بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا

امیرسالار کریمی
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

ژانر کمدی همواره یکی از پُر مخاطب‌ترین و بهترین ژانرهای تاریخ سینماست که با چاپلین بزرگ به صورت رسمی آغاز شد.

در طی سال‌های متعدد ژانر کمدی زیر مجموعه‌های بسیاری پیدا کرده و هر کدام در نوع خودشان جذابیت‌های منحصر به فردی دارند. یکی از ژانرهای زیر مجموعه کمدی، سیتکام یا کمدی موقعیت است. کمدی موقعیت یا سیتکام گونه‌ای از کمدی است که در آن شخصیت‌های فیلم یا سریال در مکان‌های عادی مانند محل کار یا خانه حضور دارند و فعالیت‌های روزانه آن‌ها با حرکات یا دیالوگ‌های طنز انجام می‌شود. هنگام گفتن هر نکته طنزآمیز، معمولاً صدای خنده استودیویی زنده یا از پیش ضبط شده پخش می‌شود. ما نیز در گیمفا قصد داریم بهترین سریال‌های سیتکام را به شما دوستان معرفی کنیم.

۱۰ – مستر بین | Mr. Bean

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

قطعا همه شما دوستان با شاهکار تکرارنشدنی مستر بین آشنا هستند. اثری با بازی شگفت‌انگیز روآن اتکینسون که در میان سکوت و نگاه‌های جالب خود توانست خنده زیادی را از مخاطبین بگیرد. در اصل نقطه قوت این بازیگر از پیشینه تئاتری او می‌آید. نحوه تسلط او بر خنده‌ها و اکت بدن باعث شده تا بریتانیا یک سیتکام طلایی را تحویل جامعه سینمایی بدهد. البته نحوه شکل‌گیری شخصیت مستر بین نیز در نوع خود جالب است. شخصیت مستربین زمانی ساخته شد که روآن اتکینسون برای مقطع فوق لیسانس خود در رشته مهندسی الکترونیک در کوئین کالج آکسفورد مشغول به تحصیل بود. یک طرح اولیه را در اوایل دهه ۸۰ در ادینبرگ فرینگ اجرا کرد. این بازیگر که نخست تمایلی به اجرای این نقش نداشت، درنهایت با پیدا شدن سرمایه‌گذار تصمیم به بازی در مجموعه مستر بین گرفت.

داستان این سریال درباره اتفاقات زندگی شخصیتی به نام مستر بین است. همان‌طور که نوشتیم اتکینسون این شخصیت را در دانشگاه طراحی کرد و خودش آن را یک کودک در بدن یک مرد بالغ توصیف می‌کند. او در زندگی عادی و روزانه خود دچار مشکلاتی می‌شود. مستر بین به ندرت حرف می‌زند و کمدی این مجموعه، بیشتر حرکات طنز این شخصیت و راه حل‌های غیرعادی او برای حل مشکلاتش و تعامل با مردم است.

۹ – بروکلین نه نه | Brooklyn Nine-Nine

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

شاید تصور یک سیتکام کمدی با محوریت پلیس چیز دور از ذهنی باشد. اما با یک فیلمنامه خوب و اکتِ درست بازیگران، می‌شود اثری خوش ساخت و جذاب را تحویل مخاطبین داد. سریال “بروکلین نه نه” سیتکامی به شدت کمیک و بامزه است که بیشتر جذابیت خود را مدیون رابطه خوبِ میان بازیگرانش است. قسمت اول این سریال در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ بر روی آنتن رفت و به‌طور میانگین ۶.۷ میلیون بیننده داشت. این سریال برنده دو جایزه گلدن گلوب در سال ۲۰۱۴ شد، یکی در بخش بهترین سریال کمدی و دیگری در بخش بهترین بازیگر سریال کمدی-موزیکال که اندی سمبرگ برنده آن شد.

داستان سریال در مکان تخیلی پاسگاه نود و نهم پلیس نیویورک در بروکلین است. سریال درباره گروهی از کارآگاهان و کاپیتان آنها، که تازه به این بخش منتقل شده، است. تمام هشت فصل این سریال با همین موضوع گذشته و هربار هر یکی از ویژگی شخصیت‌ها بیشتر برای مخاطبین آشکار می‌شود.

۸ – جای خوب |  The Good Place

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

شاید سریال فوق‌العاده جذاب The Good Place به شکل کلاسیک خود یک سیتکام نباشد. البته با توجه به پیشرفت گسترده در عرصه تلویزیون دیگر خبری از سیتکام‌های دهه نود با میزانسن‌های دکوری و خنده حضار نیست. اما با توجه به المان‌های موجود این ژانر، The Good Place را نیز می‌شود یک سریال کمدی سیتکام دانست. اثری فوق‌العاده بامزه و جذاب که این کمدی خود را با کمی فلسفه تلفیق کرده است. بازی خوب بازیگران و همچنین فیلمنامه منسجم درنهایت باعث خلق اثری به شدت ارزشمند شده که گیمفا تماشای آن را به شدت پیشنهاد می‌کند.

داستان این سریال بر زنی به نام النور شلستروپ (کریستن بل) تمرکز دارد که وارد زندگی بعد از مرگ می‌شود و در آن جا مایکل (تد دنسن) او را با «جای خوب» آشنا می‌کند. جای خوب آرمان‌شهری بهشت آسا است که انسان‌ها بسیار به سختی برای ورود به آن انتخاب می‌شوند. او متوجه می‌شود که اشتباهاً به این مکان وارد شده‌است و باید رفتارهای ناشایست خود را از دیگران پنهان کند و شخصی بهتر و با اخلاق شود. ویلیام جکسون هارپر، جمیله جمیل و منی جاسینتو در نقش دیگر ساکنان جای خوب و دارسی کاردن در نقش جانت، کمک رسان ساکنان، هستند.

۷ – انجمن | Community

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

از میان سیتکام‌های بسیار خوب و در عین حال کمتر دیده شده چند دهه اخیر می‌شود به سریال Community نیز اشاره کرد. اثری که با سادگی خاصی ساخته شده و تمام تمرکز خود را بر روی کاراکترهایی گذاشته که هر کدام به تنهایی قابلیت روایت داستانی برای خود را دارند. این سریال تلویزیونی ساخته شده توسط دن هارمون است. مجموعه به مدت ۵ فصل بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از شبکه ان بی سی پخش شد. بعد از پنج فصل ان‌بی‌سی ساخت مجموعه را لغو کرد. پس از آن شرکت یاهو تصمیم به ساخت یک فصل از مجموعه را گرفت.

داستان این سریال از جایی شروع می‌شود که مدرک جف وینگر باطل می‌شود و او مجبور است برای گرفتن مدرک دوباره شروع به تحصیل کند. انتخاب او برای این کار کالج گرین دیل است. این کالج یکی از گوناگون ترین فرهنگ‌های منطقه را در خود جای داده است. به اصطلاح خودمانی می‌توان گفت همه جور آدمی در این اجتماع پیدا می‌شود.

در همین اوضاع و احوال است که جف به یکی از همکلاسی هایش علاقمند می‌شود. تمام تلاش‌های اولیه جف برای وقت گذراندن با بریتا به در بسته می‌خورد و او مجبور می‌شود یک Community برای مطالعه تشکیل دهد. این اجتماع با اضافه شدن دوستان بریتا بزرگ‌تر می‌شود.

۶ – زیاد ذوق‌زده نشو | Curb Your Enthusiasm

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

یکی از عجیب‌ترین و در عین حال بهترین سریال‌های تاریخ سینما Curb Your Enthusiasm است. اثری که در مواجه اول چیزی شبیه به مستند است و زندگی عادی یک پیرمرد را نشان می‌دهد. این سریال محصول شبکه اچ‌بی‌او است که در آن لری دیوید، نویسنده و تدوین‌کننده سریال کمدی معروف ساینفلد، در نقش خودش بازی می‌کند. سبک این سریال به حالتی است که به گونه‌ای فیلم مستند از زندگی روزمره لری دیوید شباهت دارد. برای بازیگران این سریال دیالوگ‌های ازپیش‌آماده تهیه نشده و چارچوب موضوع به آن‌ها داده می‌شود تا خود در آن چارچوب بداهه‌گویی کنند. تمامی صحنه‌ها نیز با دوربین دستی فیلم‌برداری می‌شود. البته لازم به ذکر است که همین دوربین دستی از ایرادات اصلی سریال Curb Your Enthusiasm است که به نوعی عدم دوربین ساکن باعث سرگریجه مخاطب می‌شود.

۶ – ساینفلد | Seinfeld

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

از پیشگامان عرصه سیتکام که به راستی جریان‌ساز بود، می‌شود به سریال Seinfeld اشاره کرد. اثری که بنا به نظر کارشناسان و منتقدان یکی از بهترین آثار تاریخ سینماست. ساینفلد از ۵ ژوئیه ۱۹۸۹ تا ۱۴ مه ۱۹۹۸ در ۹ فصل شامل ۱۸۰ قسمت از ان‌بی‌سی پخش شد. این سریال درباره جری ساینفلد و دوستان و آشنایانش به ویژه جرج کاستانزا (جیسن الکساندر) نامزد سابق، الین بنس (جولیا لوئی درایفوس) و همسایه روبه‌رویش کازمو کریمر (مایکل ریچاردز) است. داستان پیچیدگی خاصی ندارد و همین رابطه خوب میان کاراکترهاست که این سیتکام را تماشایی می‌کند. البته لازم به ذکر است که ساینفلد به طور گسترده به عنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین نمایش‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شود. این برنامه در میان بهترین برنامه‌های تلویزیونی در نشریاتی مانند اینترتینمنت ویکلی و رولینگ استون قرار گرفته است.

۵ – نمایش دهه ۷۰ | That ’70s Show

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

از دیگر آثار جذاب دنیای سیتکام که متاسفانه کمتر دیده شده، سریال That ’70s Show است. اثری تینیجری که همین تینیجری بودن آن را خاص و متمایز از دیگر آثار سیتکام می‌کند. اثری جذاب که با داستان شیرین خود ما را به زندگی نوجوانانی می‌برد که با مسئله‌ای ساده و جذاب روبرو می‌شوند. اعضای اصلی بازیگران نوجوان شامل توفر گریس، میلا کونیس، اشتون کوچر، دنی مسترسون، لورا پرپون و ویلمر والدراما بودند. اعضای اصلی بازیگران بزرگسال شامل دبرا جو روپ، کرتوود اسمیت، دان استارک، تامی چونگ و تانیا رابرتس بودند. داستان این سریال کمدی در مورد گروهی از نوجوانان آمریکایی در دهه ۷۰ میلادی است که بسیار دردسر ساز هستند و عادت‌های نامتعارفشون باعث ایجاد صحنه‌های کمدی و فوق العاده خنده‌دار می‌شود.

۴ – اداره | The Office

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

شاید بشود چنین نوشت که سریال The Office جدی‌ترین کمدی لیست امروز ما را دارد. این اثر تیم بازیگر بسیار قوی دارد که هرکدام به تنهایی کمدین‌های بزرگی هستند. از همین رو آن‌ها کمدی به شدت جدی و در عین حال خنده‌داری را اجرا می‌کنند. این مجموعه از ۲۴ مارس ۲۰۰۵ تا ۱۶ مه ۲۰۱۳ در شبکه ان‌بی‌سی پخش شد که شامل ۹ فصل و ۲۰۱ قسمت بود. این مجموعه بر پایه مجموعه بریتانیایی با همین نام ساخته شده‌است.

گروه بازیگران این مجموعه در اصل شامل استیو کرل، رین ویلسون، جان کرازینسکی ،جینا فیشر و بی جی نواک بود؛ اما بعداً تغییراتی در گروه بازیگران مجموعه ایجاد شد. اد هلمز، ایمی رایان، میندی کالینگ، کریگ رابینسون، جیمز اسپیدر، الی کمپر و کاترین تیت از جمله بازیگران شاخص خارج از گروه بازیگران اصلی هستند. سریال اداره با این تیم بازیگری جذاب زندگی روزمره گروهی از کارمندان در شرکت خیالی داندر میفلین شعبه اسکرانتون، پنسیلوانیا را به تصویر می‌کشد.

یکی از اصلی‌ترین نقدهای وارد شده به سریال The Office دوربین روی دست آن است که حالت مستندگونه دارد و همین موضوع کمی مخاطبین را آزرده خاطر کرده است. اما از آنجایی که سریال The Office بسیار درخشان است، می‌شود از این ایراد نیز چشم‌پوشی کرد.

۳ – آشنایی با مادر | How I Met Your Mother

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

How I Met Your Mother اثر فوق‌العاده‌ای است. ساده و در عین حال پُر از نکات آموزنده درباره روابط عاشقانه و حتی زندگی که تیم بازیگری و کاراکترهای فوق‌العاده‌ای این نکات مهم را اجرا می‌کنند. این سریال محصول شبکه سی‌بی‌اس است که برای اولین‌بار در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۵ پخش شد. این مجموعه توسط کارتر بیز و کریگ توماس ساخته شده‌است.

کاراکترهای اصلی دیگر آشنایی با مادر مارشال اریکسن (جیسون سیگل)، رابین شرباتسکی (کوبی اسمالدرز)، بارنی استینسون (نیل پاتریک هریس) و لی‌لی آلدرین (آلیسون هانیگان) هستند.

در این سریال، باب سگت به عنوان صدای آینده بازیگر اصلی، تد موزبی (جاش ردنر)، در سال ۲۰۳۰ به پسر و دخترش خاطراتی را یادآوری می‌کند که منجر به ملاقات او با مادرشان (همسر تد) شده‌است، که داستان را از قسمت اول به زمان گذشته برمی‌گرداند و خاطرات را نقل می‌کند. در میان این روایت جذابِ تد، ما با داستان‌های بسیار جذاب و خنده‌داری از این گروه مواجه می‌شویم. داستان‌های خنده‌دار تد و مارشال و همچنین داستان‌های سورئال و بامزه بارنی. گیمفا تماشای این سریال جذاب را به شما دوستان پیشنهاد می‌کند.

۲ – تئوری بیگ بنگ | The Big Bang Theory

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

علاقه‌ای که به بیگ بنگ تئوری دارم را نمی‌شود با کلمات توصیف کرد. بیگ بنگ تئوری را باید دید و لذت برد. باید دید و خندید. باید دید و همراه گروهی از انسان‌های شریف و بامزه شد که هرکدام در سهم خود بی‌نظیرند. البته گل سر سبد این سریال کاراکتر شلدون کوپر است که برای من بعد از چندلر بینگ عزیز، دومین کاراکتر محبوب سریالی است. این مجموعه از ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۷ از شبکه سی‌بی‌اس آغاز شد و در دوازده فصل و ۲۷۹ قسمت، پس از دوازده سال در ۱۶ می ۲۰۱۹ به پایان رسید. بازیگران تئوری بیگ بنگ شامل جانی گالکی، جیم پارسونز، کیلی کوئوکو، سایمون هلبرگ و کونال نایر هستند.

این مجموعه در ابتدا حول محور پنج شخصیت که در پاسادینا، کالیفرنیا زندگی می‌کنند شکل گرفت: لئونارد هافستادر و شلدون کوپر، دو فیزیکدان مؤسسه فناوری کالیفرنیا که هم‌اتاقی هستند؛ پنی که پیش‌خدمت رستوران و علاقمند به بازیگری و همسایه روبرویی آن‌هاست؛ و دو دوست و همکار لئونارد و شلدون، مهندس هوافضا هاوارد والوویتز و اخترفیزیکدان راجش کوترپالی که مانند آن دو گیک و غیراجتماعی هستند. با جلو رفتن مجموعه، برخی از نقش‌های مکمل به نقش اصلی ارتقا داده شدند، از جمله عصب‌پژوه ایمی فارا فاولر، میکروبیولوژیست برنادت راستنکاوسکی، فیزیکدان آزمایشگاهی لزلی وینکل، و فروشنده کتاب‌های کمیک استوارت بلوم.

۱ – دوستان | Friends

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

در پایان این شما و این هم بهترین سیتکام تاریخ از نظر گیمفا. Friends نه تنها جزو بهترین‌های کمدی است، بلکه جزو برترین‌های تاریخ سینماست. Friends با کاراکترهای بی‌نظیر خود ما را به درون دنیایی می‌برد که ترک آن بسی سخت است. من بعد از سال‌ها از اتمام این سریال هنوز هم دلتنگ دوستان خود هستم. Friends داروی ضد تنهایی است. Friends شما را جزوی از دوستان خود می‌کند و در قسمت به قسمت خود چنان حالتان را خوب می‌کند که دیگر نیازی به تراپی نخواهد بود. برای من بهترین کاراکتر سریال چندلر بینگ عزیز است. کاراکتری با کمدی فوق‌العاده خنده‌دار و در عین حال مهربانی بی‌پایان. البته تمامی کاراکترهای سریال دوستان فوق‌العاده هستند و به نظر من هرکدام به تنهایی قابلیت اجرای یک سریال به تنهایی را دارند. این کاراکترها جنیفر آنیستون، کورتنی کاکس، لیسا کودرو، مت له بلانک و دیوید شویمر هستند که به‌ترتیب در نقش‌های ریچل، مانیکا، فیبی، جوئی و راس ظاهر شدند.

این سریال ساخته دیوید کرین و مارتا کافمن است که از ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۴ تا ۶ مه ۲۰۰۴ از شبکه ان‌بی‌سی پخش شد و پس از ده فصل به پایان رسید. فرندز در مجموع ۶۲ نامزدی جایزه امی به دست آورد و در سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین سریال کمدی را برای فصل هشتم به دست آورد. این سریال در فهرست «۵۰ سریال برتر تاریخ TV Guide» در رده ۲۱ و در فهرست ۵۰ سریال برتر تاریخ مجله امپایر در رده ۷ قرار دارد.

داستان سریال درباره شش دوست ۲۰ تا ۳۰ ساله است که در منهتن، شهر نیویورک زندگی می‌کنند. داستان قسمت‌های مختلف سریال، حول ماجراجویی‌های رمانتیک و کمدی و مشکلات شغلی شخصیت‌ها می‌چرخد؛ به‌طور مثال جویی برای گرفتن نقش‌های مختلف تست می‌دهد و ریچل به دنبال کاری در صنعت مد است. هر شش شخصیت، وارد روابط عاشقانه جدی می‌شوند. به‌طور مثال مانیکا با ریچارد برک و راس با امیلی والتهام وارد رابطه می‌شوند. روابط متناوب راس و ریچل، خط داستانی معمول و تکراری سریال است.

BADMANSkibidi toilet𝔸𝕓𝕠𝕝𝕗𝕒𝕫𝕝Teddy Danielsامیرسالار کریمیamirthfulJoel Morganمحمد حسین کریمیHannibal

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا
بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین سریال‌های سیتکام از نگاه گیمفا - گیمفا