بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا

بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست

بابک بیانی
۱۰:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست

هریسون فورد توانست یکی از بهترین و درخشان‌ترین کارنامه کاری‌های تاریخ سینما را با ایفای نقش در بزرگ‌ترین بلاک‌باسترها برای خود بسازد.

هریسون فورد در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۱۹۴۲ (۲۲ تیر ۱۳۲۱) در بیمارستانی سوئدی واقع در ایالت شیکاگو چشم به جهان گشود. پدر وی اصالت ایرلندی کاتولیک داشت و مادر او از یهودیان بلاروس بود. هریسون برادری کوچک‌تر نیز به نام ترانس دارد که دو سال پس از وی در سال ۱۹۴۵ متولد شد. موفقیت‌های فورد در سنین جوانی وی شروع شد. او توانست به دومین رده‌ی پرافتخار پیش‌آهنگی دست پیدا کند. شاید برای طرفداران ایندیانا جونز جالب باشد که دلیل پیش‌آهنگ بودن ایندی جوان، الهام گرفتن استیون اسپیلبرگ از زندگی خود فورد است. به گفته‌ی خود هریسون، علاقه‌ی وی به بازیگری از اواخر دوران دانشگاه او شروع شد.

حضور اول هریسون فورد در فیلم dead heat on a merry go round
حضور سینمایی اول هریسون در فیلم Dead Heat on a Merry-Go-Round

روحیه‌ای آتشین و آغازی عجیب برای قهرمان داستان

روحیه‌ی آتشین فورد برای او دردسرساز بود. او تنها ۴ روز قبل از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه خود اخراج شد. شروع کار هریسون با بازیگران بلفری در سامر استاک بود. فورد بخاطر رفتار خود با یکی از تهیه‌کنندگان استودیوی قرن بیستم فاکس در انتهای لیست استخدام‌ها قرار گرفت. اولین حضور وی که برای او نامی در تیتراژ به همراه داشت متعلق به فیلم وسترن A Time for Killing بود. این حضور با نام Harrison J. Ford بود، در حالی که این بازیگر نام میانه ندارد. خوش‌شانسی و موفقیت حقیقی فورد با فیلم American Graffiti و جورج لوکاس شروع شد. پس از همکاری فورد با لوکاس در گرافیتی آمریکایی، او توانست برای ایفای نقش در استار وارز تست بازیگری دهد. پس از مشاهده‌ی ترکیبات گروهی مختلف، مسئول انتخاب بازیگر این عنوان تصمیم نهایی خود را گرفت. مارک همیل، کری فیشر و هریسون فورد به عنوان بهترین ترکیب انتخاب شدند. لوکاس پس از ساخت دو قسمت از سری فیلم‌های فانتزی فضایی خود، علاقه‌ای به انتخاب فورد برای ایفای نقش در اثر بعدی خود نداشت.

اینجا بود که استیون اسپیلبرگ با پافشاری بسیار توانست تا دوست صمیمی خود را برای انتخاب فورد متقاعد کند. بسیاری از تاریخ‌دانان سینما، دهه‌ی هشتاد را بزرگ‌ترین دوران در کارنامه‌ی کاری فورد می‌دانند. در همین دهه بود که اسم هریسون فورد با بازی در فیلم‌های Raiders of the Lost Ark (1981)، Blade Runner (1982)، Star Wars Return of the Jedi (1983)، Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)، Witness (1985) و Working Girl (1988) در تاریخ سینما حکاکی شد. البته موفقیت فورد در دهه‌ی هشتاد به پایان نرسید. فیلم‌هایی همچون The Fugitive (1993) یکی از آن آثاری‌ست که در عنوان‌های بیشمار دیگری به آن اشاره شده است و همه آن را می‌شناسند. در هر صورت به هر ژانری که نگاه کنیم، از کمدی گرفته تا اکشن و حتی علمی تخیلی نام هریسون فورد شنیده می‌شود.

هریسون فورد قهرمانی برای تمام فصول
هریسون فورد حقیقتاً قهرمانی‌ست برای تمام فصول

نگاهی دقیق‌تر به موفقیت هریسون فورد

می‌توان گفت که حضور هریسون در نقش دکتر جونز بخاطر خوش درخشیدن وی در استار وارز بود. در واقع ریشه‌ی تمامی موفقیت‌های این بازیگر فوق‌العاده از Star Wars شروع می‌شود. البته در این جاده‌ی طلایی، میمون‌های پرنده‌ای نیز حضور داشتند. در مصاحبه‌ای با Vanity Fair، هریسون اظهار داشت که:

کار کردن در فیلم Blade Runner با آثاری چون Star Wars و Indiana Jones تفاوت‌های بسیاری داشت. سختی‌های فیزیکی جای خود را به سختی‌های روانی داده و پروسه‌ی کلی بسیار آهسته و خسته‌کننده بود.

در حالی که Blade Runner در روزهای اول خود نتوانست قلب منتقدین را به دست آورد، با گذر زمان، به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین آثار سینما تبدیل شد. بسیاری از تاریخ‌دان‌های سینما این فیلم را نقطه‌ی عطفی برای ژانر سایبرپانک می‌دانند. حتی با تجربه‌ی عنوان Cyberpunk 2077 می‌توان جزئیات بسیاری را مشاهده کرد که از این اثر الهام گرفته‌اند.

راجر ایبرت، که بسیاری او را بزرگ‎‌ترین و بهترین منتقد تاریخ سینما می‌دانند، هریسون فورد را اینگونه توصیف می‌کند:

یکی از بهترین بازیگران نقش اول در فیلم‌های مدرن. هیچ یک از حرکاتی که فورد انجام می‌دهد برای نمایش یا خودنمایی نیست. در صنعتی که اکثر بازیگران از محتوای ملودراماتیک برای بزرگنمایی استفاده می‌کنند، هریسون به سادگی با استفاده از بازیگری زیرپوستی خود به بهترین شکل ایفای نقش می‌کند.

از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۷، طی یک دهه، فورد در ۱۴ فیلم از ۱۵ فیلم پرفروش باکس آفیس حضور داشت. ۱۲ فیلم از این فهرست به جایگاه ده فیلم برتر سال خود رسیدند. ۶ اثر از لیست آثار او نامزد جایزه اسکار شدند. از Star Wars گرفته تا Raiders of the Lost Ark، The Fugitive، Apocalypse Now، Working Girl و Witness. مجله‌ی Empire نیز دو شخصیت از کاراکترهای او را در لیست بهترین قهرمان‌های تاریخ سینما قرار داد. زمانی که به قهرمانان تاریخ سینما فکر می‌کنیم، بدون شک هریسون فورد و صورت کلاسیک آمریکایی او همیشه مطرح می‌شود.

بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
شاید شخصیت هریسون در Anchorman 2 به نظر عادی برسد، ولی او یک گرگنمای پنهان است

قراردادی پنهانی، نقش‌های عجیب و ماجراجویی جدید

فورد نقش جک رایان را از داستان‌های Tom Clancy به بهترین شکل ممکن ایفا کرد. این هریسون بود که در دو فیلم Patriot Games و Clear and Present Danger در نقش جک رایان بازی کرد. آیا می‌دانستید که مسیر رسیدن او به این نقش چندان خوش‌آیند نبوده است؟ در فیلم The Hunt for Red October، این الک بالدوین بود که نقش جک رایان را ایفا کرد. به گفته‌ی وی، هریسون پشت سر او با استودیوی Paramount قراردادی برای جایگزینی امضاء کرد. بخاطر همین برخورد فورد، این دو بازیگر تا به امروز رابطه‌ی خوبی با یکدیگر ندارند. البته هریسون تا به امروز هیچ اشاره‌ای به این درگیری و صحت حرف‌های الک بالدوین نکرده است.

یکی از آثاری که فورد در آن ایفای نقش کرده و هر کسی با آن آشنا نیست، Anchorman 2: The Legend Continues است. هریسون فورد در کنار بازیگرانی چون جیم کری، لیام نیسون، وینس وان، کیرستن دانست و ویل اسمیت در این فیلم کمدی حضور پیدا کردند. در سال ۲۰۱۹ و در فیلم The Secret Life of Pets 2 ما شاهد حضور هریسون به عنوان صداپیشه‌ی یکی از کاراکترها بودیم. سگی به نام روستر. این اولین باری بود که هریسون به عنوان یک صداپیشه ایفای نقش می‌کرد. با وجود اینکه نظر سینماگران و منتقدین درباره‌ی این فیلم متنوع بوده، ظاهراً هریسون از ایفای نقش این سگ دوست‌داشتنی لذت برده است. طی یکی از مصاحبه‌های مخصوص تبلیغات این فیلم، طرفداران پی بردند که فورد از گربه‌ها متنفر است.

سقوط هواپیمای هریسون فورد در سال 2015
سقوط هواپیمای هریسون در سال ۲۰۱۵ حقیقتاً وحشتناک بود

از ژنرال نیروهای ربلز تا نیرو هوایی آمریکا

شاید برای طرفداران جالب باشد که بازیگر دکتر جونز و هان سولو برای خلبانی هلکوپتر و وسایل نقلیه‌ای که پر ثابت دارند گواهینامه دارد. هریسون فورد نه تنها مجوز پرواز دارد، بلکه این قهرمان طی چندین موقعیت اضطراری در وایومینگ آمریکا، خلبان هلکوپتر اورژانسی نیز بوده است. فورد یکی از اعضای افتخاری انجمن بشردوستانه‌ی Wings of Hope بوده و سال‌هاست که برای این مجموعه و حقوق خلبان‌ها فعالیت می‌کند. البته اگر این مطلب چیزی را نشان داده باشد، توازن میان وقایع خوب و بد در زندگی هریسون فورد است. این بازیگر در طول زندگی هیجان‌انگیز خود پروازهای بسیاری داشته که فرودهای مطلوبی نداشتند. بی‌خطرترین این تجربه‌ها پروازی همراه با کلینت ایست‌وود بود. دو قهرمان سینمایی، در حال پرواز از پاریس به لس آنجلس بودند که بخاطر لرزش شدید و مشکلات موتور جت، مجبور به فرود اورژانسی شدند. پس از تعمیرات موردنیاز، این پرواز روز بعد ادامه پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۵، هواپیمای شخصی هریسون دوباره مجبور به فرود اضطراری شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید دلیل این فرود اضطراری باری دیگر مشکلات موتور این وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی بود… ظاهراً شدت این فرود اضطراری تا حدی بود که استخوان مچ پای فورد و لگن وی شکسته شدند. فورد که ظاهراً همانند شخصیت‌های داستانی خود نترس است، در سال ۱۹۹۹، خطرناک‌ترین سانحه‌ی هوایی خود را تجربه کرد. هریسون در حال کامل کردن آموزش پرواز خود بود که موتور چرخش پره‌های هلکوپتر به خاطر تغییر ناگهانی ارتفاع از کار افتاد. در همین لحظه بود که هلکوپتر با سرعت و شدت سقوط کرد و به پهلو چرخید. هریسون و مربی وی هر دو جان سالم به در بردند، در حالی که هلکوپتر نابود شد.

در سال ۲۰۱۷، فورد هواپیمای خود را در فرودگاه جان وین فرود آورد. این فرود عادی می‌بود اگر یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در حال بلند شدن نبود. با نگاه کردن به سابقه‌ی پرواز این بازیگر یا باید به خوش‌شانس بودن او باور پیدا کرد یا به بدشانسی او در شرایطی که مربوط به پرواز هستند.

بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
تاج بازگشت‌های هالیوود بدون شک روی سر یک سلطان قرار دارد

بازگشت‌های بیشمار به نقش‌های قدیمی

در سال ۲۰۰۸، فورد در فیلم Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull به نقش کاراکتر اصلی داستان بازگشت. این اثر در سال انتشار خود به دومین فیلم پرفروش سال تبدیل شد و توانست از منتقدین نمرات مطلوبی را دریافت کند. راجر ایبرت به این اثر ۳.۵ از ۴ داد، همان نمره‌ای که به فیلم قبلی سری (یعنی The Last Crusade) داده بود. با گذر زمان، The Kingdom of the Crystal Skull به اثری عجیب تبدیل شده است. بسیاری از طرفداران از آن متنفر هستند، در حالی که برخی آن را سرگرم‌کننده و جذاب می‌دانند. بعضی از منتقدین این فیلم که بعد از سال‌ها دوباره آن را مشاهده کردند، نقد اولیه‌ی خود را پس گرفتند و به جبهه‌ی طرفداران این اثر اضافه شدند. در سال ۲۰۱۵، هریسون با قسمتی جدید به سری فیلمی که او را روی نمودار طلایی قرار داده بود بازگشت. Star Wars The Force Awakens شاهد بازگشت فورد در نقش هان سولو بود. هرچند که حضور او کوتاه و سه‌گانه متصل به این فیلم افتضاح بودند.

سال ۲۰۱۵، هریسون باری دیگر به یکی از نقش‌های قدیمی خود بازگشت. فیلم Blade Runner 2049 ادامه‌ای بود که فورد را به نقش ریک دکارد بازگرداند. بازگشت این شخصیت و ایفای نقش هریسون فورد توسط منتقدین و طرفداران تحسین شد. زمانی که Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull ساخته شد، فورد آرزو کرد که ادامه‌ی این سری ۲۰ سال طول نکشد. آرزوی فورد برآورده شد ولی فکر نکنم هریسون از فاصله‌ی میان این دو قسمت خوشحال بوده باشد. ۱۵ سال طول کشید تا فورد باری دیگر کلاه خود را به سر و شلاق خود را در فیلم Indiana Jones and the Dial of Destiny به دست بگیرد. بسیاری از منتقدین ایفای نقش فورد را تحسین کردند، در حالی که خود فیلم فروشی بسیار ناامیدکننده داشت. برای فیلمی که ۲۹۵ تا ۳۸۷ میلیون دلار بودجه‌ی ساخت داشت، فروش ۳۸۴ میلیونی واقعاً افتضاح است. مخصوصاً وقتی که در نظر بگیریم فیلم‌هایی که امروزه ساخته می‌شوند باید دو برابر بودجه‌ی خود فروش داشته باشند تا به نقطه‌ی صفر هزینه برسند.

هریسون فورد برای مارول نقش رد هالک را بازی خواهد کرد
جایگزینی فوق‌العاده برای نسخه‌ی اوریجینالی که بی‌‎نقص بود

ورودی غم‌انگیز به جهان مارول و آینده‌ی هریسون فورد

ویلیام هرت بهترین تادیس راسی بود که می‌توانستیم آرزویش را داشته باشیم اما همه‌ی چیزهای خوب روزی به پایان می‌رسند… ماجرای ورود فورد به جهان مارول دو سال پیش در سال ۲۰۲۲ شروع شد. در تاریخ ۱۳ مارچ ۲۰۲۲ (۲۲ اسفند ۱۴۰۰)، طرفداران مارول خبری را شنیدند که قلب‌مان را شکست. بازیگر نقش تادیس راس، ویلیام هرت، از سرطانی که سال ۲۰۱۸ به آن دچار شده بود درگذشت. ویلیام هرت در لحظه‌ی فوت خود ۷۱ ساله بود. هریسون پس از فوت هرت برای ایفای نقش راس انتخاب شد. جزئیات این جایگزینی بسیار دردناک هستند. فورد ۱۱ سال از بازیگر سابق این نقش بزرگ‌تر است.

هریسون فورد و ویلیام هرت قبل از فوت هرت با یکدیگر دوستان نزدیکی بودند. اولین حضور هریسون در جهان سینمایی مارول، فیلم Thunderbolts خواهد بود. ایفای نقش راس توسط فورد بسیار عجیب است چرا که در فیلم Black Panther Wakanda Forever به کاراکتر ایندیانا جونز اشاره شد. پس در جهان مارول، یا راس شباهت بسیار زیادی به ایندیانا جونز دارد یا بازیگر ایندیانا جونز شخص دیگری است. در حال حاضر ما منتظر مشاهده‌ی فورد در این نقش جدید هستیم. بر اساس حضور هریسون فورد و فریاد رد هالک او در مراسم کامیک کان سن دیگو می‌توانیم حدس بزنیم که این بازیگر فوق‌العاده برای ایفای این نقش هیجان دارد.

از مبارزه در سیاره‌های زیبا در کهکشانی بسیار بسیار دور تا فرار کردن از یک سنگ بزرگ با کلاهی به سر و شلاقی به دست تا تحقیق در مورد ربات‌ها و احساسات آنها در جهانی که ربات‌ها خواب گوسفندهای برقی می‌بینند، هریسون فورد همه نقشی بازی کرده است. گفتن این که فورد جایگاه خود را در تاریخ سینما مشخص کرده و به عنوان نماد پروتاگونیست اکشن حکومت می‌کند، حقیقت کامل است.

منبع: گیمفا

سوار بی نام

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا
بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بیوگرافی هریسون فورد | از کابوی فضایی تا باستان‌شناسی شلاق به دست - گیمفا