صحبتهای رئیس سابق Playstation پیرامون بحران وجودی در کنسولهای بازی
شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس سابق برند Playstation، اخیراً توضیحاتی را در مورد وضعیت فعلی کنسولهای بازی ارائه داده است.
بازیهای کنسولی از نظر درآمد همچنان عملکرد خوبی دارند، اما میزان خرید و پیشرفت در بخش سختافزار نسبت به نسلهای قبل کند شده است. گیمرها در نسل جدید کمتر به خرید کنسولهای جدید پلی استیشن و ایکس باکس میپردازند و بخش قابل ملاحظهای از گیمرهای پلی استیشن همچنان از PS4 استفاده میکنند. با این حال، نینتندو سوییچ در چرخه نسل میانی خود عملکرد فوقالعادهای دارد.
با وجود بازار رکود محور امروز، این سوال مطرح میشود: آیا کنسولهای بازی با مشکل مواجه هستند؟ در مصاحبهای با IGN، رئیس سابق پلی استیشن، شاون لیدن، نظرات خود را در مورد تهدید وجودی کنسولها به اشتراک گذاشت.
لیدن در پاسخ به این سوال که آیا کنسولهای بازی با مشکل مواجه هستند، گفت:
این یک مشکل نیست، اما چیز جدیدی نیز محسوب نمیشود.
اگر به تاریخچه کنسولها از کنسول PS1 تا PS5 و همه موارد مرتبط با آن نگاه کنید، میبینید که تعداد کاربران جهانی در هیچیک از آن نسلها از ۲۵۰ میلیون نفر بیشتر نبوده است. هنگامی که Wii عرضه گردید، به لطف Wii Fit، حدود ۲۰ میلیون دستگاه اضافی فروخته شد، زیرا همه فکر میکردند که میتوانند با آن وزن خود را کم کنند.
اما این رویه پایدار نبود و از بین رفت. ما هنوز به نوعی در ۲۵۰ میلیون کاربر کلی فعال کنسولها هستیم. فکر میکنم این یک چالش است. ما در طول زمان توانستهایم کارهای زیادی انجام دهیم و در طول همهگیری COVID، درآمدها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یافت، اما همچنان از همان افراد پول بیشتری دریافت میشد و لزوماً افراد جدیدی وارد دنیای بازیهای کنسولی نمیشدند.
بنابراین من فکر میکنم در حال حاضر این تهدید وجودی برای گیمینگ است: چگونه میتوان از آن سقف درونی شیشهای خارج شد؟
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
یه دوستی خارج از کشور داشتم بهش میگفتم چرا کنسول نمیخری گیم بزنی(اون کشوری که ساکن بود قیمت کنسول خیلی اوکی بود)برگشت گفت اینجا انقد تفریح هست که خیلیا اصلا به گیم زدن فکرم نمیکنن اونا که گیم میزنن شدیدا علاقه دارن عشق اینکارو دارن ادمای دیگه درگیر تفریح های دیگن
.
فکر نکنم تعداد پلیرها دیگه بیشتر از این بشه تهش همینه پس بهتر جا افزایش گیمر بیشتر تلاش کنن همین تعداد گیمرا رو از دست ندن
البته نمیشه نینتندو رو تو این زمینه الگو قرار داد چون شدیدا سوییچ ۲ لازمه
دیگه داستان کالکشن ارخام و کمبت حداقل تکرار نشه
تو این گرونی جهانی تورم قطعا مردم توان خرید ندارن خیلی کشورهای آمریکای لاتین هنوز دارن ps3 بازی میکنن وقتی دسته جدید سونی تو ایران بالای ۱۰ میلیون هست چطور انتظار دارن فروش خوب داشته باشه تو بخش سخت افزار
خدایی از این یارو عکس دیگه ای ندارید همش با این عکس این بابا رو نشون میدید،مرد عنکبوتی چاق🤣🤣🤣🤣🤣
گیمفا انگار کلن یه آرشیو عکسی ذاره برای هر دسته ای جدا جدا دسته بندی شدن
فقطم از همونا استفاده میکنه🙃
خرجش یه اسکرین شاته
وااااای
همچنین Shawn Layden رییس سابق پلیاستیشن معتقد است که جایگزینی سرویسهای استریم بازی به جای کنسولهای بازی ( مانند نتفلیکس بازیها ) در طول عمر او رخ نخواهد داد و او این روند را در آینده نزدیک موفقیتآمیز نمیبیند و یکی از دلایلش را نبود زیر ساخت اینترنت می داند.
شاون لیدن در حالی که بعد ششم را میشکند و هم با خبرنگار و گیمرها و مدیران صنعت گیم نگاه میکند این سوال اساسی و بنیادی در مبحث مدیریت را برای بار ۴۵ تکرار میکند :
دنیای شما رو به زوال و نابودی است ،چگونه میخواهید از محدوده امن خود خارج شوید ؟چگونه میخواهید از تله انتخابهای یکسان و کم ریسک رها شوید ؟ آیا از سندروم خستگی در تصمیم گیری رنج میبرید؟
من شاون لیدن از عامل ناشناخته سو مدیریتی هستم . تا به شما در اینجا کمک کنم .
جواب یک مهندس کافینتی که کل عمرش فقط ویندوز عوض کرده و دیپلم ردی هست :
چیزی که خوبه و همه دوست دارند رو عوضش نکن فقط اسم و فرمشو تغییر بده وقتی فروشش کم شد ریسک تغییر رو به جون بخر ورشکست که نمیشی نمونت هم توی بازار نیست طرفدارات تعصبتو میشکن از محدود امن خارج شدی شکست خوردی فدای سرت بازم میخرن
جواب یک ایرانی که از طریق برگزاری نمایشگاه کتاب به ثروت چند صد میلیاردی در نیم سال رسیده
پکیج موفقیت استاد م.ت رو بخر به باورهات باور داشته باش و به هدف هات قول رسیدن بده ، سیگما باش
جواب استاد و پدر و بنیان گذار روش ۱۲۳۴ پاشو موفقشو در ایران :
اگه شما بوووی عطر خووب ندی چیییی؟ نمی فروشی
اگه شما کت و شلوار خوب نپوووشی و کراوات قشنگ اویرونت نباشه چییی؟ کسی از شما نمیخره
اگه شما سر و روی مرتب نداشته باشی چییی؟ مشتری میره کنسول بغلی رو میخره
من رفتم ساوچه بلاغ باغچه توی فرنچ چشمم خورد به مرکز فروش شرکت سفیر و نما که فقط یک دونه کنسول ذولفقار ۵ توی ویترین داشت میفروخت و یه دونه بیشتر توی ویترین نداشت دهنه بغلیش پر کنسول سونی بود
وایسادم دیدم همه دارن میرن مرکز فروش سفیر و نما چون دیدن یک دونه هست توی ذهنشون این بود حتما جنسش خوبه که یدونه بیشتر نمومده
دوستان ما در مورد فروش و مدیریت و ریسک و موفقیت و کنسول و بازی صحبت نمیکنیم یکبار دیگه کامنتمو بخون
زیر کامنت بده شیش
نینتندو خیلی وقته از این سایه که آقای لیدن گفته در اومده برای همین هست که میتونه بیشتر از ۳۰ میلیون کنسول تنها توی ژاپن بفروشه اینکه کنسول های دیگه چطور میخواند بیرون بیایند خودشون میدونند ، برای شرکت های ژاپنی خطر خاصیتی وجود نداره!!
له نظر من خدمتی که این شخص به سونی و به خصوص ناتی داگ کرده ، شاید کمتر مدیری به شرکت خودش در صنعت بازی کرده باشه :
اجازه آخرین و مهم ترین تاخیر آنچارتد ۴ 👌
واقعا حرف حقی زده واقعا
اتفاقاً خودمم اواخر به همین قضیه فکر میکردم
از نسل ۵ تاکنون تعداد کاربران کنسول های اصلی هیچوقت بالای ۱۷۰-۱۸۰ میلیون نرفت
انگار آهنگ ورود و خروج کاربران از دنیای گیمینگ کنسولی برابره.
حالا شاید خیلیاشون رفتن سمت پیسی یا کلن گیمو ترک کردن رفتن دنبال زندگیشون.
سود اصلیو بازیا میرسونن
مثلا اگه نسل ۷ گاد ۳ ته تهش ۱۰ میلیون میفروخت الان گاد رگناروک تو ۱ سال ۱۵ میلیون میفروشه
این یعنی پیشرفت
وگرنه مگه تعداد گیمر های واقعی استیم در حال افزایشه؟ نه ثابته
دقیقا 👍
یادمه خوده گاد آف وار ۲۰۱۸ تقریبا تو سه سال ب ۱۳ میلیون نسخه رسید درحالی که رگناراک تو یک سال ۱۵ میلیون نسخه فروخته بود
اسپایدرمن ۲ ک تو این چند ماه نصف قسمت قبلی رو فروخت اونم روی کنسول ک ۶۰ میلیون فروش داشته
این نشونه ی خوبی ی
قطعا کنسول ها در آینده دور یا نزدیک پایانی خواهند داشت و همه به این واقف هستن فقط اختلاف بر سر زمانش هست. اگر به تاریخ هم نگاه کنید این قبیل تغییرات بارها رخ داده یک نمونش در صنعت موسیقی که از انواع محصولات پخش و استفاده موسیقی به سرویس های دیجیتالی مثل اسپاتیفای رسیدیم.
قسمت نگران کننده اینه که این تغییرات کار رو قطعا برای استفاده کنندگان غیر قانونی سخت خواهد کرد در سراسر دنیا نمونش بازی های جدید نیازمند به اتصال انلاین حتی برای بخش داستانی که کرک شدنشون کلا غیر ممکنه. حتی چند وقت پیش طرحی دیدم که مایکروسافت در ورژن های بعدی ویندوز عملا تلاش در جلوگیری از استفاده غیر قانونی خواهد کرد با استفاده از سرور های انلاین و AI. 🤔
اینکه میگه افراد جدیدی وارد دنیای بازی های کنسولی نشدند که غلطه
قطعا افراد جدیدی وارد میشن اما به همون نسبت خارج میشن و این آمار ثابت میمونه
دقیقا حرفی که خودم زدم رو گفته
بازار موبایل و پیسی هر سال در حال گسترش هست بر خلاف کنسول
واسه همین کنسول ها آینده ای ندارن
مایکروسافت هم کار درست رو انجام داده و با کلاد گیمینگ بازار موبایل و پیسی رو هدف گرفته
مایکروسافت میخواد کسی که حتی یک لپتاپ و گوشی ۱۰۰ دلاری هم داره به لطف کلاد گیمینگ بیاد گیمپس بخره و گیمای روز رو باهاش تجربه کنه