هیدتاکا میازاکی: هر چیز زیبایی باید المانی غمانگیز داشته باشد یا از مزیت گذشته خود محروم باشد تا زیباییاش در معرض توجه قرار گیرد
در مصاحبهای با وبسایت PC Gamer، از میازاکی این سوال مطرح شد که فلسفۀ پشت طراحی Undead Dragon در بازی Dark Souls 1 چه بوده و چه رویهای برای طراحی آن طی شده است. پاسخ این خالق جالب توجه و عمیق بود.
هیدتاکا میازاکی (Hidetaka Miyazaki)، مدیرعامل فرامسافتور و خالق عناوین سولزبورن، در پاسخ به این سوال گفت:
اکثر مردم وقتی این را میگویم من را باور نمیکنند، اما سطحی از وقار و ظرافت در طراحیهای هنری برایم بسیار اهمیت دارد. من اصولاً به آرتیستها میگویم طرحهایی که مستقیماً و به صورت واضح مضحک و حال بهم زن هستند را نمیپذیرم. این تماماً به سلیقۀ شخصی من مربوط میشود و تقریباً مطابق آن، طرحهای آرتیستها را میپذیرم یا رد میکنم. توضیح این موضوع کمی برایم سخت است، اما منظور از «وقار» در طراحی چیست؟ فکر میکنم بهترین پاسخ در این کتاب طرحهای هنری بازی وجود دارد. ایدۀ من از وقار چیزی است که در تمامی بازیها و نه فقط در Dark Souls میبینید.
در ادامه، ماسانوری واگارای (Masanori Waragai)، طراح و آرتیستی که Undead Dragon را طراحی کرده بود، حول پروسۀ شکلگیری آن گفت:
من به یاد دارم زمانی که Undead Dragon را طراحی کردم و به میازاکی نشان دادم، اژدهایی بود که بدنش را کرمها و چیزهای کثیف آلوده کرده بودند. میازاکی آن را به من برگرداند و گفت: «این طراحی وقار لازم را ندارد، تنها متکی به المانهای حال بهم زن نباش. به جای آن میتوانی یک هیولای باشکوه اما غمانگیز طراحی کنی که به آرامی و تا ابد در حال نابودی و تجزیه شدن است؟
سپس میازاکی پیرامون این مکالمه با واگارای صحبت کرد:
این انتخاب شخصی من در قبال صفات و زیباییشناسی است و نباید آن را برای تمامی نیروهای خلاق استودیو در نظر بگیرید. خالقان دیگر در فرامسافتور زیباییشناسی و ترجیحهای خود را دارند. اما بله، این رویکرد در قبال طراحی، چیزی است که در رابطه با Elden Ring نیز آن را حفظ کردم. فکر کنم چیزی که قصد انجامش را دارم، خلق زیبایی است. این که زیبایی در چه چیزی تعریف میشود برای هر شخصی متفاوت است. نباید حتما از نظر فیزیکی چیزی زیبا یا دلربا باشد، بلکه با برخی پدیدهها و مخلوقات به طرق معنادارتری میتوانید احساس همدلی کنید.
اگر واقعبین باشیم، من احساس میکنم یک چیز زیبا به درونمایهای زشت نیاز دارد – چیزی که غمانگیز باشد یا مزیت یا زیباییای از آن گرفته شده باشد – من فکر میکنم این توصیف واقعگرایانهتری از مفهوم «زیبایی» است که درونمایهای زیبا و کوچک را در قالبی تراژیک و در حال نابودی و اضمحلال به تصویر بکشیم. پدیدهای که به طور مطلق عاری از هر زشتی و کمبود ترسیم شود، برای من واقعی و قابل لمس نیست. من دوست دارم چیزهای زیبا را با درونمایۀ تراژدی خلق کنم.
بستهالحاقی Shadow of the Erdtree بازی Elden Ring در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ (۱ تیر ۱۴۰۳) منتشر خواهد شد.
پر بحثترینها
- تریلر معرفی بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، روی کانال پلی استیشن بیش از ۲۳ هزار دیسلایک دریافت کرده است
- اولین اطلاعات از بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic: The Heretic Prophet، منتشر شد
- Astro Bot بهترین بازی سال شد؛ فهرست کامل برندگان The Game Awards 2024
- ناراحتی کارگردان Black Myth: Wukong بابت نبردن جایزه بهترین بازی سال
- ناتی داگ از بازی جدید خود به نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی کرد
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- نکات مخفی تریلر بازی جدید ناتی داگ، Intergalactic، که شاید متوجه آنها نشده باشید
- منبع داخلی: دوران عناوین انحصاری ایکس باکس به پایان رسیده است
- گپفا ۲۵؛ تریلرهای مورد علاقه شما از مراسم The Game Awards 2024
- رسمی: سونی تایید کرد که قصد دارد شرکت مادر FromSoftware را خریداری کند
نظرات
همین طرز فکره که موجب شد شاهکاری به اسم بلادبورن خلق بشه عجیب عاشق این گیمم درسته از نظر لور داستانی بهترین نیست ولی فضاش عیجب و غریب زیباست
لورش هم بهترینه.
با کمال احترام باید بگم مخالفم . البته شاید سلیقه هم دخیل باشه ولی حتی فکر کنم میازاکی خودش هم با شما مخالف باشه . میازاکی گفته بود که از دنباله ساختن خیلی خوشش نمیاد ، با این حال دارک سولز ۳ رو ساخته (میدونم ۲ رو خودش نساخته ولی بازم سوپروایزر بوده) . بیشترین تعداد کامیک بوک رو برای دارک سولز فرام سافت ور ارائه کرده ، و حتی ساخت دارک سولز ۳ تا حد زیادی به خاطر فن ها و پایان دادن به داستان دارک سولز ۳ بوده . (میدونم هم گیم مورد علاقش بین اثار خودش تا قبل الدن رینگ بلادبورن بود ولی بحث صرفا لور و داستانه) بر اساس حرف هاش و اعمال فرام سافت ور شاید بشه گفت دارک سولز داستان غنی تری داره . من به شخصه از ایده های خلاقانه داستانی بلادبورن مثل مرز خواب و بیداری و مفهوم برتر بودن لذت میبرم ، ولی فلسفه اخلاقی و خاکستری دارک سولز در داستانش هم شدیدا قابل ستایشه و فکر میکنم بین اثار میازاکی از نظر داستانی بهترین باشه و حس میکنم خودشونم بیشتر دارک سولزو بابت داستانش قبول دارن .
میازاکی نظر خودش رو چند سال پیش در مصاحبه ایی صریحا اعلام کرد، ایشون بین ساخته های خودش بلادبورن رو بیشتر از بقیه دوس داره دو تا ایراد جزیی هم به بازی گرفت که میگفت اگه برگردم به عقب این دو رو اصلاح میکنم یکیش تعداد اسپل جون بود که میگفت نهایتا ۱۴ تا باید میشد دیگری خاطرم نیست
درسته خودش گفت بلادبورن رو بیشتر دوست داره ، ولی نه بابت داستانش بابت اینکه بیشتر از همه گیماش اونطوری شد که اون میخواست . همیشه تو پروسه ساخت گیما مشکلاتی هست و پیش میاد که سازنده صد در صد چیزی که میخوادو ارائه نمیکنه . ولی خب همزمان گفته سیکویل ساختن هم دوست نداره . تنها عنوانی که فعلا بین سولز ها دنباله دار بوده دارک سولزه که اونم بابت علاقه خود میازاکی به داستانش هست . منظورم صرفا از نظر داستانی بود . نه اینکه بگم بلادبورن گیم محبوب میازاکی نیست یا حتی گیم ضعیف تری نسبت به دارک سولز هست . تقریبا فرام سافت ور بیشترین گسترش داستانیو نسبت به دارک سولز نشون داده و شاید شاید نسبت به الدن رینگ هم همین تمایل رو نشون بده .
منظور من خیلی مقایسه ای نبود بنظرم هردو لور عالی دارن
کامنت اول جوری گفته بود درسته از نظر داستاتی بهتر نیست انگار لورش ایراد خاصی داره.
از این جهت با شما موافقم
خیلی حق گفت ! 🗿👍🏻
با تمام احترامی که برای بلادبورن قائل هستم ولی بهترین ساخته میازاکی دارک سولز ۱ این بازی یه شاهکار بی نظر بود که من تاحالا مثلش رو ندیدم . خیلی ها شاید مخالف باشن و نظر خودشون الدن و بلاد رو بهترین ساخته ایشون در نظر بگیرن . من نظر خودم رو میگم دارک سولز در زمان خودش تونست جوری سبک سولزلایک رو به دنیا معرفی کنه که الدن رینگی که الان میبینید مدیون این موفقیت تونسته ساخته بشه
همین که هر کسی یه بازی براش بهترین بازیه فرامه از الدن تا دارک ۱ تا سکیرو تا بلاد نشون میده این استودیو چقد ارزشمنده که این همه گزینه برای بهترین بودنش بین گیمرا وجود داره.
جملاتت رو باید با طلای ۲۴ عیار جلوی تک تک استودیو های یوبی سافت هکاکی بکنن
ممکنه یه نفر سکیرو رو به خاطر حس و حال ژاپنیش بیشتر دوست داشته باشه
ممکنه یه نفر الدن رینگ رو به خاطر حس و حال حماسی بیشتر دوست داشته باشه
ممکنه یه نفر بلادبورن رو به خاطر حال و هوای گوتیک بیشتر دوست داشته باشه
ممکنه یه نفر دیمن سولز رو به خاطر حس و حال قرون وسطایی بیشتر دوست داشته باشه
به نظرم لزوما نمی تونیم بگیم فلان بازی بهترین بازی فرام سافتور هست چون تمام موارد نام برده شده عالی کار شدن
بحث بر می گرده به سلیقه شخصی افراد
دارک سولز یک خیلی خوبه و بهتر از اون دارک سولز ۳ هست
قطعا سری دارک سولز (۱-۳) بهترین ساختههای فرام سافتور هستن..موزیک(بخصوص باس گیل و لردز آو سیندر و آندد لیژن) داستان و لور پشت هر شخصیت و مکان،المانای مخفی،روند پیشروی بازی و …. ،تمام و کماله..برای منم سری سولز بهترینه
راز خلق فایرکیپر ها در سولز
بچه های استودیو:استاد این دختره چه شخصیت زیبا وخوبی داره برای راهنما
میازاکی:کورش کنید
جدا داخل کل فرنچایز . دیمن سولز . سه گانه دارک سولز . سکیرو . بلادبورن . و الدن رینگ فقط این Chosen Undead بدبخت که تا اخرش تنهاست . مگه مثل الدن رینگ بود پایان خوب داشته باشیم همه npc دوست داشتنی اخرش به ناراحت ترین شک ممکن میمیرن
میازاکی موقع دارک سولز یک : زبونشو ببرید و تو ی سلول حبسش کنید(آناستازیا فایر کیپری که زیر فایر لینک شراین اول دارک سولز یک اسیره)
بهترین فایر کیپر سری بنظرم از لحاظ طراحی همون فایر کیپر دارک سه هستش ولی بهترین پیش زمینه رو بنظرم Emerald Herald فایر کیپر دارک سولز ۲ داره
چه فلسفهای پشت این طراحیا بوده!!
گرایند بازیت کم بود یا گیم دیزاینت بر اساس کاپ هد بود بازیت به شدت جذاب تر میشد
هیچ کدوم از سولز های فرام سافتور گرایند نمی خواین حقیقتش اینه که تو ضعیفی که نیاز به گرایند داری.
دارک سولز یک رو حتی میشه lvl 1 زیر دو ساعت تموم کرد اینجا است که واقعا بحث skill issue تو کیس تو مطرح میشه
نمیدونم اگه بحث مهارت هست من کاپ هد رو پلت کردم بعدشم هیچ کسی بدون تمرین توی دوساعت تموم نمیکنه و بعدشم دیزاین سولز ها اتفاقا بر اساس گرایند هست
رفیق دیگه خیلی اغراااااق کردی..خیلی..ناموسا از موقع کرک شدن دارک سولز۳ تاالان،بازیش روی سیستمم نصبه و مکس لول شدم تقریبا..ولی آخه دو ساعته؟ حتی بدون درگیری و نرفتن به مکانای بی اهمیت مثل اسمولدرینگ لیک و… و فقط مبارزه با باسفایت هم زیر ۶-۷-۸ساعت اصلا امکان نداره..البته میدونم نوشتی DS1, ولی خب من ۳ رو مثال زدم،چون برای من از ds1راحتتر بود..
عزیز من میشه تو دو ساعت تموم کرد. فک کنم رکورد بازی ۴۸ دقیقه باشه که وقتی ببینی پرات میریزه من وقتی اونو دیدم خودمم خواستم امتحان کنم که حداقل زیر دو ساعت بتونم تموم کنم( البته درسته که این کار نیاز به گلیچ زدن داخل بازی داره و نیاز به شانس خارقالعاده ای هم داره طوری. تو این روش هایی اسپید ران ها ازش استفاده می کنن شما میتونی باس فایت گویین رو بدون زدن باس هایی مثل نیتو بری سراغش.)
خب دیگه..خودتم گفتی..وقتی میششه انجامش داد که کلی گلیچ بزنی و عملا به روش اسپید انرها بازی کنی..تو یوتوب برای سکیرو رو دیدم..از سقف ساختمون میپرید پایین،دوتا باسفایت عملا اسکیپ میشدن..اینجوری که بنظرم حتی ۳۰دقیقه هم زیادشه..منظورمن،روش بازی صحیح و واقعیه..
بجز الدن رینگ هیچکدوم گرایند نمیخواند و به اندازه کافی سول میدن مشکل از توضیح نسبتا ضعیف درباره جای خرج کردم سولهاست مگرنه نیازی به گرایند ندارند فقط الدن رینگه که اونم قبول دارم بخاطر نامنظرم بودن کوئستاش بالانس بازی بهم میخوره ولیخب واقعا گرایند کردن تو الدن رینگ راحته ولی میگم اونش مهم نیست بلاخره یه فردی ممکنه اشتباهاتی انجام داده باشه که مجبور به گرایند بشه سر اون نمیخوام بحث کنم ولی خدایی چرا کاپهد؟ کاپهد هیچ ربطی نداره و اصلا فلسفش چیزی جالبی نیست برا یه اکشن آر پی جی برا یه ران اند گان خوبه ها ولی کوچکترین ارتباطی به یه اکشن آر پی جی نداره
نه منظورم کاپ هد یه بازی سخت رو اومدم مثال بزنم
سلیقه من به شکلی هست از گرایند بدم میاد
آخه بازم سختیشونم فرق داره کاپهد یه بازی ران اند گانه که مکانیزمای بولت هلم داره دوتا از سخت ترین سبکا که باعث شده سخیش اکشن و پوززیشن محور باشه نوع بهتری از سختی برا این سبک پبدا نمیشه ولی کلا قضیش فرق داره با سری سولز سختی کاپ هد صرفا رو ماسل مموری و حفظ شدن پترناس (بخاطر همین انقدر اژدها سه سره منفوره چون پترناش منظم نیست) تو سبک خودشم خوب کار رده بهترین نیست کونتراها بهترن همچنان ولی خوبه ولی هیچجوره نمیشه این سبک سختی با محوریت ماسل مموریو توی سولزا که اکشن آر پی جیه اصلا تصور کرد به کل اشتباهه سکیر مثلا همچین سختیو داره ولی سکیرو اصلا سولز نیست چون اکشن ار پی جی نیست گیمایی میتونن سختی پترنارو زیاد کنند که فلسفه دیزاینشون بر اساس استیج استیجی باشه و برا هرکدوم با گیمیک مخصوصا خودش انیمیشن تعریف کنه (برا همین بنظرم لول دیزاین سکیرو برعکس باس دیزاینش موفق نبوده) سولزا اصلا نمیتونن اینجوری باشن چون آر پی جید اتفاقا تو همین اادن رینگ تو یه سری باسا این نوع دیزاینو امتحان کردند که واقعا بنظرم ایده ننشست و اتفاقا این موضوع بخاطر گرایندی شدن الدن رینگ شد چون بازی سطح خاصیو ازت میخواد ولی شای نباشی باسای الدن رینگ اینجورن که بشدت ری اکشن محورن و باید پترنو بشناسی ولی بازی آز پی جیه پس جواب نمیده عملا هرچند خود باسا کیفیتشون خیلی بالاس ولی خب اوت آف کانتکس اینطورین توی دنیای بازی اگه کارایی رو انجام ندی آنبالانسن و گرایند میخواد هرچند اونم با یه لول اپ درست نیازی بهش نیست حتی اورپاورم میشی ولی خب متاسفانه بازی یکم نامنظمه بخاطر اپن ورلد شدن و بازیکن درست متوجه نمیشه بدون داشتن گاید برعکس الدن رینگ بقیه سولزای فرامسافتور بدون استثنا هیچکدومشون گرایند نمیخواند چون سختیشون بر اساس یک سنجیدن مهارت مدیریت منابع(سختی همه آر پی جی ها که چطور از منابع لول آپ با توجه به چیزایی که در طول بازی بهمون میده استفاده کنیم که اتفاقا دررابطه سولز دادن اتفاقا خیلی دست و دل بازن و اینکه چطور مدیریت کنیم که تموم نشن درباره استوس هاهم یا انتخاب بونفایرا و کلا اینچیزا هم صادقه) دوم بر اساس مهارت استفاده از المان های محیطیه (که اونم بیشتر از هرچیزی که مترویدوینیا ها وام گرفته که نمیدونم فلان سلاحو استفاده کنم فلان آیتمو استفاده کنم) و سختی اکشنم داره ولی تکنیک محور نیست بیشتر تاکتیک محوره و نیازی به شناخت پترن و اینا نداره نیاز ندار کمبو بزنی یا تک تک اتکارو پترنشونو یاد بگیری مثل کاپهاد یا الدن رینگ صرفا شناخت رفتار های کلی کافیه و هر سه تای این قابلیتا هیچکدومشون تناقص با سبک بازی ندارند و خیلیم اتفاقا لول سختیشون زیاد نیستو اتفافا گرایندیم نیستن تنها وقتی گرایندی میشه که مدیریت منابع نداسته باشی که حتی این اتفاقات تو آر پی جی های ساده هم میوفته ذات سبک ابنه که باید با عواقب تصمیماتت رو به رو بشی و اتفاقا از نظر مدیریت منابع سولزا آر پی جی های معقولین بخاطر قدرت دوتا المان دیگه
کاپهد بدون شک بهتر از کونترا هست
من کونترارو ترجیح میدم شاید برای نوستالژی ولی دلیل کلیم براش لول هاشه خیلی لول دیزاینش خوبه کونترا ولی قبول دارم باسای کاپهد بهترن درکل تو این سبک باس دیزاین رو دست کاپهد ندیدم
تقریبا تمامی طراحی های بازی های استاد میازاکی از ی همچین دیدگاهی پیروی میکنن و به نحوی دچار فساد فروپاشی شدن ولی در عین حال باوقار و مجذوب کننده!از نظر من در بازی الدن رینگ این قضیه بیشتر همه ملموس و قابل مشاهده هست
تو تمام باس های اصلی الدن رینگ می تونی این موضوع رو مشاهده کنی
از تبر آسیب دیده گادفری بگیر تا وضعیتی که مورگات گرفتارش هست
یا حتی شمشیر آسیب دیده ملیکث
استفاده باس فایت ها از یه سلاح آسیب دیده ، رنج جنگ ها و نبرد هاشون رو نشون می ده و یه ابهت خاصی رو می رسونه
ولی واقعا دلم میخواد یه گیم سولز با رنگ و روی شاد داشته باشیم
نمیدونم ولی عنوان اسمت خودش تروله درسته؟
نه واقعا
این گیمو واقعا میخوام
انگار داری میگی وقتی بارون بباره همه جا خشک بشه یا وقتی خورشید در اومد هوا تاریک بشه
نه خب
خیلی بازیه شاد ولی سخت هست
تا تلخی رو نشناسی نمیتونی از شیرینی لذت ببری
واقعا دیزاین های دارک سولز یک و دیمنز سولز (نسخه اورجینال) شاهکاراییند که پشت گرافیک فنی ضعیف تر اون بازیا به چشم نیومدند مگرنه بنظر من بشخصه تا زمانی که الدن رینگ منتشر شد که یکی از زیبا ترین بازیای تاریخه دارک سولز یک همچنان بهترین اثر فرامسافتور از نظر طراحی هنری بود و با اختلاف کمی بلادبورن دوم بود شاید مردم بلایتون رو زشت بدونن (که هست) ولی این زشت و کثیف بودن همراه با دیزاین با شکوهیه با ماشین آلات صنعتی نسبتا پیشرفتا که یک منطقه غنی با المان های جالب که متاسفانه در پویزن گرفتار شده رو به خوبی نشون میده و بنظرم درکل یکی از هوشمندانه ترین آرنا دیزاین های ممکنو میسازه ولی متاسفانه این زیبایی دیزاین پشت مشکلات فریم ریت و تکسچرا نمیتونن خودشونو به بهترین شکل ارائه بدند با این حال ترجیح میدم که ریمیکی براش منتشر نشه مگر با ساخت شخص میازاکی که حس و حال دنیا عوض نشه
ممنون ازشون بابت بازیای ارزشمندشون که یه خاطره خوب واسه سولز باز ها ساختن
فرض کنید فقط کمالات و خوبی وجود داشته باشه به طوری که هیچ بدی نه وجود داشته باشه نه صورت بگیره نه کسی بتونه انجام بده،اون وقت خوبی هیچ ارزشی نداره هرچند خوبه،زمانی که پارادوکس ها کنار هم قرار بگیرن ارزش چیز های مختلف مشخص میشه
عشق افلاطونی اگه اخرش به هم رسیدن باشه معنیه خودشو از دست میده( سخنان اقام میازاکی جو گیرم کرد منو بردش تو حس)
به نظرم خود آقای کریمی باید این صحبت ها رو تحلیل کنن و مقاله بدن
از اون پست هاس که باید بوک مارکش کنی یا اگه خود سایت این قابلیت رو داشت که بتونی اضافه کنی به پست های مورد علاقت، که واقعا حرفاش حقه.
(پس کامنت میزارم و کامنت خودمو اد میدم به مورد علاقه هام)
عجب جمله ای👌👍