۱۵ بازی که موفقیتشان غیرمنتظره بود
در چند سال گذشته، بازی های مختلفی وجود داشتند گیمرها را با موفقیت خود گیمرها را هیجانزده کردند اما جالبترینِ آنها، عناوینی هستند که به طرز غافلگیرکنندهای به موفقیت رسیدند و ما را با سطح کیفیت یا طراحیهای مبتکرانه خود شگفتزده کردهاند. در این مقاله، به ۱۵ مورد از بازیهایی میپردازیم که موفقیتی غیرمنتظره داشتند.
Helldivers 2
استودیوی Arrowhead Game با ساخت بازی شوتر سوم شخص کوآپ محور Helldivers 2 به موفقیتهای بزرگی دست یافت. بسیاری از ایدههای آن را میتوان در حالت PvE بازیهایی مانند The Division جستوجو کرد، اما توانایی بازی برای القای یک حس آشفتگی دائمی در حالی که تلاش میکنید ماموریتها را بدون اشتباه تکمیل کنید، چیزی است که آن را بسیار اعتیادآور میکند. گیمپلی بازی در ساختن لحظات شگفتانگیز مهارت دارد و قدرت تجربیات مشترک و داستانهای شخصی آن موردی است که Helldivers 2 را به یک اثر بزرگ تبدیل کرده است.
Hi-Fi Rush
واقعا تصور نمیشد که توسعهدهنده The Evil Within بتواند یک بازی اکشن ریتمیک رنگارنگ و جذاب بسازد، اما استودیوی تانگو گیمورکس (Tango Gameworks) با عنوان Hi-Fi Rush توانست این کار را انجام دهد. خبر خوب این است که همه چیز در این اثر به خوبی کنار هم قرار گرفته و استودیوی تانگو خود را از حاشیه امن خارج کرد. Hi-Fi Rush به طور کلی یک تجربهی ریتمیک جذاب را برای طرفداران ایجاد میکند و همه چیز در آن شامل پاداش است.
Palworld
بازی Palworld ترکیب جالبی از ژانرهای مختلف است. این بازی در تریلرهای اولیه نشان میداد که موجودات بامزهای شبیه به پوکمون با تفنگهای واقعگرایانه، در پس زمینه مناظر سرسبز حضور دارند. هنگامی که چندی پیش دسترسی زودهنگام این بازی منتشر شد، بازیکنان زیادی جذب آن شدند و این به لطف مجموعه جالب مکانیکهایی بود که به خوبی با یکدیگر کار میکنند. با وجود برخی مشکلات، خلاقیت محض همه آن چیزی است که بازی را در وهله اول بسیار دوستداشتنی میکند.
A Plague Tale: Innocence
بازی A Plague Tale: Innocence در نگاه اول اقتباسی ساده از The Last of Us به نظر میرسید. در حالی که این تصور در برخی بخشها درست است، اما به طور کامل نشاندهنده همه قضیه نیست. داستان این بازی حول یک خواهر و برادر به نامهای آمیسیا و هوگو در پس زمینه یکی از تاریکترین دورههای تاریخ میگذرد. این بازی داستانی مملو از احساسات را روایت میکند که دارای سهم مساوی از لحظات صمیمانه و هیجانانگیز است که در ترکیب با شخصیتهای فوقالعاده به خوبی کنار هم قرار گرفتهاند و یک تجربه هیجانانگیز را به بازیکنان ارائه میدهد.
Stray
Stray ممکن است یک بازی گسترده و هیجانانگیز نباشد، اما قرار گرفتن بازیکن در نقش یک گربه ولگرد، برای بسیاری تنها دلیل کافی برای تجربهی این اثر بوده است. معماهای بازی بسیار ساده هستند، اما جهانسازی جالب و طراحی مراحل متفاوت هرگز اجازه نمیدهند بازیکن از مکانیکهای بازی خسته شود.
Demon’s Souls
این بازی شروعکننده چیزهای زیادی بود. Demon’s Souls که اولین بار در سال ۲۰۰۹ برای کنسول پلی استیشن ۳ منتشر شد، با سختی بیش از حد، مبارزات ترسناک و نفسگیر و باسهای مختلف، همه را شگفتزده کرد. این اثر با سبک هنری عالی و فضایی ترسناک، تبدیل به یک موفقیت غیرمنتظره در بین بازیکنان شد. اگرچه بازیهای بعدی Souls این سبک را به روشهای مختلف گسترش دادند، اما Demon’s Souls همچنان یک تجربه بهیادماندنی است. اگر دارنده کنسول پلی استیشن ۵ هستید، میتوانید نسخه ریمیک شده آن را که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، تجربه کنید.
Lies of P
شرکت کرهای Neowiz، سازنده بازی Lies of P، برای توسعه این عنوان از فرمول سولزلایک استفاده کرد. در حالی که نمایشهای اولیهی بازی امیدوارکننده به نظر میرسید، اما نتیجهی نهایی به قدری عالی از آب درآمد که میتوان آن را هم ردیف عناوین برتر استودیوی FromSoftware قرار داد. در مجموع، Lies of P موفق شد یک تجربهی اکشن نقشآفرینی سولزلایک ارزشمند را با طراحی عالی مراحل، مبارزات جذاب و باس فایتها و چند مکانیک منحصر به فرد به بازیکنان ارائه دهد.
Baldur’s Gate 3
Baldur’s Gate 3 به عنوان آخرین ساختهی استودیوی Larian، اثری محسوب میشود که جاهطلبیهای بزرگی دارد و به جرات میتوان گفت که معیارهای جدیدی برای بازیهای RPG در این نسل تعبیه کرده است. این بازی دارای یک شبکه مکانیزم پیچیده است که به خوبی در کنار هم کار میکنند. مجموعهای از احتمالات متمایز از پایان داستان گرفته تا سبکهای مختلف بازی و موارد دیگر وجود دارند و توجه به جزئیات آن در هر جنبه، Baldur’s Gate 3 اثری است که باید حتماً تجربه کنید.
Valheim
بازی Valheim در سال ۲۰۲۰ به صورت دسترسی زودهنگام منتشر شد و بلافاصله با جذب صدها هزار بازیکن، موفقیت بزرگی را کسب کرد. این بازی دارای نبردهای مختلف با باسها، سطح بالایی از تکرارپذیری و موارد دیگر است، اما چیزی که آن را در میان سایر ویژگیها برجسته میکند، حس بسیار ملموس پیشرفت است و بازیکنان با پیشروی در هر محیط، قویتر و قویتر میشوند.
Lords of the Fallen
بار دیگر در مورد بازیهای سولزلایک صحبت میکنیم که توانستند بسیاری از بازیکنان را به خود جذب کنند. بازی Lords of the Fallen که سال گذشته منتشر شد، بازیکنان را وارد یک دنیای فانتزی تاریک و تیره میکند و آنها با باسهای گوناگون به مبارزه میپردازند. وجود سیستم دنیایی پنهان و جلوههای بصری فوقالعاده موجب میشود که تجربهی این بازی را به طرفداران عناوین سولزلایک پیشنهاد بدهیم.
Dave The Diver
Dave The Diver عنوانی است که هرگز در شگفتزده کردن بازیکنان کم نمیآورد. این اثر ترکیب عجیبی از ژانرهای مختلف مانند شبیهساز کشاورزی، سفری ماجراجویانه و بسیاری موارد دیگر است و این واقعیت که همه آنها به شکلی منسجم به زیبایی در کنار هم عمل میکنند، آن را به تجربهی بسیار خوبی تبدیل میکند؛ اثری که با خلاقیت خودنمایی میکند.
Phasmophobia
ترکیب یک تجربهی ترسناک در قالب المانهای چندنفره کار بسیار سختی است، اما Phasmophobia با فضای عالی و طراحی هوشمندانه خود این کار را انجام میدهد. این بازی در زمانی منتشر شد که بازیکنان به دلیل پاندمیک از یکدیگر جدا بودند و حس دوستی ناشی از رفت و آمد در مکانهای فرسوده و انجام کارهای مختلف با کمک یکدیگر موردی است که ما را در چنین مواقع چالشانگیزی به یکدیگر نزدیکتر میکرد و همین مووضع یکی از بزرگترین دلایل موفقیت Phasmophobia محسوب میشود.
The Forest
بازیهای بقا محور طی سالهای اخیر طرفداران زیادی را به خود جذب کردهاند. اما بازی The Forest، ساختهی استودیوی Endlight Games، به لطف درک عالی سازندگان آن توانست در میان عناوین این سبک برجسته شود. این بازی از مکانیزمهای بیرحمانهی بقا برخوردار است و سناریوهایی که بازیکنان را در معرض آن قرار میگیرند، آنها را مجبور میکنند در رویکرد خود پویا باشند و راهحلهای جالبی برای رفع مشکل پیدا کنند. این همان چیزی است که The Forest را به اثری تبدیل میکند که ارزش ساعتها تجربه را دارد.
Last Epoch
بازی اکشن نقشآفرینی هک اند اسلش Last Epoch که اخیراً منتشر شده است، صنعت بازیهای ویدیویی را تحت تاثیر خود قرار داد و به طور جسورانه در این ژانر نامی برای خود دست و پا کرد. دلیل اصلی موفقیت این اثر، انعطافپذیری آن در ساختوساز و توانایی آن در راضی کردن افراد عادی است که نمیخواهند به مانند بازیکنان کهنهکار در دنیای بازی غوطهور شوند. علاوه بر این، بازیکنان با پیشروی در بازی و اکتشاف دانجنهای مختلف، آیتمهای ارزشمندی را به دست میآورند و این عامل پیشرفت، یکی از موارد جذاب Last Epoch است.
Rocket League
هدایت یک توپ غیرطبیعی بزرگ به تیرک دروازه در حالی که در اتومبیل نشستهاید، شاید شبیه به رویای یک نفر به نظر برسد، اما سازندگان این رویا را با Rocket League به واقعیت تبدیل کردند. علیرغم چند ناامیدی ذاتی که با این مفهوم جالب و در عین حال سخت همراه است، اما Rocket League یک اثر بسیار سرگرمکننده است و اگر چند دوست برای بازی در کنار هم داشته باشید و داستانهای به یاد ماندنی از پیروزیها و شکستهای لحظه آخری را به طور یکسان بسازید، تجربهی لذتبخشی خواهید داشت.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
نظرات
البته موفقیت بستگی داره مالی باشه یا نمره ای و کیفیت که خیلی از اینا مشمول هردو نوعش بودن ولی برخی هم فقط یکیش !
به بیان بهتر موفقیتشون به معنای عالی بودن بازی نیست. مانند The Forest
بازی A Plague Tale Innocence واقعا از همه نظر عالی بود
The Forest ؟؟؟ کم مخاطب نداشت
نسخه دومش که به شدت اعتیاد اوره یعنی خودم ۵ ۶ روز فقط درگیر ساخت خانه بودم – خیلی چیز حقی هست
کاوش تو غارها ، حس ترس ، اون پاداشی که بعد از کاوش ها دریافت می کنی
برای Lords of the Fallen هیچ کدوم صدق نمیکنه نمیدونم چرا تو لیسته.حتی سولز بازا این بازی رو بیشتر از چند ساعت پلی ندادن
ای گل گفتی
اینقدر این بازی مزخرف بود که یادم رفت حسابش کنم.
دقیقا وجودش احمقانس
بازیه خوبیم نبود اخه
++
بازی ضعف ها زیادی روز عرضه داشت ولی کم کم بهبود پیدا کرده
کلا این بازی زودتر از زمان ساختش منتشر شده
هنوز هر هفته داره براش اپدیت می یاد
ولی به طور کل بازی افتضاحی نیست بازی متوسط رو به بالا ، بازی از نظر گرافیک هنری هم خیلی زیباست
کاش بازیهای آنلاین را جداگانه معرفی میکردین، نه اینکه آنلاین و آفلاین را درکنار هم قرار بدین…
همشونم غول شدن 💀
A Plague Tale: Innocence فوقالعاده حتما تجربش کنید
نسخه یک هم فوق العاده بود
از همون اول هم به این بازی فوق العاده امید داشتم
و واقعا آخر بازی نفس ادم بند می امد تجربه این بازی واجبه
Dishonored، Hades، Tunic، Vampire Survivors میتونستن توی لیست باشه بنظرم
البته بازیهای ایندی تقریبا همشون غیرمنتظره عمل میکنن و نمیشه کل لیستو با اونا پر کرد
dishonored و darkness II آندرریتد ترین گیم های دنیا هستن
phasmophobia واقعا ایده جالبی بود و اینکه مولتیپلیر بود این ایده رو هم جالبتر کرد. واقعا کیف داره بازی کردنش با دوستان
Rust
The forest
Hunt showdown
Lethal company
Minecraft
Elden ring
دو مورد اخرو به این خاطر نوشتم چون موفقیتشون -فراتر- از انتظار بود وگرنه مشخص بود میازاکی بازم یه شاهکار خلق میکنه و ازش استقبال میشه ولی نه در این حد …
پ.ن: lords of the fallen تازه ضعیف تر از انتظارات هم ظاهر شد توی این لیست نباید باشه D:
rust خوبه ولی موفق نیست واقعا
ماینکرفت رو کاملا درست گفتی
Rust موفق نیست؟ :/
رضایت ۸۷ درصدی با بیشتر از یک میلیون ریویو
فروش حدودا ۲۰ میلیونی
۱.۳ میلیون بیننده همزمان روی توییچ
هر روز هم بیشتر از ۱۰۰ هزار پلیر همزمان داره
همه اینا تازه فقط توی استیم بوده
دیگه نمیدونم معنای موفقیت چی میتونه باشه …
یک مقایسه بین رقبا کن بعد خودت میفهمی
یکی از بازی هایی که به شخصه واقعا انتظاری نداشتم stray بود
ولی خب ۱۸۰ درجه نظرم عوض شد
Rocket league تک نفره حال میده؟
نه
Lords of thr Fallen کجا موفق بود؟
ولی لوردز آو د فالن چندان موفق نشد
NieR Automata?!
منظورم اینکه،حتی خود آقا یوکو تارو هم از موفقیت بازی شگفت زده بود…یعنی من مطمئنم ۹۵ درصد پلیر ها که توی ۲۰۱۷ بدون هیچ ایده قبلی درمورد این سری واردش شدن،دقیقا شگفت زده شدن،هیچکی انتظار سطح بالایی نداشت(مگه اینکه پرو یوکو ورس فن از اون زمان بوده باشی:که افسوس من نبود،آشنایی من با این سری با Automata بود)
(گرچه دلیل عدم انتظار به خاطر این نبوده که بازی ها قبلی آقا یوکو تارو قبل از automata بی کیفیت بودن،بلکه بی مهری به آثار ایشون بوده،و از روی تجربه که خودم فنشونم(پروفایلم) ،وگرنه فقط برای اونا یوزر اسکور در نظر میگیرم تا متا)
من با هیچ دیدگاهی رفتم سراغش و بعد چند ساعت تجربه حذفش کردم چون اصلا باهاش حال نکردم🙄🫤
سریع برو توبه کن.
بازی پتانسیل بالایی داشت احتمالا با آبدیت بشه تا یسال دیگه بهش گفت بازی خوب ولی جایی تو لیست( بازی هایی که موفقیتشان غیرمنتظره بود) نداره
و ۲۲ سال توسعه بوده
بازی ۶ سال درحال توسعه بوده. ۲۲ رو از کجا میارین واقعا؟ فاصله بین دو و سه رو هم حساب کردین؟ 🙂
راجبه داستان ساختش بخون
الان دقیقاً لود اف د فالن اون وسط چیکار میکنه؟😐 یه اثر بسیار ضعیف بود چجوری تونسته خوب بفروشه
پسفیک درایور هم یادتون رفت بگید
میشه بگی کجاش موفق بوده؟ صرفا فقط خوب ولی شدیدا حوصله سر بر
نو آورانه بود همه چیش
اون مربوط به خودشه ربطی به موفقیت نداره
هر نوآوری باعث موفقیت نمیشه
به این دلیل موفقیت امیز بود که مال سونیه داش من،چرا دستور زبان فنبوی هارو تا الان متوجه نشدی؟
کاملا درست👍👏
دوست داشتم ولهیم بازی کنم ولی نابود بود. در حد سایبرپانک رم مصرف میکرد
می خواستم نظرتان رو بدونم دوستان اگه از واکینگ دد گیم بسازن چی میشه آیا موفق میشه یا نه به بنظرتون چه شرکتی میتونه این کار رو به نحو احسن انجام بده بنظر من ناتی داگ
ساختن از رو گیمی هم ک ساختن برداشت آزاد گیم ساختم شد tlou
یه بازی واکینگ دد برای VR هست که به طرز فوقالعاده ای جذاب بود واسم.
نسبت به بازیای دیگه زامبی محور توی VR خیلی واقع گرایانه تر بود و خیلی جزئیات خفنی داشت.
بازی هم خطی نبود حالت داستانی و سروایول داشت و میتونستی بجای اینکه بری سراغ داستان و یا ماموریت های فرعی مشغول لوت کردن خونه ها و پیدا کردن آیتم های خاص بشی.
خلاصه که از لحظه لحظه بازی لذت بردم
می خواستم نظرتان رو بدونم دوستان اگه از واکینگ دد گیم بسازن چی میشه آیا موفق میشه یا نه به بنظرتون چه شرکتی میتونه این کار رو به نحو احسن انجام بده بنظر من ناتی داگ جواب بدید
مثل ریگ بازی ساختن از والکینگ دد
عالی ممنون از اقای رضوی فر🌹🌹
مقاله کامل و مناسب بود
پ.ن دو ساعت دنبال استیکر گل گشتم
دوتا بازی هم من بگم lethal company و content warning این دو تا بازی ساده و کم حجم به شکل عجیبی موفق شدن
جوخه انتحار از همشون موفق تر بوده
😂😂
مگه Lords of the Fallen موفق حساب میشه؟ باگ و مشکلات فنی میشه موفقیت؟
کسی قبل انتشار فکرش هم نمیکرد جوایز کل جهانو درو کنه منظور از موفقیت این جوایز هست
من سیفو هم فکر نمیکردم موفق بشه ولی انقدر عالی بور که خودم میخوام بخرمش و عاشقشم واقعا خیلی واسم به شخصه غیر منتظره بود پیشنهاد میکنم سیفو رو پلی بدین
یه مقاله هم برید واسه بازی هایی که به طور غیر منتظره شکست خوردن، مثلا سایبرپانک(روزای اول) و رایز اف د رونین و استارفیلد
عجب بازیایی بودن
بالدوز گیت ۳ غیره منتظره نبود، فقط باعث شد بخشی از گیمر ها با این سبک بیشتر آشنا بشن، وگرنه پیشینهای استودیو ، و ارلی اکسس بازی کاملا نوید موفقیت میداد.
https://en.as.com/meristation/news/not-even-the-developers-of-baldurs-gate-3-were-expecting-the-huge-success-of-the-game-n/
حتی این ک با ۵ میلیون دلار مایکروسافت میتونست بیاره گیم پس و نیاورد خودش ثابت میکنه هیچکس انتظار موفقیت به این گستردهای رو نداشت.
این که ماکروسافت نتونست این موضوع رو تشخیص بده، یا نخواسته ، ربطی به این که از ارلی اکسس بازی و پیشینه ی استودیو کاملا مشخص بود بازی با کیفیت هست و میتونه موفق بشه ، نداره. نمیدونم چرا گیر چنین مواردی هستین که هرچی میزارید یا فکر میکنید یک اصل اساسی و مطلق هست. ماکروسافت شاید بخاطر سبک بازی فکر میکرده نتونه مخاطب زیادی به دست بیاره. اما این ربطی به کیفیت کلی بازی که قابل پیش بینی بود نداره. و نمیشه بالدوز گیت رو هم رده ی lie’s of p و امثال اون که همگی اولین نسخه یا اولین تجربه ی یک استودیو بودن، قرار داد….
من الان پیامت رو دیدم.
واسه من a plague tale فراتر از بازی بود،زندگی کردم با هر دو نسخش
موفقیت BG3 و Last Epoch غیرمنتظره نبود واقعا. دوتاشون توی Early Access چندساله شون محشر بودن. البته انتظار نمیرفت که BG3 بتونه Mainstream بشه
دوستان این بازی برای چه پلتفرم هاییهPhasmophobia
یه چی میگم شاید مسخره کنید ولی این لیست از لیست بهترین بازی های دهه اخیر ک اکثر سایتا میدن ب مراتب قوی تر بود ولهایم و افسانه طاعون و… عجب بازی هاییی اینارو باید بازی کرد ن ریمیکه ریمستر لست و ردفال و از این قبیل بازیا
Kingdom come deliverance هم میتونس باشه