بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

کمدی یکی از ژانرهای پیچیده و چالش برانگیز تاریخ سینما به شمار رفته و این که بتوان بیننده را به خنده وا داشت، از پس هر کارگردان و بازیگری برنمی‌آید.

شاید بتوان گفت که در میان تمامی ژانرهایی که تاکنون در سینما معرفی و محبوبیت پیدا کرده‌اند، هیچکدام به اندازه کمدی فیلم‌سازان را به چالش نکشیده است. ساخت فیلمی در ژانر کمدی که بتواند مخاطب را بخنداند، ریتم خود را حفظ نماید، به تکرار و ابتذال دچار نشود و در عین حال منسوخ نشود، به حدی سخت و طاقت‌فرسا بوده که باعث گشته تا بسیاری از کارگردانان بزرگ و جریا‌ن‌ساز این حوزه حتی جرات نزدیک شدن به این ژانر را هم نداشته باشند.

سینمای ژانر کمدی با وجود تمام چالش‌هایش اما از تاریخ پرفراز و نشیب و جذابی بهره برده و از دوران فیلم‌های صامت تا به امروز نشات می‌گیرد که میزبان ساخته شدن برخی از شاهکارهایی بوده که با خلاقیت و نبوغی مثال زدنی توانسته تا خنده را بر روی لبان بینندگان خود ایجاد نماید. در سری مقالاتی ۳ قسمتی به سراغ معرفی ۵۰ فیلم برتر ژانر کمدی در تاریخ سینما رفته‌ایم که می‌توانید به تماشای آن‌ها نشسته و لحظاتی ناب و سرگرم‌کننده را تجربه نمایید.

۵۰. فیلم Austin Powers: International Man of Mystery محصول سال ۱۹۹۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

اصولا آثار هجو و پارودی یکی از اجزای جدا نشدنی ژانر کمدی به شمار می‌روند که در دهه ۱۹۸۰ میلادی نسبتاً نادیده گرفته شده و فرض بر این شد که این زیر ژانر به فراموشی سپرده شده است.

در این دوران سر و کله اثری به نام Austin Powers: International Man of Mystery پیدا شد که نگاهی طنز آمیز و کمدی به فرنچایز جیمز باند داشت. اثری حول محور جاسوسی که پس از خوابی طولانی مدت، به هوش آمده و متوجه می‌شود که خیبثی به نام دکتر اهریمن قصد دارد تا به زمین حمله کرده و سیاره را تحت کنترل خود در بیاورد. Austin Powers: International Man of Mystery تمام تلاش خود را به کار گرفته تا المان‌های نمادین و پرطرفدار مامور ۰۰۷ را به شوخی گرفته و آن‌ها را مسخره نماید؛ رویکردی که نتیجه جذابی را نیز در پی داشته و با اقتدار یکی از کمدی‌های احمقانه جذاب تاریخ سینما به شمار می‌رود که تماشای آن می‌تواند حسابی شما را شگفت‌زده نماید.

۴۹. فیلم Arsenic and Old Lace محصول سال ۱۹۴۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

در حالی که آثار کمدی سینمای مدرن تنها پس از ۱ بار تماشا به باد فراموشی سپرده می‌شوند، ۸۰ سال پیش فیلمی ساخته شد که هنوز هم می‌تواند مخاطبین نسل جوان را به هیجان وا دارد.

فیلم Arsenic and Old Lace به مانند یک جواهر بسیار قدیمی ولی ارزشمند می‌باشد که کمدی نابی را ارائه کرده و در طول تمام دهه‌های گذشته عنصر خنده‌دار بودنش را حفظ کرده است. اثری حول محور مرد سودجو و بدنامی که به جادوی عشق دچار شده و زمانی که به خانه آمده تا این موضوع را با خانواده‌اس در جریان بگذارد، با جسدی روبرو می‌شود که پیدا کردن حقیقت و دست و پنجه نرم کردن با این جسد، وقایعی عجیب و غریب و جذاب را پدید آورده است. Arsenic and Old Lace روایتی دیوانه‌وار را با عنصر کمدی سیاه تلفیق کرده و در عین این که برملا شدن راز قتل انجام شده شما را در بهت و حیرت فرو خواهد برد، وقایعی را به معرض نمایش می‌گذارد که می‌تواند حسابی شما را بخنداند.

۴۸. فیلم The Mask محصول سال ۱۹۹۴

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

نمی‌توان به ژانر کمدی اشاره کرد و تاثیری که بازیگر بزرگ سینمای هالیوود یعنی جیم کری در آن طی دهه ۱۹۹۰ میلادی داشته را نادیده گرفت. بازیگری که با فیلم The Mask یکی از بهترین فیلم‌های این مقاله را نقش آفرینی کرده است.

جیم کری در این فیلم ایفای نقش کارمند بانک با زندگی نه چندان ساعدی را بر عهده دارد که به شکل اتفاقی یک ماسک مرموز را پیدا کرده و با قرار دادن آن بر روی صورت، روح خدای نورس لوکی درون وی دمیده می‌شود. تبدیل شدن او به شخصیت ماسک منجر به رقم خوردن اتفاقاتی دیوانه‌وار با چاشنی کمدی شده که از قضا یکی از بهترین نقش آفرینی‌های کارنامه بازیگری خود شخص جیم کری را نیز شامل شده است. فیلم The Mask هر آن چیزی است که یک مخاطب سینما برای سرگرم شدن به آن نیاز دارد.

۴۷. فیلم In Bruges محصول سال ۲۰۰۸

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

مارتین مک‌دونا تبحر عجیبی در ساخت فیلم‌هایی دارد که کمدی را با المان‌های درام ترکیب می‌کنند. کارگردان پرآوازه‌ای که شاید بامزه‌ترین فیلم او را بتوان به In Bruges نسبت داد.

اثری درباره ۲ قاتل ایرلندی که در حین انجام یکی از ماموریت‌های خود دچار اشتباه مرگباری شده و در حالی که در شهر بروژ کشور بلژیک روزهای خود را سپری می‌کنند، وقایعی کمدی و عجیب و غریب را در کنار یکدیگر رقم می‌زنند که تفاوت خلق و خوی رفتاری آن‌ها تضاد جذابی را به ارمغان آورده است. فیلم In Bruges در پس روایت درام و کمدی سیاه خود به مفهوم پشیمانی از انجام عملی نابخشودنی پرداخته و عذاب وجدان شخصیت‌هایش را مورد کنکاش قرار میدهد که به لطف نقش آفرینی تماشایی زوج کالین فارل و برندن گلسون نتیجه درخشان و ارزشمندی در پی داشته است.

۴۶. فیلم The 40-Year-Old Virgin محصول سال ۲۰۰۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

یکی از مشهورترین فیلم‌های کمدی دهه ۲۰۰۰ که تاثیر قابل توجهی در جایگاه بازیگری استیو کرل داشت و نسل جدیدی از کمدین‌های هالیوودی را به سینما معرفی کرد، The 40-Year-Old Virgin نام داشته است.

فیلمی بسیار جذاب و سرگرم‌کننده حول محور مرد ۴۰ ساله‌ای که با افزایش سن و عدم برخورداری از شرایطی قابل قبول و همچنین بی‌دست و پا بودنش، مورد تمسخر اطرافیانش قرار گرفته و زندگی ناامید کننده‌ای را سپری می‌کند. مسئله‌ای که گروهی از دوستان و همکارانش را مجاب می‌کند تا برای تغییر وضعیت وی دست به کار شده و زندگی‌اش را متحول نمایند. در دوره و زمانه‌ای که سینمای هالیوود به ابتذال کشیده شده، فیلم The 40-Year-Old Virgin نشان می‌دهد که حتی عجیب و غریب‌ترین ایده‌ها را می‌توان به شکلی ارزشمند و در عین حال خنده‌دار مورد استفاده قرار داد.

۴۵. فیلم The Jerk محصول سال ۱۹۷۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

اگر که برای شما سوال شده استیو مارتین چگونه به جایگاه امروز خود به عنوان یک کمدین درجه یک دست پیدا کرده، باید به تماشای فیلم The Jerk نشسته و جواب سوالتان را پیدا نمایید.

فیلمی که برای نخستین‌بار این هنرمند دوست داشتنی را در قامت نقش اصلی قرار داد و روایتی پرانرژی را با لحظات کمدی ناب و تکرار نشدنی به تصویر کشید. اثری حول محور پسرخوانده یک خانواده سیاه پوست که برای پیدا کردن خود راهی ماجراجویی عجیب و غریب و خنده‌داری شده و وقایعی غیرقابل پیش بینی را پشت سر می‌گذارد. در ارزشمندی The Jerk تنها می‌توان همین را گفت که از طرفدار سرسختی به نام اسنتلی کوبریک برخوردار می‌باشد که ثابت می‌کند با فیلمی طرف هستیم که تماشا نکردنش می‌تواند حسرتی بزرگ برای دوست داران ژانر کمدی به شمار رود.

۴۴. فیلم Galaxy Quest محصول سال ۱۹۹۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

پیشتازان فضا یکی از فرنچایزهای نمادین تاریخ ژانر علمی تخیلی محسوب می‌شود که از طرفداران بسیاری در سراسر جهان بهره برده است. حال تصور کنید فیلمی ساخته شود که تمام المان‌های علمی تخیلی این فرنچایز را به سخره گرفته و محصولی به شدت تماشایی را پدید بیاورد.

ما داریم درباره فیلمی به نام Galaxy Quest صحب می‌کنیم از بازیگرن بزرگی نظیر تیم آلن، سیگورنی ویور و آلن ریکمن فقید بهره برده است. فیلمی با داستانی دیوانه‌وار حول محور گروهی از بازیگران که توسط بیگانگان اشتباه گرفته شده و وظیفه پیدا می‌کنند تا در برابر تهدیدات یک دیکتاتور فضایی قد علم کرده و جهان را نجات دهند. Galaxy Quest علی‌رغم این که یک پارودی احمقانه به شمار می‌رود اما به طرز تحسین برانگیزی موفق شده تا المان‌های کمدی، اکشن، علمی تخیلی و ماجراجویی را در خود جای داده و روایتی را به تصویر بکشد که در کمال تعجب هیچ کم و کاستی نسبت به فرنچایز پیشتازان فضا نخواهد داشت.

۴۳. فیلم A Night at the Opera محصول سال ۱۹۳۵

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

اگر که به سراغ دوران کلاسیک هالیوود بروید، با آثاری مواجه خواهید شد که به صورت کلی می‌تواند دیدگاه و سلیقه شما را من باب حوزه سینما متحول نماید. دورانی که از فیلم کمدی A Night at the Opera بهره برده است.

اساساً باید گفت که یکی از شگفتی‌های دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ میلادی سینمای هالیوود به برادران مارکس مربوط می‌شد که به مدت ۴۰ سال در مقابل دوربین حضور یافته و آثاری خاطره انگیز را رقم زده‌اند. این فیلم روایت‌گر برادارنی می‌باشد که تصمیم می‌گیرند تا خواننده‌ای جوان را به آرزویش رسانده و او را در طول مراسم اپرا همراهی نمایند و در این گیر و دار مخالفین وی که قصد خراب کردن شبش را دارند، به سزای اعمالشان برسانند. Night at the Opera یک شاهکار کمدی و موزیکال که مملو از حس و حال خوب بوده و علی‌رغم مدت زمان بسیاری از ساختش می‌گذرد اما ذره‌ای از جذابیت و هیجان آن کاسته نشده است.

۴۲. فیلم Heathers محصول سال ۱۹۸۹

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

دهه ۱۹۸۰ میلادی آثار نوجوانانه پسند باب شد و به طبع فیلم‌سازان را مجاب کرد تا رویکرد متفاوتی را در قبال ساخت آثارشان در پیش بگیرند. رویکردی که یکی از نتایج ارزشمند آن به ساخته شدن Heathers مربوط شده است.

این فیلم زندگی گروهی از دختران را به تصویر می‌کشد که در شور و هیجان دوران نوجوانی بوده و تمام دغدغه و فکرشان معطوف به خودنمایی و هیجان‌های زودگذر بوده است. شیوه زندگی غیرقابل تحملی که با رقم خوردن یک قتل غیرمنتظره، آشوب به راه افتاده و پای دختران را به سلسه وقایعی دیوانه‌وار باز می‌کند. Heathers به طرز جذابی زندگی دختر و پسرانی را به تصویر کشیده که از تحصیل در مدرسه خسته شده و برای تخلیه انرژی به اعمالی غیرمنطقی و خطرناک روی می‌آورند. نمایشی که با المان‌های کمدی ترکیب شده و به لطف داستان‌پردازی خلاقانه‌اش برای مخاطبین امروزی نیز از جذابیتی دو چندان برخوردار خواهد بود.

۴۱. فیلم The Death of Stalin محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

به لطف ماهیت ژانر کمدی، حتی آخرین روزهای زندگی دیکتاتور بدنامی همچون ژوزف استالین نیز با اتفاقات خنده‌داری همراه شده است.

همانطور که از نام The Death of Stalin می‌توان حدس زد، با فیلمی طرف هستیم که تمرکز خود را بر روی آخرین روزهای رهبر سیاسی کشور اتحاد جماهیر شوروری قرار داده است. یک شاهکار کمدی سیاه مدرن که در عین سر و کله زدن اطرافیان استالین برای کسب جانشینی، شرایط تیره و تاریک آن زمان شوروری را نیز به معرض نمایش می‌گذارد که به لطف مرگ رهبرش، کمی فرصت نفس کشیدن به مردمی داده که صرفاً از روی ظاهر و تشریفات به مرگ او احترام گذاشته‌اند. The Death of Stalin با فیلم‌نامه تند و روایت انتقادی‌اش به سراغ یکی از ملتهب‌ترین دوران اروپا رفته و با حضور بازیگرانی نظیر استیو بوشمی، جفری تامبر و پدی کانسیداین به حدی جذاب ظاهر شده که امکان ندارد به تماشای تنها یکباره آن رضایت دهید.

۴۰. فیلم Superbad محصول سال ۲۰۰۷

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

دوران نوجوانی به حدی عجیب و غریب و خاطره انگیز ظاهر شده که با تزریق المان‌های کمدی می‌توان فیلم‌های جذابی از آن زمان را تولید کرد. یکی از این فیلم‌ها Superbad نام دارد که مسئله تازه‌ای همچون دوستی پسر و دختر را برای نوجوانان در مرکز توجه داستان قرار داده است.

یک کمدی همه چی تمام درباره ۳ نوجوان بی‌دست و پا و کله شق دبیرستانی که تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتوانند در یک جشن بزرگ شرکت کرده و برای نخستین‌بار با هم‌کلاسی‌های دخترشان فارغ از درس و مدرسه ارتباط برقرار نمایند. احساسات نوجوانانه آن‌ها و بی‌تجربگی و ساده لوحی‌شان در برقراری ارتباط با جنس مخالف به اتفاقاتی خنده‌دار و بامزه منتهی شده که در عین برخورداری از المان‌های کمدی، مفاهیمی آموزنده را نیز در خود جای داده است. تماشای برخی از بازیگران تراز اول حال حاضر هالیوود که در دوران نوجوانی در مقابل دوربین حاضر شده و وقایعی دیوانه‌وار را رقم می‌زنند، به حدی تماشایی از آب در آمده که نام فیلم Superbad را در میان برترین آثار کمدی تاریخ سینما قرار داده است.


منبع: کولایدر

Lesterdamessi007DARKSIRENپروفسور بی سواداسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)سی جی مناطق نژاد پرستARSHIAAAAollie_Alex_Spider-ManUnknownهیربدꕥFabulous Slayer

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا
بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما | قسمت اول - گیمفا