سیدی پراجکت رد از چالشهای ساخت جهان Cyberpunk 2077 میگوید
توسعه دهنده بازی، یعنی CD Projekt RED، در تلاش بود تا شهری متقاعدکننده و “ضد-آرمانشهر” خلق کند.
به نظر میرسد توسعه دهنده بازی، یعنی CD Projekt RED، در مسیر خلق دنیای جهان باز Night City و مطابقت آن با مقیاسها و مشخصههای مناطق آمریکایی، با چالش قابل توجهای روبهرو شده بود. این موضوع هنگامی برجستهتر میشود که اعضای تیم توسعهدهنده را اکثرا، افراد اروپایی تشکیل دادهاند.
شهر Night City در ایالت کالیفرنیا واقع شده است و به همین ترتیب، حتی اگر شبیه به شهرهای زمان کنونی نباشد، یک منطقه آمریکایی به شمار میرود. کریستوف کورناتکا (Krzysztof Kornatka)، هنرمند ارشد طراحی محیط در CD Projekt Red، در مورد خلق این شهر، در جلد چهلم مجله PLAY توضیح داده است:
از آنجایی که اکثر افراد تیم اروپایی هستند، یک چالش قابل توجه در راستای مطابقت شهر با مقیاس و مشخصههای مناطق آمریکایی بوجود آمده بود.
شهر Night City، علیرغم اینکه در ایالت کالیفرنیا واقع شده، تنها از آمریکا الهام نگرفته است. کورناتکا گفته است فراتر از آن، تعدادی فیلم در ایدهپردازی به او کمک کرده است. او در ادامه افزود:
ما همچنین از طراحی خیابانهای ژاپن و به خصوص شیوه استفاده آنها از تبلیغات الهام گرفتیم.
فکر نمیکنم با گفتن این موضوع کسی شگفت زده شود. جهانهای فوقالعاده فیلمهایی چون Blade Runner, Johnny Mnemonic, Judge Dredd, The Fifth Element و یا Akira، همگی برای من الهامبخش بودهاند.
در نهایت، هدف از خلق شهر Night City، به تصویر کشیدن شهری باورپذیر و ضد-آرمانشهر بوده است، که با تقسیم شدن به نواحی مختلف، بازیکنان به راحتی موقعیت مکانی خود را شناسایی میکنند. صرف نظر از جذابیتهای بصری، قطعا گشتوگذار در چنین دنیایی که با داستانیهایی اختصاصی، بازیکنان را به مناطق مختلف میکشاند، لذتبخش است.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
بیشتر وایبش به ژاپن میخورد تا امریکا، کورپو ها (اوراساکا و..) شرقی بودن
ولی ماشین سواری توی خیابوناش شدید حال میده
و محیطش خیلی شبیه دنیای فعلیه و در عینش خیلی مدرنه
زحمت کشیدی
تا آخر بازی هرچه بخود خواستم تحمیل کنم این شهر ناگت سیتی مثل شهرهای آمریکاست نشد
گویی توکیو طراحی کردن پر بازی ژاپنی اصطلاحات شرقی بود
اصلا باید گفت حالا که بلد نبودی شهر آمریکایی طراحی کنی چرا ژاپنی طراحیش کردی
همون دهات های لهستان بذاشتی بهتر بود
چی میگی 🤣
شهرش فقط زرق و برق و زیبایی داره
من هنوز منتظر اون بازی که تو تریلراش پویایی داشت و جهانش پر از اتفاقات رندوم بود هستم
باهات موافقم اما برای نسخه اول بد نبود .
منم منتظر سوم شخصش هستم 😅
کاش نسخه جدید دو حالته باشه سوم شخص و اول شخص تا گیمر به انتخاب خودش بره سمت هر کدوم
خودمم با سوم شخص بودنش بیشتر حال می کنم
دیگه نباش جون آپدیتا تموم شد!
با اینکه فقط چند بار روی کنسول دوست و آشنا تجربش کردم ولی واقعا شهرش به شدت وایب کلان شهر های ژاپنی رو میداد بهم و یه جاهایی شبیهشون بود
چون ژاپن فعلی رو اینجوری میشناسن بخاطر همینه که همه شبیه به ژاپن میدونن
البته به جز این که تصور مردم اینجوریه با دیدن فیلم و سریال هاشون و ولاگ هایی که از کلان شهر ها هست یه سری شباهت رو میشه حس کرد
من سایبر رو تجربه نکردم اما طبق اون چیزایی ک شنیدم و گیم پلی هایی ک دیدم دنیاش زیباس ولی انگار توخالیه و در کل طراحی خوبی نداره.
ی بازی ایمرسیو سیم یکی از بزرگترین بخش هاش طراحی دنیاشه.
ی مثال میزنم: Deus Ex: Mankind Divided دنیاش زیاد بزرگ نیس ولی طراحی پراگ پرجزئیات و بینقصه واقعا. انقدر بازی جزئیات داره ک شما میتونی کلا خط داستانی رو کنار بذاری و ساعت ها فقط تو دنیای بازی اکسپلور کنی. با یکم اکسپلور متوجه میشید ک چقد دنیای بازی زندس و مث ی ساعت کار میکنه!
هر ان پیسی داستان متفاوت خودشه داره، فقط باید حوصله داشته باشید بهش گوش بدید.
کافیه برید تو خونه مردم، یکم خونه رو بگردید ببینید چقد جزئیات جالب پیدا میکنید.
مثلا ebook های تو خونه هارو اگ بخونید داستانای خیلی جذابی دارن. یا اطلاعات زیادی درمورد دنیای بازی بهتون میده. گاهی اوقات ساید کوئستایی ازشون درمیاد ک با دنبال کردنشون میرسید بهشون و خیلی جذاب کار شدن(ساید کوئستاش از داستان اصلی بهتره بنظرم)
در کل دنیای بازی خیلی پرجزئیات کار شده. حیف ک اسکوئر ملعون بخاطر پول نذاشت بازی کامل ساخته بشه😑🤦♂️
سایبرپانک تو نسخه بعد باید رو طراحی دنیاش کار کنه. البته بازم میگم ک من سایبر رو تجربه نکردم اما اونقدر گیم پلی ازش دیدم ک بتونم نظرمو حداقل درمورد طراحی دنیاش ببینم(البته از یوتیوب ندیدم، کانال جم پیکسل گیم پلیشو پخش میکرد منم نگاه میکردم)
نظرمو بگم*
عزیز باید بگم من بیشتر از ۲۰۰ ساعت این بازی رو پلی دادم و باید بگم درسته خیلی مشکلات داره مثل یه سری از اینایی که گفتی ولی با تمام این حرف ها باید بگم اگر این بازی رو با این کیفیت و داستان عالی تجربه نکنی واقعا ضرر کردی برای من سایبرپانک با تمام مشکلاتش که البته الان خیلی از اون ها با ابدیت های زیادی که دادن حل شده واقعا یکی از بهترین گیم هایی بوده که توی این چند سال تجربه کردم مخصوصا dlc فانتوم که واقعا شاهکار بود برای همین وقعا پیشنهاد میکنم تو هم تجربش کنی
فعلا کنسولمو فروختم، کنسول نسل جدید ک گرفتم تجربه میکنم(البته اگ بتونم، چون واقعا گرونه XD)
ممنون از شما🙏
پراگ واقعا محشره. من حقیقتا ترجیح میدم نایت سیتی کوچک تر باشه ولی عمق بیشتری داشته باشه و reactive تر باشه نسبت به تصمیمات ت و زنده تر و پویا تر باشه
دیترویت تو Human Revolution هم مث پراگ واقعا فوقالعاده بود.
بنظرم طراحی دنیای بازی تو HR و MD از نسخه ۲۰۰۰ هم بهتره.
دقیقا، این کاریه ک باید از همون اول انجام میشد، امیدوارم برا نسخه دوم رو این موارد کار کنن و همچنین مث نسخه هایپو الکی بالا نبرن
به نظرم برای نظر دادن به دیده ها و شنیده ها نباید اتکا کرد، چون اینجوری رسما حرف ها و استلالاتون بر مبنای باد هوا میشه تا تجربه نکرده باشی
برادر دیدن گیم پلی و تجربه فرقش چیه؟
با چشم میشه دید دنیای بازی فقط زرق برق داره، اصا لازم ب تجربه نیس، با دیدن چند تا گیم پلی خیلی واضح میشه این موردو دید.
حالا از همون بازی ک من گفتم ی گیم پلی ببینی، بعد متوجه میشین ک دنیای بازی چقد زنده و پرجزئیات طراحی شده
دیدن و تجربه کردن دو تا چیز متفاوتن عزیز واسه همینه که براشون دو تا کلمه جدا داربم دوتا معنی و مغهوم جدان اگه اینجوریه که چه کاریه به جای تجربه بازی برو واکترو گبمای موردعلاقتو ببین 🤷
برادر خودم متوجه این مورد هستم. ولی یچیزایی هستن ک تابلوئن و با دیدن گیم پلی هم میشه فهمید.
مثلا الان شما ی گیم پلی از هیلو یا هف لایف ببینی متوجه نمیشی چقد گان پلی خوبی داره؟😐 یا باید حتما تجربه کنی تا اینو متوجه بشی؟ درسته تجربه یچیز دیگس ولی یچیزایی کاملا واضحا حتی تو گیم پلی دیدن هم میشه این مواردو دید.
یا مثلا شما بلادبورن ازش گیم پلی ببینی متوجه اتمسفر عالیش نمیشی؟ یا اونم باید حتما تجربه کنی
یا مثلا تریلر بازی ها ک منتشر میشن خیلی چیزارو از رو تریلر آدم متوجه میشه. اونم همینطوریه. اینطوری نیس ک ما باید حتما اون تریلرو هم بریم تجربش کنیم تا متوجه بشیم اون مواردو.
خالی بودن دنیای سایبرپانک رو از رو گیم پلی دیدن هم خیلی راحت میشه دید. حالا اگ شما نمیخوای اینو قبول کنی دیگه ب خودتون مربوطه🙌
داداش همچیش توخالیه، یهو از تو ان پیسی ها رد میشی،از تو دیوار ماشین و…
حتی بعضی وقتا یهو غیب می شن
ایده داستان و روایتش خیلی عالیه و واقعا حیفش کردن این بازیو، به نظرم سیدی پراجکت رد باید ایده هاش رو به یه کمپانی مثل راک استار بفروشه تا اونا بازیا رو بسازن
دوستان یه سوال در مورد سایبرپانک: من یکبار بازیو تموم کردم، الان دقیقا قبل مرحله ای هستم که میریم پیش هاناکو،میخوام پایان The sun رو بگیرم،ولی یکی از دیالوگا رو توی مراحل داستانی اشتباه انتخاب کردم،هنوز میتونم با انجام دادن مراحل فرعی به ۷۰ درصد برسم و اندینگو بگیرم؟
اسپویل
واسه گرفتن اندینگ The Sun بعد صحبت با ویکتور باید کنترل رو بدی به جانی و با کمک روگ به آراساکا حمله کنی و در آخر بذاری V بدن رو نگه داره
یه روش دیگه هم واسه گرفتن این اندینگ که سیکرت اندینگه اینه که تنهایی به آراساکا حمله کنی که همونطور که گفتی رابطت با جانی باید بالای ۷۰ درصد باشه
البته اگر درست یادم باشه قبلش باید ساید میشن های Chippin’ In و بعدش Blistering Love که با انتخابهات از ساید میشن قبلیش باز میشه رو برای بهتر شدن رابطه جانی و روگ رفته باشی
خیلی ممنون بابت پاسخ🙏🏻
نزدیک ۱۵۰ ساعت این بازی و تجربه کردم و از خیلی جهات برام جذاب بود ولی دنیای بازی جوریه که همه چیز از قبل آماده شده و پلیر اون ارتباط و تعاملیو که باید با محیط یا دنیای بازی داشته باشه احساس نمیکنه به عنوان مثال شما فقط با npc هایی میتونید ارتباط برقرار کنید که جزئی از کوئست های بازی باشن بقیه npc ها و مردم شهر عملا فقط هستند و هوش بسیار کمی دارن خود شهرم به غیر از ی سری فروشگاه و ریپرداک چیز دیگه ای نداره و بیشتر ظاهره. درکل تو سایبرپانک متاسفانه نشد با شهر و مردم شهر تعامل برقرار کرد چیزی که اگه میشد این بازیو به ی masterpiece تبدیل میکرد ولی امیدوارم نسخه بعدی بهتر باشه
بنظرم جذاب ترین شهر open world گیمینگه ولی همه ش Style over substance ه. خیلی زیباست و معماری و دیزاین خیلی خفنی داره ولی ۹۰% ش فقط ظاهریه. عمق نداره. اکسپلوریشن هم بخاطر اون ! و ? های روی مپ داینامیک نیست. Random Encounter ها هم خیلی محدودن.
این چیزیه که دوست دارم توی نسخه بعدی پیشرفت کنه. درکنار عمیق تر شدن choice and consequence / Roleplying options
احتمال میدادم از انیمه اکیرا الهام گرفته باشن چون به محض ورود به شهر و تجربه بازی قشنگ وایب اکیرا رو بهم داد
برای من بهترین زمان اوقاتی بود که بیخیال ماموریت ها تو خیابان ها و کوچه ها قدم میزدم و مناطر و ساختمان ها و تبلیغات رو تماشا میکردم. البته بعد از اون بهترین لحظات مخصوص ماشین سواری بود!!
بدی سایبر پانک اینکه با اینکه بزرگه ولی خالیه بیشتر در و دیوار هستش و شهر حالت مرده داره کوئیست مخفی یا رندوم کم داره فقط انمی وجود داره
متاسفانه من گول نمره بالاش رو خوردم و کلی پول دادم خریدمش و بیشتر از یک روز نتونستم بازیش کنم
انتقادی که من بهش دارم کاملا جدا از سلیقه ای بودنشه
ما الان تو سال ۲۰۲۴ هستیم و ابتدایی ترین چیزی که هر بازی باید تو این نسل داشته باشه یه فیزیک مناسبه چون قراره با بازی هایی مثل هورایزن و رد دد ۲ و سری لست آف آس و… مقایسه بشه، ولی متاسفانه سیدی رد پراجکت تو همه بازیاش حتی ویچر این مشکل رو داره و این خیلی بده که هیچ تلاشی نمی کنه برای رفعش
توجه کنید من دارم راجب حد اقل ها حرف می زنم
فیزیک خوب یعنی چی؟ یعنی وقتی ایلوی توی بازی هورایزن کمونش رو می کشه و آماده شلیک می شه می تونه اون کشش کمون رو به شما القا کنه و شما حسش کنید ولی وقتی توی سایبرباگ اسلحه رو توی دستتون میگیرید انگار یه تیکه کاغذ بدون وزن توی دستتونه
فیزیک خوب یعنی این که وزن افراد و اشیا توی بازی رو احساس کنید، وقتی کارکترتون می دوه یا می پره، شما این دویدن و پریدن رو احساس کنید و یک حالت طبیعی داشته باشه
حد اقل توقعمون تو سال ۲۰۲۴ اینه که وقتی حالت اول شخص رو برای یک بازی در نظر می گیرن کنارش حالت سوم شخص رو هم بزارن تا بازیکن حق انتخاب داشته باشه مثل بازی رد دد ۲
فیزیک خوب یعنی وقتی ماشین می رونیم چرخش فرمون ماشین احساس کنیم و حرکت ماشین طبیعی باشه مثل توی جی تی ای
اما توی بازی سایبر باگ ما حتی وقتی با بقیه کارکترا صحبت می کنیم و مثلا بخش سبنماتیک بازی به حساب میاد هم نمی تونم چهره کارترمون رو ببینیم و جوک داستان اینجاست که اول بازی امکان طراحی چهره کارترمون رو بهمون میده، کارکتری که چهرشو فقط توی آینه می شه دید
مسئله بعدیش باگ های خیلی زیادشه
توی سال ۲۰۲۴ حداقل توقعمون از یه بازی اینه که وقتی تو بازی یه ماشین میاد سمتمون یهو وسط راه غیب نشه
خلاصه که یه بازی ساختن با استاندارد های زمان پلی استیشن ۲ (جز گرافیک بصریش)
اگر شما هنوز بازی نکردیدش گول تبلیغاتو نخورید مثل من، تنها بازی هست که قبل از تموم کردنش پاکش کردم(من حتی بازی های رایگان رو هم بدون تموم کردن پاک نمی کنم)