گیمرها چه اتاق فرارهایی را میپسندند؟!
مقدمه:
درحالیکه ممکن است ساعتها درحال مبارزه با کاراکترهای Tekken 8، فتح برجهای شهر گاتهام با بتمن و حتی ماجراجویی با قهرمانان دارک سولز باشید، دلتان بخواهد در دنیای واقعی هم جای شخصیت بازی باشید و صحنه واقعی بازی را از نزدیک ببینید. اسکیپروم یا همان اتاقفرار، قابلیت منحصربهفردی برای داستانسرایی دارد که میتواند ذهنتان را در فضایی جدید و رقابتی، به چالش بکشد. البته، در اتاقفرارها چیزی شبیه یک کنسول وجود ندارد که با خاموش کردن آن به بازی پایان دهید یا با فشار دادن دکمه استارت، چند لحظهای استراحت کنید. بلکه برعکس، اتفاقا موجودی شبیه Velstadt در بازی Dark Souls در انتظار است تا نابودتان کند و یا برعکس تبدیل به یک villan در دنیای واقعی شوید!
البته، ناگفته نماند که مهمترین بخش هیجان و لذت اتاق فرار برای یک گیمر این است که دقیقا چه اتاق فراری را با چه سناریو، تِم و ژانری انتخاب کند. از بازیهای آخرالزمانی مثل رزیدنت اویل و Last of us گرفته تا بازیهای معمایی و هیجانی مثل Tomb Raider، هیجان کشف اتاقهای مخفی و سرنخ، به بخشی از وجود گیمرها تبدیل شده است. بنابراین، اتاق فرارهای ژانر هیجانی و فانتزی (سورئال) بهترین انتخاب برای گیمرها هستند. ما این نیاز گیمرها را بهخوبی درک میکنیم و به همین دلیل، چند پیشنهاد هیجانانگیز برای آنها داریم!
اصلا چرا یک گیمر باید به اتاق فرار برود؟
مهمترین بخش انتخاب اتاق فرار برای یک گیمر این است که محیطی رازآلود، سورئال، هیجانانگیز و حتی کمی دلهرهآور برایش فراهم میشود. وگرنه ممکن است مدام به این فکر کند که بهجای اتاق فرار بهتر بود سری به وبسایت گیمفا میزد و از بخش مقالات بازی، خبر جدید بازی Elden Ring را میخواند! خبر بد این است که شاید همۀ اتاقفرارها برای یک گیمر حرفهای لذتبخش و هیجانانگیز نباشد و او را به وَجد نیاورد. پس چرا یک گیمر، لذت اسکیپروم و هیجان زندگی کردن در آنها را باید به بازیهای کامپیوتری ترجیح دهد؟
به سال ۲۰۰۷ برمیگردیم؛ به زمانی که ایدۀ اتاق فرار برای اولینبار اجرا شد. از آن زمان تا همین لحظه، دیگر نیازی نیست که یک گیمر به صفحهنمایش یا تلویزیون روبهرویش زل بزند و غرق در یک بازی شود. چراکه اتاق فرار این فرصت را به او میدهد تا همۀ چیزهایی را که در یک بازی کامپیوتری دوست دارد، در دنیای واقعی بهطور عینی تجربه کند. یعنی واقعا مثل جیل ولنتاین در رزیدنت اویل، باید معمای راکونسیتی را حل کند تا جان سالم به در ببرد!
گیمرهایی هم هستند که مدعیاند هیچ بازی آنها را نمیترساند. برای این گیمرها تجربه اتاق فرار ترسناک و دلهرهآور به احتمال زیاد میتواند خاطره انگیز شود. چرا که این بار المانهای ترسناک بازی، در پشت مانیتور محبوس نیستند و باید در دنیای واقعی با آنها روبرو شوید!
ماجراجویی؛ سوغات بازیهای پاپ کالچر!
بازیهایی مثل God of War، فاینال فانتزی، لست آف آس یا Red Dead Redemption، آنقدر هوش هیجانی و دوز ماجراجویی را در گیمرها بالا بردهاند که حالا سخت میشود آنها را سرگرم کرد. البته ماجراجویی، سوغات بازیهای پاپ کالچر یا همان بازیهایی هستند که در فرهنگ عموم گیمرها جا باز کرده است. خبر خوب اینکه اتاق فرارهای ژانر هیجانی، لذت واقعی و فیزیکی بازیهایی که یک گیمر پشت کنسول تجربه کرده را برایش رقم میزنند.
بهعنوان مثال، اتاق فرار گلیچ یکی از همان اسکیپرومهایی است که سناریوی آن از قلب بازیهای کامپیوتری محبوب آمده. احتمالا حس خیلی خوبی است که با کاراکترهای اسطورهای بازیهای کامپیوتری که همیشه از پشت شیشه مانیتور با آنها در ارتباط بودید، همبازی شوید؛ مگر نه؟! حس همبازی شدن با موجوداتی که یک زمانی به عشق آنها خستهوکوفته از مدرسه برمیگشتید تا با آنها بازی کنید، عجیبغریب است. خب، حالا فرصت بازی فراهم شده و میتوانید دستۀ بازی را زمین بگذارید و وارد اتاق فرار گلیچ شوید!
آشنایی بیشتر با اتاق فرار گلیچ (Glitch)
- ژانر: علمیتخیلی و فانتزی (همراه با چاشنی هیجان)
- سبک یا تِم: تئاتر تعاملی
- مهمترین ویژگی مثبت از نظر گیمرها: اکتهای بازی، فضاسازی و دکور
- جذابیت: طراحی هر اتاق متناسب با یک بازی کامپیوتری خاص
- درجه سختی: ۴ از ۴ (سخت)
- زاویۀ شروع بازی: ورود به کمپانی بازیسازی زاروکس و شروع ماجراها
- تایم بازی: 100 دقیقه
- ظرفیت: 4 تا ۹ نفر
- محدودیت سنی: بالای ۱۶ سال
- هزینه بلیت: از ۱۸۰ هزار تومان
- اطلاعات بیشتر: 02191307900
لذت ژانر هیجانی اتاق فرار برای گیمرها
بازی کردن در یک گیم با ژانر اکشن (مثل فرانچایز آنچارتد uncharted) که باید در رل کاراکتر بازی و در نقش اولشخص ظاهر شوید، واقعا وسوسهانگیز است. اما اگر بتوانید تجربۀ فیزیکی همین کاراکتر را در بازی اتاق فرار اکشن داشته باشید و شخص شما بهعنوان یک کاراکتر ظاهر شود، چطور؟ آنوقت دیگر مجبور نیستید بیرون از بازی بنشینید، بلکه در عوض این شما هستید که اسرار بازی را با دستان خودتان کشف میکنید.
علاوهبر این، شما حتی میتوانید لباس کاراکتر بازی را هم بپوشید و بیتوجه به اینکه سناریوی بازی شما را به کدام دهه میکشاند و در چه دورهای از زمان میبرد، هر کسی که دلتان میخواهد، باشید! در حین گریز از پیچوخمها و چرخشهای ناگهانی بازی و در جریان ماجراجوییها بهاندازۀ کافی آدرنالین دریافت خواهید کرد.
تفاوت آدرنالین بازیهای کامپیوتری با اتاق فرار این است که باید همهچیز را در لحظه کنترل کنید. البته برخلاف بازیهای کامپیوتری، یک نفر به اسم گیممستر (Game Master) وجود دارد که میتوانید برای گرفتن راهنمایی و سرنخهای بیشتر از او کمک بگیرید.
میتوانید دوستانتان را در دنیای واقعی به چالش بکشید!
با اینکه گیمهای دستهجمعی که میتوانید پساز آنلاین شدن، همراه یا علیه دوستانتان بازی کنید، خیلی لذت دارند، هیچچیز مثل به چالش کشیدن آنها در اتاق فرار واقعی نیست. میتوانید در اتاق فرار بههمراه دوست صمیمیتان تیم شوید و بدون دسترسی به دکمههای pause یا restart با تکیه بر مهارتهایی که دارید، تا آخرین لحظه برای پیروزی تلاش یا کلا فرار کنید!
اگر از آن دسته گیمرهای عشق بازیهای ورزشی مثل FIFA هستید، بهتر است کمی بیخیال ششبرصفر بردن دوستتان و کلکل کردن با او باشید. چون در اتاق فرار میفهمید، چقدر خوب است که با دوستتان همتیمی هستید و میتوانید معمایی که ممکن است به قیمت جانتان تمام شود را با هم حل کنید.
شخصیت گیمرها به چه نوع اتاق فراری میخورد؟
گیمرها را معمولا با عناوینی مثل «خورۀ بازی» یا «عشقِ گیم» میشناسند و معمولا آنقدر پشت مانیتور و روی صندلی گیمینگشان تمرکز میکنند که انگار هیپنوتیزم شدهاند. گیمرها بهدلیل غرق شدن در دنیای بازیهای جورواجور، غرور خاصی دارند و چون قوۀ تخیلشان قدرتمند است، سخت میتوان قانعشان کرد. از این گذشته، از تکرار و بیهودگی بیزارند و با اینکه همهاش روی صندلی نشستهاند، از سکون تنفر دارند. خب، یک آدمی با چنین ویژگیهای شخصیتی را چگونه میتوان سرگرم کرد؟!
اتاق فرارهایی که سناریوی آنها حل راز علت مرگ، معماهای پیچیده، فرار کردن از دست کاراکتر جانی است و گاهی برنده شدن فقط یک رؤیای مسخره به نظر میرسد، در ژانر هیجانی قرار میگیرند. یک گیمر، از اتاق فرار با این ویژگیها خوشش میآید. او از اینکه برای بقا یا لذت برنده شدن بازی کند، واقعا لذت میبرد!
اتاق فرارهای هیجانی که اتفاقهای سورئال و فراواقعی در آنها رخ میدهند هم میتوانند نظر گیمرها را به خود جلب کنند. تصور کنید، بازی در فضایی شروع شود که گیمر باید با حل معماها در یک شهر از دست فضاییها فرار کند! چراکه قرار است بیگانهها او را به سیارهای دور با فاصله صد هزار سال نوری از زمین تبعید کنند. در چنین سناریو و دکوراسیونی، آنقدر هیجان و ایدههای خلاقانه وجود دارند که گیمر فاز بازی Cyberpunk 2077 را بگیرد و از فرار تا حد مرگ کیف کند!
حالا وقت آن است که ماموریتتان را واقعا بپذیرید!
یکی از بهترین ویژگیهای اتاق فرار هیجانی برای گیمرها این است که باید ماموریتشان را انتخاب کنند و بپذیرند؛ آن هم در دنیای واقعی که اگر سهلانگاری کنند خبری از checkpoint نیست. چه یکی از حرفهایهای بازی Rapture در Bioshock باشند و چه درحال تلاش که کهکشان را در بازی Mass Effect نجات دهند، ماموریت بازی اتاق فرار جدیتر از این حرفهاست. چالشهای بازی اتاق فرار آنقدر حساساند که برای اینکه ماموریتتان را بهدرستی انجام دهید، باید بارها و بارها به عقب برگردید.
از کشف رازهای فاشنشده و ممنوعه گرفته تا خنثی کردن یک بمب جامانده از جنگ سرد یا انجام بزرگترین سرقت دنیا. همۀ این ایدهها، فقط یک بخش خیلی کوچک از ایدههای خلاقانه مناسب گیمرها محسوب میشوند.
برای مثال، فکر کنید که پساز ورود به اتاق فرار، وارد یک اتاق تاریک پُر از اسناد پزشکی مخفیانه میشوید. ماموریتتان این است که از بین این اسناد محرمانه، نامۀ مهمی را پیدا کنید و سریعا از آنجا فرار کنید؛ البته تا قبلاز اینکه ساعت به ۱۲ شب برسد. چنین اتاق فرار خفنی، واقعا بهاندازۀ نجات کهکشان در مَس افکت، هیجان دارد و به قول خودمان اصطلاحا حال میدهد!
اتاق فرار فانتزی چقدر برای گیمرها جذاب است؟
اتاق فرار فانتزی یا سورئال، ژانر دیگر در دنیای اسکیپروم بهحساب میآید که خوراک گیمرهاست. اتاقهای این ژانر معمولا پُر از لوازم جانبی، موسیقی متن، فضاسازی منحصربهفرد، دکوراسیون عجیبوغریب و سناریویی مریضاند. این بازیها آنقدر فراواقعی هستند که گاهی مطمئن میشوید که وارد دنیای دیگری شدهاید.
برای مثال، ممکن است خودتان را پشت میلههای یک سلول در زندان آلکاتراز پیدا کنید یا در دفتر یک کارآگاه در سال ۱۹۲۰ میلادی به خودتان بیایید. از وسایل پیشرفته و با فناوری جدید گرفته تا جزئیات ظریف چیزهای عتیقه که مربوط به دهههای پیش میشوند، همه میتوانند بخشی از دنیای اتاق فرارهای فانتزی محسوب شوند.
بدون اینکه به کنسول دست بزنید، به راهنمای بازی بروید!
گیمرها همیشه در اتاقشان تنها هستند، اما هرگز در اتاق فرار به حال خودشان رها نمیشوند. گیممستر بازی اتاقفرار همیشه درحال تماشای آنچه که در بازی میگذرد، است. با اینکه شاید گیممستر یک شخصیت بدجنس یا شوم بهنظر برسد، اما بهتر است که او را بهعنوان راهنمای بازی خودتان قبول داشته باشید.
بهعنوان یک گیمر، میتوانید به گیممستر بازی بهچشم بخش راهنمای بازیهای کامپیوتری نگاه کنید. نکاتی را که از بخش راهنمای بازیهای کامپیوتری دریافت میکردید را از گیممستر بخواهید تا معماهای سخت همچنان برایتان قابل حل کردن باشند.
اتاق فرار؛ یک بازی واقعی و پر از شگفتی برای گیمرها
درحالیکه روبهرو شدن با هیولای پیرامید هد در سایلنت هیل، ممکن است در اولین برخورد غافلگیرکننده باشد، اما خلاصه یاد میگیرید که چگونه باید از شر آن خلاص شد. در عوض، اتاقفرار با شگفتیها و چالشهای ناگهانی همراه است که در هیچ بازی سبک RPG آن را تجربه نخواهید کرد. در طول ماموریتتان در اتاق فرار، با علامتسوالهای جدیدی روبهرو میشوید که مجبورید صبر کنید و روی حل کردن آنها تمرکز کنید.
اتاقهای فرار، شما را از گردونه ساعت خارج میکنند تا در زمان، شناور شوید. سناریوی اتاق فرارهای فانتزی و هیجانی، همیشه چالشبرانگیزند و شما را از چارچوب منطق بیرون میآورند. اگر یک گیمر کاملا جدی و حرفهای هستید، پس باید تجربۀ اتاق فرار را به دستاوردهای خودتان اضافه کنید! استارت ماموریت شما چیست؟ اینکه وارد بزرگترین سایت مرجع اتاقفرار ایران یعنی اسکیپ زوم (EscapeZoom.ir)شوید، نزدیکترین و مناسبترین اتاق فرار را با توجه به سلیقه خودتان برای بازی رزرو کنید. خوش بگذرد!
پر بحثترینها
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
نظرات
سال ۹۹ آخرین اتاق فرارهایی که خیلی ترسناک بودند که رفتم، اتاق فرار طاعون و جیغ بود.
دیگه هم جور نشد که برم…
بچه های گلیچ که اتاق فرار زدن خودشون گیمر بودن فک کنم . من رفتم اتاق فرارشونو
آره
هم گیمرن و هم بی نهایت با استعداد. من تا حدودی در جریان پروسه ساختش باهاشون در ارتباط بودم، با اینکه تجربه اولشون بود تو ساخت اتاق فرار خیلی حرفهای کار کردن.
تا جایی که اطلاع دارم یه سری کاستوم هاشون رو سفارشی از فرانسه گرفتن. یه هفت-هشت ماهی هم درگیر دکور بودن و واقعاً نتایج زحماتشون رو توی ایده و پیاده سازی میشه دید.
واقعا اسکیپ رومه خفنیه
آره واقعا دمشون گرم. می دونستم که اتاق فرار اولشونه ولی اطلاع نداشتم اینقدر درگیر راه اندازی بودن
وای عکس پست رو دیدم تمام اون بدبختی های که سر این بازی کشیدم برام یادآوری شد ☹️
چه جیغایی که من نمیزدم سر این بازی 🤣
حالا به Jery میگم بیاد سراغت😂🤣
🤣🤣🗿🗿
😂😂😂😂
فقط اونجایی که باید اون آسانسور رو راه اندازی میکردی ، بعد وقتی روشن کردی یهو اون پیرزنه اومد پشت سرت اونجا روحم تا مرز جدا شدن از بدنم پیش رفت 🤣🤣
مرحله روستا که به سمت آسانسور ختم میشد، جز وحشتناکترین مراحل بازی بود که همه افتاده بودن به دنبالمون 😵💫😵💫😵💫😵😵🤧🤧
اره همون جایی که باید میرفتی داخل به اتاقک با پا میزدی میشکوندیش ، سی بار مردم تا فهمیدم باید کجا میرفتم 🤣
۳۰ بار😳😳🤯🤯🤯
چه خبره 😁😁
پس حسابی خیس کردی خودتو🤣
داش منظورم اینه که خیلی مردم حالا سی بار هم نبود ، دیگه اینقدر هم نوب نیستیم 🗿😁
راستی قسمت اول بازی هم اگر دوست داشتی دوبله تجربه کن، حس خوبی داشت برام
از این به بعد ، دیگه هیچوقت اوت لست یک رو به کسی پیشنهاد نکن ، هیچوقت !
از چه نظر؟!
درسته قسمت دوم هیجان بیشتری داشت، اما قسمت اول هم جذاب بود…
راستی ببین من چقدر این بازی را دوست دارم که مجسمهی زن بیوهی صلیب به دست را خودم ساختمش و گذاشتم در قفسهی کتاب…
ببینم میتونم عکسشو نشونت بدم
کلا سری اوت لست رو به کسی پیشنهاد نکن از لحاظ ترس میگم
از قضا موقعی که داشتم اوت لست دو را همون بار اول بازی میکردم بچه خواهرم که ۸ سالش بود مشتاق دیدن بازی شده بود و بیشتر سعی میکردم یکسری صحنههارو نبینه، ولی با اینحال این زن بیوهی لعنتی شد کابوس و روز و شب این بچه و من هم از همه نظر تلاش کردم تا بهش نشون بدم که اینا واقعی نیستند، حتی پشت صحنهی ساخت بازی هم نشونش دادم تا اینکه بالاخره این ترس براش کم رنگ تر شد…
اخه بازی قحطی بود اینو بهش نشون دادی لامصب ؟ ادم ۴۰ ساله اینو بازی کنه سکته میکنه !🤣
بی هوا اومد تو اتاقم…
منم درگیر بازی بودم
هرچی گفتم برو دایی بیرون، این بازی برای تو خوب نیست، هعی ول کن نبود…
دیگه عوضش این شکلی فهمید که اینا همش فقط بازی هستند نه واقعیت
منی که معمولا نمیترسم باید جیغامو میدید 🤣
🤣🤣
اصا افتضاح بود وضع بازی ، الان بعد از تجربه این دو تا گیم لعنتی دیگه یه طوری شدم یکم از چیزی بترسم قلبم وحشتناک درد میگیره تا قبل از این بازی اینطوری نبودم واقعا !
چرا شما وگن ها در همه جا و مکان ها دنبال پرزنت کردن هستین؟؟ 🙂
چون به دنبال کاشتن دانهی آگاهی هستیم و هرکس که خواست برداشت میکنه…
تو اتاق فرار کافیه بگی بسم الله
بعد همه چی تموم میشه
حیف که بودجه درستی ندارم.وگرنه یه اتاق فراری مساختم هم معما هم ترس هم مدیریت زمان هم آیتم هم مرحله بندی هم همه چیز
من شدیدا بهتون توصیه میکنم اتاق فرارهای هیجانی رو حتما تجربه کنید ، خوراک ما گیمرهاست، دقیقا همونیه که ما دوس داریم.