بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در قسمت پایانی سری مقالات بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما به سراغ آثاری می‌رویم که انقلابی را برای دوست دارانشان به ارمغان آورده‌اند.

پس از معرفی و رتبه بندی بیش از ۳۰ فیلم برتر ژانر ابرقهرمانی که هر یک از طرفداران خاص خود بهره می‌برند، نوبت به قسمت پایانی سری مقالات خواندنی و جذاب ما رسیده تا ببینیم که بهترین ساخته این ژانر به چه اثری و کارگردانی تعلق گرفته است. توجه داشته باشید که این رتبه بندی توسط وبسایت کولایدر صورت گرفته است. همچنین در ادامه می‌توانید لینک قسمت‌های اول و دوم را نیز مشاهده نمایید:

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت اول

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم

در ادامه برای مطالعه ۲۰ فیلم نهایی و برتر ژانر ابرقهرمانی با ما همراه باشید.

۲۰. فیلم Deadpool محصول سال ۲۰۱۶

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از غیرمنتظره‌ترین اتفاقات در ژانر ابرقهرمانی و سینما مربوط به ساخت و اکران فیلم Deadpool در سال ۲۰۱۶ میلادی می‌شود که آرزوی محالی را برای رایان رینولدز محقق کرده است.

بحث ساخت فیلمی حول محور شخصیت ددپول برای سال‌ها جریان داشت و حتی حضوری ناامید کننده در فیلمی از ولورین را نیز بر عهده داشت. با این حال تیم میلر بالاخره وارد میدان شد و با بودجه‌ای محدود یکی از جاه‌طلبانه‌ترین فیلم‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی را به تصویر کشید که برای نخستین‌بار از رده سنی بزرگسال برخوردار بود و این اجازه را به رایان رینولدز می‌داد تا با آزادی کامل وقایعی دیوانه‌وارو خونین را به ارمغان بیاورد. ترکیب ایده‌آل میزان طنز، خشونت، صحنه‌های اکشن و پرزد و خورد سبب گشت تا Deadpool با موفقیتی غیرمنتظره روبرو شده و راه را برای ساخت ۲ فیلم دیگر هموار نماید.

۱۹. فیلم Batman محصول سال ۱۹۸۹

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

البته که تا پیش از سال ۱۹۸۹ میلاد ژانر ابرقهرمانی در سینما وجود داشت و چه بسا آثار ارزشمندی را برای طرفدارانش به ارمغان آورده بود اما این تیم برتون بود که با ساخت Batman این ژانر را با المان‌های تیره و تاریک ترکیب نمود و انقلابی را به ارمغان آورد.

رویارویی دیوانه‌وار بتمن مایکل کیتون و جوکر جک نیکلسون با اجراهای دیدنی‌شان و همچنین برخورداری از جلوه‌های مدرن و تماشایی که با فضای گوتیک و تیره و تاریک شهر گاتهام ترکیب شده بود، سبب گشت تا Batman با استقبال قابل توجه مخاطبین روبرو شده و اثری جسورانه و انقلابی به شمار رود که اساساً دوست نداشتن آن و عدم توجه به تاثیرگذاری‌اش امری غیرممکن محسوب می‌شود. یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران که شخصیت پردازی بتمن را متحول کرد و زمینه را برای الگو گرفتن کریستوفر نولان در طی سال‌های آینده مهیا نمود.

۱۸. فیلم Thor: Ragnarok محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

شخصیت ثور با هنرنمایی کریس همسورث مسیر پرفراز و نشیبی را در دنیای سینمایی مارول طی کرده و در کمال تاسف پتانسیل‌هایش به معنای واقعی کلمه هدر رفته است.

با این حال تایکا وایتی پیش از به ابتذال کشیدن این شخصیت، فیلمی به نام Thor: Ragnarok را کارگردانی نمود که شخصیت پردازی خدای رعد را تمام و کمال متحول کرد و تاثیرگذاری او در کنار همراهانش او را احیا نمود. شخصیتی که ۲ فیلم ابتدایی ناامید کننده‌ای داشت و در فیلم‌های انتقام‌جویان حکم یک شخصیت فرعی را ایفا می‌کرد، در سال ۲۰۱۷ میلادی به حدی دگرگون شد که حتی تاثیرات مثبتش را در Avengers: Infinity War نیز دیدیم که هر مخاطبی را به وجد می‌آورد. دست گذاشتن بر ایده طنزپردازی ریسک قابل توجهی به شمار می‌رفت که در کمال ناباوری در فیلم Thor: Ragnarok نتیجه مثبتی در پی داشت و در نهایت نیز به یکی از بهترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول تبدیل شد.

۱۷. فیلم The Batman محصول سال ۲۰۲۲

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

پس از هدر دادن پتانسیل‌های شوالیه تاریکی در DCEU که خشم طرفدارانش را در پی داشت، مت ریوز وارد میدان شد تا همان کاری که کریستوفر نولان در اواسط دهه ۲۰۰۰ انجام داد را تکرار کرده و محبوبیت این شخصیت نمادین را احیا نماید.

تصمیمی که با حرکتی جنجالی و ریسکی همراه شد؛ ساخت فیلمی کاراگاه محور با المان‌های نئو نوآر به نام The Batman که شاید یکی از معدود فیلم‌های این ژانر باشد که از حداقل میزان اکشن برخوردارد بوده است. فیلمی که رابرت پتینسون را به عنوان بتمن جدید و جوان سینما معرفی کرد که از خشمی افسارگسیخته بهره برده، همچنان با تراژدی مرگ والدینش دست و پنجه نرم کرده و با وقایعی روبرو می‌شود که از تجربه کافی برای حل آن‌ها برخوردار نبوده است. سلسله مسائلی که دست به دست هم داد تا یکی از زیباترین و درگیر کننده‌های فیلم‌های مرتبط با شخصیت بتمن را شاهد باشیم تا حدی که حتی مدت زمان طولانی The Batman مانع از فروش سرسام‌آورش نشد و زمینه را برای خلق یک دنیای سینمایی اختصاصی حول محور محافظ شهر گاتهام مهیا کرده است.

۱۶. فیلم The Avengers محصول سال ۲۰۱۲

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

تا پیش از سال ۲۰۱۲ میلادی ساخت اثری ابرقهرمانی با حضور چندین و چند شخصیت امری متداول به شمار می‌رفت که توسط سری فیلم‌‌های مردان ایکس محقق شده بود. با این حال گرد هم قرار دادن تیم انتقام‌جویان آن هم با برنامه ریزی از پیش تعیین شده یک انقلاب به تمام معنا محسوب می‌شد که استودیو مارول سال‌ها برای انجام آن صبر پیشه کرده بود.

برنامه ریزی آغاز دنیای سینمایی مارول از سال ۲۰۰۸ میلادی در نهایت به نخستین فیلم تیمی آن‌ها به نام The Avengers منجر شد که محبوب‌ترین شخصیت‌های مارول همچون هالک، ثور، کاپیتان آمریکا و مرد آهنی را در کنار یکدیگر قرار می‌داد. نخستین فیلم جاه‌طلبانه و بزرگ MCU که اگرچه از ایراداتی مانند شوخی‌های بی حد و اندازه، شرور نه چندان خطرناک و ریتم قابل پیشبی بهره می‌برد اما حکم آزمون و خطایی را برای استودیو مارول داشت که بعدها به حماسه‌های بزرگی نظیر Avengers: Infinity War و Avengers: Endgame ختم شده است.

۱۵. فیلم Captain America: The Winter Soldier محصول سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از ایراداتی که از فاز نخست تا به امروز در دنیای سینمایی مارول مطرح بوده، برخورداری از لحن کمدی بیش از حدی بوده که بارها و بارها انتقاد مخاطبینش را در پی داشته است. رویکردی که برادران روسو را مجاب کرد تا یکی از بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی به نام Captain America: The Winter Soldier را تولید نمایند.

برادران روسو برای فاصله گرفتن از کلیشه‌های رایج ژانر ابرقهرمانی و همچنین سرکوب حس طنز بیش از حد آثار MCU المان‌های جاسوسی را به دومین فیلم اختصاصی کاپیتان آمریکا اضافه کرده و شخصیت قدرتمند و بی‌رحم سرباز زمستان را وارد داستان کردند تا استیو راجرز را فیزیکی و احساسی به چالش بکشد. Captain America: The Winter Soldier اثری همه چی تمام و ستودنی به شمار می‌رود که ثابت کرد لحن جدی و تیره و تاریک نیز می‌تواند با دنیای سینمایی مارول همخوانی داشته باشد و چه بسا شرایط عمق بخشیدن به شخصیت‌هایش را فراهم نماید. تنها تماشای نبرد بزرگراه این فیلم و زد و خورد دیوانه‌وار میان کاپیتان آمریکا و سرباز زمستان کافیست تا شرایط فعلی این فرنچایز را یک ابتذال به تمام معنا خطاب نماییم.

۱۴. انیمیشن Spider-Man: Across the Spider-Verse محصول سال ۲۰۲۳

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

یکی از بهترین اتفاقات ژانر ابرقهرمانی به ساخته شدن انیمیشن مرد عنکبوتی توسط سونی مربوط می‌شود که زمینه را برای تولید دنباله‌ای دیوانه‌وار به نام Spider-Man: Across the Spider-Verse مهیا کرده است.

یکی از بهترین دنباله‌های تمام دوران که به بهترین شیوه ممکن ایده جهان‌های موازی را به تصویر کشیده و ماجراجویی مرگبار مایلز مورالز را به تصویر می‌کشد که برای نجات جان عزیزانش با ده‌ها مرد عنکبوتی دیگر روبرو شده و با آن‌ها سر و کله می‌زند. از موسیقی متن مدرن و گوش‌نواز گرفته تا جلوه‌های بصری دیدنی و شخصیت‌های به یاد ماندنی همچون میگل اوهارا که جدی‌ترین مرد عنکبوتی حال حاضر سینما به شمار رفته، همگی سبب گشته تا Spider-Man: Across the Spider-Verse اثری به یاد ماندنی، تاثیرگذار و جذاب به شمار رود که هر بیننده‌ای را مجذوب روایت داستان درگیر کننده خود کرده است.

۱۴. فیلم Superman II محصول سال ۱۹۸۰

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

عجیب است که ۴۴ سال پیش فیلمی حول محور سوپرمن ساخته شد که فرسنگ‌ها ساخته‌های امروزی این شخصیت را به چالش کشیده و به راحتی آن‌ها را پشت سر می‌گذارد.

زمانی که نسخه کارگردان Superman II پس از گذشت ۲ دهه از زمان فیلم اصلی منتشر شد، به حدی بی‌نقص و تماشایی جلوه کرد که برای دهه‌های بعدی ژانر ابرقهرمانی را متحول کرد و الگوی بسیاری از فیلمسازان برای ساخت پروژه‌های مرتبط با دی‌سی و مارول قرار گرفت. نکته حائز اهمیت Superman II که فیلم‌های ابرقهرمانی امروزی از آن رنج می‌برند، نمایش چندین و چند ابرشرور به صورت همزمان بوده که به طرزی شگفت انگیز از عهده شخصیت پردازی تمام آن‌ها بر آمده و مخاطب را حسابی نسبت به رویارویی سوپرمن و آن‌ها به وجد می‌آورد تا نشان که حداقل تا به الان، هیج سوپرمنی حتی به گرد پای کریستوفر ریو هم نرسیده است.

۱۲. فیلم Avengers: Endgame محصول سال ۲۰۱۹

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

دنیای سینمایی مارول فارغ از بحث کیفی و بهره گیری بیش از حد از المان‌های طنز و کمدی اما به سبب برنامه ریزی صحیح و ارزشمند طی ۳ فاز نخست می‌بایست مورد تحسین قرار بگیرد. ۳ فاز نخستی که با حماسه Avengers: Endgame به پایان رسید.

حماسه نهایی ۳ فاز دنیای سینمایی مارول شاید که به طرز عجیبی آخرین فیلم فاز نهایی لقب نگرفت اما پرونده سنگ‌های بی‌نهایت، شرارت‌های تانوس و زندگی بسیاری از قهرمانانش همچون تونی استارک، استیو راجرز و ناتاشا رومانوف را به پایان رساند. Avengers: Endgame فیلمی بسیار عظیم، جاه‌طلبانه، انقلابی و بزرگ بود که نبرد نهایی‌اش چندین و چند هزار نفر را به جان یکدیگر انداخت تا سرنوشت سنگ‌های بی‌نهایت را تعیین نمایند؛ سنگ‌هایی که در امان نگه داشتن آن‌ها از دست تانوس با فداکاری‌های بسیاری همراه شد و مملو از لحظات غم انگیز و درامی بود که تا ابد در یاد هر بیننده‌ای باقی خواهد ماند. آخرین همکاری استودیو مارول با برادران روسو به حدی شگفتی‌ساز ظاهر شد که خیلی بعید به نظر می‌رسد با شرایط فعلی MCU بتوان فیلم انتقام‌جویان جدیدی را در حد و اندازه آن تولید کرد.

۱۱. انیمیشن The Incredibles محصول سال ۲۰۰۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

استودیو پیکسار با ساخت انیمیشن The Incredibles ثابت کرد که برای خلق یک اثر جذاب ابرقهرمانی هیچ نیازی به اقتباس از دنیای کمیک نبوده و تنها کافیست تا المان‌هایی را به درستی کنار هم قرار دهیم که باب میل مخاطب ظاهر شود.

یک انیمیشن اکشن، ماجراجویی، ابرقهرمانی و کمدی با درامی خانوادگی حول محور افرادی که با قدرت‌های فرابشری خود دست و پنجه نرم کرده و در عین حال می‌بایست تا رابطه خانوادگی خود را حفظ نموده و یکدیگر را از خطرات گوناگون در امان نگه دارند. نکته جالب The Incredibles در این است که استودیو پیکسار در پس ظاهر رنگارنگ و چشم‌نوازی که تدارک دیده، به بحران میان‌سالی و تاثیرش بر روح و روان افراد درگیر با آن پرداخته که حتی توانسته تا اثری آموزنده و تماشایی برای مخاطبین بزرگسال سینما نیز به ارمغان بیاورد.

۱۰. فیلم Guardians of the Galaxy محصول سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

سال ۲۰۱۴ میلادی را زمانی رویایی برای دنیای سینمایی مارول باید خطاب کرد. زیرا نه تنها اثری جدی و جاسوسی همچون کاپیتان آمریکا ۲ مخاطبینش را شگفت‌زده نمود، بلکه همکاری با جیمز گان برای گسترش بعد کیهانی به ساخت Guardians of the Galaxy منجر شد که یکی از بهترین فیلم‌های MCU محسوب شده است.

اثری که المان‌های ابرقهرمانی و علمی تخیلی را با چاشنی طنز ترکیب نمود و محصولی را پدید آورد که به شدت دوست داشتنی و سرگرم‌کننده لقب گرفته است. حضور برخی از گم نام‌ترین شخصیت‌های کمیک‌های مارول در کنار یکدیگر آن هم با نقش آفرینی تحسین شده بازیگرانی که تا آن زمان تجربه حضور در ژانر ابرقهرمانی را نداشته‌اند، منجر به رقم خوردن فیلمی شد که امکان ندارد آن را دوست نداشته باشید. اساساً باید گفت که جیمز گان تاثیر به سزایی در وضعیت امروز ژانر ابرقهرمانی داشته و تبحر ویژه‌ای در نمایش استادانه شخصیت‌های ناشناخته دارد که کنار هم قرار گرفتنشان به شاهکاری همچون Guardians of the Galaxy ختم شده است.

۹. فیلم Wonder Woman محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

دنیای سینمایی پیشین دی‌سی پس از تجربه ۲ شکست پیاپی در سال ۲۰۱۶ با فیلم‌های Batman v Superman: Dawn of Justice و Suicide Squad در شرف نابودی کامل قرار داشت.

در مقطعی که هیچکس حتی تصورش را هم نمی‌کرد پتی جنیکنز و گل گدوت با همکاری یکدیگر وارد میدان شده و فیلم Wonder Woman را روانه سینماهای جهان کردند. اثر قابل قبولی که نه تنها DCEU را در آن زمان نجات داد، بلکه ژانر ابرقهرمانی با حضور زنان را نیز متحول کرد و نشان داد که ابرقهرمانان نیز می‌تواند از جایگاه ارزشمندی در سینما برخوردار باشند. پیروی از رویکرد و قواعد اثری همچون کاپیتان آمریکا ۱ سبب شد تا در بستری از جنگ جهانی نخست شاهد روایت درام و عاشقانه‌ای باشیم که گل گدوت نیز به خوبی از پس آن بر آمد و یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های زن دی‌سی را به زیبایی به تصویر کشید تا استقبال خوبی از سوی مخاطبینش را در پی داشته باشد. البته که ضعف همیشگی آثار دی‌سی حتی به Wonder Woman هم رحم نکرد و شروری کلیشه‌ای و مبارزه نهایی ناامید کننده سبب گشت تا این فیلم از دستیابی به نهایت پتانسیل‌هایش ناکام بماند.

۸. فیلم Logan محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

زمانی که اعلام شد هیو جکمن قصد کناره گیری از ژانر ابرقهرمانی و ایفای نقش نمادین ولورین را دارد، طرفداران فرنچایز مردان ایکس نگران فیلمی شدند که ادعاهای بزرگی انجام داده بود.

فیلم Logan نخستین اثر بزرگسال مرتبط با مردان ایکس به شمار می‌رفت که در فضایی وسترن و آخرالزمانی مانند در نظر داشت تا آخرین ماجراجویی ولورین مسن و زخم‌دیده را به تصویر بکشد. صمیمی‌ترین و دلخراش‌ترین فیلم با محوریت جهش یافته‌ها که از سکانس‌های به شدت خشن و وحشیانه بهره می‌برد و بار درام سنگینی را به مخاطب القا می‌کرد که احساسات هر بیننده‌ای را جرحه‌دار نمود و سکانس مرگ و خداحافظی ولورین هیو جکمن با سینما را به یکی از دردناک‌ترین لحظات تاریخ ژانر ابرقهرمانی تبدیل کرد. پایان آبرومند و فراموش نشدنی که امیدواریم بازگشت مجدد وی در فیلم ددپول ۳ تاثیری بر اهمیت و جاودانگی Logan نداشته باشد.

۷. فیلم Iron Man محصول سال ۲۰۰۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

اگر که در سال ۲۰۰۸ میلادی به شما گفته می‌شد که روزی شاهد رقم خوردن دنیای سینمایی مارول با ده‌ها فیلم و سریال از پیش برنامه ریزی شده بودید، شاید به هیچ عنوان آن را باور نمی‌کردید. آغازی که به لطف ایفای نقش رابرت داونی جونیور در قامت تونی استارک در فیلم Iron Man محقق شد.

آغازگر یکی از پرسودترین فرنچایزهای تاریخ سینما که در کمال شگفتی از لحنی جدی و فارغ از هرگونه طنز و کمدی برخوردار بود تا قدرت بازیگری رابرت داونی جونیور را در نخستین فیلم بلاک باستری‌اش به تصویر بکشد. Iron Man به خوبی توانست تا مخاطبین پیر و جوان خود را با دنیای ابرقهرمانی مارول آشنا کرده و آن‌ها را برای رقم خوردن سلسله اتفاقاتی حماسی‌تر آماده نماید که طی سال‌های بعدی به لطف تونی استارک بر پرده سینما محقق شده است. شاید که اگر Iron Man ساخته نمی‌شد، ژانر ابرقهرمانی و دنیای سینمایی مارول به فرمت امروزی وجود نداشت.

۶. فیلم Black Panther محصول سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

درست یا غلط، Black Panther با نقش آفرینی چادویک بوزمن فقید به عنوان تنها اثری از ژانر ابرقهرمانی به شمار می‌رود که جزو نامزدین بهترین فیلم سال جشنواره اسکار قرار گرفته است.

نخستین فیلم دنیای سینمایی مارول با محوریت سیاه پوستان که دنباله‌ای بر وقایع Captain America: Civil War محسوب شده و یکی از منحصر به فردترین ابرقهرمانان دنیای کمیک را در بستری از سرزمینی شگفت انگیز به تصویر می‌کشید که تا آن زمان در ژانر ابرقهرمانی سابقه نداشته است. فیلم Black Panther توانست تا در عین اختصاص اثری تمام و کمال و ارزشمند به سیاه پوستان، جنبه دیده نشده‌ای از MCU را به معرض نمایش گذاشته و یکی از بهترین آنتاگونیست‌های این فرنچایز با نقش آفرینی مایکل بی. جردن را روبروی چادویک بوزمن قرار دهد که رویارویی آن‌ها از کیفیت داستان انتقام محور مثال‌زدنی برخوردار بوده است.

۵. فیلم Spider-Man 2 محصول سال ۲۰۰۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

پس از آن که سم ریمی در سال ۲۰۰۲ با همکاری توبی مگوایر موفق شد تا بهترین فیلم مرد عنکبوتی در عصر حاضر را به ارمغان بیاورد، به سراغ ساخت دنباله‌ای رفت که یکی از بهترین شماره ۲های تاریخ سینما لقب گرفته است.

فیلم Spider-Man 2 از جهاتی یکی از مهمترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی به شمار می‌رود که تاثیر به سزایی نیز در آینده آن داشته است. اثری که جنبه انسانی پیتر پارکر و دغدغه‌های اجتماعی و عاطفی وی را مورد کنکاش قرار داده و نشان می‌دهد که در پشت ماسک نمادینش، جوانی را می‌بینیم که خسته از دست و پنجه نرم کردن با دشمنانی قدرتمند، تنها خواستار برخورداری از زندگی ساده کنار معشوقه‌اش بوده که حرفه ابرقهرمانی مانع از تحقق چنین آرزویی برای او شده است. بار درامی که توبی مگوایر استادانه آن را به معرض نمایش گذاشت و سبب گشت تا Spider-Man 2 چه از منظر سکانس‌های اکشن و چه از بابت شخصیت پردازی، شاهکاری تکرار نشدنی به شمار رفته که پس از گذشت بیش ۲ دهه همچنان می‌تواند بهترین فیلم مرتبط با شخصیت مرد عنکبوتی در سینما لقب بگیرد.

۴. فیلم Superman محصول سال ۱۹۷۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

شاید برای شما جالب باشد تا بدانید یکی از دلایلی که اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی تا پیش از آغاز قرن جدید، فرصتی برای خودنمایی در سینما پیدا نمی‌کردند، به موجودیت فیلمی تحت عنوان Superman مربوط شده که شاهکاری برای تمام دوران به شمار می‌رود.

اثری که علی‌رغم طول عمری نزدیک به نیم قرن همچنان بهترین فیلم حول محور شخصیت سوپرمن لقب گرفته و از قضا یکی از بی‌نقص‌ترین آثار تاریخ ژانر ابرقهرمانی نیز محسوب می‌شود که تک تک اجزا و المان‌هایش استادانه و به درستی کنار یکدیگر قرار گرفته‌ است. شخصیت سوپرمن نماد امید و روشنایی در بین مردم کشور ایالات متحده آمریکا به شمار رفته و فیلم Superman و نقش آفرینی بی‌رقیب کریستوفر ریو این مسئله را به نحو احسنت به معرض نمایش گذاشته تا حدی که به نظر می‌رسد حتی جیمز گان نیز برای تولید فیلم جدید سوپرمن به سراغ الگو گرفتن از آن رفته است.

۳. فیلم Avengers: Infinity War محصول سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

دنیای سینمایی مارول شاید که از ده‌ها فیلم و سریال برخوردار باشد و روایتی حماسی همچون ارباب حلقه‌ها را با انتقام‌جویان: پایان بازی رقم زده باشد اما هیچکدام از آن‌ها حتی به گرد پای Avengers: Infinity War نزدیک هم نمی‌شوند.

یک شاهکار به تمام معنا در ژانر ابرقهرمانی که حتی نمی‌توان تصور کرد که سازندگانش چه سختی‌هایی برای ساخت آن را متحمل شده‌اند. گرد آورنده تقریباً تمامی شخصیت‌های معرفی شده در طی ۳ فاز دنیای سینمایی مارول برای روایت داستانی حول محور خیر و شر در چند جبهه مختلف که تا سال ۲۰۱۸ در تاریخ سینما سابقه نداشت و حتی خیلی بعید به نظر می‌رسد که با چنین کیفیت در طی سال‌های آینده نیز بتوان اثری همانند آن را مشاهده کرد. جاش برولین موفق شد تا در فیلم Avengers: Infinity War ابرشروری را به تصویر بکشد که در عین به چالش کشیدن ذهن مخاطبینش، حضورش در صحنه می‌توانست حس ترس و ناامیدی عجیب و غریبی را انتقال دهد تا متوجه شویم که تهدید ترکیب دستکش و سنگ‌های بی‌نهایت تا چه اندازه می‌تواند هولناک جلوه نماید. رقم خوردن سکانس نمادین بشکن تانوس و محو نیمی از موجودات زنده کهکشان، اتفاقی فراموش نشدنی به شمار می‌رود که در کمال تاسف دنیای سینمایی مارول آنطور که می‌بایست از آن بهره نگرفت و تنها در مواردی معدود و کوتاه، پیامدهای آن را به معرض نمایش گذاشت.

۲. انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse محصول سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در حالی که دنباله‌ای به نام Spider-Man: Across the Spider-Verse دست بر روی ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای گذاشته و دنیای انیمیشنی مرد عنکبوتی را بیش از پیش گسترش می‌دهد اما تمامی این اتفاقات به لطف شاهکاری تحت عنوان Spider-Man: Into the Spider-Verse رقم خورده است.

در شرایطی که دنیاهای سینمایی مارول و دی‌سی برای نمایش ایده جهان‌های موازی با مشکلاتی اساسی دست و پنجه نرم می‌کنند، سونی پیکچرز به یکباره وارد میدان شد و با انیمیشن اختصاصی مایلز مورالز به شکلی استادانه و زیبا این ایده را به معرض نمایش گذاشت تا تحسین هر بیننده و منتقدی را در پی داشته باشد و موفق به کسب جوایز سینمای متعدد و ارزشمندی گردد. نمایش چندین و چند شخصیت عنکبوتی که هیچکدام ذره‌ای شباهت به یکدیگر نداشته باشد و در عین لحظات کمدی، داستانی درام و احساسی را به تصویر بکشند، رویکرد قابل تحسینی به شمار رفته که Spider-Man: Into the Spider-Verse آن را عملی کرده و تبدیل به الگو و کلاس درسی برای باقی آثار ژانر ابرقهرمانی شده تا بلکه بتوانند از ویژگی‌های مثبت و پرشمار آن الهام بگیرند.

۱. فیلم The Dark Knight محصول سال ۲۰۰۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

در نهایت پس از سپری کردن ۳ مقاله و معرفی ۵۴ فیلم نوبت به بهترین فیلم ژانر ابرقهرمانی در تمام طول تاریخ سینما رسیده که قدرتمندانه The Dark Knight این عنوان را از آن خود کرده است.

کریستوفر نولان پس از آن که با فیلم قابل قبول Batman Begins محبوبیت شوالیه تاریکی را به سینما بازگرداند، با دستی باز و ایده‌های جاه‌طلبانه به سراغ ساخت دنباله‌ای رفت که برای نخستین‌بار قهرمانش را به حاشیه رانده تا شرور دیوانه خود را در مرکز توجه داستان قرار دهد که به شکلی استادانه توسط هیث لجر فقید نقش آفرینی شده و بدون حضور وی، شاید که کریستوفر نولان نمی‌توانست تا برنامه‌های خود را در The Dark Knight بدین شکل پیاده نماید. واقع‌گرایانه‌ترین، تیره و تاریک‌ترین، انقلابی‌ترین و درگیر کننده‌ترین فیلمی از ژانر ابرقهرمانی که تک تک دقیقاش می‌تواند نظر مثبت هر مخاطبی را جلب کرده و تعریف متفاوتی از رویارویی خیر و شر را به معرض نمایش بگذارد که حتی شخصیتی همچون بروس وین و نیمه تاریک وی را نیز به چالش کشیده است. با گذشت مدت زمانی معادل ۱۵ سال از اکران The Dark Knight می‌توانیم متوجه شویم که ژانر ابرقهرمانی تا چه اندازه از این شاهکار ۲.۵ ساعته الگو گرفته است.


منبع: کولایدر

yuki.senseiPCgamerMsadeq361nimaAmir24امیر حسینR_minDARKSIRENKingsbountyRazielMOONLORDVinexARSHIAAAAAli_pxSpideyHalflife81عرشیاᚱ.ᚻGwynbleidd ‌𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)more

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت پایانی - گیمفا