بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید

کاظم حقیقی
۱۷:۴۹ ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

تا پایان نسل هفتم بازی‌های ویدیویی، بازی‌های استراتژیک از جایگاه والایی در بین عموم بازی‌بازها برخوردار بود و احترام خاص خود را داشت. درست است که امروزه این ژانر همچون گذشته در اوج نیست و بال‌هایش گشوده نیستند اما همچنان طرفداران دوآتشه خود را داراست. امروز در کنار شما هستم تا یک سری بازی‌های این ژانر که عمری بالای ده سال دارند را بررسی کنیم؛ عناوینی که با گذشت سالیان همچنان تجربه کردنشان باعث به هیجان آمدن شما خواهد شد و از بازی کردن آن‌ها پشیمان نخواهید شد.


Company of Heroes 1

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

این بازی هجده سال پیش منتشر شد و هنوز تجربه دلنشینی برای شما رقم خواهد زد. اثری با حال و هوای جنگ جهانی و فیلم نجات سرباز رایان. پس از گذشت این همه سال هنوز سرورهای این بازی بازیکن‌های خود را داراست و این نشان از محبوبیت این اثر است. صداگذاری و گرافیک فوق‌العاده‌اش باعث می‌شود پس از نصب این بازی فکر کنید با اثری کاملا به‌روز طرف هستید. شروع بخش داستانی این اثر با بازپس گیری ساحل نورماندی آغاز می‌شود و خون هر بازی‌باز را به جوش می‌آورد. هر جوخه درون بازی وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد و بازیکن خود را در حین جنگیدن تصور می‌کند. جوخه‌ای که وظیفه بمب‌گذاری و باز کردن راه را دارد و جوخه‌ای که باید نقش پزشک در میدان نبرد را بازی کند و زیر خط آتش دشمن خطر کشته شدن با به جان بخرد و سینه‌خیز حرکت کند. یا مثلا مهندسین که با توجه به دستورات شما باید مسیر را با سیم‌خاردار، مین و یا کیسه‌های شنی مسدود کنند. بخش داستانی با بازسازی ماموریت‌های مهم در جنگ‌جهانی دوم حماسه را به تصویر می‌کشد و بخش مولتی‌پلیر این اثر مهارت هر شخص را به چالش می‌کشد؛ و کیست که دوست نداشته باشد تانک‌های آلمانی را جلو بفرستد و با تک‌تیرانداز و سرباز پیاده تانک خود را پشتیبانی نکند. زمانی‌که تانک شما تانک دشمن را از بین می‌برد صداگذاری دقیق این بازی به بهترین شکل ممکن منفجر شدن تانک و پخش شدن قطعات فلزی تانک در محیط را پوشش می‌دهد و یا فرو ریختن ساختمان بر اثر انفجار و پخش شدن تکه‌های آجر در محیط همگی قابل شنیده شدن است در حالی که صداهای فراوان از جمله فریادها و شلیک‌ها در حال شنیده شدن هستند. از طرفی انیمیشن‌های سربازان بسیار واقع‌گرایانه و دلچسب است؛ مثلا با زوم کردن بر روی ضد تانک آلمانی Pak38 50mm و شلیک‌کردنش شاهد خواهید بود که سربازان کاملا واقع‌گرایانه پوکه را خارج خواهند کرد و گلوله جدیدی را جایگزین می‌کنند و در حالی‌که خم می‌شوند گوش‌های خود را می‌گیرند و شلیک می‌کنند.

Total War

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

مجموعه توتال‌وار از احترام و محبوبیت فراوانی در بین علاقه‌مندان بازی‌های استراتژیک برخوردار است و من در فکر این بودم کدام نسخه را برای نام بردن انتخاب کنم که با خود گفتم بهتر است به جای انتخاب یک نام از بین بازی‌های توتال وار، خود نام توتال وار را برگزینم. به عنوان مثال عنوان Shogun 2 برای سیزده سال پیش است و هنوز می‌توان برای صد ساعت مشغول این بازی شد و تمام این ساعات زیبایی دید. اثری که با تریلر سینماتیکی فوق‌العاده زیبایی شروع می‌شود و سپس بازیکن را با دنیایی از تصمیم‌گیری‌های عمیق رها می‌کند. چه کسی است که دوست نداشته باشد با تصمیم گیری‌های سیاسی و اقتصادی مناسب ارتش بزرگی از سامورایی‌های تعلیم دیده تشکیل دهد و ژاپن را فتح کند و تمام خاندان‌ها را به زانو دربیاورد؟ کافی است پس از به حرکت درآوردن لشکر خود و شروع نبرد، دستورات را صادر کنید و سپس دوربین بازی را تنظیم کرده و مشغول تماشای نبرد تن‌به‌تن هزاران سامورایی با یکدیگر شوید که چطور شمشیرها را به یکدیگر می‌کوبند و فریاد می‌کشند. یا مثلا دو عنوان Empire و Napoleon که یکی برای پانزده سال پیش است و دیگری برای چهارده سال پیش. هنوز هم نبرد با سلاح‌های مختص آن زمانه در این بازی لذت خاصی را داراست؛ تمام سربازان در صفوف منظمی که شما دستورش را صادر کرده‌اید گوش به فرمان شما آماده شلیک هستند و همزمان شلیک می‌کنند و دود خارج شده از سلاح‌ها در برابرشان ابر سفیدی را شکل می‌دهد. انیمیشن قوی سربازان غیر قابل باور است و متحر خواهید شد که هزاران سربازان با انیمیشن‌های مختص به خود در حال پر کردن سلاح هستند. یکی در حال باروت ریختن است و دیگری ساچمه را به داخل لوله تفنگ سُر می‌دهد؛ و شما با تحیر در حال تماشا هستید. از تجربه نسخه اول و دوم ROME نیز غافل نشوید که با موزیک استثنایی نسخه اول و ترکیبش با تماشای فرهنگ و  معماری ساختمان‌های رومی روح شما را جلا خواهد داد و یا انیمیشن سربازان در نسخه دوم به هنگام نبرد و صداگذاری فوق‌العاده‌‌اش باعث می‌شود صدها و هزاران سرباز را ببینید که هرکدام با انیمیشن مختص به خود در حال نبرد هستند و شما در حال شنیدن فریادها و برخورد سپر با شمشیر هستید و خون در رگ‌هایتان به جوش می‌آید.

Starcraft 2: Wings of Liberty

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

چهارده سال پیش بازی فوق‌العاده زیبایی منتشر شد که طرفدارانش پس از دوازده سال انتظار به آن دست یافتند. پس از گذشت سال‌های فراوان نسبت به نسخه اول همه از انتشار نسخه بعدی ناامید شده بودند تا اینکه با تریلری هیجان‌انگیز از نسخه دوم رونمایی شد.  پس از عرضه طرفداران متوجه شدند این همه سال انتظار بی‌نتیجه نبوده است و حال با اثری شاهکار روبه‌رو هستند. اگر به دنبال بازی استراتژی هستید که بخش داستانی غنی داشته باشد این عنوان قطعا برای شماست. شخصیت اصلی داستان به همراه یارانش در کشتی فضای خود در کهکشان سفر می‌کند و اتفاقات مختلفی درون بازی روایت می‌شود که دنبال کردن آن‌ها منجر به رخ دادن اتفاقات بزرگی است؛ در کنار جنگ داخلی و کشتن نیروهای انسانی امپراتوری، ما با دیگر نژادهای این بازی به عنوان مثال Zerg هم درگیر هستیم و پس از انجام هر ماموریت به داخل سفینه فضایی برمی‌گردیم. بازیکن می‌تواند در بخش‌های مختلف سفینه گردش کند و قابلیت‌های جدیدی برای ارتش خود به‌دست آورد و نیروهایش را تقویت کند و سفینه را ارتقا دهد. داستان بازی بسیار حماسی است و کاتسین‌های جذابی بین مراحل پخش می‌کند و باعث می‌شود بازی‌باز با شخصیت‌های درون بازی ارتباط ویژه‌ای برقرار کند و سرنوشت آن‌ها برایش اهمیت داشته باشد. علاوه بر این، دیالوگ‌های تاثیرگذار زیادی در این اثر رد و بدل می‌شود؛ بیایید گوشه‌ای از آن را مرور کنیم. شخصیت اصلی این نسخه، Raynor خطاب به بهترین دوستش Artanis می‌گوید: «رفقای بیشتری از ما اون ببرون در صحنه نبرد کشته شدند، کسانی‌که جنگجو بودند»

دوستش آرتانیس پاسخ می‌دهد: «این سرنوشت همه جنگجوهاست، سرنوشتی که برای ما نیز رقم خواهد خورد» و Raynor پاسخ می‌دهد: «سرنوشت نوشته نشده است» تجربه این بازی را به همه شما عزیزان پیشنهاد می‌کنم ‌و شک ندارم پس از به پایان رساندن این بازی از طرفداران پر و پاقرصش خواهید شد.

Warhammer 40000: Dawn of War 2

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

نسخه اول این بازی اثر خوبی بود و طرفداران زیادی برای خود دست و پا کرد اگر چه اثری بدون خلاقیت بود و همچون دیگر آثار استراتژیک به ساخت ساختمان و تاسیسات و تعلیم نیروها و در نهایت حمله به پایگاه‌های دشمن ختم می‌شد. اما برای نسخه دوم سازندگان فکرهای بزرگ‌تری در سر پروراندند و نسخه دوم یکی از انقلابی‌ترین بازی‌های استراتژیک است. سازنده تصمیم گرفت تا اِلمان‌های نقش‌آفرینی را به بازی خود اضافه کند و نتیجه فوق‌العاده عالی شد. برخلاف دیگر بازی‌های استراتژیک که سعی کردند رهبری ارتش‌های عظیم را در اختیار بازیکن بگذارند؛ در این بازی شما فقط کنترل چهار جوخه را خواهید داشت؛ اما در عوض کنترل بیشتری بر روی قابلیت‌های هر شخص و جوخه خواهید داشت. پس از مراحل ابتدایی نقشه کهکشان‌های مختلف در برابرتان قرار خواهد گرفت که شامل نبردها با نژادهای مختلف درون بازی است همچون اورک‌ها و الدارها و پس از به پایان رساندن موفق هر مرحله آیتم‌های مختلفی به دست خواهید آورد همچون سلاح یا زره؛ و شما قادر خواهید بود جوخه خود را به انواع سلاح‌ها و قابلیت‌های مختلف بسته به سلیقه و نوع بازی کردنتان مجهز کنید و درون هر مرحله استراتژی خاصی را در مبارزات پیش بگیرید. به عنوان مثال جوخه‌ای را به تیربار سنگین مجهز کنید و زره‌های سنگین فولادین تنشان کنید، آن‌ها بسیار کند خواهند شد اما در عوض بسیار مرگبار خواند بود و یا جوخه‌ای را به شعله افکن مجهز کنید تا به قلب دشمن نفوذ کنند و همه را بسوزانند. و تمام این مبارزات با گرافیک بسیار بالا و تخریب‌پذیری بسیار واقع‌گرایانه رخ خواهد داد و همچنین صداگذاری بی‌نقص این بازی حتی به‌روزترین عناوین را هم به چالش خواهد کشید و بازی‌باز را غرق در صحنه نبرد خواهد کرد.

World In Conflict

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

سناریو و داستان این بازی بسیار نوآورانه و خاص است و همچون داستان و ساختار گیم‌پلی این اثر در کمتر بازی‌ای دیده شده است. داستان بازی از این قرار است که بعد از جنگ جهانی دوم و در هنگام جنگ سرد بین روسیه و آمریکا، روسیه تصمیم می‌گیرد تا با تمام قوا، حمله نظامی همه جانبه‌ای به آمریکا داشته باشد. پس طی عملیاتی بسیار غافل‌گیرانه پا به خاک آمریکا می‌گذارد. حالا داستان بازی شروع می‌شود و ارتش آمریکا که خسارت‌های جبران‌ناپذیر بسیاری دیده است باید از خود دفاع کند. به دلیل حمله قافل‌گیرانه روسیه، و نبرد در شهرهای آمریکا، ارتش زمان کافی برای تدارکات ندارد؛ به همین دلیل در این بازی همچون دیگر بازی‌های استراتژی فرصت ساخت پایگاه نخواهید داشت. در شروع هر مرحله منابع محدودی در اختیار شما که ژنرالی آمریکایی هستید قرار می‌گیرد و باید تجهزیات و نفرات نظامی که مد نظر دارید تا ماموریت پیش رو را انجام دهید را سفارش دهید تا با هلیکوپتر برای شما منتقل شود و هرچه سریع‌تر جلوی پیشروی روسیه در خاک آمریکا گرفته شود.

یکی از نکات مثبت این بازی علاوه بر صداگذاری و گرافیک بصری فوق‌العاده، صحنه‌های نبرد در مقیاس بزرگ است؛ شاید نیروهای خیلی زیادی در اختیار نداشته باشید اما به هر گوشه و کنار محیط اطراف که نگاه کنید نیروهای آمریکایی و روسی در حال جنگ هستند و خون در رگ‌های بازی‌باز با دیدن این صحنه‌های حماسی به جوش خواهد آمد و شنیدن فریاد و کمک سربازان صحنه‌های احساسی زیادی خلق خواهد کرد. از دیگر نکات مثبت این بازی ماموریت‌های متنوع بخش داستانی است. به عنوان مثال در یکی از مراحل در نبردی شهری، در حالی که خط دفاعی تشکیل داده‌اید تا از ورود دشمنان از قسمت اتوبان جلوگیری کنید؛ در همین حین از طرف فرمانده پیامی دریافت خواهید کرد که کودکان درحال خارج شدن از مدرسه هستند و روس‌ها در حال تدارک حمله به اتوبوس مدرسه هستند. سریعا وارد عمل شو و از اتوبوس محافظت کن. وجود چنین مراحل متنوع و خلاقانه کمتر در بازی‌های استراتژیک دیده می‌شود.

در پایان مقاله باید بگویم بازی‌های استراتژیک ژانری است که می‌تواند حتی پس از گذشت بیست سال همچنان برای طرفداران خودش لذت بخش باشد و این ژانر دارای بازی‌های شاهکار زیادی است که نباید هیچ کدام را از دست داد.

امیرحسین رهنوردکلاغCambyses The Thirdسعید پرهیزیA0seyed0Aبهنامامیر پورحسینیکاظم حقیقیred-eyed Banished Knight

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • وقتی گیمفا به سرج هیستوری من دسترسی داره:

    ARSHIA12
  • 🔶 با اجازه آقای حقیقی اینارو هم من اضافه کنم

    🔸Robin Hood: The Legend of Sherwood
    🔸Desperados 1
    🔸Red Alert 2
    🔸Commandos: Behind Enemy Lines
    🔸The Lord of the Rings: The Battle For Middle-Earth 1/2
    🔸Age of Mythology
    🔸Stronghold: Crusader
    و…

    🔸یک زمانی خوره بازی های استراتژیک بودم اونم رو PC ای که با نفت کار میکرد در واقع قدرت PC ای که داشتم فقط توان اجرای همچین بازی هایی رو داشت یک جمله هم آقا حقیقی آخر مقاله گفت که واقعا حقیقت داره (بازی‌های استراتژیک ژانری است که می‌تواند حتی پس از گذشت بیست سال همچنان برای طرفداران خودش لذت بخش باشد) یعنی بازی های استراتژیک اگر مال ۲۰ سال پیش هم باشن بازم جذابن یعنی منسوخ نمیشن که بگیم چرا بازسازیشون نمیکنن این بازی هایی که نام بردم بالا ۲۰ سال قدمت دارن ولی هنوزم که هنوزه بعضیاشونو پلی میدم و برام مثل اون قدیما جذابن، در کل ممنون آقای حقیقی مقاله خیلی خوبی بود ❤️🙏

    ARSHIA12KingsbountyکوروشloghainHannibalA0seyed0Aمازیارکاظم حقیقیبهنام
    • سلام و درود. لیست رو می‌شد خیلی اسامی بیشتری بهش اضافه کرد مثل بازی هایی که نام بردید بعلاوهAOE و c&c ها و battle of realms و battle for troy و…. اما بازی های لیست عناوینی هستند که همین امروز بعد گذشت این همه سال کسی نصب کنه و شروع کنه تجربه کردن هیچ کمبودی نسبت به عناوین امروزی ندارن و میتونه کاملا لذت ببره فرد

      FunDarkCambyses The ThirdA0seyed0Aامیر پورحسینی
      • 🔶 عرض سلام و ارادت، بله درست میفرمایید چون تعجب کردم دیدم تو تیتر نوشتید بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید با خودم گفتم چرا اسم این بازی های معروفی که تو کامنت گفتم نیست، بعد که الان توضیح دادین متوجه شدم هدفتون چی بوده تازه اگرم میخواستید اینایی که گفتم رو هم اضافه کنید باید یک مقاله چند قسمتی درست میکردید، در هر حال زحمت کشیدین خسته نباشین ❤️

        کاظم حقیقیA0seyed0A
    • اون اوایل انتشارش بسیار ضعیف بود و باگ های زیادی داشت ولی به لطف آپدیت ها و بسته های الحاقی خیلی بهتر شده ولی همچنان یه سری مشکلات داره، مثلا میتونستند رو تنوع یونیت های شرقی یا همون ایرانی بهتر کار کنند و همین تا حدودی آزار دهنده است(حتی دمیج سواره نظام ها بخصوص سواره های اشکانی میتونست بیشتر باشه)، یا میتونستند رو قدرت پایکمن ها بیشتر تمرکز کنند
      اگه نسخه آتیلا پلی داده باشی میدونی که یونیت های سواره نظام با قدرت بیشتری ساخته شدن و هم برخی پیاده نظام ها مثل پایکمن ها(رسما هر چی جلوشون باشه سیخ میکشند)
      .
      .
      البته من سری ناپلئون و DLC سقوط سامورایی شوگان۲ رو بیشتر میپسندم

  • واقعا سری توتال وار یکی از بهترین بازی های استراتژیکی بود که پلی دادم همین الان دارم نسخه امپایر نصب میکنم
    تو این لیست جایMen of war بشدت خالیه

    erfankarimi
بازی‌های استراتژیک قدیمی که نباید از دست بدهید - گیمفا