بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

در ادامه معرفی بهترین فیلم‌های ژانر کمدی در تاریخ سینما به سراغ آثاری رفته‌ایم که با نقش آفرینی‌ دیوانه‌وار بازیگرانش می‌تواند هر مخاطبی را شگفت‌زده نماید.

ژانر کمدی از تاریخچه‌ای غنی و حائز اهمیت در تاریخ سینما بهره می‌برد که فیلم‌هایی ارزشمند، منحصر به فرد و حال خوب کن را در خود جای داده و در شرایط امروزی که سینما و تلویزیون با افت کیفیت فاجعه‌باری در این ژانر روبرو شده، می‌توان به تماشای آن‌ها نشست و لحظاتی مفرح، بامزه و خاطره انگیز را تجربه کرد. ژانری که در مقالاتی ۳ قسمتی به سراغ معرفی ۵۰ فیلم برتر آن رفته و اگر تاکنون قسمت اول را مطالعه نکرده‌اید؛ در لینک زیر می‌توانید به سراغش رفته و با فیلم‌های جذابی آشنا شوید.

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول

در ادامه نیز فیلم‌های بعدی این سری مقالات را به شما معرفی می‌کنیم که برخی از آن‌ها فارغ از ژانر کمدی، جزو برترین ساخته‌های تاریخ سینما لقب گرفته‌اند.

۳۹. فیلم Shaun of the Dead محصول سال ۲۰۰۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

آغازگر ۳گانه تحسین شده ادگار رایت Shaun of the Dead نام دارد که ترکیب ایده‌آلی از سینمای کمدی با المان‌های کلاسیک وحشت و زامبی بوده است.

اثری روایت‌گر ۲ دوست صمیمی که به یکباره خود را در آخرالزمان زامبی‌ها پیدا کرده و باید تلاش کنند تا خود و عزیزانش را از مهلکه نجات دهند. نکته بارز و حائز اهمیت این کمدی ترسناک به شیوه روایت داستان آن مربوط می‌شود که در ابتدا لحنی احمقانه داشته و به مرور حالتی تیره و تاریک به خود گرفته و با پایانی شوکه‌کننده مخاطبینش را وحشت‌زده می‌کند. Shaun of the Dead تاثیر به سزایی در آشنایی مخاطبین سینمای جهان با آثاری داشت که از ژانرهای ترکیبی بهره می‌بردند و در عین حال زمینه را برای ساخت دنباله‌های غیرمرتبطی هموار می‌کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

۳۸. فیلم Office Space محصول سال ۱۹۹۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم در جوامع مختلف، شاغل بودن در حرفه‌هایی بوده که آن‌ها را با مسائل و مشکلات روحی و روانی متعددی روبرو کرده است. مسئله‌ای که بیش از ۲ دهه پیش بهانه‌ای برای ساخت فیلم Office Space شده است.

در این فیلم با مهندس نرم افزاری آشنا می‌شویم که از کار در شرکت خود بیزار بوده و دورانی سخت و غیرقابل تحمل را سپری می‌کند تا حدی که شدیداً از حرفه و رئیسش تنفر دارد. با این حال زمینه مهیا می‌شود تا در کنار باقی همکارانش بتواند از رئیسشان انتقام بگیرد؛ تصمیمی که به اتفاقاتی غیرمنتظره و دیوانه‌وار منجر می‌شود. متمرکز شدن برای روایت یکی از حیاتی‌ترین مسائل دنیای امروز با لحنی کمدی سبب گشته تا Office Space از ارزش تماشای بالایی برخوردار باشد و حاوی مفاهیمی باشد که چالش‌های قشر کارمند جامعه را به معرض نمایش گذاشته است.

۳۷. فیلم The Naked Gun: From the Files of Police Squad محصول سال ۱۹۸۸

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

یکی از مجموعه تلویزیونی‌های خاطره انگیز دهه ۱۹۸۰ میلادی Police Squad نام دارد که بعدها دنباله‌ای پارودی و احمقانه به نام The Naked Gun: From the Files of Police Squad دریافت کرده است.

لسلی نیلسن که از شیوه کمدی خاص و منحصر به فردی برای خنداندن مخاطبینش بهره می‌برد، در این فیلم ایفای نقش ستوان پلیسی را بر عهده گرفته که در حین گذراندن تعطیلات در بیروت، ماموریت خطیری به وی محول می‌شود تا از امنیت و منافع آمریکا محافظت نماید؛ ماموریتی که برای به سرانجام رساندن آن با وقایعی دست و پنجه نرم می‌کند که بارها و بارها می‌تواند شما را به خنده وا دارد. در میزان پارودی بودن The Naked Gun: From the Files of Police می‌توان همین را گفت که حتی به سریال Police Squad نیز رحم نکرده ویژگی‌های کلیدی و نمادین آن را سخره گرفته و دست بر روی موضوعاتی می‌گذارد که امروزه هالیوود حتی جرات نزدیک شدن به آن‌ها را هم نداشته است.

۳۶. فیلم The Producers محصول سال ۱۹۶۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده توسط مل بروکس مشهور، The Producers نام دارد که به طرزی شجاعانه و خنده‌دار بر روی موضوعاتی دست گذاشته که در دهه ۱۹۶۰ میلادی حسابی جنجالی و پرسر و صدا ظاهر شده بود.

فساد در کمپانی‌های فیلمسازی و روابط پشت پرده هنرمندان، از جمله مسائلی است که این فیلم به آن‌ها پرداخته و به شکلی کمدی مورد انتقاد قرارشان می‌دهد و حتی قهرمانان داستان را شخصیت‌هایی یهودی به تصویر کشید که از شهرت فردی همچون هیتلر برای کسب سود بهره می‌بردند. چنین رویکرد دیوانه‌واری آن هم در زمانی که هنوز تبعات جنگ جهانی بر روی مردم جهان تاثیرگذار بود، سبب شد تا The Producers با نقدهای ضد و نقیضی روبرو شده و میزان تمسخر و بامزگی آن بسیار فراتر از انتظارات ظاهر شود. البته که به مرور این فیلم جایگاه حقیقی خود را پیدا کرد و امروزه به عنوان یکی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینما به شهرت رسیده است.

۳۵. فیلم Hot Fuzz محصول سال ۲۰۰۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

دومین فیلم از ۳گانه ادگار رایت که تحت عنوان مجموعه فیلم‌های ۳گانه سه طعم کورنتو شناخته می‌شوند، Hot Fuzz نام دارد که بنا به عقیده بسیاری از سینماگران، بهترین ساخته این کارگردان لقب گرفته است.

اثری اکشن و کمدی که برای خندان مخاطبین خود به همه چیز چنگ انداخته و موضوعات مختلفی را دست مایه روایت داستان خود با محوریت ۲ مامور پلیس قرار می‌دهد که برای حل معمای قتل‌های خشونت‌بار، تحقیقات خود را آغاز کرده و وقایعی عجیب و غریب را پشت سر می‌گذارند. مهمترین دلیلی که Hot Fuzz را نسبت به Shaun of the Dead و The World’s End برتری می‌دهد، بهره‌گیری از طنزپردازی در غالب تصویرگری بوده که رویکرد نو و تازه‌ای برای ادگار رایت به شمار رفته است؛ رویکردی که از تکنیک فیلم‌برداری گرفته تا طراحی لباس و دکور صحنه، همگی در خدمت شخصیت‌ها قرار گرفته تا بتواند با موضوعاتی به ظاهر ساده ولی در باطن بدیع، مخاطب را خندانده و لحظاتی سرگرم‌کننده را برایش به ارمغان بیاورد. خلاقیتی که این فیلم را به یک شاهکار کمدی تکرار نشدنی و بی‌رقیب تبدیل کرده است.

۳۴. فیلم Life of Brian محصول سال ۱۹۷۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

با قاطعیت باید گفت که در تمام طول تاریخ سینما، هیچ گروه طنزپردازی به اندازه مانتی پایتان بدنام و منفور نبوده‌اند؛ زیرا رویکرد ریسک و پرخطری را در پیش گرفتند که به واسطه آن با مفاهیم دینی و موضوعاتی حساس برای اکثر جوامع بین المللی شوخی می‌کردند.

نمونه بارز این رویکرد را می‌توان در قبال فیلم پرحاشیه و جنجالی Life of Brian شاهد بود که داستان زندگی عیسی مسیح را به شکلی کمدی مورد کنکاش قرار داده است. داستانی حول محور مردی به نام برایان که در همان شب تولد عیسی مسیح به دنیا آمده و به طرز عجیبی توسط مردم به عنوان یک پیامبر اشتباه گرفته می‌شود. اگر از کمدی‌های تکراری و کلیشه‌ای خسته شده‌اید تنها کافیست تا به تماشای Life of Brian نشسته و ارجاعاتی جنجالی به دین، تاریخ، سیاست و حتی ادبیات کلاسیک را شاهد باشید که با عنصر کمدی ترکیب شده و نتیجه بسیار مطلوب و تاثیرگذاری را در پی داشته که قطعاً فارغ از خنداندن شما، ذهن و اعتقاداتتان را حسابی به چالش خواهد کشید.

۳۳. فیلم The Big Lebowski محصول سال ۱۹۹۸

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

یکی از دستاوردهای ارزشمند و تاثیرگذار برادران کوئن به ساخت فیلم The Big Lebowski مربوط می‌شود که توانستند تا عناصر کمدی را با نوآر ترکیب کرده و یک محصول پررمز و راز، پوچ و در عین حال منحصر به فرد را پدید آوردند که علی‌رغم گذشت بیش از ۲ دهه اما ذره‌ای از تازگی خود را از دست نداده است.

اثری با محوریت مردی به نام جف لبوفسکی با نقش آفرینی استادانه جف بریجز که از زندگی نکبت‌باری رنج برده و روزگار خود را به بیکاری و انجام بازی بولینگ و موسیقی سپری می‌کند. با این حال او به اشتباه یک ثروتمند تصور شده و درگیر توطئه جنایتکارانه‌ای می‌شود که حتی می‌تواند به قیمت جانش برایش تمام شود. The Big Lebowski را می‌توان اثری سورئال خطاب کرد که به طرز شادی آوری احمقانه و خنده‌دار بوده و تک تک دقایقش می‌تواند مخاطبین خود را شگفت‌زده نماید و به لطف همین فیلم‌نامه‌ای که تا پایان جذابیت و تازگی خود را حفظ می‌کند، نه تنها در ژانر کمدی، بلکه در کلیت تاریخ سینما نیز به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده از آن یاد شده است.

۳۲. فیلم Modern Times محصول سال ۱۹۳۶

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

مگر می‌شود مقاله‌ای درباره بهترین فیلم‌های ژانر کمدی تاریخ سینما در میان باشد و به نام اسطوره‌ای همچون چارلی چاپلین اشاره نشود؟ هنرمند بزرگی که در این مقاله با فیلم Modern Times به سراغش رفته‌ایم.

چارلی چاپلین در دوره و زمانه سینمای صامت، دست به کار شد و آثاری را به ارمغان آورد که نه تنها تبدیل به شناسنامه ژانر کمدی شده، بلکه تاثیر به سزایی در حرفه کاری باقی فیلم‌سازان و بازیگران نیز داشته تا حدی که حتی امروزه نیز از او و آثارش الهام گرفته می‌شود. Modern Times که برای آخرین‌بار شخصیت ولگرد چارلی چاپلین را به تصویر می‌کشد، کارگر اخراجی یک کارخانه را در مرکز توجه داستان قرار می‌دهد که در بحبوحه پیشرفت صنعتی ایالات متحده آمریکا، باید گلیمش را از آب بیرون کشیده و شغل و درآمدی را برای خود دست و پا نماید. Modern Times با لحنی کمدی، یکی از دغدغه‌های نیم قرن اخیر کارگران دنیا را به معرض نمایش می‌گذارد که با پیشرفت تکنولوژی، جایگاهشان را به دستگاه‌های خودکار، کامپیوترها و ربات‌های پیشرفته داده و از شغل خود بیکار می‌شوند؛ دغدغه‌ای که اگرچه در ظاهر این فیلم خنده‌دار به نظر می‌رسد اما اگر که به مفهوم آن توجه کنید، حسابی تحت تاثیر قرار خواهید گرفت.

۳۱. فیلم Planes, Trains and Automobiles محصول سال ۱۹۸۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

در قسمت قبل به فیلم The Jerk محصول سال ۱۹۷۹ اشاره کردیم که سینما را برای ورود یکی از بهترین کمدین‌ها به نام استیو مارتین آماده کرده است. بازیگری که چند سال بعد با Planes, Trains and Automobiles یکی از بهترین فیلم‌های جاده‌ای با چاشنی طنز را نقش آفرینی کرده است.

ترکیب استیو مارتین و جان کندی داستانی حول محور دوستانی را به تصویر می‌کشد که ناخواسته با یکدیگر همسفر شده و در طول مسیر اگرچه که بر سر و کله همدیگر می‌زنند اما در عین حال تحمل جدایی از هم را نداشته و صمیمیتی دوست داشتنی با اتفاقاتی کمدی را به تصویر می‌کشند که به لطف شیمی عالی بازیگران، نتیجه قابل قبولی در پی داشته است. Planes, Trains and Automobiles شخصیت‌هایی متضاد همدیگر را در کنار هم قرار می‌دهد که در قبال ساده‌ترین مسائل نیز رویکرد مخالفی نشان داده و همین تضاد سبب گشته تا اتفاقات بامزه و خنده داری به وجود آید که فیلمی مفرح و سرگرم‌کننده را پدید آورده است.

۳۰. فیلم Snatch محصول سال ۲۰۰۰

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

پیش از آن که گای ریچی به تکرار و کلیشه دچار شود، با دومین فیلم خود به نام Snatch چنان تحسین برانگیز ظاهر شد که به معنای واقعی کلمه نمی‌توان کیفیت این فیلم و ساخته‌های سال‌های اخیر وی را در کنار همدیگر قرار داد. اثری که یکی از جذاب‌ترین داستان‌های چند دهه اخیر سینما را روایت کرده است.

فیلمی با حضور بازیگرانی برجسته نظیر برد پیت، بنیسیو دل تورو و جیسون استاتهام با محوریت گروهی خلافکار که دزدیده شدن یک الماس بسیار گرانبها و ارزشمند سبب می‌شود تا زندگی‌شان به آشوب کشیده شده و اتفاقاتی مرگبار را پشت سر بگذارند. Snatch را می‌توان ترکیب ایده‌آل برای سرگرم‌کنندگی خطاب کرد که از داستان گرفته تا نقش آفرینی بازیگران و سبک فیلم‌برداری، همگی دست به دست هم داده تا محصولی درجه یک و بی‌نقص خلق شود که آغازگر سبک منحصر به فرد گای ریچی در تولید فیلم‌هایش بوده است.

۲۹. فیلم Anchorman: The Legend of Ron Burgundy محصول سال ۲۰۰۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

ویل فرل، استیو کرل، پاول راد و دیوید کوچنر هر یک کمدین‌های بزرگی به شمار می‌روند که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها در فیلم Anchorman: The Legend of Ron Burgundy به خودی خود رویداد بزرگی در سینما محسوب شده است.

اثری احمقانه و خنده‌دار حول محور گروهی از دوستان صمیمی که هر یک وظیفه خاصی را در حوزه تلویزیون بر عهده داشته و کنار هم قرار گرفتنشان وقایعی دیوانه‌وار و غیرقابل پیش بینی را رقم زده است. رفتارهای آن‌ها زمانی جلوه وحشتناک به خود می‌گیرد که سر و کله یک خبرنگار زن زیبا پیدا شده و یکی از این افراد یعنی ران برگندی با غرور و رفتاری خاص و کمدی سعی می‌کند تا دل همکار جدیدش را به دست بیاورد. آدام مک‌کی جزو معدود کارگردانانی به شمار می‌رود که به طرز قابل ستایشی می‌تواند بازیگران تراز اول ژانر کمدی را در فیلم Anchorman: The Legend of Ron Burgundy گرد یکدیگر جمع کرده و مخاطب را تا سر حد جنون بخنداند.

۲۸. فیلم This is Spinal Tap محصول سال ۱۹۸۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

اگر جزوی از طرفداران موسیقی راک به شمار می‌روید، تماشای This is Spinal Tap را از دست ندهید که قطعاً شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

فیلمی شبه‌مستند درباره گروهی از موسیقی ژانر راک که پس از مدت‌ها باری دیگر به صحنه بازگشته تا طرفدارانشان را به وحد بیاورند. بازگشتی که با اتفاقات غیرمنتظره و ناگواری همراه شده و سختی‌ها و چالش‌های موسیقی در دهه ۱۹۸۰ میلادی را به تصویر می‌کشد که منجر به کناره‌گیری خوانندگان و گروه‌های مشهور متعددی شده است. This is Spinal Tap به طرزی خستگی ناپذیر بدون آن که ذره‌ای حس تکرار به خود بگیرد، در مدت زمانی معادل ۸۲ دقیقه حجمی باورنکردنی از کمدی و خنده را در برابر مخاطبین خود به معرض نمایش می‌گذارد که با موسیقی و فرهنگ راک ترکیب شده و محصولی دلچسب، دوست داشتنی و تکرار نشدنی را به ارمغان آورده است.


منبع: کولایدر

DARKSIRENامیرحسین رهنوردloghainشومپتِ کته کلهBADMANاسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)𝗣𝗢𝗣𝗘𝗬𝗘💚𝙑𝙀𝙂𝘼𝙉snowgirlامیر حسین

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا