بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند

بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند

محسن رضوی فر
۱۸:۵۷ ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند

رئیس بخش فناوری استودیوی بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) می‌گوید عناوین AAA به دلیل تمرکز روی وسعت و مقیاس در پروژه‌های مدرن، به سمت نابودی حرکت می‌کنند.

در موانع زیاد در توسعه بازی‌های AAA هیچ‌گونه شک و تردیدی وجود ندارد‌. تقریباً همه افراد از چالش‌هایی که این بخش از صنعت با آن مواجه است آگاه هستند و بودجه‌های کلان و اخراج‌ها منجر به نگرانی‌هایی در مورد آینده بازی‌ها می‌شود.

یکی از توسعه‌دهندگان بازی Demon’s Souls Remake اخیراً در خصوص این موضوع صحبت کرده است. او معتقد است که وسعت و مقیاس بازی‌های مدرن AAA این صنعت را از بین می‌برد. از سوی دیگر، هزاران توسعه‌دهنده شغل خود را در سال جاری از دست داده‌اند و استودیوهای مختلفی نیز به دلیل سازگاری ناشران با توسعه بازی‌های مدرن تعطیل شده‌اند.

در حالی که اخراج توسعه‌دهندگان در استودیوهای AAA همچنان ادامه دارد، چند استودیو مانند FromSoftware و Larian Studios از این چالش‌ها عبور کرده‌اند. هیدتاکا میازاکی از فرام‌سافتور اخیراً طی مصاحبه‌ای اعلام کرده است تا زمانی که او مدیر استودیوی مذکور خواهد بود، تعدیل نیرو در این شرکت انجام نمی‌شود.

پیتر دالتون (Peter Dalton)، رئیس بخش فناوری Bluepoint Games نیز در این باره به اظهار نظر پرداخت. او در حالی که با هیدتاکا میازاکی موافق بود، خاطرنشان کرد که جاه‌طلبی فعلی صنعت بازی ثابت می‌کند که این امر بزرگترین شکست آن است.

وی در این باره می‌گوید:

عناوین AAA با وسعت و مقیاسی که ما در تلاش برای ساخت آن هستیم، خود را از بین می‌برند.

مخاطبان و توسعه‌دهندگان بهترین بازی‌های ممکن را می‌خواهند. با این حال، این بدان معنی است که تیم‌های AAA کمتر می‌توانند بازی‌های خلاقانه ارائه دهند. این موضوع همچنین فشار بیشتری را بر هر بازی وارد می‌کند، ریسک‌ها را بالا می‌برد و شکست را بیشتر می‌کند.

نظرات مشابهی نیز در گذشته توسط سایر توسعه‌دهندگان ارائه شده است. شاون لیدن، رئیس سابق پلی استیشن، اخیراً پیشنهاد کرده که برای عبور از این دوره چالش‌برانگیز به صبر بیشتری نیاز است. او معتقد است که ناشران باید تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های کوچکتر و خلاقانه داشته باشند که ممکن است چند سال بعد به نتیجه برسد.

با این وجود، پیتر دالتون از رویکرد FromSoftware و Nintendo استقبال کرده است. این تیم‌ها خلاقیت را بسیار بهتر از سایر توسعه‌دهندگان در عناوین خود ارائه نموده‌اند و بنابراین در این دوره چالش‌برانگیز تاریخ بازی‌ها به عنوان نمونه پیشرو هستند.

محمدامین حیدریfanboy hunterیه گیمر سادهSaeedTojiAzirosinShayannobodyRaoof Rostamiامیر حسینWilliam AftonMmdDARKSIREN⃤‎ PARTiSANThe World EnderSeraerfankarimidbanished04𝐓𝐡𝐞 𝐆𝐮𝐚𝐫𝐝𝐢𝐚𝐧 𝐀𝐧𝐠𝐞𝐥Joel Morganmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند
بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • بلوپوینت عزیز شما این حرف هارو میزنی ولی اینو در نظر بگیر که گیمر های تمروزی متاسفانه تجملاتی شدن و متاپرست شدن جوری که اگه یه گیم متاش پایین ۹۰ باشه کلا شکست خورده خطاب میکننش

    رسانه ها هم از گیمر جماعت بدتر دنبال اینجور داستاناس تا گیم رو بکوبه

    من از حرفای شما اینطور برداشت میکنم یا گیمتون یه گیم aaa بسیار چالش برانگیز هست که اومدی یه جور درددل کنی یا اینکه گیمتون aa هست و با این حرف داری مخاطب رو اماده میکنی

    حاج کریتوسSaeedXbox loverR_minToji𝚖𝚛.𝚜𝚊𝚖𝟶𝟹𝟻AlirezaRaoof RostamiarminAshixmore
  • hulkirani1 گفت:

    گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف بو میده
    چون خود بلوپوینت نمیتونه AAA بسازه دلیل نمیشه بگه بده
    یه سایلنت هیل شاهکار رو سپردن بهش تا ریمیک کنه گند زد بهش

    حاج کریتوسSaeedR_minarminخر(حالت سامورایی)KSeraerfankarimiEthan MarsJoel Morganmore
  • The Game گفت:

    باهاش موافقم هر استودیویی نمیتونه چیزی مثل ردد۲،الدن رینگ یل ویچر۳ خلق کنه پس بهتره با توجه به توان و منابع بیشتر رو گیمپلی بازی و همچین طراحی چالش های منحصر به فرد که گیم رو جذاب میکنه تمرکز کنن تا رو وسعتش

    Shayanهوزیا متیوز(منتظر رد دد۳)خر(حالت سامورایی)⃤‎ PARTiSANKSeraKieblackJoel Morganlul-booknemesismore
  • Reyam- گفت:

    منظورش اینه که : کار هر بز نیست خرمن کوفتن ؛ گاو نر میخواهد و مرد کهن😂😁(از این واضح تر نمیتونستم بگم😄)

    هوزیا متیوز(منتظر رد دد۳)باراکا اساسینKSeraJoel Morganlul-booknemesisNimaSTARKarshya12(انقلاب گیمفا🏴)more
  • Tom گفت:

    بلایی که gta داره سر خودش میاره

    MayaR_minایوری و همکارانJason x Lucia⃤‎ PARTiSAN(حساب کاربری ترک شده)محمدحسینhalkerghTahaicmore
    • Reyam- گفت:

      راکستار کهنه کار این سبکه.خودش رو با بسیاری از بازی های جهان باز ، ثابت کرده.نباید با سایر سازنده های اوپن ورلد یکی گرفته بشه و مقایسه بشه
      بازی های جهانباز هرچقدر که بخوان میتونن بزرگ و دارای وسعت زیادی باشند ، به شرطی که دارای داستان خوب ، دنیاسازی عالی ، محتوای عالی ، شخصیت پردازی خوب ، گیم پلی لذت بخش و… باشند که در بسیاری از بازی های این سبک ، این موضوع مشاهده نمیشه و بازی به این دلیل عملا شکست میخوره
      راکستار همیشه محتوای داخل بازی های جهان بازش ، دارای کیفیت بسیار بوده و موفق هم بوده است.
      عزیزی بود که میگفت : “چرا میخواید رد دد ۲ رو زود تموم کنید؟ بازی های راکستار جوری هستند که ۱۰ سالی یکبار منتشر میشن.پس سعی نداشته باشید بازی رو زود تموم کنید.بلکه بازی رو کش بدید و از دنیای بازی با محتواهای باکیفیتش لذت ببرید”(این مورد درباره سایر بازی های اوپن ورلد راکستار هم صدق میکنه)

      یه گیمر سادهJason x Lucia⃤‎ PARTiSANKSeraمحمدحسینnemesisاسپایدر با مرامKiomarsARSHIAAAAmore
      • Tom گفت:

        داره مقیاس و وسعت بازیاشو میبره بالا
        این باعث میشه هزینه بازی بره بالا
        این باعث میشه سودشون کمتر میشه
        این باعث میشه که gta بعدی به جای ۱۲ سال ۲۰ سال طول بکشه تا عرضه بشه
        این باعث میشه انتظار مردم بره بالا
        این باعث میشه توجه ها رو بیشتر جلب کنه
        این باعث میشه هکرا برن سمتش
        این باعث میشه تیم بره تو کرانچ
        این باعث میشه بازیا گرون بشن
        این باعث میشه ……
        چرا دیگه بازیای خطی نمیسازن؟ چون مردم با این همه بازی اوپن ورلد بزرگ دیگه بازیای خطی دوست ندارن
        چند وقت دیگه مردم اوپن ورلد های کوچیک دوست ندارن
        این انقدر ادامه پیدا میکنه که بازی سازای کوچیک از دور خارج میشن و بازی ساختن برای بازی سازای گنده سخت میشه و قیمت بازیا میره رو ۱۰۰ دلار
        دیگه مردم بازی کمتر میخرن چون گرونه
        میرن سمت سرویس و بازیای سرویس محور …..
        بقیشو خودت میدونی

        یه گیمر سادهایوری و همکارانSera(حساب کاربری ترک شده)erfankarimi.Max22Tahaicnemesiscrystal skymore
        • snowgirl گفت:

          گرون تر شدن بازی ، جلب کردن توجه اصلا نکته منفی برای یه شرکت نیستن (گرونتر شدن گیم برای ما بده نه برای سود شرکت)
          کرانچ هم از اوایل صنعت گیم بودنش ، با اینکه واقعا چیز خوبی نیستش ولی همیشه بوده ، راکستار رو هم که دیگه همه میدونن طولانی شدن ساخت گیمش یه دلیلش این بوده که کرانچ رو حذف کرد
          راجب سود هم برای راکستار حرف نزن که حتی اشغال هم بسازه راحت دوبرابر سودشو میبره (مثلا gta trilogy) ، بالا رفتن هزینه هم که دقیقا چیز عادی هستش وقتی دنبال ارتقا کیفیت هستی ، وقتی کارتو درست پیش ببری و ضرر ندی بالا بردن هزینه هیچی نیست واقعا

        • Reyam- گفت:

          ۱)GTA بازی ای هستش که سودشو ۱۰۰ درصد میکنه.الان هر ماه در لیست پر فروش ها در مناطق مختلف ، GTA V با اینکه این همه سال از انتشارش میگذره ، ولی باز هم تو لیست هست و کلی نسخه فروخته و میفروشه و سود بسیار میکنه.پس قطعا سودشو میکنه
          2)طولانی شدن فاصله بین GTA V و VI بیشتر به خاطر سوددهی GTA V بود و به نوعی راکستار تنبل شده بود.البته که حرف تو هم درسته و بیشتر شدن مقیاس بازی ، زمان تولید بیشتری میگیره.
          3) مردم عموما انتظارات فضایی ندارند و قطعا GTA VI میتونه بسیاری رو راضی کنه(به جز اون افرادی که اصلا گیمر نیستند و انتظارات فضایی دارند و محدودیت های صنعت گیم رو نمیشناسند)
          4)به نظرم GTA VI از همین قیمت استاندارد نسل(۷۰ دلار ) یا اینکه ۸۰ دلار پیروی میکنه.همونطور که رد دد ۲ براساس کیفیتش ، خیلی ها میگفتند بازی ۸۰ دلار خواهد بود.در صورتی که اینطور نشد و قیمت بازی ۶۰ دلار شد(GTA VI نیازی به گرون فروختن نداره.چون سودش تو نسخه های بسیار فروختنشه و قطعا این سود رو میکنه).بنابراین بازی های دیگه هم از همون قیمت استاندارد پیروی میکنن و کسی عموما گرون نمیکنه
          5)بله انتظارات مردم عوض میشه اما باز ۱۰۰ درصدی نیست.سازنده بازی خطی با کیفیت تحویل بدهد ، فروش میکند
          تا جایی که مطمئنم به هیچ عنوان GTA VI با قیمت ۱۰۰ دلار عرضه نخواهد شد و چنین سنتی رو هم در صنعت گیم بنا نمیکنه
          پس اصل حرفت تاثیر GTA VI بر صنعت گیمه(آخه تو کامنت گفتی سر خودش بلا میاره)
          بنده با کلیت حرفت موافقم و میفهمم چه منظوری رو میخوای برسونی

          Max22Tomcrystal sky
          • Tom گفت:

            ۱- اره تا چنتا نسخه میتونه مردمو راضی کنه
            ولی وقتی بازیا گرون بشن فروش هم کم میشه
            قطعا این رو فروش gta هم تاثیر میذاره
            ۳-اتفاقا الان مردم بد جور برای بازی هایپن که همین انتظاراتو میبره بالا
            حتی امکان داره متای gta 6 زیر ۹۶ بشه به خاطر همین انتظارات
            ۴- فعلا که گرون نشدن
            من دارم از اینده حرف میزنم
            ۵-اخرین بازیای خطی با کیفیت الن ویک ‌. رزیدنت اویل ۴ . فاینال فانتزی ۱۶ . بالدرز گیت ۳ . دد ایلند ۲ بودن که بین اینا فقط بالدرزگیت ۳ تونست فروشش در حد اوپن ورلدا برسه

            راک استار یکی از استودیو هاییه که باعث این مشکلات میشه (نقشش از بقیه بیشتره)

            SeraMax22Reyam-
        • Arctic گفت:

          خوشبختانه اتفاقا داریم برعکس این موج حرکت میکنیم روندی که گویا داره صنعت گیم توش پیش میره افزایش گیمای aaه احتمالا کمپانیای بزرگم استدیوهاشونو تقسیم میکنند به چند استدیو aaساز و aaaساز بین این دوتا تفاوت قیمت بوجود میاد از اونور بازیای استدیوهای aaاون بازیای خلاقانه ای میشن که سریع منتشر میشن و دراصل بار پیشرفت گیمینگ بر عهده ایناست تیمهای aaaهم تو بازه های بلند مدت از بازیای aaو المان ها و اعضاش بازیای بزرگ میسازند یه حالت کراساور طور که موفقیت مالی محسوب بشه بنظرم در آینده یه همچین سیستمی خواهیم داشت که تا حدی مشابه(یجورایی ورژن مدرن شده) سیستم قدیم گیم ساختن ژاپنیاس که اوج صنعتو تشکیل میدادند برای مثال کپکام تو طول سال بازی با تیمای کوچیک میساخت یا میذاشتشون کنار بزرگان که یاد بگیرند و بازیای کوچیکتر بسازند یهو همونارو استفاده میکرد که یه گیم بزرگو بسازند برای مثال ایتسونو سازنده شاهکار dmc3تا ۵ اول توی تیم ساخت استریت فایتر ۳ بوده بعد تو مرور زمان یه سری بازیای کوچیکتر با بودجه کم میسازه تا وقتی کپام میبینه dmc2 تو جهنم توسعهست ازش استفاده میکنه تا اون بازی نجات پیدا کنه و بعدا بازی بزرگی مثل نسخه سومو میسازه که یه موفقیت بی نظیر بود و این قضایا زیادن و اتفاقا فرمول جواب پس داده ایه امیدوارم واقعا بذارند و گارد نگیرند ملت نسبت به AAها تا صنعت گیم به حالت انفعال دهه اخیرش دچار نشه
          راکستارم میشه تو همچین سیستمی یکی از اون استدیوهای کراس اور aaaصحنه در نظرش گرفت که بین بازیای aaمیاد لزوما منظورم تو کمپانیا نیست این سیستم بنظرم تو کل صنعت اتفاق میوفته

          • Tom گفت:

            همین راک استار نسل ۷
            ۳ تا بازی اوپن ورلد و ۲ تا خطی ساخت
            الان کاملا شده یه استودیوی اوپن ورلد ساز
            خب همین بلا سر همه استودیو ها میاد که این خوب نیست
            من مشکلی با بازیای اوپن ورلد ندارم ولی دیگه خیلی دارن زیاد میشن
            چند وقت پیش خبر اومد که رزیدنت اویل ۹ هم اوپن ورلده 🤦
            این خوبه که بازیای کوچیک دارن خودشونو نشون میدن
            یا بازیای خطی خوب عرضه میشه

            • Arctic گفت:

              راکستار که افت کرده هرچقدرم قبول نکنن فناش ۸سال برا ردد صبر کردیم ولی یک گیم بهتری بود داستانش عالی بود ولی مراحل یک بشدت بهتر بودن الانم اینهمه صبر کردیم برا جی تی ای امیدوارم خوب باشه و آره اپن ورلدا دارن آفت میشن ولی همونجوری که گفتم اگه تیمهارو تقسیم کنند و هر هشتسال یه بازی نسازن و بینش بازیای خطی کوچکتر خوب بدن بنظرم اوکیه درکل بنظرم روند گیمینگ به سمت بهتری از نسل ۷ و ۸ و ۹ میخواد بره توی نسل آینده حداقل امیدوارم

    • Kratos گفت:

      راکستاری که خودش تو این ژانر انقلاب کرد؟ بیخیال

      ⃤‎ PARTiSAN.Max22nemesisARSHIAAAANimaSTARKcrystal sky𝗔𝗿𝘁𝗵𝘂𝗿𝗠𝗼𝗿𝗴𝗮𝗻مسلمان مهندس فوتبال ایرانmore
      • Tom گفت:

        بزرگ شدن بازیا به تجربه ربطی نداره
        به هزینه بستگی داره
        راک استار اگه بودجشو نداشت نمیتونست رددد رو با اون وسعت و جزئیات بسازه
        این که همه دارن میرن سمت اوپن ورلد اتفاق خوبی نیست

        ⃤‎ PARTiSANSera∞.Max22ghcrystal skyHardcorReyam-STARK
    • چی میگی حالت خوبه؟
      می‌تونستی هر مثالی بزنی جز راکستار که خدای اوپن ورلد.

      Max22STARK
    • Perfect گفت:

      این بلاییه که گوریلا گیمز زباله ساز داره سر خودش میاره.

      آقای پر مشکل ( در انتضار بولی 2 )KSeraerfankarimi.Max22ghHardcorReyam-amscmore
    • snowgirl گفت:

      ببخشید نمیدونستم Gta نسخه به نسخه پسرفت میکنه ، از اون مهمتر نمیدونستم فنبوی سونی هستی xD

      Jason x LuciaSeraMax22Tomcrystal skyReyam-
    • تام جان راکستار میشه گفت ابداع کننده این سبک هستش

      یه گیمر سادهKMax22
    • Max22 گفت:

      تام جان عزیز داریم از راکستار صحبت میکنیم استودیویی که حداقل دوهزار نفر تو توسعه gta بعدی دخالت دارن و روی هر بازی داریم میبینم به اندازه یه نسل وقت میزاره (به خوب یا بد بودن این همه وقت و زمان ، توسعه و بودجه کاری ندارم این خودش یه بحث کاملا جداس) طبیعی هس اینقدر هایپ پشتش هس خیلیا مثل منو شما دوست دارن بدونن این ۱۰ ،۱۲ سال راکستار مشغول ساخت چه آشی براشون بوده و راکستار باید جواب گوی این همه انتظار باشه داداش
      اما در کل با حرفت موافقم راکستار نباید خودشو محدود به gta کنه آیپی های دیگه ای هم داره که خیلی وقته سراغشون نرفته مثل بولی ، اما خیلی خیلی دوست دارم از راکستار یه آیپی جدید ببینم البته فکر نکنم به عمر ما قد بده متاسفانه

      .RezaKMahdi SamMax22
  • باهاش موافقم
    هرکسی نمیتونه جهان بزرگ و خفن بسازه
    چون کلی بودجه و مهارت میخواد
    معمولا استودیوهایی که تو این کار وارد نیستن یا بودجه ندارن و این کار رو میکنن یا جهانشون خالی و بدرد نخوره یا اینکه داخل بقیه بخش های بازی کم کاری میشه

    یه گیمر سادهMayaammar_iraqi
  • . گفت:

    مخلص حرفش اینه لقمه بزرگ تر از دهنتون برندارید 😁

    ⃤‎ PARTiSANSeraerfankarimiMax22Joel Morganاسنیک خور(موز خندان سابق)ARSHIAAAANimasnowgirl(حساب کاربری ترک شده)
  • crystal sky گفت:

    خیلی راحت داره میگه در اینده بازیهای ما و دیگر استودیوهای سونی کوچک و کم هزینه ولی با قیمت ۷۰ دلار خواهد بود

    MalekSaeedarminSeraerfankarimiMax22.ghTahaicاسنیک خور(موز خندان سابق)more
  • Black rose گفت:

    بازی های سینماتیک و گرافیک محور مثل فیلم های پر زرق و برق و گرافیک محور می‌مونه ،مخاطب زیاد دارن ولی ارزش خاصی ندارن ، یسری بازی هستن مثل dmc 3 هنوز که بازی می کنی جذابه واست یا سری سولز ، متاسفانه خلاقیت و نوآوری تو بازیا داره نابود میشه یزمانی راکستار آیپی من هانت رو ساخت چه بازی دارکی بود ،الان هم جرعت همچین کاری رو داره یه بازی بسازه که تو خیلی کشور ها ممنوع بشه ؟:/

    Mahdi Sam
  • AQUARIUS گفت:

    بعد از تمام کردن اساسین ادیسه تا ۶ ماه از هرچی گیم بود زده شده بودم.
    ۲۵۰ ساعت محتوای پوچ و دویدن وسط کوه و بیابون بود.
    مقیاس بازی ها باید کاهش پیدا کنه و تمرکز روی کیفیت بازی باشه

    یه گیمر سادهKILLER OF GODSarminHero's shade⃤‎ PARTiSANSeraKayatTom
  • Mahdi Sam گفت:

    ربطی نداره وقتی یه بازی خطی برای سونی ۲۵۰ میل خرج برداره، مقیاس مشکل نیست، تفکریه که خود سونی جا انداخته، چون هزینه ساخت گرافیک بالا برای سونی کمتر از بقیه است (به دلیل وجود سونی پیکچرز) تمرکزش رو گذاشت رو اون بحث و طرفداراش رو از نقطه ضعف خودش که گیم پلی باشه دور کرد، مشکل چیه؟ الان می بینه هر چی جلو بره دیگه کیفیت پیشرو داشتن خیلی خیلی هزینه بر میشه پس افتاده دنبال چیزی که توش ماکرو (سرویس محور) و نینتیندو (خلاقانه و کم هزینه) تخصص دارن، باید دید که چه نتیجه ای میده

    SeraBlack rosearmin.
    • Niroomand گفت:

      نکته اول: آیا بازی سینماتیک روایت محوری هم داریم که گیم پلی بهتری نسبت به بازی های سونی ارائه بده؟

      نکته دوم: سونی هیچ وقت ضعفی توی گیم پلی نداشته و دلیل این سیاستش هم موفقیت ساختاری و تجاری لست ۱ هست نه توهمات بعضی از شما.

      خیلی ضایعه که تا قبل از این تغییر سیاست پلتفرمر های تاپ، هک اند اسلش های تاپ، ریسینگ های تاپ و….رو داشته باشی، بعد یه بنده خدایی بگه چون سونی ضعف داشته بازی هاش به این سمت رفتن!

      نکته سوم: بازی های سینماتیک سونی از لحاظ گیم پلی به سه دسته تقسیم میشن.

      یا معیاری برای بقیه سینماتیک ها هستن و بقیه باید سعی کنن بهش برسن: مثل لست ۲ و گاد رگناروک.
      یا صرفا سرگرم کننده هستن: مثل اکثر بازی های اینسامنیاک و گوست.
      یا کسل کننده هستن (که دلیلی بر بد بودنشون نیست): مثل هورایزن و دث.

      《این وسط اثر لایک‌های شما به توهمات یکسری از دوستان درمورد چهارتا دکمه زنی هنوز خشک نشده و دارید اینجور واکنش نشون میدید!》

      نکته چهارم: سونی خارج از این سیاستش هم انحصاری های زیادی داره که فکر نمیکنم استدیویی از ایکس باکس توانایی رقابت باهاش رو داشته باشه (از لحاظ گیمپلی)، البته بجز اید سافتور.

      یه طرف ماجرا یک ریسینگی رو داریم که به عنوان شبیه ساز مسابقات ازش استفاده میکنن و یه طرف دیگه ریسینگی رو داریم که شعار تبلیغاتیشون این بود که ما قراره ریتریسینگی رو ارائه بدیم که روی مولکول های آب هم تاثیر بذاره!

      یه طرف گیمپلی های عقب مونده ای مثل دوگانه گرز های جدید رو داریم، یه طرف دیگه ریترنال.

      یه طرف گاد رگناروکی رو داریم که حتی با محدودیت های بازی های سینماتیک جز بهترین سیستم مبارزه ها هست و یک طرف دیگه بهونه های قشنگ و عوام فریبانه هلبلید ۲ رو داریم.

      مثال زیاده، من که یادم نمیاد ایکس باکس انحصاریی داشته باشه که گیمپلی بهتر از بازی های سونی داشته باشه.

      نکته پنجم: مایکروسافت توی لایو سرویس اونجور که تظاهر میکنی تخصصی نداره، درواقع نهایت تخصصش تو این موضوع شد یه سی اف تیوز و یه “بهترین مولتی پلیر تاریخ” که الان وضعش……
      بهتر بود میگفتی “مایکروسافت پول زیادی داری”.

      نکته ششم: درباره نینتندو همچین چیزی رو میگی، بعد توی یکی دیگه از کامنت هات دلیل وابستگی ات به pc رو بازیهای کوچیک خلاقانه میدونی و از طرف دیگه در تضادی جالب بازی هایی مثل استرو بات و لگو هورایزن رو ایگنور میکنی که یک سمت ماجرا رو کویر نشون بدی؟

      عالی هستی پسر!

      نکته هفتم: من منتظر میمونم که گیمپلیی بهتر از بازی های سونی تو چارچوب سینماتیک نشونم بدی، خیلی کنجکاوم.

      نکته هشتم: اینکه بلادبورن، ریترنال، دیمن سولز، شادو او کلسوس، استلار بلید، رایز اف رونین و گرن توریسمو رو ایگنور کردی و به گیمپلی هایی مثل لست ۲ و گاد رگناروک ضعیف گفتی هم به کنار…..

      Sera
      • Mahdi Sam گفت:

        شرمنده که اینو میگم ولی به عنوان کسی که هردو رو بازی کرده و گرز ۴ و ۵ رو یه قدم رو به عقب برای سری گرز می دونه، گیم پلی گرز ۴ و ۵ فرسنگ ها از امثال ریترنال جلوتره متاسفانه، از اون دردناک تر اینه که یه بازی AA مثل های فای راش از گاد رگناروک، هک اند اسلش بهتری باشه، یا هیلو که فارغ از ناتوانی ۳۴۳ برای عرضه محتوای سرویس مناسب تا الان بهترین FPS نسل ۹ هست، کار به انحصاری های نینتیندو که اصلا ندارم که با اختلاف برتریش تو گیم پلی رو نسبت به رقبایی مثل ماکرو و سونی دیکته کرده،

        سونی هیچ وقت نه تو پلتفرمر بهترین بوده، نه تو شوتر، نه هک اند اسلش، تو ریسینگ هم قبل از اینکه سیاستش رو عوض کنه تاج پادشاهیش رو از دست داده بود، پس سونی رو آورد به تنها جایی که توش بهترین بود. خیلی عجیب نیست واقعا، هرچند پذیرشش برای کسی که سونی رو روح بخش صنعت گیم می‌دونه سخته.

        ماکروسافت حتی قبل از خرید اکتیویژن بلیزارد سه تا از بهترین سرویس محورا رو با sea of thieves و ESO و FO76 داشت (اگه می خوای بگی که اینا رو هم خریده سونی هم بدون استدیوهایی که اخیرا خریده تو نسل ۹ فقط دو تا انحصاری داره)

        عزیز آستروبات ۴ سال پیش بود، لگو هورایزن هم امسال، هیچ کدوم هم تاپ نبودن، خیلی خوب بودن ولی نزدیک ساخته های نینتیندو هم نمیشن،

        بله عزیز استیم جای بهترین ایندی هاست و اصلا قابل مقایسه با کنسول نیست، چرا باید استیم رو هر کدوم از کنسولا مقایسه کنم؟

        این حقیقت که کل بازی های با گیم پلی خوب سونی در دو نسل رو تو سه خط تونستی جا بدی خودش یه کتاب حرف می زنه، تازه نصف این گیم ها رو هم استدیوهای خود پلی استیشن نساخته، بخوای نخوای دو گانه گاد گیم پلیش افت شدیدی داره نسبت به سه گانه اصلیش درست مثل افت داستان گیرز و هیلو نسبت به سه گانه اصلی، لست هم که تو هیچ کدوم از دو نسخه گیم پلیش حرف خاصی برای گفتن نداشته، البته شما طرفداری متوجهش نمی‌شی

        A.Off
        • Niroomand گفت:

          نه بابا دشمنت شرمنده این چه حرفیه؟

          بالاخره هرچی نباشه شما هر وقت دست به کیبورد شدین و شروع به تایپ کردن کردید، بیشتر برای ما ثابت شدین.

          •••••

          رگناروک رو که خودت گفتی بازی نکردی، ریترنال هم با توجه به این اظهار نظر فوق کارشناسانه احتمالا بازی نکردی، حداقل یه سری به نقد ها بزن، تو یوتوب ازش گیمپلی ببین، یه کاری کن از جهالت در بیای.

          آخه خیلی عجیبه کسی بازی کرده باشه و گرز های اخیر رو بهتر از ریترنال بدونه، تازه اونم فرسنگ ها!

          میگری که چی میگم؟

          انقدر تفاوت دارن که از کیلومتر ها دورتر هم قابل تشخیصن، چه برسه به اینکه ادعا کنی هردو رو بازی کردی و اون گیمپلی مفتضح رو بهتر بدونی!

          •••••

          دردناک هم اظهار نظر شماست، فکر میکردم بهتر بتونی تفاوت ها رو تشخیص بدی.

          حتی اینی که گاد رگناروک رو هک اند اسلش میدونی و حتی بازیش هم نکردی، قضیه رو دردناک تر میکنه.

          دردناک تر هم اینه که فکر میکنی هرچی تایپ کردی درسته!

          •••••

          هیلو های ۳۴۳ هم همونقدر ضایع هستن که لقب هاش ضایعن.

          گیمپلی و گان پلی منسوخ.
          روایتی که از طریق مونولوگ ها تعریف میشه.
          داستان گنگ.
          طراحی هنری بد.
          کیفیت فنی ضعیف.
          ریبوت شخصیتی بد مسترچیف.
          لول دیزاین و طراحی جهان باز افتضاح.

          اگه اینا قراره بهترین شوتر نسل باشه من مجبور دوباره بهت شک کنم، همون جور که وقتی گفتی “گوتی رو اگه زلدا نگیره به همین استارفیلد میرسه” بهت شک کردم.

          به هر حال این واکنش هات اولیش نبوده و آخریش هم نخواهد بود!

          •••••

          نکته ای که اینجا وجود داره دقیقا با سیاست حرف زدن تو هست.

          من نگفتم {بهترین}، گفتم {تاپ} که خب این موضوع کلا منطق کارشناسانه ات رو زیر سوال میبره.
          همون جور که قبلا گفتم سونی بخاطر موفقیت تجاری و ساختاری لست ۱ به این سمت رفت نه بخاطر ضعف!

          البته همون موقع ها هم رگ و ریشه بازی های سینماتیک رو به خودش داشت. (به غیر از پلتفرمر هاش)

          انچارتد ۲ به عنوان یک بازی سینماتیک، سطح جدیدی برای بازی های اکشن ادونچر شد.
          یا اینکه سه گانه گاد اف وار با وجود هک اند اسلش بودن در عین حال یک بازی سینماتیک با روایت و داستان هم محسوب میشن.

          درمورد هک اند اسلش هم سه گانه گند تنها جایی که از بزرگترین رقیبش عقب میموند گیمپلی بود.
          توی بقیه فاکتور ها از گرافیک فنی تا هنری، لول دیزاین تا باس فایت ها و حتی داستان و روایت بهترین بودن.

          درمورد پلتفرمر ها هم سونی بازی های زیادی داشت که کم کم ازشون گذر کرد.

          متای بالای ۹۰ تا ۹۵ رو داشت، خلاقیت هم داشتن، جز بهترین های این سبک هم بودن ولی در نهایت سونی سیاستش رو تغییر داد.

          این خودش بازم منطق کارشناسانه ات رو زیر سوال میبره!

          کراش ها هم بخش از این ماجرا بودن.
          بازی های اندرریتدی که به جریان سه بعدی شدن بازی ها کمک کردن.
          در همین حد بدون که اگر سونی تغییر سیاست نمیداد، کراش دست ناتی داگ بود و ناتی داگ به راحتی ایپی های با ارزشش رو رها نمیکرد باید منتظر بهترین پلتفرمر ها می بودی!

          اگر اشتباه نکنم حتی کراش با فاصله خیلی کم به ماریو ۶۴ منتشر شد (در حد اینکه جای الهام گرفتن نبود مخصوصا برای اون دوران) و سه بعدی خیلی زیبا تری رو ارائه داد.

          به هر حال الان هر کدوم توی یک جبهه هستن.
          یکی بازی های سینماتیک روایت محور.
          یکی خلاقیت محور و نوآوری.
          و یکی هم اقتصادی!

          این آخری خیلی ضایع هست.

          •••••

          میدونی بدی ماجرا چیه؟

          دقیقا همون جایی هست که شاکی هستی چرا بلادبورن رو به نام سونی میزنیم، بلادبورنی که یه بخشش برای ژاپن استودیو هست یه بخش دیگه اش برای فرام.

          بلادبورنی که در توسعه‌ش کمک هایی هم از سمت سونی وجود داشت، مثل اپگرید انجین که یکی از طاقت فرسا ترین بخش ها هست. (اشاره به انجین های سانتامونیکا و نینتندو برای ریبوت های گاد و زلدا)

          ولی از اون طرف هیچ شکایتی نداری که بهترین ایپی های مایکروسافت توسط بانجی و اپیک خلق شدن، ایپی هایی که بعد از این دو استودیو به سمت نابودی رفتن!

          یا اینکه احتمالا تو ناخوداگاه خودت فکر میکنی بتسدا از صفر تا صد با مایکروسافت رشد کرده.
          این تناقضات جالب نیست برات؟!

          همون جور که گفتم این متخصصِ شما نتیجه تلاشش شد بسته شدن لیون هد، نابودی رار و دد شدن “بهترین مولتی پلیر تاریخ”.

          خلاصه از اینجور تناقض ها زیاد دیدم ازت!

          •••••

          اونی که تو میگی استرو پلی روم بود، اینی که من گفتم استرو بات.
          درمورد هورایزن هم زمان مشخص میکنه چقدر میتونه خودش رو بالا بکشه!

          •••••

          درمورد گاد هم افتی وجود نداره، اگه قرار بر این باشه که آغاز یک دوگانه رو با اوج یک سه گانه مقایسه کنی، آره افت محسوب میشه، ولی درحال حاضر گاد او وار بعد از رگناروک خودش رو توی گیمپلی اثبات کرده.

          نیاز هم به تایید کسی که بازیش نکرده نداره!

          لست ۲ هم از نظر بسیاری از منتقد ها بهترین گان پلی رو داره و با لول دیزاینش و هوش مصنوعی انقلابی‌ش بازی رو تکرار پذیر کرده که من تا حالا توی هیچ بازی سینماتیکی ندیدم.

          میدونم عادت داری بازی نکرده حرف بزنی، ولی دوتا سرچ بهت آسیب نمیرسونه!
          پیشنهاد میکنم ویدیو گیم اسپات رو درباره گان پلی لست ۲ ببینی.

          خلاصه بهت بگم که مشابه ویژگیی که لست ۲ به عنوان یک بازی روایت محور برای گان پلیش تعریف کرد رو تازه اکتیویژن قراره باری کالاف ها تعریف کنه.

          •••••

          روح بخش صنعت گیم؟

          راستش میدونم خیلی برات سخته، ولی چیزی که به من ربطی نداره رو به من نچسبون.

          هرچند معتقدم تنها مشکل این جمله اینه که توضیح بیشتری وجود نداره که بگه دو سه تا روح بخش دیگه هم داریم.

          ولی خب پشت جمله‌ی
          《مایکروسافت ناجی صنعت گیم》
          《مایکروسافت دوست خوب گیمر ها》
          《ایکس باکس بهشت گیمر ها》
          《یکس باکس مهد شوتر و نقش آفرینی》
          و…..هزاران مشکل هست!

          • Mahdi Sam گفت:

            شما دیگه فن نیستی کالتیستی، بحث کردن با شما نه فایده داره نه ارزش وقتی تو بحث گیم پلی از گرافیک فنی نه چندان خوب و ایراد داستان در مورد هیلو حرف می‌زنی معلومه با خودت چند چندی، لازم نبود گیم پلی بلادبورن رو به ژاپن استدیو نسبت بدی که این موضوع رو اثبات کنی

            در ثانی شما متوجهی چرا به یه گیم میگن سینماتیک؟ چون گیم پلی خوبی نداره! بین بازی های که گیم پلی خوبی ندارن بهترین گیم پلی وجود نداره، الان من هر مثالی بزنم شما میگی این سینماتیک نیست، از ریمیک اویل ۴ بگیر تا رد دد تا یاکوزا (like adragon)

            ماکرو از نظر من شرکت متوسطیه، دلیل اینکه بیشتر با امثال شما بحث می‌کنم اینه که بر خلاف فنای ماکرو شما مثل یه کالت عمل می کنین، بازیکن باید با بازیساز کنار بیاد که خب منطقی نیست، سونی هم خیلی رسمی داره تهدید می کنه منتقدا رو، الان دیگه ماکرو هم همین کار رو داره می کنه، مشکل من با سونی نیست با فنای بی منطقی هست که دورش جمع شدن و در همه چیز سونی رو برتر می بینن حتی در سرویس مزخرفش یا گیم پلی ریترنال که درسته به عنوان یه بازی مستقل خوبه ولی قابل مقایسه با امثال دووم و گرز نیست

            • Niroomand گفت:

              اینکه متوجه نشدی “جایی که درمورد هیلو حرف زدم” به کدوم بخش از کامنت خودت ربط داره، به کس دیگه ای ارتباط نداره!

              گفتی هیلو بهترین شوتر این نسله و من به دنبالش اون حرف ها رو زدم، هرچند از گیمپلیی که بجای تغییر برگشته به دوران بانجی هم اسم بردم.

              •••••

              با جمله بعدیت هم فهمیدم که احتمالا خیلی دوست داری اونجور که خودت میخوای تفسیر کنی.

              من اسم از ژاپن استودیو، اپگرید انجین و به طور کلی نقش سونی در توسعه بلادبورن آوردم که فقط یک چیز رو نشون بدم، اونم “دورویی” یک PC گیمر مثلا بی طرف بود.

              همون “واژه ای” که باعث میشه تخصصِ دوست خوب گیمر ها رو بازی هایی مثل ESO و FO76 بدونی، ولی شاکی باشی که چرا بلادبورن……

              جالب نیست؟!

              •••••

              بازم طبق معمول چیزی که به من ربطی نداره رو به من ربط دادی!

              من جایی درمورد سینماتیک بودن یا نبودن بازی هایی که اسم بردی حرفی نزدم، هرچند معتقدم فقط کاتسین داشتن به معنای سینماتیک بودن بازی نیست!

              با توجه به استاندارد سازی هایی که توسط عناوین مختلف انجام شده، بازی سینماتیک باید روایت، بازیگری، قاب بندی، کارگردانی کاتسین، فیلمنامه و…رو در حداقلی ترین حالت داشته باشه.

              که ردد ۲ صددرصد بازی سینماتیک میدونم، هرچند توی قاب بندی ها مشکل داره و رزیدنت اویل ۴ هم باتوجه به اینکه نسخه اصلی قدیمی هست سینماتیک میدونم ولی بقیه نه…

              جدا از این ها از این متعجبم که چطور فردی که گیمپلی گاد ریبوت رو بد میدونه، از ردد به عنوان گیمپلی بهتر مثال میزنه!

              بدتر اینه که ردد و گرز یک مشکل مشترک و خیلی تو چشم دارن که بازم ایگنورشون کردی.

              فقط یه نگاه به کاور گیری این دو عنوان بنداز تا کل فلسفه فکریی که پشت گیمپلی ردد و گیرز بوده رو درک کنی.
              فلسفه استفاده از گیمپلی قدیمی و منسوخ!

              گاد رگناروک به کنار، حتی گاد ۲۰۱۸ هم گیمپلی بهتری داری از اونهایی که اسم بردی.

              درمورد لست ۲ هم هنوز تعجبم میکنم که از پس یه سرچ ساده هم بر نیومدی!

              هم لست ۲، هم ردد ۲ و هم رزیدنت‌ اویل بخش عمده ای از گیمپلی‌شون رو گان پلی تشکیل میده.

              لست ۲ روان ترین و منعطف ترین گان پلی ممکن رو داره و به اعتقاد بسیاری از منتقدین بهترین شون تا الان هست.
              حتی به عنوان بازی سینماتیک روایت محور از ویژگیی استفاده کرده که تازه داره برای کالاف ها تعریف میشه.

              از اون طرف ردد ۲ گان پلی‌ش فقط برای زمان مکس پین ۳ خوبه، ولی در زمان کنونی اصلا حرفی برای گفتن نداره.
              گان پلی رزیدنت اویل هم فقط در حد و اندازه های لست ریمیک هست، نه بیشتر.

              تازه این فقط یه بخش از گیمپلی این سه عنوان بود.

              اینکه لست ۲ به واسطه لول دیزاین و هوش مصنوعی‌ تونسته فقط با چندتا گان بازی رو تکرار پذیر کنه، خودش یه پوینت مثبت در برابر ردد و رزیدنت دلیل هست که از قضا تکرار پذیر نیستن‌.

              البته ردد ۲ تکرار پذیره، ولی نه بخاطر گیمپلی، بخاطر محتوای جهان باز، رندوم ایونت ها، پویایی محیط ها و….

              •••••

              عزیز اوردن یک گزاره خیلی معلوم و تو چشم، باعث نمیشه گزاره بعدی شما درست به نظر بیاد!
              کلا زیاد از این ترفند استفاده میکنی.

              من به عنوان کسی که گرز ۴ و ۵ رو….
              من به عنوان کسی که ماکرو رو….

              مثل این میمونه که من بگم…..
              من به عنوان کسی که معتقدم ردفال اشغاله، اعتقاد دارم هیلو اینفینیت شاهکار.

              خیلی ضایع هست در کل!

              •••••

              متاسفانه سونی نه تنها داره منتقد ها رو تهدید میکنه بلکه توی نظر سنجی های مختلف بازی ساز ها و گیمر جماعت هم تهدید میکنه.

              خلاصه خیلی شرکت پستی هست!

              مثلا اگر این تهدید ها نبود، واشنگتن پست میتونست‌ بجای اینکه به انچارتد چهار نمره (۴۰) بده، نمره به حق و به دور از هرگونه رشوه و تهدید (۱۰ تا ۲۰) رو بده.

              همون جور که خیلی به حق نمره ۱۰۰ رو به عنوان لایق استارفیلد داد.

              •••••

              شما قضایای استارفیلد رو یادت نمیاد وگرنه این حرف رو نمیزدی!

              •••••

              گرز های اخیر دقیقا توی بخشی الان مشکل دارن که یک زمانی بهشون معروف بودن.

              از دل همون بخش مزخرف که کاور گیری باشه، یک لول دیزاین مفتضح هم بیرون اومده.

              و نکته غمگین ماجرا اینه که حتی گان پلی هم نمیتونه مفتضح بودن کاور گیری و به دنبالش بخش هایی از لول دیزاین رو جبران کنه، درواقع گان پلی گرز های اخیر در بهترین حالت بیشتر از خوب نیستن.

              متاسفم که این رو میگم، ولی یک گزاره خیلی معلوم نمیتونه دلیل برتری گرز ۴ و ۵ نسبت به ریترنال باشه، اونم از کسی که عادت داره از بازی هایی که تجربه نکرده حرف بزنه!

        • Niroomand گفت:

          راستی من هنوز منتظرم که گیمپلیی‌ بهتر از بازی های سونی در “چارچوب بازی های سینماتیک” نشون بدی!

    • Niroomand گفت:

      راستی من هنوز منتظرم که گیمپلیی بهتر از بازی های سونی تو چارچوب “بازی های سینماتیک” نشون بدی!

  • ammar_iraqi گفت:

    او روزى که خیلی ازبازیها و یا ip ها اوپن ورد شدن بیشترشون بی کیفیت شدن یا به شدت تکراری میشدن
    بازی خطی یا مپ متوسط خیلی بهتر از مپ بزرگ و کارهای و مأموریتهای کاملا تکراری.

بلوپوینت گیمز: بازی‌های AAA خود را با وسعت و مقیاس نابود می‌کنند