۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند

امیررضا نوذرپور
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

سینمای هند را معمولا با فیلم‌ها عاشقانه، رقص‌های دسته جمعی و صحنه‌های اکشن عجیب و غریب می‌شناسیم، اما شاید ندانید که سینمای هند دارای فیلم‌های ترسناک جذابی نیز هست که می‌تواند مخاطبانش را حسابی سرگرم کند.

ژانر ترسناک در زبان‌ها و جوامع مختلف محبوبیت زیادی دارد و هر جامعه داستان‌های محلی و افسانه‌های مختص به خودش را دارد که می‌توانند ایده‌های خوبی برای ساخت یک فیلم ترسناک باشند. شاید آمریکا و بریتانیا میزبان بهترین فیلم‌های ترسناک تاریخ باشند، اما سینمای هند هم نشان داده که آثاری دارد که می‌توانند پا به پای صنعت سینمای غرب جذاب باشند.

سینمای هند یکی از بزرگترین صنعت‌های سینمای حال حاضر است و بلاک‌باسترهایی نظیر فیلم RRR را می‌تواند بسازد که مورد رضایت مخاطبین بین‌المللی باشد؛ پس جای تعجبی هم ندارد اگر آثار ترسناکی با مضامین معمول سینمای غرب همچون ارواح شیطانی و روح‌های سرگردان بسازد. سینمای هند می‌داند که چگونه یک فیلم ترسناک بسازد و در ادامه با بهترین آثار ترسناک تاریخ سینمایی هند آشنا می‌شویم.

۱۵- ?Kaun (سال ۱۹۹۹)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم ترسناک ?Kaun محصول سال ۱۹۹۹ را شاید بتوان بیشتر یک فیلم هیجانی-روانشناختی حساب کرد تا یک فیلم ترسناک. داستان درباره‌ی زنی است که گزارش فرار یک قاتل سریالی را در تلویزیون مشاهده می‌کند، در همان روز غریبه‌ای به خانه‌اش می‌آید که می‌گوید دنبال صاحب‌خانه می‌گردد، سپس غریبه‌ای دیگر به آن‌ها اضافه می‌شود که ادعا می‌کند یک بازرس پلیس است، حالا این خانم با دو غریبه تنها شده که هیچ اطلاعاتی درباره‌ی هویتشان ندارد.

فیلم ?Kaun به کارگردانی رام گوپال ورما غافلگیری‌های زیادی دارد و به خوبی می‌تواند مخاطب را گمراه کند. این فیلم در آن زمان رضایت منتقدین را کسب کرد و مخاطبین زیادی نیز به این فیلم جذب شدند. نقطه اوج این فیلم غافلگیرتان می‌کند و شما را با چندین سوال تنها می‌گذارد.

۱۴- Raat (سال ۱۹۹۲)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Raat فیلمی ترسناک با موضوع ارواح شیطانی است، اما هنر کارگردان آن یعنی رام گوپال ورما اینجاست که این مسئله را تا اواسط فیلم لو نمی‌دهد. این فیلم درباره‌ی خانواده‌ی شارمان است که به یک خانه‌ی قدیمی می‌روند که گفته می‌شود ممکن است توسط ارواح تسخیر شده باشد. در ادامه اتفاقات عجیبی شروع رخ دادن می‌کنند؛ برای مثال گربه‌ی این خانواده می‌میرد اما سپس گربه‌ی دقیقا به همان شکل سر و کله‌اش پیدا می‌شود.

در ادامه همه چیز عجیب‌تر می‌شود و مرگ‌هایی نیز رخ می‌دهد. زمانی که چشمان دوست مینی، دیپاک، قرمز می‌شود، می‌فهمیم که با ارواح شیطانی مواجه هستیم و باید جن‌گیری شوند. فیلم Raat نیز نقد‌های خوبی دریافت کرد و در زمان خودش به لحاظ فنی فیلم بسیار خوبی محسوب می‌شد. این فیلم هر آنچه که از یک فیلم ترسناک می‌خواستیم ارائه می‌داد و هنوز هم گزینه‌ی خوبی برای تماشای یک فیلم ترسناک است.

۱۳- Ek Thi Daayan (سال ۲۰۱۳)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم ماورایی و هیجانی Ek Thi Daayan براساس داستان کوتاهی به اسم Mobius Trips به نویسندگی موکول شارما است. داستان درباره‌ی بیجوی چاران ماتو، جادوگر موفقی در هند، است که توهماتی از خواهر کوچکتر و مرده‌اش می‌بیند. او برای کمک پیش روانپزشک می‌رود و به یاد می‌آورد که یک دایان وارد زندگی‌اش شد، خواهر کوچکش را قربانی کرد و پدرش را کشت.

فیلم Ek Thi Daayan فروش و نمرات خیلی خوبی را کسب کرد و ترکیب بازیگران و داستان جذابش موجب رضایت مخاطبین بود. همچنین بازیگر این فیلم یعنی کونکونا سن شارمان نامزد جایزه‌ی بهترین بازیگر مکمل زن در جشنواره‌ی Filmfare Awards شد.

۱۲- Bhool Bhulaiyaa (سال ۲۰۰۷)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم کمدی و ترسناک Bhool Bhulaiyaa با بازی آکشای کومار درباره‌ی روانپزشکی به اسم دکتر آدیتا شریواستاو است. روزی زوجی به خانه‌ی جدید خود می‌روند اما متوجه می‌شوند که آن خانه تسخیر شده است. آن‌ها با دکتر آدیتا تماس می‌گیرند تا به آن‌های برای فراری دادن ارواح کمک کند. نکته‌ی جالب این فیلم این است که برای جن‌گیری از روانشناسی استفاده می‌کنند که نتیجه‌ی جالبی نیز خواهد داشت.

فیلم Bhool Bhulaiyaa موفقیت چشم‌گیری در جدول فروش داشت و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های هندی در سال ۲۰۰۷ بود. این فیلم از زمان عرضه‌اش تا الان تبدیل به یک فیلم کالت شده و از نقش‌آفرینی آکشای کومار و لحظات کمدی‌اش همیشه یاد می‌کنند. سری دوم این فیلم نیز پنج سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۲ اکران شد.

۱۱- Pizza (سال ۲۰۱۲)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Pizza محصول ۲۰۱۲ درباره‌ی پیک تحویل غذایی به اسم مایکل است که به اتفاقات ماوراءالطبیعه اعتقادی ندارد اما با اینحال از هرچیز غیرطبیعی‌ می‌ترسد. دوست دختر او که یک نویسنده است به او می‌گوید که او بزودی به ماوراءلطبیعه اعتقاد خواهد پیدا کرد. او یک روز پیتزایی را برای یک خانه‌ی ییلاقی می‌برد اما با چندین جسد روبرو می‌شود و با هر چیزی که کشف می‌کند یک اسلایس از پیتزا کمتر می‌شود.

فیلم با مخاطبش بازی می‌کند و میکل به نوعی راوی غیرقابل اطمینان این داستان است و فیلم تنها با روایت او جلو می‌رود. زمانی که از در انتهای فیلم پرده از حقیقت برداشته می‌شود غافلگیر خواهیم شد و البته هیچ عمل بدی را هم بی‌جواب نمی‌گذارد.

۱۱- Stree (سال ۲۰۱۸)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

ترکیب وحشت و کمدی، ترکیب جالب و عجیبی است که اگر به خوبی پیاده شود، بسیار می‌تواند موثر باشد و فیلم Stree نمونه‌ی همچین فیلمی است. این فیلم براساس افسانه‌ی محلی Nale Ba (به معنی فردا خواهد آمد) است؛ در این افسانه مردم دیوار خانه‌هایشان را برای دور نگه داشتن ارواح شیطانی رنگ می‌کنند. فیلم Stree در روستایی روایت می‌شود که ساحره‌ای سال‌هاست که مردان آن روستا را می‌دزد؛ با اینحال روزی مرد جوانی عاشق دختری می‌شود اما کم‌کم شک می‌کند که این دختر ممکن است همان جادوگر باشد.

این فیلم به طور مناسب و کافی به جنبه‌های ترسناک و خنده‌دار خود فرصت می‌دهد و در عین حال داستان متفاوتی و کم‌نظیری را ارئه داده است. این فیلم رضایت منتقدین را جلب کرد و برای کارگردانی، فیلمنامه و پیام فیلم مورد تحسین قرار گرفت. کارگردان این فیلم یعنی عمار کاوشیک جایزه‌ی بهترین فیلم اول را در جشنواره‌ی Filmfare دریافت کرد.

۱۰- Pari (2018)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم ترسناک-ماورایی Pari محصول سال ۲۰۱۸ درباره‌ی زن جوانی به اسم رکسانا است که شاید از این دنیا نباشد. در این فیلم شاهد فرقه‌ای شیطانی به نام Auladhchakra هستیم که زنان ربوده شده را مورد تعرض قرار می‌دهند و آنها را با یک شیطان اسطوره‌ای به نام عفریت باردار می‌کنند. همچنین گروهی وجود دارد که زنان باردار را پیدا می‌کنند و آنها را تا زمان تولد نوزاد در اسارت نگه می‌دارند تا بتوانند آنها را بکشند، سرشان را قطع کنند و در شیشه‌های شفاف مهر و موم کنند.

داستان درباره‌ی دخترِ زنی است که از دست این گروه‌ها فرار کرده اما حالا خودش باردار است. مشخصا این داستان عجیب و آزاردهنده می‌باشد اما در ژانر ترسناک، داستانی جذاب و خاص است که این فیلم با عملکرد خوب بازیگرانش آن را به تصویر می‌کشد. عفریت یک اسطوره در فرهنگ اسلامی است که با جن‌ها به عنوان شیاطین دنیای زیرین شناخته می‌شوند. تماشای این فیلم برای هر کسی که به دنبال یک فیلم ترسناک با مضامین موجودات شیطانی است، قطعا جذاب خواهد بود.

۹- ۹ (۲۰۱۹)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

ترکیب ژانر علمی تخیلی و وحشت همیشه برای طرفداران سینما مورد توجه بوده و فیلم ۹ به خوبی این ترکیب را به نمایش می‌دهد. عنوان این فیلم به گذر ستاره‌ای دنباله‌دار اشاره دارد که تا ۹ روز تکنولوژی‌های مدرن مثل برق و تلفن‌های همراه را مختل می‌کند. این فیلم درباره‌ی فیزیکدانی به اسم دکتر آلبرت لوئیس و پسر هشت ساله‌اش آدام است که رابطه‌ی خوبی باهم ندارند چون که آلبرت پسرش را مقصر مرگ همسرش هنگام زایمان می‌داند. برادر زن آلبرت نیز از آدام نفرت دارد و می‌گوید که آدام یک شیطان است.

پدر و پسر به بررسی ستاره دنباله‌دار ادامه می‌دهند اما زنی به اسم آوا پیدایش می‌شود و آدام را عذاب می‌دهد اما در نهایت آلبرت متوجه می‌شود که جان پسرش ممکن است در خطر باشد. فیلم ۹ فیلمبرداری و جلوه‌های بصری خوبی دارد که در کنار داستان، به زیبایی ارائه شده است.

۸- ۱۹۲۰ (۲۰۰۸)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

یکی از بهترین دوره‌های فیلم‌های ترسناک مربوط به دهه ۲۰ میلادی است که در آن زمان فیلم‌های مربوط به خانه‌های تسخیر شده رواج داشتند. فیلم ۱۹۲۰ محصول سال ۲۰۰۸ درباره‌ی زوجی است که در یک خانه‌ی تسخیرشده زندگی می‌کنند. آرجون مردی هندی است که قصد ازدواج با زنی هندی-بریتانیایی را دارد، اما خانواده‌اش تلاش می‌کنند تا زن را بکشند و ازدواج را متوقف کنند. آرجون باورهای مذهبی و خاواده‌اش را ترک می‌کند و برای بازسازی یک عمارت قدیمی استخدام می‌شود که درنهایت می‌فهمد تسخیرشده است.

فیلم ۱۹۲۰ حدودا ۱۴۰ دقیقه است که زمان کافی‌ برای ارائه‌ی داستانی ترسناک با محوریت مکان‌های تسخیر شده است. این فیلم موفقیت بزرگی برای سینمای هند به شمار می‌رود و باعث ظهور مجموعه‌ی ترسناکی شد که شاید بشود آن را یکی از جریان‌های اصلی سینمای وحشت هند دانست.

۷- The House Next Door (سال ۲۰۱۷)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم The House Next Door داستانی دارد که هم می‌تواند ترسناک و هم ناراحت‌کننده باشد. داستان درباره‌ی جراح مغزی به اسم کریش و همسرش، لاکشامی، است که روزی نوجوانی دردسرساز و نامادری‌اش به خانه‌ی کناری آن‌ها نقل مکان می‌کنند. اتفاقات ماوراءالطبیعه‌ای رخ می‌دهد که منجر به جنگ بین خیر و شر می‌شود و در این بین کریش و لاکشامی باید خانه‌ی خود را از دست ارواح خلاص کنند.

فیلم The House Next Door نقد‌های مثبتی دریافت کرد و مورد تحسین بینندگان قرار گرفت. سیدارت در کنار بازی در نقش کریش، نویسنده‌ی این فیلم نیز بود. مطمئناً هر کسی را که از فیلم‌های ترسناک فراطبیعی لذت می‌برد، از دیدن این فیلم هیجان‌زده خواهد شد.

۶- Kothanodi (سال ۲۰۱۵)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Kothanodi محصول سال ۲۰۱۵ براساس قطعه‌ای محبوب به اسم Grand Mother’s Tales از ادبیات آسامی است که از زمان انتشار آن در سال ۱۹۱۱ مورد توجه خوانندگان ادبیات است. این کتاب مجموعه داستان‌های محلی‌ است که توسط یک شاعر آسامی به اسم لاکشمینات بزباروا است. از آن جایی که داستان‌های این کتاب محیطی افسانه‌ای داشتند، اقتباس از آن سخت بود اما فیلم Kothanodi با هنر فیلمسازی مدرن و بازنمایی این داستان‌های کلاسیک، توانسته تا اقتباس جذابی از آن را ارائه دهد. این فیلم چهار داستان از این کتاب را نمایش می‌دهد.

چهار داستان به صورت پیوسته روایت می‌شوند؛ زنی قصد دارد دختر ناتنی‌اش را در غیاب همسرش بکشد، شوهر اما با زنی مرموز که یک آوتنگا به دنیا آورده، روبرو می‌شود. زنی دیگر در روستایی دیگر برنامه ازدواج دخترش را به همراه نتایج ناگواری ترتیب می‌دهد و مادر دیگری تلاش می‌کند تا فرزندش را از دست شوهر قاتلش نجات دهد. با اینکه فیلم Kothanodi چندان ترسناک محسوب نمی‌شود، اما شامل مضامینی است که می‌تواند باعث ناراحتی و اضطراب شود.

۵- Aamis (سال ۲۰۱۹)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Aamis با عنوان انگلیسی Ravening در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد و نقدهای بسیار مثبتی را هم دریافت کرد. داستان درباره‌ی متخصص اطفالی به اسم نیرمالی است که با یک دانشجوی دکتری ملاقات می‌کند و این دانشجو درحال مطالعه برروی عادت‌های غذایی هندی‌ها است. این دو به سرعت با هم دوست می‌شود و شروع به آزمایش روی انواع گوشت‌ها می‌کنند. نیرمالی کم‌کم وسوسه می‌شود که گوشت انسان را هم امتحان کند که به نتیجه‌ی وحشتناکی منجر می‌شود و البته راز آن‌ها برملا خواهد شد.

فیلم Aamis حتی می‌تواند طرفداران سخت‌پسند ژانر ترسناک را راضی کند؛ این فیلم از فیلم‌های دهه ۸۰ میلادی که به علت خشونت زیادی ممنوع شدند، الهام گرفته است. با اینکه پایان فیلم برای بعضی از منتقدین رضایت‌بخش نبود، اما به طور کل نقد‌های خوبی دریافت کرد.

۴- Mahal (سال ۱۹۴۹)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Mahal حتی به خاطر سابقه‌ی تاریخی‌اش، ارزش تماشا دارد چرا که شاید بتوان آن را به عنوان اولین فیلم ترسناک بالیوود به شمار ببریم. هری شانکار مردی است که در کاخ جدید و متروکه خود رخدادهای عجیب و غریبی را تجربه می‌کند. او شروع به دیدن رویاهایی از زنی مرموز می‌کند که ادعا دارد در زندگی قبلی، معشوقه‌اش بوده است. فیلم Mahal معمای جذابی را ارائه می‌دهد که پر از ترس و سوالات وسوسه‌انگیز است.

فیلم Mahal در میان بومیان هندی به شدت محبوب بود و ژانر وحشت گاتیک را تبدیل به ژانری محبوب در میان هندیان کرد. این فیلم در زمان عرضه حسابی مورد توجه قرار گرفت و ثابت کرد که ژانر ترسناک جایگاه خوبی در سینمای هند دارد. مدهوبالا با این فیلم تبدیل به یک ستاره‌ی سینما شد و همچنان پرفروش‌ترین فیلمش، همین فیلم است.

۳- Bhoot (سال ۲۰۰۳)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Bhoot با الهام از فیلم The Exorcist، جزو فیلم‌های ترسناکی است که ارزش تماشا دارند. این فیلم درباره‌ی زوجی به اسم ویشال و سوآتی است که به یک آپارتمان تسخیرشده می‌روند و اتفاقات ناگواری را تجربه می‌کنند. فیلم Bhoot دارای مضامین اصلی ژانر خانه‌ی تسخیرشده است که با بازیگری اورمیلا ماتوندکار توانسته تا فیلم خوش‌ساختی را در این ژانر ارائه دهد.

کارگردان این فیلم، رام گوپال ورما، برای این فیلم جایزه‌ی بهترین کارگردانی و اورمیلا ماتوندکار جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را از جشنواره‌ی فیلم‌های بالیوود کسب کردند. همچنین در سال ۲۰۱۲ دنباله‌ای برای این فیلم ساخته شد. فیلم‌های دیگری نیز از این مجموعه منتظر شده که البته جزوی از مجموعه‌ی اصلی نخواهند بود.

۲- ۱۳B: Fear Has A New Address (سال ۲۰۰۹)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم ۱۳B: Fear Has A New Address، جدای از عنوان نسبتا بامزه‌ای که دارد، فیلمی سرگرم‌کننده با بودجه‌ای محدود است. با توجه به بودجه‌ی کمی که داشت فوق‌العاده بنظر می‌رسد و به لحاظ فیلمبرداری و قاب‌بندی‌ها واقعا چشم‌نواز است. داستان درباره‌ی مردی است که آینده‌ی خانواده‌اش را از طریق یک تله‌نوولا (سریال‌های آمریکای لاتین) در تلویزیون می‌بیند. اما به زودی متوجه می‌شود که یک خانواده قبلا در آپارتمان جدیدشان کشته شده‌اند.

با ترکیب عناصر وحشت ژاپنی با داستانی خاص، شاهد فیلمی هستیم که در عین ترسناک بودن، درگیرکننده هم است و در بعضی از قسمت‌ها شما را غافلگیر می‌کند. این فیلم اما نقد‌های متوسطی دریافت کرد اما فروش آن بسیار عالی بود.

۱- Tumbbad (سال ۲۰۱۸)

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

فیلم Tumbbad در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز اکران شد و تبدیل به اولین فیلم هندی‌ شد که در این جشنواره به نمایش در آمد. این اتفاق نه تنها کیفیت بالای این فیلم، بلکه نشان‌دهنده‌ی محبوبیت فیلم‌های ترسناک هندی در خارج از خود هند است. این داستان اسطوره‌ای درباره‌ی ساکنین مهاراشترا است که بر خلاف خدای نعمت و فراوانی عمل کرده‌ و دچار نفرین شده‌اند.

ساخت فیلم Tumbbad چندان راحت نبود؛ این فیلم درواقع در سال ۲۰۱۲ ساخته شد اما در مراحل تدوین کارگردان آن، راحیل آنیل باریو، از نتیجه راضی نبود و به همین علت فیلمنامه را بازنویسی و در سال ۲۰۱۵ دوباره آن را فیلمبرداری کرد. این فیلم به ریشه‌ها و سنت هند می‌پردازد و باید گفت که به لحاظ بصری بسیار زیباست و البته یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک کشور هند است.

منبع: ScreenRant

دراز گربه آزارollieبهنامشیخ گرایمز (به دنبال آقای سفید)

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا
۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۶ فیلم ترسناک برتر تاریخ سینمای هند - گیمفا