوی داره؟ اصلا سم لیک کجا نیل دراکمن کجا. اصلا رمدی میتونه یک خط دیالوگ لست ۲ رو اجرا کنه؟ اگه اجرا کرد من حرفی ندارم. دلیل نمیشه که تو گرافیک پوز لست ۲ رو به خاک مالید دلیل نیست بگیم یک بازی همه جانبه قوی هست. شماها باید لست ۲ رو دربارش فکر کنید. اصلا چه بسا لست ۳ داستان درباره abby نباشه. این همه آدم خودی کشت به خاطر lev شاید همونا خانوادش بیان انتقام رو از ابی بگیرن دقیقا مثل پارت ۲ خیلی عالی میشه
به نظرتون ممکنه دوباره در آینده (نزدیک یا دور ) از نو احیاش کنن ؟ مثلا هنگام عرضه لست آو آس پارت ۳ ؟
از لحاظ فنی و هزینه ای و با توجه به شناختی که از ناتی داگ رو حساسیتش به کیفیت کار دارم
محاله
فهمیدم جریان چیه
چرا جیسون شرایر اینجوری بال بال میزنه
سونی چند وقت پیش امار در امد و سودشو داد که موفقیت امیز بود
این به خاطر همین اینجوری فشاری شده
یه دروغش استودیو گفت یکم قبل عرضه لست ۲ اینو شروع کردن تا ۲۰۲۳ که کنسل شد
چند سال شد؟ ۳ سال
سونی صد ها نفر از بهترین استودیوی داستانیشو میذاره که روی بازی سرویس محور کار کنن؟ اره تو راست میگی
اگه یکم موفقیتش بیشتر بود احتمالا میگفت خود نیل دراکمن مسئول پروژه بوده 🤣
تحلیل سنگین تام ۱۴ ساله از تهران:
تام جان از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میشه چهار سال
امیدوارم معلم ریاضی دبستان باهات بیشتر تمرین کنه
2020
2021
2022
2023
میگن اصلا جیسون شرایر فشاری شده به سونی نفوذ کرده خودش بازیو کنسل کرده
در ضمن سونی هم هر سال سودش منفی هست
من اون معلم ریاضی تو رو پیدا کنم از وسط ….🤣🤣🤣
۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ ۴ ساله؟ از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ چهار سال گذشته؟
فقط کسایی که به یه بیسواد لایک دادن
شاهکاری تو 😂
کودک هستی دیگه چیکارت کنم
وقتی داری از ۲۰۲۰ میشمری باید خود ۲۰۲۰ هم حساب کنی پسرک جان
برای چی باید ۲۰۲۰ رو بشماری ؟ خیلی بده انقدر سواد ادم کم باشه
کاری نمیخواد بکنی فقط برو رو ریاضیت کار کن🤣🤣
با سواد.
خود ۲۰۲۰ حساب میشه اونی که تو میگی برای ساعته که مثلا میگن ساعت ۷ تا ۸ کلا یک ساعت میشه.
اما مثلا میگن سریال فرار از زندان ۲۰۰۵ شروع شده تا ۲۰۱۷ یعنی خود ۲۰۰۵ هم حساب میشه.
فهمیدی پسر؟
بلدی روز بشماری؟
اتفاق چه سالی افتاده؟ ۲۰۲۰
تا چه سالی؟ ۲۰۲۳
از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ چند روز گذشته؟ ۳۶۵
از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ چند روز گذشته؟ ۳۶۵
از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ چند روز گذشته؟ ۳۶۵
حالا پسر گل اول دبستانی چنتا ۳۶۵ روز گذشته؟ ۳ تا
افرییییییین یعنی چند سال ؟ ۳ سال
باریکلااااا 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
این حجم از استعداد تو ریاضی مثال زدنیه
کلا دلقکی ولش کن باشه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میشه ۳ سال باریکلا به هوش نداشتت👏
چون تو سواد حساب کتاب نداری بقیه دلقک نمیشن
برو جای این حرفا ریاضی تمرین کن
کی به کی میگه ریاضی بخون
چرا قبول نمیکنی خراب کردی؟
باشه اقا. برو جا هایی دیگه بگو ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ میشه ۳ سال تا بهت بخندن به من چه اصلا.
این شرایر کلا حرفاش باد هواس، داشت پاچهخواری ماکروسافت و گیمپس رو میکرد کلا طرفش مشخصه کم سونی رو نکوبیده ولی خب کسی حسابش نمیکنه 🐕
۱- بازی tlou 2 ژوئن ۲۰۲۰ عرضه شده. TLOU Online دسامبر (آخرین ماه ۲۰۲۳) لغو شد که میشه ۳ سال و ۶ ماه. جیسون شرایر هم گفته تقریباً ۴ سال. دیگه چه دروغی. بماند که TLOU Online ایده مولتی پلیر بوده که در سال ۲۰۱۸ اعلام شد و بعدها گسترش پیدا کرد به یک پروژه مستقل. کامل در هاله ابهامه که دقیقا کی شروع شده و احتمالا خود استودیو هم نمیدونه و مرز خاصی نیست براش. در هر صورت، حتی یکم قبل تر از عرضه هم دقیقا ۴ سال میتونه باشه پروسه ساختش.
۲- چطور با قاطعیت میشه گفت چند صد نفر کار نکردن؟ دراکمن مگه نگفته بود این بلندپروازانهتری پروژهای هست که روش کار کردیم، به بلند پروازانه ترین پروژه تاریخشون چند صد نفر نیرو اختصاص ندادن؟ مگه میشه؟! کسی اینجا هست باور داشته باشه پروژه ای که مدیر استودیو جاه طلبانه ترین اثر خطابش میکنه و بیش از ۲ سال در دست ساخت بوده چند صد توسعه دهنده نداشته؟
https://www.gamespot.com/articles/the-last-of-us-multiplayer-game-is-naughty-dogs-most-ambitious-title-ever-druckmann-says/1100-6510559/
۳- سونی کارهای احمقانه تر از این هم انجام داده. همین که مدیریتی نداشته و گذاشته یه استودیوی تک نفره چهار سال روی یه بازی سرویس محور کار کنه نهایت حماقت شرکت رو به تصویر میکشه. این که وسط تمام این مقاومت ها به بازی سرویس محور خودش که به نظر میرسه چنین بودجۀ عظیمی داره ضمیر they/them اضافه کرده اگر حماقت نیست چیه؟ حماقت ریز و درشت زیاده. این که چند صد نفر نیرو بذاره روی پروژه الان شده حماقت تازه؟ شما نمیبینید شرکت چه میکنه؟ این عجیبه که انتظار داشته باشم طرفداران ناتی داگ عصبانی باشن از این موضوع اما دفاع میکنن؟!
بله دقیقا این حماقت سونی بود
پروژه ای بود ک حتی منی ک فن این گیم نیسم سرش هایپ بودم و از اونجای ک دراکمن گفته بود بلند پروازانه ترین پروژه میشه فهمید صرفا ی بازی مولتی پلیر ساده نبود شاید یچی تو مایه های dayz ولی با گرافیک بالا تر و بهینه تر
هیچ منطقی نداره که یه شرکت با ۳۰ سال تجریه تو صنعت گیم اجازه ساخت یه بازی که وقت و «صد ها» نفر از افراد بهترین استودیوی داستانیشو بگیره بده
اونم برای یه بازی مولتی پلیر
جاه طلبانه بودن بازی به این معنی نیروی بیشتر نیست
حالا اگه به قول شرایر کلی هزینه و صد ها نفر ادم و ۴ سال از زمان ناتیداگ رفته خیلی راحت بازیو کنسل میکنن؟
اونم با حرف بانجی؟
این به نظر شما منطقیه؟
دست بردار تام ، دست بردار از این ماله کشی ها و حقیقت رو بپذیر. من بعد از چند سال در کنار ایکس باکس ام رفتم یه فایو اسلیم گرفتم ، اما الان که مخاطب سونی شدم دلیل نمیشه همش براش ماله بکشم . این سونی اون شرکت سابق نیست، اگه یه درصد کیفیت و تنوع براش مهم بود این همه فاجعه در حد رایز آف رونین و کانکورد و فوراسپوکن و fort Solis نمیدیدم ازش . معلومه که پا میگذاره رو گلوی تاتی داگ تا براش مولتی بسازن صرفا رو حساب پول و جذب گیمر کژوال .
بنظرم به جای دفاعیه نوشتن یه دقیقه خودتو بزاری جای صدها نفری که روش کار کردن تا ببینی چه گندی زدن تو مدیریت این شرکت .
واقعا کاره سونی احمقانه بود ….
حرفت درسته دادا ساخت سرویس محور اونم از استودیویی ک عملا همه بخاطر اسار داستان محورش و خطیش میشناسن احمقانه بود
ماله کشی چیه
برای تو این منطقیه که سونی اجازه ساخت یه بازی سرویس محور به استودیو ۵۰۰ نفره داستانی سازشو داده و صد ها نفر و بودجه خیلی زیادی در اختیارش گذاشته و بعد ۴ سال با حرف بانجی بازی کنسل کرده؟
بودجه سنگین برای اولین بازی سرویس محور استودیو داستانی؟ اونم سونی که قبل خرید استودیو پروژه ریمیک میده بهشون تا ازشون مطمئن بشه؟
اینا کنار هم یه مشت حرف خنده داره که طبق معمول جیسون شرایر چند روز بعد اعلام امار ps گفته
این صد ها نفر و بودجه زیاد یعنی تا سال ۲۰۲۳ بعد لست ۲ پروژه اصلیشون بوده
پروژه اصلی رو با یه کانسپت ارت معرفی میکنن؟ اونم زیر سایه ریمیک قسمت اول؟
تو فکر میکنی اینا منطقیه؟
یادمه قبلا ی بار گفتم ناتی داگ ۳ ۴ سال از وقتشو برا ی پروژه شکست خورده کشت و از نصل۹ جا موند و شاید فقط ی بازی برا اخر نصل میده،ریپلای زدی گفتی اشتباه میکنی و خندیدی الانم با این هم چیزهای ک گفته شده بازم نمیخوای قبول کنی.
بس کن تامی نمیگم ماله نکش ولی دیگه نع تا این حد مسخره و خنده دار
بله ۴۰ درصد افت فروش کنسول، ۱۰ درصد افت درآمد کلی، افزایش فروش دیجیتالی رو موفقیت حساب کردید🤙
فروش ۴ میلیونی تو بریتانیا با بیشترین در امد
افزایش فروش ps vr 2
فروش ۶۱ میلیونی
فروش «بازیها و خدمات شبکه» ۱۲ درصد و به طور کلی درآمد عملیاتی ۳۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته رشد داشته است. سونی این رشد درآمد را حاصل فروش بازیهای انحصاری بیشتر، افزایش فروش بازیها و خدمات شبکه و همچنین تاثیرات نرخ ارز خارجی اعلام کرد.
۰.۹ میلیون فروشش نسبت به پارسال کم شده و
۴۰ درصدو از کجا اوردی؟ اون ۴۸ درصد مال xbox بود که درامدش از فروش کنسول نسبت به سال قبلش کم شده بود 🤣
خب ۴ سال عمر مصرف شد … حالا The Last of Us 3 کی ساخته میشه دیگه عمری باقی نمونده 🙁
🔶 (Lone_wild): متاسفانه اینطور که شواهد نشون میده تو این نسل فقط یک بازی از ناتی داگ خواهیم داشت که اونم آیپی جدیدشه و لست ۳ میوفته برای نسل بعد، اگر این اتفاقات نمیوفتاد مطمئنا امسال آیپی جدیدش عرضه میشد و لست ۳ هم آخر نسل، البته اگر یک اسپین آف مثل آنچارتد لاست لگسی هم از لست بدن آخر نسل بهتر از هیچیه چون تو مستند لست ۲ دراکمن گفت که قرار بوده روش کار کنند و شخصیت اصلیش هم تامی باشه حالا نمیدونم قراره چی پیش بیاد کاری هم از ما برنمیاد جز صبر کردن
انشاالله خدا بزرگه اگر عمری مونده باشه تا نسل بعدی فکر کنم ps6 دیگه باید در حد ۱۰۰ میلیون تومن در نظر بگیریم!
همون بهتر ک کنسل شد. همون رویه داستانی تک نفره بهتره.
“ناتی داگ مدتی پیش تایید کرد که روی چندین پروژۀ تکنفره و داستانی کار میکند.”
شکر
البته عملا این وسط ۴ سال از تایم بهترین استودیو سونی دود شد رفت هوا و باید چندین سال صبر کنیم تا ی خروجی از این استودیو ببینیم
واقعا این موضوع حتی برای منم ناراحت کنندس
دود نشد
نیل دراکمن و تیم اصلی رو یه پروژه دیگه کار میکردن و احتمالا تو شوکیس شهریور رونمایی شه
با این حساب بازی بعدی ناتی داگ تازه یکسال هست ساختش شروع شده و تا چهار یا پنج سال آینده نباید منتظر عرضه اش باشیم و احتمالا این نسل کلا شاهد بازی جدیدی از ناتی داگ نباشیم فقط و فقط هم بخاطر بلایی که جیم رایان سر این برند آورد
نه ب احتمال زیاد تا اخر نسل۹ ی گیم میده بیرون
امیدوارم وقتی شهریور بازی جدید ناتی داگ معرفی شد که قراره ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ منتشر بشه ، داخل سایت وجود داشته باشی هنوز
این جاودانست
بن بشه یکی دیگه میسازه
ناتی داگ واقعا و بدون شک بهترین استودیویه سونیه👍😍
دارم DLC انچارتد ۴ رو میرم واقعا خیلی خوب کار کردنش شاید بهتر از خود بازی اصلی. همون اول بازی یک جا هست رو پشت بوم پارچه ها آویزونن از بینشون رد میشی نمای یک شهر ویرانه و در حال جنگ رو میبینی که یک هواپیما میره بمب بارونش میکنه، به جرعت میگم یکی از تاثیرگذارترین و واقع گرایانه ترین صحنه ها هست که میشه تو بازی ها تجربه کرد❤️🫂👍😍
هیییی، جدا از همه چی ، نصف دلایل این استراتژی سونی و سرویس محور بودنش،بر میگرده به سلیقه گیمرای الان. فقط کالاف انلاین،پاجی،فورتنایت و… چندین عنوان بی محتوا و بدون داستان و پیچ و خم که تازگیا باب شده و دریغ یه قطره هنر و جذابیت رو میپسندن. بخصوص نسل جدیدتر که کلا فقط از گیم یه هد شات کردن و نایف کردن و… میدونن.طبیعیه سونی هم استراتژی خودشو باب میل اونا که حالا حالا قراره مشتری محصولاتش باشن ، تغییر میده.البته همشونم اینطور نیستن ولی خب درصد زیادیشون اینطورین. هیییی، دیگه متاسفانه جامعه گیمینگ تو کل دنیا داره تغییر میکنه، کسایی که نمیدونن یه گیم مثل متال گیر،رددد،انچارتد،مکس پین،لست و… چه کشش داستانی و جذابی دارن و ارزششون از یه سری هدشات و کیل گرفتن بالاتره. لطفاً بهم نپرید چون دارم «نظرم» رو میگم:)
بیشتر برمیگرده به جیم رایان
وگرنه سلیقه گیمرا به بازی سرویس محوره، پس چرا ایکس باکس برعکس شده و بیشتر داره میره تو فاز داستانی (مثل استارفیلد، ایندیاناز جونز، هلبلید، اوود، و …)
من فقط موندم کیفیت لست آنلاین از کنکورد پایین تر بود که بانجی اینو کنسل کرد و اون رو نکرد؟؟!!! باید یه شعبه جدید از ناتی داگ رو تاسیس میکردن به نتیجه میرسوندنش
بانجی کنسلش نکرد
خوده نیل دراکمن گفت که ب مراحل خیلی عالی از کیفیت بازی رسیده بودن
اما طبق نتیجه گیری هایی ک انجام شد متوجه شدن که اگه منتشرش کنن محبورن بیشتر منابع استودیو در فقط اختیار همین ی دونه ip قرارش بدن که اصلا فایده نداشته و بخاطر تغییر ریاست سونی، ناتی داگ تونست این پروژه رو متوقف کنه اپو جان
مشکل اینک اینا گویا نمیدونستن بعد عرضه بازی سرویس محور باید مدام براش اپدیت و محتوت تولید کنن و خب بله اگ عرضه میشد تقریبا تمام استودیورو درگیر این موضوع میکرد ک البته بازم میشد برای این موضوع ی راهی پیدا کرد
اخه هادی جان این چه حرفیه مگه اولین بار بوده اسم لایوسرویس میشنیدن؟ قبلش ندیده بودن یه استودیو مثل موژانگ بیش از هزارتا نیرو فقط برای پشتیبانی از ماینکرفت داره؟ معلومه که میدونستن لایوسرویس چیه و اگر هم موفق بشه به چه میزان پشتیبانی نیاز داره، این حرفها که همه ش بهونه ست وگرنع که بعد از موفقیتش یه شعبه دوم میزدن مخصوص پشتیبانی از بخش لایو نع اینکه بعد از چهارسال و صرف کلی بودجه و منابع تازه یادشون بیوفته لایوسرویس نیاز به پشتیبانی داره، بعد از ورود بانجی اول اعلام شد پس از نظارت بانجی پروژه کاهش مقیاس پیدا کرده و چند وقت بعدشم کلا اعلام کنسلی کردن.
۱-خودِ ( هکسره ) نه خوده
۲-دراکمن حرفی در مورد « کیفیت خیلی عالی» نزد . اگه کیفیتش خوب شده بود که صرفا سر آپدیت کنسل نمیشد. دراکمن هم خودشو زده به اون راه ، مگه میشه آدم به این سن و سال ندونه بازی لایو سرویس آپدیت و محتوا میخواد ؟
یعنی بعد چند سال کار کردن رو جاهطلبانه ترین پروژه خودشون و تقریبا در مراحل پایانی ساخت بازی که قرار بود داستان منحصر به فردی داشته باشه (حتما کلی موشن کپچر و ضبط دیالوگ انجام داده بودن) به این نتیجه رسیدن که بازی سرویس محور نیاز به پشتیبانی داره ؟
خدا وکیلی تصویر پت و مت اومد تو ذهنم که بعد چند سال و به مرز اتمام کار تازه فهمیدن پشتیبانی بلند مدت میخواد و ناتی داگ نباید وقتش رو صرف این کارا کنه .
عزیز من این حرفای شرکت ها رو برا خودت دیکته نکن چون کم حرف مفت نمیزنن !
دروغگوی اعظم جیسون شرور اومده یه حرفیو بندازه زمین و دعوا درست کنه
مردک پست
لعنت بر باعث بانی این چیزا که کسی نیست جز گیمرهای کودن.مگه لایو سرویس چی داره که اینجوری سرش دارن این صنعت رو به باد میدن.من یادمه یه دوران کیلزون دو رو آنلاین بازی میکردم خیلیم حال میداد ولی هیچوقت نمیتونست جای کمپین رو بگیره
خدا بگم چیکارت نکنه تاتی داگ
من توی پست های قبلی کامل راجب Game Pass و اینکه چجوری سونی با تکیه به انحصاری هاش قراره به Game Pass ببازه این بازی رو گفتم الان با این بحث یکم کاملش میکنم
——–
سونی به خاطر تعصبات الکی طرفدار هاش توی یک چهارچوب محدود شده چهارچوبی که یک طرفش رو انحصاری ها و یک طرفش رو خودبرتربینی کمپانی تشکیل داده
—–
اگر که کمی تعصبی نگاه نکنید و به تاریخ بازی های انحصاری برگردید
Gears Of War بازی که چند صد نفر معتقدند Last رو سونی از روی این بازی ایده برداری کرده هم آنلاینش اومد و خب کاملا شکست خورد ولی بازی رو گذاشت توی Game Pass و شاهد این شد که سرور آنلاین Gears 4 چند صد برابر شد پلیراش
——-
سونی از چند لحاظ باید میفهمید که این کار کامل شکست میخوره
۱-gears قبلا شکست خورد
۲- سونی سرویسی ندارن که اگر بازی شکست خورد بتونه اون رو برگردونه مثل گیم پس
۳- شاید ایده جالبی باشه که داستان به اون شاهکاری رو آنلاین کنیم ولی احتمالا بازی هایی باشن که با داستان متفاوت ولی همون حال و هوا آنلاین باشند ولی بعد چند وقت شکست خوردن مثل State Of Dacy
—-
خلاصه حرم اینه که اگر طرفدار های سونی ، سونی رو داخل این چهار چوب قرار ندن و سونی انحصاری هاش رو بزاره کنار و اون هارو بین بقیه کنسول ها پخش کنه یه همچین ایده ای ممکنه موفق بشه.
داداش سرور های کدوم gow خالی بودن تا حالا؟
تا جایی که ما یادمونه gow پر پلیر بود
سونی هم به کسی نمیبازه این تخیلات فن هاست ممکنه فروش هر ۳ کمپانی کمو زیاد شه یا درآمد کم و زیاد شه ولی این ۳ بزرگتر از چیزی هستن که ببازن واسه اونا باخت کامل معنی نداره بلکه مقطعی اوضاع خوبه مقطعی بد فعلا که هر ۳ استیبل و اوکی هستن و دارن نقششون رو به درستی بازی میکنن
سونی رسما روانی جزیرست. این همه بازی های خوب و خفن میسازه بعد با یک سری حماقت ها باعث گند خوردن تو اون همه بازی خوب میشه.