ابراز نگرانی فیل اسپنسر در رابطه با کاهش رشد صنعت بازیهای کنسولی
اظهارات جدید رئیس بخش گیمینگ Microsoft، فیل اسپنسر (Phil Spencer)، به کاهش رشد و پیشرفت صنعت بازیهای کنسولی اشاره دارد.
صنعت ویدیو گیم طی چند سال اخیر تغییرات متعدد و تاثیرگذاری را پشت سر گذاشته است؛ از امکان تجربه اشتراکی بازیها گرفته تا افزایش سرسامآور هزینه تولید بازیهای AAA و کنسولهای بازی (آن هم بدون افت قیمت) که در مجموع باعث شده گیمینگ به یک تفریح پرخرج و هزینهبر تبدیل شود.
با این وجود، باید این نکته را هم در نظر گرفت که صنعت کنسولهای بازی با رشد بازار رایانههای شخصی و گوشیهای هوشمند، تا حدودی تضعیف شده و در مسیر کوچکتر شدن قدم برمیدارد. یکی از کسانی که در رابطه با این مسئله نگرانی خود را ابراز کرده، فیل اسپنسر است. طی مصاحبهای طولانی با رسانه Polygon، اسپنسر اذعان داشت که با گذر زمان، کسب و حفظ بودجه برای تولید بازیهای ویدیویی سختتر شده؛ چرا که امروزه، صنعت بازی به عنوان یک صنعت ریسکی شناخته میشود.
مهمترین چیزی که در حال حاضر و درباره این صنعت ذهنم را درگیر کرده، کمبود رشد آن است؛ چون با صنعتی سروکار دارید که پیشبینی شده تا سال آینده، از لحاظ تعداد بازیکنان و درآمدهایش کوچکتر خواهد شد. همچنین شرکتهای بزرگ و ناشرانی هستند که هر ساله موظفند اطلاعاتی را راجع به پیشرفت و سودآوری خود در آن سال به سرمایهگذاران ارائه دهند [چه کسی قرار است روی شرکتی سرمایهگذاری کند که برایش سودآوری نخواهد داشت؟]. درنهایت، بخشی که قرار است تقاص این کاهش رشد را پس بدهد، بخش هزینهها خواهد بود؛ چرا که در صورت عدم رشد قسمت درآمد، راهی جز کاهش هزینهها برای حفظ میزان سود شرکت وجود نخواهد داشت.
فیل اسپنسر در ادامه توضیح میدهد نمیتواند هدایت پلتفرمی را بر عهده بگیرد که نه تنها سودآور نیست، بلکه منجر به زیان نیز میشود. این مسئله به سادگی قابل انجام نیست. این بحران در جای جای صنعت بازیهای ویدیویی ملموس است؛ به طوری که این روزها شاهد اخبار متعددی از تعدیل نیرو در شرکتها و استودیوهای بازیسازی هستیم. با این حال، رشد صنعت چیزی است که باید در اولویت قرار بگیرد تا سازندگان و توسعهدهندگان هم بتوانند با فعالیت در این صنعت، زندگی خوب و شغل مناسبی داشته باشند.
کار ما تجارت است. من این را بارها گفتهام. من هم وظیفه دارم یک بیزینس سودآور و در حال رشد را در داخل Microsoft هدایت کنم. ما در حال حاضر در این موقعیت هستیم؛ اما وضعیت در سایر بخشهای این صنعت لزوماً خوب نیست. خود من دوستانی دارم که شغلشان را از دست دادهاند. نمیخواهم این صنعت جایی باشد که کسی نتواند با اطمینان خاطر وارد آن شده و فعالیت خود را آغاز کند. به همین دلیل، همیشه به این فکر میکنم که چطور میتوانیم این صنعت را به سوددهی برگردانیم؟
فیل اسپنسر میگوید این یکی از دلایلی است که منجر به عرضه تعدادی از بازیهای انحصاری ایکس باکس روی پلتفرمهای رقیب آن شد؛ اقدامی که میتواند قدمی در راستای رشد صنعت بازی قلمداد شود. از نظر او، این تنها راهی است که در حال حاضر میتواند به رشد صنعت بازیهای ویدیویی ختم گردد. از این طریق، ایکس باکس به جای جذب بازیکنان و کاربران کاملاً جدید، سراغ جذب بازیکنان پلتفرمهای دیگر از جمله پلی استیشن و نینتندو میرود. اسپنسر میداند که انجام چنین کاری قرار نیست به مذاق طرفداران ایکس باکس خوش بیاید؛ اما اظهار دارد هر تصمیمی که گرفته میشود، در راستای بهتر شدن ایکس باکس خواهد بود. وی اشاره دارد که نسل جدید نوجوانان هم عدم دسترسی به یک سری بازی خاص (آن هم به علت انتخاب یک پلتفرم به خصوص) را غیرمنطقی خواهند دانست.
این زاویه دید که ایکس باکس فقط یک دستگاه است که به تلویزیون وصل میشود، چیزی نیست که بتوان در نسل جدید جوانان مشاهده کرد؛ چرا که هیچ چیز دیگری برای آنها اینطور نیست. بعضی از آنها گوشی آیفون دارند و برخی دیگر اندروید، اما بازیها و چیزهای دیگر کاملاً یکسان هستند. تمام چیزهایی که نیاز دارند، به سادگی در دسترسشان است. در نتیجه با جذب مخاطبان بیشتر از نسل جدید، دیدگاه ما هم نسبت به ایکس باکس اینطور خواهد بود: «ایکس باکس پلتفرمی است که در آن میتوانیم بازیهای فوقالعادهای را تجربه کنیم».
برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با ما همراه باشید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
دیگه زمانی که پلی استیشن نیروها شو اخراج کرده اینا هم مجبورن روشی برای سود آوری داشته باشن
همونطوری که در دوران کرونا این صنعت رشد سرسام آور داشت
شاید اقدام جدیدشون مبتنی بر آوردن فروشگاه های جدید وضعیت رو بهتر کنه
پلی استیشن ۹۰۰ نفر رو اخراج میکنه بعد رو اینا (مایکرو) تاثیر میزاره 😳
جل الخالق😢
گفتم اون که معروفتره داره نیروهاشو اخراج می کنه
کجا گفتم رو اینا تاثیر می ذاره؟؟
دوست عزیز منظورش این بود که PS برای حفظ سود کارمند اخراج کرده XBOX هم برای حفظ سود بازی هاشو برای رقبا عرضه کرده چیز اشتباهی نگفت!!!
بنظرم واقعا حرفاش درسته!
مخصوصا اونجا که گفت من کارم تجارته!!!
حرفاش انقد درسته که استارفیلد ترکوند
فکر کن
(Dante) تو چی میگی؟؟؟
استارفیلد چه ربطی به این پست داره؟؟؟
پسر خوب اینجا جای این بچه بازی هات نیست،برو اینستا اونجا هر شر و وری خواستی بگی بگو.
رایز اف رونین رو تموم کردی؟؟؟
داداش من مثله تو فن افراطی و بی منطق نیستم،حالم از رایز آف رونین بهم میخوره راستش.
یکم فکر کن تورو به هرچی میپرستی!کنایه من از استارفیلد این بود که عمو فیل حرف مفت زیاد میزنه!
البته تو اگه قدرت تفکر داشتی که فن جعبه نمیشدی!
احتمالا یه سری اس و گیمپس هم داری بعد فکر میکنی دنیا به کامته😂😂😂😂
هی هی هی از اسم من اسکی نرو
تحمل جاهل کاره سختیه
اما چاره ای جز تحملت ندارم!
تحمل کودک سن کار سختیه
متاسفانه منم مجبورم تحملت کنم
خیلی واقعا بازار موبایل ریسکه
وارزونم نشونش داد
کار ما تجارت است
این جمله رو حق داره بگه ولی خیلی از این جمله در صنعت گیم متنفرم
شاید هم منظور از این جمله اینه که خبری و قرار شایعات تبدیل به حقیقت شه
کار همه شرکتهای گیمینگ تجارته، ولی این موقعی به مشکل تبدیل میشه که کارشون «فقط» تجارت باشه…
درسته
🔳 تکذیب شایعه: جز کوردن سردبیر Windows Central حرف های کریستوفر درینگ در رابطه با گیم پس را تکذیب کرد
▫️”من میدانم که برداشته شدن تمرکز از روی گیم پس درست نیست، گیم پس در آینده نزدیک قرار است با اضافات جدید گسترش پیدا کند و همینطور انها برای آمدن کال اف دیوتی به گیم پس آماده میشوند که نقطه مقابل “کم شدن تمرکز” است.”
▪️او همینطور در X نوشت: “برای من عجیب است که [اگر این حرف ها درست است] پس چرا تمام ناشران بزرگ بازی های بزرگ خود را همچنان برای اکسباکس پورت میکنند؟”
🔲 MoonMedia جناب کریمی تقاضا دارم اخبار به طور کامل کار بشن ، حرف کریستوفر که ذره ای معتبر نیست کار میشه اما صحبت های جز کوردن نه !!!
نه داداش ناسلامتی الان یه جماعت عظیمی دلشونو به حرف های کریستوفر درینگ و تام وارن خوش کردن 😂
https://gamefa.com/1030845/jez-corden-denies-christopher-drings-report-on-xbox/
“با صنعتی سروکار دارید که پیشبینی شده تا سال آینده، از لحاظ تعداد بازیکنان و درآمدهایش کوچکتر خواهد شد”
اتفاقاً به نظرم سال آینده که GTA جدید قراره بیاد هم تعداد فروش کنسول و هم سود شرکتا افزایش پیدا میکنه.
ولی به طور کلی هزینه تولید بازیها داره زیادتر میشه و از اون طرف ظرفیت خریداران افزایش زیادی نداشته. این فاصله ممکنه به حدی کم بشه که شرکتها ضرر کنن.
فقط امیدوارم شرکتها برای افزایش سوددهی، خودشون و به خصوص محصولاتشون رو به نابودی نکشن…
حقیقت رو گفته
بازار کنسولی اصلا رشدی نداره
هنوزم کنسول ها همون قدری میفروشن که ۲۰ سال پیش میفروختن، پسرفت بیشتر از این؟
عمر بازار کنسول ها و اهمیت ۴ تیکه پلاستیک به سر اومده
هزار تا گوتی و جایزه و متا قرار نیست باعث بشه درآمد پلی استیشن بیشتر از اکس باکس بشه
الان اولویت رو تعداد پلیر میزنه
که مایکروسافت با کنسول های کمتر پلیر ماهانه و حاشیه سود خالص بیشتری نسبت به سونی داره
داره همه کنسول ساز ها رو شرکت خودش می بینه اتفاقا صنعت کنسولی با گرون شدن قطعات پی سی و همچنین بازی های انحصاری اگه رشد فزاینده ای رو تجربه نکنه به هر حال به طور کلی طوری کاهش پیدا نمی کنه که به دره سقوط کنه ، نهایتا با یه آهنگ ثابتی میره جلو !
وقتی کیفیت بازیا بیاد پایین
و فقط پول پلیر برای ناشر مهم باشه
در نتیجه بازی هم یه بازی بدساخت از اب در میاد و قطعا پلیرم پول صرف چنین بازی هایی نمیکنه
اگه بخواد همین روندو بره جلو
شرکتا هم خیلیاشون ورشکسته میشن
البته اگه فقط پول برای یه شرکت مهم باشه نه خود بازی
متاسفانه برای پیدا کردن راه حل تا الان بیشترین تقاص رو سازندگان پس دادن چون کاهش هزینه ها با اخراج بی شماری از کارکنان همراه بوده .
به عنوان یک گیمر کهنه کار هیچوقت نگرانی های حول محور صنعت گیم رو جدی نمی گرفتم اما به نظر میاد در عصری هستیم که قراره صنعت گیم شکل کاملا متفاوتی به خودش بگیره .
باید با تولید یک ویروس جدید دوباره صنعت بازیرو نجات بدن 😀
عالی . خلاقیت جای فک کردن به رقم مزدو میگیره..