به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود

ایلیا عسگری
۱۶:۰۰ ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

تاریخ سینمای هالیوود میزبان حضور خانواده‌های مافیایی به یاد ماندنی و خاطره انگیزی می‌باشد که علی‌رغم بی‌رحمی‌هایشان اما نمی‌توان آن‌ها را دوست نداشت.

اساساً باید گفت تا زمانی که هالیوود وجود داشته باشد، ژانر جنایی، گانگستری و مافیایی بخش جدا نشدنی از صنعت سینما خواهد بود که اغلب حول محور شخصیت‌های مرموز و مفاهیم اخلاقی جریان داشته است. آثاری که به شکلی منحصر به فرد، قهرمانانشان را افرادی کثیف، رنج دیده، جنایت‌کار و رذل به تصویر کشیده که تنها دغدغه‌شان محافظت از خانواده‌شان بوده و برای تحقق این امر حتی ابایی از به راه انداختن یک کشتار مرگبار نیز نداشته و هر کسی که بر سر راهشان قرار داشته باشد را نابود خواهند کرد.

به طرز عجیب و جالب توجهی این آثار سعی داشته‌اند تا در عین نمایش بی‌رحمی، اهمیت خانواده و وفاداری را در برابر دیدگان مخاطب تاثیرگذار جلوه کرده و نشان دهند که تنها زمانی باندهای مافیایی دچار از هم گسستگی و فروپاشی می‌شود که مقوله اعتماد و وفاداری از بین رفته و جای خود را به طمع، خیانت و ناجوانمردی دهد؛ مسائلی که می‌تواند حتی قدرتمندترین خانواده‌ها را به جان یکدیگر انداخته و شرایط را برای نابودی آن‌ها فراهم نماید.

حال در مقاله امروز به سراغ ۱۰ خانواده مافیایی به یاد ماندنی و نمادین رفته‌ایم که با بازیگرانی تراز اول و کارکشته، خاطرات فراموش نشدنی و ارزشمند را برای دوست‌داران هالیوود به ارمغان آورده‌اند. نکته حائز اهمیت ماجرا که باید به آن توجه داشته باشید در این است که خانواده‌های مافیایی معرفی شده متعلق به برخی از فیلم‌های تراز اول و صاحب سبکی هستند که نه تنها مدیوم سینما را در زمان خود متحول کرده‌اند، بلکه به عنوان پایه و اساس هالیوود و شناسنامه آن شناخته می‌شوند که تماشای هر یک از این فیلم‌ها می‌تواند تا ابد در یادتان باقی بماند.

۱۰. خانواده بوفالینو در فیلم The Irishman

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

در سال ۲۰۱۹ میلادی مارتین اسکورسیزی به سراغ ساخت یک نامه عاشقانه و حماسی برای دوست‌داران ساخته‌های قدیمی‌اش رفت و فیلم جذاب و جنایی The Irishman را با حضور دوستان همیشه همراهش به ارمغان آورد.

فیلمی حول محور مردی به نام فرانک شیرن با نقش آفرینی رابرت دنیرو که برای همراهی باند مافیا، فرصت زندگی مسالمت آمیز با خانواده‌اش را از دست داد و طمع ثروت سبب شد تا به باتلاقی قدم بگذارد که هیچ راه نجاتی برایش نخواهد داشت. بخش اعظم فیلم The Irishman حول محور رابطه فرانک شیرن با یک خانواده مافیایی به نام بوفالینو جریان دارد که به مرور با آن‌ها رابطه دوستانه برقرار کرده و در نهایت نیز خود نیز به بخشی از این خانواده و باند تبدیل می‌شود. اثری حول محور یک باند واقعی که مارتین اسکورسیزی بی‌پرده واقعیات هولناک آن‌ها را به معرض نمایش گذاشته و رابطه دوستی فرانک و رهبر این خانواده یعنی راسل با نقش آفرینی جو پشی می‌تواند هر بیننده‌ای را حسابی به خود درگیر نماید.

۹. خانواده پیرسن در فیلم The Gentlemen

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

یکی از مهمترین ویژگی‌های فیلم‌سازی گای ریچی تلفیق المان‌های کمدی با ژانر گانگستری بوده تا حدی که این رویکرد را می‌توان در اکثر ساخته‌های وی به نحو احسنت مشاهده کرد.

یکی از بهترین فیلم‌های سال‌های اخیر او را می‌توان به The Gentlemen با نقش آفرینی جذاب متیو مک‌کانهی نسبت داد؛ مردی به نام مایکل که ایفای نقش رهبر یک باند گانگستری و مافیایی به نام پیرسن‌ها را بر عهده داشته و برای ورود به عرصه خرید و فروش مواد مخدر با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند. خانواده مافیایی به نمایش در آمده در فیلم The Gentlemen اگرچه که موانع متعددی بر سر راهشان برای موفقیت قرار دارد اما با لحنی کمدی همچنان به یکدیگر متعهد بوده و اصطلاحاً پشت همدیگر را خالی نمی‌کنند تا بلکه بتوانند رقیب اصلی خود را از میدان به در کرده و مایکل تاج پادشاهی را بر سر بگذارد.

۸. خانواده بالجر در فیلم Black Mass

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

فیلم Black Mass یکی از دلهره‌آورترین داستان‌های جنایی تاریخ کشور ایالات متحده آمریکا را با نقش آفرینی دیوانه‌وار جانی دپ به تصویر می‌کشد که هر مخاطبی را به ترس و وحشت دچار خواهد کرد.

در این فیلم با جنایتکار بی‌رحم و خبیثی به نام وایتی بالجر آشنا می‌شویم که برای از بین بردن رقیبان خود همکاری ناخواسته‌ای را با ماموران پلیس آغاز کرده که به رسوایی‌های پرسر و صدایی منجر می‌شود. فیلم Black Mass سعی داشته تا خانواده بالجر را همانگونه که در واقعیت بحث برانگیز و وحشتناک جلوه کرده‌اند، به معرض نمایش بگذارد که توسط مردی دیوانه رهبری شده است. وایتی بالجر با نقش آفرینی متفاوت و عجیب و غریب جانی دپ در طول زندگی‌اش با ایجاد حس ترس و وحشت در میان مردم و اطرافیانش سعی داشته تا آن‌ها را کنترل کرده و نسبت به خود وفادار نگه‌شان دارد و در عین حال از نفوذ و اعمال قدرت برای آلوده کردن زیرساخت‌های بوستون بهره می‌گرفته تا بتواند خواسته‌ها و برنامه‌هایش را عملی نماید.

۷. خانواده سمیونوویچ در فیلم Eastern Promises

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

زمانی که سلطان آثار دلهره‌آور و علمی تخیلی یعنی دیوید کرانبرگ به سراغ ساخت فیلم جنایی و گانگستری رفت شاهد ساخته شدن شاهکاری تحت عنوان Eastern Promises بودیم که از نقش آفرینی تراز اول بازیگرانی نظیر ویگو مورتنسن و ونسان کسل بهره برده است.

یکی از معدود فیلم‌های هالیوود که روایت درستی از مافیا روسی را به معرض نمایش گذاشته که می‌تواند هر بیننده‌ای را به ترس و وحشت دچار نماید. اثری حول محور رابطه پرفراز و نشیب پدر و پسری به نام‌های سیمون و کریل که دست نشانده آن‌ها یعنی نیکلای سعی داشته تا آن‌ها را به یکدیگر نزدیک کرده و مشکلاتشان را برطرف نماید تا بلکه بتوانند از توطئه‌های بزرگ در امان باشند. Eastern Promises با تمرکز بر روی مفهوم وراثت سعی داشته تا به اهمیت موضوع خانواده در دنیای مافیایی پرداخته و نشان دهد که کسب قدرت و ثروت تا چه اندازه می‌تواند انسان‌ها را به جان یکدیگر بیندازد. نکته جذاب این فیلم به پایان بندی تحسین شده آن مربوط می‌شود که ثابت می‌کند وراثت و خون گاهی اوقات به اندازه بی‌رحمی کلاسیک و قدیمی نمی‌تواند موثر و کارساز ظاهر شود.

۶. خانواده سوپرانو در فیلم The Many Saints of Newark

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

مجموعه تلویزیونی The Sopranos یکی از به یاد ماندنی‌ترین آثار تاریخ مدیوم خود محسوب می‌شود که پس از مرگ ستاره‌اش، ساخت ادامه‌ای بر آن امری غیرممکن به شمار می‌رفت و در اقدامی جالب و تحسین شده شاهد ساخته شدن پیش درآمدی بودیم که به عنوان یک فیلم سینمایی در دسترس طرفدارانش قرار گرفته است.

فیلم The Many Saints of Newark به عنوان یک پیش در آمد دوران جوانی تونی سوپرانو را به تصویر می‌کشد؛ زمانی که سعی دارد تا باند مافیایی خود را تشکیل داده و خانواده‌ای مورد اعتماد و وفادار را تشکیل دهد تا بتواند اهدافش را عملی نماید. رویکردی که با بی‌رحمی و سختگیری فراوانی همراه بوده و با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی دهه ۱۹۶۰ میلادی، موانع مختلفی را بر سر راه تونی سوپرانو هموار می‌کند. The Many Saints of Newark به طرز جذابی سعی داشته تا جنبه‌های مختلف یک باند مافیایی را به معرض نمایش گذاشته و به شکلی واقع‌گرایانه و دلخراش حقایق تلخی همچون عدم وفاداری و خیانت را مورد کنکاش قرار دهد که موجبات فروپاشی خانواده‌های مافیایی را در پی داشته است.

۵. دار و دسته ایرلندی‌ها در فیلم The Departed

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

مارتین اسکورسیزی به عنوان پدر ژانرهای گانگستری و مافیایی مدرن سینما دست به تولید فیلم‌های مختلفی زده که هر کدام از آن‌ها می‌تواند تعریف متفاوت و جذابی از این مقوله را به تصویر بکشد. یکی از به یاد ماندنی‌ترین ساخته‌های او The Departed نام داشته است.

این فیلم برنده جایزه اسکار که الهام گرفته از ۳گانه اکشن و آسیایی Infernal Affairs محسوب می‌شود، دوران طلایی مافیای ایرلند در شهر بوستون را به معرض نمایش می‌گذارد که عملاً تمام زیرساخت‌های شهر و قانون را تحت کنترل خود در آورده بودند. مافیایی بسیار قدرتمند که توسط مردی بسیار باهوش و زیرک و در عین حال شدیداً بی‌رحم به نام فرانک کاستلو رهبری شده که نیروهای پلیس برای به دام انداختن وی دست به دامن روش‌های دیوانه‌واری می‌شوند که می‌تواند جان نیروهایشان را به خطر بیندازد. The Departed روایتی حول محور خیانت و درگیری‌های داخلی بوده که خانواده‌های گانگستری و مافیایی را به مرز نابودی کشانده است.

۴. خانواده مونتانا در فیلم Scarface

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

یکی از خشونت‌بارترین فیلم‌های مافیایی تاریخ سینما را می‌توان به شاهکار آل پاچینو به نام Scarface نسبت داد که ظهور و سقوط یک باند تبهکاری کوبایی را به تصویر کشیده است.

اثری بازسازی شده که می‌تواند ارزش‌های فیلم اصلی را به نحو احسنت نمایش دهد و جنبه‌های متفاوتی از ژانر مافیایی و گانگستری را به تصویر بکشد. اثری حول محور پناهنده‌ای به نام تونی مونتانا که پس از پیدا کردن فرصتی برای رهایی از چنگال فیدل کاسترو قدم به کشور آمریکا گذاشته و از هیچ به همه چیز می‌رسد. او با پشت سر گذاشتن خطراتی مرگبار و چالش‌های اساسی به یک امپراتور جنایتکار تبدیل می‌شود که برای حفظ جایگاه خود به کشتارهای دیوانه‌وار دست می‌زند. Scarface به زیبایی هر چه تمام یک خانواده مافیایی را به تصویر کشیده و مفاهیمی همچون مهاجرت، جنگ، مواد مخدر و فساد نهادهای دولتی را مورد کنکاش قرار می‌دهد تا دوران سیاهی از تاریخ کشور آمریکا را برای مخاطبین یادآور شود که تبهکاران به راحتی آب خوردن آدم کشته و برای حفظ قدرت خود از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کردند.

۳. دار و دسته شیکاگویی‌ها در فیلم The Untouchables

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

یکی از بدنام‌ترین جنایت‌کاران تاریخ بشر آل کاپون نام داشته و آثار مختلفی حول محور دوران امپراتوری وی ساخته و پخش شده که The Untouchables با قاطعیت یکی از بهترین آن‌ها لقب گرفته است.

ساخته جنجالی و حماسی برایان دی پالما که به زیبایی هر چه تمام آل کاپون و دار و دسته شیکاگویی وی را به معرض نمایش گذاشته و رابرت دنیرو استادانه این شرور بدنام را نقش آفرینی کرده که هر مخاطبی را شیفته خود می‌کند. در دوره و زمانه‌ای که خرید و فروش الکل به امری غیرقانونی در کشور ایالات متحده آمریکا تبدیل شد، آل کاپون و دار و دسته‌اش وارد میدان شده تا این نوشیدنی را برای مردم قاچاق کرده و ظاهر یک قهرمان را برای خود تدارک ببیند تا در پس آن دست به جنایت‌های وحشتناکی بزند که مرگ و میرهای بسیاری را در پی داشته است. نکته جذاب فیلم The Untouchablesبه نمایش میزان خشونت و بی‌رحمی آل کاپون مربوط می‌شود که ابایی از کنار گذاشتن و نابودی تک تک اعضای دار و دسته‌اش نداشته و با هوشمندی خاص و سادیسمی می‌توانسته خانواده مافیایی خود را با ایجاد حس ترس و وحشت کنترل نماید.

۲. خانواده گامبینو در فیلم Goodfellas

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۹۰ میلادی رابرت دنیرو، جو پشی و ری لیوتا را گرد یکدیگر جمع کرد تا با ساخت فیلم Goodfellas تحولی را در آثار گانگستری و مافیایی رقم بزند که مسیر این ژانر را در سینمای هالیوود برای همیشه تغییر داده است.

اثری برگرفته از سلسله رویدادهای واقعی حول محور خانواده جنایتکار گامبینو و زیردستانشان که بازی قدرت و در دست گرفتن کنترل بیشتر در نهایت اعضای آن‌ها را به جان یکدیگر انداخته و به تراژدی مرگباری ختم می‌شود که منجر به کشتاری وسیع در کشور آمریکا شده است. Goodfellas به زیبایی هر چه تمام نمایش زندگی رومزه گانگسترها و دغدغه‌هایشان را به معرض نمایش گذشته و رابطه پرفراز و نشیب میان اعضای خانواده‌شان را مورد کنکاش قرار می‌دهد تا مفهوم مافیا را از حالت کلیشه‌ای و تکراری خود خارج کرده و در مسیر جدیدی قرارشان دهد. رویکردی که نتیجه مثبتی نیز در پی داشت و الگویی برای ساخت ده‌ها فیلم و سریال دیگر در طی دهه‌های بعدی قرار گرفت.

۱. خانواده کورلئونه در فیلم The Godfather

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

در نهایت نوبتی هم که باشد به سراغ یکی از جریان سازترین و بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی The Godfather می‌رسیم که فرانسیس فورد کوپولا با ساخت آن در سال ۱۹۷۲ ژانر جنایی و گانگستری را به مجدداً تعریف کرد و سینما را برای همیشه متحول نمود.

یک تراژدی آمریکایی حول محور خانواده‌ای مافیایی به رهبری دون ویتو کورلئونه که از یک سو می‌بایست اعضای باند خود را مدیریت کرده و با رقبا و دشمنان سرسختش سر و کله بزند و در سمت دیگر ماجرا خانواده خود مخصوصاً پسرش مایکل را سر و سامان داده و شرایط را برای دوران پس از مرگش مهیا نماید. The Godfather که زمینه‌ساز ساخت یکی از به یاد ماندنی‌ترین ۳گانه‌های تاریخ سینما شده، به طرز تحسین برانگیز و جالبی اهمیت و ارزشمندی خانواده را حتی برای یک رهبر قدرتمند مافیا یادآور می‌شود و سقوط یک امپراتوری بزرگ و در ظاهر ناگسستنی‌ را به تصویر می‌کشد که حتی پس از گذشت بیش از نیم قرن نه تنها ذره‌ای از جذابیت آن کاسته نشده، بلکه همچنان پیام‌ها و مفاهیمش می‌تواند هر مخاطبی را تحت تاثیر قرار دهد. اثری که از قضا بهترین و نمادین‌ترین خانواده مافیایی سینمای هالیوود را نیز شامل شده است.


منبع: کولایدر

essi007HELLO.BROTHERSILIYAGH𝚏𝚒𝚛𝚎𝚏𝚕𝚢 (ساول گودمن قدیم)هفت آسمانYohanaDARKSIRENبهنامDaniel WayneOld fashion GAMERCambyses The Third⃤‎ PARTiSANJoel Morganاولد گیمرپروفسور بی سوادHaj_Hosseinشیخ گرایمز (درحال پیدا کردن راهی برای احیای TWD)BADMANbroken from the inside

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا
به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

به یاد ماندنی‌ترین خانواده‌های مافیایی سینمای هالیوود - گیمفا