بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا

بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت

علی محمدپناه
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت

پیتر جکسون فیلم‌سازی برجسته است که به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت، آثار برجسته دیگری را نیز ساخته است.

کارگردان پیتر جکسون یکی از جذاب‌ترین مسیرها در کارنامه حرفه‌ای خودش را دارد؛ او کار خودش را با ساخت فیلم‌های با بودجه کم شروع کرد و سپس در مدتی کوتاه وارد فرنچایزهای حماسی و با بودجه بسیار زیاد شد. دلیل این جهش به ظاهر غیر ممکن از فیلم‌های کالتی و مبهم به سمت موفقیت در جریان اصلی هالیوود، تلاش او برای تحقق این موضوع بوده است.

پیتر جکسون بیشتر به خاطر ساخت سه‌گانه The Lord of the Rings و سه‌گانه Hobbit شهرت دارد اما او فیلم‌های زیادی دیگری نیز ساخته که مهارت او به‌عنوان یک داستان‌سرا را به نمایش می‌گذارند. چه عروسک‌های شیطانی و چه زامبی‌های خونین و میمون‌های غول پیکر باشد، پیتر جکسون به‌عنوان فیلمساز توانسته آثار درخشانی خلق کند. از همان شروع کار، پیتر جکسون سبک و چشم‌اندازی داشت که او را در جمع کارگردانان نخبه سینما قرار داد.

۱۰. فیلم کوتاه Crossing The Line و فیلم The Valley

فیلم کوتاه crossing the line و فیلم the valley
فیلم کوتاه Crossing The Line

امتیاز IMDb فیلم Crossing The Line: امتیاز ۷.۲ از ۱۰

امتیاز IMDb فیلم The Valley: امتیاز ۶.۷ از ۱۰

مشکل تهیه لیستی از بهترین آثار پیتر جکسون به جز فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» و فیلم‌های «هابیت» این است که او تعداد زیادی فیلم کارگردانی نکرده است. او چند فیلم مستند ساخته و در فیلم The Adventures of Tintin ساخته استیون اسپیلبرگ نیز دستیار کارگردان بوده اما از نظر ویژگی‌های داستانی فقط می‌توان چند مورد را انتخاب کرد.

با این حال، او چندین فیلم کوتاه نیز تولید کرده که قابل توجه هستند. فیلم اول The Valley نام دارد که یک اثر استاپ موشن لایو اکشن، ماجراجویی و پسا آخرالزمانی به سبک فیلم‌های ری هریهاوزن است که او در سن ۱۵ سالگی آن را فیلم‌برداری کرده است. دومین فیلم کوتاه نیز فیلم Crossing the Line درباره جنگ جهانی اول است که هیچ دیالوگی ندارد. پیتر جکسون این اثر را در سال ۲۰۰۷ میلادی ساخته که به‌عنوان آزمایشی برای یک دوربین دیجیتال از شرکت دوربین Red Digital Cinema Camera بوده است.

۹. فیلم The Beatles: Get Back

فیلم the beatles get back
فیلم The Beatles: Get Back

امتیاز IMDb: امتیاز ۹ از ۱۰

باید توجه داشت که پیتر جکسون انبوهی از ویژگی‌های داستانی و تخیلی را در فیلم‌های خودش آورده و بنابراین لازم است که نگاهی به آثار مستند او نیز داشته باشید. از میان این مستندها نیز دو مستند از بقیه برجسته‌تر هستند که مطمئناً انتخاب یکی از آن‌ها کار دشواری است. در سال ۲۰۱۸ میلادی، پیتر جکسون صدها ساعت فیلم دیده نشده از جنگ جهانی اول به دست آورد و از آن‌ها بهره برد تا مستند بسیار جذابی به نام They Shall Not Grow Old را بسازد.

در سال ۲۰۲۱ میلادی نیز پیتر جکسون صدها ساعت ویدیوی دیده نشده از گروه راک برجسته و نمادین بیتلز به دست آورد و این ویدیوها را نیز تبدیل به مینی سریالی درباره این گروه کرد که در حال ساخت آلبوم نهایی خودشان هستند. سریال «بیتلز: بازگشت» ۴۶۸ دقیقه زمان دارد و این در حالی است که نسخه سینمایی آن به نام The Beatles: Get Back – The Rooftop Concert نیز در مدت زمان یک ساعت و پنج دقیقه روی پرده سینماها اکران شد. پیتر جکسون با هر مستند نشان داد که او علاقه و اشتیاق زیادی نسبت به سوژه‌های خودش دارد.

۸. فیلم Forgotten Silver

فیلم forgotten silver
فیلم Forgotten Silver

امتیاز IMDb: امتیاز ۷.۴ از ۱۰

طنز فیلم شبه مستند «نقره فراموش شده» ساخته پیتر جکسون آن‌قدر قانع‌کننده و جالب بود که مردم نه تنها به این باور رسیدند که این اثر واقعی است بلکه وقتی فهمیدند که همه چیز ساختگی است، واقعاً عصبی شدند. این فیلم محصول سال ۱۹۹۵ میلادی داستان فیلمساز خیالی اهل نیوزیلند به نام کالین مکنزی را روایت می‌کند که گفته می‌شود کارگردانی پیش‌گام از دوران طلایی سینما است. پیتر جکسون نیز ادعا می‌کند که فیلم‌های گمشده مک‌کنزی را در یک آلونک قدیمی پیدا کرده است که شامل اثری حماسی و انجیلی است که مخفیانه در جنگل فیلم‌برداری شده است.

با این حال، وقتی که گفته می‌شود کالین مک‌کنزی مسئول اختراع نمای متحرک و کلوزآپ و همچنین فیلم رنگی و فیلم‌های دیالوگ‌دار بوده است، همه چیز به حالت پوچی سوق پیدا می‌کنند. در ادامه نیز وضعیت پوچ‌تر می‌شود، آن هم زمانی که پیتر جکسون ویدیوهایی را نشان می‌دهد که ثابت می‌کند ریچارد پیرز نیوزیلندی ماه‌ها قبل از برادران رایت، پرواز سرنشین‌دار را انجام داده است. بازیگر سم نیل و منتقد فیلم لئونارد مالتین نیز در این شبه مستند حضور داشتند تا به آن مشروعیت ببخشند.

۷. فیلم The Frighteners

فیلم the frighteners
فیلم The Frighteners

 امتیاز IMDb: امتیاز ۷.۱ از ۱۰

فیلم ترسناک، کمدی و فراطبیعی «ترس آفرینان» محصول سال ۱۹۹۶ میلادی اولین فیلم هالیوودی پیتر جکسون بود. در ابتدا رابرت زمکیس، پیتر جکسون و همچنین شریک نویسندگی‌اش فرن والش را به خدمت گرفته بود تا فیلم‌نامه این اثر سینمایی و نسخه فرعی را بر اساس مجموعه تلویزیونی Tales from the Crypt بنویسند. رابرت زمکیس در ابتدا قصد داشت تا این اثر سینمایی را خودش کارگردانی کند اما وقتی اولین پیش‌نویس فیلم‌نامه تحویل او داده شد، او احساس کرد که پیتر جکسون می‌تواند بهتر این داستان را کارگردانی کند.

فیلم «ترس آفرینان» با بازی مایکل جی فاکس در نقش معماری است که توانایی ذهنی برای دیدن ارواح را دارد. این اثر سینمایی در گیشه نتوانست به موفقیت برسد اما فیلمی عالی است که از آن زمان بسیار تحسین شده است. یکی دیگر از مواردی که این فیلم را بسیار مهم کرده، این بود که استاندارد جدیدی را برای جلوه‌های دیجیتال رقم زد که توسط شرکت جلوه‌های بصری پیتر جکسون به نام Weta Digital اجرا شده بودند. برای آن زمان، این جلوه‌های بصری دستاورد فنی چشمگیری بودند.

۶. فیلم Bad Taste

فیلم bad taste
فیلم Bad Taste

امتیاز IMDb: امتیاز ۶.۵ از ۱۰

فیلم کمدی، علمی تخیلی و ترسناک «بدمزه» محصول سال ۱۹۸۷ میلادی اولین فیلم بلند پیتر جکسون محسوب می‌شود و واقعاً شروع شگفت‌انگیزی برای کارنامه هنری وی بوده است. نه تنها پیتر جکسون این اثر را نویسندگی و کارگردانی کرده بلکه در آن نقش‌آفرینی کرده، جزو تهیه‌کننده‌های آن بوده، این فیلم را تدوین کرده و همچنین مسئولیت جلوه‌های گریم را نیز برعهده داشته است. این فیلم مستقل و کم هزینه با یک دوربین قدیمی ۱۶ میلیمتری Bolex فیلم‌برداری شده و تقریباً چهار سال طول کشید تا فیلم‌برداری آن تکمیل شود چراکه فیلم‌برداری آن در آخر هفته‌ها انجام می‌شد.

این جنبه خودساخته این اثر سینمایی نبود که باعث شد چنین تأثیری روی بینندگان بین‌المللی بگذارد بلکه این خونین بودن عجیب و غریب و بیش از حد آن بوده است. این اثر سینمایی داستانی ساده از حمله فرازمینی‎‌ها به شهری کوچک در نیوزیلند را روایت می‎‌کند تا انسان‌ها را برای فرنچایزهای فست فود بین کهکشانی خودشان جمع‌آوری کنند. فیلم «بدمزه» فقط نام این فیلم نیست بلکه به شکلی ناخوشایند در سرتاسر آن تأثیر می‌گذارد، فیلمی که در نهایت جشنی بسیار سرگرم‌کننده از خون، مغز و استفراغ است.

۵. فیلم The Lovely Bones

فیلم the lovely bones
فیلم The Lovely Bones

امتیاز IMDb: امتیاز ۶.۶ از ۱۰

پیتر جکسون پس از تکمیل سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» و همچنین ساخت یک فیلم حماسی میمونی، به دنبال انجام ساخت فیلمی در مقیاس بسیار کوچک‌تر بود. او در سال ۲۰۰۹ میلادی کارگردانی فیلم درام و فراطبیعی «استخوان‌های دوست‌داشتنی» را برعهده داشت که بر اساس رمانی به همین نام از آلیس سبولد است. در حالی که این فیلم مطمئناً داستانی صمیمی‌تر دارد اما در عین حال داستانش به همان اندازه مهم و تکان‌دهنده است، داستانی که درباره دختر نوجوانی است که مورد تجاوز قرار گرفته و به قتل می‌رسد.

در این داستان، دختر خانواده خودش را از زندگی پس از مرگ تماشا می‌کند و بین انتقام گرفتن از قاتلش و دیدن بهبودی عزیزانش از مرگ او در تناقض قرار دارد. منتقدان از این فیلم متنفر بودند و بزرگترین نقد آن‌ها نسبت به این اثر نیز این بوده که این اثر فراز و نشیب‌های احساساتی زیادی داشته است. جلوه‌های بصری خیره‌کننده بودند، بازیگران به طور شگفت‎‌انگیزی بازی کردند و طرف‌داران نیز آن را یکی از جسورانه‌ترین کارهای پیتر جکسون می‌دانند.

۴. فیلم King Kong

فیلم king kong

امتیاز IMDb: امتیاز ۷.۲ از ۱۰

فیلم اصلی «کینگ کونگ» محصول سال ۱۹۳۳ میلادی تأثیر بسیار بزرگی روی پیتر جکسون داشت و اولین تلاش او برای ساخت بازسازی‌ای بر اساس این اثر سینمایی نیز در سن ۱۲ سالگی او انجام شد و او برای انجام این کار نیز از دوربین Super 8 والدینش استفاده کرد. در سال ۱۹۹۵ میلادی زمانی که کمپانی یونیورسال به او پیشنهاد داد تا داستان این میمون فوق‌العاده را به روز کند، او تلاش جدی‌تری برای بازسازی این اثر انجام داد. آن‌ها در ابتدا به او پیشنهاد ساخت بازسازی بر اساس فیلم کلاسیک Creature of the Black Lagoon را دادند اما او نپذیرفت و می‌خواست تا فیلم «کینگ کونگ» را بسازد. ساخت این فیلم بازسازی چراغ سبز گرفت اما استودیو کار را متوقف کرد چرا که در آن زمان چندین فیلم از هیولاهای غول پیکر در حال ساخت بودند.

پس از موفقیت سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، کمپانی یونیورسال به جکسون بودجه بسیار زیاد و استقلال کامل داد تا فیلم هیولایی و حماسی خودش را در سال ۲۰۰۵ میلادی بسازد. فیلم «کینگ کونگ» سال ۲۰۰۵ میلادی همان داستان نسخه اصلی و بازسازی آن از سال ۱۹۷۶ میلادی را بازگو می‌کند و پیتر جکسون با سبک بصری و روایت بزرگ خودش توانست این داستان آشنا را بردارد و آن را متعلق به خودش کند. این فیلم به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و آنچه که باعث شد تا این اثر بسیار مؤثر باشد، این است که پیتر جکسون توانست حیرت و شگفتی خودش نسبت به کونگ در کودکی را در این اثر سینمایی بگنجاند.

۳. فیلم Meet the Feebles

فیلم meet the feebles
فیلم Meet the Feebles

امتیاز IMDb: امتیاز ۶.۶ از ۱۰

گاهی اوقات چیزی آن‌قدر اشتباه است که درست از آب در می‌آید و گاهی اوقات آن‌قدر گیج‌کننده است که در نهایت نبوغ محض تلقی می‌شود. چنین موردی درباره برداشت پیتر جکسون از The Muppets به نام فیلم Meet the Feebles صدق می‌کند. این اثر سینمایی کمدی تلخ محصول سال ۱۹۸۹ میلادی گروهی از عروسک‌های حیوان مانند را دنبال می‌کند که دشنام می‌دهند، مواد مخدر مصرف می‌کنند و دست به قتل می‌زنند.

این اثر سینمایی علاوه بر کنار هم قرار دادن موجودات کوچک و بامزه‌ای که رفتارهای زشتی دارند، به سطحی از سورئال مضحک می‌رسد چراکه یک اثر موزیکال نیز هست. این فیلم به طور کامل تمام استانداردها و قراردادها در برنامه‌های کودکان را از بین می‌برد و خاطرات گرم و دلنشین را به تصاویری ترسناک و خشن تبدیل می‌کند.

۲. فیلم Heavenly Creatures

فیلم heavenly creatures
فیلم Heavenly Creatures

امتیاز IMDb: امتیاز ۷.۳ از ۱۰

فیلم «موجودات آسمانی» در سال ۱۹۹۴ میلادی به روی پرده سینماها آمد و اولین فیلم پیتر جکسون بود که در آن غم و اندوه و خشونت بیش از حد وجود نداشت و می‌توان گفت که اولین فیلم جدی او محسوب می‌شود. این اثر سینمایی همچنین اولین حضور کیت وینسلت و ملانی لینسکی روی پرده سینماها بود که در این فیلم، نقش دختران نوجوانی را به تصویر می‌کشیدند که پیوندی را با هم ایجاد می‌کنند و دنیایی فانتزی و پر جنب و جوشی را برای فرار از واقعیت ترسناک خود شکل می‌دهند. داستان این اثر سینمایی بر اساس پرونده قتل پارکر-هولم سال ۱۹۵۴ میلادی است که در آن، دختران نوجوانی به نام پائولین پارکر و جولیت هولم مادر پارکر را به قتل رساندند.

داستان فیلم از زمانی شروع می‌شود که این دخترها برای اولین بار با هم ملاقات می‌کنند و ادامه فیلم نیز رابطه منحصربه‌فرد آن‌ها را نشان می‌دهد که در نهایت منجر به ارتکاب قتل می‌شود. این فیلم اثری برجسته از پیتر جکسون بود که باعث شده تا او از کارگردانی ناشناس به فیلمسازی برجسته تبدیل شود و کارنامه هنری وی در مسیر صعودی قرار بگیرد. این اثر سینمایی همچنین توانست نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه اورجینال شود. بسیاری از طرفداران و منتقدان معتقد بودند که این فیلم حداقل باید در بخش بهترین فیلم اسکار نیز نامزد می‌شد.

۱. فیلم Braindead

فیلم braindead
فیلم Braindead

امتیاز IMDb: امتیاز ۷.۵ از ۱۰

بسیاری از افراد به خاطر فیلم‎‌های «ارباب حلقه‌ها» طرفدار پیتر جکسون شدند اما باید گفت که فیلم «مخ‌تعطیل» مهم‌ترین اثر این فیلمساز است. این اولین فیلم واقعی این کارگردان بود و با بودجه و تجهیزات حرفه‌ای ساخته شده بود اما از همه مهم‌تر اینکه این فیلم پیتر جکسون را در کانون توجه قرار دارد. بدون این اثر سینمایی، مطمئناً هیچ فیلمی از سرزمین میانه توسط پیتر جکسون ساخته نمی‌شد چراکه این اثر سینمایی نشان داد که این فیلمساز نه تنها قادر به کارگردانی است بلکه دیدگاه منحصربه‌فردی نیز دارد.

این اثر سینمایی که به‌عنوان فیلم Dead Alive در آمریکای شمالی در سال ۱۹۹۲ میلادی به روی پرده سینماها آمد، اثری کمدی و خونین است که یکی از بهترین برداشت‌ها از ژانر زامبی محسوب می‌شود. این اثر سینمایی حال و هوای کمدی مشابهی با فیلم‌های Evil Dead دارد اما فاکتور خونین و خشن بودن آن به طور تصاعدی بیشتر است. مطمئناً خونین بودن بدون داشتن داستانی خوب نتیجه خوبی ندارد اما این اثر سینمایی داستانی جذاب از پسری وفادار را روایت می‌کند که سعی دارد تا با شیوع همه گیری زامبی مقابله کند، شیوعی که با گاز گرفته شدن مادرش توسط یک میمون آلوده شروع شده است.


منبع: cbr

DARKSIRENOld fashion GAMERBrainiacmrSeraVAHID.Bپروفسور بی سواد🅹🄰🆅🄰🅳 6҉ 2҉HELLO.BROTHERSgun head (blizzard fan)_Alex_

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا
بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های پیتر جکسون به جز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت - گیمفا