گزارش: بازیکنان در سال گذشته اغلب به تجربه بازیهای سرویس محور جدید پرداختهاند
یک گزارش جدید بیان میکند که ۷۳% از مجموع پلیتایم عناوین عرضه شده در سال گذشته به بازیهای سرویس محور اختصاص داشته است.
بازیهای سرویس محور در طول سالهای اخیر بسیار بحثبرانگیز بودهاند و موفقیت آنها هرگز تضمین شده نبوده است. این بازیها اغلب خود را در دو حالت افراطی قرار میدهند. یا به مانند Helldivers 2 بسیار موفق میشوند یا به مانند Suicide Squad شکست میخورند.
با وجود ریسکهای موجود، استودیوهای بیشتری روی ساخت عناوین سرویس محور کار میکنند. یک گزارش جدید نشان میدهد که این سبک ۷۳% از تایمپلی بازیهای جدید را در سال گذشته به خود اختصاص داده است. اگرچه بسیاری از بازیکنان به ترند بازیهای سرویس محور علاقه ندارند، اما ارقام مذکور نشان میدهد که مخاطبان عمومی این سبک را ترجیح میدهند.
جدیدترین گزارش Newzoo اطلاعاتی را در مورد بازار بازیهای کنسولی و PC در آمریکا و بریتانیا در سال گذشته ارائه داده و ارقام رشد، درآمد و موارد دیگر را به اشتراک گذاشته است. اشاره شده است که در سال گذشته، تنها ۴۸ عنوان ۹۰ درصد از پلیتایم عناوین جدید را درآمریکا و بریتانیا بر عهده داشتند و از این تعداد، ۲۵ عنوان مربوط به بازیهای سرویس محور پولی بودند.
از بین این ۲۵ عنوان، ۲۰ بازی Premium بودند که بیشتر توجهات را به خود جلب کردند. اگرچه سال ۲۰۲۳ برای بازیهای تکنفره و داستان محور عالی بود، اما عناوین سرویس محور همچنان در سه چهارم زمان بازی غالب بودند. عناوینی مانند Call of Duty: Modern Warfare 3، Diablo 4، EA Sports FC 24 و موارد دیگر بخشی از این لیست محسوب میشود. در جاهای دیگر، بازیهای رایگان مانند Fortnite، Rocket League و موارد دیگر جزو بخشهای برجسته این سبک باقی ماندند.
این آمار دلیلی است که نشان میدهد چرا ناشران بیشتری از رویکرد سرویس محور استفاده میکنند. شایعات اخیر نشان میدهد Hogwarts Legacy 2 علیرغم اینکه بازی اول پرفروشترین عنوان برتر سال گذشته بود، ممکن است در این مسیر حرکت کند. ناشرانی مانند EA، برادران وارنر و بسیاری دیگر تمرکز بالایی روی بازیهای سرویس محور دارند، زیرا میدانند که حتی اگر یک بازی در این سبک موفق باشد، در دراز مدت برای آنها سودآور خواهد بود.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
بازی سینگل پلیر تا ابد
نمیفهمم چرا تو ایران جبهه دارین علیهش
جبهه ندارم فقط سلیقم نیست
نود درصد جبهه دارن
خداروشکر که رفتم سمت pc نزدیک بود برم ایکس باکس بگیرم پست ۳۰ فریم بودن هلبلید دیدم واقعا دیگه از ایکس باکس ناامید شدم به نظرم سری اس برای بچه ۷ الی ۱۰ ساله بخری بزاری بازی کنه خوبه خودم که رفتم سمت pc خودم طرفدار ایکس باکس بودم ولی الان واقعا ناامید شدم از این به بعد من هیتر ایکس باکس هستم
۱۱ ساله رویت شد
سلام هیتر ایکس باکس 🙋♂️
تو اگه پول پی سی خوب داشتی همون زمان سری اکس رو بررسی میکردی برای خریدت نه سری اس
ryzen 5 3600x 32gbram ddr4 3600 gtx 1660super این سیستم پی سی منه اونقدرا هم ضعیف نیست
من همیشه فکر می کردم WoW پلیر ها بالغن و دیگه به این چرت و پرت ها کاری ندارن. شخصا گند زدی به طرز فکرم
چی مگه گفتم خب ناامید شدم از ایکس باکس همه بازیاش ۳۰ فریم شده از استارفیلد بگیر اینم از هلبلید حداقل نمیتونن با fsr یع حرکتی کنن در ضمن من ۲۲ سالمه
🤦♂️😂
برادر یه هیتر ایکس باکس تبدیل شد🔥
نه بازی آنلاین مزخرفه و تکراری هستش !!! این منطق خیلی از پلی استیشن بازها توی ایران هست ,
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه گندیده هستش , بخوان بازی آنلاین روی پلی استیشن کنن قشنگ باید کلیشون رو فروش کنند , چون نمیتونند اینکارو کنند گیر میدن اینها مزخرفه,
باشه GTA VI هم آنلاینش بیاد مزخرفه !!!
بخاطر همین میگم پلی استیشن توی ایران مفت نمی ارزه بخوای بخاطر سالی یک انحصاری اینطور قید هزاران بازی ارزون و بازی آنلاین رو بزنی,
هل دایورز ۲؟!
اونی که سمت پی اس میره نگران پولش نباش، می تونه هزینه هاشو بده و کار با کیفیت هم بگیره. انقدر که به خاطر دوتا بازی اجاره ای انرژی صرف می کنید مطمئن باش تو پیشرفت زندگی خودتون صرف می کردین دیگه براتون پنجاه دلار صد دلار پول سنگین نبود. متاسفانه از ژنمونه مفت پرستیم حاضر شدیم به خاطرش مملکتمونم بدیم
ولی من گیمرای ایرانیو دوست دارم کلا عقب نشینی نمیکنن تا هدف
همینو کم داشتیم 🤦🤦 ای کاش تعادل بین بازی های داستان محور و سرویس محور تو صنعت گیم برقرار بود
آخه اینا اومدن پلی تایم و حساب کردن، اشتباه بنظرم طبیعیا یک بازیه سرویس محور بیشتر بازی میشه چون بازیه داستانه تهش ۵۰ ساعت تموم میشه داستانش
چه بخوایم چه نخوایم بازیای لایو سرویس تو گیمینگ خیلی طرفدار دارن، مخصوصا وقتی خیلی فان و سرگرم کننده باشن، نمونه بارزش فورتنایت، کانتر، دوتا ۲ و غیره
چرا دیدتون نسبت به بازی های دوتا۲ wow کانتر اینقدر بده یه بار دوتا ۲ و لیگ بزن ببین چه کیفی میده
امسال بیشترم میشه با هلدایورز و کونکورد ( اگه بگیره)🤦
EA : چون گیمرا میخوان پس گناه کبیره هست که Anthem 2 رو نسازیم 😅😅
زمانی که Anthem معرفی شده بود ، گرافیک و جلوه های بصری فوق العادای داشت ، حتی کارکتر هاشم برام خیلی جذاب بودن ، یادمه خیلی دوست داشتم بازیش کنم اما به خاطر هزینه زیادش و سیستم تراکتوریم نمیشد ، بالای ۵۰ بار فقط تریلرشو میدیدم بلکه بیشتر ذوق کنم ، متأسفانه اتفاقات خوبی براش نیوفتاد و موفق ظاهر نشد و نقد های خوبی هم دریافت نکرد ، خدارو چه دیدی یهو دیدی فردا EA همین تیتر رو زده😄 !
بزار همینطوری کیلویی بازی تک نفره بده
همونطور که گفت عرضه گیم های سرویس محور ریسک بالایی داره و میگه شرکت ها و سازنده ها دارن حرکت میکنن به این سمت ، اگر یک تعادل بین سرویس محور ها و بازی های تک نفره ایجاد بشه همشون رشد میکنن و جای دیگری رو نمیگیرن …
چی بگم والا امیدوارم سوخت ندن تو این مسیر !
وقتی بازی های تک نفره جذابیت نداره همینه حداقل بازی های سرویس محور تهش میتونی اکانتت رو بفروشی یه کسب درامدیه
۷۳٪ خیلی زیاده
زیاد تعجب نداره بعضی از شرکت های داستان محور مثل راکستدی میان بازی ها سرویس محور میسازن که پول بیشتری کسب کنن اما همینطور که معلومه با کله میخورن زمین.
منطقیه خب شما وقتی یه بازی داستانی رو تموم میکنی رغبت خیلی کمتری داری که دوباره بازیش کنی نهایت پلاتش میکنی دیگه ولی میفته رو دور تکرار اما بازیای سرویس محور خوب خیلی خیلی کم تکراری میشن چون هر دفعه که بازی میکنی یه سناریو و اتفاقات متفاوت میفته
به شخصه یکی از نگرانی هام ترجیح دادن عناوین سرویس محور به داستان محور هستش
خصوصا در نسل جدید یا به اصطلاح میلینیوم
الان بهترین زمان برای بازی سازای مستقل شده یه وورک شاپ درباره بازی سازی بود از اپارات میدیدم مدرس میگفت کدوم حرفه صنعت رو دیدید که با کمترین امکانات و فقط با تکیه بر خلاقیت و تخصص و یک کامپیوتر بتونی یک محصولی بسازی که حتی امید دیده شدن در سطح جهانی و مقام اوردن داشته باشی در کنارش درامدی که همیشه از اون اثری که ساختی هست مثلا تو یخچال بسازی نیاز به دستگاه های گرون داری که میلیارد ها تومان قیمتشه یا یک گوشی خیلی معمولی نیاز به تجهیزات کارگاه کارخونه داری ولی بازی های مستقلی بودن توسط کسایی که ضعیف ترین افراد از نظر مالی بودن شایدم در دورترین جاهای دنیا زندگی میکردن ولی یکدفعه بازی مستقلی که ساختن معروف شده این پتانسیل بالا در کنار اشتغال زایی ویدیو گیم همیشه هم بازی طرفدار داره داریم میبینیم گیمرها بیشتر میشن فرصت هم اینجوری به بازی سازای کوچیکتر داده میشه دیگه منتظر ناشرهای پول پرست نیستی بازی های بدون داستان سرویس محور بسازن که احساس انسان رو در نظر نمیگیرن داستان حتی بدترین داستان هم باشه یه حس خوبی بهت میده چون انسان از کودکی شیفته داستان تو هر ژانر باشه احساس غم شادی ترس عشق یا تو میخوای تنهایی بازی کنی خودت باشی یک دنیا ناشناخته پر از ماجراجویی شخصیت های مختلف اینجاس که با حرف مارک سرنی شدید موافقم که میگه بازی های داستانی مثل خون در صنعت گیم نیاز و استراتژی همیشگی ما هست در کنار عناوین سرویس محور کلا تا پلی استیشن کپکام دوست داشتنی راک استار و حتی همون یوبی سافت که انقدر افت کرده هستن بازی های داستانی AAAهم هست نهایت بودجه کمتر ولی امکان نداره از بین بره سال دوهزار ده رئیس الکترونیک ارتس گفت تموم شددبازی داستانی اما الان چهارده سال میگزره و چقدر شاهکار داستانی منتشر شد .
به نظر من ناشرها ی بزرگ این موضوع رو میدونن و عمیقا باور دارن که بازی داستانی باید باشه و نیاز استخون بندی ویدیو گیمه درسته شاید کمتر بشع ولی باز ساخته میشه چون اینجوری اشباع میشع پر از بازی لایو سرویس باز اونجا همه هجوم میارن سمت بازی داستانی این گزارش هم درست نیست به نظرم شما بازی داستانی رو یکبار بازی میکنی اون حساب میشه ولی بازیهای سرویس محور هر دفعه رو حساب میکنن تو انلاین بشی اصلا فلسفه بازی داستانی همینه پول میدی بازی تموم میکنی یکبار میره دو سه ماه بعد دوباره ولی بازی های انلاین اینطور نیستن هدفشم همینه انلاین بودن خوب معلومه اینحوری بیشتر میشه چطور اینهمه بازیا داستانی موفق سال پیش متتشر شد سالای پیش حساب نیست؟اینهمه افتخارات جوایز شکل گیری فرانچایزها قهرمانان دوست داشتنی ما
واقعا بازی های که توی نسل شش و هفت میکردیم اکثرشون شاهکار بودن و با اونها خاطرات زیادی . الان تو این نسل بیشتر بچه ها ی این نسل بازی آنلاین مثل کالاف میکنن .
مگه قبلا گزارش ندادن ۶۰ درصد بازی های قدیمی رفتن ، خب این چی میگه 😐😐
گیم فا پستی داشت تحت عنوان ” ۷ مورد از ۸ عنوان پرفروش نسل ۹ عناوین تک نفره هستند ”
در این مقاله هم آمار جالبی ثبت شده که زیاد با این پست جور در نمیاد.
اتفاقا میتونن جور دربیاد.
چطور؟ با این دید نگاه کنید که اکثر عناوین سرویس محور رایگانن.
خوب قاعدتاً شما اونا رو تو لیست عناوین پرفروش نمبینی چون فروشی براشون ثبت نمیشه. اینا رایگانن و همه میتونن دانلود کنن. ولی تک نفره ها رو باید بخرن . پس بین تک نفره ها و سرویس محور های پولی تک نفره ها آمارشون بیشتر میشه اما وقتی به پلی دادن میرسه سرویس محور ها تعدادشون بیشتر میشه
فرض کنید یه رستوران تاسیس میشه که هر روز یکی از غذاهای داخل منوش به صورت رایگان سرو میشه . طبیعتا سر زبان ها میفته و مشتریان زیادی رو جذب میکنه که غذاهای دیگه اش هم تست کنن . اما آیا این دلیل بر اینه که اون غذای رایگان بهتر از باقی غذاهاشه ؟ مسلما این طور نیست . درواقع چیزی که اون رستوران رو سرپا نگه میداره موارد پولی شه .
بازار نمی تونه فقط از یک چیز اشباع بشه . در صنعت گیم این اتفاق یکبار در اواخر دهه ۸۰ میلادی افتاد و بازی ها به قدری یکنواخت و بی کیفیت شده بودن که رو به انقراض کامل رفته بودن .امیدوارم این صنعت جهتش رو به نوآوری و خلاقیت پیش بره . گیمری که حتی یک نسل رو تجربه کرده باشه خیلی بعیده که بتونه بیشتر وقتش رو وقف بازی هایی کنه که از داستان ، شخصیت پردازی ، موسیقی و گیم پلی نوآورانه بی بهره باشه .
شاید کسی باورش نشه ولی من تا حالا یک بازی سرویس محور هم پلی ندادم.
نسل زد چشونه؟ چرا انقدر داغونن