هر آنچه از Warhammer 40K: Space Marine 2 میدانیم
با نزدیکتر شدن به عرضه Warhammer 40K: Space Marine 2، مطمئناً هیجان زیادی در میان طرفداران قدیمی و جدید برای تجربهی این دنبالهی به شدت مورد انتظار وجود دارد. با توجه به تغییر کردن توسعه دهندگان این سری از Relic Entertainment به Saber Interactive، حدس و گمانهای زیادی در رابطه با این بازی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها پاسخ خواهیم داد و هر آنچه که تا به امروز راجع به Space Marine 2 میدانیم را بررسی خواهیم کرد.
Space Marine 2، همانطور که از نامش بر میآید، در دنیای بزرگ Warhammer 40K جریان دارد. قبل از هر چیزی باید دانست که این دنیا ارتباط چندانی با دنیای فانتزی Warhammer ندارد و جز خدایان Chaos و برخی نژادها، هیچ عنصر مشترک بزرگی میان این دو جهان پیدا نمیشود. در اصل، 40K در نقطه مخالف وارهمر و در جهانی اتفاق میافتد که بسیاری از نژادها به تکنولوژی سفر میان ستارهای دست پیدا کردهاند و در جنگی چند هزار ساله و به شدت خونین با یکدیگر به سر میبرند.
در دنیای 40K، امپراتوری انسانها (به اختصار: امپراتوری) بزرگترین امپراتوری کهکشان است و میلیونها سیاره را در بر میگیرد. طی یک جنگ داخلی به شدت گسترده، امپراتور زمین (که قدرتهایی خداگونه دارد و توسط انسانها پرستش میشود) تبدیل به یک جنازهی پوسیده شده و چندین هزار سال است که بدن او با قربانی کردن روزانهی هزار انسان، در یک قدمی مرگ و به عنوان دیواری برای جلوگیری از تهاجم نیروهای Chaos به کرهی زمین قرار دارد.
به طور کلی، Chaos به چهار خدای آشوب دنیای وارهمر گفته میشود که به دنبال آلوده کردن تمام نژادها و تسخیر آنها هستند. امپراتوری برای مبارزه با این خدایان و شیاطینشان سازمانی که شباهتهای فراوانی به کلیسای قرون وسطی دارد را به وجود آورده و با شدت هرچه تمامتر و بدون هیچگونه رحم و تحملی، دست به نابود کردن خدمتگزاران این خدایان و افراد مشکوک به ارتباط با آنها است و این دسته از افراد و موجودات را کافر میخواند. این سازمان که Inquisition نام دارد، برای هیچکس استثناء قائل نیست و ماموران آن که Inquisitors نام دارند، معمولاً پیش از سؤال کردن، شلیک میکنند.
از سوی دیگر، نژادهای 40K نه تنها با نیروهای Chaos، بلکه با نژادی حشره مانند و تازه کشف شده به نام Tyranid دست و پنجه نرم میکنند که تقریباً هیچ اطلاعاتی از آنها در دست نیست و به نظر میرسد که تنها هدف آنها، تسخیر و نابود کردن سیارات مورد نظرشان است. Tyranidها تقریباً از خود اختیار تفکر ندارند و ذهن تمام آنها به صورت یک کندو به یکدیگر و Tyranid های قدرتمندتر از خود متصل شده است. با از بین بردن این اتصال، Tyranidهای حاضر در یک مکان حالتی همانند یک حیوان وحشی به خود میگیرند و به هر چیزی که میبینند حمله میکنند.
امپراتور در سالهای ابتدایی فرمانروایی خود برنامهای برای ساخت سربازانی به شدت قدرتمند و ارتقاء یافته به کمک مهندسی ژنتیک داشت که این برنامه پس از تکاملهای فراوان، منجر به ساخت اسپیس مارینها (Space Marines) شد. اسپیس مارینها سربازانی غولپیکر، قدرتمند و در عین حال سریع هستند که پس از جنگهای داخلی فراوان تنها به یک میلیون محدود شده و هر هزار نفر از آنها، به یک Chapter که اسپیس مارینهای آن حاصل از ژنهای یکی از فرزندان امپراتور است تعلق مییابند. با این وجود، اکثر انسانها هیچگاه یک اسپیس مارین را در طول عمر خود نمیبینند و بیش از ۹۰ درصد بار نظامی امپراتوری، بر دوش گارد امپراتوری است که شامل تعداد فوق العاده زیادی از سربازان عادی در قالب یک ارتش کلاسیک میشود.
درست در میانهی تهاجم Tyranidها به یکی از سیارات امپراتوری و پس از اولین تماس شخصیت اصلی سری با نیروهای Chaos است که داستان نسخه دوم آغاز میشود.
توجه داشته باشید که ادامه این بخش، پایان داستان Space Marine 1 را اسپویل خواهد کرد.
پس از اتفاقات نسخهی اول و مقابله با تهاجم Orkها (Orcهای 40K به خاطر ادبیات دست و پا شکستهشان Ork نامیده میشوند)، شخصیت اصلی همراه با دو اسپیس مارین دیگر با نیروهای Chaos برخورد کرده و در نهایت موفق به شکست اسپیس مارینِ فرماندهی این نیروهای شیطانی یعنی نمراث (Nemeroth) میشود. با این حال، هنگام بازگشت از نبرد تایتس با یک Inquisitor مواجه شده و به او اتهام همکاری با Chaos وارد میشود.
از آنجایی که تایتس عضو موفقترین Chapter اسپیس مارینها یعنی Ultramarine است و توانسته از یکی از مهمترین سیارات امپراتوری به خوبی دفاع کند، در بازی دوم تنها شاهد تنزل درجه او از فرماندهی به ستوانی هستیم. همچنین طی تریلرهای بازی متوجه شدهایم که همانند بازی قبلی، تایتس در این نسخه نیز با دو همراه دیگر خود به نبرد با Tyranidها میرود.
با توجه به اطلاعاتی که در Warhammer 40K: Boltgun که به نوعی داستان میان Space Marine 1 و Space Marine 2 را پوشش میداد به دست آوردیم، این بار نیز میتوان منتظر حضور شیطاین Chaos در بازی بود و تایتس که حالا مشکوک به آلوده شدن به وعدههای خدایان Chaos است، حال باید بسیار بیش از پیش مراقب باشد تا بهانهای به دست Inquisition ندهد.
گیم پلی Space Marine 2 به دو بخش PvE و PvP تقسیم میشود. بخش PvE بازی خود شامل کمپین اصلی و داستان آن و در عین حال، مأموریتهای انلاینی میشود که تمامی این بخشها را میتوانید همراه با دو نفر دیگر به پایان برسانید. کمپین Space Marine 2 به صورت کوآپ و به طور سه نفره و یا به صورت آفلاین و همراه با دو همراه دیگر که توسط سی پی یو کنترل میشوند قابل انجام است.
مبارزات PvP بازی به صورت ۱۲ نفره و ۶ به ۶ میان اسپیس مارینهای وفادار به امپراتوری و اسپیس مارینهای پیروی Chaos شکل میگیرند و طبق گفتههای سازندگان، هر بتل پس و سیزن جدید به طور یکی در میان یکی از چپترهای اسپیس مارینهای هر دو طرف را به بازی اضافه میکند. مود های PvP بازی تنوع و نوآوری چندانی نداشته و مواردی مانند team Deathmatch و Capture the Flag و … را شامل میشوند.
خود کمپین بازی اما به طور قابل توجهای نسبت به عنوان قبلی پیشرفت کرده است. به لطف فناوریهای جدید نسبت به ده سال پیش، در Space Marine 2 نه تنها شاهد حضور تعداد بسیار زیادی دشمن در یک صحنه، بلکه حتی شاهد حضور تعداد زیادی از انسانها هستیم که بازی را به شدت بیشتر از قبل شبیه به یک میدان جنگ واقعی میکند.
با توجه به این که سازندگان جدید بازی از خالق نسخهی اول برای بازسازی برخی از المانهای گیمپلی کمک گرفتهاند، میتوانیم مطمئن باشیم که همانند بازی اول، Space Marine 2 ترکیبی از حرکات آهسته و سنگین در کنار کامبوهایی سریع و زنجیروار خواهد بود. از آنجایی که گیمپلی نسخهی اول بیش از این که یک شوتر سوم شخص باشد، ترکیبی از المانهای هک اند اسلش و اکشن در کنار اسلحههایی همچون Bolt Pistol بود، میتوان انتظار دیدن گیمپلی مشابهای را در نسخهی دوم بازی نیز داشت.
در کنار این، طبق چیزی که از تریلرهای بازی بر میآید، تمرکز بر روی استفاده از اسلحههای گرم بیشتر شده و حالا تنوع بسیار بیشتری از این سلاحها، از Bolter گرفته تا Reaper Autocannon را شاهد هستیم. علاوه بر اینها، اره برقی معروف Ultramarine ها در این نسخه نیز حضور دارد و همانند نسخهی اول، میتوان انتظار فینیشرهای خشن جذابی را از بازی داشت.
همانطور که کمی پیشتر به این موضوع اشاره شد، محیطهای بازی به لطف توانایی بهتر کنسولها و رایانهها در پردازش، به شدت شلوغتر شده و حس یک جنگ واقعی را به مخاطب منتقل میکنند. علاوه بر این، طراحی Tyranidها که ظاهری حشره مانند اما متفاوت از یکدیگر دارند و همچنین تعداد به شدت زیاد آنها، حس ترس و وحشت پنهانی را در خود جای داده که به شدت به اتمسفر بازی کمک میکند.
سبک گرافیکی Space Marine 2 نیز بر خلاف نسخهی اول، حالتی واقع گرایانه به خود گرفته و دیگر آن حالت کارتونی و کمیکی را ندارد. چهرهی کارکترها بسیار بهتر از نسخهی اول است و میتوان جریان احساسات مختلف را در آنها مشاهده کرد.
یکی از مواردی که در نسخهی اول مورد توجه بازیکنان و طرفداران جهان 40K قرار گرفته بود، سازههای به شدت عظیم و الهام گرفته از سازههای امپراتوری 40K بودند که عظمت بازی را چند برابر میکردند. ترکیب عناصر کلیسایی و مذهبی با یک کارخانهی بسیار عظیم باعث میشد تا محیطهای Space Marine 1 به شدت نسبت به دیگر بازیهای زمان خود متفاوت باشند.
خوشبختانه در تریلرهای نسخهی دوم نیز شاهد این مورد بوده و میتوانیم مطمئن باشیم که سبک معماری بی نظیر بازی اول در این بازی نیز تکرار خواهد شد. در عین حال، پس زمینههای پردازش شده و پویا نیز در تریلرهای بازی دیده میشوند و برخلاف بسیاری از عناوین دیگر، به طور کامل و سه بعدی طراحی شده و حس عمق بسیار بیشتری به صحنهها و محیطهای مختلف بازی میبخشند.
در نهایت باید منتظر بود و دید که آیا Space Marine 2 میتواند با وجود تمام تغییراتی که در عوامل سازنده خود دیده و پس از ده سال خلأ، جایگزین بر حقی برای نسخهی قبلی خود باشد یا خیر. شاید تنها مورد نگران کننده در خصوص این عنوان، کارنامهی اخیر Saber Interactive و بازیهای نیمه کاره و ناقص آنها باشد.
Space Marine 2 در ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۹ شهریور ۱۴۰۳)، برای سه پلتفرم PS5، Xbox Series و PC منتشر خواهد شد.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
دیشب یه دموی جدید از گیم پلی این بازی گذاشتن که تو سایت نذاشتید کلا کم فعالیت شدید
یه دموی نیم ساعته هم از star wars outlaws گذاشتن که اونم نذاشتید
البته دمو نبود یه تریلر جدید بود که در مورد قسمت های مختلف بازی حرف می زد. 🙂
از معدود گیمای تریپلیی که براش هایپم
این وار همر۴۰ هزار نسخه استراتژیکش عالی،وارهمر ۱ و۲ و۳ توتال وار،بهترین بازی استراتژیک تاریخ.
داداش یه توتال وار فن اصل قبول داره که از سری وارهمرش با ارفاق نسخه ۲ خوبه
در ضمن، بهترین بازیشون شوگان ۲ هست و از دید یسری مدیوال ۲
با تشکر از آقای حیدری بابت نوشتن چنین مقاله پرباری
دوستانی که میخوان با دنیای وارهمر که بزرگترین و حماسی ترین دنیای علمی تخیلی رو داره آشنا بشید میتونید مجموعه مقالات وارهمرشناسی جناب آقای فربد آذسن رو بخونید ، که از نثر شیوا و روان و حماسی برخورداره و اینقدر عمق داره سبک نوشتنش که شما رو دیوانه دنیای وارهمر میکنه من وقتی این مقالات رو که به دوستانم که هیچ علاقه ای با این سری بازیها نداشتن یا اصلا چنین دنیای فانتزی رو دوست نداشتن ، پیشنهاد دادم بعد از مطالعه اش حسابی کیفور شده بودن .
این دنیا اینقدر گسترده و غنی هست که شامل کتابهای زیادی هست و به راحتی نمیشه همه شون رو تهیه کرد و مطالعه کنید مخصوص که توی ایران ترجمه نشدن اما مقالات وارهمرشناسی مثل یک قطره در دریای این جهان گسترده تاریک هستش که میتونه چراغ راه شما برای درکت بهتر این دنیای فانتزی پیچیده و حجیم کنه .
شدیدا منتظرشم👍😊
میدونم قراره بهترین مولتیه امسال باشه که قراره تجربه کنیم
اسپویل آخر بازی اول :
.
.
.
.
.
در آخر بازی اول تایتوس به اتهام اینکه ایمان قلبی به امپراتور ندارد و اینکه دستورات خارج از کودکس آستارتس را دنبال کرده توسط مفتشان عقاید امپراتوری همراه با ۶ نفر تمپلار سیاه بادیگارد دستگیر میشه که عملا حکمش مرگ و یا حتی بدتر از اونه و بنظر تصمیم جالبی نبود که تایتوس رو برگردونن حالا باید دید که چرا جون سالم بدر برده و این ۱۰۰ سال کجا بوده البته تو تریلر ها اشاره شد که مجازات روش انجام شده .
نکته دیگه اینه که ژن های پرایمارک بهش اضافه شده و به اصطلاح پریماریس شده که اون هم از لحاظ لور کمی عجیبه ، اولین نسل پریماس های چپتر آلترامارین ۳۰۰ نفرن که اونا هم حدود ۶ الی ۱۰ تا عملیات سخت داشتند تا بتونن استاندارد های پریماریس رو عمومی کنن و به نوعی تولید انبوه بشن که خب از لحاظ زمانی با بازی دوم اصلا با عقل جور در نمیاد .
در آخر اینکه اسکین پیشفرض تایتوس توی اسپیس مارین ۲ پشت دست راستش چند تا purity seal داره که این یعنی نوعی پیمان و قول دادن که فرد باید حتما انجام بده حالا شاید اینا رو مفتشان بزور بهش دادن شاید میخواد انتقام داداشی ش رو تو نسخه قبل بگیره شاید هم برای قشنگی زده .
البته همه اینا هایپ هستن متاسفانه بازی دوم به نظر نمیاد آنقدر روی پتانسیل داستان تمرکز کرده باشه و این بده به نظرم ، هیچ داستانی به نابی یونیورس ۴۰k نمیشه .
با تشکر از زحمات آقای حیدری برای مقاله می خوام بگم این بازی game of the year تو قلب من. امیدوارم اینقدر خوب عمل کنه که واقعا به این عنوان برسه. همه چیز نسبت به نسخه ۱ ارتقاع پیدا کرده به شدت، فضا سازی، گرافیک، گیم پلی و…. گیم مود های جدید و خفن و از همه مهم تر pvp و کاستومیاز که بتونی اسپیس مارینتو به هر چپتری که دوسش داری تغییر بدی. Gold edition رو pre order کردم نمیتونم ۷۵ روز صب کنم تا بازیش کنم.🥳🥳🥳🥳
خدارو شکر افلاین داره ایول این بازی هست که باید پول داد قانونی خرید چون همه جورش عشق حاله اگه قانونی باشه حتی به انلاینش هم دسترسی داری گیمایی که اینجوری هست قانونیش خوبه.اما ایول کمپین مد افلاین هم داره
گرچه سیستم کاور گیری گان پلی بازی انیمیشن اتک کلا گیرز اف وار هست.ولی کواپ خوش ساخت با کیفیت چشم نواز خوش دستی هست
هیچ وقت از پتانسیل این مجموعه توی سینما استفاده نشد
شوتر سوم شخصه بازیش یا استراتژیک؟؟؟
شوتره