بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

در قسمت دوم سری مقالات بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما به سراغ معرفی آثار جذابی می‌رویم که در دوره و زمانه خود شگفتی‌ساز ظاهر شده‌اند.

ژانر ابرقهرمانی به یکی از پرمخاطب‌ترین و سودآورترین شاخه‌های دنیای سرگرمی تبدیل شده که از سینما و تلویزیون تا بازی‌های ویدیویی، انواع و اقسام آثار را به خود اختصاص داده است. با این حال شاید بتوان گفت که میزبان اصلی این ژانر مدیوم سینما بوده که برای دهه‌های متوالی زمینه را برای ساخت فیلم‌هایی جاه‌طلبانه، جذاب و یا حتی در سمت مقابل شکست خورده مهیا کرده تا به جایگاه امروزی دست پیدا نمایند که حتی واکنش بزرگانی نظیر مارتین اسکورسیزی را نیز به همراه داشته است.

با توجه به محبوبیت ژانر ابرقهرمانی مقاله‌ای ۳ قسمتی را تدارک دیده‌ایم که وبسایت کولایدر ۵۵ فیلم برتر را رتبه بندی کرده و به آثاری چه بسا ناشناخته اشاره کرده تا بلکه بتواند مخاطبین این ژانر را با جنبه‌های دیده نشده و متفاوتی روبرو نماید. قسمت نخست را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید که به فیلم‌هایی شاید نه چندان شناخته شده ولی ارزشمند همچون The Rocketeer و Dick Tracy اشاره کرده بود و در ادامه می‌توانید ادامه این رتبه بندی را مطالعه نمایید.

۴۰. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 محصول سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

سال ۲۰۱۷ میلادی را می‌توان زمانی خطاب کرد که دنباله‌های ارزشمندی حول محور فیلم‌های محبوب در دسترس مردم قرار گرفت که یکی از آن‌ها Guardians of the Galaxy Vol. 2 نام داشته است.

۳ سال قبل‌تر جیمز گان دست به شگفتی‌سازی زد و زمینه را برای آغاز یکی از بهترین و منحصر به فردترین آثار ژانر ابرقهرمانی مهیا نمود. سپس با Guardians of the Galaxy Vol. 2 به سراغ گسترش عمق شخصیت پردازی قهرمانانش رفت تا آن‌ها را به مانند یک خانواده به تصویر بکشد که با دغدغه‌های درام مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. دنباله‌ای ارزشمند، هیجان انگیز، خیره کننده از لحاظ بصری و سرگرم‌کننده که نه تنها دنیای سینمایی مارول را از بعد کیهانی حسابی گسترش داد، بلکه طرفدارانش را نیز به وجد آورد و وقایعی خاطره انگیز را برای آن‌ها به یادگار گذاشت.

۳۹. فیلم The Super Inframan محصول سال ۱۹۷۵

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

در قسمت نخست به سراغ معرفی فیلم‌هایی رفتیم که شاید حتی یکبار هم نامشان را نشنیده باشید اما به حدی از جذابیت برخوردار بوده که توانسته‌اند تا جزو برترین‌های ژانر ابرقهرمانی قرار بگیرند.

این رویه در قسمت دوم نیز ادامه داشته و این بار به شما The Super Inframan را معرفی می‌نماییم که تفاوت‌های چشمگیری با استانداردهای تعریف شده در ژانر ابرقهرمانی از دید ما داشته است. اثری کلاسیک و کالت به تمام معنا مملو از المان‌های ابرقهرمانانه، علمی تخیلی و حتی رزمی حول محور مردی که یک آزمایش مرگبار را قبول کرده که در اثر آن تبدیل به یک ابرقهرمان همه فن حریف شده و وظیفه پیدا می‌کند تا به رویارویی با موجود بیگانه قدرتمندی بپردازد که قسم خورده تا جهان هستی را تسخیر نماید. The Super Inframan در عین ویژگی‌های احمقانه و عجیب و غریبی که دارد، گویی که یک کودک ۱۰ ساله آن را نویسندگی و کارگردانی کرده اما همچنان موفق شده تا از این حماقت در پیشبرد داستان و رقم زدن وقایعی سرگرم‌کننده و پارودی بهره بگیرد که ارزش تماشایش را دو چندان کرده است.

۳۸. فیلم X-Men محصول سال ۲۰۰۰

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

۲۴ سال پیش کمپانی فاکس قرن بیستم با ساخت X-Men نه تنها زمینه را برای آغاز به کار یکی از محبوب‌ترین فرنچایزهای ابرقهرمانانه سینما مهیا نمود، بلکه مسبب به تصویر کشیده شدن یکی از نمادین‌ترین نقش‌های سینما توسط هیو جکمن نیز شده است.

فیلمی حول محور چندین و چند جهش یافته که برای رویارویی با تهدیدات مختلف گرد یکدیگر جمع شده و تیمی قدرتمند را تشکیل داده‌اند که می‌توانند لحظاتی به یاد ماندنی سراسر اکشن و درام را رقم بزند. تا سال ۲۰۰۰ فیلم‌های گروهی حول محور ابرقهرمانان چندان همه گیر نشده بود و سازنده‌ای ریسک انجام آن را بر گردن نمی‌گرفت تا این که برایان سینگر وارد میدان شد و این ژانر را برای همیشه متحول نمود. شاید جالب باشد تا بدانیم که هیو جکمن که حال به عرصه بازگشته تا دنیای سینمایی مارول را نجات دهد، بیش از ۲ دهه پیش به عنوان بخشی از تیم X-Men ژانر ابرقهرمانی مدرن را پایه گذاری کرده است.

۳۷. فیلم Super محصول سال ۲۰۱۰

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

چرا جیمز گان را نابغه ژانر ابرقهرمانی خطاب می‌کنیم؟ زیرا در دوره و زمانه‌ای که دنیای سینمایی مارول و دی‌سی همه گیر نشده بودند، با فیلمی به نام Super هر بیننده‌ای را در بهت و حیرت فرو برده بود.

اثری واقع‌گرایانه و در عین حال تیره و تاریک حول محور مردی که همه چیزش را در زندگی از دست داده و دیگر امیدی به هیچ چیز ندارد. در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرد تا به یک قهرمان تبدیل شده و با خشونتی افسارگسیخته به جان تبهکاران افتاده و دمار از روزگارشان دربیاورد. Super قهرمان خسته از روزگاری را به تصویر می‌کشد که با سلاح‌های گرم و سرد به جان تبهکاران افتاده تا در ظاحر امنیت و آرامش را برای هم‍شهری‌هایش مهیا نماید اما در باطن تنها به دنبال آرام کردن خشمی بی‌حد و اندازه بوده که سبب گشته تا تماشای سکانس‌های افراطی آن برای هر مخاطبی مناسب نباشد.

۳۶. فیلم Captain America: Civil War محصول سال ۲۰۱۶

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

رویداد جنگ داخلی یکی از مهمترین و انقلابی‌ترین وقایع رقم خورده در تاریخ دنیای کمیک می‌باشد که این مدیوم را برای همیشه متحول نمود و تاثیرش را حتی امروزه نیز می‌توان در داستان‌های مارول مشاهده کرد. رویداد محبوبی که در سال ۲۰۱۶ میلادی با فیلم Captain America: Civil War وارد سینما شد.

در حالی که فیلم نام برده شده به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در حد و اندازه رویداد کمیک ظاهر نمی‌شود و تنها سوءاستفاده‌ای بوده تا با این نام، مخاطبین را به سینما بکشاند اما در عین حال شرایط را برای حضور قهرمانان جدیدی همچون مرد عنکبوتی تام هالند و پلنگ سیاه چادویک بوزمن فقید مهیا کرده است. البته که تماشای اختلاف میان گروه انتقام‌جویان و ۲ دستگی آن‌ها که در نهایت به دشمنی مرگباری بین مرد آهنی و کاپیتان آمریکا ختم می‌شود، از حال و هوای تیره و تاریکی نسبت به باقی فیلم‌های دنیای سینمایی مارول در زمان خود بهره می‌برد که فاصله گرفتن از حس و حال کمدی همیشگی این مجموعه، سبب گشت تا Captain America: Civil War جلوه جذابی داشته باشد و بتوان نقص‌ها و ایراداتش را نادیده گرفت.

۳۵. فیلم X2: X-Men United محصول سال ۲۰۰۳

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

فیلم مردان ایکس سال ۲۰۰۰ آنقدری خوب بود که ساخت دنباله‌ای بر آن را بتوان امری دشوار خطاب کرد. با این حال برایان سینگر در دوران اوج خود به ساخت فیلمی تحت عنوان X2: X-Men United روی آورد که با قاطعیت می‌توان آن را یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تاریخ سینما خطاب کرد.

اثری حول محور رویارویی گروه جهش یافته‌های مردان ایکس با شرارت‌های ژنرالی بی‌رحم و دیوانه به نام ویلیام استرایکر که در این بین دشمنی مگنتو و پروفسور ایکس نیز همچنان پابرجا بوده و در عین حال درام عاشقانه ولورین و جین گری به نهایت خود رسیده تا زمینه را برای رقم خوردن یک تراژدی دردناک میها نماید؛ تراژدی که در زمان خود حسابی سر و صدا به پا کرد و مخاطبینش را شوکه نمود. X2: X-Men United یک اثری همه چی تمام به شمار می‌رود که از قضا از شروری جذاب و به یاد ماندنی نیز بهره برده که به لطف نقش آفرینی استادانه برایان کاکس یک انسان را در برابر قدرتمندترین جهش یافته‌های مارول قرار داده و حسابی آن‌ها را به چالش می‌کشد تا در نهایت برای فرار از مخصمه، یکی از آن‌ها مجبور به فداکاری تلخ و به یاد ماندنی بشود.

۳۴. فیلم Hellboy II: The Golden Army محصول سال ۲۰۰۸

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

گیرمو دل تورو با ساخت پسر جهنمی در سال ۲۰۰۴ میلادی موفق شد تا بازگشت موفقی به ژانر ابرقهرمانی داشته باشد و یکی از منحصر به فردترین دنیاهای خلق شده در مدیوم کمیک را بر پرده سینما به تصویر بکشد. موفقیتی که راه را برای تولید Hellboy II: The Golden Army هموار نمود.

اثری جاه‌طلبانه و بسیار ریسکی حول محور شاهزاده‌ای که قصد دارد تا ارتشی مکانیکی از ربات‌های مرگبار را احیا کرده و دنیا را به آشوب بکشد. مسئله‌ای که پای پسر جهنمی و تیمش را به داستان باز کرده تا برای نجات جهان و رویارویی با این شاهزاده، ماجراجویی خطیر و پرفراز و نشیبی را تجربه نماید که مملو از سکانس‌های اکشن و دلهره‌آور بوده است. به طرز تاسف‌باری Hellboy II: The Golden Army در زمان اکران خود آنطور که می‌بایست مورد توجه قرار نگرفت و فروش ناامید کننده‌اش سبب شد تا گیرمو دل تورو فرصت تکمیل ۳گانه خود را نداشته باشد. با این حال در دنیای امروز که ژانر ابرقهرمانی به ابتذال کشیده شده، بیش از پیش می‌توان اهمیت و جذابیت دنباله پسر جهنمی را درک کرد که یکی از دست کم گرفته‌ شده‌ترین فیلم‌های تمام دوران لقب گرفته است؛ مخصوصاً که ریبوت این فرنچایز چندین سال بعد اکران شد و به یک فاجعه سینمایی توهین آمیز ختم گشت.

۳۳. فیلم Batman Begins محصول سال ۲۰۰۵

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

پس از پایان کار تیم برتون و مایکل کیتون با دنیای بتمن، این شخصیت به طرز عجیبی برای سال‌های متوالی به تباهی کشیده شد تا این که بالاخره کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۵ میلادی وارد میدان شد و این شخصیت و ژانر ابرقهرمانی را برای همیشه تحول کرد.

آغازگر یکی از بهترین ۳گانه‌های تاریخ سینما Batman Begins نام دارد که از کریستین بیل در قامت بروس وین بهره برده تا شخصیتی در هم شکسته، ناامید و وحشت‌زده از گذشته را به تصویر بکشد که جرم و جنایت شهر گاتهام چاره‌ای برای او نگذاشته تا نقاب شوالیه تاریکی را بر چهره زده و در دل شب به رویارویی با تبهکاران خبیث و شرور بپردازد. مهمترین نکته‌ای که Batman Begins از آن بهره می‌برد، نمایش اثری ابرقهرمانانه با المان‌های واقع گرایانه بود که تا آن زمان در ژانر ابرقهرمانی و فیلم‌های بتمن سابقه نداشت و چنین رویکردی نه تنها استقبال قابل قبول مخاطبین را در پی داشت، بلکه زمینه را برای فیلمی مهیا کرد که به معنای واقعی کلمه تاریخ سازی کرده است. کریستوفر نولان دیدگاه مخاطبینی که آشنایی چندانی با ژانر ابرقهرمانی نداشته و آن را قضاوت نابجا می‌کردند، برای همیشه تغییر داد و همان افراد را شیفته فیلم‌های بتمن کرده است.

۳۲. فیلم Spider-Man محصول سال ۲۰۰۲

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

مرد عنکبوتی یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای کمیک به شمار می‌رود که تا آغاز قرن جدید میلادی بحث ساخت اقتباسی سینمایی از آن بارها و بارها در جریان بود تا این که سم ریمی وارد میدان شد و در سال ۲۰۰۲ فیلم Spider-Man با نقش آفرینی توبی مگوایر را روانه سینماهای جهان کرد.

اثری حول محور پسر جوان بی دست و پایی که توسط عنکبوت گزیده شده و به قدرت‌های فرابشری دست پیدا کرده تا با اتفاقاتی دیوانه‌وار و وحشتناک دست و پنجه نرم نماید. در حالی که ظاهر کار برای خوانندگان کتاب‌های کمیک آشنا به نظر می‌رسید اما سم ریمی به حدی جاه‌طلبانه ظاهر شد و اثر بزرگی را خلق کرد که هر مخاطبی را به وجد می‌آورد. Spider-Man یک بلاک باستر به تمام معنا بود که به همراه X-Men ژانر ابرقهرمانی مدرن را پایه گذاری کرده و انقلابی را رقم زدند که هنوز هم پس از گذشت بیش از ۲ دهه می‌توان تاثیرات آن را در سینما و تلویزیون مشاهده کرد. همچنین نباید فراموش کنیم که توبی مگوایر یکی از بهترین نقش آفرینی‌های ژانر خود را رقم زد تا حدی که به نامی جاودان و فراموش نشدنی برای دوست دارانش تبدیل شده که بازگشت مجدد وی به صحنه در سال ۲۰۲۱ میلادی هر بیننده‌ای را به وجد آورده است.

۳۱. فیلم The Suicide Squad محصول سال ۲۰۲۱

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

دهه ۲۰۱۰ میلادی برای دی‌سی زمان پرفراز و نشیبی به شمار می‌رود. دوره‌ای که ۳گانه ابرقهرمانی کریستوفر نولان به پایان رسید تا مسیر برای آغاز دنیای سینمایی دی‌سی هموار شود که سال به سال با پروژه‌های ناامید کننده، بیش از پیش در نزد طرفدارانش افت محبوبیت کسب می‌کرد.

در چنین شرایطی که تماشای اثری قابل قبول و سرگرم‌کننده از DCEU برای مخاطبین به آرزویی محال تبدیل شده بود، سر و کله جیمز گان پیدا شد تا سکان هدایت فیلم The Suicide Squad را بر عهده داشته باشد. اثری که در عین ریبوت، دنباله‌ای بر ساخته سال ۲۰۱۶ میلادی محسوب می‌شد و ماجراجویی جدیدی را حول محور گروه جوخه انتحار به تصویر می‌کشید که به معنای واقعی کلمه دیوانه‌وار و عجیب و غریب جلوه کرده است. The Suicide Squad یک فیلم سراسر خشونت آمیز، بامزه، اکشن و دوست داشتنی محسوب می‌شود که از شخصیت‌هایی به یاد ماندنی بهره برده و تا آخرین دقیقه مخاطب را بر روی صندلی میخکوب می‌کند تا ثابت نماید که جیمز گان بهترین گزینه ممکن برای مدیریت دنیای سینمایی جدید دی‌سی بوده است. اثری که در کمال تاسف فدای برنامه ریزی غلط کمپانی برادران وارنر شد و نتوانست در گیشه آنطور که می‌بایست فروش کرده و حسابی شکست خورد.

۳۰. فیلم Blade II محصول سال ۲۰۰۲

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

چرا می‌گوییم اوایل دهه ۲۰۰۰ را می‌توان دوران اوج ژانر ابرقهرمانی خطاب کرد؟ زیرا حتی روایتی خون‌آشام محور نیز با فیلم Blade II تبدیل به یک شگفتی بزرگ برای مخاطبینش شده است.

در حالی که فیلم نخست در سال ۱۹۹۸ میلادی به سبب نمایش خشونتی افسارگسیخته انقلابی را در ژانر ابرقهرمانی رقم زد اما این دنباله‌اش به نام Blade II بود که با نقش آفرینی جذاب وسلی اسنایپش به یک شگفتی پرسر و صدا و متحول‌کننده تبدیل شده است. دنباله‌ای که به لطف کارگردانی گی‌یرمو دل تورو میزان خشونت آن افزایش پیدا کرده، خون و خونریزی چندین و چند برابر شدیدتر شده و روایت داستان از اعتماد به نفس جالب توجهی بهره می‌برد که این مسائل دست به دست یکدیگر داده تا Blade II را تبدیل به یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی تمام دوران کرده باشد.

۲۹. فیلم Kick-Ass محصول سال ۲۰۱۰

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

اصولاً مارول و دی‌سی برای سال‌هاست که تبدیل به یک برند شده و اثری خارج از دنیای آن‌ها فرصت کمی برای موفقیت دارند. مسئله‌ای که اگرچه راه را برای دیده شدن Kick-Ass ساخت کرده بود اما کیفیت تحسین برانگیزش سبب گشت تا با موفقیتی غیرمنتظره روبرو شود.

رویکردی که ساخته متیو وان در پیش گرفت، نمایش دنیای ابرقهرمانی بی‌رحمانه‌ای بود که با خشونتی افسارگسیخته و سکانس‌های وحشتناک گره خورده و در نتیجه محصولی پدید آمد که برای هر سن و سالی مناسب نبود و هدفش راضی نگه داشتن افراد بزرگسال بوده است؛ رویکردی که امروزه مجموعه تلویزیونی The Boys و فیلم‌های Deadpool از آن بهره گرفته‌اند. Kick-Ass در ادامه راهی که پیشتر جیمز گان با Super هموار کرده بود، کلیشه‌های رایج ژانر خود را کنار زد و تحولی را ایجاد کرد که تاثیر به سزایی در آثار پس از خود داشته است. البته که این مجموعه فیلم در کمال تاسف به حاشیه رانده شده و فرصت خودنمایی چندانی پیدا نکرده‌اند.

۲۸. فیلم The Crow محصول سال ۱۹۹۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

حال که به زمان اکران نسخه بازسازی شده The Crow نزدیک می‌شویم، بد نیست تا نگاهی به فیلم اصلی داشته باشیم. اثری که با تراژدی مرگبارش منجر به از دست رفتن برندون لی شده است.

این فیلم ابرقهرمانی که با المان‌های انتقام‌جویانه ترکیب شده، مردی را به تصویر می‌کشد که پس از کشته شدن خود و معشوقه‌اش فرصت مجددی پیدا کرده تا به زندگی بازگشته و مسببین این جنایت هولناک را به سزای عملشان برساند. یک اثر قابل توجه و جذاب که در عین روایت داستان ساده، از پیچش‌های غیرقابل پیش بینی بهره برده و تا آخرین دقیقه مخاطب را مجذوب خود می‌کند. شاید که اگر تراژدی وحشتناک برندون لی رقم نمی‌خورد و بازیگر جوان ۲۸ ساله‌اش با گلوله واقعی کشته نمی‌شد، شاهد ساخت دنباله/دنباله‌هایی بر آن بوده و ژانر ابرقهرمانی حداقل یک ۳گانه با حضور برندون لی می‌توانست داشته باشد.

۲۷. فیلم Zack Snyder’s Justice League محصول سال ۲۰۲۱

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

شاید که دنیای سینمایی پیشین دی‌سی شروع درستی نداشته و از کمبودهای بسیاری رنج برده باشد اما دلیل نمی‌شود تمام اتفاقات ناامید کننده را تنها تقصیر زک اسنایدر بدانیم. دخالت‌های نابجا کمپانی برادران وارنر و روی کار آمدن جاس ویدونی که هیچ درکی از دنیای دی‌سی ندارد، منجر به تولید یک فاجعه غیرقابل بخشش به نام Justice League در سال ۲۰۱۷ میلادی شد که تحت هیچ شرایطی نباید آن را تماشا کنید.

این اثر به حدی مبتذل و فاجعه آمیز بود که حتی نام زک اسنایدر را خدشه‌دار کرد و او را مجبور نمود تا با وجود تمام موانع ساخت نسخه بازسازی شده آن به نام Zack Snyder’s Justice League را با مدت زمانی معادل ۴ ساعت کلید بزند. فیلمی آبرومند، جذاب و دوست داشتنی که شاید یکی از معدود آثار “خوب” دنیای سینمایی پیشین دی‌سی لقب گیرد که همه چیز بر سر جایش بوده و هیچ نکته اضافی و زننده‌ای ندارد؛ البته که نمایش سکانس‌های صحنه آهسته بیش از حد را نمی‌توان نادیده گرفت. تنها سکانس نجات دنیا توسط بری آلن و بازگرداندن زمان در Zack Snyder’s Justice League به حدی جذاب و بی‌نقص در آمده که بتوان آن را به کل فیلم The Flash ارجعیت داد.

۲۶. انیمیشن Big Hero 6 محصول سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

بهترین آثار ابرقهرمانی سینما تنها به فیلم‌ها محدود نشده و در دنیای انیمیشن نیز شاهد ساخته شدن آثار آبرومند و جذابی هستیم که یکی از آن‌ها Big Hero 6 نام داشته است.

اساساً فرمت و مفهوم دنیای انیمیشن این فرصت را به سازندگان داده تا بتوانند روایت‌های جذاب و احساسی را به وجود بیاورند. Big Hero 6 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ما را با نوجوانی آشنا می‌کند که برادرش در یک سانحه کشته شده و دوستی او با یک ربات دوست داشتنی زمینه را برای تشکیل یک گروه قهرمانانه و رویارویی با خبیثی بی‌رحم مهیا می‌کند. Big Hero 6 نمایشی رنگارنگ و صمیمانه می‌باشد که به طرز متفاوت و جالبی به روایتی انتقام‌جویی تغییر کاربری داده و محصولی را پدید آورده که قطعاً دوست داران ژانر ابرقهرمانی را شگفت‌زده می‌کند.

۲۵. انیمیشن Batman: Mask of the Phantasm محصول سال ۱۹۹۳

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

مگر می‌شود پای بهترین آثار ابرقهرمانی سینما در میان باشد و اشاره‌ای که به انیمیشن‌های خاطره انگیز و تکرار نشدنی بتمن نشود؟ تنها تماشای Batman: Mask of the Phantasm کافیست تا هر مخاطبی را شیفته دنیای تیره و تاریک شوالیه تاریکی نماید.

یک انیمیشن کمتر شناخته شده نسبت به باقی آثار مرتبط با شوالیه تاریکی که حافظ شهر گاتهام را در ماجراجویی دیوانه‌واری قرار می‌دهد. جایی که او می‌بایست قاتل رهبران تبهکاران شهر را پیدا کرده و با مفهوم متفاوتی از عدالت دست و پنجه نرم نماید که حتی خود او را نیز به چالش می‌کشد. Batman: Mask of the Phantasm داستانی درگیر کننده و هیجان انگیز را در مدت زمانی محدود به تصویر کشیده و یکی از بهترین آثار مرتبط با بتمن را پدید آورده که علی‌رغم ساخته شدنش در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی اما همچنان از جذابیت بالایی برخوردار بوده و به جای تمرکز بر جنبه اکشن، ما را با دنیای جنایی و کاراگاهی گاتهام آشنا می‌کند.

۲۴. فیلم X-Men: Days of Future Past محصول سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

مجموعه فیلم‌های مردان ایکس مسیر پرفراز و نشیب و بعضاً ناامید کننده‌ای را در پیش گرفت تا در نهایت حق و حقوق آن به استودیو مارول بازگردد. با این حال باید گفت که X-Men: Days of Future Past بهترین فیلم این مجموعه و یکی از باکیفیت‌ترین آثار ژانر ابرقهرمانی در طول تاریخ سینما لقب گرفته است.

همانطور که از نامش پیداست، این فیلم با محوریت سفر در زمان سر و کار داشته و ۲ دنیای جدید و قدیمی مردان ایکس با بازیگران پیر و جوانش را با یکدیگر تلفیق می‌کند تا در بستری از داستانی به شدت زیبا و درگیر کننده، روایت متفاوتی از رویارویی خیر و شر را شاهد باشیم که در مرکزیت آن شخص ولورین قرار داشته است. X-Men: Days of Future Past در عین این که از شخصیت‌های متعددی بهره می‌برد اما برایان سینگر استادانه بهترین کارگردانی خود را ارائه کرده و نه تنها برای هیچکدام از آن‌ها کم نمی‌گذارد، بلکه شکاف بین فیلم‌های این مجموعه را پر کرده و الگویی را به ارمغان می‌آورد که استودیو مارول در قبال ساخت فیلم‌های جدید مردان ایکس باید از آن پیروی نماید.

۲۳. فیلم Batman Returns محصول سال ۱۹۹۲

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

با این که تیم برتون تنها ۲ فیلم از بتمن آن هم در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی را کارگردانی کرده اما در عین حال آثاری را با یادگار گذاشته که ژانر ابرقهرمانی را دگرگون و طرفداران دی‌سی و بتمن را شدیداً به وجد آورده است.

آخرین فیلم او از بتمن Batman Returns نام دارد که مایکل کیتون را در روایتی به شدت تیره و تاریک قرار داده و به معنای واقعی کلمه رده سنی PG-13 را به مرزهای خود می‌رساند که گاهاً سکانس‌هایش می‌تواند حتی مخاطبین بزرگسال خود را نیز شگفت‌زده نماید. دنباله‌ای به شدت جاه‌طلبانه، عظیم و حماسی که جنبه تاریک زندگی بروس وین را مورد کنکاش قرار داده و او را از لحاظ روانی و احساسی به چالش می‌کشد تا یکی از جریان‌سازترین فیلم‌های ژانر خود به شمار رود که بهترین تعریف ممکن از فضای گوتیک در دنیای کمیک را تا به امروز ارائه کرده است.

۲۲. فیلم Spider-Man: No Way Home محصول سال ۲۰۲۱

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

جهان‌های موازی ایده جاه‌طلبانه و بسیار ریسکی به شمار می‌رود که تاکنون در دنیاهای سینمایی مارول و دی‌سی آنطور که می‌بایست؛ نتیجه قابل قبولی در پی نداشته است. با این حال به لطف این ایده برای نخستین‌بار در تاریخ سینما شاهد تحقق آرزوی محالی بودیم که با فیلم Spider-Man: No Way Home رقم خورده است.

کنار هم قرار گرفتن ۳ نسل متفاوت و خاطره انگیز از مردان عنکبوتی با حضور توبی مگوایر، اندرو گارفیلد و تام هالند در برابر شرورانی نمادین و دوست داشتنی همچون گرین گابلین، دکتر اختاپوس، مرد شنی و الکترو عملاً یک رویداد سینمایی و تاریخی به شمار می‌رود که فارغ از بحث کیفی و اشکالات فیلم‌نامه، امکان ندارد کسی آن را دوست نداشه باشد. در محبوبیت و جذابیت فیلم Spider-Man: No Way Home تنها می‌توان همین را گفت که در دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی سینماها موفق شد تا به فروش دیوانه‌واری بالغ بر ۱ میلیارد و ۹۲۲ میلیون دست پیدا کرده و سرگرم‌کننده‌ترین فیلم مرد عنکبوتی لقب بگیرد که حضور ۳ پیتر پارکر نمادین در آن قطعاً تا چندین و چند دهه دیگر هم می‌تواند هر مخاطبی را شگفت‌زده نماید.

۲۱. فیلم Unbreakable محصول سال ۲۰۰۰

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

کارنامه کارگردانی ام. نایت شامالان مسیر عجیبی را طی کرده و به عنوان خالق برخی از بهترین فیلم‌های نوین سینمای هالیوود، آثاری فاجعه آمیز را نیز می‌توان در بین آن‌ها مشاهده کرد. مردی که در سال ۲۰۰۰ میلادی فیلم Unbreakable را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ ژانر ابرقهرمانی به ارمغان آورد.

اثری ساختارشکنانه و انقلابی که نگاهی انتقاد آمیز به مفهوم “قدرت‌های فرابشری” داشته و حتی آن را به مانند یک نفرین نیز نمایش می‌دهد که زندگی میزبانانش را تا مرز فروپاشی شخصیتی و روانی برده است. رویکردی واقع‌گرایانه که در آن زمان به هیچ عنوان همه‌گیر نبود و مفهوم ابرقهرمانی با المان‌های فانتزی و تخیلی گره خورده بود. Unbreakable برداشت متفاوت و تحسین برانگیزی از زندگی در دنیای ابرقهرمانان را به تصویر کشید که این ژانر بیش از پیش به نمایش آن نیاز داشته است. اثری که با فیلم‌های Split و Glass به یک ۳گانه ختم شده که فیلم آخر یک ناامیدی به تمام معنا را به همراه داشته تا باری دیگر ثابت نماید که ام. نایت شامالان در حفظ کیفیت کار خود همچنان در حال درجا زدن می‌باشد.


منبع: کولایدر

گیمر سادهA C EAli_pxPCgamerDARKSIRENگمنامArashعرشیاDirtyomnicnimaSpideysmdDaniel WayneVinexassassinSAM LAKE000000اسپایدرمن گیمفا (آنتی فن بوی)BADMANپروفسور بی سوادmore

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا
بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی در تاریخ سینما | قسمت دوم - گیمفا