بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۴/۰۶
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در قسمت پایانی سری مقالات بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما به سراغ معرفی شاهکارهایی رفته‌ایم که هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار خواهند داد.

پس از معرفی ۲۳ فیلم طی ۲ مقاله حال نوبت به قسمت آخر رسیده تا شاهد برترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما باشیم که این بار می‌توان آن‌ها را شاهکارهای تکرار نشدنی خطاب کرد که هر مخاطبی را شیفته خود خواهند کرد. اگر تاکنون به مطالعه این سری مقالات نپرداخته‌اید، لینک قسمت‌های اول و دوم برای شما قرار داده شده است.

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم

در ادامه برای معرفی آثار پایانی این مقاله با ما همراه باشید که رتبه نخست قطعاً می‌تواند شما را شگفت‌زده نماید.

۲۷. فیلم Groundhog Day محصول سال ۱۹۹۳

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از فیلم‌های جذاب و برحسته سینمای هالیوود به Groundhog Day مربوط می‌شود که بیل مری را در قامت یک مجری هواشناس بداخلاق قرار داده است.

مردی که برای ارائه گزارش آب و هوا به یک منطقه بارانی رفته و خود را درگیر لوپ زمانی می‌بیند که یک روز بخصوص پشت سر هم تکرار شده و او محکوم می‌شود تا اتفاقاتی تکراری را بارها و بارها تجربه نماید تا بلکه بتواند کلید حل این رویداد را متوجه شده و خود را نجات دهد. Groundhog Day به لطف فیلم‌نامه قوی و هنرنمایی تحسین شده بازیگر نقش اصلی‌اش به عنوان یکی از هوشمندانه‌ترین کمدی‌های تاریخ سینما شناخته می‌شود که پس از گذشت چندین و چند سال ذره‌ای جذابیت و خنده‌دار بودن خود را از دست نداده و در عین حال بار درامی ارزشمندی را نیز ارائه می‌دهد که قطعاً هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار داده است.

۲۶. فیلم Clueless محصول سال ۱۹۹۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

با قاطعیت باید گفت که یکی از بزرگترین فیلم‌های کمدی دهه ۱۹۹۰ میلادی به Clueless تعلق می‌گیرد که حول محور موضوع سن بلوغ جریان داشته است.

در این فیلم با دختر دبیرستانی ثروتمند و از خود راضی آشنا می‌شویم که تلاش‌هایش برای محبوب جلوه دادن یکی از هم‌کلاسی‌هایش سبب می‌شود تا با مسائل و اتفاقات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و دیدگاهش نسبت به زندگی دچار تغییر و تحولات جالب توجهی بشود. بزرگترین ویژگی Clueless نمایش کمدی‌وارانه دغدغه‌های نوجوانانی بوده که در بستری از فرهنگ منحصر به فرد مردم در دهه ۱۹۹۰، با مقوله بلوغ سر و کار داشته و زندگی‌شان از آن تاثیر گرفته است.

۲۵. فیلم Dumb and Dumber محصول سال ۱۹۹۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

قرار گرفتن جیم کری و جف دانیلز در فیلم Dumb and Dumber منجر به خلق ۲ شخصیت نمادین تاریخ ژانر کمدی شده که بدون هیچ تاریخ انقضایی تا ابد می‌توانند هر بیننده‌ای را به خنده وا دارند.

روایتی حول محور ۲ دوست صمیمی کله شق و به ظاهر کم هوش که یک ماشین لیموزین پر از پول را پیدا کرده و برای بازگرداندن آن به صاحبش وارد ماجراجویی دیوانه‌واری می‌شوند که آن‌ها را با خطرات گوناگونی مواجه می‌کند. تلاش این ۲ شخصیت برای پیدا کردن صاحب پول‌ها و تعقیب و گریز با تبهکاران و نیروهای پلیس در فیلم Dumb and Dumber موقعیت‌هایی احمقانه و در عین حال شدیدا‍ خنده‌دار را پدید آورده که تک تک دقایق آن را جذاب و سرگرم‌کننده ساخته است تا حدی که گاهاً وقایع کمدی‌اش به خندی بامزه جلوه کرده که از شدت خنده می‌تواند به دل درد دچار شوید.

۲۴. فیلم Ferris Bueller’s Day Off محصول سال ۱۹۸۶

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

فیلم Ferris Bueller’s Day Off را می‌توان اثری حال خوب کن در بستری از نمایش دغدغه‌های نوجوانان آمریکایی به شمار آورد که در عین خنداندن شما، به مسائل مهمی از جامعه پرداخته است.

در این فیلم با دانش آموز دبیرستانی مواجه می‌شویم که در تصمیمی احمقانه و غیرقابل بازگشت، از مدرسه جدا شده و تصمیم می‌گیرد تا روزهای خود را در کنار معشوقه و بهترین دوستش سپری نماید. تصمیمی که اگرچه او را با وقایع تازه‌ای در زندگی مواجه می‌کند اما پای مسئول کینه‌ توز مدرسه را نیز به ماجرا باز کرده که سعی دارد تا او را بابت اتخاذ چنین تصمیمی به سزای عملش برساند. Ferris Bueller’s Day Off نمایشی چشم نواز حول محور هیجانات دورانی نوجوانی بوده که با روایت جذابش می‌تواند حسابی شما را به وجد آورده و اتفاقاتی به یاد ماندنی را در برابر دیدگان شما به تصویر بکشد.

۲۳. فیلم The Graduate محصول سال ۱۹۶۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

قسمت پایانی این سری مقالات مملو از فیلم‌های کمدی جذابی بوده که حول محور ایده دغدغه‌های نوجوانانی تمرکز کرده‌اند. در این رتبه نیز به سراغ اثر دیگری از این مبحث تحت عنوان The Graduate رفته‌ایم که استقلال طلبی نوجوانان را پیش زمینه‌ای برای روایت داستان بامزه خود قرار داده است.

این فیلم داستان عاشقانه را با المان‌های کمدی روایت می‌کند و شخصیتی را به معرض نمایش می‌گذارد که مدعی استقلال طلبی بوده ولی از شرایط روحی و رواین برای جنین رویکردی از زندگی برخوردار نمی‌باشد. The Graduate در عین این که با سکانس‌هایش می‌تواند ما را به خنده دچار نماید، مسائل مهمی را نیز به معرض نمایش می‌گذارد که گاهاً می‌تواند کلاس درسی برای نوجوانانی باشد که زندگی را بسیار آسان گرفته و در تصوری غلط، همه چیز را به سخره گرفته و زندگی را جدی نمی‌گیرند.

۲۲. فیلم Raising Arizona محصول سال ۱۹۸۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

اگر از نقش آفرینی‌های امروزی نیکلاس کیج خسته شده‌اید، تماشای فیلم Raising Arizona را به شما توصیه می‌نماییم که دومین تجربه کارگردانی برادران کوئن به شمار رفته است.

اثری دیوانه‌وار و غیرقابل پیش بینی با محوریت یک دزد سابق و یک مامور پلیس زن که عاشق یکدیگر شده و رابطه‌ای پرفراز و نشیب را آغاز می‌کنند. با این حال عدم توانایی بچه دار شدن این زوج را مجاب می‌کند تا دست به دزدیدن فرزند یک فرد ثروتمند زده و برای رویارویی با پیامدهای این اتفاق، مسائل به شدت جذاب و هیجان انگیزی را پشت سر می‌گذارند. فیلم Raising Arizona اثری به شدت خلاقانه و دوست داشتنی در تاریخ ژانر کمدی سینما محسوب می‌شود که به لطف شیمی عالی بین هالی هانتر و نیکلاس کیج یکی از خنده‌دارترین روایت‌های داستان تمام دوران را پدید آورده و به حدی جذاب در آب در آمده که امکان ندارد شیفته آن نشوید.

۲۱. فیلم Coming to America محصول سال ۱۹۸۸

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

اگر به جایگاه ادی مورفی به عنوان یکی از خلاق‌ترین و تحسین شده‌ترین کمدین‌های تاریخ سینما شک دارید، کافیست که به تماشای فیلم Coming to America نشسته تا حسابی تحت تاثیر نقش آفرینی او قرار بگیرید.

در این فیلم با شاهزاده‌ای از کشوری خیالی در آفریقا روبرو می‌شویم که به همراه بهترین دوست و خدمتکارش به آمریکا سفر کرده و قدم گذاشتن آن‌ها به این سرزمین منجر به رقم خوردن تجربیاتی جدید برایشان می‌شود که با المان‌های کمدی و خنده‌دار همراه شده است. دو دوستی که در عین خوشگذرانی در سرزمینی با آزادی‌های فراوان، سعی دارند تا ملکه‌ای را برای وارث تاج و تخت پیدا کرده و برای تحقق این امر نیز با شخصیت‌های عجیب و غریبی روبرو می‌شوند که تعامل ادی مورفی با آن‌ها سکانس‌های به شدت جذابی را پدید آورده است. ترکیب شخصیتی بی‌تجربه، عاشق پیشه، کله شق و احمق از او سبب گشته تا فیلم Coming to America از جذابیتی دو چندان نسبت به هم‌تایانش برخوردار باشد.

۲۰. فیلم Borat محصول سال ۲۰۰۶

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از خلاقانه‌ترین کمدی‌های تاریخ سینما Borat نام دارد که از طنزپردازی دیوانه‌وار ساشا بارون کوهن بهره برده و حسابی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

اثری نمادین و انقلابی در ژانر کمدی با محوریت روزنامه نگاری قزاقستانی که برای ساخت مستندی درباره آمریکا، به این کشور سفر کرده و با مردمی عجیب و غریب روبرو می‌شود که حسابی او را به چالش میکشند. مهمترین ویژگی به نمایش در آمده در فیلم Borat در این است که موقعیت‌های کمدی خلق شده توسط ساشا بارون کوهن در برابر مردمی به تصویر کشیده شده که صرفاً نقش آفرینی نکرده و واقعاً تصور کرده‌اند که با توریستی قزاقستانی سر و کار دارند؛ رویکردی ریسکی و تحسین برانگیز که بامزگی سکانس‌ها را دو چندان کرده و در عین حال موضوع تعصبات ملی را به باد انتقاد گرفته که در میان خندیدن‌ها می‌تواند ذهن مخاطبینش را نیز به چالش بکشد.

۱۹. فیلم The Gold Rush محصول سال ۱۹۲۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

چارلی چاپلین بازیگر، کارگردان و نویسنده تکرار نشدنی و جاودانه سینما می‌باشد که آثاری را خلق کرده که اگرچه بر روی کاغذ کمدی در نظر گرفته می‌شوند اما در عین حال مفاهیمی را در خود جای داده‌اند که هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

فیلم The Gold Rush یکی از بهترین نمایش‌های او من باب شخصیت ولگردش بوده و به دهه ۱۸۹۰ میلادی می‌رود، زمانی که تب و تاب پیدا کردن طلا و گنج میان مردم شدت گرفته و شخصیت او نیز برای رسیدن به یکی از معادن طلا با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند تا این که در طول مسیر با دختری آشنا شده و عاشق وی می‌شود. چارلی چاپلین در فیلم The Gold Rush چنان دل انگیز و جذاب ظاهر شده که پس از گذشت ۱۰۰ سال، ذره‌ای از اهمیت و تاثیرگذاری ساخته‌ش کاسته نشده و همچنان قدرتمندانه می‌تواند هر مخاطبی را به وجد بیاورد.

۱۸. فیلم When Harry Met Sally محصول سال ۱۹۸۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

نمی‌توان تصور کرد که دهه‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ میلادی تا چه اندازه در سینما انقلابی بوده و چه آثار به یاد ماندنی و بزرگی در این دوران خلق شده که حتی ژانر کمدی نیز از آن‌ها بی‌بهره نبوده است.

یکی از این شاهکارهای سینمایی به فیلم When Harry Met Sally تعلق می‌گیرد که کمدی نابی را به معرض نمایش گذاشته که صرفاً تنها برای خنداندن مخاطب داستانش را روایت نکرده است. داستانی بسیار زیبا و درگیر کننده حول محور زوجی که پس از نخستین ملاقات با یکدیگر و شیفته شدنشان، از هم جدا شده و به شکلی اتفاقی و عجیب و غریب هر ۵ سال بر سر راه یکدیگر پیدایشان می‌شود. ملاقات‌های ناخواسته‌ای که هر ۵ سال اتفاق می‌افتد، سبب می‌شود تا بالاخره تسلیم سرنوشت شده و دوستی‌شان را تقویت بخشیده و به یکدیگر فرصت داده تا بلکه بتوانند احساسات واقعی‌شان را بروز دهند. When Harry Met Sally یکی از بهترین فیلم‌های کمدی و عاشقانه تمام تاریخ سینما به شمار می‌رود که به لطف روایت داستانی خلاقانه و نقش آفرینی استادانه بازیگرانی نظیر بیلی کریستال و مگ رایان می‌تواند حسابی روحیه شمار را تحت تاثیر قرار بدهد.

۱۷. فیلم Duck Soup محصول سال ۱۹۳۳

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در قسمت قبل به برادران مارکس اشاره کردیم که جزو نوابغ ژانر کمدی به شمار رفته و تاثیر به سزایی در جایگاه امروز این ژانر داشته‌اند. اسطوره‌هایی که شاید بتوان گفت با Duck Soup بهترین فیلم کارنامه خود را پدید آورده‌اند.

این فیلم طنزی جذاب و درگیر کننده با محوریت مسائلی نظیر سیاست و جنگ را پدید آورده و رهبر دیکتاتور کشوری را به تصویر می‌کشد که در تلاش برای پیدا کرده چاره‌ای من باب مشکلات مالی کشورش، اتفاقاتی عجیب و غریب و دیوانه‌وار را تجربه می‌کند. Duck Soup طنز تلخی را به معرض نمایش می‌گذارد که به واسطه آن خودخواهی، بی‌رحمی و حماقت افراد سیاسی یک کشور را به باد انتقاد گرفته و در فضایی با لحن کمدی، اثری را به ارمغان آورده که در دنیای امروز بیش از پیش می‌توان پیام‌های آن را درک کرد و بابت آن تاسف خورد.

۱۶. فیلم It Happened One Night محصول سال ۱۹۳۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

با شدت گرفتن رکورد اقتصادی کشور ایالات متحده آمریکا، زیرژانر جدیدی در کمدی تحت عنوان اسکروبال به وجود آمد که شرایط و اوضاع نابسامان مردم را در مرکز توجه داستان قرار می‌داد. مردمی که با بیخیالی در شرایطی وحشتناک به زندگی پرداخته و برای فرار از دغدغه‌های مالی و اقتصادی، به خوشی‌های زودگذر چنگ می‌انداختند.

فیلم It Happened One Night یکی از بهترین کمدی‌های اسکروبال محسوب می‌شود که می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید. اثری با محوریت مردی که با مسائل و مشکلات متعدد و خسته‌کننده‌ای دست و پنجه نرم کرده و در غیرقابل پیش بینی‌ترین لحظه ممکن با عشق زندگی‌اش مواجه می‌شود. دو غریبه‌ای که به یکباره سر راه یکدیگر سبز شده و در حالی که هر یک با مشکلات بسیار در زندگی سر و کله می‌زنند اما حضورشان در کنار هم به مانند آبی روی آتش بوده و آرامش و امنیت فکری را برایشان به همراه می‌آورد. It Happened One Night در زمان خود برخلاف انتظارات اولیه، به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرد و تبدیل به شاهکار سینمایی فراموش نشدنی‌ای شد که پس از گذشت این همه سال ذره‌ای از جذابیت و ارزشمندی آن کاسته نشده است.

۱۵. فیلم Annie Hall محصول سال ۱۹۷۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

وودی آلن در تمام طول دهه‌های گذشته آثار مختلفی را خلق کرده که بدون شک یکی از جاودانه‌ترین آن‌ها Annie Hall نام داشته است.

اثری با محوریت کمدینی به نام الوی سینگر که به شکلی ناگهانی از معشوقه‌اش جدا شده و در تلاش برای پیدا کردن چرایی این قضیه، زندگی‌اش به چالش کشیده شده و روح و روانش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وودی آلن برای روایت داستان خود به تکنیک‌هایی نظیر شکست دیوار چهارم، به تصویر کشیدن سکانس‌های سورئال و استفاده از فلش بک روی آورده و چنین رویکردی سبب گشته تا Annie Hall تاثیرگذاری بیشتری برای مخاطب داشته باشد. اثری که چالش‌ها و مشکلات زوجین را در مرکز توجه داستان خود قرار داده و به حدی جذاب از آب در آمده که موفق به کسب ۴ جایزه اسکار شده است.

۱۴. فیلم Sherlock Jr محصول سال ۱۹۲۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

پس از گذشت ۱ قرن نه تنها Sherlock Jr یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود، بلکه از لحاظ فنی نیز شاهکاری تاریخی و تکرار نشدنی محسوب شده است.

فیلمی صامت درباره پروژکتور سینمای بخت برگشته‌ای که همیشه آرزوی تبدیل شدن به یک کاراگاه را داشته و چنین خواسته‌ای به حدی دست نیافتنی برای وی جلوه می‌کند که در یکی از فیلم‌هایی که در سینما نمایش می‌دهد، گرفتار شده و در دنیای آن غرق می‌شود. نقطه اوج Sherlock Jr به نقش آفرینی استادانه و بی‌نظیر باستر کیتون مربوط می‌شود که روایت داستان را با لحظات کمدی خلاقانه و هنرمندانه‌ای ترکیب کرده و اثری را پدید آورده که برای سینمای صامت یک انقلاب بزرگ را به همراه داشته است.

۱۳. فیلم Bridesmaids محصول سال ۲۰۱۱

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

سری فیلم‌های The Hangover یکی از بهترین فیلم‌های کمدی سینمای مدرن به شمار می‌روند که اگرچه در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده اما می‌توانیم نسخه زنانه آن به نام Bridesmaids را به شما معرفی کنیم که با درجه سنی بزرگسال می‌تواند حسابی شگفت‌زده‌تان نماید.

اثری با محوریت گروهی از دوستان صمیمی که زمان ازدواج یکی از آن‌ها فرا رسیده و کریستن ویگ به عنوان ساقدوش در تلاش برای این که بتواند بهترین روز دوستش را فراهم نماید، با عشقی غیرمنتظره روبرو می‌شود که زندگی‌اش را متحول می‌کند. Bridesmaids یک کمدی به شدت جذاب بوده که حتی برای ۱ دقیقه فرصت نفس کشیدن به مخاطب نداده و به حدی وقایع دیوانه‌وار و طنز را بی‌وقفه به تصویر می‌کشد که شما را بر سر جایتان میخکوب می‌کند. در دوره و زمانه‌ای که سینما قصد دارد تا داستان‌های زورکی و بی‌منطق حول محور زنان را به معرض نمایش بگذارد، Bridesmaids شاهکاری محسوب می‌شود که قطعاً نظر مثبت شما را جلب خواهد کرد.

۱۲. فیلم His Girl Friday محصول سال ۱۹۴۰

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی دیگر از بهترین کمدی‌های اسکروبال به His Girl Friday تعلق می‌گیرد که با دیالوگ‌های داغ و پرتحرکش توانسته تا برای دهه‌های متوالی نظر مثبت مخاطبینش را جلب نماید.

فیلمی هیجان انگیز و زیبا حول محور سردبیر روزنامه‌ای که علی‌رغم دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اساسی در زندگی اما همچنان استوار مانده و تمام دلخوشی زندگی‌اش به رویارویی روزانه با همسر سابقش مربوط می‌شود که از قضا بهترین خبرنگار محل کارش شناخته می‌شود. با این حال زمانی که متوجه می‌شود همسر سابقش در شرف ازدواج مجدد و نقل مکان به شهری دیگر بوده، دنیا برایش به سیاهی و تباهی کشیده می‌شود. His Girl Friday شوخی‌های جذابی را مورد استفاده قرار گرفته که هنوز هم تازگی و جذابیت داشته و روایت کمدی و عاشقانه آن شدیداً دلچسب و جذاب از آب در آمده است.

۱۱. فیلم The Great Dictator محصول سال ۱۹۴۰

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در جاودانگی فیلم The Great Dictator تنها می‌توان همین را گفت که سخنرانی نمادین چارلی چاپلین اگرچه در بستری از فضای کمدی جریان دارد اما می‌تواند احساسات شما را جریحه‌دار کرده و مفهوم انسانیت را در برابر شما به چالش بکشد.

در دوره و زمانه‌ای که کشورهای قدرتمند جهان برای گسترش مرز و منابع به جان یکدیگر افتاده و میلیون انسان بی‌گناه را به کشتن دادند، چارلی چاپلین دست به کار شد تا یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را پدید بیاورد. فیلمی که اقدامات بی‌رحمانه نازی‌ها را با چاشنی طنز مورد انتقاد قرار می‌داد و مفاهیمی را به تصویر می‌کشید که حتی امروزه نیز کاربرد داشته و می‌تواند مردم هر جامعه‌ای را به فکر فرو ببرد. در حالی که کلیت فیلم The Great Dictator جذاب و تماشایی از آب در آمده اما سکانس سخنرانی به حدی شوکه‌کننده و تاثیرگذار ظاهر شده که با قاطعیت می‌توان گفت یکی از حماسی‌ترین و باشکوه‌ترین لحظاتی محسوب می‌شود که سینمای جهان تاکنون به خود دیده است.

۱۰. فیلم The Grand Budapest Hotel محصول سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

پس از معرفی چندین و چند فیلم کلاسیک تکرار نشدنی نوبت به وس اندرسن می‌رسد که با The Grand Budapest Hotel یکی از بهترین کمدی‌های یک دهه اخیر سینمای هالیوود را پدید آورده است.

اثری با ۹ نامزدی در جشنواره اسکار که بدون هیچ ادعایی به اکران در آمد و مخاطبینش را شیفته روایت داستان و شخصیت پردازی خاص و منحصر به فردی کرد که خود را از کلیشه‌های سینمای مدرن جدا کرده است. همانطور که از نامش می‌توان متوجه شد، با روایت داستان در یک هتل بسیار مشهور طرف هستیم که میزبان حضور مهمانانی بسیار سرشناش و بزرگ از سراسر جهان بوده و در این حین مرگ مشکوک یکی از آن‌ها سبب می‌شود تا اتفاقاتی غیرقابل پیش بینی و دیوانه‌وار به وقوع بپیوندد. بدون چنگ انداختن به موضوعات کلیشه‌ای و تکراری، وس اندرسن با The Grand Budapest Hotel اثری را خلق کرده که می‌تواند شما را به خنده وا داشته و حسابی سرگرمتان نماید.

۹. فیلم The Apartment محصول سال ۱۹۶۰

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

تاریخ سینما میزبان حضور انواع و اقسام کمدی و عاشقانه‌هایی بوده که مسائل و مشکلات زوجین را بهانه‌ای برای روایت داستان خود قرار داده است. با این حال بدون شک The Apartment را می‌توان بهترین فیلمی دانست که در چنین بستری روایت شده است.

در این فیلم با کارگری تنها و گوشه‌گیر آشنا می‌شویم که برای ترفیع شغلی و افزایش در آمد مجبور می‌شود تا به رئیس خود اجازه دهد که از واحد آپارتمانی‌اش استفاده نماید. تصمیمی که اگرچه در ابتدا برایش سود و منفعت به همراه دارد اما سوءاستفاده مافوقش از این شرایط منجر به رقم خوردن اتفاقاتی می‌شود که می‌تواند زندگی و شغلش را تحت تاثیر قرار بدهد. The Apartment با روایتی طنز و عاشقانه سعی دارد تا به مشکلات کاری بین کارمندان و مافوق‌هایشان پرداخته و نگاه از بالا به پائین را به باد انتقاد بگیرد که در این امر موفق شده و با قدمتی بیش از ۶۰ سال همچنان می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان انگیز جلوه نماید.

۸. فیلم Young Frankenstein محصول سال ۱۹۷۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از ویژگی‌های کلیدی ژانر کمدی به سخره گرفتن مسائل و داستان‌هایی بوده که ریسک پذیری قابل توجهی را می‌طلبد. رویکردی که به نحو احسنت در قبال فیلم Young Frankenstein رعایت شده است.

در این فیلم با داستانی پارودی طرف هستیم که جلوه متفاوتی از فرانکنشتاین را نمایش می‌دهد. جایی که او قلعه قدیمی و نمادین پدربزرگش در ترانسیلوانیا را فروخته و در این گیر و دار دست به آزمایش‌های مرگبار و دیوانه‌واری می‌زند که از آن حالت جدی و دلهره‌آور همیشگی خارج شده و حالتی احمقانه به خود گرفته است. به لطف نقش آفرینی بازیگران و فضای منحصر به فرد شکل گرفته در بطن داستان، Young Frankenstein تبدیل به شاهکار ارزشمندی شده که تنه به تنه روایت منبع و اصلی می‌تواند شگفتی مخاطبینش را در پی داشته باشد.

۷. فیلم Monty Python and the Holy Grail محصول سال ۱۹۷۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

اگر از قسمت قبل خاطرتان بوده باشد، از مانتی پایتان به عنوان بدنام‌ترین گروه تاریخ سینما یاد کردیم که با جراتی مثال زدنی بر روی موضوعاتی دست می‌گذاشتند که از حساسیت بالایی بین مردم برخوردار بوده است.

نخستین فیلم بلند آن‌ها Monty Python and the Holy Grail نام دارد که نهایت خلاقیت و ریسک پذیری‌شان را به معرض نمایش گذاشته است. اثری که افسانه شاه آرتور را به سخره گرفته و شوالیه‌های میزد گرد او را در ماموریتی احمقانه به تصویر می‌کشد که از لحنی شدیدا‍‌ بزرگسالانه و بی‌ادبانه بهره برده است. اگر که دوست دارید تا با لحن منحصر به فرد مانتی پایتان آشنا شوید، Monty Python and the Holy Grail گزینه ایده‌آلی برای قدم گذاشتن در این مسیر محسوب می‌شود که قطعاً شگفت‌زده‌تان کرده و طعم جدید و متفاوتی از کمدی را بریتان به ارمغان می‌آورد.

۶. فیلم The General محصول سال ۱۹۲۶

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در دوران سینمای صامت رقابت جالب توجه و ارزشمندی بین چارلی چاپلین و باستر کیتون وجود داشت که کدام یک می‌تواند ستاره واقعی آن زمان لقب بگیرد. رقابتی که منجر به ساخته شدن شاهکارهایی تکرار نشدنی شده است.

ویژگی منحصر به فرد باستر کیتون در مقایسه با چارلی چاپلین، برخورداری از چهره‌ای بی‌روح و خشک بود که تضاد جذابی را با لحن کمدی آثارش پدید آورده بود. آن هم در فیلمی به نام The General که حول محور یک مهندس راه آهن جریان داشت و پس از رد شدن برای حضور در جنگ داخلی کشور آمریکا، با سرافکندگی با خانه بازگشته و توسط معشوقه‌اش طرد می‌شود. سرافکندگی که او را مجاب می‌کند تا تسلیم نشده و به هر طریقی که شده خود را به جنگ میان ایالت‌های شمالی و جنوبی کشورش دخالت دهد. The General حتی فراتر از ژانر کمدی عمل کرده و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما شناخته شده است.

۵. فیلم Some Like It Hot محصول سال ۱۹۵۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از جالب‌ترین فیلم‌های کمدی سینما به Some Like It Hot مربوط می‌شود که مفهوم هنر را به سخره گرفته و روایتی جذاب را به تصویر کشیده‌ است.

داستان این فیلم حول محور ۲ نوازنده موسیقی جریان دارد که در شهر با گروهی اوباش سر و کله زده و جانشان مورد تهدید قرار می‌گیرد. برای فرار از مهلکه و خارج شدن از شهر تا بتوانند از دست اوباش در امان باشند، به پوشیدن لباس زنانه و حضور در یک گروه موسیقی روی آورده و چنین عملی از سوی آن‌ها به عواقب دیوانه‌واری برایشان منجر می‌شود که لحظات کمدی نابی را پدید آوده است. اگر دوست دارید تا جلوه متفاوتی از کمدی را شاهد باشید که با سکانس‌های به شدت خنده‌داری در آمیخته شده باشد، Some Like It Hot شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

۴. فیلم City Lights محصول سال ۱۹۳۱

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در ادامه معرفی بهترین آثار کمدی خلق شده توسط اسطوره‌ای به نام چارلی چاپلین، به یکی از زیباترین روایت‌های داستان سینما تحت عنوان City Lights می‌رسیم که سادگی‌اش می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود نماید.

چارلی چاپلین در این فیلم عاشق دختری نابینا شده و در تلاش برای جور کردن سرمایه کافی تا بتواند چشم‌هایش را عمل نماید، به انجام کارهای عجیب و غریب و نه چندان محترمانه روی می‌آورد. عشق پاک و معصومانه به نمایش در آمده در فیلم City Lights از کمدی خاصی بهره می‌برد که صرفاً تنها برای خنداندن پدید نیامده و می‌تواند عمق احساسات شما را هدف قرار داده و در عین روایت داستانی صامت، حسابی تحت تاثیرتان قرار بدهد تا شاهد یکی از بهترین و جریان‌سازترین فیلم‌های سینما باشید.

۳. فیلم Airplane محصول سال ۱۹۸۰

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

شاید بتوان گفت که Airplane مشهورترین فیلم پارودی دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی باشد که داستان‌های فاجعه‌ای را به باد تمسخر گرفته است.

اثری روایت‌گر پرواز لس آنجلس به شیکاگو که مسافرین و خلبان به یکباره خود را در شرایطی فاجعه‌بار دیده و برای زنده ماندن و رسیدن به مقصد چالش‌های احمقانه و خنده‌داری را پشت سر می‌گذارند که به لطف فیلم‌برداری تحسین برانگیز، نماهای جذاب و دیدنی را پدید آورده است. Airplane در مدت زمانی معادل ۸۷ دقیقه آنچنان فیلم‌های فاجعه‌ای را مسخره کرده و با المان‌های محبوب و نمادینشان شوخی می‌کنند که حتی برای دقیقه‌ای فرصت نفس کشیدن به بینندگانش نداده است.

۲. فیلم Blazing Saddles محصول سال ۱۹۷۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در ژانر کمدی می‌توان هر چیزی و هر روایتی را مورد تمسخر قرار داد؛ حتی ژانر وسترنی که در یک بازه زمانی طولانی بر سینما حکمرانی می‌کرده است.

فیلم Blazing Saddles روایت‌گر شهر کوچکی بوده که از سیاستمدارانی فاسد بهره برده و در این گیر و دار یک سیاه پوست به عنوان کلانتر شهر انتخاب می‌شود تا حواس مردم نسبت به مسائل پشت پرده پرت شود. با این حال برخلاف تصورات اولیه این سیاستمداران، کلانتر جدید بین مردم محبوب شده و به همین منظور تصمیم می‌گیرد تا فساد را از شهر ریشه‌کن نماید. Blazing Saddles در بستری از فضای وسترن به انتقاد از نژاد پرستی پرداخته و روایت جذابی را به ارمغان آورده که در عین خندان شما، ایدئولوژی‌های احمقانه انسان‌ها را نیز به باد تمسخر گرفته است.

۱. فیلم Dr. Strangelove محصول سال ۱۹۶۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در نهایت نوبت به بهترین فیلم این مقاله از دیدگاه کولایدر می‌رسد که به Dr. Strangelove ساخته جنجالی استنلی کوبریک تعلق گرفته است.

جای تعجب ندارد که یکی از بزرگترین فیلمسازان تاریخ سینما برای ورود به ژانر کمدی اثری را پدید آورد که انقلابی و جاه‌طلبانه لقب گرفته و تا سال‌ها هر بیننده‌ای را شیفته خود کرده است. Dr. Strangelove به دوران جنگ سرد رفته و ۱ سال پس از بحران موشکی کوبا را به معرض نمایش می‌گذارد؛ زمانی که یک نظامی آمریکایی B-52‌های هولناک را مملو از بمب به سمت اتحاد جماهیر شوروری فرستاده و تصمیم وی منجر به درگیری میان سیاستمداران و باقی رده‌ بالای نظامی کشورش می‌شود. Dr. Strangelove در عین این که کمدی سیاهی را در قبال انتقاد از مفهوم جنگ به تصویر کشیده، از نقش آفرینی استادانه و فراموش نشدنی پیتر سلرز در قامت ۳ شخصیت کاملاً متفاوت نیز بهره می‌برد که هربار می‌تواند به شکلی دیوانه‌وار ظاهر شده و بینندگانش را در بهت و حیرت فرو ببرد.


منبع: کولایدر

Teddy Danielsشومپتِ کته کلهDARKSIRENSpideyBADMANMm.ch

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا