۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی

امیررضا نوذرپور
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

در طی این سال‌ها انیمیشن‌های دیزنی روی همبستگی بین افراد خانواده و دوست‌ها تمرکز داشته و دیالوگ‌های ماندگاری در این زمینه گفته شده که از منظر جدیدی به این روابط نگاه می‌کند.

انیمیشن‌های دیزنی به ارائه‌ی داستانی ماجراجویانه و خلاقانه مشهور هستند که البته مفاهیم عمیقی هم دارند و برای مخاطبین کودک، بزرگسال و حتی سالمندان جذاب است. وقتی پای دوستی در میان باشد، دیزنی همیشه انواع مختلفی از دوستی‌ها را در شکل و اندازه‌های مختلف نشان داده است.

بعضی از انیمیشن‌های دیزنی نیز به جنبه‌های مختلف و جدیدی از دوستی‌ها می‌پردازد؛ اینکه چگونه ساخته شده‌اند، چرا مهم هستند و برای دوام آن چه کار باید کرد. انیمیشن‌های دیزنی از طریق داستان‌های جذاب، آهنگ‌های خاطره‌انگیز و لحظات غم‌انگیز، دیالوگ‌ها و عباراتی را ارائه می‌دهد که مفهوم ساده اما عمیقی را از دوستی و رفاقت به ما یاد می‌دهد.

۱۵- «تو دوستی خوب منی.» – (از آهنگ You’ve Got a Friend in Me در انیمیشن Toy Story 1995)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

یکی از معروف‌ترین جمله‌ها درباره‌ی دوستی در انیمیشن‌های دیزنی، مربوط به انیمیشن Toy Story محصول سال ۱۹۹۵ است. اندی اسباب‌بازی‌هایش را دوست دارد و برایش مثل یک خانواده هستند و مهم نیست زندگی چه مانعی را بر سر راهشان بگذارد، در هر صورت از پسش برمی‌آیند. وقتی در دنیای واقعی کسی دوستت داشته باشد، به تو اهمیت بدهد و در زندگی از تو حمایت کند، می‌شود گفت که یک دوست واقعی داری.

این جمله بخشی از آهنگ You’ve Got a Friend in Me به خوانندگی رندی نیومن است که در ابتدای این انیمیشن پخش می‌شود و به نوعی رابطه‌ی خاص وودی و اندی را معرفی می‌کند. در هرصورت، این جمله در ادامه‌ی این سری معنای دیگری پیدا می‌کند. درست است که روابط تغییر می‌کنند و اندی و وودی ممکن است برای همیشه پیش یکدیگر نباشند، با اینحال هر اتفاقی هم که بیافتد، آن‌ها دوست خواهند ماند.

۱۴- «مهم نیست که بقیه چی می‌گن، تو همیشه برای من یک شاهزاده هستی» – (توسط غول چراغ جادو در انیمیشن Aladdin 1992)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

درست است که داستان انیمیشن Aladdin درباره‌ی عشق بین علاءالدین و جسمین بود، اما اگر عمیق‌تر به آن بنگریم، این داستان درباره‌ی دوستی علاءالدین و غول چراغ جادو نیز هست. از همان لحظه‌ای که علاءالدین اشتباهی تبدیل شد به ارباب غول چراغ جادو، غول می‌دانست که او مثل ارباب‌های قبلی‌اش نیست و ذات خوبی دارد، علاءالدین حتی قول می‌دهد که یکی از آرزوهایش آزاد کردن غول باشد.

با اینکه علاءالدین در زندگی‌اش به عنوان یک شاهزاده کمی مغرور می‌شود، اما درنهایت با غول آشتی می‌کند و دوستی‌شان را ادامه می‌دهند. غول می‌داند که علاءالدین آدم خوبی است و زندگی سختی داشته، می‌داند که او برای اینکه لیاقت جسمین را داشته باشد نیاز نیست که حتما یک شاهزاده باشد. علاءالدین شاید این را در خودش نبیند اما غول بخاطر دوستی‌شان قادر است که حقیقت را ببیند.

۱۳- «هر دقیقه‌ای که با شما می‌گذرونم تبدیل به جدیدترین بهترین لحظه‌ی عمرم می‌شه» – (توسط راینو در انیمیشن Bolt 2008)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

انیمیشن‌های دیزنی سرشار از دوستی‌های غیرمعمول می‌باشد و انیمیشن Bolt نمونه‌ی نادیده‌گرفته‌شده‌ای از این نوع دوستی است. داستان این انیمیشن درباره‌ی سگی است که به دنبال نجات بهترین دوستش است اما درنهایت می‌فهمد که تمام زندگی‌اش یک دروغ بوده. او در یک برنامه‌ی تلویزیونی نقش یک سگ قهرمان را دارد که به همراه بهترین دوستش که یک انسان است، با مجرمین مبارزه می‌کند. مشکل این است که Bolt نمی‌داند تمام این اتفاقات الکی هستند و فکر می‌کند واقعا دارای قدرت‌های ویژه است.

در طول این سفر نجات، Bolt با گربه‌ی ولگردی به اسم میتنز و راینو که یک همستر است آشنا می‌شود. این سه دوستی جالب و جذابی را با یکدیگر ایجاد می‌کنند؛ میتنز به Bolt کمک می‌کند که عاقل‌تر باشد و راینو به هردوی آن‌ها یاد می‌دهد که همیشه نیمه‌ی پر لیوان را ببینند. این دیالوگ نیز به Bolt و میتنز یادآوری می‌کند که حتی در لحظات سخت، راینو بهترین لحظات عمرش را در کنارشان می‌گذراند.

۱۲- «به نظرم عالیه اما می‌دونید چیه؟ وُلتِر، مو؟ من ترجیح می‌دم که درباره‌ی وُلتِر چیزی یاد بگیرم» – (توسط لیلی در فیلم The Princess Diaries 2001)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

وقتی این جمله را بدون تماشای فیلم بخوانیم خیلی مربوط به دوستی یا رفاقت نیست، اما وقتی در فیلم این دیالوگ را ببینیم متوجه می‌شویم که میا و لیلی چه معنایی برای یکدیگر دارند. زمانی که میا کلاهش را سر کلاس برمی‌دارد، بقیه متوجه می‌شوند که او موهایش را صاف کرده و برای همین کمی مسخره‌اش می‌کنند. در همین حین لیلی در دفاع از میا این دیالوگ را می‌گوید.

البته لیلی هم به میا گفته بود که موهای جدیدش را دوست ندارد چون باعث شده تا میا شبیه بقیه شود. با اینحال لیلی می‌داند که میا چقدر مورد تمسخر همکلاسی‌هایشان قرار می‌گیرد و کنار نمی‌نشیند تا آن‌ها به این کارشان ادامه دهند. او احساساتش را کنار می‌گذارد تا از دوستش حمایت کند تا تنهایی در مرکز توجه نباشد.

۱۱- « هرروزی که با تو می‌گذرونم روز مورد علاقه‌ی منه، پس امروز هم روز مورد علاقه‌ی جدید منه.» – (توسط وینی پو در انیمیشن The Many Adventures Of Winnie The Pooh 1977)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

دیزنی اقتباس‌های مختلفی از شخصیت وینی پو ساخته و همچنین دیالوگ‌هایی استفاده کرده که میلن (نویسنده‌ی داستان‌های وینی پو) در داستان‌هایش نیز استفاده کرده است. این اقتباس‌ها درباره‌ی گروهی از حیوانات جنگل است که همیشه مراقب یکدیگر هستند و مهم نیست که چقدر با یکدیگر تفاوت دارند.

مثل انیمیشن Bolt، این دیالوگ نیز به اهمیت گذراندن لحظه‌ها در کنار کسانی که دوستشان داری اشاره می‌کند، فرقی ندارد که در این لحظات چه کاری انجام می‌دهید، شاید کار خاصی نباشد اما همین که لحظات خود را در کنار یک دوست بگذرانید، آن لحظات با ارزش خواهند بود.

۱۰- «بعضی از آدم‌ها ارزش این رو دارن که براشون ذوب بشی» – (توسط اولاف در انیمیشن The Frozen 2013)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

در انیمیشن‌های دیزین همیشه شخصیت‌های فرعی بامزه و گاها ساده‌لوحی مثل اولاف وجود دارند که البته برای بینندگان همیشه جذاب هستند و لحظات خنده‌داری را هم ایجاد می‌کنند. با اینحال اولاف نشان می‌دهد با اینکه یک آدم برفی سخنگو است، چه قلب بزرگی دارد و دوست بسیار خوبی برای السا و آنا است. او شجاعت زیادی را از خودش نجات می‌دهد و حتی حاضر است برای کمک به آنا ذوب شود.

اولاف جزو آن دسته از شخصیت‌های دیزنی است که نشان می‌دهد دوستی‌های خوب می‌توانند به سرعت شکل بگیرند. او ذات خوب و شادی دارد و وقت زیادی نمی‌گیرد تا با دیگران دوست شود که البته نشان داده چقدر دوستی‌هایش برایش اهمیت دارند. این دیالوگ نشان می‌دهد که دوستی‌های خاص و حقیقی به مقداری فداکاری هم نیاز دارند.

۹- «اگر تو رو نداشتم، هیچ چیزی نداشتم» – (از آهنگ If I Didn’t Have You در انیمیشن Monster Inc. 2001)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

باز هم جمله‌ای دیگر از یکی از آهنگ‌هایی که در انیمیشن‌های دیزنی پخش شده و به ارزش دوستی اشاره دارد. این انیمیشن محبوب همانطور که می‌دانید درباره‌ی هیولاهایی است که شغلشان ترساندن کودکان است. مایک و سالی همکار و بهترین دوست همدیگر نیز هستند و با اینکه در طول این انیمیشن درگیر ماجراجویی‌های مختلفی می‌شوند، دوستی‌شان اصلا کمرنگ نمی‌شود.

این جمله نشان‌دهنده‌ی اهمیت این دو هیولا برای یکدیگر است، درست است که گاهی آبشان توی یک جوب نمی‌رود و تفاوت‌هایی نیز دارند، ولی می‌دانند که بدون یکدیگر چقدر زندگی‌شان پوچ و بی‌معنی خواهد شد.

۸- «وقتی بهترین دوست هم هستید و با هم خوش می‌گذرانید، متوجه نمی‌شوید که چقدر بامزه‌ هستید.» – (از آهنگ Best Of Friends در انیمیشن The Fox and the Hound 1981)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

انیمیشن کلاسیک The Fox and the Hound جزو آن دسته از انیمیشن‌های دیزنی است که می‌تواند گریه‌ی مخاطب را در بیاورد و داستان زیبایی از یک دوستی کم‌نظیر را ارائه می‌دهد. داستان درباره‌ی دوستی یک سگ و روباه است و خبر ندارند که آینده این دو را مقابل یکدیگر قرار خواهد داد. با اینکه لحظات سختی در دوستی آن‌ها پیش می‌آید، این جمله نشان می‌دهد که این دوستی می‌تواند دلگرم‌کننده هم باشد.

این جمله هم برگرفته از آهنگی است که در این انیمیشن پخش می‌شود و به دوستی سریع این سگ و روباه اشاره دارد و خبر ندارند که آن‌ها در اصل نباید دوست یکدیگر باشند. این انیمیشن شیرین نشان می‌دهد که دوستی بین هرکسی می‌تواند شکل بگیرد و معصومیت این شخصیت‌ها اجازه داده که دوستی‌شان بدون هیچ شرطی ایجاد شود.

۷- «تو دیوانه‌ای، خل و چلی و حواس پرتی. اما بذار یه رازی رو بهت بگم: بهترین آدم‌ها همه همینطور هستند.» – (آلیس رد فیلم Alice The Wonderland 2010)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

با اینکه لایو اکشن انیمیشن Alice in Wonderland را جزو بهترین آثار دیزنی نمی‌دانند، اما دارای دیالوگ‌هایی مثل این دیالوگ است که به احساس خوبی که دوست‌ها می‌توانند به یکدیگر بدهند اشاره می‌کند. در ابتدای فیلم پدر آلیس همچین دیالوگی را به آلیس می‌گوید و او به آلیس اطمینان می‌دهد که متفاوت بودن همان چیزی است که باعث می‌شود فردی خاص و برجسته باشد.

در سرزمین عجایب، زمانی که مد هتر (با بازی جانی دپ) از عجیب بودن خودش ناراحت است، آلیس دقیقا از همان جمله‌ی پدرش استفاده می‌کند و این دیالوگ را می‌گوید. این دیالوگ از سوی آلیس بسیار قشنگ است چرا که خود آلیس درک می‌کند متفاوت بودن چه حسی دارد و این جمله به او کمک کرده تا خصوصیات متفاوت خود را بدون پنهان کردنشان بپذیرد. اگر او دوستی را ببیند که با مشکل مشابهی درگیر است، به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس خاص بودن بکنند و خودشان را دوست داشته باشند.

۶- «وقتی به تو نگاه می‌کنم حسش می‌کنم. به تو نگاه می‌کنم و من خونه هستم.» – (توسط دوری در انیمیشن Finding Nemo 2003)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

این دیالوگ از انیمیشن Finding Nemo در لحظه‌ای مهم از رابطه‌ی مارلین و دوری گفته می‌شود. مارتین برای پیدا کردن نمو به کمک نیاز دارد و برای همین مارتین و دوری باهم همراه می‌شوند تا نمو را پیدا کنند. مارتین گاهی از حواس‌پرتی‌های دوری کلافه می‌شود و دوری نیز راحتی‌ای با مارتین تجربه می‌کند که تا حالا نداشته است. این دیالوگ احساسی نشان می‌دهد که این دوستی جدید چقدر برای دوری اهمیت دارد.

دوری حافظه‌ی کوتاه‌مدتی دارد و می‌گوید وقتی با مارتین است، چیزها را بهتر به یاد می‌آورد. او تا به حال همچین احساسی نداشته است و می‌خواهد این دوستی و احساس را حفظ کند. این نشان‌دهنده این است که یک دوستی خوب چقدر می‌تواند آرامش‌بخش باشد و چطور می‌تواند به یک فرد احساس بودن در خانه را بدهد.

۵- «لحظات خاص امروز خاطرات فرداست.» – (توسط غول چراغ جادو در انیمیشن Return Of Jafar 1994)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

غول چراغ جادو یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دیزنی است و صداپیشگی رابین ویلیامز در این نقش باعث شده که شاهد دیالوگ‌های بامزه و جذابی باشیم. با اینحال حتی غول چراغ جادو هم در میان شوخی‌های زیادش، حرف‌های ارزشمندی در رابطه با اهمیت گذراندن وقت با کسانی که برایمان اهمیت دارند می‌گوید. او یکی از این جملاتش را در انیمیشن Return of Jafar می‌گوید و به لحظات خاص زندگی اشاره می‌کند.

گذراندن وقت با کسانی که دوستشان داریم، مخصوصا دوست‌های نزدیک، به این معناست که می‌توانیم لحظاتی را خلق کنیم که پایدار خواهند ماند. این که لحظات خوبی تا همیشه باقی می‌ماند دلگرم‌کننده است و نه فقط به خاطر کاری که می‌کنند، بلکه به خاطر کسانی که کنارشان هستیم.

۴- «عشق با اعتماد و احترام متقابل به دست میاد. تمام روابط باید بر این اساس باشند.» – (توسط کاگزورث در انیمیشن Belle’s Magical World 1998)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

انیمیشن Beauty and the Beast یکی از خاطره‌انگیزترین آثار دیزنی با داستانی عاشقانه می‌باشد که دارای دیالوگ‌های ماندگاری در رابطه با دوستی و عشق است. این دیالوگ را کاگزورث در سومین سری از مجموعه می‌گوید و به اهمیت اعتماد در یک رابطه اشاره می‌کند.

شخصیت کاگزوث همیشه کمی نگران است اما در عین حال خردمند هم هست. او می‌داند که اعتماد کلید ساخت یک رابطه‌ی معنادار است، اعتماد به دیگران احساس خیال خاطر می‌دهد و اجازه می‌دهد که بقیه، خودشان باشند.

۳- «چقدر خوش‌شانسم چیزی دارم که خداحافظی را برایم سخت می‌کند.» – (توسط وینی پو در انیمیشن The Many Adventures Of Winnie The Pooh 1977)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

وینی پو و دوستانش برای سال‌ها در کتاب‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌های کودکانه حضور داشتند و همیشه جملات معناداری درباره‌ی دوستی منتقل کرده‌اند. پو شخصیتی است که در بعضی از لحظات دستپاچه است و نمی‌داند برای زندگی چکار کند. با اینحال او دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی دارد که باعث می‌شود زیبایی را حتی در چیز غمگینی مثل خداحافظی از دوستانش ببیند.

دوستی‌ها می‌توانند ادامه داشته باشند حتی اگر به نزدیکی قبل نباشند؛ آن‌ها می‌توانند با تغییرات و فاصله‌ها کنار بیایند، هرچند این مسئله خداحافظی از یک دوست را ساده‌تر نمی‌کند. این دیالوگ از وینی پو یادآور این است که سخت بودن خداحافظی نشانه‌ی یک دوستی خاص است و آدم‌ها باید برای داشتن همچین دوستی‌های معناداری احساس خوش‌شانسی بکنند.

۲- «اوهانا یعنی خانواده، خانواده یعنی هیچکس تنها گذاشته نمی‌شه.» – (توسط لیلو در انیمیشن Lilo & Stitch 2002)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

این دیالوگ ماندگار از انیمیشن Lilo & Stitch به خط باریکی که دوستی و خانواده را از هم جدا می‌کند اشاره می‌کند و اینکه وفاداری به کسانی که دوستشان داری بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد. این دیالوگ بارها در این انیمیشن تکرار می‌شود اما زمانی که درباره‌ی دوستی لیلو و دوست عجیب فضایی‌اش گفته می‌شود، معنای متفاوتی دارد.

این دیالوگ نشان می‌دهد که لیلو و خانواده‌اش رابطه‌ی نزدیکی باهم دارند و همیشه مراقب یکدیگر هستند. اوهانا کلمه‌ای در زبان هاوایی به معنای خانواده است، البته لیلو معنای آن را بیشتر باز می‌کند تا دوست جدیدش را جزوی از خانواده‌اش بداند. وقتی دوستی خیلی نزدیک صمیمانه باشد، اهمیتی ندارد اگر آن‌ها واقعا از یک خانواده نباشند، در هر صورت آن‌ها هوای یکدیگر را خواهند داشت.

۱- «بزرگترین لحظات زندگی مربوط به دستاوردهای خودخواهانه نیست، بلکه به کارهایی مربوط می‌شوند که برای کسانی که دوستشان داریم، برایشان احترام قائلیم و به احترام آنها نیاز داریم، انجام می‌دهیم.» – (توسط والت دیزنی)

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

مردی که دیزنی را تاسیس کرد، یعنی والت دیزنی، اغلب در مراسم افتتاحیه فیلم‌ها سخنرانی می‌کرد، با خبرنگاران حرف می‌زد و یا کلمات حکیمانه‌ای را در ویژه‌برنامه‌های تلویزیونی به مخاطبان می‌گفت. والت دیزنی نقل‌قول‌ها معروفی و ماندگاری دارد که روی پلاک‌هایی در شرکت‌ها دیزنی نوشته شده‌اند. این نگرش دیزنی درباره‌ی اهمیت به دیگران نشان می‌دهد که چرا در آثار دیزنی اینقدر به اهمیت دوستی اشاره می‌شود.

درحالی که افرادی درباره‌ی شخصیت والت دیزنی در واقعیت اختلاف دارند و حتی عده‌ای کار کردن با او را سخت می‌دانستند؛ او همیشه فردی بوده که می‌خواست اثری برای لذت بردن خانواده‌ها بسازد. او در آثارش قدرت عشق، دوستی و فروتنی را نشان می‌دهد و این نقل‌قول او دقیقا به همین مسئله اشاره دارد. حرف‌های والت دیزنی مردم را تشویق می‌کند که خودخواهی را کنار بگذارند و با کسانی که دوستشان دارند، لحظات ماندگاری را خلق کنند.

منبع: ScreenRant

اسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)خر شرک(پیاز بدم خدمتتون ؟)کسی که لایک میکندامیر پورحسینیBADMANسوار بی نامSoul

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا
۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

۱۵ دیالوگ برتر آثار دیزنی درباره‌ی دوستی - گیمفا